Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Siden den nye våpenforskriften nå har tredd ikraft trenger man en tråd som sier hvilke våpen som passer til de forskjellige konkuranseformene.

Hvilke kaliber er egnet

Maks våpenvekt

Avtrekksvekt

Maks forstørrelse

Osv

Min våpengarderobe er godt og vel full :( Nye våpen må da søkes til konkuranse. Hvordan få godkjent en ny grovkaliber rifle? Ser for meg att mange helger vil gå med til å skyte stevner

Link to comment
Share on other sites

Skal en følge Storbergets logikk, må det bety følgende;

 

* Alt for mange kjører for fort med bil og motorsykkel, derfor bør det forbys *

 

Det har nå jeg sagt lenge :lol:

 

Men det siste forslaget her er jo kollektiv straff for alle i bilen hvis det kjøres for fort eller fyllekjøres. Litt sånt som en del land vi ikke liker og sammenligne oss med drev og driver med. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

NJFF har jeg liten tro på, (på samme måte som at NAF er handlingslammet i forhold til drivstoffprisene).

Man fokuserer heller på vervepremier enn å ta tak i politisk vanskelige / ubehagelige saker.

 

Det er derfor jeg ikke er medlem noen av stedene, liksom det hjelper...

Men det hjelper hvertfall ikke å gi dem penger og medlemstall som de etterpå kan bruke på å motarbeide mine interesser på politisk.

Enten må alle som er uenig i politikken NJFF driver melde seg inn og organisere seg og ta over styringa. Eller så får dem melde seg ut å ikke står der som passive medlemmer og gi NJFF (og NAF) den styrken det har å kunne si at vi har xxx tusen medlemmer i ryggen!!!

Link to comment
Share on other sites

ja hvor er nå njff,vi få se om dem går ut offentlig og komenterer den nye forskriften.men det er som mange sier her,det skjer vel det samme som med bly saken.ingenting.er skuffe over at poletikkere alla storberget går ut og skal stramme inn på oss jegere som det er vi som er et problem.dem får straffe folk som bruker våpen på en ulåvelig måte.arbeiderpartiet kan nok prate på popelistiske frp haha dem er ikke noe bedre noen av partiene ser det ut til.og jakta skal ingen få ta fra meg,dermed basta

Link to comment
Share on other sites

ja hvor er nå njff

Forskriftene kom på fredag. Kansje NJFF ikke jobber i helga? Det ville være snodig om de ikke kommenterer de nye forskriftene før eller senere. Personlig er jeg skuffet over at det nok en gang er vanlige, lovlydige våpeneiere som opplever innstramminger. "Andre" typer våpeneiere har jo aldri hatt noen problemer med forskrifter, har de vel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begynt tilpasningen for lenge siden. Har to rifler, i kaliber 22lr, 22mag, 17hmr (Sako Quad), 6.5x55, 300wsm og 375 H&H (Blaser R93). 6 kalibre i to rifler altså. Da blir det rikelig med plass igjen til to hagler, drillingen og dobbeltrifla. Systemvåpen med flere piper er veien å gå! Men, ingenting annet kan handles inn, og jeg går ut fra at skal jeg bytte ut noe av det over, må jeg selge mauseren og Kragen og noe annet rask.

Det kjipe er at om jeg skal begynne med konkurranseskyting må jeg selge jaktvåpen, ikke sant? Hmmm, det blir VELDIG vanskelig!

Får håpe at dette fører til mer enhetlig behandling på de ulike våpenkontorene rundt om i landet. Her i Kristiansand er vi så heldige å ha en kompetent kar på våpenkontoret, ikke alle steder vi jegere er så heldige tydeligvis!

Link to comment
Share on other sites

En tenkt situasjon...

Hva vil skje med den som har 10 våpen fra før, og ønsker et nytt våpen til. (gitt at en ikke får igjennom søknad med særsilt behov>) Må han da selge unna 5 våpen før en kan kjøpe et til? eller bør det da holde med å selge ett og så få kjøpt et nytt et?

 

Man har da hørt flere eksempler på pistolskyttere som har fått "revurdert sine behov". Jeg kan ikke se noen grunn til at dette blir behandlet annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Det har jo lenge ligget i korta at det skulle gå denne veien. Dog ikke at det skulle ned til 6 jaktvåpen! Utkastet med 8 jaktvåpen uten videre diskusjon var jo for godt til å være sant. :roll: Nå får vi altså 6, men med den gamle diskusjonen. Etter hva jeg kan lese ut av dette blir det ingen endring i forholdet mellom banevåpen, og jaktvåpen. Er man en aktiv baneskytter innenfor godkjendte.. osv kan man få tillatelse til våpen for hver av de aktuelle programmene.

Link to comment
Share on other sites

Det slår meg at mange av de som poster her ikke har lest helt igjennom den nye forskriften.

Slik jeg tolker det blir det 6 rene jaktvåpen, pluss 1 konkurransevåpen for hvert program/gren

man skal skyte i.

 

Tolker det og slik at "systemrifle" med flere løpssett blir å anse som ett våpen, vi får vertfall håpe våpenkontorene/pod/politiet/departementet og tolker det slik.

 

Viss i tilleg det praktiseres slik at de som er over grensen, og vil erverve flere våpen, med god grunn, vil få tillatelse uten de helt store problemer.

Eventuellt uten tilfredstillene grunn til å gå over grensen, men med rimelig behov, vil få tillatelse viss de kvitter seg med tilsvarende antall våpen som skal erverves, for eks. person med 10 våpen registert, kan få tillatelse til å erverve ett til, viss vedkommende kvitter seg med ett våpen, slik at totalen blir den samme.

 

Da ser jeg ikke noe stort problem med den nye forskriften, den er jo tross allt klarere og lettere å

forholde seg til enn den gamle på flere punkt.

 

Men dette hviler til syvende og sist på praktiserende myndigheter.

 

 

http://www.regjeringen.no/upload/JD/Vedlegg/Forskrifter/Ny%20våpenforskrift.pdf

 

Fikk ikke til url ma****iten så dere får bruke copy/paste.

 

Edit: Kranglen url

Link to comment
Share on other sites

Da jeg bodde i storbritannia, så var håndvåpen forbudt, hvis jeg ville skyte, så måtte det være med luftpistol :shock: DOOH..

 

Så det ble lite pang på meg. Men uansett så synes jeg (med fare for å terge på meg noen) at våpenskap på gevær burde vært obligatorisk fra starten av. Kanskje ikke SÅ stor betydning, men kan det spare menneskeliv så må det vel være vært det. Nå vet jeg ikke hva den nye loven sier, men håper ikke det går på antall,men heller på sikker oppbevaring. Selv så føler jeg meg mye mere komfortabel når jeg reiser fra huset, når jeg vet at alt er låst bort.

 

Det med uregistrerte våpen som er rundt i kriminelle og ikke kriminelle miljøer blir garantert ikke påvirket av noe som helst form for regelverk.

 

Politikere er flinke til å lage regelverk og lover, men synes at det burde være en sammenheng mellom regelverk og virkningsgrad. Ikke bare lage regler for å være viktig eller for å gjør livet surt for Ola og Kari jeger.

 

Forsatt god søndag folkens, leirdue skyting nest.

Link to comment
Share on other sites

Tolker det og slik at "systemrifle" med flere løpssett blir å anse som ett våpen, vi får vertfall håpe våpenkontorene/pod/politiet/departementet og tolker det slik.

 

 

Systemrifler er vel alle enige om er ett våpen, men når du skal kjøpe ny pipe, så må du vel søke å begrunne behovet som før?

Link to comment
Share on other sites

Viss i tilleg det praktiseres slik at de som er over grensen, og vil erverve flere våpen, med god grunn, vil få tillatelse uten de helt store problemer.

Eventuellt uten tilfredstillene grunn til å gå over grensen, men med rimelig behov, vil få tillatelse viss de kvitter seg med tilsvarende antall våpen som skal erverves, for eks. person med 10 våpen registert, kan få tillatelse til å erverve ett til, viss vedkommende kvitter seg med ett våpen, slik at totalen blir den samme.

 

Da ser jeg ikke noe stort problem med den nye forskriften, den er jo tross allt klarere og lettere å

forholde seg til enn den gamle på flere punkt.

 

Men dette hviler til syvende og sist på praktiserende myndigheter.

 

Hvor finner du noe som tyder på at man vil få tillatelse til flere jaktvåpen, med god grunn, og hvor finner du noe som tyder på at de som har "for mange" kan få nytt våpen ved å bytte ut et?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke SÅ stor betydning, men kan det spare menneskeliv så må det vel være vært det.

 

 

Det der er noe av mest håpløse jeg hører/leser. Om feks politikere virkelig mente noe slik ville privatbillismen vært avskaffet tvert.

Link to comment
Share on other sites

Systemrifler er vel alle enige om er ett våpen, men når du skal kjøpe ny pipe, så må du vel søke å begrunne behovet som før?

 

Det må man nok, men så lenge det fortsetter som før, at det fremdeles teller som ett våpen i din "garderobe", uansett hvor mange kalibre du har piper til, så er det jo greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner du noe som tyder på at man vil få tillatelse til flere jaktvåpen, med god grunn, og hvor finner du noe som tyder på at de som har "for mange" kan få nytt våpen ved å bytte ut et?

 

I §12 står det at "Tillatelse til å inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov"

Her blir det jo opp til bevilgende myndighet å avgjøre hva som menes med "meget kvalifisert behov", og hva man legger i å "dokumentere".

Men ja, i verste fall blir det bare 6 jaktvåpen på de fleste av oss, pluss eventuelle konkurransevåpen.

 

Finner ikke noe som tyder på at de som har "for mange" kan få fler med å bytte ut, dette blir din lokale politimester som må avgjøre, slikt vil nok bli praktisert ulikt rundt om i landet.

Link to comment
Share on other sites

Som flere har påpekt her inne, er det nå moroa begynner.

 

Det eneste vi har oppnådd er en begrensning som gjelder for hele landet, bortsett fra for de som er gode til å argumentere, og som har et lokalt våpenkontor som forstår problemet, som i dag. Rundskrivene kommer fremdeles til å regjere hverdagen til mange i fremtiden, som i dag.

 

De som trodde at arbeidsgruppen sine anbefalinger skulle bli vedtatt for å lette arbeidet for det lokale våpenkontor, har tatt feil. Det var for godt til å være sant. I sin vane tro plukket myndighetene ut de deler som passet dem, og resten gikk i bosset.

 

Vi er alle potensielt kriminelle som gjør samfunnet utrykt på generelt grunnlag. Jeg nærer ingen illusjon om at NJFF kommer til å slå klubben i bordet, og stå på barrikadene denne gangen heller.

 

Strips management heter dette, en lever med strips rundt halsen, og for hver runde regelverket tar i byråkratiet blir stripset strammet et hakk. Enden på den visa er klinkende klar.

Link to comment
Share on other sites

H.Nilsen - tja, sutring sier du - jeg er ikke så sikker på at de som har betalt medlemskontigent til NJFF føler de sutrer? Hva har de fått tilbake? Et dolkestikk i ryggen? Eller et "sorry", vi greide ikke mere?

 

Foresten - hvordan tror du NOJS ville håndtert en slik sak?

Link to comment
Share on other sites

steffen

 

Nå tar du ut et sitat av mitt innlegg, ut av en sammenheng, og bruker det i en helt annen sammenheng. Det blir feil.

 

Forøvrig kan jeg opplyse om at vi har en drøss skytterlag som kunne gjort trening og skyting minst like prisgunstig.

Link to comment
Share on other sites

NJFF har nok ikke hatt tid til å lese gjennom den og fått sett på alle de juridiske aspektene av hele forskriften/loven. Den ble lagt ut på nett 12. juli - det er lørdag.

 

For meg kunne den godt vært 8 våpen, og kanskje påtrykk fra NJFF får resultater i at den blir hevet fra 6 til 8. Men de må da for svarte svingende få lov til å jobbe de også.

 

Dessuten er det opp til alle og hverenkelt å engasjere seg i NJFF eller politisk for å jobbe for disse tingene. Men dere vil heller sitte på ræva og klage på alle andre som sitter på ræva. Jeg sitter også på ræva, men jeg må jo bare erkjenne at ting blir vedtatt uten min påvirkning også da.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å banne litt i kirka nå, hva skal man egentlig med mer enn 6 våpen? Har skumlest gjennom våpenforskriften og synes helt sånn overflatisk at den ikke så så forferdelig gal ut. Var noen punkter jeg reagerte litt på, bl.a § 11, erverv av halvautomatiske våpen. Betyr denne at det ikke lenger blir mulig å ervere halvauto våpen?

 

Et veldig positivt, men dog dyrt, punkt er loven om at man må ha våpenskap. Men skal lure på hvordan denne loven blir håndhevd for de av oss som har ervervet våpen lovlig uten våpenskap...

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste greier seg nok med 6 våpen til jakt.
Man kommer vel egentelig langt med 6 våpen til jakt, virker nesten som om det er om å gjort å ha mest våpen.

Poenget er ikke hvor langt man kommer med seks jaktvåpen. Poenget er at enkelte jegere ønsker å bruke våpen som er spesialtilpasset til nokså snevre bruksområder, men dette får de ikke lov til. Begrunnelsen for dette fra departementets side er at antallet jaktvåpen må begrenses for å få "økt sikkerhet og mer trygghet" (sitat: Knut Storberget).

 

Jeg blir sint og trist over at landets justisminister regner de ivrigste jegere i Norge som en trussel mot folkets sikkerhet. Jeg blir oppgitt over at et forslag som er nøye gjennomtenkt og utarbeidet med deltagelse av landets skytterorganisasjoner (åtte våpen) blir kuttet med 25% av en eller annen saksbehandler uten noen nærmere begrunnelse. Og ikke minst, jeg blir skremt over at Politidirektoratet (i praksis én våpenfiendtlig saksbehandler) får nærmest carte blanche til å forby våpen og kalibre, innføre aktivitetskrav og bestemme over forbundenes skyteprogrammer...

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Satt helt på spissen H Nilsen. :wink:

 

Poenget mitt, med den nye forskriften, er at logikken brister. Man pålegger våpenskap (noe som forøvrig er veldig bra), og finner deg samtidig skikket til å bære våpen, men setter en begrensning på hva du skal ha?

 

For meg er det som om man utsteder et bilsertifikat, men setter en begrensning på hvor langt du kan kjøre pr. år.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal en med 10 fiskestenger på laks? den nord-atlantiske laksen er jo til og med truet.

 

Eller hva med golfkøller? Farlige greier det gitt. Vet om flere som er skadd jeg. Hva med max 3 køller?

 

Hva med å svare på en ordentlig måte Bukkebrøl? Jeg spurte ikke hva man skulle med 10 fiskestenger, men om hvorfor man trenger mer enn 6 våpen... Hadde satt pris på om du heller hadde svart meg på dette fremfor å slenge ut masse svada om fiskestenger og golfkøller.

Link to comment
Share on other sites

Den mentaliteten er vel dessverre det som omtrent kjennetegner skyttere og jegere i norge. Ingen skal ha mere en meg, selv om de har et behov for det, fordi jeg selv ikke trenger/har råd til/har behov for/ etc etc. Det ender vel opp med at disse byråkratene, som har sin egen anti-jakt og anti-våpen agenda, får slutt på all jakt og skyttesport om ikke så mange ti år. Nettopp fordi jegere og skyttere (og ikke minst deres relaterte organisasjoner og foreninger) ikke greier å stå samlet. :(

 

Denne holdningen blant jegere og skyttere i Norge er på vei til å grave vår egen grav, sakte men sikkert. Hvis vi som driver med jakt, skyting, våpensamling osv ikke snart får huet opp av bakken kommer vi dårlig ut. Vi må klare å stå samlet enhetlig og protestere mot lover og regler vi mener er urettferdige. Ikke bare sitte på hver vår tue og slenge dritt om de andres jakt eller skytterformer (satt på spissen). Vi trenger virkelig en organisasjon som våger å stå på krava og ikke bare bukker og neier til myndighetene hver gang forslag til en ny forskrift dukker opp. Vi må klare å legge stridigheter mellom ulike skyttergrener og jaktformer til sides og stå samlet ovenfor myndighetene, først da kan vi håpe på å bli hørt og få gjennomslag for det vi ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener Nilsen er at jeg ikke har de store forhåpninger til at NJFF tar tak i denne saken.

Den blir lett politisk ukorrekt på samme måte som blysaken.

Og byråktatiet i NJFF vil da ikke gjøre seg upopulære i politiske kretser ...vil de ??

 

Løpet er vel forresten kjørt i forhold til å få gjort noe med dette i denne omgangen, annet enn å tilkjennegi sin mishagsytring, noe jeg tror NJFF ikke vil gjøre.

 

Om et regjeringskifte vil kunne bidra til at nye rundskriv / tolkinger kommer er en annen sak, en kan ihvertfall håpe.

Så lenge POD tilsynelatende har fått bukta og begge endene i administreringen av våpenloven med forskrift, er det vel atter en gang de grå eminenser som styrer.

 

De lokale politimestrene virker også rimelig fornøyde med sine saksbehandlere på våpenkontorene, enten de nå er oppegående og bevisste, eller totalt nedsnødde paragrafryttere som ser det som sin orgamsiske glede i livet å nekte lovlydige jegere og skyttere å få løyve på våpen.

Hadde politimestrene engasjert seg en smule ville dette også kunne gitt en mer lik tolking av våpenloven.

Men her er de tilsynelatende helt fraværende.

Link to comment
Share on other sites

kjeg1

 

Ok - da skal du få et litt mere skikkelig svar;

 

Poenget mitt, med den nye forskriften, er at logikken brister. Man pålegger våpenskap (noe som forøvrig er veldig bra), og finner deg samtidig skikket til å bære våpen, men setter en begrensning på hva du skal ha?

 

For meg er det som om man utsteder et bilsertifikat, men setter en begrensning på hvor langt du kan kjøre pr. år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fortsetter å lese denne forskriften slik fanden leser bibelen:

 

I kap 17 § 89 står det at man kan låne ut halvautomatiske rifler og hagler, og pistoler og revolvere til den som har våpenkort til slike våpen. (en oppmykning i forhold til de gamle reglene.. Må vel få endret kortene hvor det står at utlån ikke er tillatt). Men i kap. 2 § 11 Står det at halvautomatiske våpen ikke er tillatt å omsette eller inneha.

 

Her trengs det noen oppklarende papirer...

Link to comment
Share on other sites

kjeg1

 

Ok - da skal du få et litt mere skikkelig svar;

 

Poenget mitt, med den nye forskriften, er at logikken brister. Man pålegger våpenskap (noe som forøvrig er veldig bra), og finner deg samtidig skikket til å bære våpen, men setter en begrensning på hva du skal ha?

 

For meg er det som om man utsteder et bilsertifikat, men setter en begrensning på hvor langt du kan kjøre pr. år.

 

Joda, ser den. Men hva trenger man mer enn 6 jaktvåpen til? Jeg mener, for å trekke ditt eksempel i en smule annen retning (som jeg mener passer bedre). De færreste har noe særlig mer enn 2 biler. Staten har ikke regulert det gjennom hvor mange biler en har lov å ha, men gjennom avgifter. (Jeg sier på INGEN måte at jeg støtter denne formen for politikk. Jeg sier heller ikke at jeg støtter alt i den nye våpenforskriften, men at jeg vil tro det finnes mye verre saker enn å ikke få lov til å inneha "mer" enn 6 våpen. For meg er 6 våpen mye, defor lurer jeg på hvorfor man trenger det.)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor man trenger mer enn 6 våpen

En ivrig jeger kan fort "trenge":

:arrow: Ei sjæbby hagle i 12/76 eller 12/89 til sjøfugljakt

:arrow: Ei nett hagle i 20 til rype- og duejakt

:arrow: Ei middels hagle i 12/70 eller 12/76 til annen haglejakt

:arrow: En drilling/kombi til rådyr- eller skogsfugljakt

:arrow: Ei (eller to) rifle® i finkaliber (eks .223Rem, .22 Hornet) til småvilt- og (eventuelt) bukkejakt

:arrow: Ei lett rifle i mellomkaliber (eks. 6.5x55, .260 Rem) til smygjakt på hjort og/eller reinsdyrjakt

:arrow: Ei rifle i mellomkaliber (eks. .308, .30-06, 9.3x62) med lyddemper og lyssterk kikkert til postjakt på storvilt

:arrow: Ei "rustfri" rifle til seljakt

:arrow: Ei kort rifle i grovkaliber (eks. 45/70, .444 Marlin) som hundeførerbørse

:arrow: Ei rifle i afrikakaliber (eks. .375H&H, .416 Rigby) til utenlandsjakt

:arrow: Ei salongrifle (.22LR) til kråkejakt og trening

 

Det blir to ganger 6, det. Og da har jeg ikke engang begynt å tenke på børsene man "tar på seg" for unger som ikke er gamle nok til å inneha våpen, men som er gamle nok til å delta på opplæringsjakt...

 

EDIT: Jeg kjenner mange som ikke skjønner at en ivrig fisker "trenger" mer enn ei eller to fiskestenger heller. Selv om hobbyfiskeren sjøl lett ser behovet for omtrent ti ganger så mange stenger. Samme logikken ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bukkebrøl, for det første var det du som blandet inn bil her og ikke jeg. For det andre så lurte jeg på om hvorfor man trenger mer en seks våpen. Kan du ikke bare svare like direkte på dette som Sako 30-06 gjorde? Dette var godt nok svar i massevis :wink:

 

Og sako 30-06, takk for et godt svar :D

Link to comment
Share on other sites

kjeg1

 

Ok - da skal du få et litt mere skikkelig svar;

 

Poenget mitt, med den nye forskriften, er at logikken brister. Man pålegger våpenskap (noe som forøvrig er veldig bra), og finner deg samtidig skikket til å bære våpen, men setter en begrensning på hva du skal ha?

 

For meg er det som om man utsteder et bilsertifikat, men setter en begrensning på hvor langt du kan kjøre pr. år.

 

Joda, ser den. Men hva trenger man mer enn 6 jaktvåpen til? Jeg mener, for å trekke ditt eksempel i en smule annen retning (som jeg mener passer bedre). De færreste har noe særlig mer enn 2 biler. Staten har ikke regulert det gjennom hvor mange biler en har lov å ha, men gjennom avgifter. (Jeg sier på INGEN måte at jeg støtter denne formen for politikk. Jeg sier heller ikke at jeg støtter alt i den nye våpenforskriften, men at jeg vil tro det finnes mye verre saker enn å ikke få lov til å inneha "mer" enn 6 våpen. For meg er 6 våpen mye, defor lurer jeg på hvorfor man trenger det.)

 

Så det er greit å dra inn biler til sammenligning, men ikke golfkøller osv?

 

Kanskje tenke deg litt om.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man fravike høringsutkastet så mye, uten å sende ut på ny høring. Nå må da Njff komme på banen.

Jah. Nå som det allerede er vedtatt.

Rolig i svingene nå. Jeg tror nok at heller ikke NJFF har fast plass ved skrivebordet til (til og med) en AP-statsråd. Jeg vil anta at NJFF føler seg akkurat like r*vp*lt som alle oss andre når et omforent høringsutkast blir arkivert under ræva til en eller annen saksbehandler i to år, for så å bli endret etter statsrådens forgodtbefinnende og vedtatt midt oppi sommerferien.

Poenget er at enkelte jegere ønsker å bruke våpen som er spesialtilpasset til nokså snevre bruksområder, men dette får de ikke lov til.

+1! For å bruke en analogi: Du får ikke lov til å kjøpe ei 9-10-fots lett slukstang til sjøørretfiske i sjøen, for ei vanlig 6-fots lettspinnstang kan brukes. Eller: Du får ikke lov til å kjøpe ei 7-fots AFTM3 fluestang til ørretfiske i små elver, for den 9-fots 5'eren du har kan brukes til lett ørretfiske.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg sitter og lurer på er hvordan de har tenkt å håndtere søknad om ekstra pipe i annet kaliber på for eksempel en blaser, eller sauer, eller hvilket som helst systemvåpen, ikke kan dette kalles et komplett våpen og ikke har de ofret blekk i å nevne det heller, ut ifra det jeg leste.

Link to comment
Share on other sites

...Og da har jeg ikke engang begynt å tenke på børsene man "tar på seg" for unger som ikke er gamle nok til å inneha våpen, men som er gamle nok til å delta på opplæringsjakt...

 

Nå er det nevnt våpen som primært skal brukes av andre i den nye forskriften. Dvs barn med jegerprøve som ikke er fylt 16. Jeg klarer ikke å lese ut av den nye teksten om dette er inkludert i de 6, eller kommer i tillegg.

 

Siden det fortsatt er folk som lurer på hvorfor man trenger mer enn 6 våpen, foreslår jeg at alle skriver hva de hadde valgt, hvis det opprinnelige forslaget på 8 hadde blitt vedtatt.

 

Slik ville jeg ha disponert de 8:

 

"tung" hagle til stasjonær jakt som f.eks due eller gås, kal 12 eller 10

Lett hagle til rypejakt på fjellet: kal 20

Kombinasjonsvåpen med småviltkaliber i riflepipa til skogsfugl / vinterjakt på rype: kal 12/ .22 Hornet

Kombinasjonsvåpen til kombinert Storvilt/rådyr og fugl. Kal 20/7x57R

Rifle til bukkejakt/bever/rev 6x45

Lett rifle til Hjort/rein 6,5x55

Elgrifle 9,3x62

Salonggevær .22

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan vi ikke likesågodt komme med en hel masse konspirasjonsteorier med det samme vi er i gang? 8)

 

Jeg tror Blaser har betalt en hel masse penger til det norske justisdepartementet for å vedta så få jaktvåpen som mulig til norske jegere. :mrgreen:

 

Den nye våpenforskriften er jo som skapt til de som ikke er våpeninteressert.

Altså de som syns Blaser er gode våpen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...