Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

Dette grenser til det tragiske. Har en søknad inne på en 22 pistol nå.

sendte papirer den 15/9 med papirene til han som kjøpte den gamle.

skal bli jævlig spennende å se hvor lang tid det tar nå.Dette er øst pd.

ser at de du eventuelt får svar fra er førstekonsulenter .

veel, min datter er også førstekonsulent.... Har ingen opplæring i jus eller fovaltningsrett overhodet.

skal sies at hun jobber i tingretten et annet sted i landet.

Link to comment
Share on other sites

Hvem er det som er klageinnstans for for lang behandlingstid på våpensøknader egentlig? politiets postmottak? sivilombudsmannen?
Jeg burde sende inn klage for hvert midlertidige svar jeg får.
Situasjonen er at omtrent hvert eneste vedtak de fatter vedrørende våpendel/våpendsøknad, har "uforholdsmessig lang behandlings tid." uten noen utsikter til bedring.

Snakka med kontoret nylig, og her i sørøst går alle søknader til Skien før de blir omfordelt for å oppnå "en mer enhetlig forvaltning".
I praksis betyr det at når jeg sender søknaden i post, går den fra meg -> tønsberg -> skien -> endelig behandlingssted -> tilbake samme veien?

Link to comment
Share on other sites

ved å ikke klage så oppnår man at øvrigheta tolker at systemet i dag fungerer utmerket.
Loggførte klager er det eneste som kan påvirke. hvis politiet, eller noen i apparatet får inn uhåndterlig mange klager på bedriten behandlingstid kan det hende det skjer ting. dvs de får pålegg til for å fikse problemet.

 

å ringe den overarbeida 30% stillingen som behandler søknadene er ikke riktig klageinnstans, derfor jeg spør.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Postla min første våpensøknad til Oslo PD, fredag 6. september.

 

26. september lå innvilgelsen i postkassen, noe jeg synes er helt akseptabel saksbehandlingstid.

 

På nettsiden oppgis 11 ukers saksbehandling, så nå som jakta er i full gang er kanskje trykket litt lettere? Jeg søkte om .308 og slang med en søknad om 22lr mens jeg var igang.

 

Blir spennende å se hvor lang tid de bruker på å registrere innbetaling av gebyret og sende ut skjema.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Patsy skrev:

Postla min første våpensøknad til Oslo PD, fredag 6. september.

 

26. september lå innvilgelsen i postkassen, noe jeg synes er helt akseptabel saksbehandlingstid.

 

På nettsiden oppgis 11 ukers saksbehandling, så nå som jakta er i full gang er kanskje trykket litt lettere? Jeg søkte om .308 og slang med en søknad om 22lr mens jeg var igang.

 

Blir spennende å se hvor lang tid de bruker på å registrere innbetaling av gebyret og sende ut skjema.

 

 

 

Beskjeden jeg fikk er at de nå prioriterte jaktvåpen nettopp pga jakt. En kollega var akkurat en måned før ute enn deg, men søkte da på 4 pistoler/revolvere. Og han har ikke hørt noe ennå. Tok akkurat en uke fra innbetalt giro og til papirene lå i postkasse. Det gikk visstnok automatisk da jeg ringte å spurte våpenkontoret for noen uker siden

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da venter jeg i spenning på automatisk utsendt konvolutt fra Politiet. Skal oppdatere når det kommer i hus.

 

Det stod ingenting i innvilgelsen om jeg hadde fått godkjent søknad på begge våpenene (.308 og 22lr), men det kan man kanskje forvente? Ville vært parodisk om jaktvåpenet ble avvist, mens treningsbørsa ble akseptert.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Patsy skrev:

Da venter jeg i spenning på automatisk utsendt konvolutt fra Politiet. Skal oppdatere når det kommer i hus.

 

Det stod ingenting i innvilgelsen om jeg hadde fått godkjent søknad på begge våpenene (.308 og 22lr), men det kan man kanskje forvente? Ville vært parodisk om jaktvåpenet ble avvist, mens treningsbørsa ble akseptert.

Hvis det ikke stod noe videre, er alt godkjent.

 

Du søker uansett på jakt på begge våpnene så sålenge du har plass i garderoben går det fint.

Link to comment
Share on other sites

Sendte epost til Våpenkontoret i Oslo for å få klarhet i reglene rundt kjøp av våpendel fra privatperson.

 

Saksbehandler svarte at dersom jeg sendte en søknad merket med hennes navn så skulle hun hastebehandle den.

 

Søknad på våpendel levert 20.09 og godkjent 27.09.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og der var skjema i postkassen!

 

Så status ble:

Søknad sendt til Oslo PD fredag 6. september

Innvilgelse mottatt fredag 26. september

Betalt gebyr mandag 30. september og fikk tilbake stemplet søknad i postkassen torsdag 3. oktober.

 

Dette gjaldt førstegangssøknad på jaktvåpen (308. og 22lr)

 

Tommel opp til Oslo PD!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
På ‎13‎.‎08‎.‎2019 den 13.09, JonasB skrev:

Var innom kontoret i Asker i går da en kamerat skulle levere søknader på pistoler. Det ble bemerket at det var til konkurranseskyting og at antatt behandlingstid ville være 12-14 uker. Det da det var stor pågang pga jakt.  Kan vel da tyde på at de prioriterer jaktvåpen en periode? Selv er jeg i uke 7 og håper det ikke drøyer mer enn maks 11 selv om det ikke er våpen til jakt.

Da fikk kameraten til JonasB (undertegnede) svar på sine søknader. Bikket 12 uker men det var jo som forventet. Det som dog irriterer en del er at jeg fikk avslag på .45 ACP fordi jeg også hadde søkt på en 9mm (og "den dekket da behovet i både grov og militær klassen". I tillegg krevde de "førstegangs" gebyr, selv om jeg har pr dd 2 rifler og har hatt flere tidligere, mao "en del" tidligere søknader og godkjenninger. Sorry Oslo PD men dette blir alt i alt :thumbdown: og påfølgende klage etc etc...

 

Link to comment
Share on other sites

Sjekk våpenkompendium versjon 1.1 som POD har sendt ut for å sørge for likebehandling av våpensøknadene (https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/vapenkompendium.pdf). Her står det klart og tydelig at man kan erverve ETT våpen per bruksområde, og for NSF sin del er det listet opp følgende bruksområder som da gir egne ervervsgrunnlag:

 

1. Finpistol: Omfatter øvelsene standard, silhuett, 25 m finpistol, hurtig fin og finfelt.

2. Fripistol: Omfatter øvelsen fripistol.

3. Grovpistol: Omfatter øvelsene 25 m grovpistol, hurtig grov og grovfelt.

4. Revolver: Omfatter øvelsene revolverfelt og hurtigrevolver.

5. Militær: Omfatter øvelsene militærfelt,hurtig militær og distiguised pistol og Semi Automatic Pistol i PPC.

6. Magnum 1: Omfatter øvelsen magnum 1.

7. Magnum 2: Omfatter øvelsen magnum 2.

8. Spesialpistol: omfatter øvelsen spesialpistol.

9. Spesialrevolver: omfatter øvelsene spesialrevolver, standard revolver og standard revolver 2,75" 5 skudd.

10.Revolver 1500 – omfatter øvelsen Revolver 1500 og Open i PPC

11.Pistol 1500 PPC – omfatter øvelsen Pistol 1500 og Open i PPC

12.Distinguised revolver 6"

 

Du kan altså søke på både militær og grov siden dette er to ulike bruksområder. POD sier eksplisitt:

Skyttere som fyller vilkårene som mosjonsskytter og konkurranseskytter i henhold til RPOD 2009/009 kan erverve ett våpen til hvert bruksområde, uavhengig av om våpenet er tillatt brukt innenfor et annet bruksområde.

 

Send epost til saksbehandler og be vedkommende vurdere dine søknader opp mot kompendiet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Arno skrev:

Det som dog irriterer en del er at jeg fikk avslag på .45 ACP fordi jeg også hadde søkt på en 9mm (og "den dekket da behovet i både grov og militær klassen".

Det er litt pussig, for jeg fikk godkjent .45 og 9mm samtidig på min første søknad i mai. 

Det var også Oslo PD, godkjent av Rita S.... rart at de ikke engang behandler søknader likt på samme våpenkontor.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Kanskje du kunne vise til større stevneaktivitet? Det legges det i hvert fall vekt på hos oss, og jeg synes det er riktig.

nope, hadde aldri vært på et eneste stevne da jeg søkte... kun klubbaktivitet 3-4 ganger i måneden siste 6 måneder.

Edited by Vidar1860
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 30.10.2019 den 19.44, Ruger #1 skrev:

Sør-vest brukte ei uke nå nylig. Dukket opp i postkassen i dag. 

Veldig fornøyd 👍

Ei uke er bra. Slik burde det være landet rundt.

Fikk du innbetaling via email ? Eller var det innbetalingen du fikk i postkassen ?

Link to comment
Share on other sites

På ‎30‎.‎10‎.‎2019 den 11.04, Wintel skrev:

Sjekk våpenkompendium versjon 1.1 som POD har sendt ut for å sørge for likebehandling av våpensøknadene (https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/vapenkompendium.pdf). Her står det klart og tydelig at man kan erverve ETT våpen per bruksområde, og for NSF sin del er det listet opp følgende bruksområder som da gir egne ervervsgrunnlag:

 

1. Finpistol: Omfatter øvelsene standard, silhuett, 25 m finpistol, hurtig fin og finfelt.

2. Fripistol: Omfatter øvelsen fripistol.

3. Grovpistol: Omfatter øvelsene 25 m grovpistol, hurtig grov og grovfelt.

4. Revolver: Omfatter øvelsene revolverfelt og hurtigrevolver.

5. Militær: Omfatter øvelsene militærfelt,hurtig militær og distiguised pistol og Semi Automatic Pistol i PPC.

6. Magnum 1: Omfatter øvelsen magnum 1.

7. Magnum 2: Omfatter øvelsen magnum 2.

8. Spesialpistol: omfatter øvelsen spesialpistol.

9. Spesialrevolver: omfatter øvelsene spesialrevolver, standard revolver og standard revolver 2,75" 5 skudd.

10.Revolver 1500 – omfatter øvelsen Revolver 1500 og Open i PPC

11.Pistol 1500 PPC – omfatter øvelsen Pistol 1500 og Open i PPC

12.Distinguised revolver 6"

 

Du kan altså søke på både militær og grov siden dette er to ulike bruksområder. POD sier eksplisitt:

Skyttere som fyller vilkårene som mosjonsskytter og konkurranseskytter i henhold til RPOD 2009/009 kan erverve ett våpen til hvert bruksområde, uavhengig av om våpenet er tillatt brukt innenfor et annet bruksområde.

 

Send epost til saksbehandler og be vedkommende vurdere dine søknader opp mot kompendiet.

 

fra side 45: Til bruksområde 3 Grovpistol, legges det til grunn
at politiet kan innvilge erverv av våpen som er egnet
til bruksområdets øvelser. I praksis konkurransevåpen
med ortopedisk grep og kalibre som .32 SWL eller
.38 Special. Bruksområdet skal ikke benyttes til å
erverve ekstra våpen i kaliber 9mm som egentlig
hører hjemme i bruksområde 5 Militær.

Link to comment
Share on other sites

On 11/13/2019 at 12:40 PM, tussehaugen said:

Sendte inn søknad 4.11 og meldte derved meg på til å finne ut om sør-øst PD verkeleg trenger 8-12 uker på å behandle søknaden min...

Jeg fikk foreløpig svar på 3-4 månders behandlingstid i sør øst politi 🙈  

Link to comment
Share on other sites

Fikk en godkjent søknad fra Oslo her forleden, det gikk forøvrig ganske raskt uten at jeg husker nøyaktig. Med søknaden lå et brev om at det kunne ta opptil seks måneder å produsere våpenkort, så jeg måtte passe godt på blålappen. Greit nok, jeg passer alltid godt på sånt uansett, men to uker seinere lå nytt våpenkort i postkassa. Det er jo iogforseg under 6 måneder, så de ljuger jo ikke, men...

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men allikevel, 

Har en 6"  revolver for salg.. Kjøper melder interesse, men har godkjent søknad i 6,5"... Ringer våpenkontor og får følgende beskjed: 

 

"ved kjøp fra forhandler er det eneste som haar betydning kaliber. Ved privat handel må alt være likt ihht godkjent søknad" 

 

Kjøper må altså søke på nytt for å kunne erhverve en Mag2 revolver som er 12mm kortere enn det som ble søkt om i utgangspunktet.. Ikke rart at dette tar tid! 

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skjønt det så får man innvilget etter kaliber og klasse våpenet er tiltenkt. Om løpet er kortere eller lengre spiller ingen rolle så lenge våpenet er godkjent for klassen det er søkt om. 
Sendte selv en søknad inn til Trondheim PD i slutten av oktober på en mag.44. Håper papirene kommer før nyttår. 

Link to comment
Share on other sites

Bakpå søknaden  står dette beskrevet.

Våpennummer og detaljer skal oppgis hvis det søkes til privatkjøp. Det praktiseres ikke av de fleste kontor, men noen har fått det for seg at det er viktig. Prøv å ringe inn og spør om de kan endre søknaden i sine systemer og sjekke våpennummer mot databasen sin, og bekrefte det på mail.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, gubben38 skrev:

Høres ut som tullprat. Har kjøper innvilget søknad på en 44 ? Spiller det ingen rolle hvor lang den er.

Problemet som jeg ser det her, er at vedkommende vel har vært for pliktoppfyllende og faktisk selv ført på at han ønsker seg en revolver med 6,5" pipe på søknaden før innlevering til behandling... Dermed var løpet 🤭 kjørt for alt annet.... 

Link to comment
Share on other sites

På 1.11.2018 den 11.49, Ei tohi varjata skrev:

Politiet har her en egen liste over behandlingstider i de forskjellige distrikter:

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/saksbehandlingstider-vapensoknad/

 

Er helt tullete att det skal være slik. Både att det er så store forskjeller og att det skal gå opptil 15 uker enkelte distrikt. Det er faen meg nesten fire mnd.

Link to comment
Share on other sites

On 11/14/2019 at 8:32 PM, hjortefot.com said:

Vest Politidistrikt, Sogndal. Tok i underkant av ei uke.  Som vanlig.

👌

 

 

Hrmf. Sendte inn søknad på ei jaktrifle for snart tre veker sidan, har framleis ikkje høyrt noko. Vest dette også. Bra at selger er ei tolmodig sjel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...