Jump to content

Har ikke politiet noen regler for hvor lang tid de kan bruke på å behandle våpensøknader?.....


Lars_o

Recommended Posts

8 timer siden, tiders skrev:

Jeg trakk den i tvil ved å vise til Ockham sin barberkniv som er et bilde på at den minst kompliserte forklaringen er å foretrekke. 

Det der kalles å stikke hodet i sanden. At noen ikke evner å se komplekse sammenhenger og tyr til lettvint retorikk forsterker inntrykket.

Hva er din tolkning av den stadig økende behandlingstiden på våpensøknader da? 

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, tiders skrev:

 

De har nok glemt igjen mine papirer et sted for de etterlyste dokumentasjon som jeg hadde lagt ved. Det er noen svakheter når man leverer på papir. 

 

Egentlig helt utrolig at vi fortsatt holder på med papirskjema, så digitalisert som Norge ellers er.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, DoctoRoy skrev:

Det der kalles å stikke hodet i sanden. At noen ikke evner å se komplekse sammenhenger og tyr til lettvint retorikk forsterker inntrykket.

Hva er din tolkning av den stadig økende behandlingstiden på våpensøknader da? 

 

Nei, det kalles å se komplekse sammenhenger der det ikke er noen og der mindre kompliserte årsaksforklaringer, og mer sannsynlige, forklarer det like bra eller bedre. 

 

Ja jeg tror det finnes konspirasjoner. Ja jeg mener POD (som eneste etterspørrer av ny våpenlov) tilpasset den nye våpenloven til våpenforskrifter og rundskriv de ikke hadde hjemmel til å vedta. Nei jeg tror ikke at POD ønsker å avvæpne Norges befolkning før de sender oss i kuvogner til kontinentet. Ja jeg tror POD mener at de gjør Norge til et sikrere land dersom det er færrest mulig våpen i omløp blant befolkningen. POD kan godt være en motstander i en sak uten at vi trenger å tillegge dem onde hensikter. At politiet i en prosess med reformer mister kapasitet kan jeg forstå. At det for Oslos del har falt sammen med en sammenslåing av våpenkontorer og bekreftet sykdom bland personalet gjør ikke situasjonen bedre. I Sverige vet jeg politiet har oppgitt at de ikke vil behandle våpensøknader i påvente av en kommende lov. Jeg ser ingen tegn til at så er tilfelle her. 

 

Forøvrig driver jeg ikke med lettvint retorikk. Jeg legger faktisk endel arbeid i hver eneste setning. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sendte søknad til Odda for 2 håndvåpen onsdagen før Påske (17.04). Fikk epost fra Odda i dag ettermiddag om betaling av gebyr. Forhåpentligvis er søknaden tilbake på torsdag, og da har vi nøyaktig 4 ukers behandlingstid.

Link to comment
Share on other sites

Er det verdt å "mase" på søknaden? Har hatt min inne en drøy måned nå, men det er i Oslo, så de ligger på nærmest 3 måneders behandlingstid.

 

Burde jeg sende en mail og bare spørre litt uskyldig om de kan bekrefte at de har mottat søknaden? Eller vil det da bare forlenge prosessen?

Link to comment
Share on other sites

22/5 ble søknad levert sør/øst politidistrikt. Det står oppgitt på nettsiden at det er 8-12 uker behandlingstid, så jeg ringte i dag for å sjekke om denne var oppdatert eller feil, men fikk bekreftet at det som er oppgitt, 8-12 uker i Vestfold er helt riktig. Så noe søknad innvilget før ferien kan jeg se langt etter antagelig. Så vi få håpe på August.  Dette er etter mitt syn altfor dårlig. Da blir det ingen skytetrening i sommer. :-( 

Link to comment
Share on other sites

På 31.5.2019 den 15.52, Vidar1860 skrev:

Oslo politidistrikt: Leverte søknad 1.april, mottok brev om innvilgelse i dag 31.mai, altså mellom 8 og 9 uker.

Det står 11uker på Politiets hjemmesider og det har vært jo vært både påske og diverse røde maidager i perioden.

Dette gir meg håp. Leverte 16. april.

Link to comment
Share on other sites

Behandlings tiden raserer i alle fall min livskvalitet, da jeg liker og prøve nye ting og liker og bytte våpen av og til.

 

Men er det ikke mulig for alle forbundene og gå sammen, og legge press på, og eventuelt gå til sak.

For å få frem hvem som vil at det skal ta så lang tid. Er det politikerne eller politiet.

For at det er en villet lang behandlings tid, er jeg ikke i tvil om.

 

Min siste søknad var på en halvauto hagle.

Etter tre uker ble jeg oppringt, og personen kunne etter samtalen bekrefte at alt var ok.

Men han ville bare ha typebetegnelsen på våpenet. Så ble den lagt i kø igjen.

Etter seks uker ringer jeg og purrer. Snakker da med en annen person.

Som også går gjennom alt jeg har av våpen og kan konkludere med at alt er ok.

Men det er da vist nok ti ukers behandlings tid får jeg beskjed om.

Da har altså to tjeneste men gått gjennom min sak.

Men den må altså vente til saksbehandler nr tre, tar opp papirene og godkjenne den.

 

Det tok ni uker fra jeg sendte, til jeg fikk den. det er minst syv uker for lenge.

 

Til info. Begge personene jeg pratet med var hyggelige og hjelpsomme,

og en av de har jeg pratet med flere ganger og fått hjelp av.

 

Så min frustrasjon er nok rettet høyere opp en på saksbehandler nivå.

Link to comment
Share on other sites

Det handler om ressurser. Kortere behandlingstid=større ressurser=flere ansatte=større utgifter=høyere gebyr.

 

Det jeg ikke skjønner er behandlingstid på søknader som er innenfor jaktvåpengarderoben, ikke det første men de påfølgende. Om en slik søknad tar mer enn 15minutter å behandle er noe veldig galt med verktøy og metodikk

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Det jeg ikke skjønner er behandlingstid på søknader som er innenfor jaktvåpengarderoben, ikke det første men de påfølgende. Om en slik søknad tar mer enn 15minutter å behandle er noe veldig galt med verktøy og metodikk

 

Og som jeg har antydet tidligere, hvis man hadde riktig verktøy og metodikk burde det ikke være noe behov for behandling av søknad om jaktvåpen nr 2-6 (eller 8 som forslaget vel er), i allefall ved kjøp fra forhandler. Fordi forhandlere kunne ha en innsynsløsning der de kunne sjekke antall registrerte jaktvåpen på en gitt våpenlisens, og overføre våpenet til vedkommende elektronisk, der saksbehandler kun trenger å godkjenne overføringen i etterkant (og eventuelt reagere dersom noen prøver seg på en spansk en, f.eks ved å sette over et våpen som ikke er godkjent jaktvåpen). Da kunne man til og med fjerne gebyret... 

 

Det fordrer derimot at man har en elektronisk løsning som kobles opp mot vandelsregister, altså at det automatisk blir lagt "sperre" på våpenlisens dersom våpeneier får en (tilstrekkelig) "skrape" i vandelsregisteret. Og det er vel der tiden går med i dag, rett og slett til å sjekke at våpeneier ikke har fått noe nytt i vandelsregisteret før nytt våpen registreres. 

 

Link to comment
Share on other sites

Når den jevne Texaner skal kjøpe (vanlige) våpen fyller man ut en «selvangivelse», enten på papir eller elektronisk, forhandler ringer så til «våpenkontoret» og verifiserer informasjonen. Andre stater kan ha flere restriksjoner.

 

I løpet av 5-15 minutter får man svar. Svaret er ja, nei eller vent. Er svaret «vent» har «våpenkontoret» tre dager på seg til å begrunne nekt. Hvis ikke er svaret ja. Hele prosessen tar en halvtimes tid for en person med normale leseferdigheter og på dager med normal pågang på saksbehandlere.

 

Man sjekker borgerstatus, vandel, rettsordrer og evt. rapporterte tvangsinnleggelser. Samme greia som i Norge. Alle relevante  føderale, lokale og militære kilder har rapporteringsplikt. Det eneste man trenger å sjekke i tillegg i Norge er hvor full garderoben er.

 

Hvorfor går det ikke an å kjøre et like strømlinjeformet løp i Norge for garderobevåpen som ikke skal behovsprøves?

 

Jeg tar forbehold om at noe av informasjonen over kan være utdatert siden jeg ikke har vært blant de som trenger bakgrunnssjekk de siste 10-12 årene.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte på en hagle og søknaden ble datert 1. mai i år. Etter et par uker fikk jeg et brev, datert den 7. mai, der de skrev at behandlingstiden var 8-12 uker fra brevets dato (7. mai).

 

I dag fikk jeg et brev datert den 7. juni med et positivt svar på søknaden.

 

Det tok altså kortere tid enn jeg ble forespeilet. Det var Sør-øst politidistrikt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sendte søknad til Innlandet Politidistrikt i midten av mars, Politiet bekreftet mottatt 27/3 med beskjed om 6 ukers behandlingstid.

Mottok brev om innvilget søknad 13/6, men venter fortsatt på selve tillatelsen. 

Så ca. 11 uker behandlingstid i innlandet.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Aldri fått det (Oslo), behandlingstiden ligger vel på 8-11 uker nå, så vil nok bare få en regning i posten.

Takk for hjelpen!

 

Så de tar ikke kontakt på tlf eller mail? Bare regning i posten, betal og så kommer innvilget søknad?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, man kan purre de noen ganger, men ofte får du bare standardsvar.

Har hjulpet en gang, men da var det noe spesifikt i forhold til bytte av kaliber hvor jeg fikk slått to sett med søknader sammen i en behandling. 

Kommer an på hvem du treffer i telefonen.

Link to comment
Share on other sites

Sat i ein halvtime på eit anonymt politikontor med ein kølapp i neven og ein kar på andre sida av ruta som sat og trykte på ein PC. Etter å ha sett på han i ein halvtime banka eg på ruta og spurde om eg hadde havna i ei ubetjent kø. Heilt ublu, utan å tenke på at eg hadde stirra på han ei god stund, svarte han berre kort at neida, han jobba med den køa, han hadde berre vore ute ei stund. Brått gjekk det unna i køa! Skulle gjerne tatt ein jobb på våpenkontoret, med arbeidstid 1215 til 1400 tre dagar i veka. Lurer av og til på om det er same tida dei brukar på å behandle søknader, kanskje ikkje rart det går 11 veker...

Link to comment
Share on other sites

Fikk brev i posten i går selv, står ingenting annet enn at det skal være godkjent, så da regner jeg med at det er i sin helhet.

Mitt lokale lensmannskontor sendte søknaden videre 3. juni til Ålesund, og brevet jeg fikk er datert 13. juni, så jeg er strålende fornøyd. Skal sies at de har doblet den forventede behandlingstiden til 6 uker mens min søknad har vært inne til behandling, så garanterer ikke like rask behandlingstid for andre.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, erikraude said:

Ikke verst, men for ikke lenge sia hadde jeg forventa at de lå i postkassa mandag. :(

 

Posten er dessverre ikke det den en gang var, det er faktisk helt latterlig hvor lite effektivt det går. Jeg betalte i fjor for ekspressfrakt, og det er ikke spesielt billig, men pengene fikk jeg igjen da de var for treige til å levere ut innenfor tidsrammen de lover...

Kjenner folk som jobber i posten, og derfor får jeg som regel svært god service med pakker, fikk sist i dag uoppfordret besøk på jobb med pakke levert direkte i mine hender. De har dog svært lite pent å si om postens drift for tiden.

Link to comment
Share on other sites

På min forrige søknad etterlyste jeg status etter 7 uker. Fikk da tilbakemelding om at brevet var sendt meg halvannen uke tidligere. Dette brevet dukket aldri opp, så enten ble det gjort en feil på våpenkontoret, eller så forsvant det i posten. Begge deler like irriterende egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Hva faen.. søkte på rifle i juli ifjor og fikk svar på 2uker, veldig fornøyd over hvor fort detta gikk.. Men så på tirsdag leverer jeg en søknad å spør hvor lang tid jeg kan regne med, jada 8-12UKER. Spurte jo da underlig over hvorfor det tok så lang tid iforhold til ifjor. Grunnen var at sør-øst politidistrikt hadde blitt en greie tydeligvis.. Så forklarer dama i andre enden av røret at ALLE søknader blir samla i Skien for så å bli fordelt ut igjen. Det vil si... Jeg som leverer i Stokke (hvor det er våpenkontor) må vente på at den til sendt til Skien også tilbake til Stokke.. noen som har et svar på hvorfor de må sendes til Skien så til Stokke? Tør å påstå at 99,9% av de som leverer i Stokke bor nok i nærområdet, og ikke trenger å

bli omdirigert til Skien for så tilbake til Stokke...

Dagen utblåsning (håper jeg😂)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Søknadene lå i posten i går ettermiddag. Så fra jeg betalte tirsdag kveld, til følgende mandag tok det å få papirene. Fra datoen på brevet ser jeg at de sendte dem dagen etter de fikk betaling, så det er vel egentlig bare posten som er treig.

 

Var utrolig digg å dra på shopping etterpå, to våpen i en handletur 😍

Link to comment
Share on other sites

fikk den samme i telemark nå nettopp. sendte mail til Jenny klinge og refererte til spørsmålet hun sendte til justisministeren i aug 2018. Hun sa hun skulle prøve å få sendt et nytt et før sommerferien til tinget. er ikke helt bra at det blir værre og værre 

Edited by meatpukk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

Går ikke behandlingstiden alltid litt opp når jakta nærmer seg? Alltid noen som er ute i siste liten - akkurat som med pass.

Søkte på akkurat samme tid ifjor... da tok det 2uker....

 

1 time siden, erikraude skrev:

Om det er en dårlig spøk fikk ihvertfall ordspillet ditt meg til å humre. :)

Ja ser der ja, ufrivillig 😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...