Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

1 minutt siden, 32-40 Win. skrev:

Måtte du betale for den søknaden som fikk avslag?

Details, schmitails. Tjenesten finasieres vha. gebyr. Hvis vi har fått alle opplysninger i denne saken, så har de åpenbart ikke nødvendig kompetanse til å levere denne tjenesten. De kan vel ikke ta betalt for avslåtte søknader, i såfall en enda større feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får jo innvilget søknadene etter jeg har forklart dem forskjellen på pistol og revolver o.l. elementære ting. Poenget er at det er en kunnskap de burde ha, ikke en jobb jeg må gjøre hver jævla gang jeg leverer en våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, slemmo skrev:

Jeg leverte søknad før påske og fikk brev fra Oslo PK i dag. De mener at jeg ikke trenger CZ shadow fordi jeg blant annet har en CZ czechmate som de mener jeg kan bruke til prod.

Jeg har INGEN TING positivt å si om Oslo PK, de er komplett inkompetente ift til den jobben de skal utføre. Noe er faktisk nødt til å gjøres for det går ikke an å holde på på den måten. De tar betalt for en tjeneste de utfører særdeles dårlig, og ikke bare ved enkelttilfeller, men det er det som er normalen.

 

Slik jeg forstår frustrasjonen, så har du gjort det riktig og de har gjort en feil. I henhold til Rundskriv 2009/009, oppdatert oktober 2016, så la du ved dokumentasjon på at du "Trener minst 2-3 ganger på banen pr mnd, samt deltar på minst 10 stevner(starter) pr år hvorav minst halvparten åpne (approberte) stevner(starter)", og dermed kvalifiserer for reservevåpen i samme øvelse? Og likevel avslo de søknaden? Antar at du kun har ett våpen som lovlig kan benyttes til prod, ettersom det også står i rundskrivet "For tilfelle av at ett våpen lovlig kan benyttes innen flere bruksområder (også innen flere forbund) ansees behovet innen disse bruksområder dekket med det ene våpenet."

Edited by ahe753
Link to comment
Share on other sites

Tror poenget til Slemmo er at Checkmaten er pistol til Open divisjonen og ikke er lovlig i Production.

 

Men nå er jo Oslo kjent for å avslå søknader på pistol til Open hvis man har en til Prod fra før da denne formelt sett er lovlig i Open.... (men komplett ubrukelig)

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Cardinal skrev:

Tror poenget til Slemmo er at Checkmaten er pistol til Open divisjonen og ikke er lovlig i Production.

 

Men nå er jo Oslo kjent for å avslå søknader på pistol til Open hvis man har en til Prod fra før da denne formelt sett er lovlig i Open.... (men komplett ubrukelig)

 

Ah. Da forstår jeg frustrasjonen, ja. Lurer på hva som kommer til å bli utfallet av mine søknader. Tar vel 2 måneder før jeg finner ut av det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg drukna de med dokumentasjon på mine pistolsøknader for å understreke hvorfor jeg søkte om flere pistoler i samme kaliber. Da ordna det seg.

DSSN har et en fin "lærebok til våpenkontoret" på medlemssidene sine som jeg skrev ut og sendte med.

 

Men jeg fikk jo en telefon med et par spørsmål uansett. Men det syntes jeg var helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel et kjent tilfelle der det er motsetning mellom hva forskriften sier og hva som står i rundskrivet. Forskriften sier at der flere klasser har identiske krav, regnes behovet dekket med ett våpen. Rundskrivet sier at der ett våpen lovlig kan brukes i flere klasser, får man nøye seg med det. Ikke helt det samme. Men forskrift står over rundskriv. 

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo en veldig stor forskjell på forskrift og rundskriv i så tilfelle! Selv om en forskrift står over et rundskriv, så er jo det sistnevnte en veiledning om hvordan forskriften skal tolkes/behandles, og får dermed langt større praktiske konsekvenser i møte med byråkratiet. Så jeg tror ikke man kommer særlig langt med å argumentere ovenfor saksbehandler med hva som står i forskriften vs. rundskrivet, dessverre. Blir som å stange hodet i veggen.

Edited by ahe753
Link to comment
Share on other sites

Når du klager til POD, skal forskriften ha prioritet. Idiotisk, unødvendig og tungvint, men det ordner seg til slutt.

 

@Eldhannas, for ordens skyld, dette var ikke et tilfelle der våpen lovlig kunne benyttes i omsøkte klasse, men derimot var det nok akkurat det som var logikken til saksbehandleren. I mangel av bedre kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, espenandre skrev:

Søknaden som ble sendt inn 2. mai i Oslo ble godkjent i dag, så muligens mer fokus på å få unna sakene nå. Eller var det kanskje bare flaks... 

Jeg leverte 1 uke før deg og har ikke hørt et ord enda. Jeg tipper flaks :P 

Link to comment
Share on other sites

On 17.4.2017 at 8:55 PM, Kris_ said:

Noen nyere erfaringer med Oslo? Poststemplet søknad 22.mars. Ikke hørt noe ennå. Det var jo påske, kun 15 arbeidsdager så langt siden.

 

Jeg sendte min søknad 22.mars. Den ble mottatt av Politiet i Oslo den 23.mars. Den ble behandlet og godkjent 19.mai, og jeg fikk brevet om dette med betalingsinformasjon i min postkasse 24.mai (!). Jeg betalte gebyret samme  formiddag. Jeg fikk godkjent søknad i retur i dag, 31.mai. Så inkludert postgang (og påsken) tok det hele nøyaktig 10 uker fra Politiet mottok min søknad til den godkjente søknaden var tilbake i min postkasse. Dette var min første søknad, har ikke våpen fra før.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel 37 arbeidsdager da, 7 og en halv uke, før søknaden din ble godkjent. Selv om det sikkert er redusert bemanning i påsken så er 7-8 uker lang tid på en søknad..

 

(Pluss en uke på å få selve lappen etter betaling)

Edited by espenandre
Link to comment
Share on other sites

Det er verd å huske på at våpenkontorene har fått en betydelig økning i arbeidsbyrden i forbindelse med våpenamnestiet, som hadde siste dag i dag. Når de har jobbet seg gjennom backloggen dette har forårsaket er det ingen grunn til å tro at behandlingstidene ikke vil returnere til det vanlige. Det sagt, om fjorten uker (de anslåtte ni fra Oslo pluss tre uker til sommerferieavvikling og to uker buffer) skriver vi 6. August, høysesong for nye ervervsøknader før høstjakta, og jeg ville ikke blitt overrasket om vi skrev Oktober før vi er tilbake til de ordinære to til tre ukene i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Og i går gikk stillingsannonsen til Oslo Våpenkontor ut på dato så forhåpentligvis får de "beefet" opp kapasiteten litt.

Er lite imponert over planlegging våpenkontorene i hvert fall. Våpenamnestiet burde ikke akkurat komme som overraskelse.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har laminert min "blålapp" da jeg fikk beskjed om at det ikke var sannsynlig å få våpenkortet før jakten. Våpenet ble kjøpt og registrert i tidlig mars.

 

I forhold til dette burde man behandle blålappen litt forsiktig, den har lett for å bli utydelig eller at skriften forsvinner hvis den brettes mye etc. 

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Jeg synes oppriktig synd på våpenkontoret i Oslo for tiden; de er satt i en svært vanskelig situasjon for tiden. Når jeg sendte epost til saksbehandler på mine søknader i forrige uke avsluttet jeg derfor også med at jeg var klar over at det ville ta tid, og at jeg var tålmodig, men ville sikre meg at h*n satt med mest mulig komplett og korrekt informasjon.

Link to comment
Share on other sites

På 9.6.2017 den 23.12, T3mann skrev:

Noen som kjenner til behandlingstiden i Tromsø for tiden?

Å søke rett foran sommerferien er ikke et godt sjakktrekk, Jeg fikk beskjed at behandlings tid er 4-6 uker (nesten garantert 6 uker før/under sommerferien). Fikk også vite at det faktisk var best å søke i juletider/nye året.

De behandlet min blant annet pistolsøknad på akkurat 5 uker, da inkludert en retur sending til meg og tilbake.

 

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
56 minutter siden, odin1899 skrev:

Fikk svar fra Drammen i dag: ca. 29 dager, temmelig grei, m.t.p. ferieperioden. Merkelig nok så er datoen på brevarket 13/07 O_o.

Da er det nok treg postgang, som her jeg bor. Selvfølgelig kan det tillatelsen ha vært forlagt et sted hos politiet, men jeg tviler. 

 

Jeg fikk en tillatelse fra Drammen, for ca 14 dager siden og da hadde det tatt 2, 5 uke fra jeg leverte inn søknaden på stationen, til saksbehandler (stoler ikke på postgang, hvis det er noe som haster). Og da jeg leverte inn søknaden så var saksbehandlerene opptatt med å gi bistand til de som ordnet med midletidige pass og så var det jo ferieavvikling. Men jeg jukset litt da, som kan ha påvirket behandlingstiden. :) Men gennerelt bruker Drammen å være raske. Og så er det jo forskjell på om det er førstegangs søker, eller ikke, der som andre steder. Jeg var det ikke og søknaden var også en kurrant type.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nå ventet 6 måneder på våpenkort, altså ikke søknaden som for lengst er godkjent, men å printe ut et forbanna laminert papirkort!

 

Sendte mail hvor jeg høflig spurte om når jeg kunne vente dette, og fikk til svar at jeg bare kunne ha blå  kopi i en plastlomme.

Transferpapir etc er ikke akkurat det mest holdbare mediumet, og merker allerede at skrift falmer etter å hatt med våpen på bane etc et par ganger.

Link to comment
Share on other sites

On 01/08/2017 at 10:58 PM, Geco5 said:

Da er det nok treg postgang, som her jeg bor.

Jeg tror ikke at Posten tar 2 uker å levere et brev. Høres mere sannsynlig at godkjent søknad har ligget to uker på en haug hos intern postavdeling hos Politiet.

Edited by odin1899
Link to comment
Share on other sites

På 23.8.2017 den 18.02, odin1899 skrev:

Jeg tror ikke at Posten tar 2 uker å levere et brev. Høres mere sannsynlig at godkjent søknad har ligget to uker på en haug hos intern postavdeling hos Politiet.

Tja.... posten kan selvfølgelig IKKE ta all skyld. :) Noe tid (les; dager) vil alltid kunne gå med, før brev fra en etat havner hos postavd. (inn-og ut post), hos politiet. Og de sender ut en gang om dagen, hvis alt går som normalt. Men det kan være mange grunner til at brev ikke blir godkjent og sendt samme dag, som det ble skrevet, eller påbegynnt. I tilegg kommer avspassering/ferieavvikling, m.m.

 

Vet ikke om de 2 ukene er 14 dager, eller omtrent 2 uker. Men jeg har opplevd å motta brev, som er sendt fra Drammen og at det har blitt 10 dager før jeg har mottatt det. Postterminalen ligger i Drammen og jeg bor i nabokommunen. Men det er nok ny sortering i min kommune. Det normale er vel ca 3 - 4 dager, på vanlige brev. Jeg har opplevd et fåtall av ganger, at brevet annkomer dagen etter det er sendt. Men det er like ofte at brevene bruker fra 7 - 10 dager. Så ikke ofte, men det skjer. Og det har ingen betydning om brevet kommer fra andre enden av landet, eller en nabokommune. Det merkelige er, at det skjer bare i en del av kommunen. :( Og da posten ikke stempler brevene ved mottak lenger, er det umulig å vite hvem som er den store synderen. I mitt område, er det nok posten som roter mest. 

 

Men som tidligere nevnt, haster det, så lever søknad og hent søknad hos politiet. Og er det ikke kurrant reiseveg, så ikke forvent rask behandling. Spessielt en tid av året da det er vanlig med feriavvikling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fikk innvilget førstegangssøknad på to arvevåpen i dag, etter 6 1/2 uke. Oslo politikammer. Virker som de har kommet seg litt etter våpenamnestiet, da, kanskje. Fikk våpenkort sammen med gul og blå lapp.

Edited by Loffe
glemte sted
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...