Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

11 timer siden, Campin Carl skrev:

Fikk høre fra Nordre Buskerud at behandlingstiden for tiden er 5 til 6 uker for tiden. På Søndag er det bare 1 eller 2 to uker igjen :-(

Min allerede godkjent søknad har blitt innlevert akkurat 2 uker siden. Det jobbes rask og på korrekt måte i  Hønefoss. 

Link to comment
Share on other sites

På 23.9.2017 den 11.56, Gunwerks skrev:

Min allerede godkjent søknad har blitt innlevert akkurat 2 uker siden. Det jobbes rask og på korrekt måte i  Hønefoss. 

Så du har har levert søknad etter meg, og fått den godkjent kjappere?
Da må jeg si at like mye irritert, som jeg er nyskjerrig på hva "korrekt måte" er. 

Link to comment
Share on other sites

Det er en litt unyansert fremstilling. Dersom søknaden ikke kan ferdigbehandles i løpet av en måned etter mottak, skal søker orienteres om dette. Dette reguleres i forvaltningsloven, som sier følgende:
 

Sitat

§ 11 a.(saksbehandlingstid, foreløpig svar).

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

 

F.eks.; da jeg i slutten av Mai leverte en uregistrert pistol meg tilhørende ervervs- og registreringssøknad, fikk jeg beskjed om at det kom til å ta tid; minst ni uker. Da er kravet om foreløpig svar etter tredje ledd strengt tatt overholdt. (Det er, såvidt meg bekjent, ikke anledning til å gi foreløpig svar utover at søknaden er mottatt og ligger til behandling). Så kan man selvfølgelig synes hva man vil om fjorten ukers behandlingstid. Det kunne ikke falle meg inn å kommentere det.

Edited by razumny
Utdypet
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg leverte en i Oslo en gang i juli. Har ikke hørt noe om den. Men det var ikke noe viktig. Hadde akkurat solgt en pistol, så da la jeg inn en søknad på en ny for å erstatte den. Men det har ikke vært noe hast (har skutt med reservevåpen i mellomtiden, som i praksis har blitt mitt primærvåpen siden jeg solgte den andre), og søknaden var egentlig bare lagt inn for å ha den ferdig godkjent til konkurransesesongen starter igjen i vinter så jeg kan ha en ny reserve da. Jeg har med andre ord ikke forsøkt å følge opp på noen som helst måte.

Link to comment
Share on other sites

Husk at forhandler kan være et svært forsinkende ledd. De trenger ikke sende inn papirene oftere enn hvert kvartal.

Det er bare et par uker siden jeg fikk kortet på min Shadow2 som jeg kjøpte i april. Eller var det mars? Husker faktisk ikke. Men det er lenge siden. Men om forhandler har venta tre måneder med å sende inn papirene forklarer jo det en del...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
10 timer siden, BearBeer skrev:

Hvordan er normal saksgang for å få betalt etter at søknad er levert? Kommer det brev i posten? 

Har levert i Oslo og ventet 7-8 uker.

Jeg fikk det på epost fra saksbehandler da søknad ble godkjent. Kan være lurt å åpne en dialog slik at de "enkelt" kan sende betalingsopplysninger når den er godkjent.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leverte søknad på mandag, e-post i dag torsdag  om at den er godkjent og klart for innbetaling av gebyr.
Så da har jeg vel den i posten på mandag eller tirsdag.
Vi er en stor hjortekommune med flere aktive DFS lag pluss en del pistolskyttere både NSF og DSSN, så her er det våpen i de fleste hus.

Dette gjør kanskje noe med bevisstheten til saksbehandler om at dette er viktige saker som betyr en god del for søker, og respons og prioritering blir deretter.


Den dama fortjener uansett en stor blomsterkvast  :)

Edited by seawolf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, seawolf skrev:

Leverte søknad på mandag, e-post i dag torsdag  om at den er godkjent og klart for innbetaling av gebyr.
Så da har jeg vel den i posten på mandag eller tirsdag.
Den dama fortjener en stor blomsterkvast  :)



 

Jada.. bare gni det inn, du..  :S

 

Her i hovedstaden er jeg midt ute i den 10'ende uken nå.. skal ikke forundre meg om det både blir jul og nyttår før jeg hører noe..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Cruiser skrev:

Våpenkontor i Oslo og gamle Asker & Bærum PD slås sammen og flyttes til Asker i disse dager.

Det fører til behandlingstid på ca to måneder akkurat nå..

to? Jeg venter  fremdeles "i spenning" etter fire og en halv måned uten å ha hørt en lyd. Jeg vet at papirene har kommet frem, da det lå en salgsmelding med i samme bunken. Og kjøper fikk våpenkortet sitt kort tid etter innlevering.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skryt til Midtre Gauldal lensmannskontor på Støren.Søknad om kjøp av halvautohagle ble lagt i posten torsdag morgen,fikk i går(mandag) sms om innvilget søknad og praktisk info om betaling av gebyret.Særlig kjappere kan man vel ikke få det☺

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ønsker tips fra et kompetent miljø.

 

Juli 2017 så avtalte jeg salg av en rifle med en kar på Sørlandet. Jeg bor selv i Innlandet. Jeg ønsket i utgangspunktet ikke å sende fra meg rifla før jeg hadde fått våpensøknaden i posten. Kjøper: "Pga våpenamnesti og ferie regner de med ett par tre uker til. Tiden går fort mot jakt da og skyteprøven også. Den andre jeg fikk i posten i dag skrev vi bare ett utlånbevis som politiet anbefalte pga lang saksbehandling. Men hvis du vil vente så får vi jo bare det.."

 

Jeg forstod hans side av saken, og kontaktet selv Politiet for å få bekreftet at dette er en løsning som er ok. Så fremt han allerede hadde våpenkort og kunne legitimere seg, så kunne vi skrive utlånsavtale på maksimalt 4 uker. Hvis det var behov kunne denne utvides.

 

Jeg laget en utlånsavtale, fikk pengene overført til  konto, og sendte avgårde rifla. Opp gjennom hele høsten har jeg vært i kontakt med kjøper som sier at behandlingstiden fortsatt er lang. I november kontaktet jeg selv Politiet, og de kunne fortelle meg at, joda, søknaden hans ligger i bunken, men situasjonen var at søker allerede hadde veldig mange våpen registrert på seg, så de visste ikke om de kom til å godta søknaden. De regnet med en avgjørelse innen 1-2 uker. Det ble jul uten at søknaden hverken var godkjent eller avslått. 

 

Fredag 12. januar kontaktet jeg igjen kjøper, men han hadde fortsatt ikke hørt fra Politiet. Påfølgende mandag (denne uken) kontaktet jeg igjen Politiet, og status var fortsatt den samme, og de regnet igjen med behandling av søknaden innen 1-2 uker.

 

Nå har det altså gått 6 måneder siden jeg avtalte salg av en rifle og sendte den avgårde, men den står fortsatt registrert i mitt navn. Det er jeg ikke interessert i lenger. 

 

Hva bør jeg gjøre? Kreve at kjøper returnerer riflen på hans regning, og tilbakebetale den avtalte kjøpssummen? Hva hvis rifla (og\eller lyddemper+kikkert) er i en annen tilstand enn når jeg sendte den?

Bare vente til Politiet på et eller annet tidspunkt tar en avgjørelse om søknaden? Hva hvis den blir avslått? 

 

Jeg innser at jeg har opptrådt litt vel naivt og har tatt lærdom av det, men jeg vil få denne saken ut av verden en gang for alle. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg opplevd min raskeste behandling av våpensøknad, i hver fall  de siste 20 år.
Søknad innlevert på lensmannskontoret kl 12:30, mottok mail om at den er godkjent og gebyret kan innbetales kl 15.00!
Kanskje en fordel i å bo i en kommune som selv om den er liten i folketall, er blant Norges største på hjortejakt.

I tillegg er det  mange aktive DFS-skyttere pluss en del DSSN skyttere, med andre ord, våpen er dagligdags og finns i assortert utvalg i de fleste hus :) 
.
 

Link to comment
Share on other sites

Omtrent samme tid som med min siste søknad. Men jeg må vel strø litt malurt i begeret. Om et par måneder blir våpenkontoret vårt "effektivisert" og det skal da flyttes til Byen.Den berømte nærpolitireformen. Det positive med nærpolitireformen er at alt skal bli enda raskere og bedre for oss som brukere- for din del regner jeg med at behandlingstiden reduseres fra 2.5 time til muligens 1 time? ... :S

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen illusjoner om at det blir noe raskere behandling når hele Nordmøre og Romsdal skal behandles på ett kontor (og kanskje av en person?)
Vi kan vel heller regne uker der vi nå regner dager.
Så nå er det viktig å slå til mens vår meget serviceinnstilte saksbehandler ennå har denne oppgaven ;)
For min del er våpengarderoben full når det gjelder jaktvåpen, pluss jeg har de håndvåpen min aktivitet kan rettferdiggjøre.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, bjoerkeng skrev:

hva har onkel blå å si? har du utvidet utlånet?

 

om ikke, få rifla tilbake asap

 

Politiet unnskylder behandlingstiden, men sier det ikke er noe jeg får gjort. De ba meg også holde kontakt med kjøper direkte fremover. Utlånet er ikke utvidet utover de første 4 ukene, nei, så kjøper har pr definisjon vært i besittelse av et våpen han hverken har våpenkort eller utlånsavtale på i et halvt år. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...