Jump to content

Hvilken rifle var din første og hvordan ble du treffsikker?


Tobfa

Recommended Posts

Ha, ha @Ruger #1 kjenner meg gjen i beskrivelsen av oppvekst på 70 tallet. Fikk aldri lov å ha luftgevær. Men glassfiberbue og piler med stålspisser ble flittig brukt av både meg og kompisene....og vi skrempte vel vettet av noen måser og kråker, også. Kompisen skaut meg midt i panna mellom øyenne med en pil, som heldigvis var blitt helt butt...men det var ikks særlig mange øyne som falt ut, eller noe som måtte amputeres, så vi fikk holde på :-D



 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare vi gikk på skolen, og var hjemme til middag,, kunne vi nær sagt gjøre hva v iville @Tjukkas

Vi bærer våre arr med stolthet :grin:

Må nevnes at storebroren til han som skjøt meg, mistet et øye da han skjøt på ei haglpatron med luftpistol. Han var dessuten tidlig moden, med skjeggvekst. Vi sendte han til by'n etter at vi hadde spleiset på en enkeltløper Star som dengang kostet 3-400 kroner. 

Han fikk kjøpe hver gang. Noen sagde vi løpet på 😏

Lensmannen beslagla noen ganger, men ikke noe mer. Var bare regnet som guttestreker. 

Priviligert som har vokst opp som cowboy og indianer, med Pompel & Pilt til å skremme vannet av oss på sort/hvit TV :grin:

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Tilbrakte 4 år av barndommen i Longyearbyen på Svalbard. Vi knabba  salongrifleammo av fattern, fant et passende bor i samme kaliber, boret hull i en tømmerstokk, stakk inn patronen og slo med hammer til den gikk av. 
Fattern ferska oss, så det ble litt styr med husarrest og muligens hadde jeg problemer med å sitte noen dager, haha. 



 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/28/2020 at 10:36 PM, Tobfa said:

Er rykende fersk jeger og lurte på om noen kunne dele sin opplevelse som førstegangsjeger, gjerne også om du gikk veien via hagle.

Men jeg er veldig spent på hvilken rifle som var din første og hvordan du ble treffsikker, siden det er her jeg står i dag.


 

Min første var ein Lakelander i kal. 30.06 overtatt av faren min! 
 

No skal ikkje eg påstå at treffsikkerheita mi er super, men den held til jakt. Trenar jamt og trutt på bane, men eg kan på ingen måte måla meg med fleire av desse skribentane her inne. Ein ting er eg stolt av etter eit snart 30 års jegerliv, eg har aldri skadeskote vilt med kule. 

 

Far min sa; Tren og bli godt kjent med rifla, så kanskje det finst ein plass på elgjaktlaget med tida!

 

No er eg ein del av jaktlaget, og eg gav den eldste sonen min på 19 den same beskjeden då eg spanderte den første rifla.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Interessant og morsom tråd!
Jeg tror nesten ikke at det går en eneste dag, hvor jeg ikke drømmer meg tilbake til barndommen og deler av ungdomstiden, og skulle ønske at jeg på en eller annen måte kunne trylle meg tilbake til den tiden.
Jeg vokste opp i det sørlige Afrika, og gikk barfot i slitte shorts og khakiskjorte nesten så godt som året rundt, hadde alltid en sprettert i lommen, og levde livet «fri som en fågel» !! Livet var så mye enklere da… og Man, I really miss that !!

 

Min skytekarriere startet med diverse luftgevær og myye skyting med disse - BSA, Webley, Diana og Gamo, stort sett bare med åpne sikter - fra 5-6 års alderen. Hadde til sammen syv luftgevær i både .17 og .22 kaliber, som jeg disponerte sammen med brodern. Luftgevær var med nesten overalt – spesielt en Webley i kaliber .22 som var utrolig effektiv på både duer, perlehøns, og en mFezi (Mozambique Spitting Cobra) eller to….eller tre....eller faktisk en hel del flere…det krydde av dem rundt huset vårt. Fattern ble utålmodig engang, og brukte hagla på en ekstrem sinna en av slaget som ikke ville frivillig ut fra pantry’en (matboden), og jeg husker åssen det var fylt med innholdet fra bokser med flådde tomater og annen boksemat overalt på veggene og i taket. Muttern var definitivt ikke imponert, men vi gutta boys syns det var driiitkult og gøy !!

 

Beste skudd («lucky shot»…?) jeg noen gang har skutt, var nakkeskudd på 6-7 meters hold med luftgevær på en mFezi som «freste i full fart» ut av gresset ved gangbroen over «vollgraven» vi hadde rundt alle hus for å få vannet unna i regntiden. Jeg kom springende over, da den bokstavelig talt «spurtet» frem mellom beina mine og videre vekk i gresset. Hadde så godt som alltid blypotter i pipa på luftgeværet, så det var bare å ta ladegrep og fyre av i en flytende bevegelse mens jeg hoppet høyt til værs. Det holdt med det ene skuddet. Hadde jeg bare skutt like bra i dag med hagle på haglebanen…

 

Fikk ubegrenset tilgang til min egen .22 rifle da jeg var rundt 11 år gammel – og husker det som et stoort øyeblikk. Det var omtrent samtidig med at jeg også skjøt hagle for første gang. Husker ikke merke og modell på salongen, men siden mesteparten av familiearsenalet var originale Mauser og Musgrave rifler holder jeg en knapp på en av dem – alternativt en Zastava. Startet med å brenne av flere 500 sk pakker med patroner på veldig få dager, men da satte fattern foten ned, og ammunisjonen ble rasjonert. Det var laaaangt til nærmeste våpen- og ammunisjonsforhandler, så med en «månedslønn» på bare to 50 sk pakker med .22 ammo, ble èn litt selektiv og nøye med de skudd man sendte avgårde – og det er vel det, og så fattern og luftgeværet da, som la grunnlaget for skyteferdighetene. Noen år etterpå ble tilgangen til ammunisjon myye bedre, og påvirket dermed også hvor mye det ble skutt.
Hadde salongen med nesten overalt, men ikke like mye som med luftgeværet, for på det tidspunkt hadde jeg også oppdaget gleden ved å skyte med pil og bue. Derfor dro jeg like mye med meg pil og bue eller et spyd ut i bushen, som salongen, sammen med de lokale «bushboys» eller gjetergutter. Sprettert til småfugl var alltid med i lomma, og all småfugl som ble skutt ble spist sammen med gutta – til og med en rotte eller tre. Skal være ærlig å innrømme at jeg likte (og fortsatt liker) mye bedre å jakte med pil og bue enn med rifle. Det krevde mer, var mer lydløst og man var mye mer avhengig av egne evner som jeger, og det å være «ett med naturen» for å lykkes. Det første vilt jeg skjøt med bue var 3 perlehøns, jeg stolt hadde med hjem til muttern kort tid før jeg ble 10 år. Salongen brukte jeg mest på duer, perlehøns, kaniner/hare og har til og med skutt en enkelt steenbok med den (var svært heldig med den, men er ikke noe jeg vil anbefale i dag).

Da jeg begynte å skyte innprentet fattern nøye det med peking, finger vekk fra avtrekkeren, sikring (der det fantes sikring) osv. Selv som 6 åring ble jeg allerede da svært bevisst på både hvor pipa pekte til enhver tid, og hvor fingeren var plassert i og utenfor avtrekkerbøylen. La oss si det slik at sikkerhetsopplæringen til å begynne med var basert på ganske grei informativ pedagogikk, men at den raskt gikk over til datidens mer «handfaste pedagogikk», som i dag er svært politisk ukorrekt, hvis ikke den første metoden hadde umiddelbar og permanent virkning …


På kostskolen jeg etter hvert gikk på (ca 400 km hjemmefra) hadde vi en delvis kadettopplæring, hvor det ble gitt instruksjon i både sikkerhet og skyteferdigheter. Noe de fleste «farm boys», og de fleste andre elever med delvis bakgrunn fra landsbygda, allerede hadde. Dette var forresten et populært «fag», og et av de eneste som ikke hadde avstraffing i form av spanskrør (ble ikke forbudt i SA før 1996. De som ikke vet hva det er, får google).
På skolen hadde vi en uheldig episode, hvor to elever hadde dratt ned på «the school farm» uten tillatelse for å skyte (sannsynligvis litt tjuvjakt i tillegg), og hvor den ene fikk hånden gjennomskutt da han støttet seg på salongen i en eller annen situasjon hvor de krabbet over et gjerde eller noe sånt. Det ble umiddelbart etterpå gjennomført razzia på alle dormitories på hele kostskolen, hvor man da fant en 8-10 salongrifler og noe flere håndvåpen (husker ikke antall). Alt ble umiddelbart inndratt av de forskjellige housemasters, inntil det ble laget regelverk for dette. Etterpå ble det bare med skriftlig tillatelse fra foreldre tillatt å medbringe våpen på skolen. Alle våpen måtte oppbevares hos House Master, hvorfra det aktuelle våpen kunne hentes i korte perioder for skyting i godkjente områder på skolens område (ca 2700 mål).

Brukte en periode en gammel Lee-Enfield i .303 kaliber, men da jeg ble 15 fikk jeg en splitter ny Musgrave K98 i .308, som er et kaliber der har fulgt meg som en standard siden da (i tillegg til litt grøvre greier).

 

På slutten av 80’tallet og helt i begynnelsen av 90’tallet ble det noen år hvor dressen var brun og seinere grønn, og jeg bare hadde intim omgang 24/7 med R1, R4, AK47, SVD og AG3, og hadde tilgang til «ubegrenset» mengde med gratis ammunisjon. Her var det myye skytetrening, og stort fokus på å skyte bra under stress (når instruktørene roper med megafon, hiver med «flashbangs» og skyter med skarpt i bakken rundt deg, så jord og stein spruter i fjeset blir man ganske stresset. Men når hele troppen får afkak (strafferunder) av det svært ubehagelige slaget hver gang DU ikke har truffet «midt i», så lærer man fort å konsentrere seg om skytingen tross omstendighetene. Noe man uansett blir svært glad for seinere…). Men det var i en annen tid, og i helt andre land. Tror forresten at luftgeværet fra barndommen var skyld i, at jeg var en av de som ganske kjapt ikke var skyld i alt for mye afkak !!

 

Etter at jeg kom til Norge litt ut på 90’tallet ble det et par år uten rifle, men siden 1996 har det vært en mix av Brno salong, Kongsberg Lakelander, Winchester M70 Featherweight, CZ455 og Blaser R8, i tillegg til et par vanlige Beretta hagler og en gammel Miroku 500 sideligger «jeg» har bygget om til en paradox gun / «fattigmanns dobbeltrifle» og brukt som guidegun på et par turer «hjemover».
Jeg er ingen konkurranseskytter, men liker å skyte og er medlem av det lokale DFS (jegergruppa). Koser meg på banen, og har ligget på alt fra 1000 og opp til 6000 skudd i året, bortsett fra i 2020 som har vært svært dårlig skytemessig…
Nå 50 år seinere har jeg dessverre bare ett luftgevær enda - en gammel og veldig sliten Gamo fra barndommen (den med pistolgrep), og savner stoort et skikkelig luftgevær av type Webley kvalitet igjen….men nå har jeg også nettopp oppdaget PCP og svenske FX…

Edited by uMtuli
  • Like 24
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, uMtuli said:

Beklager lang post i forrige innlegg, men når først minnene begynner å strømme på….

Misjonærsønn? uansett, fantastisk historie!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Hirgon said:

Misjonærsønn? uansett, fantastisk historie!!

En del av barndommen ja, men langt fra hele. «Farm boy» også. Er ikke norsk statsborger by the way.
Glemte å ta med at vi hadde myye moro med en gammel antikk Brown Bess munningslader og hjemmelaget svartkrutt...ohhh så gøy !!

Har alltid hatet kjøpesentre....men de gangene vi var på storinnkjøp i de store variantene av sånne (type Sandton City Mall osv) visste muttern alltid hvor hun kunne finne oss, etter at vi lurte oss vekk så fort det var mulig. Det var bare å sjekke i jakt og fiskebutikken...
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sleit ut eit luftgevær og har vel ”eit par“ pakker med 22Lr med sauer 200 i DFS regi på samvittigheten.

Fyrste rifle eg hadde og som eg fortsatt har er ei Krico i 6.5x55, kikkerten er bytta fleire gonger og no er også pipa utskutt. 
Skøyt min fyrste villrein med denne når eg var 15 år... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min første rifle var en Sako AII i .308. Har den fremdeles. Ble mer treffsikker ved å bytte til et brukbart sikte og trene en god del, selv om jeg slet med å få jevne samlinger under 25 mm. Kjøpte senere rifle i .222 og begynte å lade selv. Det ble artigere å skyte da, og dermed ble det enda bedre treffsikkerhet. Senere begynte jeg å lade .308 også, noe som hjalp på litt der og. Sakoen har ikke lyddemper, men tror jeg gjør noe med det i år. Hadde en Browning X-Bolt i .308 og links som skulle erstatte Sakoen da jeg prøvde å bytte side, og den gikk bedre. Kanskje pga kortere løp og demper, i tillegg til hjemmeladet? Ikke vet jeg, men jeg sliter fremdeles med å få de tetteste samlingene med Sakoen. X-Bolten ble solgt da jeg sluttet med elgjakt og fordi jeg ga opp hele linksprosjektet.
 

Skyter ikke mye egentlig. Blir kanskje 500 skudd i året. Burde sikkert skutt enda mer, men det var tidsklemma da...

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Rugerdud said:

@uMtuli Fantastisk lesing. Skulle ønske jeg var med deg i barndommen. Men slik jeg hater slanger så hadde jeg nok fått dilla 😂 Hadde nok gått med mye skudd for å avlive slanger tror jeg.....

Slanger er faktisk ganske allrighte dyr! Ingen grunn til å avlive hele gjengen – de har sin plass i systemet, men når det er sagt, så er det enkelte varianter det definitivt ikke er noen god grunn til, eller iallfall ikke noen god idè å verken ha rundt huset, eller til og med dele hus sammen med.
Utenfor «sesong» ser man dem faktisk svært sjeldent, men vet man hvor man skal lete er det ikke noe problem å finne dem hele året rundt. De er egentlig fascinerende dyr, og jeg har ikke noe problem med dem, selv om at jeg innrømmer at det er en tre-fire varianter som lett kan gi meg «the heebie-jeebies», og en kraftig adrenalininnsprøytning og få meg til å drite tynt ved ekstrem nærkontakt…
Hadde sammen med brodern (han er ikke helt "bra" når det kommer til slanger...) en kort periode en liten Rock Python som «kjeledyr» - i den grad man kalle en slange et kjeledyr, de logre ikke akkurat med halen eller er glad for å se deg, med mindre du har med mat. Kunne fortelle historier om face-to-face kontakt med diverse varianter, om da brodern fikk besøk på utedoen, og da han – «idioten» – dumpet 18 slanger inkl et par puffadders i hulrommet under min seng på kostskolen uten å gi meg beskjed….fordi det «var mindre sjans for razzia på de eldste klassetrinn…» frem til han fikk kjøpere… men jeg skal ikke hijacke tråden videre med slikt.


 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/29/2020 at 1:50 AM, Torf said:

 

 

14 år gammel: innmeldt Bærum JFF(!) og skyting i organiserte former med Anschutz match 54 viltmålrifle..

Et par år senere hadde vi ( han som et par år tidligere dro meg med på organisert skyting, takk Arne!) med riflene på Manglerud videregående skole 2 til 3 dager i uka før vi reiste direkte med T-bane og buss til trening på Løvenskioldbanen.

 

 

 

Første posten min er låst for editering så jeg kan fortsette litt her.

 

På siste halvdel av 70-taller var vi 3 jevngamle juniorer som trente og konkurrerte mye på viltmål i NSF. Løpende villsvin på 50m var forsatt OL-gren og nivået var skyhøyt internasjonalt med massiv statsfinansiert deltagelse fra øst og mellomeuropa. Som "unge lovende", undertegnede var egentlig bare ung.., ble vi trent av mange kompetente trenere fra inn og utland og treningssamlinger med utenlandske skyttere. Treningssamlingene jeg husker best fra den tiden var med US Shooting Team fra Fort Benning hvor noen av skytterne noen få år tidligere hadde avsluttet aktiv tjeneste som snipere i Vietnam. Mange røverhistorier..

Ca 1979/80 dukket det opp en litt yngre fyr på trening som bare etter noen måneders trening parkerte oss andre juniorer resultatmessig. I 1988 tok Tor Heiestad OL-gull i Seoul etter et treningsregime jeg aldri har sett maken til i Norge. Det skulle gå ca 30år før jeg greide å slå ham i et NM..

 

Fra ca 1982 til 1999 hadde jeg et parallelt løp i HV med mye langholdsskyting som skarpskytter i og rundt Fornebu hovedflyplass. Ubegrenset med gratis ammo og nøkkel til Forsvarets bane Avgrunnsdalen (max ca 750m) på Hurum var helt greit. Der traff jeg forøvrig ganske ofte Svein Solli fra Våpenjournalen. Det var mye rart som ble testet som skarpskyttervåpen i Avgrunnsdalen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@uMulti, vi hadde med oss en norsk Sørafrikaner til Kososvo. Moren var sørafrikansk mens faren var norsk sjøkaptein så han hadde norsk pass. Han vokste opp i Sørafrika og da han ble 18 ble han innkalt til førstegangstejenste i Norge. Han hadde aldri set steinura så han dro til Norge og avtjente førstegangstjenesten. Fikk seg en runde i Bosnia før han havnet i kompaniet mitt I kosovo.
Han var menig men en dyktig fyr så befalet brukte han blant annet til instruktør på stridsskyting med pistol, og som Vognkommandør på SISU. Men omkom desverre i en ulykke da SISU'en velta på vei tilbake til leir etter et oppdrag, han stod i VK luka og kom seg ikke ned i vogna og ble klemt under. Da var han 22. 

Har ikke glemt deg Leon....
 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/4/2021 at 5:29 PM, Tjukkas said:

@uMulti, vi hadde med oss en norsk Sørafrikaner til Kososvo. Moren var sørafrikansk mens faren var norsk sjøkaptein så han hadde norsk pass. Han vokste opp i Sørafrika og da han ble 18 ble han innkalt til førstegangstejenste i Norge. Han hadde aldri set steinura så han dro til Norge og avtjente førstegangstjenesten. Fikk seg en runde i Bosnia før han havnet i kompaniet mitt I kosovo.
Han var menig men en dyktig fyr så befalet brukte han blant annet til instruktør på stridsskyting med pistol, og som Vognkommandør på SISU. Men omkom desverre i en ulykke da SISU'en velta på vei tilbake til leir etter et oppdrag, han stod i VK luka og kom seg ikke ned i vogna og ble klemt under. Da var han 22. 

Har ikke glemt deg Leon....
 

Både interessant og tragisk å lese.
Jeg kjenner meg igjen i det siste du skriver. Når man har vært del av en svært sammensveiset gjeng, med helt spesielle opplevelser og omstendigheter, så vil de som er gått bort alltid være en del av oss som er igjen, på både godt og vondt...
R.I.P.!

Link to comment
Share on other sites

On 1/4/2021 at 5:29 PM, Tjukkas said:

@uMulti, vi hadde med oss en norsk Sørafrikaner til Kososvo. Moren var sørafrikansk mens faren var norsk sjøkaptein så han hadde norsk pass. Han vokste opp i Sørafrika og da han ble 18 ble han innkalt til førstegangstejenste i Norge. Han hadde aldri set steinura så han dro til Norge og avtjente førstegangstjenesten. Fikk seg en runde i Bosnia før han havnet i kompaniet mitt I kosovo.
Han var menig men en dyktig fyr så befalet brukte han blant annet til instruktør på stridsskyting med pistol, og som Vognkommandør på SISU. Men omkom desverre i en ulykke da SISU'en velta på vei tilbake til leir etter et oppdrag, han stod i VK luka og kom seg ikke ned i vogna og ble klemt under. Da var han 22. 

Har ikke glemt deg Leon....
 

KFOR2...

 

Var i 1C1, og husker både Leon og ulykken svært godt. Han var så vidt jeg husker i SFOR5 også...

 

Link to comment
Share on other sites

@Tjukkas En treffsikker avsporing? En morsom og underholdende tråd ble med et mer dyster. Uten tvil en tragisk hendelse som minner oss om hvor viktig det er å ikke glemme innsatsen unge menn og kvinner har lagt ned, opp gjennom årene, for at verden skulle bli tryggere for oss alle. Respekt!!

 

For å komme "back on track" var min første rifle faderens Brno mod 2. En oppvekst på landsbygda like utenfor Oslo gjorde livet utrygt for det meste av småfugler. Tidlig fikk jeg lov til å bruke denne, men ikke før grunnopplæringen i sikkerhet var terpet og terpet. Dette var enkel pedagogikk! Viste jeg sikker og trygg håndtering var rifla disponibel. Hadde jeg ikke gjort det hadde tilbudet aldri kommet, og dette skjønte jeg jo så det var helt grei skuring.

Ukepengene gikk til ammunisjon og småjobber ble omregnet til hvor mange pakker med Cci stinger jeg kunne få fatt i for jobben. Stingeren var relativt frisk og resultatet på småfugl, trost, skjærer og epler m.m. passet mitt unge sinn godt.

Tusenvis av skudd....og opp til hares størrelse og vel så det endte sine dager for kombinasjonen mod. 2 og Stinger. I ettertid ser jeg at jeg sikkert kunne roet det litt ned, men ung og ivrig, så var ikke det tema på starten av 80-tallet!

Salongen leverer i dag også, og neste generasjon får muligheten med noen restriksjoner. Verden har forandret seg og det har teknologien også, så nå må det tas litt flere hensyn....

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tjukkas said:

Var i tr3/KpA på Camp Vemork. Leon var en godt likt fyr ja. 
Husker ikke call signs lenger, har hatt så mange siden den gang. 
Opplevd litt av hvert men det er ulykken med  Leon som sitter i. 


 

Lag 1, tr 3, KpA, Camp Vemork. Jeg holdt til i en av endecontainerene nærmest Gaten.

Link to comment
Share on other sites

Skal være litt kort (skriver på tlf): min skyting startet som så mange andres med luftgevær, 22LR i Remington Nylon 66 Auto og i skytterlag fra ca 11 år.  Om jeg ble så så treffsikker av all moroskyting, plinking og småfugljakt er jeg slett ikke så sikker på... Noen instruksjon kan jeg ikke huske, og at jeg ikke traff folk er bare flaks. 

 

I den grad jeg er treffsikker ble jeg det av å kjøpe et 22LR løp til Blaser R93. Først da kunne jeg skyte virkelig mye - i pappapermisjonen snittet jeg 100 skudd hver dag - og for å bli god må det volum til. Samtidig må en gå gradvis for å kunne absorbere økter med mange skudd. 
 

Det var en veldig fordel å få mye trening, og det var en veldig fordel å gjøre både jakt og trening med samme rifle. 
 

Det finnes sikkert unntak, men gode skyttere skyter alle veldig mye 22LR. Og de lader selv. 
 

Skulle jeg startet i dag hadde jeg helt uten tvil startet med Tikka T1x og T3x i hhv 22LR og et nesten hvilket som helst grovkaliber. Eventuelt tilsvarende oppsett i Blaser R8. 
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bjyndte som mange andre med luftgevær og plinket bokser og alt mulig, ble så skytterskole og lokalt skytterlag med 22lr i noen år og noe kråkeskyting med blandet resultat:) gjekk så noen år uten noen aktivitet før en begyndte og jakte større vilt, vart først så en hagle etterfulgt av en schultz & larsen classic dl med kkc stokk i 30-06 og en remington 700 i 22-250:) blir en del skudd i 30-06 på banen:) merker all trening og skytterskolen i tilig alder hjalp med teknikken som forsatt sitter og plinger blinker 200+:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...