Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

Jeg har ikke lest hele tråden, og jeg erkjenner at jeg ikke er den ivrigste våpenfantasten her på forumet, men kan da ikke skjønne at ikke 6 våpen skal dekke hele jaktbehovet og vel så det?

 

En annen sak er at stadige endringer i forskriftene vil med årene føre til nye begrensninger, og med det i bakhodet så kan man se for seg at man får enda færre våpen å rutte med. Men selv den ivrigste jeger og skytter vil da fint klare seg med 3-4 våpen?

For å vri litt på det: Hvor mange golfkøller synes du en golfer skal ha lov å ha ? Eller hvor mange stenger skal min fiskegale svoger ha lov å ha??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ranger 12 Jul 2008, 17:36

 

Jeg har ikke lest hele tråden, og jeg erkjenner at jeg ikke er den ivrigste våpenfantasten her på forumet, men kan da ikke skjønne at ikke 6 våpen skal dekke hele jaktbehovet og vel så det?

 

En annen sak er at stadige endringer i forskriftene vil med årene føre til nye begrensninger, og med det i bakhodet så kan man se for seg at man får enda færre våpen å rutte med. Men selv den ivrigste jeger og skytter vil da fint klare seg med 3-4 våpen?Eier en petit basset, eller er det den som eier meg..?Ranger

 

Innlegg: 36

Registrert: 20 Apr 2008, 23:40

Bosted: Saltdal, Nordland

Privat meldingE-post

Det er vel som å si at en skiløper greier seg med to par ski, ett til slalom og ett til langrenn? Jeg kan ikke se behovet for flere, og da får det greie seg :shock: Det samme med sykkler, og for ikke snakke om golfkøller?

 

Jeg har nok sprengt jaktgarderoben for lengst ettert den nye forskriften :cry:

Men jeg bruker faktisk alle våpnene både på jakt og trening, og mener at jeg faktisk har behov for dem. Jeg velger våpen etter den jakta jeg bedriver den dagen- alt etter type vilt, vær, terreng og tid på døgnet. For en som ikke er like ivrig er det muligens litt vanskelig å forstå, men det er like vanskelig for meg å forstå hva som er problemet med min "våpengarderobe" så lenge jeg er lovlydig og oppbevarer våpnene forsvarlig. Om jeg har en eller fire jaktrifler i tillegg til en salong og et par hagler, bør være knekkende likegyldig, både for deg og for alle andre. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden, og jeg erkjenner at jeg ikke er den ivrigste våpenfantasten her på forumet, men kan da ikke skjønne at ikke 6 våpen skal dekke hele jaktbehovet og vel så det?

 

En annen sak er at stadige endringer i forskriftene vil med årene føre til nye begrensninger, og med det i bakhodet så kan man se for seg at man får enda færre våpen å rutte med. Men selv den ivrigste jeger og skytter vil da fint klare seg med 3-4 våpen?

 

Og med slike våpeneiere har man ikke bruk for reguleringskåte politikere og embedsmenn. Snakk om å grave sin egen grav ...

 

Den mentaliteten er vel dessverre det som omtrent kjennetegner skyttere og jegere i norge. Ingen skal ha mere en meg, selv om de har et behov for det, fordi jeg selv ikke trenger/har råd til/har behov for/ etc etc. Det ender vel opp med at disse byråkratene, som har sin egen anti-jakt og anti-våpen agenda, får slutt på all jakt og skyttesport om ikke så mange ti år. Nettopp fordi jegere og skyttere (og ikke minst deres relaterte organisasjoner og foreninger) ikke greier å stå samlet. :(

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg tror de oppnår med en begrensing på antall våpen, er flere ulovlige våpen. Selvom våpeneiere er lovlydige folk, så er det nok sannsynlig at enkelte vil anskaffe uregistrerte våpen eller la være å etterregistrere våpen ved våpenamnesti. Og det er vel ikke det som er meningen? :?:

Link to comment
Share on other sites

Eneste argumentet jeg mener "holder" vedr. begrensninger på antall våpen - er om det skulle bli innbrudd.

 

At man fra samme bolig får med seg 8 golfkøller/600 baller, eller 4 fluestenger i div. AFTM klasser med 8 bokser fluer - har vel ikke samme farepotensiale som om det skulle forsvunnet endel 23 våpen (og kanskje ammo i tillegg) :wink::?:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er vi ikke kommet et skritt i noen retning; POD har fremdeles tilnærmet ubegrenset makt gjennom sitt rundskrivhel..te og saksbehandlingen vil variere fra distrikt til distrikt.

 

På et punkt er faktisk forskriften bedre enn forslaget; vi kan fremdeles handle og bruke ekspanderende kuler i pistol/revolver.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg tror de oppnår med en begrensing på antall våpen, er flere ulovlige våpen. Selvom våpeneiere er lovlydige folk, så er det nok sannsynlig at enkelte vil anskaffe uregistrerte våpen eller la være å etterregistrere våpen ved våpenamnesti. Og det er vel ikke det som er meningen? :?:

 

Jeg må si at jeg ikke liker antydningene som ligger i det du sier her. At hvis ikke forskriftene er slik vi vil ha dem, så blir vi heller forbrytere?? Og skaffer oss ulovlige våpen?? Kjøper på gata liksom , på det samme markedet som A & B gjengen handler? Jeg ser det ikke for meg. Jeg har akkurat 6 stk. børser i skapet mitt, og synes det er dumt hvis jeg ikke kan få kjøpe en til, hvis jeg så skulle ønske.Hvis ønsket blir sterkt nok, så vil jeg fylle ut en søknad, akkurat som jeg måtte gjort i forrige måned, og så begrunne søknaden med ett behov,akkurat som jeg måtte gjort før forskriften . Og håpe på det beste. Slik det var før. Men jeg ville aldri vurdert engang å sjekke opp gatemarkedet for å finne ut om jeg kan få tak i en Ruger nr.1 , som er børsa jeg tror blir mitt neste kjøp.....

Link to comment
Share on other sites

Nei du ser det tydeligvis ikke for deg Robinson! Om man strammer inn lover vil man selvfølgelig få flere brudd på den nye loven enn hva man hadde på den gamle. :roll: Jeg er enig i at vi ikke skal bryte lover, men lover som ikke henger på greip må forandres slik at vi ikke bryter dem.

 

Sjekk hva som står i den nye i paragraf 4. Sitat; "Det er forbudt å erverve, eie eller inneha (...) spretterter, etc" Etter denne loven vil mange gutter som vokser opp være kriminelle, selv om jeg ikke kan se hvorfor de ikke skulle få lage seg en sprettert så lenge den brukes uten å være til skadde for noen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

. Sjekk hva som står i den nye i paragraf 4. Sitat; "Det er forbudt å erverve, eie eller inneha (...) spretterter, etc" Etter denne loven vil mange gutter som vokser opp være kriminelle, selv om jeg ikke kan se hvorfor de ikke skulle få lage seg en sprettert så lenge den brukes uten å være til skadde for noen.

 

 

Finnes et rundskriv som sier at dette ikke gjelder "husflids"/hjemmelagede produkter. Typisk ekesempel på elendig arbeid fra de som har laget forskriften, den inneholder en god del ting som er avhengig av klargjøring vha rundskriv. Men Noen vil vel gjerne ha den makten?

Link to comment
Share on other sites

En har jo et poeng her i at idiotiske lover og forordninger ofte ignoreres. Vi har for eksempel en veiarbeidssone i nærheten av der jeg bor som er skiltet til 35 miles per hour. Køen pløyer gjennom der rundt 65 mph siden det aldri er noe veiarbeid der og man har en tofelts vei som tåler denne farten og mer til. 8)

 

På den annen side er vel det svarte markedet for Holland & Holland rifler og Purdey hagler relativt begrenset? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg tror de oppnår med en begrensing på antall våpen, er flere ulovlige våpen. Selvom våpeneiere er lovlydige folk, så er det nok sannsynlig at enkelte vil anskaffe uregistrerte våpen eller la være å etterregistrere våpen ved våpenamnesti. Og det er vel ikke det som er meningen? :?:

 

Jeg må si at jeg ikke liker antydningene som ligger i det du sier her. At hvis ikke forskriftene er slik vi vil ha dem, så blir vi heller forbrytere?? Og skaffer oss ulovlige våpen?? Kjøper på gata liksom , på det samme markedet som A & B gjengen handler? Jeg ser det ikke for meg. Jeg har akkurat 6 stk. børser i skapet mitt, og synes det er dumt hvis jeg ikke kan få kjøpe en til, hvis jeg så skulle ønske.Hvis ønsket blir sterkt nok, så vil jeg fylle ut en søknad, akkurat som jeg måtte gjort i forrige måned, og så begrunne søknaden med ett behov,akkurat som jeg måtte gjort før forskriften . Og håpe på det beste. Slik det var før. Men jeg ville aldri vurdert engang å sjekke opp gatemarkedet for å finne ut om jeg kan få tak i en Ruger nr.1 , som er børsa jeg tror blir mitt neste kjøp.....

 

Kan du lese? Jeg skrev overhode ingen antydning til oppfordring til lovbrudd, og jeg personlig hadde aldri gjort noe slik. Det jeg skrev er at enkelte (blant flere hundre tusen) våpeneiere sikkert kommer til å falle for fristelsen. Våpeneiere er lovlydige, men i en så stor del av befolkningen er det garantert enkelte som ville falle for fristelsen. Og det er kansje blant de få vi helst ikke vil ha uregistrerte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Men Noen vil vel gjerne ha den makten?

Ja problemet er vel at de må ha en lov på alt. Akkurat som sunn fornuft ikke er bra nok på sånne ting. Kan ikke se at politiet trenger sprettert nedskrevet som ulovlig våpen for å kunne ta den fra en truende person, eller en som går pubrunde med en. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er det fastsatt at forskriften har tredd i kraft fra 11.juli?

Ja noe annet kan man vel ikke si siden det står svart på vitt at den er fastsatt 11 juli 2008 av justisdepartemanget. Samt at foreskriften heter foreskrift av 11.07.2008.

 

Kanskje, kanskje ikke. Det er nemlig ikke slik lover og forskrifter fungerer; de kan utmerket godt vedtas/fastsettes på en dato og først tre i kraft på et bestemt, senere tidspunkt. Ikrafttredelsen er ofte noe utsatt for å gjøre det lettere å overholde en ny regel fra første dag, folk må jo få tid til å lese en ny forskrift før den trer i kraft. Lover har ofte en egen, kort ikrafttredelseslov som fastsetter når en tidligere vedtatt lov skal tre i kraft.

 

Det står i forskriften at den trer i kraft når departementet bestemmer det, det står ikke at den har tredd i kraft. Noen som vet sikkert?

Link to comment
Share on other sites

Har lest den nye loven.

Ser det blir bare 6 våpen for oss jegere, men det jeg stusser litt på er dette med arv, der kan du arve 3 våpen uten vidre og oppgi våpen som affeksjonsverdi.

Så vist du har 6 våpen i skapet fra før så kan du arve 3 til eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil en hendvendelse til lensmannen være nå da, i forhold til etterregistrering av våpen som f.eks dukker opp i forbindelse med arv; "jeg trooooor jeg vet om en Mauser M98 som jeg kaaanskje ønsker å få registrert, hva er muligheten for det. Jeg har jo 12 rifler fra før, men denne er antakelig artig å ha for meg, da min bestefar antakelig har brukt denne i mange år."

NEI!!! "Ok, jeg tok visst feil. Det var visst ikke ei børse jeg så alikevel. Du skjønner det var så mørkt oppå loftet at jeg tok feil." :roll:

 

Bare et tenkt scenario!!

 

Denne Mauseren forblir antakelig uregistrert, og blir HELT SIKKERT brukt i en "drive by shooting" i Oslo påfølgende helg. Synes jeg ser en som sitter i baksetet på en BMW og river i sluttstykket på en Mauser med forkjiling. :lol:

 

Jeg sier det igjen; Under krigen så skaut de faktisk folk som hadde ulovlige våpen, de hadde våpen da også. Hvis de da tror at å true med klekkelige bøter i dag, er værre.......??

 

Jada, jada, bare høgg på!!

Jeg antyder ingenting! Jeg er bare et fritt tenkende menneske!! 8)

 

Personlig er jeg motstander av alt som er ulovlig, men i dette landet så kan jeg sitte helt stille og bare vente på at jeg blir lovbryter!!

Lettere forbannet?? JA!!! Men ingen lovbryter!

Link to comment
Share on other sites

Angående forbud mot halvauto våpen, så har det vært det hele tiden. Som en her ser fra forige foreskrift

§ 2-8. Erverv av hel- eller halvautomatisk skytevåpen

 

Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter. Politidirektoratet kan dispensere fra denne bestemmelsen.

 

Ellers så står der ingenting om at ikke hvert eneste ett av de 6 våpnene i jaktgarderoben ikke skal behovsprøves som før. Der står vel egentlig bare max 6 våpen, eller?

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vært svært morsomt å vite hvem som reduserte antallet våpen fra åtte til seks, og hvilken begrunnelse vedkommende hadde for å gjøre dette...

 

Ellers så står der ingenting om at ikke hvert eneste ett av de 6 våpnene i jaktgarderoben ikke skal behovsprøves som før. Der står vel egentlig bare max 6 våpen, eller?

Korrekt. :x

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Har lest den nye loven.

Ser det blir bare 6 våpen for oss jegere, men det jeg stusser litt på er dette med arv, der kan du arve 3 våpen uten vidre og oppgi våpen som affeksjonsverdi.

Så vist du har 6 våpen i skapet fra før så kan du arve 3 til eller hva?

Link to comment
Share on other sites

 

Denne Mauseren forblir antakelig uregistrert, og blir HELT SIKKERT brukt i en "drive by shooting" i Oslo påfølgende helg. Synes jeg ser en som sitter i baksetet på en BMW og river i sluttstykket på en Mauser med forkjiling. :lol:

 

Lettere forbannet?? JA!!! Men ingen lovbryter!

 

Jeg veit ikke helt hvorfor, men jeg hadde deg i tankene tidligere i dag når jeg leste detta.. jaja Buster. Nå blir det vel ekstra piper, og pipestikke heretter?

Det var en "fin film" å tenke på Agjengen , og HA-oppgjør med flaggsikring, og oppslagssikte.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det står riktignokk ikke att det ikke lenger skal behovprøves hvert enkelt våpen.

men det står att det med denne skriften så faller den andre loven fra 1963 med tilhørende rundskriv bort.

 

så rundskrivet hvor det sto at en bare skulle ha et våpen til samme bruk, som ble brukt mot folk som ønsket

feks flere kal. 12 hagler er nå visket ut.

 

dette er vel den største gevinsten med denne forskriften.

Link to comment
Share on other sites

I §11 står det at halvautomatiske skytevåpen ikke er tillatt å erverve eller inneha. Den formuleringen er ganske ullen.

 

De aller fleste pistoler er halvautomatiske. Hvis man ser etter konspirasjoner er det lett å se for seg at dette kan gjøre at pistoler ikke lengre blir tillatt.

 

Hva med våpen som er ervervet før denne forskriften? På våpenkortet til 10/22'en jeg har sto det halvautomatisk rifle fram til jeg fikk endret det til salongrifle. Betyr dette at jeg risikerer at -de- kommer på døra for å hente salongrifla? Eller må jeg søke dispensasjon fra forbudet? Den har sort originalstokk, kikkert og lyddemper (og ser litt skummel ut). Får jeg dispensasjon?

 

Eller hvis noen har en gammel SLK. Den er halvauto, og ble laget som kampvåpen for ca 70 år siden. De fleste som har slike har enten arvet den (affeksjonsverdi) eller har kjøpt den til praktisk. Jeg ser for meg at det er nødvendig med en ny liste over tillatte våpen.

 

Hvis man tenker stort på det er jo både Krag og Mauser (og kammerlader) laget som kampvåpen-- men de kommer vel ikke under dette forbudet.

 

Nå drar jeg dette ut i det ytterste, men når man setter noe på spissen står det ofte godt.

Link to comment
Share on other sites

Til de som faktisk har lest forskriften:

 

Slik jeg leser den er pistoler nå forbudt. Det er ikke lov med halvautomatiske våpen - annet når det er gitt disp. fra politimester eller pod.

 

Vet ikke om det er veldig forskjellig fra i dag, men dersom man skal lese dette slik fanden leser bibelen så er man faktisk avhengig av at pod eller politmesteren synes pistoler er ok. De kan med denne forskriften nekte folk å kjøpe alle halvautomatiske våpen, noe som inkluderer så å si alle pistoler.

 

Hvorfor ikke spesifisere dette skikkelig da?

 

Jeg henger meg på noe som er nevnt tidligere - man må bruke stemmeretten og forsøke å få inn en regjering og justisminister som kan få på plass andre forskrifter...

 

GG

Link to comment
Share on other sites

"Forskriften sendes nå til Politidirektoratet for utarbeidelse av nødvendige rundskriv for politiets praktisering. Direktoratet vil også bli bedt om å sikre nødvendig informasjon om den nye forskriften både overfor publikum og politiet, som skal forvalte forskriften. Dette er en viktig prosess i implementeringen, siden det gjelder et omfattende og til dels komplisert regelverk."

 

Det er nå den virkelige morroa begynner :wink:

 

Hvis det var vanskelig å få kjøpetillatelse før, blir det vel ikke enklere nå. :(

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser det er fortsatt halvautomatiske våpen lov. Men de må ikke kunne gjøres helautomatiske på en enkel måte.

Eller så er det bare jeg som er overtrøtt for øyeblikket.

 

Det jeg ikke finner ut av er om pipe kan erverves uten at det tar noen ekstra plass av garderoben.

Det er nevnt at man uten søknad kan erverve pipe, men da kun i det kaliberet påtegnet våpenkortet.

 

Søknadene vil nå også gjelde for 12 mnd, og ikke 6, som før. :-)

Link to comment
Share on other sites

En postiv ting, 40cm løp!

 

Er M1 Garand, M1 carbine, Springfield M1A (Sivil M14) ect. lovlig i EØS? Kunne vell aldri tenkes at man kunne kjøpe disse forferdelig draps "assault rifles" til jakt?

 

Og hvorfor all den fokuseringen på å bygge lett om til helauto? Jeg er sikker på at helauto faktisk har redda flere liv :!: Helauto er bare nyttig til dekningsild, og slikt bruker man bare i krig...

Hollywood og Disney har gjort sitt for jakt og våpeninteresserte, kan ikke forstå at "silencer" :roll: er lovelig i Norge. pew pew

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier det igjen; Under krigen så skaut de faktisk folk som hadde ulovlige våpen, de hadde våpen da også. Hvis de da tror at å true med klekkelige bøter i dag, er værre.......??

 

Personlig er jeg motstander av alt som er ulovlig, men i dette landet så kan jeg sitte helt stille og bare vente på at jeg blir lovbryter!!

Lettere forbannet?? JA!!! Men ingen lovbryter!

 

Nordmenn er en merkelig rase. Sålenge de oppfatter noe som relativt rettferdig og fornuftig så godtar de hva som helst.

Dersom de får litt tid til å bli vant til scenarioer som eks når bensinprisen gikk opp til 11 kr/ltr og hele norges befolkning gikk i taket .. de satte ned prisen litt for å få oss til å holde kjeft .. og se hva den er oppi i dag.

De er også i gang med å forberede oss på priser over 16 kr/ltr på bensin.

Poenget mitt ?

Sålenge vi tillater at noen legger sin, ikke korrekte, oppfatning til grunn for vedtekter og begrensninger for oss alle så vil dette i økende grad bli gjort.

Sålenge vi tilpasser oss og slutter og protestere etter en liten stund så vil heller ikke våre protester bli hørt men avfeid som midlertidig støy.

Jeg registrerer hvilke politikere som er aktive i utformingen av disse lovene .. og jeg registrerer hva som ble sendt på høring og det legger absolutt grunnlaget for hva jeg skal stemme om et års tid.

Jeg vil også melde meg utav NJFF pronte og håper at jeg får MANGE som reagerer på samme måte.

Blyhagl saken var forrige sak NJFF på ingen som helst måte ivaretok jegere (eller vilt) og når vi nå ser hvor høyt de har vert på banen i denne saken også , og hvor bra jobb de har gjort så tror jeg at jeg stiller spørsmålet : Hva pokker gjør egentlig det forbundet bortsett fra å kreve inn kontingenten av jegere og fiskere og sende ut et blad i ny og ne ?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at alle nå må ha våpenskap - uansett antall... Noen som vet hvor lang tid man har på seg til erverv av skap? (Har skap selv, men vet om flere med kun 1 eller 2 våpen som nå kanskje på sikt må anskaffe det)

paragraf 114:

1år etter at forskriften er vedtatt

Link to comment
Share on other sites

SÅ det sto at hvis lydempern kan fjernes, så skulle løpslengden måles fra munningen, men hvis lyddemperen ikke kan fjernes da??? Limt/sølvlodda fast.

 

Likte ikke helt 6 våpen grensa på jaktvåpen men.

 

Og luftgevær over 4,5 mm skulle oxå registreres nå forsto jeg.

 

Rett meg hvis det er no galt her ..

 

Kan jeg da asså gå opp i skapet og kappe alle mine jaktvåpen til 40cm løpslengde I DAG, eller har den ikke trått i kraft enda?

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer vel til å føre til skraping av mange våpen som folk vil bytte ut fordi de trenger nye og ingen vil kjøpe fordi de allerede har fylt kvoten. I tillegg blir det sikkert mye salg at våpen med utskiftbare løp for det står jo klart at man kan kjøpe så mye ekstra våpendeler man måtte ønske. Lurer på om ikke dette er det lovskriverne har ønsket.

Link to comment
Share on other sites

SÅ det sto at hvis lydempern kan fjernes, så skulle løpslengden måles fra munningen, men hvis lyddemperen ikke kan fjernes da??? Limt/sølvlodda fast.

Der stod ikke det i forskriften. De sies at på rifler med heldemped løp, måles lengden med demper påmontert.

En demper på ett heldemped løp kan fjernes.Den er ikke på noen måte limt eller loddet fast.

Link to comment
Share on other sites

Les paragraf 9 da.. der står det:

 

Har skytevåpenets løp en påskrudd del (flammedemper, lyddemper etc) på våpenets munning som kan fjernes,skal løpets lengde måles uten påskrudd del.

 

Derfor spør jeg om det da vil være lovlig og lime/sølvlodde fast en lydemper sånn at den IKKE KAN skrues av, og om det da vil bli beregnet som løpslengde??

Link to comment
Share on other sites

I tillegg blir det sikkert mye salg at våpen med utskiftbare løp for det står jo klart at man kan kjøpe så mye ekstra våpendeler man måtte ønske. Lurer på om ikke dette er det lovskriverne har ønsket.

 

Er det dette sitatet, §22, du sikter til?

 

”Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon.”

 

Her er bare pipe som skal skiftes ut omtalt sånn jeg ser det, da må den gamle pipen leveres våpenhandleren vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Her er noen sitater fra justisdepartementets pressemelding...

 

Med den nye våpenforskriften blir det strengere kontroll med skytevåpen i privat eie. Dette gir økt sikkerhet og mer trygghet.

Tull! For det første er ikke private våpen i seg selv noen som helst kilde til usikkerhet og utrygghet. Jeg mener det er en frekkhet å antyde noe slikt! For det andre gir ikke strengere behandling av jegere og skyttere staten noen større kontroll på de våpnene (og våpeneierne) som virkelig er en kilde til usikkerhet og utrygghet!

 

For folks trygghet er det viktig å redusere antall skytevåpen det ikke er behov for blant befolkningen (...)

Mer tull! Det er ingen sammenheng mellom antallet våpen blandt norske jegere og skyttere og det norske folks trygghet. Ingen! Når skal myndighetene forstå at norske våpeneiere stort sett er samfunnets mest redelige personer, og slett ikke en trussel som må motarbeides eller bekjempes! Legg dessuten merke til formuleringen "skytevåpen det ikke er behov for blandt befolkningen". Med denne setningen mener de tydeligvis jaktvåpen og våpensamlinger, for det er dette som blir redusert av den nye forskriften.

 

Den nye våpenforskriften vil også sikre en hensiktsmessig implementering av FNs våpenprotokoll, som er et redskap i bekjempelse av internasjonal illegal våpenhandel.

:roll::roll::roll:

 

Arbeidsgruppens forslag har vært på en omfattende høring, og flere høringsuttalelser er tatt hensyn til i forskriften.

Det tror jeg gjerne. Blandt annet mente politimesteren i Troms at åtte våpen var alt for mye å godta, da dette kunne oppfattes som en oppmykning av loven...

 

Forskriften sendes nå til Politidirektoratet for utarbeidelse av nødvendige rundskriv for politiets praktisering.

Så tar det til igjen. Direktoratet har fått utvidede fullmakter til å forby hva som helst, og det kommer de til å benytte seg av! :cry:

 

 

mvh,

Cogito

...som alt føler seg mye sikrere og tryggere, og er kjempeglad for at noen endelig har tatt ansvar for å sikre samfunnet ved å redusere antallet jaktbørser og antikviteter i skapene mine. Godt jobbet!

Link to comment
Share on other sites

hva er problemet? om du har 1 eller 8 våpen spiller vel ingen rolle. går du inn for å skade noen med det, gjør du det like enkelt med 1 våpen som med 8. du kan uansett hvor mange våpen du har ikke bruke mer enn et av gangen. og jeg mener den nye våpenloven rammer feil gruppe. norges jegerog skyttere er jo ikke de som bruker våpen feil. de bruker de kun til normale formål og det de skal brukes til. det er min mening :)

Link to comment
Share on other sites

 

Jaja... da fikk de tatt meg allikevel. Smigret over deres perverse interesse over å ødelegge for haugevis av mennesker. Skulle ønske jeg skjønte motivasjonen. Skulle tro de var onde, men det er bare å konkludere med at verden er full av fint lite intelligente styringskåte byråkrater. Og du og jeg har stemt de frem.

 

Motivasjonen deres er egentlig ganske åpenbart. På sikt ønsker disse menneskene å få slutt på all privat jakt. Og sannsynligvis alle våpen i privat eie. Men jeg er ganske overbevist om at å få slutt på jakt er deres første prioritet. Deres ønske er sannsynligvis at naturen skal regulere seg selv, og hvis det trenges hjelp, så blir det via utvalgte statsansatte profesjonele jakt team.

 

Til og med min gamle mor på slutten av 60 årene har kommentert dette i flere år! Som ivrig jeger er hun rimelig sikker på at jakt blir det slutt på i norge i løpet av noen få ti år, og hvis man ser på mentaliteten i samfunnet (som blir stadig hjernevasket av anti-jakt krefter i media), så er jeg redd for at hun har rett.

 

Det som hadde vært interessant, og ikke minst viktig, var å finne frem til hvem de enkelte er i byråkratiet som driver med denne skjulte agenda'en, og se om man kan påvirke maktapparatet til å fjerne disse utro tjenerene fra stillingene deres. Det kan ikke være slik at enkelte fanatikere skal kunne bruke deres stilling i det offentlige til å tvinge igjennom deres private interesser. Enten de er i POD, ND, eller hvor det en måtte være.

 

Man må jo også stusse over at så godt som alle saksbehandlere rundt omkring på våpenkontorene er mennesker med ingen erfaring eller kjennskap til jakt og/eller skyting! Hvem er det som bestemmer at disse menneskene er kvalifisert til jobben??? Det virker ganske åpenbart at det er noen med en privat agenda det også. For å si det slik; skal du jobbe med å kjøre buss, bør du ihvertfall ha førerkort! Skal du jobbe på våpenkontoret bør man egentlig ha i det minste noe kjennskap til jakt og/eller våpen...

 

Kanskje det er noen her som kjenner en jakt interessert journalist som kan grave litt i dette?

Link to comment
Share on other sites

Da blir sannsynligvis resultatet værre enn forventet, spesiellt for oss jegere.

Og argumentet hvor det henvises til FN´s kontroll av illegal våpenhandel er jo til de grader skivebom.

Er denne mannen helt snøblind, eller er det hans rådgivere som fremmer sin skjulte agenda, nemlig størst mulig avvepning av jeger og skyttere?

 

Slik jeg ser det er en av svakhetene i Norge er at vi som våpenbrukere, ( konkurranseskyttere og jegere) ikke har en organisasjon som taler vår sak fra et felles ståsted, og som evner å drive lobbyvirksomhet på en slik måte at politikere forstår hva dette egentlig dreier seg om.

Det virker som om de forskjellige skytterorganisasjonene ser sin sektor adskilt fra resten, og dermed mangler vi noen som tar tak i helheten.

 

Argumentene med at strengere kontroll av oss som allerede er godkjent som våpeneiere skal være med å bekjempe kriminalitet og ulovlig våpenbruk, er jo i seg selv en indirekte beskyldning om at vi ikke er helt tilregnelige?

 

Det skulle forøvrig vært interessant å se en staistikk over hvor mange sivile registrete skytevåpen som benyttes i kriminelle handlinger hvert år.

Og likedan hvor mange som stjeles fra private hjem og som så dukker i kriminelle saker.

Slike tall må jo foreligge da det virker som om dette ligger til grunn for den redsel POD har for sivile våpen?

 

NJFF har jeg liten tro på, (på samme måte som at NAF er handlingslammet i forhold til drivstoffprisene).

Man fokuserer heller på vervepremier enn å ta tak i politisk vanskelige / ubehagelige saker.

Link to comment
Share on other sites

En tenkt situasjon...

Hva vil skje med den som har 10 våpen fra før, og ønsker et nytt våpen til. (gitt at en ikke får igjennom søknad med særsilt behov>) Må han da selge unna 5 våpen før en kan kjøpe et til? eller bør det da holde med å selge ett og så få kjøpt et nytt et?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke hvorfor mister Knut Storberget alltid skal dra inne det med ulovlige våpen når han snakker om vanlige lovlydige våpen eiere som følger loven 100%.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor han skal hakke på oss.

Maktsjuke Knut Storberget som tror han er ALL THAT.

 

Til Mr Knut Storberget :

Få deg en hobbie.

Ta deg en Øl.

Sitt down and shut upp............

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...