Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tror neppe vi som har våpen fra før av og ikke har våpenskap blir pålagt å kjøpe oss våpenskap med det første om vi da ikke kjøper våpen etter den nye loven er tredt i kraft.

 

...Jøss ja, akkurat som vi håndvåpeneiere :wink:

 

Edit: du kan ha et poeng i det at om man ikke kjøper noe mer så går mn klar... men hvem klarer å la være det da.

Link to comment
Share on other sites

Alle blir nok pålagt å ha våpenskap. Men det kommer til å bli en frist et godt stykke frem i tid. Hva med 01.01.2010?

 

Spørsmålet her er jo hvordan dette skal overholdes? Når man søker huker man av for at man har våpenskap, har man derimot erverevet våpen (lovlig) og ikke har våpenskap (fordi det ikke er noe krav til det) så tror jeg det skal godt gjøres å innføre noe krav om våpenskap for alle i norge som har gjort det på denne måten. Blir vanskelig å sjekke, og politiet vil nok ikke (les: har ikke penger til å) bruke mye ressurser på dette.

Jeg vil tro dette med våpenskap vil kun være et krav for de som: a) kjøper et første våpen (når loven er vedtatt) eller b) kjøper flere våpen (etter loven er vedtatt). Kan vel kansje trekke en liten paralell til dette med registreringspliktige/ikke registreringspliktige hagler(?)

Link to comment
Share on other sites

Virker som Storberget ser seg nødt til å vise ansikt i denne saken siden forslag til ny våpenforskrift fortsatt ligger til høring i følge http://www.regjeringen.no. .. og det kraftig på overtid.

Dette lille slippet av "se vi gjør noe med det", gir han sikkert et pusterom siden han nå skal ha en velfortjent ferie.

Er vi bare to her inne som tror at dette er et tomt og meningsløst "utspill" uten noensomhelst nyhetsverdi, fra en politiker som gjerne vil "vise handlekraft"? :roll: Så lenge man ikke finner noenting på de offisielle sidene fra Staten og Regjeringen, tror jeg også dette bare var et utslag av at Storberget trengte å vise seg fram litt før han tok ferie. I verste fall er det et tegn på at mannen kommer til å vedta et eller annet etter at han er tilbake i Regjeringsbygget, brun og fin fra ferien.

 

Men det hadde ikke skadd om noen der nede snart fikk ut finger'n, det der høringsforslaget går det snart mugg i...

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde mister Bigshot Storberget var for opptatt med å prøve å skape fred på jord og slik jeg.

Men der tok jeg grundig feil.

Glem aldri at enhver politikers fremste agenda er å fortsette å være politiker. For enhver pris.

 

Og byråkrati er samfunnets kreftsvulst! Det vokser og vokser helt til alt er spist opp, og dør!! 8)

Link to comment
Share on other sites

hei jeg har lest igjenom hele forslaget til denne nye loven som ble sent ut til behandling pluss alle kommentarene.og bakgrunnen for hvorfor ting skulle bli slik og slik.

 

Ja det var i forslaget krav om skap fra første våpen, videre var det okså forslag om inntill

8 våpen uavhengigt av kalibere, det var okså endel diskusjoner om halvautomatiske våpen for jakt

om og etterligne et system som svensker bruker for og slippe spesifikke modelbetegnelser.

 

for håndvåpen har jeg ikke de store minnene da det ikke er innenfor mitt interesefelt,

mener att det ikke sto noenting om att det ikke lenger vil være muligt og være våpensammler,

så de som har behov for mere en 8 våpen får registrere seg som sammlere.

 

for min del så oppfattet jeg lesningen som positiv og forenklende, men jeg er ikke genuint våpeninteresert

jeg er opptatt av jakt og da er våpenet et verktøy.

 

Det var forøvrig i forslaget en lempling i oppbevaring, det vil nå (hvis pungtet blir stående) bli annledning

til og oppbevare våpen i ubebodd hus, dvs att du da trygt kan ha en lovlig salong på hytta for kosen.

 

så ikke svartmal dette.

 

De der inne er fult klar over att det ikke er jaktvåpen som er problemet i kriminelle miljøer.

personlig har jeg ingenting imot att håndvåpen reguleres strengt så lenge det gir de som ønsker og har en legitim grunn til det allikevell kan gjøre handler innenfor sitt interesefelt.

 

jeg ser frem til og kunne kjøpe meg 4 hagler en kombi to rifler og en salong, da har jeg i bøtter og spann.

Kan opplyse om at det kun er Jaktvåpen som er innblandet i den nevnte våpengarderoben, ikke Skytterlagsvåpen, og ikke Handvåpen. Får håpe de ikke har barbert forslaget på 8 jaktvåpen, da dette var ett meget nøye gjennomtenkt anntal, men jeg er redd der er krefter som av en eller annen grunn er redd for at vi skal kunne ha 8 grovkalibrede rifler. Hva nå problemet skulle være med det.

Skytterlags/konkuransevåpen var der ikke foreslått noen endringer for, men der var ett meget intresangt forslag om at det skulle bli lov å låne håndvåpen (som med rifle) om man selv hadde våpenkort med samme kaliber på (dvs at har man 22lr på våpenkort til håndvåpen, kunne man fritt få skrive lånelapp på samme kaliber med en annen (stor hjelp ved testing/trening og ikke minst for å kunne låne våpen til konkuranse). Men dette regner jeg med blir barbert bort sammen med fri våpengarderobe, der kommer sikkert begrensninger ala 2 grov rifler, 2 fin rifler, 2 hagler, og er vi heldige 2 frie valg (selv om det 2 siste der nok blir barbert bort). Man kan jo ikke forvente at noe som er utarbeidet med fornuft som bakgrunn blir stående urørt av byrekrater og politekere. :roll:

Link to comment
Share on other sites

personlig har jeg ingenting imot att håndvåpen reguleres strengt

 

Da har du sikkert full forståelse for at for eksempel pistolskyttere synes det er helt kurant hvis man for eksempel begrenser antallet jaktvåpen til en rifle og en hagle?

 

Det spiller jo ingen rolle for dem ...

Link to comment
Share on other sites

 

De der inne er fult klar over att det ikke er jaktvåpen som er problemet i kriminelle miljøer.

personlig har jeg ingenting imot att håndvåpen reguleres strengt så lenge det gir de som ønsker og har en legitim grunn til det allikevell kan gjøre handler innenfor sitt interesefelt.

 

jeg ser frem til og kunne kjøpe meg 4 hagler en kombi to rifler og en salong, da har jeg i bøtter og spann.

 

Så du mener at konkuransevåpen er et problem i kriminelle miljøer?

 

Skoleeksempel på hvorfor "ostehøvelpolitikk" virker; denne gangen er det derimot en overraskelse til de som kun er interesert i redskap til jakt-begrensningene i det opprinnelige forslaget rammer dere, for konkuransevåpen er det igrunnen forbedringer.

Link to comment
Share on other sites

 

De der inne er fult klar over att det ikke er jaktvåpen som er problemet i kriminelle miljøer.

personlig har jeg ingenting imot att håndvåpen reguleres strengt så lenge det gir de som ønsker og har en legitim grunn til det allikevell kan gjøre handler innenfor sitt interesefelt.

 

jeg ser frem til og kunne kjøpe meg 4 hagler en kombi to rifler og en salong, da har jeg i bøtter og spann.

 

Så du mener at konkuransevåpen er et problem i kriminelle miljøer?

 

Skoleeksempel på hvorfor "ostehøvelpolitikk" virker; denne gangen er det derimot en overraskelse til de som kun er interesert i redskap til jakt-begrensningene i det opprinnelige forslaget rammer dere, for konkuransevåpen er det igrunnen forbedringer.

Ja her har vi helt klart noe å gjøre på tvers av interessefeltene til jeger og skytternorge!

Hvorfor kan vi ikke tenke (i det minste litt) på andres interesser innenfor skytesporten??

Innskrenkninger og strengere lover påvirker oss alle som har et eller annet forhold til skytevåpen. Selv om vi kun er konkurranseskytter i èn gren eller bare jakter rype . Samme pokkern hva slags våpentype vi har et forhold til, så faller det tilbake på deg til slutt.

 

Men det er ikke lett når selv skytterorganisasjonene motarbeider hverandre fremfor å samarbeide. :roll:

 

-> Benmagne

Om du har ei hagle eller et enhåndsvåpen med papirer i ditt navn, har du papirer på at du er en av norges mest lovlydige borgere. En konkurranseskytter som innehar en pistol har dessuten blitt stilt større krav enn en hagleskytter og er verdens flinkeste til å oppbevare våpnet/våpnene sine.

Finn frem en statistikk over stjålne våpen som kan ha interesse i det kriminelle miljøet her i landet og du vil finne forsvaret øverst på listen. Deretter våpenbransjen.

Våpen stjålet fra norske hjem er som oftest lett tilgjengelige haglegeværer som ikke har fått krav om innlåsing fra det offentlige. ..

Det er lov å tenke litt selv.

Link to comment
Share on other sites

Vg melder i dag 12.7.2008 at den nye forskriften som ble lagt frem i går vil tillate en garderobe på 6 jaktvåpen, og at det skal gode begrunnelser til å gå utover dette antalle. Dessuten skap fra 1 våpen. Havlautomatiske våpen blir forbudt :shock: - men det er VG som refererer

 

Hvor finner du dette? Link til inslag?

Men det har jo alltid vært ett forbud mot halvautomatiske våpen i norge...Men det har vært dispensasjon mot kjøp av vissetyper.

 

Men men jeg er kansje litt enig i at 6 jaktvåpen er nok...Men jeg er spendt på om løp telles som våpen eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette en j..ig rar måte å offentliggjøre en forskrift på? Kun i Media og ikke et ord på offisielle sider?

 

Har Storberget virkelig så sterkt på behov for mediaomtale??

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått nåværende praksis teller et våpen som et våpen uavhengig av om man har flere piper/kalibere til denne. La oss håpe denne muligheten holdes åpen. Statistikken, som vel er hovedargumentet for å begrense antallet jaktvåpen, blir jo ikke "dårligere". Det blir jo ikke flere våpen om det står noen løse piper i våpenskapa.

Link to comment
Share on other sites

-OM- ryktene stemmer, så er forskriften som er vedtatt helt forskjellig fra forslaget som ble sendt på høring til organisasjonene.

 

Det opprinnelige forslaget skulle gi åtte frie jaktvåpen uten begrunnelse for bruksområde, og fler til dem som kunne dokumentere et behov. Dessuten skulle halvautomatiske våpen automatisk være godkjente i Norge dersom de var godkjente i et annet Schengen-land.

 

Dersom resultatet blir seks (-25%) ikke fritt valgte jaktvåpen med begrunnelse for bruksområde på hvert av disse, ingen flere uansett, og ingen halvautovåpen som helst... da føler jeg meg lurt. Det samme burde samtlige organisasjoner som fikk dette på høring gjøre. Det burde ikke være mulig å ta de som omfattes av forskriften med på råd og bli enige om et forslag, for så å vedta det diagonalt motsatte. Snakker om svik!

 

Det er jo såklart mulig at ryktene bare er tull, og at forskriften ble vedtatt nøyaktig slik som den ble foreslått. Dette vil i så fall doble min aktelse for byråkrati og politikerstand i Norge! La oss håpe at dette kommer til å skje...

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Bor man i Oslo er dette en massiv oppmykning, og det er selv dersom man IKKE får fritt valg innen de 6.

 

Håper dog på 6 frie våpen og at ekstra løpssett ikke teller.

 

Det er sletts ingen oppmyking i Oslo. I Oslo fikk man registrere ei hagle, kombinasjonsvåpen i rådyrkaliber, kombinasjonsvåpen i storviltkaliber, salonggevær, .22 hornet, rådyrrifle (f.eks .243win). storviltrifle. dvs 7 våpen.

 

Hvis det stemmer med seks er dette en sorgens dag. 8 er snaut, men til å leve med. seks er alt for lite.

 

Hvordan kan man fravike høringsutkastet så mye, uten å sende ut på ny høring. Nå må da Njff komme på banen.

Link to comment
Share on other sites

Det er sletts ingen oppmyking i Oslo. I Oslo fikk man registrere ei hagle, kombinasjonsvåpen i rådyrkaliber, kombinasjonsvåpen i storviltkaliber, salonggevær, .22 hornet, rådyrrifle (f.eks .243win). storviltrifle. dvs 7 våpen.

Da forutsatte jeg at man hadde beholdt oppfatningen om 2 våpen i samme bruksområde, hvilket for de fleste kunne fremstå som en oppmykning.

 

Hvordan kan man fravike høringsutkastet så mye, uten å sende ut på ny høring. Nå må da Njff komme på banen.

Jah. Nå som det allerede er vedtatt.

Link to comment
Share on other sites

amatør -

 

Hvordan kan man fravike høringsutkastet så mye, uten å sende ut på ny høring. Nå må da Njff komme på banen.

 

Ikke regn med det. Tvert imot kan du forvente at Hr. Moland m.fl støtter forslaget fullt ut, iallefall dersom det ligger en ledig embetsstilling en eller anen plass i systemet....

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Rekker ikke å lese hele i dag, men dette virker relativt kjent. 6 våpen er uten "meget kvalifisert behov", hva det betyr er det for tidlig å si noe konkret om. Men jeg tviler på det nåløyet blir veldig stort.

 

 

Men jeg venter i spenning på første rundskrivhælvete.

Link to comment
Share on other sites

40 cm løpslengde??

 

Øyh, dette ække helt gærent: våpen med lengdejusterbar stokk skal måles med stokken i innerste stilling, og vil være godkjent om den tilfredsstiller kravet til minste totallengde. Da blir vel AR-15 karabin-stokker lovlige?

Link to comment
Share on other sites

Lærte dere ingenting i barndommen? Spør om mer enn du trenger, for bestemmerne gir deg mindre enn det du spør om, alltid :lol:

 

 

Forstår jeg rett når jeg tenker på paragraf 20 som "3 våpen utenom din garderobe, i affeksjonsverdi" ? Andre synspunkter?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel. Det var vel ikke noen store overraskelser her. Synd at det gikk ned fra 8 våpen som var i det opprinnelige forslaget. Noe positivt er det jo her, for eksempel 40cm riflepipe. Hvis dette nå faktisk praktiseres likt over hele landet vil det jo trolig gjøre livet lettere for jegere i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg venter i spenning på første rundskrivhælvete.

 

Huff. Fra forskriften:

 

Politidirektoratet kan nedlegge forbud mot skytevåpen som gjennom sin utforming eller virkemåte fremstår som særlig farlig og uten aktverdig anvendelse.

og

 

Politidirektoratet kan fastsette nærmere krav til aktivitet for å erverve og inneha skytevåpen.

og

 

Politidirektoratet skal godkjenne skyteprogram og/eller endringer i skyteprogrammer som er utarbeidet av en godkjent skytterorganisasjon

og så videre... :(

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Men jeg venter i spenning på første rundskrivhælvete.

 

Huff. Fra forskriften:

 

Politidirektoratet kan nedlegge forbud mot skytevåpen som gjennom sin utforming eller virkemåte fremstår som særlig farlig og uten aktverdig anvendelse.

og

 

Politidirektoratet kan fastsette nærmere krav til aktivitet for å erverve og inneha skytevåpen.

og

 

Politidirektoratet skal godkjenne skyteprogram og/eller endringer i skyteprogrammer som er utarbeidet av en godkjent skytterorganisasjon

og så videre... :(

 

Det er aldri bra at Politidirektoratet har myndighet til å gjøre noe som helst, de burde hatt klinkende klare retningslinjer å forholde seg til og ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Av og til får en nesten det inntrykk av at ny våpenforskrift er en slags "kompensasjons-handling", for den unnfallenhet man utøver i andre sektorer, som f,eks psykiatri, hvor en med jevne mellomrom leser i avisen om disse "maniacene", som går løs med våpen, tilegnet på en ulovlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Litt snaut med 6 jaktvåpen, dersom forslaget opererte med 8. Positivt at det blir lov å låne ut håndvåpen.

Forøvrig hadde jeg ventet meg noe i retning av : "INGEN tillates å erhverve noen form for våpen dersom man ikke kan dokumentere at man er en blind, lam, homofil/lesbisk kystfisker-neger-same-muslim, med DYPE røtter i det norske samfunn."

Link to comment
Share on other sites

tolker det om halvautomatiske våpen dit hen at det gjelder f.eks AR-15 o.l, men ikke til de tiltenkte grener, da dette omfattes av foregående paragraf. står jo at det gjelder våpen som KAN bygges om til automatvåpen.. derfor vil jeg vel tro at hagle og jaktrifle halvauto ikke går under dette.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Etter å ha skumlest gjennom dokumentet kan jeg vel si det ble omtrent som jeg har skrevet tidligere og forventet. Eneste overraskelse var forbud mot kjøp av (alle) luftvåpen grovere en 5,5 mm (§23).

Link to comment
Share on other sites

Er det nytt at man i følge §14 b, kan få dispensasjon til å erverve .22lr pistol selv om man er under 18, eller har det alltid vært slik? (Eller har jeg misforstått?) I så fall begynner jeg med pistolskyting!

(Neida, jeg skal begynne uansett :D(Tenkte med luftpistol før jeg så dette) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...