Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

1 time siden, 32-40 Win. skrev:

det ville vel vært litt for dumt, når man først skal lage en egen lov om saksbehandling, å ta med det aller mest vesentlige punktet

Det er ikke mulig å sette en en generell frist for slikt. 4 uker vil være mye om det gjelder et kakelotteri, for en større utbygging vil 4 måneder være raskt.

 

Men samtidig har vi jo lang praksis å se på her, med lokale våpenkontorer var saksbehandlingen ofte på noen få dager (i enkelte tilfeller minutter). Dagens praksis med sentralisering har for mange medført en mangedobling av dette, uten at kravene til saksbehandling har økt nevneverdig. Tvert i mot har jaktvåpengarderoben forenklet ting siden de ikke trenger å vurdere behov.

 

Siden Justisministeren ikke bryr seg er eneste løsning slik jeg ser det å se hva rettsapparatet mener. Desverre har ikke våre forbund nok baller til å gjøre det.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Hehe, du kan få sagt det. For du var vel ikke alvorlig? Med POD bak rattet kan en forvente at det vil ta noen år og koste så mye at de må øke gebyret for å dekke det inn.

Om jeg ikke var alvorlig med hva?

 

At det på Facebook ble  påstått at det jobbes med digitalisering? Ja, det mente jeg alvorlig, det blir jo påstått på Facebooksiden. 

 

Om jeg var alvorlig med at jeg ikke vet når det kommer? 

 

Om jeg var alvorlig med at jeg håper det blir bra? Ja, jeg håper det blir bra. 

 

Men ja, jeg også er skeptisk til hvordan dette faktisk blir. 

 

 

 

 

Edited by MathiasH
Link to comment
Share on other sites

Det er relativt latterlig det hele; det finnes allerede systemer som eies og forvaltes av det offentlige, med de nødvendige sikkerhetsmekanismene på plass, som kan benyttes til dette. Det eneste man hadde behøvd å gjøre er å lage skjemaet og godkjenningssløyfene.

Link to comment
Share on other sites

E-søknad hadde vært fint, men Oslo leverte her. Dama leverte sin første bunke søknader rett før fellesferien. Var på ferie en uke, og kom hjem til brev om betaling. Betalte og dro på en ny ukes ferie og kom hjem til godkjente papirer i postkassa. Veit ikke hvor lang tid det tok, men det kan ikke ha vært mange dagene. Nok et klapp på skuldra til Oslo (nå Sandvika?) fra meg, som alltid har fått god service derfra.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, erikraude skrev:

E-søknad hadde vært fint, men Oslo leverte her. Dama leverte sin første bunke søknader rett før fellesferien. Var på ferie en uke, og kom hjem til brev om betaling. Betalte og dro på en ny ukes ferie og kom hjem til godkjente papirer i postkassa. Veit ikke hvor lang tid det tok, men det kan ikke ha vært mange dagene. Nok et klapp på skuldra til Oslo (nå Sandvika?) fra meg, som alltid har fått god service derfra.

 

Det er det som er så forbanna irriterende.😁 Flere steder har folk tilogmed fått de godkjent på dagen,og her sitter man på 3 mnd. 🙄 Skal jo ikke være sånn.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SingingRock said:

 

Det er det som er så forbanna irriterende.😁 Flere steder har folk tilogmed fått de godkjent på dagen,og her sitter man på 3 mnd. 🙄 Skal jo ikke være sånn.

 

Dette er trist å lese, med tanke på at jeg sogner til kontoret i Ålesund.

Har også hørt lignende historier, ei jeg kjenner søkte kjøreseddel hos politiet, noe som brukte å ta maks en uke når det ble behandlet lokalt. Det gikk 4 mnd eller deromkring, fordi den ene dama som driver med det i Ålesund var enten sykemeldt eller på ferie lenge, husker ikke riktig.

Nå er det nok ikke aktuelt for meg å søke før til sommeren igjen tidligst, så satser på at de har fått mer orden i sakene og fortgang i prosessen innen da. 

Link to comment
Share on other sites

En kollega søkte jobb i et statlig direktorat som søkte etter personer med hans bakgrunn til teknisk saksbehandling og rådgiving, og kom på intervju. Arbeidsgiver stillte med 2 fra egne rekker og innleid spesialist fra et eller annet ekspertbyrå innen rekruttering og utvelgelse.

Og intervjuet gikk sin gang, kollegaen syntes han solgte seg selv bra. Og fikk noen dager senere beskjed om at beklager, du er ikke aktuell for jobben.

Litt forundret tok han kontakt med den innleide spesialsten og spurte hvorfor; svaret var at direktoratet ikke var ute etter løsningsorienterte personer. Og den som har vært i kontakt med dette direktoratet vet at de har fått ønsket sitt oppfyllt...

 

Ps-Kollegaen fikk jobb på land, i privat sektor via spesiallsten

Link to comment
Share on other sites

På 2.9.2018 den 14.26, Olesøn skrev:

Er vel ingen som vet noe håndfast om hvordan det vil se ut eller virke i praksis. Et enkelt oppsett i altinn hadde vært det beste. 

 

UD har et system for dette allerede ang. eksporttillatelser for "krigsmateriell". Har vært gjennom den prosessen noen ganger ifb med eksport av våpen fra firma til Sverige, og det fungerer tålelig greit. 

 

Det som selvsagt hadde vært optimalt, både for byråkrati og jegere, er om man kunne slippe søknadsprosessen når man handlet våpen på jaktvåpengarderobe fra forhandler, gitt at forhandler kunne sjekke din "saldo" og registrere våpen rett inn fra sin beholdning inn på din garderobe... 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

svaret var at direktoratet ikke var ute etter løsningsorienterte personer

 

2 timer siden, Bartemannen skrev:

Hmm. Dette høres nå mer ut som en vandrehistorie synes jeg. Bare min mening da.

 

Mulig @Chiefen.v-2 bare serverer en vandrehistorie. Men denne påstanden hans -

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Og den som har vært i kontakt med dette direktoratet vet at de har fått ønsket sitt oppfyllt...

 

- kan jeg underskrive fullt ut! Det er hvertfall bra at våpensøknader ikke blir behandlet (eller rettere sagt, avslått med idiotiske begrunnelser) der!

Link to comment
Share on other sites

Det finnes også positive eksempler . 

Har vært innom Hønefoss sin våpenkontor for å ordne litt opp med våpenkort ,nytt våpenkort , registrering av våpen i  Europeisk Våpenpass , informasjon om eksport av våpendeler til utlandet osv . 

Etter at dronning av kontoret har sett på det , ba hun meg å vente litt og 15 minutter senere var alt ferdig behandlet og jeg lykkelig . 

Takk for bra jobb . 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, psAico skrev:

@bjoerkeng whaaat?!

I sommer brukte Heimdal 4 uker på å sende papirene i retur etter innbetalt gebyr. Bra det går riktig vei da.

 

Å forresten, ble den behandlet lokalt eller på Støren?

Trondheim Sentrum 😀

 

Uten å nevne navn, så er det et stykk veldig behjelplig og effektiv mann som sitter på våpenkontoret vårt akkurat nå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker med gru på en som var på Trondheim Sentrum for en god del år siden (15?).
Jeg hadde solgt en ZKK 602 i 375 H&H, for å kjøpe en lettere og kortere M70 Safari i samme kaliber.
Fyren påsto at dette var unødvendig kraftig kaliber for Norge, og da jeg fortalte at jeg skulle til Sør Afrika, ville han se billett og øvrige papirer.
Han ga seg til slutt da jeg sa at ble det avslag ville saken bli anket så langt opp som det gikk an....

  • Thanks 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Ei tohi varjata skrev:

Våpenkontoransatte  i min del av landet består av sivile konsulenter. Arbeidstitler som senior-, første-, og andrekonsulent.

 

Haha alle stillingstitler som inneholder “senior” bør sette igang en alarm.Har vært borti noen seniorinspektører og seniorprojectmanagere i min bransje offshore.Som den ene sa: I don t get paid for what I do,but for what I know. 😂

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, seawolf skrev:


Jeg hadde solgt en ZKK 602 i 375 H&H, for å kjøpe en lettere og kortere M70 Safari i samme kaliber.
Fyren påsto at dette var unødvendig kraftig kaliber for Norge,

Han støttet seg da kanskje på en bok fra pensumlista på PHS (skytevåpenlære eller noe sånt) som bruker den formuleringen nokså ordrett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 20.8.2018 den 13.45, SingingRock skrev:

Går jo en evighet i Møre og Romsdal nå iallefall.Skjønner for det første ikke hvorfor søknader fra hele regionen skal sendes til en dame som sitter i Ålesund.De lokale kontorene har vel bedre forutsetninger for å behandle søknadene raskt.For det andre skjønner jeg ikke hva som tar så lang tid med å stemple søknaden og sende den i retur når jeg har x antall våpen fra før,det siste kjøpt i fjor.Har allerede solgt hjorterifla,og nå nærmer det seg styggfort.Frustrasjon....Blir ikke bedre av at jeg skal rett til forhandler som et barn i en godtebutikk og rive i både ny rifle,demper og optikk når søknaden endelig kommer i retur. 🤔😁

blir alt i møre og romsdal sendt til Ålesund? mener på at min gikk til Fræna, leverte den i Molde

Edited by Tangemann
Link to comment
Share on other sites

Fire ukers behandlingstid i Vest Politidistrikt loggført. Synes det er helt innenfor nå på høsten, spesielt siden jeg presiserte at dette ikke akkurat var en hastesak. Skal ha pipe til systemvåpen. Og denne pipen har noe leveringstid (type julegave til meg selv).  Kom forresten en mail fra våpenkontoret når jeg var på vei hjem fra jobb i går, jeg hadde glemt å legge ved kopi av legitimasjon. Rusla hjem, sendte bilde av passet, og fikk godkjent søknad/innbetalingskrav i retur ti minutter etterpå. Ved forrige våpenkjøp i februar var det to ukers behandlingstid samme sted. Min erfaring med kontoret i Odda er utelukkende positiv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...