Jump to content

Hvordan håndterer dere idioter på skytebanen?


MatsPelle

Recommended Posts

Det kan umulig bare være meg som har møtt på mye rart som standplassleder og i den forbindelse så er jeg nysgjerrig på hvordan dere/ deres klubb håndterer idioter. Dette blir første året jeg skrev til styre i skytterlaget at jeg ikke lengre kommer til å stille opp som standplass leder på banen lengre. 

I DFS sammenheng så har det jo vært uproblematisk å være leder, da alle hører etter og har et genuint ønske om å ivareta sikkerhet. Grunnen til at jeg nå melder meg av er fordi jeg er noe helvetes lei å ha ansvar for oppskytinga for storviltsprøva.... Jegere- ja de er jeg faen så oppgitte over. Nå er der feil å dra alle under en "kamm" og jeg er jo jeger selv.. Personene jeg derimot sikter til er de som har fått våpensikkerhetskurs av han bestefar, pappa eller lignende. Om våpenet peker litt i alle retninger så er det jo "GREIT" så fordi det er jo ikke ladd............

Første gang jeg var leder på storviltspørva så var jeg overaska over hvor stor forskjell det var på å lede dette mtp disiplin og regler. Selv om jeg personlig synets det er på tryne at folk ikke tar i rifla før en uka før jakta, så prøver jeg å ha en viss forståelse for dette. Min forståelse strekker seg da til at man kanskje har glemt "småting" som skøyteteknikk om man skal skru CCW eller CW osv. Det jeg derimot ikke finner meg i er at våpendisiplinen skal være gjenglemt. Etter å ha sett mye rart noen år på rad så bestemte jeg meg for å lage ett a4 ark som de måtte lese gjennom før de fikk komme inn. Her hadde jeg da rabla ned noen få punker med stor skrift som i all hovedsak var ( sluttstykket skal være i bakre stilling til en hver tid, munningen skal være opp, ect) jeg hadde vel 5 slike punkter. Dette måtte de lese gjennom før de fikk komme inn.

Vi har ett venterom som rommer 25 skyttere og 5 standplasser. De sitter da inne i venterommet til det er klart for 5 nye skyttere og blir da gitt beskjed av standplassleder om at det kan komme 5 nye. Når jeg går for å hente en ny pulje med skyttere så sitter de klare med riflene og det er god alle har da munningen opp mot taket slik de skal. Når de derimot går ut så tar det ikke ett halvt sekkund før jeg ser han ene dropper rifla og pipa peker meg rett i magen. Vedkommende fikk en kjapp, tydelig påminnelse om munningsføring. Responsen var himling med øynene, men slik kan man ikke ta så nært. Det som derimot fikk det til å tilte over for meg var når samme vedkommende legger seg ned og da er "klar" mens alle andre roter i ammunisjonsboksene sine. Jeg spør om han ikke har ammunisjon og skal kjøpe av klubben, men får tilsvar at han har skudd. IDIOTEN HAR DA LADET RIFLA INNE PÅ PAUSEROMMET OG VANDRER RUNDT MED "SIKKERT" VÅPEN SIDEN HAN HADDE PÅ SIKRINGA. 

 

Jeg kunne sikkert reagert mer sivilisert, men rifla ble røska ut av nevene  på vedkommende og tømt på stedet. Rett etter så beordra jeg alle sammen inkludert de på pauserommet ut på standplass. Her fikk de se en litt vel forbanna side av meg og akkurat der og da, så skulle jeg aller helst beordra hele gjengen av idioter i kakebua før de skulle få resten av dagen i fysisk avstraffelse. Etter å ha kjefta ned vedkommende som hadde gjort dette så var det å rive kjeft på resten av gjengen. Jeg presiserte at om noen hjernedøde at de sitter å lader ett våpen på ett venterom eller alle andre plasser enn standplass, så forventes det at andre griper inn. At det da har sittet 15-20 stykker å sett på en LADER ett våpen inne på venterommet, ja det har jeg ikke ord for. 

 

Make no mistake: skytinga ble kansellert på hele gjengen den dagen og jeg stengte av banen.

Samme uke så ringer en fra styret i skytterlaget og forteller at han har fått klage på hvordan ting ble håndtert. 

 

Egentlig så har jeg jo lang lunte før jeg blir forbanna, men akkurat med våpen så er lunta borte. Til styret så forklarte jeg situasjonen til sitt fulle, og responsen var bare "da har de sikkert lært, så da går det nok bra neste gang". Det jeg derimot fortalte styret var at jeg ønsket at alle som skulle skyte på banen måtte være med på ett sikkerhetskurs, for hvert år. Vi snakker ikke om mange timer, men 1 time hvert jævla år før de får dra med våpen på banen. Dette ble det bare flira av og dermed kom også min "oppsigelse". 

 

Så-. hvordan håndterer dere shitt på banen når dere leder? 

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Confused 3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker nå som så at man ikke alltid kan være hyggelig. Om en sitter å lader våpen inne på ett pauserom så er de allerede ute å kjører mener nå jeg. At ingen av de andre stoppa vedkommende er også rystende. Kombinasjonen du beskriver viser til generelt dårlig holdning fra skytterne og ingen av de har noen plass på banen. 

Sikkerhet skal være første prioritet- en kule får man ikke tatt tilbake...

 

Her har vi en liste med folk som er utestengt fra banen. Blir du utestengt så får du ikke komme inn for å skyte uansett faen på 2 år, før du igjen kan avlegge nytt sikkerhetskurs på 12 timer og deretter får en ny sjanse. Blir du igjen kasta ut så er du permanent utestengt, vi deler også denne lista med nabo- banen. Så blir du utestengt fra en plass så må du til en annen kommune for å skyte. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Er selv skyteleder, og har sett mye rart, men må si at dette var voldsomt til reaksjon. Hva med å å plukke vedkommende til side, og være klar, og tydelig på regler som gjelder på banen. Resten av gjengen trenger vel ikke utsettes for felles avstraffelse i beste rekruttskole stil. De møter vel opp for å ha en fin skyteøkt. Noen sikkert nervøse foran årets manndomsprøve. Å møte sersjant Satan vil neppe hjelpe på oppmøte neste gang. Vi vil vel at jegere trener, gjør vi ikke ? I så måte møter du deg selv i døra med trådtittel B|

  • Like 25
Link to comment
Share on other sites

Jeg er standplassleder på en NJFF-bane i en relativt stor klubb med stort kundegrunnlag. Det går egentlig overraskende greit. Vi organiserer ting litt annerledes. Vi praktiserer åpen ildkommando hele treningskvelden gjennom, ikke lagsvis skyting. Vi har omlag 1 standplassleder pr 4-5 skyttere ute på plata til enhver tid og vi følger med som hauker. Vi veileder de når de pakker ut, når de registrerer seg, når de skal finne seg en skive og hvis de ønsker å bytte skive. Vi bidrar også med instruksjon dersom det trengs eller ønskes. 

Gjennom en sesong opplever vi egentlig få skikkelig ubehagelige situasjoner. Dersom vi ser noe som ikke er OK gir vi først en vennlig beskjed. Hvis den ikke biter på gir vi en tydelig beskjed. Om nødvendig tar vi skytteren med oss utenfor for en debrief. Men hovedinntrykket mitt er at dersom vi viser kundene at vi er 'på jobb' fra det første øyeblikket de ser oss så ordner det meste seg greit. 
Situasjonen som beskrives i trådstarten vil i vårt tilfelle være han som kommer på banen, pakker børsa ut av futteralet, drar sluttstykket bak og vipper ut et skudd, kanskje det siste skuddet som ble kamra under fjorårets jakt. Det ville nok ført til en alvorsprat under to par øyne. 

Det vi opplever oftest er å bli sveipet av pipa. Når skytteren skal pakke ut eller skal ta våpen med til standplass slumses det mye. Det er ubehagelig, men før de kommer så langt at de kan sveipe oss har vi allerede sørga for at de har pakka ut og at sluttstykke er minst i bakre stilling, helst ute av våpenet. Hvis noen sveiper meg tar jeg de til side og forteller de at pipa deres pekte på magen min for 5 sekund siden og at jeg får vondt i magen av slikt.De fleste forstår beskjeden umiddelbart og er svært nøyaktige i våpenhåndteringen neste gang vi møtes.
 

Edited by Umbo
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Så voldsomt hadde ikke jeg reagert, men som fast skyteleder 1-2 ganger hver uke i snart 15 år, så ser man i løpet av den tiden mye rart (jeg har, bank i bordet, aldri måtte bortvise noen, men det har blitt litt tilsnakk). Nå er det riktignok rutinerte skyttere der de ferske MÅ igjennom en eller annen form for opplæring og igjen, noe jeg selv har holdt i 15 år. Når det er sagt, så må man huske på klientellet og faktumet der ER at jegere flest har svært lite våpenbruk på bane i løpet av ett år og det er begrenset til prøveskuddene og skuddene de bruker for å klare prøven.

 

Man bør nok behandle jegerne på lik linje som unger som aldri har skutt før og bruke samme mengde oppmerksomhet på dem. Men, å "eksplodere" over noe som blir gjort galt av skytterne, bør ikke forekomme under noen omstendigheter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt "morsomt" å lese denne tråden med tanke på det klare skillet enkelte dreg mellom "oss" og "dei andre idiotane". Er sjølv ein av idiotane. Dvs jeger som ikkje endå er med som frivillig i ein klubb. 

 

No skyt eg på banar som ikkje har dette "5 skudd ild"-tullet, men med åpne ildkomando, slik @Umbo nemner. Dette fungerer etter mitt syn heilt strålande. Hadde sjølv ein glipp sist eg var på banen. Hadde med meg fleire rifler, og når eg skulle bytte mellom desse, sto eg litt og venta med løpet pekande mot blinkane og bolten bak for å få visitering. Standplassleder hjelpte ein annan kar med kikkarten, så i staden for å vente til eg fekk hjelp, tok eg og sette børsa eg brukt inn i stativet og fant fram den andre børsa. Veit eg skulle ha venta, men då eg visste kven stanplassledarane var, bestemte eg meg for at dette var greit! Rette etterpå kom stanplassleder opp til meg og sa, på ein fin måte, at eg må vente på visitering før eg bytter børse. Igjen, dette visste eg, men då eg vart irettesett på ein fin måte endte me opp med ein fin liten prat om sikkerhet. Kjem ikkje til å gjere den tabben igjen. 

 

Mitt poeng er ikkje at ein skal verte slapp med sikkerheten. Men eg er heilt overbevist om at ein kjem lenger med å behandle vaksne folk som folk og ikkje barnehageungar. Må og seie at eg skjønar godt dei som klaga på behandlinga av trådstartar og at det kanskje er like godt at trådstartar sluttar som standplassledar. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@MatsPelleer nok et eksempel på det som skjer når en ildsjel over tid opplever for mange gjentatte, negative opplevelser. Mange ville nok kalt det "utbrenthet". For å hindre at det skjer, er det viktig at laget ser på organiseringen av aktiviteten. En må veksle på oppgavene, og en må være mange nok funksjonærer på banen - hver gang.

I det eksempelet som nevnes, kunne lading på venterommet vært forhindret om laget også hadde en funksjonær på dette rommet.

Jeg vil ikke kritisere TS. Vi trenger ildsjeler som han. Det er lagenes oppgave å sørge for at ildsjeler varer lenge og ikke brenner ut.

  • Like 2
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

Som sagt av andre før, jeg har sett mye rart som skyteleder. Om enn aldri noe så grelt.

 

Jeg klarer ikke helt å kritisere TS  for reaksjonen, for det er VIRKELIG ikke greit å peke med ladd våpen, og flyr først sinnet av med en, så tar man gjerne hardt i. 

 

@nhd har rett i at en funksjonær i venterommet kunne hindret lading der, men for faen, slikt gjør man ikke! Og om noen glemmer seg, så tilsier all normal folkeskikk at naboen sier ifra om at "du, nå tror jeg du var tidlig ute." Det er enkel kompisredding og ikke noe skytterlaget burde trenge å stille dugnadsfolk til. 

 

Vi har tydelig skilting av regler for våpenbehandling og generelt synes jeg folk er bedre nå enn for 30 år siden. Det er kanskje derfor det skjærer så i aua når noen peker pipa på standplass. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Enig i dei to siste talarane. Vil og presisere at eg er enig i at slik oppførsel som er beskreve av TS overhode ikkje er greit, og burde få konsekvensar!

 

Men fekk litt flashback til andre skytebanar (i mitt tilfelle DFS-skytebanar) der jegarar vert sett på som eit nødvendig onde og behandla deretter... 

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (8 timer siden):

Man bør nok behandle jegerne på lik linje som unger som aldri har skutt før og bruke samme mengde oppmerksomhet på dem

Jeg pleier faktisk å kalle disse vaktene for "barnevakt". Har jo vært instruktør, 7trener, skyteleder for skytterlagsungdommene, og ungene, helt ned i 7-8 år i mange år, og det er jo direkte avslappende i forhold til skyteprøvene, eller helt "åpne" treninger på 100m banen, der alle med rifle kan komme. 

 

Rausheim skrev (8 timer siden):

Men, å "eksplodere" over noe som blir gjort galt av skytterne, bør ikke forekomme under noen omstendigheter.

Jeg kunne nok eksplodert i den situasjonen. Men selvsagt burde man ikke.

 

Problemet, som jeg helt sikkert har sagt før, er at det ikke er et reelt krav til sikkerhetsopplæring for å erverve rifler og hagler i Norge. Og når folk da går sitt kurs, og lærer om bekkasiner og fuglehunder - hvem skal lære dem om sikker våpenbehandling? Ei setning i ei bok er ikke greia.
I Skytterlaget bruker vi 5 kvelder på den setninga. Ja vi nevner, avtrekk, pust, stilling og sikting på skyteskolen, men det er de 4 reglene som gjentas, og som folk må gjenta, hver kveld. Og om mange som kommer til skyteprøvene, aldri har hørt om - og reelt sett, det er ikke deres feil.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår @MatsPelle veldig godt. Folk bruker av sin egen fritid på å jobbe dugnad på banene.. her skulle ikke MatsPelle trenge og lage et skriv om sikkerhet rundt dette ved bruk av våpen. Dette tar jeg som en selvfølge at baneeier/styret har utformet, Og hengt opp i forkant av skyting.

Jeg forventer at standplassleder advarer, for og så bortviser dem som ikke er i stand til å ta dette til seg.. samt at styre har en plan for og følge dette opp.. Nå har jeg ikke så stor tro på kollektiv avstraffelse. Men det å luke ut dem som er til "fare" for seg selv og andre.

Setter veldig stor pris på at MatsPelle deler dette, da dette virker og være et stadig økende problem. 

 

Mvh

 

Tor-Harald Simonsen

 

Leder Sjøveien skytterlag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si at vi opplever dette som «et stadig økende problem». Vi ser vel heller en bedring etter hvert som endel av «gammelgutta» med livslang innlært dårlig holdning går ut på dato. 
I og med at vi mye godt har de samme jegerne år etter år, så får vi etterhvert innprenta sikker våpenhåndtering, iaf på banen. Vi blir nok aldri kvitt slumsete våpenbehandling helt, men det hjelper å «være på».

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt skikkelig utestemme én gang, da en sullete gubbe kom vassende inn på utearealet mellom skytterhus og standplass med børsa i armkroken. Da kom en annen og unnskyldte ham med at han var så gammel, hvorpå jeg kvitterte med at det hadde jeg lyst til å bli også. Og at reglene gjelder for absolutt alle, absolutt hele tida. Vi har laget våpenstativ langs ytterveggen der alle børser skal stå til man skal skyte, og lading er ikke aktuelt før man er på matta på standplass. Det fungerer fint i 99% av tilfellene, men noen er det alltid, og uten unntak pensjonister. Jeg forstår TS' reaksjon jeg, som nhd sier så blir vi litt slitne etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

Her som eg skyt må ein bruka kammerflagg, veldig greit.

Du må bære rifla pekende opp og holde pekefingeren ute av avtrekkerbøylen om du så driter kammerflagg.

Er det løst magasin skal det ut.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Du må bære rifla pekende opp og holde pekefingeren ute av avtrekkerbøylen om du så driter kammerflagg.

Selvfølgelig skal vi det!

 

Men jeg synes likevel kammerflagg er en fin ting. Om nå en eller annen "idiot" peker med munningen mot hodet eller magen min blir jeg mye mindre stresset hvis jeg ser kammerflagget stikke ut av låskassa. Og uansett, den som synder mot baneinstruksen og/eller gjør dumme eller tanketomme ting på standplass eller på vei ut/inn skal tas til siden og irettesettes på en bestemt og tydelig, men høflig måte.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (20 timer siden):

Selvfølgelig skal vi det!

 

Men jeg synes likevel kammerflagg er en fin ting. Om nå en eller annen "idiot" peker med munningen mot hodet eller magen min blir jeg mye mindre stresset hvis jeg ser kammerflagget stikke ut av låskassa. Og uansett, den som synder mot baneinstruksen og/eller gjør dumme eller tanketomme ting på standplass eller på vei ut/inn skal tas til siden og irettesettes på en bestemt og tydelig, men høflig måte.

 

På banen vår så skal kammerflagg i, pipa opp og magasin ut, enkelt å greit. 

For de som ikke har klart å skaffe seg kammerflagg enda så skal bolten ut av rifla, holder ikke med bakre stilling. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (37 minutter siden):

Tja....hvilke kammerflagg kjøper dere folkens, for den der driten fra XXL detter nu bare ut når pipa mi peker opp. Ser flere har problemet for kammerflaggene ligger nu strødd fra parkeringsplass til standplass :-D

 

De må jo alle bøyes et par cm fra tuppen, ellers detter de ut ja

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (38 minutter siden):

Tja....hvilke kammerflagg kjøper dere folkens, for den der driten fra XXL detter nu bare ut når pipa mi peker opp. Ser flere har problemet for kammerflaggene ligger nu strødd fra parkeringsplass til standplass :-D

 

Tråd til gresstrimmer er en enkel løsning. Tråden er naturlig bøyd slik at den holder seg godt på plass og kan lett kappes i ønsket lengde. Setter du på et klistremerke i enden har du en billig og velfungerende løsning. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Me kjem alle borti slike folk. Det er noko som seier at : Drit finst da i alle hus! Ser mykje forskjelligt på banen der eg skyter, men ser og desverre mykje forskjellig behandling av folk då type forskjells behandling. det er og ein uting som kanskje me i små skyttarlag må hanskast med. Men slike ting kan og være med å ødeleggja forholdet mellom skyttara og skytebanepersonell. "Kan han so kan eg".

Slikt har me mista gode folk på som ser dette og at det ikkje blir tatt tak i og slutter som bane peronell og som ein kompis av meg melde seg ut av skyttarlaget.

Men tilbake til saken, eg har snakka/veileda folk som ikkje heilt følger med i timen. At ingen følger med og gjer beskjed at lading ikkje skjer før ein har fått beskjed om lading av våpen er og litt skrømmande. Kanskje det allerede var ladd når han reiste heiman frå? (var ingen påstand det siste eg skreiv, men berre ein tanke som eg fekk)

Skyt sikkert folkens og veiled,snakk til og kjeft der det trengs, det siste me treng er uhell på ein skytebane i vårt langstrakte land.

Sånn no kan eg pusta ut.

Ha ein strålande 17 mai:)

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så gøy når noen kommer inn på pauserommet med børsa under armen. Hen har sveipa overkroppen på ca alle på sin veg fra bilen og inn med munningen på børsa (hadde den jo under armen). Legger børsa på bordet, hen tar ladegrep og vipps kommer en skarp patron ut av kammeret på børsa....

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

BaconErGodtNamNamNAm skrev (55 minutter siden):

Spørsmål til dere som kan dette. Hvorfor er regelen at munningen skal peke opp? Hvorfor ikke ned?

Hvis du har sett noen skyte i gulvet/ grusen så er det nokså åpenbart. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@BaconErGodtNamNamNAm..,og betong, og stein, evt grus...

Jeg skal fortelle ei histore om rikosjering av ei helt vanlig 6,5 140gr MatchKing. For mange år siden hadde jeg en uheldig episode da jeg jakta gås nede i fjærsteinene med gummibåt og årer (heldig vis før måsene ble fredet om noen lurte?). Jeg lå i båten ca.160 meter fra land og venta på at en flokk gås skulle gå opp i fjæra. De satte seg på bergknauser sammen med noen spredte måser som var der fra før. Jeg plukka ut en gås ut på flanken som satt høvelig til og klemte av skuddet. Siden jeg lå som en kuk i en gummibåt på havet så oppfattet jeg ikke umiddelbart om kula traff der jeg siktet. Det ble selvfølgelig kaos blandt fuglen, men det hoppa en gås og en måse ut på havet som opplagt ikke kunne fly og var skadet. Jeg måtte skyte/avlive begge. Da jeg rodde til land ble jeg enda mere forundret for der lå de i tillegg en stein dø gås med kullehull i brystet og enda en stein dø måse til som hadde et blodig hode. Kula hadde altså gått gjennom gåsa jeg sikta på truffet en stein og fragmenter/rikosjert og tatt med seg en måse og skadet en annen måse pluss ei gås nok til at de ikke kunne fly. Det forundelige var at disse fuglene satt ikke veldig tett sammen. Så en kule traff fire fugler som satt nokså spredt siden den rikosjerte og eller fragmenterte stein. Etter den hendelsen begynte jeg å vurdere bakgrunnen også med tanke på rikosering der det sitter flere fugler i nærheten av den jeg skal skyte.  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I NSF/ISSU er det nå påbudt med "kammerflagg" som går igjennom hele mekanismen og pipa og er synlig i begge ender, ut av mekanisme og ut av munning. Selv på luftvåpen.

Dette kammerflagget kan ikke tas ut før man har fått tillatelse fra standplassleder og skal settes inn igjen med en gang skyteserien er avsluttet.

Kantklippertråd er glimrende til dette.

 

Kantklippertråd i luftrifle i EM på Hamar i mars:

DSC_0662.JPG

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Torf said:

I NSF/ISSU er det nå påbudt med "kammerflagg" som går igjennom hele mekanismen og pipa og er synlig i begge ender, ut av mekanisme og ut av munning. Selv på luftvåpen.

Dette kammerflagget kan ikke tas ut før man har fått tillatelse fra standplassleder og skal settes inn igjen med en gang skyteserien er avsluttet.

Kantklippertråd er glimrende til dette.

 

Kantklippertråd i luftrifle i EM på Hamar i mars:

DSC_0662.JPG

Dette ble jeg nødt til å sjekke opp, da jeg hittil har benyttet små, håndterlige kammerflagg som kun går i kammeret.

 

Quote

Sikkerhetsflagg, laget av et fluoriserende orange eller liknende materiale med sterke farger, skal alltid settes i rifler, pistoler og halvautomatiske hagler, bortsett fra når fjerning av sikkerhetsflagg tillates i samsvar med disse reglene. For å bevise at luftvåpen ikke er ladd må sikkerhetsflagg (sikkerhetssnorer) være så lange at de rekker gjennom hele løpets lengde. Sikkerhetsflagg for alle andre våpen skal ha en del som settes i kammeret (bakre del av løpet) for å bevise at kammeret er tomt.

 

Fra NSFs generelle tekniske regler, utheving er av meg. Gjennomgående flagg er visst kun for luftvåpen av en eller annen grunn. Ser ut som jeg fortsatt kan bruke mine små flagg.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at grunnen for gjennomgående kammerflagg for luftvåpen er at "drivladningen" (luften) fremdeles er der selv om kammeret er tomt.

 

Gjennomgående flagg er for å hindre at det står en kule i løpet som kan skytes om kammerflagget faller ut.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det ikke er påbudt i 22lr men vi har startet med det i riflene. 

De fleste skyter luft også så det sitter i ryggmargen.

 

Uansett, det ser veldig betryggende ut med kantklippersnor gjennom hele våpenet.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er ofte standplassleder selv til storviltprøven. Ola Elgjeger vimer rundt på banen hver høst med pipa i alle retninger, men stort sett går alt fint. Groveste jeg har sett var en sliten,trøtt gammel elgjeger som satt på benken å venta på tur til å ta prøven. Han hvilte haka/hodet oppå pipa til børsa!!! Fikk beskjed om å dra hjem hvis han hadde tenkt å skyte seg selv...Han skjønte da hva han hadde gjort. Oppfrisking av sikkerhet er ikke dumt. 6,5 og 30 cal kuler som flyr i alle retninger før høstkos i skogen er ikke trivelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke så aktiv som standplassleder lengere (jobb tar mye fritid..) men her på skavlpeskjæret har det igrunnen aldri vært et stort problem med vifting med munning, folk som dukker opp med ladde våpen osv.

De få tilfellene vi har hatt har blitt korrigert med fokus på å være TYDELIG men med en grei tone.

Hører nok med at laget var svært tidlig ut (tidlig 90tall) med å kjøre standplasslederkurs og innføre litt standardiserte komandoer osv

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (52 minutter siden):

 Han hvilte haka/hodet oppå pipa til børsa!!! 

 

Ei dame ble bortvist fra den lokale trapbanen fordi hun gjorde det samme med ei ladd hagle da hun trengte begge hendene til å sette på hørselvernet hun hadde glemt å sette på før skyting..

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare blitt pekt på med børse en gang, mens jeg satte opp noen selvanvisere ute på banen. Det var ikke noe særlig trivelig. Særlig fordi den forbanna tufsen ikke hørte etter da jeg sa at han måtte legge fra seg børsa, og trodde jeg var interessert i hvorvidt den var ladd eller ikke.

Det nifseste som ellers skjer er når det er leirdueskyting og noen kommer med halvautomater som rommer XX skudd, og mister tellinga på hvor mange skudd de har ladet i røret, men så lenge skuddretninga er trygg får de nå bare brenne løs til det sier klikk.

Selv fikk jeg oppstrekk fordi jeg pekte for nærme marka med hagleløpet da jeg skulle skyte leirduer på en annen bane, men det er nå greit å få påpekt sånt når man ikke er klar over det selv.

Med unntak av det ene tilfellet, har det ellers alltid gått greit her.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, JohanPaaSnippen said:

 

Det nifseste som ellers skjer er når det er leirdueskyting og noen kommer med halvautomater som rommer XX skudd, og mister tellinga på hvor mange skudd de har ladet i røret, men så lenge skuddretninga er trygg får de nå bare brenne løs til det sier klikk.

 

Vet ikke hva slags type lerdueskyting dere driver med, kanskje det er skeet og sånt?

 

Jeg bruker bare halvauto men det kommer en due av gangen så da lader jeg bare en patron om gangen, rett i kammeret. Tror det er streng regel faktisk.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Som man sår høster man. Dei banene som er veldig plaga med "idiotar" må kanskje sjå litt på standplassleiing og rutiner på bana. Standplassleiarar som trur at kjefting og idiotforklaring av urutinerte skyttarar er løysinga kan heller finne seg ein annan hobby. Bli fotballtrener f.eks.

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Når der er forhøga risiko så er det viktig at standplassleder er meire overvåken enn ellers. Personer med uaktsom våpenhåndtering er det stadig færre av og dei bruker å vere lett gjenkjennelige på sin oppførsel forøvrig. Når personen(e) er observert så kan man ta dei til side, korrigere og så ha eit våkent blikk på kva dei vidare foretek seg. I ytterste konsekvens bortvise men då flytter man sannsynligvis problemet til ein annan bane, der kjem personen kanskje inn som ein heilt ukjent og risiko vil auke. Om man ikkje klarer å følge opp dette som standplassleder så vil eg meine at man er for få på standplass,  alternativt at man må redusere  antall skyttere på standplass. Tekniske remedier som kammerflagg el. må i tilfelle ligge til utlån på skytebanen for bruk der. At ein skal kreve frå ein slumsete, distre eller stresset person å ha med eget kammerflagg…🤔

Link to comment
Share on other sites

Tiløp til potensiell farlig situasjon bør stoppes umiddelbart med de midler som er nødvendig..om dette innbefatter høy stemmebruk eller mer drastisk  ev frata vedkommende våpen,- så ja om nødvendig. 

"Snakking" privat med vedkommende etterpå,- eller informere mens andre hører på alt etter situasjon,- men farlig oppførsel med ladet våpen krever umiddelbar reaksjon - ikke etterpåklokskap.

 

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (13 timer siden):

Tekniske remedier som kammerflagg el. må i tilfelle ligge til utlån på skytebanen

Koster omtrent ingenting, og selges som regel med en tier i påslag til inntekt til skytterlaget. Bare å innføre påbud. 

bobby skrev (12 timer siden):

eller mer drastisk  ev frata vedkommende våpen,- så ja om nødvendig. 

Vel.. For oss som ikke har sherrifstjerne, eller politimyndighet, så velger jeg heller en prat med vedkommende. 

 

Tror ingen av situasjonene "idiotene" (med unntak av enkelte reaksjoner fra standplassledere) nevnt i denne tråden, er gjort med vitende, og vilje. De vet bare ikke bedre før de blir forklart i klare ordelag hva de gjorde galt, og hva de heller skal gjøre. 

Slutt med denne svart/hvit tabloide tolkningen. Idioten kan like godt være kirurgen som redder livet ditt senere, fordi du gjorde noe Idiotisk. 

Edited by Ruger #1
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...