Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De kommer nok til å sende et "skikkelig krasst" brev nå tenker jeg, så Storberget kommer til å sitte i stram givakt.

 

.... Or else we will be very angry with you... and we will write you a letter, telling you how angry we are.

"Hans Blix"

Link to comment
Share on other sites

Forbud mot halvauto er vedtatt så her etter blir det bare revolverfelt :shock:

Angående forbud mot halvauto våpen, som jeg skrev tidligere i tråden så har det vært forbudt hele tiden. Som en her ser fra forige foreskrift

§ 2-8. Erverv av hel- eller halvautomatisk skytevåpen

 

Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter. Politidirektoratet kan dispensere fra denne bestemmelsen.

 

Er ikke det nettopp bekymringspunktet her at den gamle forskriften nevnte militær karakter, den nye forbyr halvauto våpen på generelt grunnlag, ikke bare våpen av militær karakter?

Link to comment
Share on other sites

§ 2-8. Erverv av hel- eller halvautomatisk skytevåpen

 

Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter. Politidirektoratet kan dispensere fra denne bestemmelsen.

 

Er ikke det nettopp bekymringspunktet her at den gamle forskriften nevnte militær karakter, den nye forbyr halvauto våpen på generelt grunnlag, ikke bare våpen av militær karakter?

POD tolker § 2-8 til å gjelde alle hel- og halvautoer (og våpendeler av miltær karakter!). Det virker umiddelbart som en feiltolkning av en dårlig formulert passus, men hvis det bare skulle gjelde våpen av militær karakter ville det medføre at sivile modeller av helautomater er lov, -- og det går ikke ... Så på dette punktet er nok forskjellen først og fremst forskriftens ordlyd, den er blitt betraktelig mye bedre (men de kunne spart seg sludderet om assaul^H^H^kampvåpen)

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du konkret at NJFF bør gjøre da?

Jeg for min del vettaf@£n, men på en eller annen måte virker denne saksbehandlingen som et brudd med det som jeg oppfatter som den demokratiske måten å lage lover på. Når et utvalg har utarbeidet et forslag, forslaget er sendt på høring og har kommet tilbake med en generell "joda, vi kan leve med dette"-reaksjon fra høringsinstansene virker det for meg feil at en eller annen saksbehandler etterpå skal finne fram rødpenna og stryke/tilføye i vilden sky. Går det an å ta dem på det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for lenge siden informert om at det var sterke indisier som tilsa at endel embetsmenn innad i politiet uten å nevne navn var ute etter å komme med i siste liten endringer til det enstemmige forslaget til ny forskrift.

 

Den som kom med denne informasjonen var en ledende person i NJFF systemet og de hadde allerede for snart 1 mnd siden tatt opp dette med justisministeren både skriftlig og muntlig, uten at det ser ut som dette har hjulpet alt for mye.

 

Det jeg virkelig synes er trist er at mange av dere som høyst sannsynlig ikke engang har forespurt forbundet hva de har gjort med saken setter dere til doms over saksgang dere virker til å ha liten eller ingen kjennskap til. Må være helt supert som tillitsvalgt å få dritt slengt etter seg uansett hva en gjør, spesielt når mange av de som slenger mest med leppa ikke engang gidder noen kroner i medlemskontigent.

 

Jeg forsvarer ikke NJFF i mange saker, men i akkurat denne har de vært LANGT foran 99,9% av dette forumets medlemmer i å ta tak i saken!

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel heller ikke 99,9% av skribentene her inne, noen formell høringsinstans.

 

edit - og dersom flere her inne, som satt med "inside-information", hadde meddelt dette til forumet, så hadde nok adskillig flere engasjert seg, og resultatet kunne vært noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å lese litt grundigere.

6 isteden for 8. Gjennomsnitt jegeren vil kunne leve med dette. Vi som har større interesser for jakt og skyting er ikke fornøyd. Det hadde vi ikke vært med 8 heller. Her er jeg dypt skuffet.

40 cm løpslengde , ok som i høringen.

Foldekolbe og hvordan våpenet måles ok.

Det som skremmer meg er at POD gies anledning til å lage skriv og fullmakter. Nå hadde vi en forskrift som alle instanser var stort sett enige om. Da blir det galt at der åpnes opp for POD. Her var det meningen å få påplass et regelverk som var så godt at en skulle unngå tilleggs reguleringer fra byråkratene i POD.

 

Angående NJFF og respons. De må få tid til å gå igjenom dokumente . Slik at det kan komenteres på et gjenomarbeidet grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for lenge siden informert om at det var sterke indisier som tilsa at endel embetsmenn innad i politiet uten å nevne navn var ute etter å komme med i siste liten endringer til det enstemmige forslaget til ny forskrift.

 

Den som kom med denne informasjonen var en ledende person i NJFF systemet og de hadde allerede for snart 1 mnd siden tatt opp dette med justisministeren både skriftlig og muntlig, uten at det ser ut som dette har hjulpet alt for mye.

 

Det jeg virkelig synes er trist er at mange av dere som høyst sannsynlig ikke engang har forespurt forbundet hva de har gjort med saken setter dere til doms over saksgang dere virker til å ha liten eller ingen kjennskap til. Må være helt supert som tillitsvalgt å få dritt slengt etter seg uansett hva en gjør, spesielt når mange av de som slenger mest med leppa ikke engang gidder noen kroner i medlemskontigent.Jeg forsvarer ikke NJFF i mange saker, men i akkurat denne har de vært LANGT foran 99,9% av dette forumets medlemmer i å ta tak i saken!

 

Er helt enig med deg i at NJFF ikke bare har sittet på gjerdet i denne saken, men jeg forstår veldig godt at mange av oss her inne sitter med en viss skepsis etter den tafatte holdningen og det store nederlaget i blysaken. Og, i hvertfall for min egen del, etter at svenskene klarte å snu og komme opp med ett så fornuftig kompromiss ( ikke bly i våtmarker, men ok i skog/fjell ).

Link to comment
Share on other sites

Om man leser §11 nøye, så ser jeg ikke noen forskjell i forbudets karakter. Altså alt ved det gamle, bortsett fra at om Våpnet er godkjent i EU. Så teller det posetivt.

 

Det som gir meg Stasi frysninger nedover ryggen, er at nå kan POD skalte og valte som de vill. Der er ingen våpengarderobe som i prinsipp skulle gi saksbehandlerne en smekk på fingrene opp til det punkt den var full.

Alt som skulle gi likebehandling og forminsket byråkrati er borte. Retten til å utstede forbud er nå flyttet ned ett ledd til POD, altså til personer som i utgangspunktet jobber imot sivilt våpeneie. Det er ingen hemlighet at Politiet helst ser at de er de eneste utenom de kriminelle som er bevepnet, en høytstående militær befalelsesmann sa en gang til meg at han hadde fra meget høyt hold innefor politiet (han må ha ment POD har jeg kommet til) at de helst så at forsvaret ikke skulle ha våpen tilgjengligt før det var krig. Og dette er ikke tull.

 

Kort sagt har de rasert det som var oppgaven den nye våpenforeskriften skulle utføre. Men dette er ikke så rart da den slik den var, på sett og vis reduserte den enkelte politimester og POD's mulighet til å herse med vanlige folk.

Generelt sett så går departemang og regjering her svært langt i å flytte ansvaret så langt bort og ned som muligt i systemet, og slik vanne ut muligheten for menigmann til å kunne bruke rettsvesenet til å forsvare seg mot overgrep. Slik jeg ser dette, er den nye våpenforeskriften i sin nåværende form ett kaperbrev for overgrep mot Norske borgere.

Å sette politiet til i prinsipp både lage og håndheve lover strider mot alt den norske rettsstat er tuftet på.

 

Var det opp til meg skulle enhver politiker og byråkrat som brukte sin makt mot folket, eller som aktivt fjerner folkets muligheter til på lovligt vis gå i rette med mulig urett settes for riksrett.

 

At man har holdt mange dyktige personer for narr og kullkastet ett nøye gjennomvurdert ukast, er i så måte nesten for ingenting å regne.

 

Men vil det Norske folk egentlig at politiet i prinsipp både skal skrive og håndheve lovene her i landet?

Her er det mye god mat for tunge juridiske tenkere. Husk jeg sier i prinsipp, for her er det resultatet man må se på, ikke floskelene som skal avlede vår oppmerksomhet.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg forsvarer ikke NJFF i mange saker, men i akkurat denne har de vært LANGT foran 99,9% av dette forumets medlemmer i å ta tak i saken!

 

Jeg skal være enig med deg i at det er lett å sitte på gjerdet og kritisere uten å yte noe selv. Personlig skal jeg heller vurdere NJFF etter hvordan dem kommenterer forskriften i etterkant.

Kommer NJFF med krass og tydelig offentlig kritikk mot f.eks 6 våpen grensen, så er det mulig jeg melder meg inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

"Var det opp til meg skulle enhver politiker og byråkrat som brukte sin makt mot folket, eller som aktivt fjerner folkets muligheter til på lovligt vis gå i rette med mulig urett settes for riksrett."

 

Skulle nesten tro det var landsvik du skrev om - og ikke noen forskrifter :)

Link to comment
Share on other sites

Har dere lest brevet NJFF sendte 15.5.08?

 

Om det som står i det brevet er sant, så er dette utrolig arrogant av justisministeren! Jeg er sjokkert over at det er mulig å opptre så lite proffesjonelt! Dette bør få følger. :evil:

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Se her; Ei rustfri rifle i kal. .308 dekker ALT av jakt i Norge, uansett! Man ikke ha to forskjellige rifler for å dra på henholdsvis rådyrjakt eller elgjakt. Ei hagle i 12/70 dekker alle behov for haglejakt. Det er ikke absolutt nødvendig å ha ei i kal. 20 for rype, og ei 12/89 for gås. Gjør jegeren jobben sin dreper man det meste med 12/70. Deretter kan man ha ei grovere rifle for afrikajakt, en .22 for trening og jakt denne er egnet til. Vips...fortsatt en "plass" ledig til hva det nå skulle være.

Hvis du ikke skjønner at ei optimal rifle for skumrings- og måneskinnjakt etter hjort (tung pipe, lyddemper, stor kikkert) er meget forskjellig fra ei optimal reinsdyrrifle (lettvekter i flattskytende kaliber) eller ei optimal smygjakt-/hundeførerbørse (kort, hendig, gjerne i et grovt kaliber med moderat hastighet) våger jeg den påstanden at du antakeligvis ikke er en særlig ivrig jeger. Siden jakt og fiske er sammenlignbare fritidsaktiviteter, og siden et jaktvåpen for meg er et redskap på linje med ei fiskestang, kan jeg trekke en sammenligning:

 

Se her; Ei middels tung haspelstang som bærer 7-30g sluker dekker nesten ALT av fiske i Norge, uansett! Man ikke ha to-tre forskjellige slukstenger for å fiske etter henholdsvis abbor eller torsk. Det er ikke absolutt nødvendig å ha ei fluestang i AFTM5 for ferskvannsørret, og ei i AFTM8 for smålaks¹. Gjør fiskeren jobben sin fisker man det meste med ei 7'er-stang. Deretter kan man ha ei tohåndsfluestang for laks og ei pilkestang for isfiske pluss fiske fra båt. Vips... masse plass ledig i garasjen.

 

¹ Du trenger ihvertfall ikke både ei kort 3'er-stang til små ørretelver og ei 9-10-fots 5'er-stang til mellomstor ørret i litt større elver, eller ei kort lettspinnstang pluss en 9-foter for omtrent samme kastevekter!

 

I bunn og grunn trenger man egentlig ikke noe mer enn et tak over hodet, nok mat, litt klær og et busskort (eller en gammel sykkel), så jeg foreslår at du leverer inn alle våpnene du ikke trenger (mao. hvert eneste ett). Så kan vi entusiastene bruke av kvoten din.

 

 

Jeg skal slutte å flåse nå, men som det har blitt påpekt et annet sted i tråden: Ivrige jegere ønsker -- akkurat som ivrige sportsfiskere, golfspillere, sykkelryttere med flere -- å kunne bruke spesialisert utstyr som egner seg særlig godt til et begrenset bruksområde. Deri ligger "behovet". Og for en slik jeger blir seks jaktvåpen fort for lite. Åtte var også lite, men her snakker vi om en reduksjon på 25% i forhold til det som høringsinstansene var blitt forespeilet!

Link to comment
Share on other sites

Dat er jo typisk norsk å ganske stilletiende godta alt som blir tredd over hoddene på oss fra "De som vet best", så den eneste trøsten er at som de gode nordmenn vi er så har vi glemt og akseptert tilstanden i løpet av et par uker og snakker ikke mere om dette. Norge ER den siste sovjetstat :evil:

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er bare nysgjerrig om det er diskutert i styret jeg... Ser det er flere her som har spurt om det i denne tråden, men ingen som har svart. Vet ikke om det er fordi de ikke har sett spørsmålene eller fordi dem ikke ønsker å kommentere det, er det sistnevnte er det jo bare å si at dem ikke ønsker å kommentere det. Er jo ikke verre en det.

Link to comment
Share on other sites

Nojs vil stille seg i front av medlemmenes mandat, og der er vi ikke riktig ennå. Ganske snart, men ikke riktig ennå.

 

Spør du meg personlig, tror jeg aldri tiden har vært mer moden for samarbeid på tvers av organisasjoner enn nå, og den kommer ikke til å bli mer moden heller. Skjer det ikke noe herfra eller innen rimelig tid, tror jeg eplet kommer til å råtne på stammen.

Link to comment
Share on other sites

Etter en relativ nøye gjennomlesning så er jeg skremt!

POD gis her vide fullmakter til og regulere, forby og godkjenne uten at det er krav til noen kvalitetssikring av deres avgjørelser. Videre er jeg svært skeptisk til at samme innstans skal utforme og håndheve forståelsen av forskriften og lovverket.

Hvilke forutsettning har POD til og vurdere hvilke søkere som skal kunne erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen når det skal doumenteres "ett meget kvalifisert behov"?

Med den behandlingen de viser ovenfor NJFF er det lite trolig at de vil ha noen rådgivende rolle.

Jeg har selv sendt mail til Storberget på regjeringens sider, og til NJFF`s hovedkontor samt fylkesavdelingen i hjemfylket mitt.

Videre er planen å kontakte Arbeiderpartiets fylkesavdeling og yttre min missnøye med partiets politikk i denne saken, samt og kontakte mitt fylkes arbeiderparti representant....

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men..

Bukkebrøl, det virker som vet hva du snakker om. Er du fylkesrepresentant eller?

Jeg har heldigvis ingen personlig kunnskap om Ap's internkommunikasjon, men etter hva jeg har fått med meg blir vel ledelsen i dette, og de fleste andre partier instruert av sine årsmøter. Instruksjon i begge retninger er vel en ganske tverrpolitisk øvelse eller hva? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med bakgrunn i det brevet fra Njff, burde denne saken opp i riksdekkende media.

 

På et prinsipielt plan dreier dette seg om både svik og departemental arroganse - og tilsidesettelse av maktfordelingsprinsippet - og burde således interessere alle oppegående mennesker, uansett hva de måtte mene om våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bukkebrøl, det virker som vet hva du snakker om. Er du fylkesrepresentant eller?

Jeg har heldigvis ingen personlig kunnskap om Ap's internkommunikasjon, men etter hva jeg har fått med meg blir vel ledelsen i dette, og de fleste andre partier instruert av sine årsmøter. Instruksjon i begge retninger er vel en ganske tverrpolitisk øvelse eller hva?

 

Nei, jeg er ikke fylkesrep., men har litt kunnskap om hva som kan foregå, fra tid til annen, gjennom mange år som medlem, og litt aktivitet i lokalpolitikk.

Det er i denne sammenheng nok å minne om behandlingen Karita Bekkemellem i lokallaget i M&R, og sentralt. Pill råttent tvers igjennom. Jeg har tatt konsekvensen av dette, og meldt meg ut.

 

Jeg har derfor ingen illusjoner at AP`s lokallag, eller fylkeslag, på noen som helst måte skal gå ut mot sin egen regjering, kort tid før valget, og underminere patiets syn på denne forskriften. "Pisken" er nok flittig brukt i disse tider. Det gamle Sovjet er ikke sååå langt unna oss.

Link to comment
Share on other sites

Bukkebrøl:

 

Jeg har ingen illusjoner om at dette vil gjøre noen forskjell, annet enn at jeg får ytret min egen mening i denne saken, for meg er det bedre enn å sitte på gjerdet inaktiv og klage min nød. :wink:

 

Nofish

 

Edit skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nofish - du må ikke misforstå meg. Det er bra å ytre sin mening, det er din fulle rett, og det er sunt at pampene kjenner varmen under baken innimellom. Så jeg hilser ditt engasjement velkomment.

 

Imidlertid har jeg litt større tro på at organisajonene (NJFF m.fl), gjerne i samarbeide med pressen, synliggjør den enkelte stortingsrepresentat`s syn i saken, gjennom en laaang artikkel, hvor de får sitt standpunkt til forskriften, presentert under et bilde av den enkelte. DA vet vi hva vi har å forholde oss til.

 

Slik denne forskriften har blitt, er det nok for mye "dealing" på bakrommene, hvor en lett kan bli mistenksom til, eller ane, at det ligger mye karriereklatring som motivasjon.

Link to comment
Share on other sites

Men da har jeg forstått at man ikke har den samme søkeprosessen ved kjøp av våpen som før?

Dette irriterer meg så kraftig at jeg velger å ikke engasjere meg noe mer i dette, før ferien er over. Forstår rett og slett ikke hensikten, og at det skal være nødvendig.

 

Forskriften omhandler først og fremst jaktvåpen. På hvilke måter kan man da overskride antallet lovlige våpen, som ikke skal brukes til "konkurranseskyting" og heller ikke jakt?

Om man har 6 jaktvåpen, kan man da søke om våpen nummer 7 til "baneskyting" eller langholdsskyting?

Skal til nok klare meg med 6 rifler til jakt, men 6 rifler til sammen? Niks :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Begrensingen på 6 jaktvåpen gjelder for jaktvåpen, våpen som benyttes til øving/konkurranse får man tillatelse etter hva man kan dokumentere behov på.

 

(Med forbehold om at dette er kommentert tidligere, jeg har ikke lest alle inleggene på tråden.)

I forskriften brukes ikke ordet våpengarderobe, men det gjør justisdepartementet i sin pressemelding.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pre ... ?id=521686

Men det betyr vel ikke så mye så lenge POD har fått utvidede fullmakter. I mellomtiden blir det vel et vakuum, (mens POD lager sine rundskriv) hvor man omtrent ikke får godkjent noe som helst før rundskrivene er ferdige. :roll:

Link to comment
Share on other sites

"Bare" ti drap i Norge første halvår:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=194013

 

Er det noen som kan fortelle meg hvor mange av disse som er foretatt av lovlige jaktvåpen? Jeg vil gjerne ha tallene delt i ulike kategorier:

 

1: Drap begått med .50BMG

2: Drap begått med halvautomatiske "angrepsrifler" (NFPS-rifler)

3: Drap begått med jaktvåpen nummer sju, altså et mer en i den berømmelige garderoben

4: Drap begått med stjålet, lovlig våpen

5: Drap begått med lovlig våpen

6: Drap begått med militære våpen på avveie

7: Drap begått med militære våpen ikke på avveie

8: Drap begått med 500S&W

9: Drap begått med våpen med "militært utseende"

Og sånn for sammenligningens skyld:

 

10: Drap begått med kjøkkenredskap

11: Drap begått med hender eller stumpe gjenstander

12: Drap begått av "importerte problemer"

 

I tillegg registrerer jeg at Norge ligger på bunn i Europa når det gjelder drap samtidig som vi er på topp når det gjelder antall våpen. Storberget, leste du ikke statistikk på jusstudiet? Kanskje du skulle ha satt inn ressursene der der virkelig er problemer i samfunnet, i stedet for å leke handlekraftig politiker? Jaja, litt over et år igjen, håper dere ikke ødelegger altfor mye før dere møter på NAV.

 

Tall i Følge SSB(dødsfall som kyldtes ytre årsaker) finnes her.http://www.ssb.no/emner/03/01/10/dodsar ... 1-y89.html

 

Edit:beklager feil info

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden, og jeg erkjenner at jeg ikke er den ivrigste våpenfantasten her på forumet, men kan da ikke skjønne at ikke 6 våpen skal dekke hele jaktbehovet og vel så det?

 

En annen sak er at stadige endringer i forskriftene vil med årene føre til nye begrensninger, og med det i bakhodet så kan man se for seg at man får enda færre våpen å rutte med. Men selv den ivrigste jeger og skytter vil da fint klare seg med 3-4 våpen?

 

Og med slike våpeneiere har man ikke bruk for reguleringskåte politikere og embedsmenn. Snakk om å grave sin egen grav ...

 

Den mentaliteten er vel dessverre det som omtrent kjennetegner skyttere og jegere i norge. Ingen skal ha mere en meg, selv om de har et behov for det, fordi jeg selv ikke trenger/har råd til/har behov for/ etc etc. Det ender vel opp med at disse byråkratene, som har sin egen anti-jakt og anti-våpen agenda, får slutt på all jakt og skyttesport om ikke så mange ti år. Nettopp fordi jegere og skyttere (og ikke minst deres relaterte organisasjoner og foreninger) ikke greier å stå samlet. :(

 

Nå mente jeg ikke å tråkke noen på tærne, og må innrømme at jeg kanskje snakket mer ut fra mitt eget behov enn alle andres, beklager det. Visste jeg kastet inn en ørliten provokasjon her, men det er jo da interessant å se synspunktene som kommer ut av det. Synes som at behovet for selv å bestemme antall og type våpen er viktig ja...

Link to comment
Share on other sites

En ting som gir grunn til bekymring er at jeg ikke har fått med meg ett eneste avisoppslag om dette som opptar oss så mye. Ikke noen annet media melding heller, hverken på TV eller i radio. Og når dette som opprører oss slik er ett stort gjesp i media, da forteller det oss noe... og det er ikke positivt.

Link to comment
Share on other sites

Avisene gidder ikke å skrive om dette. Forskriften er politisk korrekt.

Vi får de våpenforskriftene vi fortjener. Flertallet her i landet har jo stemt på de rød grønne og Storberberget , så klage kan vi vel ikke. Vi har valg i 2009. Stem FRP

Link to comment
Share on other sites

:D Du haså indelig rett 30R Blaser. Nå har jeg lagt til den lokale FRP web-siden i mine favoritter, og drister meg muligens til å melde meg inn i partiet, selv om de BURDE subsidiere og forskuddsbetale medlemsskapet fra oljefondet de styrer til neste år.. :idea:

 

Tenk om alle de faste AP'ere og SV'ere kunne prøve å tenke litt 'på nytt' ! FRP trenger all den hjelp

de kan få av fornuftige nordmenn i alle aldre og yrkesretninger!

 

Ellers er jeg hjertens enig i det som 50calibershooter skrev litt lenger opp i tråden:

 

1: Drap begått med .50BMG

2: Drap begått med halvautomatiske "angrepsrifler" (NFPS-rifler)

3: Drap begått med jaktvåpen nummer sju, altså et mer en i den berømmelige garderoben

4: Drap begått med stjålet, lovlig våpen

5: Drap begått med lovlig våpen

6: Drap begått med militære våpen på avveie

7: Drap begått med militære våpen ikke på avveie

8: Drap begått med 500S&W

9: Drap begått med våpen med "militært utseende"

Og sånn for sammenligningens skyld:

 

10: Drap begått med kjøkkenredskap

11: Drap begått med hender eller stumpe gjenstander

12: Drap begått av "importerte problemer"

 

Litt å tenke på for de som konstruerer lovforslagene......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En ting som gir grunn til bekymring er at jeg ikke har fått med meg ett eneste avisoppslag om dette som opptar oss så mye. Ikke noen annet media melding heller, hverken på TV eller i radio. Og når dette som opprører oss slik er ett stort gjesp i media, da forteller det oss noe... og det er ikke positivt.

I spørsmål som potensielt berører hver tiende velger er nå lovgivende, utøvende, og dømmende myndighet samlet i et lite knippe personer -- trolig de to unevnelige på Grønland -- og nedfelt i forskrift (som forøvrig ble utsatt i årevis, vrengt etter at høringsrundene var over, og deretter banket gjennom i fellesferien).

 

At man får vansker med å skaffe seg våpen nr 7 er ufattelig mye mindre alvorlig enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Se her; Ei rustfri rifle i kal. .308 dekker ALT av jakt i Norge, uansett! Man ikke ha to forskjellige rifler for å dra på henholdsvis rådyrjakt eller elgjakt. Ei hagle i 12/70 dekker alle behov for haglejakt. Det er ikke absolutt nødvendig å ha ei i kal. 20 for rype, og ei 12/89 for gås. Gjør jegeren jobben sin dreper man det meste med 12/70. Deretter kan man ha ei grovere rifle for afrikajakt, en .22 for trening og jakt denne er egnet til. Vips...fortsatt en "plass" ledig til hva det nå skulle være.

Hvis du ikke skjønner at ei optimal rifle for skumrings- og måneskinnjakt etter hjort (tung pipe, lyddemper, stor kikkert) er meget forskjellig fra ei optimal reinsdyrrifle (lettvekter i flattskytende kaliber) eller ei optimal smygjakt-/hundeførerbørse (kort, hendig, gjerne i et grovt kaliber med moderat hastighet) våger jeg den påstanden at du antakeligvis ikke er en særlig ivrig jeger. Siden jakt og fiske er sammenlignbare fritidsaktiviteter, og siden et jaktvåpen for meg er et redskap på linje med ei fiskestang, kan jeg trekke en sammenligning:

 

Se her; Ei middels tung haspelstang som bærer 7-30g sluker dekker nesten ALT av fiske i Norge, uansett! Man ikke ha to-tre forskjellige slukstenger for å fiske etter henholdsvis abbor eller torsk. Det er ikke absolutt nødvendig å ha ei fluestang i AFTM5 for ferskvannsørret, og ei i AFTM8 for smålaks¹. Gjør fiskeren jobben sin fisker man det meste med ei 7'er-stang. Deretter kan man ha ei tohåndsfluestang for laks og ei pilkestang for isfiske pluss fiske fra båt. Vips... masse plass ledig i garasjen.

 

¹ Du trenger ihvertfall ikke både ei kort 3'er-stang til små ørretelver og ei 9-10-fots 5'er-stang til mellomstor ørret i litt større elver, eller ei kort lettspinnstang pluss en 9-foter for omtrent samme kastevekter!

 

I bunn og grunn trenger man egentlig ikke noe mer enn et tak over hodet, nok mat, litt klær og et busskort (eller en gammel sykkel), så jeg foreslår at du leverer inn alle våpnene du ikke trenger (mao. hvert eneste ett). Så kan vi entusiastene bruke av kvoten din.

 

 

Jeg skal slutte å flåse nå, men som det har blitt påpekt et annet sted i tråden: Ivrige jegere ønsker -- akkurat som ivrige sportsfiskere, golfspillere, sykkelryttere med flere -- å kunne bruke spesialisert utstyr som egner seg særlig godt til et begrenset bruksområde. Deri ligger "behovet". Og for en slik jeger blir seks jaktvåpen fort for lite. Åtte var også lite, men her snakker vi om en reduksjon på 25% i forhold til det som høringsinstansene var blitt forespeilet!

 

Du har rett, du bør slutte å flåse. Hva med å komme med saklige argumenter? Det hele blir bare for dumt. Jeg må visst igjen påpeke at jeg er enig i at en grense på 6 våpen ikke har noe for seg. Ikke alle som klarer å lese hele innlegg og samtidig forstå hva som er skrevet.

 

Poenget mitt er at folk hauser opp dette noe så vannvittig. Det er en katastrofe av de største proposjoner at man ikke får eie flere enn 6 våpen. Snart får vi sikkert ikke jakte i det hele tatt!!!1!1!! Jeg vet at de aller fleste her inne skjønner at det ikke er absolutt, 100% nødvendig med f.eks 10 våpen. Men jeg skjønner selvfølgelig at man kan skaffe våpen som er spesielt tilpasset en spesiell jaktform. Er jeg enig i at det er nødvendig...nei.

 

Og nei, jeg er kanskje ikke en like ivrig jeger som mange andre, det har du helt rett i. Har jeg ikke lov til å kalle meg jeger da? Er dine meninger verdt mer enn mine fordi du jakter mer enn meg? Hva med å respektere at ikke alle deler samme syn som deg? Klarer meg fint med ei rifle i 30-06, ei gammel hagle i 12/70 og forhåpentligvis snart ei salongrifle. Heldigvis...ellers hadde jeg ikke hatt penger til å gjøre annet enn å se på våpnene mine.

 

Du, og mange flere, sammenligner skytevåpen med fiskestenger, sykler og golfutstyr. Hallo!? Hvis dere ikke klarer å se den vesentlige forskjellen, bør dere tenke dere om en gang til. Men, igjen, en grense på 6 våpen istedet for 8, eller 10 for den saks skyld, synes jeg også er helt uten mening. Hvis man er bekymret for at våpen skal havne i feil hender, burde det blitt gitt mer ressurser til å kontrollere av våpen blir oppbevart slik det skal.

 

G.G

Link to comment
Share on other sites

:D Redd for at dette kan bli en politisk diskusjon HER også... Fordi dette temaet ER politikk.

Og vi (de fleste iallefall) som er våpeneiere liker IKKE flere restriksjoner dyttet ned over oss!

Vi er da for pokker LOVLYDIGE de aller fleste av oss! OG voksene! (Og stemmeberttiget! NEMLIG!)

Så tenk litt over dette, brukere av forumet... DIN stemme KAN endre norges framtid.. DRASTISK!

Og forhåpentligvis til det bedre for oss alle!

(Nå har jeg nok en gang sporet av ALVORLIG her! Tror jeg ELSKER FRP...)

Våpenforskriften var visst topic her!

 

G.G har en grei holdning, men samleren i meg gråter...... Den vil ha MANGE vakre pistoler...

 

 

 

:oops: Unnskyld da!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tenker litt over det: Jegerregisteret inneholder ca.300000 navn. Snart hver 10. nordmann/kvinne/olding/baby. Hvis halvparten av våre ca 4 millioner er hankjønn , og vi skreller bort babyer og de på pleiehjem, vil vi vel sitte igjen med at kanskje mer enn hver 4. norske mann ( de fleste jegere er fortsatt menn),er jegere og blir berørt av denne loven.

Kanskje prosenten stiger enda mer hvis mannen er godvenner med kona. Ingen politiker som setter pris på sitt stortingsete vill tort å hisse på seg 25-30% av velgerne, hvis de var organisert og kunne regnes med å gi utrykk for sin misnøye ved ett valg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...