Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

Leverte 4 søknader (første gang) tirsdag 18.9, fikk e-post mandag 24.9 om at søknadene var godkjent. Betalte rettsgebyret med straksbetaling i nettbanken og tok med en utskrift av dette til kammeret i Sandnes hvor jeg fikk søknadene i hånden. Godt levert av Sør Vest politidistrikt! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ser det er 3 uker i Møre og Romsdal, men sist jeg hadde en inne (nå i høst) tok lensmannen seg av det selv, da "våpendamen" var ute en tur.
Hele seansen tok 15 minutter og i tillegg var han interessert i hvordan elgjakta hadde gått :)
Unntak naturligvis og ikke sammenlignbart med store distrikt og byer, men det viser verdien av lokalpoliti som kjenner sine pappenheimere.

Link to comment
Share on other sites

På ‎01‎.‎11‎.‎2018 den 12.01, seawolf skrev:

Ser det er 3 uker i Møre og Romsdal, men sist jeg hadde en inne (nå i høst) tok lensmannen seg av det selv, da "våpendamen" var ute en tur.
Hele seansen tok 15 minutter og i tillegg var han interessert i hvordan elgjakta hadde gått :)


For sammenligningen skyld; behandlingen av våpensøknaden tok 15 minutter, å sende papirene fra Nordmøre til våpenselger i Vesterålen tok 13 dager.
Utrolig hvordan effektivisering av posten slår ut rent praktisk!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 1.9.2018 den 11.51, 32-40 Win. skrev:

Hvorfor ringer aldri telefonen til Tybring Gjedde hver gang det er på tide med ny mann i regjering? 

....... Og når endelig telefonen ringer...... så sier Erna i andre enden « Kan jeg få snakke med kona di Christian?»......😆

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLoPB4/kilder-til-vg-tybring-gjedde-blir-ny-frp-statsraad

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, aps skrev:

Leverte i oslo i slutten av sept, still waiting :o 

 

Det er faktisk helt skandale - spesielt med tanke på at dette er en prosess som langt på vei kunne vært digitalisert og automatisert.

 

Jeg vil anta at en stor del av alle våpensøknader som ligger og samler støv er søknader om jaktvåpen hvor søker ikke har full garderobe. Det er ikke mange integrasjoner eller sjekker som kreves for at saksbehandlingen av denne type søknader kunne vært helautomatisk, så kunne saksbehandlerne fokusert på søknader som faktisk krever et snev av manuell håndspålegging.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, toor skrev:

Det er faktisk helt skandale - spesielt med tanke på at dette er en prosess som langt på vei kunne vært digitalisert og automatisert.

 

Vi får vel etter sigende en ny "digitaliseringsminister" i dag, så da blir vel Alt Så Meget Bedre[tm]

 

Den største skandalen er forøvrig ikke at prosessen er automatisert, men at vi har en papirsøknad som må digitaliseres av saksbehandler, dvs at en stor del av tida til saksbehandling i realiteten går med til pønsjing av opplysninger som kunne kommet inn ferdig pønsjet. 

Link to comment
Share on other sites

Satt faktisk å lekte med en prototype til digital søknad her om dagen, ikke særlig kompliserte greier egentlig, men en eller annen byråkrat klarer sikkert å over spesifisere hele greia så det aldri blir ferdig.

Et par hundre tusen og 2-3 mnd utvikling pluss testing så burde en fungerende tjeneste med integrasjon mot BankID, Folkeregister etc være oppe å kjøre.

 

Kanskje man bare skulle spre linken til prototypen og la ideen modne litt...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du løst problematikken med at et våpen lovlig kan benyttes i ulike konkurransegrener?

Jeg tenker at man bør ta utgangspunkt i skytterorganisasjonene, deretter i skyteprogrammene og så lage et designmessig kråkereir med krysskobling av krav til våpen innenfor hver grein :-)  Men legg gjerne ut link til prototype - dette er interessant :)

 

Er nok enklere å bare innføre krav til våpeneier og så sette et maks antall våpen (altså bort med aktivitetskrav og inn med garderobe), heldigvis går byråkratiet aldri enkleste vei 😂

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, toor skrev:

 

Det er faktisk helt skandale - spesielt med tanke på at dette er en prosess som langt på vei kunne vært digitalisert og automatisert.

 

Jeg vil anta at en stor del av alle våpensøknader som ligger og samler støv er søknader om jaktvåpen hvor søker ikke har full garderobe. Det er ikke mange integrasjoner eller sjekker som kreves for at saksbehandlingen av denne type søknader kunne vært helautomatisk, så kunne saksbehandlerne fokusert på søknader som faktisk krever et snev av manuell håndspålegging.

Jeg faller nok ikke  i kategorien jeger med 6 våpen om vi sier det slik :D 

Men har godt dokumenterte behov, ting har lei tendens å ryke og måtte skiftes ut når du skyter noen titusner av skudd i året med samme våpen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Sånne problemstillinger er klassisk 20/80 problematikk, man bruker 20% av ressursene på å dekke 80% av behovet, og 80% av ressursene på de resterende 20%.

Men gitt at noen sentralt hadde satt opp en enkel database med alt utenom de absolutt særeste våpnene, og enkel verdi på hvilke kategorier de var godkjent for burde det kunne løses.

 

Problemet med en typisk offentlig løsning er at de skal dekke ALLE behov koste hva det koste vil.

 

Hadde man laget noe som dekket jaktvåpen, Sauer til DFS, feltpistol og piper et, ville det sikkert redusert arbeidsmengden til våpenkontorene med 90%.

Så kan noen ta særtilfellene manuelt, istedenfor å bruke tiden sin på merkelige forspørsler på Barret .50 BMG rifler etter å ha spilt litt COD (Pripyat referanse) eller sånne som @aps ;) 

Link to comment
Share on other sites

Sendte inn søknad i Oslo den 3. desember tror jeg det var, og fikk i går brev om betaling. Det vil si 7 uker behandlingstid, hvorav ihvertfall en uke forsvant i helligdager. Så ikke så galt som fryktet for min del! 

 

Forøvrig enig med taleren over her, det burde vært gjennomførbart å lage noe som hjelper saksbehandlerne, uten at man må løse alle mulige problemstillinger på én gang.

Edited by espenandre
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Erlend Meyer said:

Jeg tror faktisk jeg foretrekker papir-versjonen. Se på merittene til de som skal digitalisere dette, kostnadene med nasjonalt ID-kort har på 11 år økt fra 14 til 700mill! Hvem tror du må betale for dette når milliard-regningen kommer?

 

Derav kommentaren om å begynne med de enkle sakene, og ikke prøve å løse alt på en gang som man ofte gjør i offentlige prosjekter. Starte med å lage et skjema via Altinn feks? Som enten går rett inn i systemet de har, eller lage et enkelt brukergrensesnitt for saksbehandlerne. Så kan man begynne å automatisere. Poenget er at jeg (vi) tror det finnes muligheter som ikke trenger å koste skjorta, bare man holder det enkelt. Og besparelsene kan man bruke på å utvide systemet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt av problemet som jeg har opplevd bla er papirer som blir borte og våpen som fortsatt står registrert lenge etter salg.

 

Men problemet er når noen i det offentlige skal begynne å spesifisere ting, de har liksom ikke evnen til å tenke hva er need to have og hva er nice to have.

Virker som ALT er MUST HAVE i det offentlige på sånne prosjekter, mens de fleste bedrifter med en bunnlinje å tenke på tenker seg to ganger om før de legger til en bitteliten funksjonalitet som dobler budsjettet.

 

Men hvis det er en minister som er litt skeptisk til våpen, burde man i det minste kunne argumentere for at dette har dobbel effekt ved å øke kontrollen pluss muliggjøre masseregistrering av eldre våpen feks.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Med tanke på hans tidligere uttalelser er det i såfall en automatisering av avslag som vil bli prioritert..

 

Sånn sett er det vel en fordel å få vedkommende inn som digitaliseringsminister, istedet for i f.eks justisavdelinga. Og saken er vel rimelig enkel, jaktvåpengarderoben får han ikke gjort noe med. 

Og som @msteiro nevnte, hvis han ønsker bedre kontroll er det ingen tvil om at en digitalisert løsning er betydelig bedre enn dagens analoge med manuell punching.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Leverte papirene 22/11-18. Registrert inn på våpenkontoret 3/12-18 . For 2 uker siden fikk keg tilsendt krav om dokumentasjon på hva mine andre våpen ble brukt til.. med stempel fra klubb... Fikk faktisk lov til å sende dette på Mail 😜

I går lå det brev i posten og i dag er juvelen i hus.

Tregt, JA. Irriterende, JA

Med så lang behandlingstid risikerer man kanskje et bra bruktkjøp ryker da en « konkurrent « har papirene i orden.

Dette er Øst PD

Link to comment
Share on other sites

Har (nesten) sluttet å kikke uten papirer, og når jeg gjør det så sier jeg enkelt og greit til selger at jeg forhåndsbetaler hele sulamitten, og så kan du heller returnere 90% hvis jeg mot formodning ikke har fått søknaden innvilget i løpet av 3 måneder...

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte søknad i Oslo for 6 uker siden, overraskelsen var derfor stor da jeg fant et brev fra politiet i postkassen når jeg kom hjem i dag...

 

helt til jeg åpnet brevet og oppdaget det var våpenkort på en sleide jeg kjøpte i mai i fjor... 🤦‍♂️

 

 

  • Haha 4
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...