Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

Jeg skjønner ærlig talt ikke hysteriet om maks 6 våpen.

Synes du dermed at dét er en god grunn til å forby lovlydige, ikke-kriminelle borgere å ha flere? Jeg skulle gjerne hatt noen gode argumenter, men de har så langt glimret med sitt fravær.

 

Ahhhh! Les innlegget mitt en gang til, du...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

STEM FRP. Vårt eneste håp.

Hvis det er vårt eneste håp, er vi skikkelig rævkjørt.

 

 

Vi er dessverre rævkjørt. NJFF kommer ikke til røre denne forskriften. Den er politisk korrekt på lik linje med blyhaglforbudet. Vi kan sitte her å sutre alt vi orker. Det hjelper ikke. Vårt eneste håp er en REN FRP regjering. En ren flertalls regjering kan fjerne enhver forskrift uten å gå veien om stortinget. :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen: Vi har et valg ...... VELG

Link to comment
Share on other sites

:!: Og hvis INGEN vil gjøre noe får vi bare følge med til slakterbenken som de sauer vi da er...

VI har lagt grunnlaget for at dette kunne bli lagt fram som ny våpenforskrift...

VI kan gjøre noe for å endre den også (12.7 :mrgreen: ).......

Link to comment
Share on other sites

Vi har Ett HÅP. Valget i 2009. De som fortsatt stemmer Rød-Grønt ønsker å bli RÆV kjørt,ditto KRF og venstre. Dessverre så enkelt er det. Vi har valget. VELG . Slutt å syt. :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi har Ett HÅP. Valget i 2009. De som fortsatt stemmer Rød-Grønt ønsker å bli RÆV kjørt,ditto KRF og venstre. Dessverre så enkelt er det. Vi har valget. VELG . Slutt å syt.

Jeg stemmer FrP, jeg, i mangel på et alternativ.

Men poenget mitt står: hvis regjeringsskifte er absolutt eneste mulighet for å få rettet opp i et alvorlig brudd mot vestlig rettspraksis, er hele landet allerede rævkjørt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har Ett HÅP. Valget i 2009. De som fortsatt stemmer Rød-Grønt ønsker å bli RÆV kjørt,ditto KRF og venstre. Dessverre så enkelt er det. Vi har valget. VELG . Slutt å syt.

Jeg stemmer FrP, jeg, i mangel på et alternativ.

Men poenget mitt står: hvis regjeringsskifte er absolutt eneste mulighet for å få rettet opp i et alvorlig brudd mot vestlig rettspraksis, er hele landet allerede rævkjørt.

 

 

 

Det har du dessverre helt rett i.Landet er rævkjørt :mrgreen: Vi er overbefolket av unødvendinge lønnstrinn innen offentlig adm. Enhver Byrokrat innen kommune ,fylke ,dirketorat er pr deff et unødvendig lønnstrinn. Problemet er hvordan bli kvitt de. Vi kan begynne med å legge ned samtlige fylker. De frigjorte byrokratene skal sies opp. Ikke omplaseres. Det er bedre å gi de trygd enn en ny jobb innen byrokratiet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:cry: Og det er jeg faktisk GANSKE enig i! Landet er vel verdens rikeste, men vi har, de fleste av oss

både foreldre og besteforeldre som TRENGER hjelp I DAG...

Selv så 'rike' vi alle er så finnes det voksene FATTIGE med barn her i landet... Vi har en TAPERFORENING..... (Som bare blir større og større!)

 

Så det gjeller ikke bare våpensytinga våres..... Selv om det er DET som er saken i denne tråden.....

 

 

 

 

 

(Nå ULMER det i tastaturet mitt......)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

OK,

 

Da er det som følger. Skal vi forsøke å få gjort noe med dette?

 

Jeg har i løpet av ettermiddagen bedrevet ganske intensiv telefon virksomhet for å få klarhet i hva som blir gjort fra ulike forbund, hvordan en eventuell protestaksjon skal organiseres og hva som kreves for at denne saken skal få riksdekning.

 

Jeg vil derfor be om at de som virkelig er interessert i å gjøre en innsats og ikke bare sitte på nett å surmule om å eventuelt flagge det i denne tråden. Siden dette er politikk og krever en viss grad av hemmelighold er det lite smart å legge dette ut i full offentlighet før en er godt igang.

 

Det vi må gjøre er de nødvendige steg for å få det prisippiellle i denne saken fram i offentligheten. Og for dere som ber om ny polistisk ledelse, Hva hjelper det med ny polistiks ledelse om utforming av regelverk er unntatt politisk behandling?

 

Jeg kan med relativt stor sikkerhet melde av NJFF allerede er i god gang med sin del av saken, men deres stemme er bare en av de mange. En grasrot bevegelse med støtte fra en stor del av skytternorge og som er villig til å bruke politisk makt , eller i det minste gi inntrykk at vi er interessert i å bruke politisk makt ved bruk av stemmeseddelen er en kraft som i et lite¨land som Norge absolutt er å regne med.

 

Vi kan også sørge for at saken blir tatt inn i varmen av de media vi kontakter om en sørger for de rette støttespillerne, og på forhånd sørger for at disse støtter vårt syn på saken. Jeg kan ikke grunnet daglige virke være noen forgrunnsfigur i en slikt opprop, men kan ved hjelpe av omgangskretsen sørge for at vi får med oss de som kan hjelpe fra dag en.

Link to comment
Share on other sites

:) Hei Sauer 150!

Du skrev:

de som virkelig er interessert i å gjøre en innsats og

 

Jeg er en av de du snakker om her, men jeg vet ikke HVOR jeg kan hjelpe saken vår?

Jeg stiller all den dugnadstiden jeg klarer å orke, og eventuelt det jeg kan bidra med økonomisk..

 

PEK MEG I RETT RETNING DA, vær så snill!

 

 

(PM Besvares OGSÅ!)

Link to comment
Share on other sites

OK,

 

Da er det som følger. Skal vi forsøke å få gjort noe med dette?

 

Jeg har i løpet av ettermiddagen bedrevet ganske intensiv telefon virksomhet for å få klarhet i hva som blir gjort fra ulike forbund, hvordan en eventuell protestaksjon skal organiseres og hva som kreves for at denne saken skal få riksdekning.

 

Jeg vil derfor be om at de som virkelig er interessert i å gjøre en innsats og ikke bare sitte på nett å surmule om å eventuelt flagge det i denne tråden. Siden dette er politikk og krever en viss grad av hemmelighold er det lite smart å legge dette ut i full offentlighet før en er godt igang.

 

Det vi må gjøre er de nødvendige steg for å få det prisippiellle i denne saken fram i offentligheten. Og for dere som ber om ny polistisk ledelse, Hva hjelper det med ny polistiks ledelse om utforming av regelverk er unntatt politisk behandling?

 

Jeg kan med relativt stor sikkerhet melde av NJFF allerede er i god gang med sin del av saken, men deres stemme er bare en av de mange. En grasrot bevegelse med støtte fra en stor del av skytternorge og som er villig til å bruke politisk makt , eller i det minste gi inntrykk at vi er interessert i å bruke politisk makt ved bruk av stemmeseddelen er en kraft som i et lite¨land som Norge absolutt er å regne med.

 

Vi kan også sørge for at saken blir tatt inn i varmen av de media vi kontakter om en sørger for de rette støttespillerne, og på forhånd sørger for at disse støtter vårt syn på saken. Jeg kan ikke grunnet daglige virke være noen forgrunnsfigur i en slikt opprop, men kan ved hjelpe av omgangskretsen sørge for at vi får med oss de som kan hjelpe fra dag en.

 

 

 

Poenget er enkelt.En Ren FRP flertalls regjering kan fjerne denne forskriten uten å gå veien om stortinget. Det kan skje før 100 dager er gått. Det er rett og slett vårt eneste håp. Dette er politikk og ikke NJFF tøys

Link to comment
Share on other sites

Poenget er enkelt.En Ren FRP flertalls regjering kan fjerne denne forskriten uten å gå veien om stortinget. Det kan skje før 100 dager er gått. Det er rett og slett vårt eneste håp. Dette er politikk og ikke NJFF tøys

Forsåvidt kan vel en FRP-mindretallsregjering gjøre det samme, enn så lenge forskrifter ikke trenger stortingsflertall.

 

Uansett: dersom man skulle klare å mobilisere jegerne og skytterne til å stemme FrP, har man kanskje gode muligheter for en politisk hestehandel FØR valget?

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg blander meg inn i diskusjonen, men jeg bare MÅ kommentere litt...

 

Hva med å komme med saklige argumenter?

Hva med om Jusisdepartementet kommer med saklige argumenter før de lager forbud?

 

Du, og mange flere, sammenligner skytevåpen med fiskestenger, sykler og golfutstyr. Hallo!? Hvis dere ikke klarer å se den vesentlige forskjellen, bør dere tenke dere om en gang til.

Prinsippielt er det INGEN vesentlig forskjell! Både jakt/sportsvåpen, fiskestenger, sykler og golfklubber er å regne som SPORTSUTSTYR! Børsene i skapene mine er nøyaktig like harmløse som fiskestengerne.

 

- De brukes IKKE til krig.

- De brukes IKKE til vold.

- De er INGEN trussel mot noen!

 

Nøyaktig som fiskestengerne i garasjen.

 

Poenget mitt er at folk hauser opp dette noe så vannvittig. Det er en katastrofe av de største proposjoner at man ikke får eie flere enn 6 våpen. Snart får vi sikkert ikke jakte i det hele tatt!!!1!1!!

Det er ikke de seks jaktvåpnene som er problemet.

 

- Problemet er at landets justisminister helt utilslørt regner jegere og sportsskyttere som en trussel mot folkets sikkerhet, og derfor begrenser disse menneskenes tilgang til sportsutstyr på en svært tabloid måte.

 

- Problemet er at et forslag til våpenforskrift som var nøye gjennomtenkt og forarbeidet blandt annet av de norske skytterorganisasjonene blir i all hemmelighet totalt omskrevet av en eller annen saksbehandler og vedtatt i sin nye form, dagen før saksbehandleren tar ferie og blir umulig å få tak i.

 

- Problemet er at justisdepartementet vistnok lovte NJFF innsyn i eventuelle endringer før disse ble vedtatt, men glatt ignorerte løftet, endret forskriften på nettopp det punktet som var viktigst for NJFF og vedtok forskriften uten varsel.

 

- Problemet er at Justisdepartementet har gitt Politidirektoratet (i praksis én mann som tidligere har gjort seg bemerket i enkelte skyttermiljøer som arrogant, nedlatende og våpenfiendtlig) vide fullmakter til ved rundskriv å forby hva som helst av våpen og ammunisjon, finne på aktivitetskrav for å få beholde våpen, og bestemme hvilke skyteprogrammer skytterorganisasjonene skal få lov til å skyte. Spesielt ille er dette når en av grunnene til at en ny forskrift ble påtenkt var for å rydde opp i kaoset av mer eller mindre logiske rundskriv som var forfattet av denne herren.

 

Men kjenner jeg den norske folkesjela rett så godtar vi dette også. Vi TRENGER jo ikke maktfordelingsprinsippet. Vi TRENGER jo ikke ærlige politikere. Vi TRENGER jo ikke dyktige byråkrater, og vi TRENGER jo ikke mer enn seks jaktvåpen...

 

@Sauer 150: Jeg kan heller ikke være noen frontfigur i denne saken, men ta kontakt om du trenger litt innsats.

 

 

mvh,

Cogito

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slutt å syt. Stem FRP. Er vi heldige blir den aktuelle byrokraten sagt OPP . Husk Pr deff er han et unødvendig lønnstrinn.Vi har valget----- VELG

Link to comment
Share on other sites

:D Les litt FØR du messer på med FRP, nå 30R Blaser

Dette innlegget fra Edward er verdt å gruble litt på:

Uansett: dersom man skulle klare å mobilisere jegerne og skytterne til å stemme FrP, har man kanskje gode muligheter for en politisk hestehandel FØR valget?

 

Vi har fortsatt godt med TID før valget, denne må benyttes FORNUFTIG...

Link to comment
Share on other sites

VEl. jeg har lest innlegget . Problemet er enkelt. Denne forskriften er pr def. politisk korrekt. Jeg tviler på at vi får støtte fra pressen. De gidder sannsynligvis ikke å ta inn innlegg engang. NJFF vil sikkert prøve ( for syns skyld) ,men det blir med det. Vi kan sitte her og mene hva vi vil ,,det hjelper ikke. Dessverre -- vår eneste mulighet er å jobbe politisk mot valget i 2009. Det eneste partiet som kan støtte oss er FRP.

Link to comment
Share on other sites

Hallo!? Hvis dere ikke klarer å se den vesentlige forskjellen, bør dere tenke dere om en gang til.

Vet du, jeg må nok være mindre begavet. For jeg ser ikke den "vesentlige" forskjellen på hagla mi som står innelåst i et FG-godkjent våpenskap når jeg ikke bruker den selv og tolleknivene mine, kjøkkenknivene mine, hammeren min, bilen min, samlingen med Coop- og Remabæreposer, bitene av 2"x4" og kveilen med tau som ligger i kjelleren, steinene i innkjørslen min eller steikepanna i kjøkkenskapet. Så kanskje du kan opplyse meg, du som ser den "vesentlige" forskjellen.

 

:idea: Ah! Jeg skjønte det! Jaktvåpnene mine er -- i motsetning til de andre tingene jeg ramset opp -- potensielle drapsvåpen som ikke er lett tilgjengelige for enhver person som befinner seg inni huset mitt! Der er forskjellen!

Link to comment
Share on other sites

Slutt å syt. Stem FRP. Er vi heldige blir den aktuelle byrokraten sagt OPP . Husk Pr deff er han et unødvendig lønnstrinn.Vi har valget----- VELG

Det er mulig at jeg ikke har fått det med meg, men hvor har du det fra at FRP vil gjøre noe med denne saken :wink::?::?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dette forumet eller andre kunne utarbeide en alternativ forskrift. Det ville i alle fall være et positivt bidrag . Et unisont forslag som kunne brukers politisk.

Link to comment
Share on other sites

Cognito- To sjeler like tanker. Er forsmedelig at en skal måtte ta slike unødvendige fighter på saker som i det store bildet er tull og i beste fall symbol politikk, for på enklest mulig måte framstå som handlingskraftig og dyktig. Er heller ikke tvil om at min ganske så overutviklede politikkerforakt til stadighet blir mer og mer sementert av håpløst håndtverk

 

Edward - er vel flere av oss som ikke akkurat er kjent for å være all verdens diplomatiske. :oops:

 

Kort innpå - vi kan kjøre dette på to måter, eller omtrent to simultane måter.

 

Timmingen er egentlig helt super med stortingsvalg nesten rett om hjørnet der de som ønsker å slå politisk mynt på andres lettvinthet og lemfeldighet med prinsipper nesten står i kø. Siden nær familie har innehatt flere meget sentrale verv vedrørende rikspolitikk og har drevet strategiplaner for et av landets største partier(egentlig landets største parti) er mange dører åpne hos personer "vi vanlige" vanligvis vanskeligere når fram til. Vi kan enten sørge for at de vil høre på oss og lage argumenter som er vanntette, bygget opp med faktiske tall fra det virkelig liv i Norge der våpen, skyting og skytevåpen er en av de aktiviteter som har færrest samfunnsmessige bivirkninger. Om vi sørger for å spille kortene våre riktig har jeg muntlig fått tilsagn for at NJFF sentralt vil fronte saken på tilsvarende premisser som vi vil. Med dette i bakhånden er det for oss bare å sørge for at mange nok stiller seg bak krav om endring av forskrift og sørge for at dette blir en rikssak.

 

Norske jegere, skyttere og våpeneiere er tross alt som flere har skrevet før nesten hver fjerde mann i landet, og om vi for en gangs skyld viser at vi har litt "cojones" er dette en meget god sak og vise det på.

 

Så vi trenger endel frivillige som kan sørge for at vi blir mange nok, at saken tas opp på så mange lokale og regionale offentlige fora som mulig og helst sørger for at støyen blir såpass stor at de som trengs sørger for at dette blir endel av samfunnsdebatten. Og vi blir ikke endel av samfunnsdebatten uten at vi krever å bli det.

 

Det er dit vi må komme.

 

Ellers er det å fronte tilsvarende argumenter hos "dine" aspirerende rikspolitikere der de blir vist at de vil ikke blir rikspoltikiuekere om de ikke tar tak i denne saken m fl.

 

I teorien enkelt, i praksis litt verre- da det krever en hel del organisering.

 

Praksis - NM Elg, NC, NM Felt og LS er rett rundt hjørnet. Her bør det settes igang et opprop der vi sørger for å fronte saken umiddelbart. Om de som har mulighet kan sørge for at vi har litt moment skal jeg sørge for innsalget av saker i presse og hos endel sentrale maktpersoner, eller i det minste de som siler sakene for dem.

 

Også trenger vi tilgang til data, masse data. Vesper er du her? Pr idag er du den som nærmest har kommet den gamle på berget i kunnskap og tilgang på data her i landet omhandlende våpen og linken våpen uheldige episoder. Dette trenger vi.

 

Har vi noen tallknekkere her ? Helst dyktige sådanne som kan lage eksempler som er vanntette som i all tydelighet viser hvor liten sjansen for å møte kriminalitet, begått med registrerte lovlige våpen

 

Så til slutt trenger vi en eller flere med talens makt og som er litt politikeremner som er litt vant til offentlig opptredener og kan fronte saken.

 

Da ser dere, da nærmer vi oss en meget ubehagelig overraskelse for vår kjære minister.

 

Edit - trykkleifer, eller rettere sagt mangel på fingerferdighet...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare si det, jeg tviler på at FRP kan gjøre noe fra eller til om de kommer i regjering... FRP er et typisk populistisk parti som hele tiden mener det som er ín i tiden. Jeg sier ikke at FRP ikke skal være med i en borgelig regjering, men å tro at FRP kan endre dette har jeg ingen som verdens tro på.

Link to comment
Share on other sites

Slutt å syt. Stem FRP. Er vi heldige blir den aktuelle byrokraten sagt OPP . Husk Pr deff er han et unødvendig lønnstrinn.Vi har valget----- VELG

Det er mulig at jeg ikke har fått det med meg, men hvor har du det fra at FRP vil gjøre noe med denne saken :wink::?::?::?::?:

 

 

Ingen tvil. FRP er det partiet i landet med mest folklig fornuft.Blir dette en sak vil FRP gripe den. Det bør bli en sak.

Link to comment
Share on other sites

8) Det du sier der 30R Blaser; "vår eneste mulighet er å jobbe politisk mot valget i 2009"

er jeg meget enig med deg i! Beklagligvis vil nok ikke MIN stemme gjøre forskjell, da jeg har holdt

med Carl I. i ganske mange år...

 

Jeg er nok, som deg, Sako 30-06 mindre begavet.... Jeg har nok misforstått dette!

1 våpen bør holde, 1 fiskestang, 1 truse (Kan jo vrenges midt i uka?) og 1 kone...

(Det siste var en fleip!)

Men jeg vil ha MANGE jeg! Både truser og våpen! Minst ett for hvert program, gjerne TRE!

:mrgreen:ak Hva med REGISTRERING av kjøkkenkniver? Det burde vel være et kniv-kort

med serienummermerking... Joda! Dette ER dumt det også!

Link to comment
Share on other sites

Har vi noen tallknekkere her ?

*rekker forsiktig opp hånda*

 

Si fra hva slags tall du vil ha knekket, så kan jeg ihvertfall gjøre et forsøk. Åttetall er litt glatte og vanskelige å få tak på, så jeg knekker helst de andre tallene, men jeg kan alltids prøve meg på åttetallene også hvis det blir nødvendig.

 

 

PS: Jeg leser PM og svarer av og til på dem ;)

Link to comment
Share on other sites

Slutt å syt. Stem FRP. Er vi heldige blir den aktuelle byrokraten sagt OPP . Husk Pr deff er han et unødvendig lønnstrinn.Vi har valget----- VELG

Det er mulig at jeg ikke har fått det med meg, men hvor har du det fra at FRP vil gjøre noe med denne saken :wink::?::?::?::?:

 

 

Ingen tvil. FRP er det partiet i landet med mest folklig fornuft.Blir dette en sak vil FRP gripe den. Det bør bli en sak.

Huff....det du nå hevder er at ca 68% av landets stembare befolkning er ufornuftige.......og at alle som stemmer FRP er fornuftige. "Jeg er ikke syk alle andre er gale-opplegget."

Høre mere ut som om du driver med valgkampanje. :roll:

:roll: Jeg stemmer AP men liker ikke denne sakens historie.

Men jeg gjør noe med det på min måte.

Det som Sauer150 sier er den riktige veien å gå.........fint at noen tar tak i det den veien også.

De store organisjasjonene må engasjeres......

Link to comment
Share on other sites

:) Flott innlegg Sauer 150! Jeg kjente meg ikke igjen i mye av de tingene du trenger av

hjelp, men jeg HAR begynt å røre litt i saken lokalt, blandt annet snakket litt om saken med to avisarbeidere her..

Jeg tror at jeg kan hjelpe LITT iallefall.. Bare si ifra hvis jeg kan assistere på noen måte.

 

Kommer sterkere tilbake i morgen!

Link to comment
Share on other sites

Hva vil målet for denne kampanjen bli?

Å få vedtatt det opprinnelige utkastet som ny forskrift, samt vingeklippe POD i forhold til at de skal administrere Våpenloven med forskrift uten at lovgiverne(Stortinget) har påvirkning eller kontroll?

 

All ære for initiativet Sauer 150, håper inderlig at dette kan skape bølger som vipper en "viss person i POD" av pinnen.

Jeg tror det er viktig at man med et slikt utspill har en klar målsetting, slik at det ikke hagler inn med forslag og meningsytringer som ikke er godt nok gjennomtenkt.

Videre bør man plukke i stykker Storbergets argumentasjonsrekke, og her trengs det bla (som allerede nevnt) tallmateriale for å underbygge det vi/dere hevder.

Vesper er jo en ressurs hvis han lar seg mobilisere...

 

Jeg mener også at politimestrene og deres unfallenhet i forhold til å kikke sine saksbehandlere over skulderen må kommenteres.

De sitter tross alt med ansvaret i sine distrikter, og det er jo uhyrlig hvordan dagens lov/forskrift/rundskriv tolkes forskjellig rundt om i landet. Hvor er prinsippet likhet for loven?

Hva om andre lover / forskrifter skulle bli underlagt slik varierende praksis?

 

Jeg kjenner hverken politikere eller andre med innflytelse, ei heller er jeg flink i andre "fag" som er viktige i denne sammenhengen, men jeg kan støtte opp som best jeg kan ved å mobilisere i bekjentskapskretsen ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dessverre ikke at vi kan få de Rød grønne til å snu. Dette er politisk prestisje. Fylkes lagene vil få klar ordre om hva de skal mene. Dette er politikk. Styrt fra oven i AP

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ta litt tak i statestikk, i dette tilfeller fra 2006.

 

Dødsfall av ytre årsaker:

Menn: 1448.

Kvinner 953.

 

Av disse var:

 

Ulykker:

Menn: 1016.

Kvinner 766.

 

W33 Skudd fra rifle, hagle og større skytevåpen ved uhell:

Menn: 1.

 

X60-X84 Selvmord:

Menn: 389.

Kvinner 140.

 

X72 Selvmord med skudd fra håndvåpen:

Menn: 6.

 

X73 Selvmord med skudd fra rifle, hagle og større skytevåpen:

Menn: 19.

 

X74 Selvmord med skudd fra annet og uspesifisert skytevåpen: (denne skulle jeg likt å vite hva som lå bak).

Menn: 62.

 

X85-Y09 Drap:

Menn: 20.

Kvinner 25.

 

X94 Drap med skudd av rifle, hagle eller større skytevåpen:

Menn: 1.

Kvinner 1.

 

X95 Drap med skudd av annet og uspesifisert skytevåpen:

Menn: 6.

Kvinner 2.

 

 

 

I 2006 var altså 1 av 1782 dødsfall grunnet ulykke, i samband med skytevåpen.

Hvor mange grunnet flere enn ett våpen hos eier?

 

 

Av 529 selvmord var 6 med håndvåpen, 19 med rifle/hagle, 62 med uspesifisert skytevåpen (hva som nå menes med det?). Altså 87 av 529 selvmord ble utført med skytevåpen (i hvertfall 25 av disse med normale skytevåpen). Samtlige er Menn (ikke uventet).

Hvor mange grunnet flere enn ett våpen hos eier? Eller ville ikke ha skjedd om vedkommende ikke hadde tilgang på skytevåpen?

 

Av 45 drap ble 2 drept av rifle/hagle, 8 ble drept av uspesifisert skytevåpen (håndvåpen?).

Altså 10 av 45 drap ble utført med skytevåpen, 2 av disse med det vi kaller jaktvåpen.

Hvor mange grunnet flere enn ett våpen hos eier?

 

Som en ser, finnes det ingen statistisk grunn til å begrense antall våpen for de som faktisk er godkjent til å ha skytevåpen.

Desverre sier statestikken ingenting om hvor mange av disse våpnene som var lovligt eid, stjålet og oppbevart i våpenskap (politiet har den statestikken, og den hadde sikkert vært intresang lesning).

 

Kansje noe til ettertanke for alle som synes at en begrensning i antall våpen en kan eie har noe for seg?

 

Jeg skulle gjerne ha sett begrunnelsen for å begrense muligheten for å eie flere jaktvåpen, siden disse ikke har noe statistisk farepotensiale?

 

Man bør få den statestikken som mangler på banen, og konfrontere mørkemennene med tallene i all offentlighet. Ikke minst bør man få ut i media at skikklige folk er lei av å bli karatiserte som potensielle kriminelle, spesielt siden man som våpeneier bevislig tilhører Norges mest lovlydige borgere.

Link to comment
Share on other sites

Vinge Mutter'n - Supert!

 

Da mangler vi bare å sammenligne data mellom disse og andre helt vanlige verktøy, sportsutstyr osv.

Sako 30-06 Jobb for deg ??

 

Det vi også tall på er antallet våpen stjålet fra private hjem de seneste årene. Vesper hadde data for 90 tallet fram til disse ikke lenger var tilgjengelige. Mener jeg leste ett innlegg i en annen tråd her for en stund siden angående dette i tråden om forbudet mot 500 kaliber?? Er vedkommende her fortsatt ??

 

Formålet med et opprop - ja sørge for at det blir støy nok om dette og få et oppgjør med den oppfattelsen at våpeneier = potensiell kriminell. Våpeneiere er som andre har nevnt før blant de mest lovlydige som er. Er jaggu på tide dette kommer fram i offentligheten. Jeg er ihvertfall rimelig drittlei å bli mistenkeliggjort.

Link to comment
Share on other sites

Vil et opprop hjelpe ???????. Jeg tror dessverre ikke det. Hvem vil lytte. Er media interessert i hva vi mener. Eter min oppfatning nei. Det eneste jeg tror nytter er å jobbe politisk. Det eneste partiet jeg ærlig å oppriktig tror vil støtte vår sak er FRP

Link to comment
Share on other sites

vet noen hva FRP mener om dette.

 

Sist jeg undersøkte så hadde vi en blandingsregjering,

Jeg anntar att grunnkjærnen av senterpartiet er jakt og friluftsinnteriserte.

 

men igjen hvis en skall jobbe med dette så må en ha et allternativ.

og en må sondere ut hva en ønsker endret.

 

selv synes jeg att et tak på 8 våpen virker fornuftig da bør de fleste klare og ha en god garderobe.

 

men tilleggs forskrifter for sammlere/våpenentusiaster utover dette.

kansje for de med mange våpen med en form for kontroll underlakt feks skytterklubber.

brann/feiervesen (skytterklubbene har jo allerede kontrollfunksjon på feks skytterprøve)

er klar over att dette ikke nødvendigvis har noen relevans men det er nå engang slik att ting skall ha en form for kontroll funksjon. Så får heller de som har behovet finne seg i en annen avgift.

 

og få på bordet ferdigspesifiserte "spesiele grunnlagg" hvil okså hjelpe

dette pungtet er viktigt for og slippe forskjellsbehandlig runt om.

 

kansje okså en mulig kartlegging av hvordan våpengarderoben er runt i den Norske jegerstanden

hvis det viser seg att det bare er et fåtall personer som vil ha mere en feks 5 våpen

kansje er denne gruppen så liten att den i våpenstatestikken ikke vil ha noen tallmessig

uttelling og derfor være mere spiselig,

Link to comment
Share on other sites

Da er det som følger. Skal vi forsøke å få gjort noe med dette?

 

Er det noe jeg kan gjøre, så vil jeg bidra.

 

*rekker forsiktig opp hånda*

 

Jeg kan forsøke å assistere.

 

Kan gjerne assistere jeg også om skulle være noe jeg kan bidra med.

(Men ikke er jeg tallknekker, og kjenner ingen politikere. Er dog på hils med samboeren til fiskeriministeren :wink: )

Link to comment
Share on other sites

I denne saken tror jeg omtrent ALT vil hjelpe bare man har "trua"!

Så om noen av oss tror FRP kan hjelpe, ja da jobber vi i de kanalene.

De som mener APene selv kan ordne opp får ta den jobben.

De av dere som folk hører på i rette foraer som NFS, NJFF, NFPS og så videre

må være så snille å kjenne kallet til å jobbe hardt som lobyister der!

Det viktigste er at vi alle gjør noe, og at hver enkelt har/får tro på det en gjør.

Det er en suksessfaktor i de fleste aspekter i livet! :D

 

Videre tror jeg vi må få "latterliggjort" dette tiltaket på en måte som man får med seg folket og media på.

Det er agurktid, og VGs "Heia Norge..." artikler pleier jo dukke opp jevnlig da.

 

Det vi desperat trenger er en statistikk som viser hvor ufattelig mikroskopisk problem

lovlig registrerte og oppbevarte våpen er for samfunnet.

Og noe slikt MÅ jo finnes!?

Ett eller annet sted må man vel kunne kryssjekke diverse register å få fram om "våpenmordere/selvmordere"

også var eiere av det aktuelle våpenet på tiden drapet fant sted.

Please si at vi har noen på innsiden med oss her!? :?

Noen som kan klare å framskaffe noe slikt?

Slik at man kan så kraftig tvil om viktigheten av denne voldsomme innskjerpingen,

sette fingeren på bruken av skattepengene våre dette, og forvaltningen i seg selv medfører

og kanskje til og med hvordan utøvere av skyttersport og jakt trakaseres av et departement

med en enorm makt og litt for lite kompetanse i forhold til makten.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke greier å se at den nye våpenforskiften er forvarselet til dommedag, liker jeg dårlig at vedtak fattes på dårlig faktagrunnlag.

 

De som ønsker å sette seg inn i fakta rundt kriminalitet, registrerte og uregistrerte våpen i USA, bør absolutt begynne med å lese boken Freakonomics. Ingen betviler forfatterens kompetanse og evne til å lese og forstå statistikk.

 

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produ ... Id=1830948

 

http://www.google.no/search?hl=no&q=freakonomics&meta=

Link to comment
Share on other sites

Edward - er vel flere av oss som ikke akkurat er kjent for å være all verdens diplomatiske.

Virker som du har grei styring på situasjonen her, bedre enn meg.

Send meg en PM eller skaff nummeret mitt fra en i styret om vi skal prøve å være udiplomatiske sammen.

Link to comment
Share on other sites

Nå? treng vi ny våpenforskrift?

Det er jo allerede mindre drap i Norge enn før! Pga av hva da? Ble de drept av våpen?

Treng vi da strengere våpenforskrift? Må vi alle ha våpenskap? jo,den er grei, men at ant våpen skal begrenses? De må vise til statistikk at det er pga av antall våpen som gjør at det er mer kriminalitet!

Hva med med kal 50 pistol som nylig ble forbudt? pga av hva da?

Sånne ting må framheves!

Kan det være at det er skytemiljøer/klubber som bidrar til at det er mindre kriminalitet? Det vil jeg tørre å påstå!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=194013

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften handler vel om et velment forsøk på å skape barrierer mellom våpen og handlinger som kan skade andre.

Det er jo bra om koplingene mellom aggressive følelser og våpen ikke er tilstede, eller har sammenfallende hendelser.

 

Når det er sagt stusser jeg over fraværet av debatt om kampsport trente som jo faktisk er konstant bevæpnet, det er heller ikke rent få unge i dag som både boler og bruker amfetamin i det skjulte.

 

Kanskje disse muskelbuntene er de eneste som i fremtiden orker å bære på revolvere som veier flere kilo, og som sparker som en hest mens de lyser opp hele nabolaget.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at det er skytemiljøer/klubber som bidrar til at det er mindre kriminalitet? Det vil jeg tørre å påstå!

 

Nuvel, slike argumenter vil bli vasket bort kjapt av 3 barnsmødre som sier at fotball er en like kjekk sport å drive på med...

 

For det èr det sportslige i det som hindrer kriminalitet.

Link to comment
Share on other sites

Det bør også være mulig å bruke "tapstallene" til forsvaret i vår favør. Tar seg ikke bra ut når det mangler over 1000 automatvåpen (og det er sikkert litt mørketall her også).

 

Regner med at det finnes noe statistikk på dette..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...