Jump to content

Bly

Members
  • Content Count

    2,428
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

Bly last won the day on August 15

Bly had the most liked content!

Community Reputation

420 Excellent

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Når det kommer til trangboring og dekning så blir det rett og slett så mange parametre som virker inn at det er nesten umulig og kunne si så mye om det uten å ta hagla og ammo og skyte på papp. Det som generer forskjeller er hardhet på haggel, om den ligger i en plastforladning og evt. hvilken, eller om det bare er løpet og boring som styrer (filtforladning). Så er det alle disse moderne løsningene med "back bored" løp som egner seg bra for plastforladninger, men kanske ikke gir så fine skuddbilder med fiber. Noen patroner ("dyre") kan ha "buffer" mellom haglen for å få jevnere sverm, og for at haggel i patronen bedre skal tåle påkjenningen av f.eks høyere fart osv.. Det hele blir fort en intrikat materie🙄. Med mye erfaring kan man til en vis grad fortsi resultatet om man vet om alle parametrene. De fleste er ikke der, inkluder meg.
  2. Så lenge det er bly i luften er det håp....!
  3. Kjøp heller en Gamebore 12/70 Black Gold Dark Storm/Game i no5 (el. til nød 4, jeg ville brukt 5.) i 35-38 gram. Det er en kvalitetspatron! https://gamebore.com/uk/cartridge/game/12g-dark-storm-game https://gamebore.com/uk/cartridge/game/12g-black-gold-game Er hagla gammel kan man med fordel kjøpe den med fiberforladning og sannsynligvis få fine skuddbilder. Gsport/max pleier å ha disse patronene. Jeg liker ikke Rottweil Waidmannsheil da de er dyre og billig laget. De jeg har sprettet har hatt urunde og for myke haggel etter min mening.
  4. Var jeg deg så ville jeg laget delen slik at den føger konturene av løpet. Da får du antagelig bedre stabilitet og om ikke annet litt mere gods i plasten. Slik delen nå er laget ser det ikke ut som om det skal rare dulten til få å "vri" den eller skinna i stykker.
  5. Det er vel antagelig et større problem for små og lette hylser. Jeg har mye trøbbel i 223. Sako er litt "elsk og hat"! Jeg gjør begge deler, men har bestemt meg for at jeg aldri skal kjøpe flere. Nå er det på en måte nok irritasjon som er lagt ned i de tre jeg har hatt. Men det er uansett fint og høre at noen får de til å virke tilfredstillende. Der er jeg helt uenig. For å trene med de/det våpenet du har må du skyte mye. Da må man også bytte piper, for de blir utskutt. Jeg kan dreie så jeg er i stand til å gjøre noe selv, men det kan de færreste. Det betyr en tur innom børsemaker og en tid uten våpenet, og du kan ta deg faen på at det er midt i jakta. Med systemvåpen løser du dette problemet helt selv. En annen ting er å kunne skyte ubegrenset med akkurat den rifla du skal jakte med, og da er et 22lr kit helt uvurderlig. Da er du i stand til å skyte tusenvis av skudd uten å bli ruinert, og kan til og med ofte gjøre det innedørs om været er en utfordring. Setter du på en lyddemper kan du også gjøre dette helt lydløst om behovet skulle melde seg. Som f.eks på en søndag, bak huset på egen eiendom, eller hva vet jeg? Og det er ikke det samme og dra frem CZ'en med sinsykt dårlig avtrekk, melkehvite kikkertglass, feil vekt og balanse...🙄 Man orker bare ikke trene slik 😪 Jeg er Sauer 200 STR tilhenger, men skjønner at ikke alle vil ha en slik rifle til jakt da den er litt for spesielt interreserte og for folk som tilpasser/bygger den selv. Men en 202 kan bruke løp og 22lr kit fra 200 STR og det betyr ekstremt gode deler til veldig lite penger. Her er f.eks en 202 med 22lr. STR kit; http://bulletin.accurateshooter.com/tag/j-p-sauer/ Når man synes at det blir plagsomt og bare ha en rifle så kjøper man flere like, og da kan man sette de permanent opp med det man har lyst å skyte med, og la de være sånn. Verre er det egentlig ikke,... eller....?
  6. Med tanke på «system» hadde jeg sett etter en ny eller brukt Sauer 202. Da kan du fritt bytte til billige Sauer STR piper i 6,5 eller 308, sette i et STR 22lr sett og trene innendørs, eller kjøpe billige S&L piper i mange forskjellige kaliber som passer. Det er synd 404 ikke kjører samme pipe innfesting eller så hadde den vært et opplagt valg. Men jeg tenker at et slik valg fordrer at man har tenkt å skye mye, hvis ikke er det antagelig helt unødvendig.
  7. Jeg justerer alltid dia slik at hylsa akkurat går i kammeret. Om du da har ei die og et kammer som er nært nok hverandre i dimensjoner vil du antagelig ikke se noe forskjell i fart på ei hylse som er helpressa eller neck siza. Siden jeg bruker en neck sizer og helpresser om hverandre er jeg litt opptatt av at kuleholdet mellom disse to skal være nokså likt. Det får du til ved å justere på mandrell diametern til collet dia slik at den matcher helpressing. Om du gløder hylsehalsene er det ikke verdens undergang om du bruker tradisjonell helpresser innimellom. Hvis du legger merke til det så er det noen få i videoen @Sunnmøring linker til som drar litt på det og ikke kategorisk sier FL. Jeg skjønner veldig godt at de velger FL til konkurranse, spesielt med det "custom" utstyret de bruker (ingen ting er vel likt noen gang?), jeg hadde ikke gjort noe annet selv om det stod om en "premie" eller "jakt". Men til annet bruk kan man kanskje være litt nyansert? De siste Blaser pipene jeg har brukt i STRen er så jevn i kammeret at alt har passet om hverandre uten justeringer. Jeg kan faktisk skyte ei hylse i ei pipe og så passer den utrolig nok i en annen pipe uten pressing og tilbake igjen. Slik fikk jeg aldri til før i tiden med Sauer piper.
  8. ... Imponerende! Jeg pleier å kaste inn håndkleet rundt 20 omladninger. Da anser jeg hylsa som nedskrevet, siden den har kosta meg godt under ei krone per lad skudd. Etter 20 omladninger på 150-200 hylser har pipa mista presisjonen og ammo jevn fart/forutsigbarhet er ikke et tema lengre. I det regnestykke er jeg også såpas pragmatisk anlagt at jeg vil ikke gjøre mere arbeid ut av det enn jeg absolutt må. Lading er tross alt ikke så moro etter x-antall tusen skudd. Jeg koker det ned til hva jeg kan slippe billigst mulig unna med i arbeidsmengde, men med maks resultat på skiva. Så da bruker jeg en Lee collet neck sizer til jeg må helpresse (ca. hver 5 omlading litt avhengig av hvor heite ladninger jeg bruker). Når jeg helpresser bruker jeg ei kvalitets die (ikke Lee). Jeg gløder hylsehalsen annenhver omlading. Trimming av lengde blir ikke et tema. Er funksjon et absolutt krav sørger jeg for at hylsa er helpressa. Når jeg helpresser er ikke ei body die et tema siden det bare medfører flere operasjoner og mere arbeid
  9. Klarer ikke helt å se den store forskjellen bortsett fra at 694 har en forsenket skrue. Han sier at skruen er større, men jeg ser det ikke. Det er uansett et svakt punkt siden stokken er festet i avtrekksdelen og ikke i selve baskylen. Det blir mye krefter på en liten skrue om man holder i pipa og bryter åpen hagla med tak i stokken. Noen, om ikke mange, klarer jo å knekke delene fra hverandre.
  10. Den var jo riktig så fin! Uten at jeg vet så ser det ut som om de har rydda litt opp i problemene som har fulgt 692? Ejektor og fortrelås er i hvert fall omarbeidet. Innfesting av "avtrekkermodul" ser ut til å være det samme som før? Jeg liker jo 692en veldig godt, 694 ser enda bedre ut, men må vel prøves for å finne ut av det. Synd jeg ikke lengre er i markede for hagle siden skytebannen ble nedlagt 🤨
  11. Jeg er jo fult klar over lovverket dessverre 🙄, og i disse dager så er folk helt hysterisk med tanke på at en mosedott kan få uoprettelige skader og hjulspor. Skulle nesten ønske at det ble litt mere anarki på området slik som samene gjør. Men på en fornuftig måte for naturen sin del. Uansett; Jeg svinger nå glatt av veien for og sette ut båten i en "hvilken som helst fjære" om det ikke finnes en rampe i nærheten. Da bruker jeg selvfølgelig den! Jeg er ikke hysteisk på å svinge litt ut i grøfta for å slå camp. Sånt no skjer jo uansett på plasser hvor folk flest ikke kjører. Enkelte av distriktsveiene i nord-norge har sikkert 20 års ++ etterslep på vedlikehold. Folk ødeleger stadig understell, felger og dekk fordi de traff et "hull". Om det blir en snøstorm kan du riskere å måtte være din egen "brøytebil". Til og med i boligfelt i by🙄. Jeg kjører sikkert 99,99999% på en slags vei, men det er helt supert å kunne gjøre 0,00001% "off road" også når behovet inntreffer😉
  12. Til en vis grad skal det være slik, for når du knekker hagla etter avfyrt skudd så spenner du hanene slik at hagla kan avfyres på ny. Beretta 686 spennern hanene ved å knekke hagla. På andre hagler kan dette skje ved å åpne top lever. F.eks Browning B725.
  13. Landcruser har designa seg så langt bort fra opphavet at det er vel for en SUV å regne i dag. Opphavet var jo en Jeep 😉. De avbilda Toyotaene med balongdekk er primært satt opp for å kjøre på snø og mykt/dårlig bærende underlag. Og det er absolutt fine biler, men er kanskje ikke optimal for allroundbruk? For det første så har ikke en Wrangler kanaler, det er fritt oversatt torsjonsbokser, Wrangler har boksramme. I motsetning til alt annet som lages representere en Wrangler bilens svar på en Remington 700. Det du ikke får kjøpt av ettermarkedsdeler og ekstrautstyr er ikke verd å nevne. Det er ikke noe problem å kjøpe en ny Wrangler for 6-700.000 for så å skru på deler for et par millioner om man har lyst. Å kjøpe litt armering til Wrangler'n er ikke noe big deal, og uansett en god investering om man skal humpe rundt i ei steinur eller to, selv om ingen andre masseproduserte biler som ruller ut av en fabrikk er i stand til å følge en Wrangler (rett ut av "boksen"). Skal man kritisere eller være skeptisk til Wrangler så ville jeg heller vurdert å rette blikket mot elektronikk og trafikksikkerhet, ikke offroadegenskaper. For da tenker jeg at man har missforstått noe😉 Dekkvalg betyr jo nesten absolutt alt. Jeg har en Subaru Forester med lavprofil sommerdekk, slike som bilen kommer med, ikke noe ekstremt, men fortsatt et helt idiotisk dekkvalg. Den står bom fast på plasser hvor jeg kjører uanstrengt rundt med kunn bakhjulstrekk og åpen differensial med "gammel" Wrangleren som har all terrain dekk med fult lufttrykk. Og Subaru skryter av at de har det beste 4x4 systemet? Edit; Hadde nå forfatteren til Finansavisen hatt peiling på bil, jakt og "klasse" i kominasjon hadde denne kjerra stått som nummer 1 på lista;https://www.fj.co/model/g40
  14. Hadde glatt gått for en modifisert Jeep før alle de tullebilene på den lista😂 Selv ikke Toyota har klart å sette riktige dekk på bilene sine? Og kommer du borti noe (f.eks et tre) er det bulk og verdens undergang 😣 Her er et fint eksempel på en modifisert Wrangler for jakt og turer; https://youtu.be/sLyk8fjTso0 Skulle nå kanskje klart meg med en umodifisert Rubicon også om dekkene bare er store nok 😎
  15. Nei. Så vidt meg bekjent kan alle som ønsker å melde seg inn i Tromsø skytterlag gjøre det. Det medfører også en helt annen mulighet til å bruke anlegget utenom organisert aktivitet. Ulempen er at man får ikke gjort dette på dagen, så det kan være lurt å tenke litt frem i tid 😉. Nøkler er vel enda forbeholdt de som tar et standplasslederkurs og skytebanevakter, men gjør man ikke det er det jo som regel mulig å låne nøkler hos noen som har. Det skytes hele året av de som er aktiv. Men tilbudet er bare en 100 meters bane og innendørsskyting med salong på 15 meter.
×
×
  • Create New...