Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

6 timer siden, villreinjegeren skrev:

Det er helt håpløst, dette strider mot alle standarder i behandlingstid av et forvaltningsvedtak.

 

Det finnes INGEN slike standarder...

 

Forvaltningsloven inneholder ingen bestemmelser om konkrete frister for saksbehandlingen i den offentlige forvaltning - det står kun i forvaltningslovens § 11a at forvaltningsorganet skal "forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold"

 

Det eneste konkrete kravet forvaltningen har, er å gi beskjed innen en måned om at behandlingen tar "uforholdsmessig lang tid"...

Alternativet er å lage en lov som sier at dersom forvaltningen ikke har behandlet ferdig en sak på så og så lang tid, så auto-innvilges søknaden. Da risikerer vi at en som søker om å bygge ny hovedflyplass i Nordmarka får dette innvilget om det går en influensa-epidemi på byggesakskontoret akkurat når han søker... 

Det tar himla lang tid med alt her i Norge, og slik blir det når alle mulig hensyn skal tas. Skal du ha opp tempoet så vil det gå på bekostning av noe annet, men det blir en annen diskusjon :-)

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Wintel skrev:

 

Det finnes INGEN slike standarder...

 

Forvaltningsloven inneholder ingen bestemmelser om konkrete frister for saksbehandlingen i den offentlige forvaltning - det står kun i forvaltningslovens § 11a at forvaltningsorganet skal "forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold"

 

Det eneste konkrete kravet forvaltningen har, er å gi beskjed innen en måned om at behandlingen tar "uforholdsmessig lang tid"...

Alternativet er å lage en lov som sier at dersom forvaltningen ikke har behandlet ferdig en sak på så og så lang tid, så auto-innvilges søknaden. Da risikerer vi at en som søker om å bygge ny hovedflyplass i Nordmarka får dette innvilget om det går en influensa-epidemi på byggesakskontoret akkurat når han søker... 

Det tar himla lang tid med alt her i Norge, og slik blir det når alle mulig hensyn skal tas. Skal du ha opp tempoet så vil det gå på bekostning av noe annet, men det blir en annen diskusjon :-)

Klar over det, det var bare en uttrykksform, 12+ uker er uholdbart lang tid.

 

Link to comment
Share on other sites

Vet egentlig svaret på spørsmålet.

 

Har hatt litt problemer med den første pistolen jeg kjøpte, og det kan være mulig å få til et bytte med en annen type pistol. Samme kaliber. Bytte fra .22 revolver til .22 pistol.

 

Politidistrikt Øst, ventetid 10-12 uker.

 

Noen sjanse for at de hastebehandler et slikt "bytte"?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Morten C skrev:

Noen sjanse for at de hastebehandler et slikt "bytte"?

Er inne i 12. uka nå, hørte om en i klubben nå som var på 14. Uke.... prøvde å forklare damen at han jeg skulle kjøpe av har litt “hast” med å selge da han skal flytte utenlands (dette er et faktum) og spurte om det var noen mulighet for å få litt fortgang.... svaret var: den behandles når den behandles.... så der tror jeg du kan glemme å få så mye som en tomme «spesialbehandling» 

Link to comment
Share on other sites

On 11/21/2019 at 12:53 PM, joska said:

 

Hrmf. Sendte inn søknad på ei jaktrifle for snart tre veker sidan, har framleis ikkje høyrt noko. Vest dette også. Bra at selger er ei tolmodig sjel.

 

Fekk svar på søknaden etter heilt nøyaktig tre veker. Dessverre har Vest gått bort frå sin tidlegare praksis med forhåndsbetaling av søknad, så då går det vel ei veke til før eg har tillatelsen i hende.

Link to comment
Share on other sites

Søknaden min var mottatt 8.11 av sør-øst politidistrikt, fikk svar rett før helga. 

Der kunne dei informere om lang saksbehandlingstid og at det vil ta 3-4 måneder å behandle søknaden dette då frå datoen brevet vart mottatt av meg.

 

 4-5 måneder behandlingstid så planlegg jakta i tide om dykk hører til sør-øst politidistrikt 🙈

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Sendte med post 24/10 (mottatt av de den 28/10) og ser at de var godkjent 19 des. Men pga jul kom det ikke noe i posten før 27/12. Og tar vel noen dager å få papirene i posten etter giroen er er registrert. Blandet søknad med både pistol samt jaktvåpen. Oslo PD. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Undrenes tid er ikke forbi... (den er ikke kommet enda heller...) 

 

Søknad levert 29.10,2019,  fikk brev med gebyrinnbetaling , 17.01,2020... 11 uker til nå, pluss ei uke iallefall til på postgangen og bankinnbetaling... Så røflig 3 mnd nå hos Våpenkontoret i Kr.Sand....  Godt det finnes tålmodige selgere rundt i det ganske land! 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal kjøpe og søke på våpen nå bør man egentlig se i sin egen krystallkule å levere inn ektra søknader på våpen som man potensielt kunne tenke seg i framtiden. De potensielle søknadene vil jo være "aktive" i nesten to år framover hvis man søker idag. 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Torf skrev:

Hvis man skal kjøpe og søke på våpen nå bør man egentlig se i sin egen krystallkule å levere inn ektra søknader på våpen som man potensielt kunne tenke seg i framtiden. De potensielle søknadene vil jo være "aktive" i nesten to år framover hvis man søker idag. 

Ja,  jeg har sørget for å søke på "alt" tilgjengelig når jeg sender avgårde en søknad. Tanta på kontoret blir litt oppgitt, men klart bedre å ha papirene klare og tilgjengelig. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Torf said:

Hvis man skal kjøpe og søke på våpen nå bør man egentlig se i sin egen krystallkule å levere inn ektra søknader på våpen som man potensielt kunne tenke seg i framtiden. De potensielle søknadene vil jo være "aktive" i nesten to år framover hvis man søker idag. 

Jeg er på mange måter helt enig med deg, men det bidrar jo ikke akkurat til å løse problemet med lang saksbehandling.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en morsom opplevelse. Våpenkontoret (oslo pd) hadde glemt å signere og stemple den ene godkjenningen. Tok en telefon og har nå mottatt en mail som jeg kan vise til ved kjøp at alt er i orden. Fikk og i den mailen bekreftet at å bytte kaliber innenfor samme program ikke var noe problem.

 

Stiller meg spørsmålet om jeg selv ville solgt til en person som dukker opp med usignerte papirer og en mail som sier at det er i orden :P Krysser fingrene for at det går i orden den dagen det blir kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte søknad på ny rifle for 14 dager siden i håp om at jeg skulle rekke jakt tur i Mars.
I dag fikk jeg brev tilbake fra Skien og at søknaden vill ta 3 til 4 mnd å behandle...
Hva har skjedd siden sist? Er det sentraliseringa som har kludret det til ?
Alt står da på EN side og hadde ikke tatt særlig lenger tid enn det tar å skrive/sende det brevet jeg fikk.

 

Jeg begynner seriøst å lure på hva skattepengene går til her til lands.

Link to comment
Share on other sites

På 18.1.2020 den 19.45, Spinnvillt skrev:

Undrenes tid er ikke forbi... (den er ikke kommet enda heller...) 

 

Søknad levert 29.10,2019,  fikk brev med gebyrinnbetaling , 17.01,2020... 11 uker til nå, pluss ei uke iallefall til på postgangen og bankinnbetaling... Så røflig 3 mnd nå hos Våpenkontoret i Kr.Sand....  Godt det finnes tålmodige selgere rundt i det ganske land! 

 

Jeg sendte en søknad til Agder i går, så får vi se....   

Har enda ikke fått kortet på våpenet fra September så er vel bare å smøre seg med tålmodighet😅

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mistet våpenkortet på den ene riflen min og jeg håper for guds skyld at det ikke tar flere måneder før jeg får nytt. Den blå delen er lurvete og du må virkelig legge viljen i det for å finne ut at det tilhører riflen. Jeg tør nesten ikke å ta den med ut av huset i frykt av å bli stoppet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte sånne A5-plastlommer med glidelås på Staples.
Blålappen er brettet i to, med teksten ut og siden plastlommen er gjennomsiktig trenger man ikke å ta den ut når man skal kjøpe ammo. 

Godt beskyttet mot vær og vind.

 

(har forøvrig ventet i 8 måneder på våpenkort til den ene pistolen min hittil... Oslo PD)

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 måneder er da ingenting. På nyttårsaften fikk jeg kortet på en lower jeg kjøpte 17 måneder tidligere.

 

Men ventetiden på våpenkort er jo ikke akkurat så kritisk vanligvis. Mer interessant å se søknadstiden. Leverte noen nye søknader for to uker siden. Antar jeg får svar til sommeren.

 

Edited by AndersR
Link to comment
Share on other sites

På 29.1.2020 den 11.40, 40årskrisa skrev:

 

Jeg sendte en søknad til Agder i går, så får vi se....   

Har enda ikke fått kortet på våpenet fra September så er vel bare å smøre seg med tålmodighet😅

 

 

Da har det gått en uke siden jeg sendte siste søknad, og jeg begynner allerede å bli utålmodig 🤣🤣🤣  

Link to comment
Share on other sites

Sendte søknad 9. januar, fikk brev datert den 20. januar om at søknaden var mottatt 15. januar, og pga stor pågang måtte beregne en behandlingstid på 3-4 måneder. Fikk nytt brev 3. februar med godkjent søknad. Dette er sør-øst politidistrikt.

Link to comment
Share on other sites

På 24.1.2020 den 9.33, StefanR skrev:

 

Pensjon, trygd, helse, skole og forsvar er vel det som stikker av med mest. 

 

NAV-systemet får 1\3 av statsbudsjettet (mer enn 8 ganger mer enn forsvaret). Bare utgifter til alderspensjon øker med ca 9 milliarder per år.

Stakkars de som ikke selv har planlagt litt for alderdommen...

 

Beklager OT

Link to comment
Share on other sites

På 29.1.2020 den 20.20, AndersR skrev:

 Leverte noen nye søknader for to uker siden. Antar jeg får svar til sommeren.

 

På tirsdag fikk jeg bekreftet at saksbehandler hadde kommet frem til meg i bunken sin, da jeg ble oppringt med spørsmål angående en salgsmelding jeg hadde levert sammen med søknadene mine. Så med mindre salgsmeldinger går en helt annen vei, så vil det si at Oslo muligens er i ferd med å hente seg inn litt igjen... stæi tjuned!

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Arenor skrev:

Sendte søknad 9. januar, fikk brev datert den 20. januar om at søknaden var mottatt 15. januar, og pga stor pågang måtte beregne en behandlingstid på 3-4 måneder. Fikk nytt brev 3. februar med godkjent søknad. Dette er sør-øst politidistrikt.

 

WTF!!!

 

Du søker 2mnd etter meg og får altså svar før meg i samma politidistrikt...

Kva skjer...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva Sør-øst har gjort etter sammenslåingen, men gjetter på lignende problematikk som her i Vest.

 

Man satt plutselig med saksbehandlere på geografisk adskilte våpenkontor, og skulle så fordele arbeidet mellom dem. Her i Vest ble det til at søknader om jaktvåpen gikk til Sogndal mens søknader om konkurransevåpen gikk til Odda. Avhengig av sesong kunne dette gi skjevfordeling av arbeidsmengde til det ene eller andre kontor, legg så til noen sykemeldinger og naturlig avgang ved at saksbehandler når pensjonsalder uten å umiddelbart bli erstattet...

Jeg forstår det som at all saksbehandlingen her etter hvert blir sentralisert til ett kontor i distriktet og det er nok like greit.

 

Sist jeg kjøpte våpen gikk søknaden relativt kjapt gjennom, mens våpenkortet måtte jeg vente et halvår på omtrent. Jeg har forstått det som at man prioriterer søknader siden blålappen tross alt er gyldig, så tar de et skippertak med utstedelse av våpenkort et par ganger i året. Det er nok litt mer effektivt å printe og laminere våpenkort på "samlebånd" enn å skulle ta det innimellom håndtering av søknader.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, tussehaugen said:

 

WTF!!!

 

Du søker 2mnd etter meg og får altså svar før meg i samma politidistrikt...

Kva skjer...?

Jeg elverte søknaden i på Kongsberg politikammer, fikk der beskjed om at den ble sendt til Skien for utsending til et våpenkontor som skulle behandle den. Blei deretter sendt til Stokke, og godkjent. Hvorfor det gikk smertefritt for min del, vet jeg ikke. Første gangs søker, sendte 5 søknader sammen. 

Link to comment
Share on other sites

Søknad godkjent på nøyaktig 10 uker (Oslo politidistrikt) men...:

 

Du søker også om pistol kal. 9 mm til grovfelt og pistol kal. 45 acp til militærfelt.

 

En kan få ett våpen pr. program, jf våpenforskrift § 13. Begge går til militærfelt. Pistol kal. 9 mm er dessuten lite egnet til grovfelt og det er en forutsetning for at våpenet har anatomisk skjefte for at man skal klare å hevde seg i øvelsen

 

Jeg endte med å få godkjent 22lr og 45acp, og har sendt klage på avgjørelsen vedrørende avslaget på 9mm. Så får man se om klagen fører frem da...

Edited by Kimber74
Feilskriving
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Kimber74 said:

Søknad godkjent på nøyaktig 10 uker (Oslo politidistrikt) men...:

 

Du søker også om pistol kal. 9 mm til grovfelt og pistol kal. 45 acp til militærfelt.

 

En kan få ett våpen pr. program, jf våpenforskrift § 13. Begge går til militærfelt. Pistol kal. 9 mm er dessuten lite egnet til grovfelt og det er en forutsetning for at våpenet har anatomisk skjefte for at man skal klare å hevde seg i øvelsen

 

Jeg endte med å få godkjent 22lr og 45acp, og har sendt klage på avgjørelsen vedrørende avslaget på 9mm. Så får man se om klagen fører frem da...

 

 

Vet ikke helt hvordan det blir å gå med klagen da politiet bruker våpenkompendiumet da de vurderer våpensøknader, du kan se selv på side 45 på våpenkompendiumet under "Til bruksområde 3 Grovpistol"

 

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/vapenkompendium.pdf

Edited by Danyor
lagt til link
Link to comment
Share on other sites

Her på Vestlandet gjekk det i underkant av 4 veker frå søknaden var sendt til den kom i retur. Det einaste eg har å utsette på dei er tilgjengeligheten til våpenkontoret i Odda. Opent for telefonar eit par timer, to ganger i veka. I tillegg erfarte eg at ein skal være innstilt på å ringe ein del ganger før ein får svar.

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...