Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

Det er greit med prinsipper, men i noen tilfeller mener jeg en pragmatisk tilnærming er å foretrekke. Når det eneste vi oppnår med at de følger loven, er beskjed om noe vi allerede vet, og potensielt enda lengre saksbehandlingstid, så må jeg være ærlig på at akkurat det "lovbruddet" er jeg villig til å ignorere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte en søknad 11 februar til Agder Politidistrikt, og sendte for noen dager siden  en høflig forspørsel om de har mottatt søknaden min og forventet behandlingstid.
Fikk nå et automatisk standardsvar på bekreftet mottak av mailen med link til "Sakbehandlingstid".
Agder topper behandlingstiden elegant med 28 til 38 uker!
Variasjonen er stor fra Sør Vest med 3 til 4 uker, Troms med 4 uker, og som sagt, Agder med 28 til 38 uker.

Man kan da kanskje spørre seg hva årsaken til denne store forskjellen i behandlingstid er?
Er det mengden søknader her i Agder som oversvømmer saksbehandler(ne), eller er det lav prioritering i forhold til andre oppgaver, eller kanskje bemanning?
Ikke vet jeg, men forskjellen er såpass påfallende at kanskje burde våre organisasjoner (DFS, NJFF, NSF, DSSN) stille spørsmål til justisministeren om hva årsaken er , og om noen har tenkt å få orden på dette ?

Når det gjelder personer som allerede har våpen, våpenskap, godkjent medlemskap i klubb/lag,

all dokumentasjon og rent rulleblad, så burde det være en enkel sak å behandle en søknad

Er jeg heldig har jeg kanskje ny matchpistol til innendørssesongen begynner igjen.....kanskje.....

Link to comment
Share on other sites

Ifølge forvaltningsloven skal man ha svar ja, men det svaret kan godt være "saksbehandlingstiden er nå på fire år og tre dager, sucks to be you, haha". 

 

Og våpensøknadene behandles av kontorister som gjør en haug med andre ting også. 

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Olesøn said:

Ifølge forvaltningsloven skal man ha svar ja, men det svaret kan godt være "saksbehandlingstiden er nå på fire år og tre dager, sucks to be you, haha". 

 

 

 

Jeg er ikke helt overbevist om at dette automatiske svaret er innenfor...

Link to comment
Share on other sites

En kamerat leverte søknad til innlandet politidistrikt for ganske så nøyaktig 7 månder siden, venter fremdeles på svar.... Mannen har vel ikke fått ei fartbot i sitt liv og våpen har han fra før så hva som tar tid lurer vi alle på. Blir det ny rifle til jakta eller ikke..

Link to comment
Share on other sites

Fra en menigmanns ståsted virker det nærmest utrolig at ved passering av grensa mellom Sør Vest - og Agder Politidistrikt forandrer behandlingstiden seg så radikalt  (3-4 uker kontra 28-38).
Bare variablen mellom 28 til 38 uker i Agder er større enn total behandlingstid i Sør Vest.
Nå har politiet i Sør Vest riktignok 1111 ansatte og Agder 666 (Wikipedia), det kan kanskje forklare noe, men antar at bemanning står sånn noenlunde i forhold til inbyggertallet?
Uansett, det må jo bero på en vesentlig systemforskjell / prioritering i forvaltningen at slike enorme forskjeller  oppstår i to nabodistrikt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre Agder som mitt settedistrikt. Behandlingstiden er helt hinsides. Problemet er at distriktene har flere saksområder med tidsfrister og telleregime innenfor forvaltningen som de prioriterer over våpen. Ved sykdom eller permisjon er det ingen andre til å ta over oppgaven. Akkurat på våpen håper jeg derfor at vi får til en sentralisering av forvaltningen.

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, skog said:

Akkurat på våpen håper jeg derfor at vi får til en sentralisering av forvaltningen.

Håper på en desentralisering så det blir som før. Var snakk om minutter hvis du hadde tid til å bli med inn på kontoret mens hun sjekket om du hadde vært snill gutt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Sakoen75 said:

Var snakk om minutter hvis du hadde tid til å bli med inn på kontoret mens hun sjekket om du hadde vært snill gutt. 

Hvor langt tilbake må du for å finne sånne tilstander? Til 80-tallet?

I første del av det tiåret leverte jeg en søknad på en revolver i 357 mag til politiet i Kr.sand på formiddagen. Våpenet hentet jeg på ettermiddagen samme dag. Med digitalisering burde vel dette bli mulig igjen. Men jeg tror ikke vi kommer til å oppleve det. 

 

Jeg tipper at søknadsmengden er langt høyere nå enn før i tiden. Mange har råd til flere våpen enn det folk flest hadde den gang. Med Finn fikk vi en riksdekkende markedsplass som er langt mer effektiv enn rubrikkannonse i lokalavisen og oppslag på skytebanen. Det kan ha økt omsetningen av brukte våpen en hel del.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bäke said:

Hvor langt tilbake må du for å finne sånne tilstander? Til 80-tallet

På 2000-tallet som Dodraugen sier.

 

1 hour ago, Bäke said:

Med digitalisering burde vel dette bli mulig igjen. Men jeg tror ikke vi kommer til å oppleve det. 

Tror ikke det er postmannen som bruker 7 måneder på å gå til Kristiansand og tilbake til meg med søknaden. 

Link to comment
Share on other sites

On 5/15/2021 at 2:17 PM, Dodraugen said:

omtrent 2008, litt avhengig av hvor i landet du bodde

haha, jeg leverte søknad sommeren 2020, spurte om hvor mange uker jeg måtte vente på å få den i posten. dama i skranken sa gi meg noen minutter så får du den straks. fikk den tilbake godkjent på ca 10 minutter. dette var i en liten bygdekommune da men fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, madlychip said:

haha, jeg leverte søknad sommeren 2020, spurte om hvor mange uker jeg måtte vente på å få den i posten. dama i skranken sa gi meg noen minutter så får du den straks. fikk den tilbake godkjent på ca 10 minutter. dette var i en liten bygdekommune da men fortsatt.

Sånn var det her også, alltid rett inn på kontoret å få underskriftene, nesten flaut, når lensmannenen ikke har tid, å beklager og sier att jeg må hente de dagen etter, så ble lensmannskontoret nedlagt og noen år senere dustete sammenslåinger.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

nasjonalt ID-kort ja, det har vi et skrekkeksempel på offentlig sløseri...

Neida, det går så fint så, vil anslå at de går i pluss så sant minst 50% av befolkningen går til anskaffelse av kortet.

... At bare en 70 000 ca har gjort det så langt lover ikke godt dog :D

Link to comment
Share on other sites

For egen del, så har jeg bruk for et nasjonalt ID-kort, da jeg er innom offenlige enheter støtt og stadig, og må legge igjen legitimasjon. En ting er førekort, men skal man kjøre bil, så er ikke det så aktuelt å legge igjen, kan jo gi noen artige situasjoner det. Å drasse rundt på pass er heller ingen løsning. 

 

Sako_35

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, 460XVR said:

Sånn var det her også, alltid rett inn på kontoret å få underskriftene, nesten flaut, når lensmannenen ikke har tid, å beklager og sier att jeg må hente de dagen etter, så ble lensmannskontoret nedlagt og noen år senere dustete sammenslåinger.

 

Husker den tida ja. 
Tok et par år til på VGS etter førstegangstjenesten. RUsla ned på den lokale våpensjappa i en "studietime", så meg ut ei hagle, rusla til lensmanskontoret, fylte ut skjema, fikke det stempla og ned til Våpenbutikken og betalte og var tilbake i klasserommet før neste undervisningstime begynte (fikk hjelp av langfriminuttet). Hagla var inpakke i ei pappeske og lå under pulten resten av skoledagen så var det bussen hjem. Bare kos det i 1990 :-D

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...