Jump to content

Hvilken rifle var din første og hvordan ble du treffsikker?


Tobfa

Recommended Posts

Er rykende fersk jeger og lurte på om noen kunne dele sin opplevelse som førstegangsjeger, gjerne også om du gikk veien via hagle.

Men jeg er veldig spent på hvilken rifle som var din første og hvordan du ble treffsikker, siden det er her jeg står i dag.

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

Mauser m98 i 30-06. Kraftig slanka orginal stokk og med norlett 2,5x32 kikkert i vippemontasje. Minner😍 slo meg både gul og blå med den stokken, men lærte å skyte for det 😀 kjøpte den på disp som 16 åring å bikker snart 37. Den er fremdeles favoritt våpenet mitt, dog noe forandret på. 

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig nyttig å få instruksjon når man begynner å skyte, lære hva man må gjøre for å treffe, samt ikke trene inn feil teknikk mhp sikte, avtrekk, pust, stilling etc. Deretter det bare å trene, trene, trene og trene.

 

Begynn hos DFS eller en flink instruktør hos Jeger og fisk eller lignende.

 

Fordel å begynne med .22 eller luft for å lære det grunnleggende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den første jaktopplevelsen jeg virkelig husker er da jeg skjøt min første tiur. Jeg var for ung til å ha bilsertifikat, så jeg var med noen eldre kamerater. Gikk på ski i gammel furuskog, i dyp nysnø, og tiur i dokk brakte opp nesten mellom skituppene. Jeg tror det var den 3. eller 4. jeg fikk summet meg til å skyte før den var vekk, og ned gikk den - med min fars Mossberg boltrepeter hagle. Det ble en til den dagen, og gjett om det var en stolt og fornøyd 16-åringsom kom hjem med to svære beist av noen fugler. 
Jeg tror jeg hadde skutt noen ryper og en orrhane med 22LRen før det, men ikke "alene", og ikke noe så stort. Senere jaktet vi hare og tiur i det samme området. Ryper også, men der var uttellingen strengt tatt mager.

Senere begynte jeg å jakte rådyr, og fikk etterhvert mast meg med på elgjakt, men jeg må si at det er rådyrjakt som er "greia" mi.  Jeg skjøt noen få rådyr her i Norge på diverse Statsskog og kommunale vald, men det var vel først når jeg kom til Skottland og fikk jakte på enorme områder med god bestand at jeg skjønte noe av det, 4-5 ukesturer i Skottland, og et par litt kortere i Tyskland har det blitt, og jeg anbefaler absolutt alle å reise litt for å jakte, og se hvordan man gjør det andre plasser. Senere har jeg fått leid forskjellige terreng her hjemme, og det går med noen dyr hver høst. 
De siste årene har jeg jaktet litt storfugl igjen - men det er visst vanskeligere nå enn før... 

 

Min første rifle var en CZ511 (halvauto 22) som jeg kjøpte da jeg var sånn 13-14. Da hadde jeg hatt luftgevær "alltid", og trodde jeg kunne dette..
Begynte så i det lokale skytterlaget og fikk skrapt til meg en M67 Mauser i 6.5x55, med påfølgende ukentlig trening til jeg var sånn 19-20. Og bortimot daglig luftgeværskyting i kjelleren. Ble selvsagt en del konkurranser også, men jeg drev det ikke til noe minneverdig der (eller siden).
Men instruksjonen var uvurderlig og satt i.

Ble flere år med kun sporadisk skyting under verneplikt og studier, flytting og oppussing av hus, senere bygging av hus, men begynte med benchrest og "langholdsskyting" (hadde vel begynt før, men internett og laser avstandsmålere hjalp en del) tidlig på 2000-tallet, med aktiv fokus på å bli bedre, lesing av teori og masing på bedre skyttere om hjelp - og deretter med DFS-skyting og ukentlig, etterhvert flere ganger i uka - trening innendørs med 22LR, og utendørs med grovkaliber. Fokusert trening med 22LR på elektronisk skive som gir umiddelbar tilbakemelding.
Diverse kurs, instruktørkurs og treningsopplegg. Trener ungene i skytterlaget ukentlig.
Det forsvinner 5-6000 grovkaliberskudd i året fra skapet her, og noen år 10 000 22LR, men har gått litt ned på det der - med synlig resultat også, man er bare så god som man trener.

Det å omgås, og trene sammen med bedre skyttere enn en selv er også uvurderlig for å bli bedre. 

Har vel logget 40-60 DFS-stevner og 3-5 NBSF stevner i året siden 2012-13 (typisk 4-8 i årene før det) og 4-5 PRS stevner årlig siden det startet opp. Men bommer stadig enda...

 

Jeg skal ikke påstå at jeg er verken god eller "treffsikker", men det er ikke tvil om at gode skyteferdigheter skaffer en flere skuddsjanser på jakt. Dyr som er utenfor rekkevidde for en middelmådig eller dårlig skytter er innenfor for en god, og dyr som viser seg i for kort tid for en middels, er døde om jegeren er en god skytter - osv. Og sannsynligheten for skadeskyting er mindre, skyter en mye, og har mye erfaring fra egen skyting, så vet en hva som går og ikke, og vet når en kan trekke av, og når en må la vær. Jeg er faktisk veldig fornøyd, med at jeg avsluttet sesongen lille julaften, med å ikke skyte et rådyr ;) 

 

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

10år gammel: Slavia 624 luftgevær. Tusenvis av skudd i Hallenhagen/parken ved Ring2/Marcus Thranes gate ved Torshov i Oslo og ved vannverket ved Maridalsvannet bortenfor Kjelsåstrikkens endestasjon. Billetten kostet 50 øre. (Endel ganger var jeg med bestefar på Becker's i Markveien og der traff vi av og til Asbjørn Sunde som kunne fortelle om våpen. Sunde pleide jo å legge fra seg pistolen ved siden av manuskriptet når han talte til menigheten i sitt eget forsamlingslokale)

 

12år gammel: Gamo 68 (den tøffe med pistolgrep). Tusenvis av skudd og x antall trost i Østmarka og mellom blokkene på Trosterud(!) i Groruddalen. Mitt beste "jaktskudd" noensinne er gjort med denne: sideskudd med treff i hjertet på svale i full fart fra hofta på ca 25m.. 

 

13år gammel: Første patronvåpen på "jakt": STEN Mk2 etter forskremt hare på Lutvann i Oslo for 47år siden. Akkurat der undervannsscenene til den kommende James Bond-filmen er spilt inn :-)

 

14 år gammel: innmeldt Bærum JFF(!) og skyting i organiserte former med Anschutz match 54 viltmålrifle..

Et par år senere hadde vi ( han som et par år tidligere dro meg med på organisert skyting, takk Arne!) med riflene på Manglerud videregående skole 2 til 3 dager i uka før vi reiste direkte med T-bane og buss til trening på Løvenskioldbanen. Av og til møtte vi jevngamle Terje på bussterminalen på Grønlands Torg som skulle samme sted. Terje kom med sin registrerte Colt AR15a1 i rem over skulderen. Rifla hadde han kjøpt direkte av Colt importør Oscar CM Knutsen i Oslo Havnelager. Av og til gikk han Carl Johan fra T-banens endestasjon ved Stortinget til Østeråstrikken/undergrunnsbanen ved Nationaltheatret med AR15 over skulderen uten at noen leet på øyelokket :-)

 

Tidene har forandret seg..

Edited by Torf
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Som de fleste andre startet jeg vel med luftgevær som guttunge. Da var det og jakte rotter under kaia til fiskebruket. Så ble det banekrag ombygd til 22lr i DFS regi her lærte man avtrekk og å skyte med rem og tolke pappskiver.

Mitt første våpen var en Star enkeltløpet hagle kaliber 12. Kjøpt i 1978. Ble brukt til å skyte kråker, måser, skarv og gås.

Min første rifle var en M96 svenskmauser i 6,5x55. Kjøpt i 1980. Ladeutstyr ble anskaffet en månes tid etter at jeg hadde kjøpt svenskmauseren. Og siden har det nå vel bare ballet på seg. Har jaktet på det meste av lovlig vilt her i landet. Og skut villsvin i Polen. Vært innom pistolskyting for mange år siden. Nå går det mest i DFS skyting og jakt på kråker, kobbe og elg. Skyter hele året 4-500 skudd i uka for det meste 22lr.

Gjennom forsvaret har jeg jo også hat utdelt mye forskjellig og prøvd mye morsomme våpen.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med en Anschütz halvauto da jeg var fire. Luft fikk jeg først prøve da jeg var seks, Krag-karabin i 6,5x55 da jeg var ni. Stor stas hver gang, selv om det var mest uformell plinking med pappa. Underveis hang jeg med på jakt, helt fra jeg satt i bæremeis, etter alt fra gås til hare til rype til elg, så det er vanskelig å trekke frem én opplevelse. Det ble en flytende overgang fra å være rævheng til å gå drev uten våpen og å være med å slakte til å jakte alene når jeg ble 15-16. Men jeg er veldig glad for at gamlingene tok seg tid og ork til å ha meg med, for det er gode minner for livet. 

 

Da jeg var 10 fikk jeg bli med og trene med ungdomsgruppa i DFS, da med ombygd Krag i 22 lr på 15 m. Ute våren etter lånte jeg pappas gamle 'banemauser'; første halve sesongen var den i 30-06. Siden har aldri skuddredsle bitt på meg... 

 

Det som gjorde meg treffsikker var jevnlig mengdetrening og instruksjon. Og det som motiverte meg til å bli treffsikker var konkurranse med vennene mine på skytebanen. At det gikk en faen i meg og at "I dag skal jeg være bedre enn Anders og Stian" eller "Jeg vil bli like god som Ole." Noen ganger greide jeg det, andre ikke, og vi hadde mange fine dager sammen uansett. 

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

Første egne våpen var et Lucznik luftgevær. Kort introduksjon og formaning fra far og det var det, ingen som brydde seg om at en guttunge rotet rundt med luftgevær. Litt kjeft kunne det bli om en ble fersket når en jaktet småfugl.

Kort vei til søppelfyllingen og storviltjakt på rotter (oppå fyllingen er det nå posh å bo i hver sitt legoklosselignende hus...).

 

Og jeg tror jeg kunne tenke meg å prate med Torf i noen timer!

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg vokste opp på en "stein uti havet" på Trøndelagskysten, ble skyting/jakt begrenset til sjøfugl, og da med en enkeltskudds Kongsberg salongrifle.
Den byttet jeg til meg som 13 åring mot en Ortgies pistol som var etterlatenskaper etter krigen, fikk den av en godt voksen mann.
Fikk ikke tak i ammo til pistolen, så derfor var salongrifla mere attraktiv :)
Skudd ble kjøpt fra Trondheim, sendte brev til Lefstad Sport, og de sendte bestillt ammo i postoppkrav, enkelt og greit :)

Langt opphold mens jeg var på langfart til sjøs i mange år, men etter at jeg ble "landfast" igjen ble det kjøpt en Winchester M70 i 30-06 med en Fontain kikkert av etter eller annet slag.
Hjortejakt og rådyrjakt på Statskog i flere år.
Mye skyting og trening på lokal bane med en gjeng likesinnete kompiser.
Etterhvert medlem i pistolklubb, og flere pistoler, rifler og hagler ble innkjøpt.
Gåsejakt og rådyrjakt på Møre, og elgjakt i Nordland hos en kompis som organiserte et jaktlag som jaktet på Statsvald i mange år.
Er der fortsatt etter snart 40 år men nå på privat vald :)

Har benyttet sjansen og skutt/trent så ofte jeg har kunnet, bla. jaktfeltskyting i NJFF-regi.
God trening og artig konkurranse.
Pistolskyting i hovedsak i klubbregi, men også en del dynamisk skyting på regionnivå (Møre / Trøndelag).
Nylig flyttet til Sørlandet, men her er jo det meste stengt ned, så abstinensen etter å få svi av litt krutt blir bare sterkere og sterkere.
Håper inderlig det letter litt ut over vinteren og våren slik at jeg kan bli litt kjent i distriktet med tanke på skytebaner/klubber.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Mauser m98, lett modifisert orginalstokk og jaktdiopter, kal 3006. Jaktet i mange år med denne, og skjøt noen elger, uten grunn til å klage. Angelo Zoli o/u hagle, som jeg kjøpte sammen med en bror. Lærte rifleskyting av min far, og sist men ikke minst gjennom skytterlaget,gjennom trening og konkurranser både innendørs og utendørs. Først med 22, etterhvert 6,5. Vokste opp på gård, med mulighet for rifleskyting hjemme, mot sikker bakgrunn. 

Link to comment
Share on other sites

14 år med en gammel rolling block hagle med hane. Fikk gå alene med den en tur fra hytta. Kom ned med ei rype, far min datt nesten på ræva av overraskelse. Har ingen i nær familie som er jegere, men siden den gang så har jeg vært hekta.

 

Første rifla var et langt dråg av en M96 med et Bushnell fast 2.5x
 

De første åra dreide alt seg om å få 5 skudd innafor sirkelen. Noe som gikk greit. Etterhvert så ble det mere trening med rifle og man ble bedre å skyte. M96’n fikk ny stokk, avtrekk og sikring. Gikk som en stråle.

 

Med trening kommer resultater, du blir trygg på dine ferdigheter og ender opp med å utnytte de sjansene man får. Har alltid skutt mye sittende på bane og tror jeg får betalt for det ute i skauen på post.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min første rifle var en Ruger M77 i 308. Den kjøpte jeg rett etter militæret. Den solgte jeg fort, og kjøpte meg en Steyr SSG 69 i 308. Den hadde jeg i mange år og var veldig fornøyd. 

 

Treffsikker ble jeg med luftgeværet 13-14 års alderen. Enda mer treffsikker ble jeg i militæret når fenriken sparket meg i leggen da samlingene ikke var på topp, på 400m med AG3. Stikkordet var konsentrasjon og å holde pusten. Spre beina og ligg avslappet fra hofta til tærne. (Han sparket meg i leggen for å spre beina, og for å sjekke at jeg lå avslappet). 

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Tobfa said:

Hører at jeg er født i feil tidsalder.

Ja, du er ikke den første som har sagt det😉. Noe var enklere før, men jeg er ikke helt sikker på om tilværelsen totalt sett var så mye bedre. Jeg mener jeg fikk luftgevær (samme som @Chiefen.v-2)da jeg var 13, kjøpte egen hagle (Sauer&Sohn mod 8 ) da jeg fylte 16, og rifle i kal. 22LR (BRNO mod 2) da jeg fylte 18. Men skyting på blink med salongrifle sammen med min far var en aktivitet på hytta allerede sånn fra 9-10 års alder. Jeg ble også ganske fortrolig med rekyl gjennom å skyte med min fars BRNO (forløperen til 600-serien) i .30-06, en ganske lett rifle med kolbekappe i et bakelitt-lignende materiale. Men skyting med "voksen" rifle ble først kjekt for om lag 15 år siden, da jeg skaffet meg en A-bolt i 6,5x55 med demper. Med unntak av BRNO'en har jeg samtlige våpen ennå, og min første hagle feiret 50-årsjubileum i år.....  

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobfa said:

Hører at jeg er født i feil tidsalder. Alltid artig å lytte til de eldre.

Tja, Vi skjøt mye rart med luftgevær, og mye av det både kunne og burde vi vært foruten. Total mangel på opplæring om sikkerhet var typisk, fram til en ble "innrullert" i DFS, og selv der var det ikke som nå. Jeg grøsser over en del ting som skjedde, og det er i det hele tatt nesten rart at det gikk bra. Det var det nå ikke alltid det gjorde heller.

 

Fast forward, så er mine unger nå 13 og 16. Begge har hatt fri tilgang til luftgevær "alltid", pil og bue - og vi har drevet skytetrening fra de var 4-5. På jakt så snart de kunne holde kjeft.

Guttungen hadde vært på flere 500m-stevner før han var 14, og begge hadde skutt på blink på 1000m (og truffet) før de var 13.

 

IMG_3967.jpeg.20dd3f2c899e9c00fed72db75a89898c.jpeg

 

1200581536_IMG_3594(1).jpeg.42b140417fc0b1383eb1f4f95d0c3ca9.jpeg

 

IMG_3592.jpeg.c862d09f4722c26c362fa8fd3acbc61c.jpeg

 

Jeg tror ikke de har det så mye verre enn vi hadde det før faktisk.

 

På andre områder har de det mye bedre, trafikken er sikrere, og de trenger ikke å være redde for å få juling på skolen. Muligens blir de ikke like "tøffe", men jammen tror jeg det også går seg til.

Det som er likt nå som før, er at om en vil noe, så må en gjøre det - det nytter ikke å vente på at andre skal fikse.

 

 

 

K

 

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Min vei til skytesporten var egentlig litt tilfeldig.. jeg var vel det mange kaller ett "uro moment" som barn..alltid i nærheten når det smalt.. og for at mine besteforeldre skulle kunne ta middagskvilen i ro så bygde han en 15m bane i kjelleren for luftgevær.. for å se om det fungerte.. det gjorde det.. skytingen hjalp og jeg ble mere konsentrert og omgivelsene fikk en "time out" fra "unge lovende" en stakket stund😉

7år gammel fikk jeg mitt første luftgevær av merket Slavia junior.. (jeg har det fortsatt)  året etter fikk jeg en Webley &Scott Mark 1 luftpistol.. jeg skjøt nå så mye hver dag at min bestefar ga beskjed om at en boks med 500 blybeger måtte vare i 5 dager.. ikke en..

 

Det neste geværet ble et BSA luftgevær.. (det endte sitt endelikt ved en blåselampe og en skrustikke..med det resultat at løpet stod 90 grader ut til siden) og mitt gevær var ikke det eneste som endte slik..da vi hadde kriget med hverandre og ble fersket når vi satt å grov etter et blybeger som stod fast i skallen på en av gutta og blodet silte.. (vi lærte av det)

 

Min første opplevelse av jakt var vel som 10 åring.. på gården til slekta..  ut av det blå så fikk jeg en enkeltskudd Anschutz Model Single Shot 22 LR rifle i hendene og en stor blikkboks med 22LR ammunisjon  og beskjed om at alle kråker var fritt vilt.. jeg kunne ligge i timesvis på løa og vente på neste kråke som satt seg i tuntreet.. jakt kompisen min var vår golden retriever som sprang å apportert hver gang en kråke falt.. allerede der ble langholds genet tent.. det gikk fort prestisje i å felle kråkene på lengst mulig hold.. og både vind og avstand ble kompensert for uten å tenke nøyere over det.. en gjorde bare det som måtte til for å treffe.. 

 

Jeg sluttet å telle det året jeg hadde felt 500 kråker..

13 år gammel så fikk jeg skutt min første hjort.. på post og med en lånt Winchester i 308w..  (dette var mitt første skudd med center tent)

 

Samme året meldte min bestefar seg inn i pistolklubb slik jeg kunne begynne å skyte.. en Beretta mod 76 22LR..en Smith & Wesson mod 52 wadcutter samt en Colt Pyton ble innkjøpt til formålet.. samt en Lee progressiv ladepresse.. med konsekvens at egenproduksjon av kuler gjennom kulestøping  ble et faktum..

 

Etter noen år i Forsvaret så kom det unger..med dertil tidsklemme og behov for kapital og alt av våpen ble solgt..og skytingen ble lagt på hyllen i en del år.. i 2001 så følte jeg at jeg hadde fått hodet så mye over vannet at jeg gikk til innkjøp av en Remington 700 titanium i 308w.. samt jeg fikk arve en Browning B25.. og fram til 2006 så var jeg bare sporadisk på bane.. men ble bitt litt av leirdueskyting og skjøt aktivt med det når tiden strakk til.. Browning har alltid stått meg nær som merke og jeg har eid både B325..B525..B725..

 

I 2011 så kjøpte jeg min første Blaser R8..(jeg har nå 3 stk samt 9 løp pluss en del annet fra samme produsent)  og med den ble det kjøpt inn Swarovski sikte med BT.. og holdene ble begynt å strekkes.. kikkertsiktet gikk fort tomt for klikk og S&B PM 5-25 ble innkjøpt og en kunne strekke holdene litt til.. nå meldte behovet seg for å kunne lade selv igjen..slik at en fikk bedre kontroll på ammunisjon og ES..BC ble begreper som ble begynt benyttet.. 

 

Og en SAKO TRG22 ble innkjøpt og den fikk virkelig kjørt seg.. og i årene etterpå så så har jeg ligget på fra 2000- 7000 skudd centertent.. og 3000-5000 22LR og på det værste 8000skudd med hagle pr år..

 

2016 så kom det en SAKO TRG M10 i hus med 308w løp samt 338 LM løp..  og holdene ble strukket enda lenger..  og pengebruken på hobbyen har forlenget passert all sunn fornuft..

 

Men en ting som har fulgt meg siden jeg var 7 år og begynte med skyting..er at det er ingen ting som får meg til å slappe av og "tømme" hodet for stress og verden utenfor.. som skyting og jakt.. derfor forsvarer jeg alle de kostnader den medfører.. og koser meg hver dag med deler av hobbyen..om det er på banen..på jakt..eller på laderommet..

 

 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Min første var en Toz miniatyr rifle. I the bad old days I Stavanger , dvs 70 tallet var det vanskelig til umulig for en ung mann å få kjøpetillatelse for ett salonggevær . Så måten å lure systemet på var å melde seg inn i ett skytterlag og kjøpe den billigste og enkleste miniatyr riflen jeg kunne finne. Det ble en Toz. Selvfølgelig kom denne med ett dioptersikte og ingen mulighet for å montere en kikkert. Jeg tror jeg lærte noe om skyting den gangen. Spesielt siden tomme haglpatroner mye ble brukt som blinker. Etterhvert fant jeg en børsemaker som kappet løpet ned til håndterbar lengde og loddet på en skinne på toppen , slik at en kikkert kunne monteres. Men fortsatt var det enkeltskudd som gjaldt. Ut på 80 tallet løsnet det litt i Stavanger og jeg kjøpte min første 10/22. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Husker mine første skudd med salonggevær og hagle cal 12 som 6 åring. Særlig skuddet med en gammel sideligger hvor jeg endte på ryggen i grusen av rekylen satte spor en stund...

Fikk mitt første luftgevær som 9 åring - Slavia 630 - og det gikk 500 skudd om dagen på hytta på Hvaler i sommerferien. Gikk etterhvert også utover småfuglbestanden i området, heldigvis uten at foreldrene mine fikk med seg den oppvåknende jaktinteressen. Feinwerkbau 300 Universal til konfirmasjonen og trening med dette og lagsvåpen i 22lr som jeg fikk låne med hjem. Den gang var det helt ok for en 15 åring å sette seg på bussen i Oslo for å dra opp på banen i Maridalen og trene på 50 metersbanen allene på en lørdag.

Jeg tror at mengdetreningen med luft og miniatyr som ung ga den avtrekkskontrollen som har fulgt meg senere.

Husker min første hagle som jeg kjøpte som 16 åring. 2.500 kr i lomma og inn på Schou Våpenbutikk nederst i Karl Johansgate og rett ut med en brukt Simpson Suhl 100 U som fortsatt står innerst i et av våpenskapene. Etter 40 år som aktiv skytter og jeger har interessene svingt litt i perioden. Kjøpte mine første pistoler som 21 åring og var aktiv endel år før ungene krevde sitt men tok dette opp igjen og synes nå DSSN skyting og jakt er det mest fasinerende.

I forhold til gamle dager vs nåtid tror jeg den største forskjellen er at det kreves interesse i nær familie for at ungdommen skal inn i skytesporten (i hvertfall i storbyene). Mine barn har vært med på skytebanen med egen hagle og senere rifle og pistol fra 7 års alderen og de er begge veldig interesserte. Ser samtidig at det ikke er noen av vennene deres som ikke har foreldre som skyter eller jakter som kommer i kontakt med disse miljøene.

Jeg har forøvrig hatt som tese at ungene må lære å behandle våpen så tidlig som mulig. Ikke bare for å pense dem inn på riktig spor men også utifra en sikkerhets betraktning. Med mange våpen i hus (som oppbevares forskriftsmessig) vil det altid kunne komme en situasjon hvor et våpen ligger på et bord eller i en bag i forbindelse med vedlikehold eller pakking for trening/jaktturer. I mitt hode er det da viktig at ungene vet hva dette er og hvordan det skal behandles. Det skal ikke være noe spennende eller ukjent med det de måtte komme over og håndtering skal være naturlig. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Første rifle var Winchester 9422 i .22LR som far min kjøpte til oss då eg var 12. Ei drømmerifle for ein 12-åring som leste *alt* som var av western-teikneseriar :) Fekk ikkje lov å bruke den åleine, så det gjekk mykje i luftgevær også.

 

Treffsikker har eg aldri blitt, men det vesle eg kan om rifleskyting lærte eg på miniatyrskytinga til det lokale skytterlaget.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Rugerdud said:

Så vi kan alle konkludere med at luftvåpen eller salong er det beste å starte med? ;) 

Vi kan i hvert fall konkludere med at luftgevær er et "lavterskeltilbud" til de yngste, og at salongrifle muliggjør mengdetrening fra tidlig alder uten at det koster skjorta. 😉

Link to comment
Share on other sites

Slavia luftgevær som 9åring. Skytetrening i Ekserserhuset i Kristiansand fra 12. var nok dfs regi. Lærte å skyte der, med enkeltskudds salong med diopter. Avtrekk og pust. 
Etter militæret fikk jeg tak i en HV-mauser. Skjøt mine første rådyr med denne. Kjøpte en BRNO-2 salongrifle samtidig. Kjempepresis! Så ble det BRNO kombi, og så.... mange mange våpen. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Rugerdud said:

Så vi kan alle konkludere med at luftvåpen eller salong er det beste å starte med? ;) 

Og å fortsette.

 

Konklusjonen er gammel. Det er i beste fall ekstremt dyrt å bli god til å skyte uten å skyte mengder med 22LR eller luft. Jeg kjenner svært mange skyttere, og mange gode. Og jeg tipper at alle de som er egentlig gode, skyter, og har alltid skutt, mye over halvparten av skuddene med 22LR. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Og et utrolig antall klikk/tørre skudd!

Har vert der men det gidder jeg ikke lengre. Har laser også men klarer ikke helt å motivere med for den heller. Skyter en del luftgevær hjemme ellers blir det på 15m banen med 22 lr. Grov kaliber bruker jeg kun til konkurranser og jakt. Mange år siden jeg skjøt et treningsskudd med noe kraftigere en 22 lr.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

En amerikansk kompis skyter for det meste Tikka T3x CTR i 6,5 crymore, han har begynt å nappe noe j....g. Grunnen viste seg å være at han 1. stort sett skyter inne og 2. skyter med en enorm brems.. som flere andre jeg kjenner der borte er luft og .22 for tullete eurosusekopper.

 

Min første rifle var en 452 i 22LR, før det gikk det i en gammel Diana og lånt hagle. Tror jeg skjøt rundt 11-12 000 skudd med den ila 4-5 år. Ikke verdens beste "plattform"/"rigg"/"system" men med avtrekket byttet ut og god tilgang på billig Norma #2 og mulighet for å knalle bak huset gikk det nå seg til likevel..

 

Nå skyter jeg egentlig mest 22LR ennå, nå med noe litt mer "seriøst" (Sako P72), og luftgevær (FWB300S).

308, 6,5x55, og tullebørsa blir ikke lufta nær like mye.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, M67 said:

Det er i beste fall ekstremt dyrt å bli god til å skyte uten å skyte mengder med 22LR eller luft. Jeg kjenner svært mange skyttere, og mange gode. Og jeg tipper at alle de som er egentlig gode, skyter, og har alltid skutt, mye over halvparten av skuddene med 22LR. 

Det har ikke bare med pris å gjøre; de aller beste får nok sponsa mye ammo. De skyter 22 fordi det er lettere å se og melde feil enn med grovkaliber. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, boble said:

Det har ikke bare med pris å gjøre; de aller beste får nok sponsa mye ammo. De skyter 22 fordi det er lettere å se og melde feil enn med grovkaliber. 

Ja, ingen tvil om det. Men det går nok an å bli god uten å skyte annet enn "grovkaliber", men det er både dyrere og vil antakelig kreve mer trening. Samtidig er det en del ting som man vanskelig kan oppdage med grovkaliber, så det krever antakelig mer innsikt eller bedre trener-ressurser.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Startet med skyting da jeg var sju. Etter å skutt med .22 i form av Krag, en nedkappet Brno av noe slag og en Krico gikk jeg steget helt opp til .22wmr i en Winchester bøylebørse. Så var det naboens rifle i 6,5x55 et års tid før jeg fikk egen børse til konfirmasjonen. Sauer 202, "Scan Euro", fortsatt i 6,5x55. Da var det å jobbe og bruke alle penga på ammo, skjøt minst fem skudd hver dag, uansett vær (Det hjelper med egen hundremetersbane på jordet). Jeg var en bedre skytter da enn det jeg er nå. 

Link to comment
Share on other sites

Weirauch luftgevær fra jeg var 5 år. Mitt første vilt skjøt jeg med denne. En trost, som ble behørig gjemt slik at opphavet ikke skulle finne ut om "ugjerningen".😁 Senere datt det mye skjærer ,kråker og trost for denne. Selvfølgelig i all hemmelighet...

 

Min far så at skyteinteressen til undertegnede var over gjennomsnittet, så han kjøpte en brukt BRNO mod.2 til meg da jeg var 10-11 år. Denne skøyt jeg en uhorvelig mengde skudd med. Ble med i det lokale skytterlaget og skjøt DFS i en del år også.

 

Gikk som rævheng på "sjølen" på jakt fra jeg var 4år. Arvet en sideligger av han da jeg var 12, og fikk være med på "opplæringsjakt" etter rype, skogsfugl, gås og sjøfugl med denne hagla. Den har jeg ennå og har faktisk vært den foretrukne hagla på jakt de siste åra, etter at jeg, bare for morro, tok den med på leirduebanen for et par-tre år tilbake, og oppdaget at jeg traff jævlig godt med den.

Den hagla skjøt jeg for øvrig et helt lass skogsfugl med fra jeg var 16 til jeg var 18-20 og kjøpte meg en O/U Beretta....og begynte å bomme😄

 

Mi første rifle i større kaliber, var en BRNO 600  i 6,5x55. Innkjøpt for den nette sum av 4500kr. Den brukte jeg i mange år med en 4x40 Shirestone, kikkert. Ladesett ble innkjøpt samme år som jeg kjøpte denne, og siden så har det balla på seg med børser, kuler og krutt😎 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Arvet en Diana luftrifle som fikk kappet kolben så de korte armene. Nå er den i bruk av 4-generasjon på hytta. Gikk videre til en CZ salong og lånte en kiplauf i et randtent finkaliber jeg ikke husker ifra bestefar og fikk en kort og lett Remington mod. Seven i 308 til 14 årsdagen.

Link to comment
Share on other sites

Første jeg fikk hjem var en Mauser m67 som fattern henta i skytterlaget sammen med 200 skudd. Mausern havna komplett og ulåst hengende i et reinhorn med sluttstykke på veggen over senga og ammoen på loftet. Med så klar melding som den ellers snille og greie gubben som aldri hevet stemmen,  om hva som vile skje om jeg noensinne skulle finne på å hente ammo uten at han hadde gitt tillatelse  om at det var greit. Tonelleie og blikk tilsa at her var det bare å lystre :-D

Før det var det bare noen ganger  på trening på 100 metersbane med 22lr i ombygde M67 rifler tror jeg det var (kan ha vært krag) . Men etter det var det 6.5x55 rekruttammo, sponset av forsvaret, så det var  bare å hente mer i 200 skudds bokser når man ble fri. Om vintern skjøt vi inne i den gamle gymsalen til BSIN med de samme børsene som var ombygd over. Jeg var vel 12-13 når jeg starta. 


Senere ble det luftgevær, Mauser M98 med jaktsokk i 30-06, ei Toz -17 Salongrifle og ei Star Bajkal hagle....men det var etter Førstegangstjenesten og man hadde fått smaken på friluftsliv.....


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Gamo luftgevær som 10-åring. Satte på et kikkertsikte på et eller annet tidspunkt, men ble byttet mot en fotball da jeg fant ut jeg traff like godt med de åpne siktene. Skjøt på blink sammen med far da han var hjemme, skjøt på alt mulig rart da han var offshore! Syklet med luftgeværet på ryggen til en kamerat, gikk på jakt etter duer og troster. Skulle tatt seg ut i dag 😅  

 

Fikk etterhvert (12-13 år) låne enten far sin sideligger (Aya) eller min morfars sideligger (Sauer&Sohn) på andejakt. Noen ganger var de med, andre ganger ikke. Hagleskyting var noe man gjorde på jakt, hadde skutt ganske mange ender før jeg fikk prøve leirdueskyting! Mener jeg fikk beskjed om å ikke peke på andre med våpen, men ellers utrolig lite fokus på sikkerhet! 

 

Har etterhvert hatt mange ulike våpen / våpentyper i skapet, rifler fra type salong til type elefant, diverse hagler, drilling... har vel aldri blitt "god" til å skyte, hva en nå legger i det. Har ingen illusjoner om at det går an å bli god å skyte uten å skyte mye. Prøver hvert år å skyte litt mer enn forrige år, både på leirduebanen, luftgevær hjemme i garasjen, og rifle på skytebanen / privat eiendom.  

Link to comment
Share on other sites

Kom også til å tenke på noe en vis mann fortalte meg. "For å bli god må du skyte ofte. Det er bedre med 10 skudd med full konsentrasjon hver dag, enn 50 skudd en dag i uka der du ikke har full konsentrasjon." Skulle ofte ønske det lot seg gjøre, men jeg skyter heller 20 skudd to ganger i uka enn å peise på masse skudd på en lørdag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Antar det er en treningssak, men da jeg var med i et skytterlag så gikk i alle fall kvaliteten ned når det begynte å bli for mange skudd på trening. Det har kanskje en hensikt å trene uansett, på jakt hender det jo at man er veldig sliten når man endelig får skuddsjansen. Både med hagle og rifle.

Link to comment
Share on other sites

Slavia 630 var første kulevåpen. Må ha vært 11-12 år Husker ennå at far min tok meg med til ei våpensjappe med mine oppsparte lommepenger (han la ut for største delen ;)) . Fikk med 2 bokser kuler, og ei flaske Hoppes No. 9, som jeg den dag i dag elsker lukten av.

Skjære, og kråkebestand ble raskt desimert. Ble også skutt i hodet av egen luffe. Hadde byttelånt med en kompis sin luftpistol. Var ute i skogen for å skyte på kongler, da han fant ut at han skulle frisere et par hårlokker som stakk opp i mårrasveisen min. Han glemte å utligne for høy kikkert, og kort avstand. Traff meg midt i topplokket bakfra. Husker ennå jeg sa 'slutt å kødd". Trodde han pøket meg med en pinne. Far min trakk bare oppgitt på skuldrene, og sukket da vi kom hjem. Inn til legevakten. Fikk med røndkenbilde, og kule hjem som souvenir. I tillegg hadde de barbert en stor måne  midt på hodet for å skjære ut kula. Så ut som Terje Tyskland. Husk dette var 70 tallet, og håret var langt ;) Gikk med caps, og var helt i klassen til det hadde vokst ut igjen. Hadde nok havnet i avisene i dag. Helt dagligdags dengang. 

Den luffa lærte meg mye om skyting, både med det sugerørrælet som fulgte med, og ikke minst åpne sikter. Avstandsbedømning ikke minst. 

Siden ble det en Star Baikal s/s på første lønning i sommerjobb. Var fremdeles i fritt salg da. :grin:☺️

Siden har jeg ikke sett meg tilbake. Har ikke tall på hva jeg har eid, Ei heller hva jeg har lyst på, om jeg få råd ¬¬

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Tror ikke det egentlig menes noe forskjellig i de to innleggene rett over her..

Godt poeng, egentlig... Et par forskjeller jeg merker fra da jeg trente *mye* er at jeg ikke klarer å konsentrere meg like hardt nå og at det går færre skudd før jeg bare står og tuller. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...