Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...
Noen som vet ca behandlignstid i Indre Østfold for tiden ? Har levert 3 søknader for 2 uker siden.

 

Jeg var å leverte 3 våpensøknader den 21 desember, snakket da samtidig med en hyggelig Tjenestemann/saksbehandler samtidig for å gå igjennom søknad og papirer.

Jeg fikk beskjed om at det hos Vannsjø Lennsmanskontor for tiden er opp til 3 ukers behandlingstid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leverte søknad 24.10, 06.12 fikk jeg beskjed om at søknaden var innvilget og ble sendt ut så fort jeg skaffet til veie en bekreftelse på en tidligere sak fra POD. Skaffet til veie riktig dokumentasjon 08.12, har enda ikke hørt noe.

 

Det skulle bli 11 uker det, hipp hurra for Gudbrandsdal Politidistrikt :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som vet ca behandlignstid i Indre Østfold for tiden ? Har levert 3 søknader for 2 uker siden.

 

Jeg var å leverte 3 våpensøknader den 21 desember, snakket da samtidig med en hyggelig Tjenestemann/saksbehandler samtidig for å gå igjennom søknad og papirer.

Jeg fikk beskjed om at det hos Vannsjø Lennsmanskontor for tiden er opp til 3 ukers behandlingstid.

 

 

Tok 4 uker for min førstegangsøknad, er vel godkjent, var litt arv og greier også inne i bildet med min søknad.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Førstegangsøknad, Agder.

Levert over disk på mandag

Behandlet onsdag neste uke

Giro i posten fredag, betaler denne samme dag

Søknad i retur med stempel onsdag.

Så, 2 ukers prosess må da sies å være innafor.

 

 

Edited by mteinum
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 4/28/2017 den 19.34, erh skrev:

Snakket med en fra våpenkontoret i oslo i dag,  de regner med ca. 7 uker behandlingstid nå pga. lav bemanning og stor pågang under våpenamnestiet.

9 uker var beskjeden jeg fikk fra våpenkontoret i Oslo i dag . :(

Link to comment
Share on other sites

True med forvaltningsloven gir ingen resultater. En klage basert på manglende overholdelse av forvaltningsloven vil gi neste søknad en større sjanse til å bli behandlet korrekt ved at de tvinges til å legge om rutiner og prioriteringer.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, bare for å utdype svaret til Chiefen, forvaltningsloven stiller krav om at du skal ha fått svar innen ei viss tid, ikke at det skal være ferdigbehandlet innen denne tida. Og svar er for eksempel beskjed om forventet behandlingstid. Stengt tatt holder det vel med bekreftelse på mottatt søknad for å oppfylle forvaltningsloven.

Link to comment
Share on other sites

Den relevante lovteksten finnes her: https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§11a

 

Den lyder:

Sitat

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

 

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

 

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

Jeg er ikke jurist, men har en del erfaring med juss. Jeg mener annet og tredje ledd må forstås slik at et foreløpig svar må gis senest en måned etter mottak, og inneholde ikke bare en bekreftelse på mottatt søknad, men også at behandlingen blir forsinket, årsaken til forsinkelsen, og et estimat på hvor lang behandlingstid man kan påregne.

Link to comment
Share on other sites

Joda, og resultatet er akkurat det samme.. eller litt verre siden en eller annen må forfatte dette skrivet.

 

Vi ønsker oss alle lynkjapp innvilgelse-helst via en app og hypermoderne våpenregister?men tviler veldig på at vi er villige til å betale prisen. Jeg fyller ut gjennomslagspapirene, leverer med et smil og venter den tiden det tar, fordi jeg vet at en effektivisering/modernisering er noe jeg må betale dyrt for.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for så vidt enig i at mitt svar var feil, hvis din tolkning er riktig, og det ser jeg ikke bort fra at den er.  Men jeg synes ikke loven er klinkende klar på dette og den slår seg selv litt  i hjel, etter min mening. Den er vag, og "...skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned...". Dette kan, slik jeg ser det, og slik jeg, så vidt jeg husker, har fått det forelagt av kommunalt ansatte jurister, tolkes som at bekreftelsen på at det arbeides med saken, sammen med et anslag på behandlingstid, er godt nok innen en måned. Jeg er heller ikke jurist, så sikker i min sak skal jeg ikke være, men det finnes tydeligvis forskjellige måter å tolke det på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at din og min tolkning er nevneverdig forskjellige, ei heller kan jeg se at lovteksten kan misforstås. Altså; forvaltningsorganet skal snarest mulig, (og senest innen en måned i saker som dreier seg om enkeltvedtak), redegjøre for eventuelle forsinkelser i saksbehandlingen, hva de skyldes, og hvor lang tid man kan påregne å vente før saken er ferdig behandlet.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, razumny skrev:

Jeg kan ikke se at din og min tolkning er nevneverdig forskjellige...

 

Jeg tolker det vel dit hen at jeg synes loven er mindre tydelig på hvor grundig det midlertidige svaret skal være, en det jeg oppfatter at du gjør. Ut over det er vi nok ikke så veldig uenige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever vel at lovteksten er ganske utvetydig, og at det er dekning for min forståelse i paragrafens annet ledd, annet punktum, (supplert av tredje ledd) som lyder;

Sitat

[...]I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes.[...]

 

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

Den relevante lovteksten finnes her: https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§11a

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 17.4.2017 at 8:55 PM, Kris_ said:

Noen nyere erfaringer med Oslo? Poststemplet søknad 22.mars. Ikke hørt noe ennå. Det var jo påske, kun 15 arbeidsdager så langt siden.

Mottatt av Politiet 23.mars bekrefter Våpenkontoret. Ennå ikke behandlet. "Nærmer seg" er svaret jeg fikk for en uke siden...

Link to comment
Share on other sites

På 6.5.2017 den 23.06, Chiefen.v-2 skrev:

 

Vi ønsker oss alle lynkjapp innvilgelse-helst via en app og hypermoderne våpenregister?men tviler veldig på at vi er villige til å betale prisen. Jeg fyller ut gjennomslagspapirene, leverer med et smil og venter den tiden det tar, fordi jeg vet at en effektivisering/modernisering er noe jeg må betale dyrt for.

 

 

Tja, noen vil sikkert ønske å legge regninga over på oss som søker, men reelt sett så burde ett slikt system betale seg selv ila. få år. Dagens manuelle behandling av bortimot 70000 (tallet er vilkårlig ekstrapolert fra tall registrert for 2014) søknader årlig koster utvilsomt ganske mye det også.

http://www.politiforum.no/no/meninger/leserinnlegg/2015/Et+av+Norges+mest+avanserte+søknadsskjemaer%3F.d25-T2BnYXp.ips#.WPCsAEO2_QE.facebook

 

Link to comment
Share on other sites

Det er sant. 

Da Høyre startet sin regjeringsperiode med å foreslå privatisering av norsk natur og infrastruktur ble jeg bekymret for hvor mye de skulle fucke opp, men om de rekker å privatisere våpenforvaltningen før de mister roret, så kunne det faktisk vært til det bedre ?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Kris_ said:

Mottatt av Politiet 23.mars bekrefter Våpenkontoret. Ennå ikke behandlet. "Nærmer seg" er svaret jeg fikk for en uke siden...

 

Postet min 2. mai, har ikke snakket med våpenkontoret enda. Spørs om jeg får hagla før fellesferien hvis dette er behandlingstiden..

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte søknad før påske og fikk brev fra Oslo PK i dag. De mener at jeg ikke trenger CZ shadow fordi jeg blant annet har en CZ czechmate som de mener jeg kan bruke til prod.

Jeg har INGEN TING positivt å si om Oslo PK, de er komplett inkompetente ift til den jobben de skal utføre. Noe er faktisk nødt til å gjøres for det går ikke an å holde på på den måten. De tar betalt for en tjeneste de utfører særdeles dårlig, og ikke bare ved enkelttilfeller, men det er det som er normalen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...