Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skummelt at slikt kommer på en Fredag, nesten så man mistenker at de vil ha helgen til og planlegge eventuelle drakoniske planer og oppsett av vinkelsliper på bakrommet :(

 

Nesten så jeg pakker ned mine våpen, slenger en spade over skulderen og spaserer en tur i skogen inntill jeg vet hva det går i.

Link to comment
Share on other sites

Uansett utfall av loven, det er INGEN LOV som vil ha tilbakevirkende kraft.

Det vil ikke si at de ikke kan kreve å lage spiker av alle våpnene dine -- det vil bare si at de ikke kan bøtelegge, fengsle, eller på annen måte straffe deg i morgen for noe som var lovlig i dag da du gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

Det vil si at de ikke kan tvinge deg til å selge/ødelegge våpen du allerede har på bakgrunn av at du har fulgt loven fullt ut tidligere. MEN du vil ikke få lov til å erverve flere våpen enn du har dersom du er over den nye grensen.

Sorry, jeg tror du har misforstått begrepet "tilbakevirkende kraft".

Link to comment
Share on other sites

Nesten litt merklig at justis ministern går ut med dette uten ar noe ligger på lov data eller dep.no.

Husk forskrifter kan en FRP regjering etter 2009 endre uten å gå veien om Stortinget. Blir dette for Tøysete har vi fortsatt et håp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det vil si at de ikke kan tvinge deg til å selge/ødelegge våpen du allerede har på bakgrunn av at du har fulgt loven fullt ut tidligere. MEN du vil ikke få lov til å erverve flere våpen enn du har dersom du er over den nye grensen.

Sorry, jeg tror du har misforstått begrepet "tilbakevirkende kraft".

 

Har nok ikke det altså. Men du må gjerne forklare hvor du mener jeg tar feil. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har nok ikke det altså. Men du må gjerne forklare hvor du mener jeg tar feil. ;)

At du mister den økonomiske verdien av våpnene dine regnes ikke som en straff.

 

Tror du virkelig at de ikke har mulighet til å totalforby sivile våpen? Tror du ikke England og Australia har lover mot tilbakevirkende kraft, og likevel gjennomførte de beslag av enkelte våpentyper?

Link to comment
Share on other sites

Her ligger innslaget, se ca 13 minutter inn i sendingen.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/388084

 

Ikke noe mer info enn det som har kommet frem i tråden, annet enn at Storberget fokuserer på "voldsprodukter" noe jeg tolker som rent fjas. Ikke et ord om hva de egentlige endringene blir.

 

Ps.

Edward har helt rett i sin tolkning av tilbakevirkendekraft, 300 kongen gjør en helt vanlig feil og misforstår hele opplegget.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At du mister den økonomiske verdien av våpnene dine regnes ikke som en straff.

 

Tror du virkelig at de ikke har mulighet til å totalforby sivile våpen? Tror du ikke England og Australia har lover mot tilbakevirkende kraft, og likevel gjennomførte de beslag av enkelte våpentyper?

 

Da snakker vi om forskjellige ting, og ikke våpenantall som det var snakk om her. Nå kjenner heller ikke jeg finjussen i England eller Australia - det er det kanskje andre her inne som gjør - men normalt sett vil det være vanskelig å vedta en lov slik at staten med loven i hånd kan komme å ta dine våpen. Det de derimot KAN gjøre er å vedta forbud mot bruk av visse typer våpen og/eller kaliber for å gå rundt dette her selvsagt, og da er det som du sier at våpnet ditt mister sin verdi. Men slik er det alltid. Bilen min falt drastisk i verdi etter nyttår den, men sånn er det noen ganger...

Link to comment
Share on other sites

Våpenskap fra første våpen er vedtatt

Jeg stiller meg spørsmålet: Hva med alle AG3 til HV som ligger rundt i de 1000 hjem. Må alle mann til depoet for å få utdelt våpenskap?

 

De (og politiets våpen) er ikke omfattet av våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Har nok ikke det altså. Men du må gjerne forklare hvor du mener jeg tar feil. ;)

At du mister den økonomiske verdien av våpnene dine regnes ikke som en straff.

 

Tror du virkelig at de ikke har mulighet til å totalforby sivile våpen? Tror du ikke England og Australia har lover mot tilbakevirkende kraft, og likevel gjennomførte de beslag av enkelte våpentyper?

 

 

Kan du utdype hva du mener med dette Edward?

Link to comment
Share on other sites

Da snakker vi om forskjellige ting, og ikke våpenantall som det var snakk om her.

Jeg hørte akkurat gjennom nyhetsinnslaget, der de sier at det kommer en begrensning på antall jaktvåpen man kan ha.

 

Dersom denne grensen skulle være lavere enn det antall jaktvåpen du har i dag, står myndighetene fritt til å kreve X antall solgt eller innlevert uten kompensasjon til deg.

 

Se på disse "voldsproduktene" som nå forbys -- når Storberget sier at det er ulovlig å innha, tror du det betyr at du får lov til å beholde et slikt produkt bare fordi du har innehatt det lenge?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe mer info enn det som har kommet frem i tråden, annet enn at Storberget fokuserer på "voldsprodukter" noe jeg tolker som rent fjas. Ikke et ord om hva de egentlige endringene blir.

 

 

NRK hadde klippet den fint da, først litt film fra NOKAS-ranet og så et innslag om våpenloven med film av maskinpistoler.

Link to comment
Share on other sites

Kan du utdype hva du mener med dette Edward?

Myndighetene står fritt til å totalforby sivile våpen, og kreve innlevering og destruksjon av disse uten vederlag, uten at det bryter mot en bestemmelse om tilbakevirkende kraft.

 

Derimot står de ikke fritt til å totalforby sivile våpen, kreve innlevering og destruksjon, ta imot våpen innen fristen, og deretter fengsle deg i morgen for å ha innehatt våpen i dag da det var lovlig.

 

"Tilbakevirkende kraft" betyr IKKE at noe ikke kan totalforbys og destrueres!

Link to comment
Share on other sites

Er det noe rart at forakten for politikere og byråkrater bare øker og øker i samfunnet vårt??? :roll:

 

 

Finnes ikke rart i det hele tatt. Men her har jo Storberget, godt hjulpet av NRK fått sjansen til å fremstå som en kar som tar tak i sakene og ordner opp.

Link to comment
Share on other sites

Da snakker vi om forskjellige ting, og ikke våpenantall som det var snakk om her.

Jeg hørte akkurat gjennom nyhetsinnslaget, der de sier at det kommer en begrensning på antall jaktvåpen man kan ha.

 

Dersom denne grensen skulle være lavere enn det antall jaktvåpen du har i dag, står myndighetene fritt til å kreve X antall solgt eller innlevert uten kompensasjon til deg.

 

Se på disse "voldsproduktene" som nå forbys -- når Storberget sier at det er ulovlig å innha, tror du det betyr at du får lov til å beholde et slikt produkt bare fordi du har innehatt det lenge?

 

Ja, det kan godt være mulig. La oss ta Amstaff og Pitbull, disse var lovlig å eie i Norge inntil en lov i 2004 ble vedtatt om at disse skulle være ulovlige her. Det betyr at alle som eide en slik en før loven ble vedtatt har fortsatt lov til å ha hunden, men de kan ikke selge den eller parre den. De har heller ikke lov til å gi den bort. Er altså KUN vedkommende som hadde den fra før loven ble tredt i kraft som har anledning til å eie den. Og hvem sier at det ikke blir slik i denne saken også?

Link to comment
Share on other sites

Og hvem sier at det ikke blir slik i denne saken også?

 

Med mindre noen er redd for "Rikets sikkerhet" så er det nettopp dette du beskriver som vil skje. I tillegg kan man forby bruk av et spesifikt våpen og følgelig vil verdien og den potensielle bruken forsvinne av seg selv. Surt, men sant.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste dere kan være 100% sikker på, er at det IKKE er tenkt å gjøre livet lettere for jegere og skyttere, eller noen form for oppmking av regelverket. Bare vent til noen av de "grå eminenser" på bakrommene får forståelse av ordet "hjemmeladning"...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan godt være mulig. La oss ta Amstaff og Pitbull, disse var lovlig å eie i Norge inntil en lov i 2004 ble vedtatt om at disse skulle være ulovlige her. Det betyr at alle som eide en slik en før loven ble vedtatt har fortsatt lov til å ha hunden, men de kan ikke selge den eller parre den. De har heller ikke lov til å gi den bort. Er altså KUN vedkommende som hadde den fra før loven ble tredt i kraft som har anledning til å eie den. Og hvem sier at det ikke blir slik i denne saken også?

Jeg gjetter på at det blir slik du beskriver, at man får beholde det man har men eventuelt får problemer med å kjøpe nytt.

 

Men poenget er at selv om de skulle finne på at destruere alt du eier, kan du ikke uten videre påberope deg "tilbakevirkende kraft".

 

Ikke første gang jeg etterlyser en sticky om tilbakevirkende kraft.

Link to comment
Share on other sites

Det var da svært til pessimisme. Dersom forslaget, som var på 7 jaktvåpen, blir vedtatt, vil dette være en fordel for de fleste. Du kan fritt velge 7 våpen, og det vil ikke bli noen behovsprøving på dette. Samtidig blir det mer lik behandling i hele landet, og saksbehandlingen blir enklere og raskere.

Med feks. en hagle, en drilling, en 22, en 223, en 308, har du fortsatt to våpen å gå på. Det burde være mulig å drive jakt med dette.

I tillegg kommer sportsvåpen.

 

Om det blir forbudt med mer enn 7 jaktvåpen, vil en få flere måneder på seg til å selge unna, og en får selvsagt beholde pengene selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men poenget er at selv om de skulle finne på at destruere alt du eier, kan du ikke uten videre påberope deg "tilbakevirkende kraft".

 

Ikke første gang jeg etterlyser en sticky om tilbakevirkende kraft.

 

Poenget her er at du ikke helt skiller snørr og barter akkurat nå.

 

Tror denne kan klargjøre en del. En rimelig grei paralell. :)

 

http://www.nv.no/Web-dokumenter/HTML-dokumenter/Tidligere%20artikler.%20Grl%20%C2%A797%20web.htm

Link to comment
Share on other sites

Det som gir meg mest angst om skumle hensikter fra øvrigheta er at det ikke har vært noen form for innsyn inn i den loven som nå har tredd i kraft, og jeg antar da at hverken NJFF, NSF eller NFPS etc. har fått ett innsyn i den heller. Forslaget til loven fikk vi aller nådigst se, men hvorfor ikke den som har blitt vedtatt?

 

Vi vet ikke hva som står i denne loven, og jeg velger derfor og anta det verste. F.o.m. Mandag kan sportskyting være historie i kongeriket.

 

EDIT:virker som jeg misforstod tidligere innlegg litt

Har ikke sett innlegget, og kommer ikke til det heller, jeg ville bare blitt så hissig ut ifra hva det er skrevet her. Men er det flere som føler for og dra NRK osv. for retten for injurierende og æreskrenkende uttalelser etter at de drog NOKAS-ranet inn i dette? Ihvertfall et par hissige brev til dem fra assorterte forbund bør det bli.

Link to comment
Share on other sites

Her ligger innslaget, se ca 13 minutter inn i sendingen.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/388084

 

Ikke noe mer info enn det som har kommet frem i tråden, annet enn at Storberget fokuserer på "voldsprodukter" noe jeg tolker som rent fjas. Ikke et ord om hva de egentlige endringene blir.

Rent generelt, så var dette et fullt og helt tulleinnslag uten noe som helst nytt.

Både våpenskap fra første våpen og jaktvåpengarderobe har ligget i korta før forslag om våpenforskrift ble ferdigskrevet.

Virker som Storberget ser seg nødt til å vise ansikt i denne saken siden forslag til ny våpenforskrift fortsatt ligger til høring i følge http://www.regjeringen.no. .. og det kraftig på overtid.

Dette lille slippet av "se vi gjør noe med det", gir han sikkert et pusterom siden han nå skal ha en velfortjent ferie.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Innslaget fra NRK sier at forskriften er presentert. Antar vi ser noe mer "public" neste uke.

 

tror ikke at det kommer noen store overaskelser:

 

- Våpemskap (som forventet)

- Sterkere virkemidler/pressiseringer mot ulovlige våpen/og volds "redskaper" (som forventet)

- Restriksjoner på antall våpen (som forventet ) (tipper på 2 hagler, 2 rifler(grov), 2 finkalibrede for jegere)

 

Noen massiv indragning av våpen i privat eie er det ingen som trenger å frykte. Faktisk blir jeg svært overasket om noen i det hele tatt får indratt jakt våpen som er ervervet på lovlig vis.

 

Tror nok Storberget mener oppriktig selv at dette vil føre til et tryggere samfunn. Totalt sett har han nok rett, men å videre begrense antallet lovlige våpen i privat eie vil i beste fall ha en microskopisk/umerkbar effekt. Noe Storberget mest sansynnlig er klar over.

 

Men med dagens samfunnsutvikling vil våpen i privat eie bli mer kontroversiellt med tiden. Om 20-50 år vil helt sikkert kreves en meget god grunn for anskaffesle og ikke minst en grunn for å beholde dem (må være aktiv jeger/skytter f.eks). Et totalforbud vil ikke komme så lenge det er behov for jakt - DFS vil også være svært seiglivet.

 

Men vi lever i et demokrati - mange og aktive brukere innefor et interessefelt gir makt. Som et eksempel, om en et dårlig et, kan en se at alkohol og tobakk fortsatt er fullt lovlige varer. Selv om all fornuft skulle tilsi et umiddelbart totalforbud, om en ser på hva slags skader/kostnader dette påfører samfunnet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

-> norwegianwiking

Slutt å tull!

Se det teite innlegget og sett deg opp din egen mening.

Så lenge du ikke virkelig har noe å frykte ved innehav av masse ulovlige våpen, så kan du også slappe noe av.

Det er dessuten ikke noen ny våpenlov, det er en ny våpenforskrift som er et samarbeid blant annet mellom POD og en rekke skyteorganisasjoner.

Link to comment
Share on other sites

hei jeg har lest igjenom hele forslaget til denne nye loven som ble sent ut til behandling pluss alle kommentarene.og bakgrunnen for hvorfor ting skulle bli slik og slik.

 

Ja det var i forslaget krav om skap fra første våpen, videre var det okså forslag om inntill

8 våpen uavhengigt av kalibere, det var okså endel diskusjoner om halvautomatiske våpen for jakt

om og etterligne et system som svensker bruker for og slippe spesifikke modelbetegnelser.

 

for håndvåpen har jeg ikke de store minnene da det ikke er innenfor mitt interesefelt,

mener att det ikke sto noenting om att det ikke lenger vil være muligt og være våpensammler,

så de som har behov for mere en 8 våpen får registrere seg som sammlere.

 

for min del så oppfattet jeg lesningen som positiv og forenklende, men jeg er ikke genuint våpeninteresert

jeg er opptatt av jakt og da er våpenet et verktøy.

 

Det var forøvrig i forslaget en lempling i oppbevaring, det vil nå (hvis pungtet blir stående) bli annledning

til og oppbevare våpen i ubebodd hus, dvs att du da trygt kan ha en lovlig salong på hytta for kosen.

 

så ikke svartmal dette.

 

De der inne er fult klar over att det ikke er jaktvåpen som er problemet i kriminelle miljøer.

personlig har jeg ingenting imot att håndvåpen reguleres strengt så lenge det gir de som ønsker og har en legitim grunn til det allikevell kan gjøre handler innenfor sitt interesefelt.

 

jeg ser frem til og kunne kjøpe meg 4 hagler en kombi to rifler og en salong, da har jeg i bøtter og spann.

Link to comment
Share on other sites

Var da utrolig mye sutring her, og en av tingene er for at man må ha ett våpenskap fra første våpen....!!!! Tydeligvis ikke mange som eier håndvåpen da nei, for de har måttet kjøpe våpenskap fra første våpen lenge...hvorfor ??? sikkerhet sier mange...skal det ikke gjelde for de som "bare" jakter og har "bare" inntil 3 lange våpen hjemme ??

 

Nei, absolutt påtide spør du meg......tenk sikkerhet...ikke bare for innbrudd...men også for alle de små som tusler rundt og tester våpen når han far ikke er hjemme....

 

Og uansett bør vel inntill 7 jaktvåpen holde leeeenge selv for den ivrigste jeger......

 

K.

Link to comment
Share on other sites

oioioi...dette blir spennende, skal bli interresant og lese hele forskriften, spesielt om jaktvåpengarderoben har blitt redusert fra de opprinnelige 8.

 

men det viktigste, hvor lang tid får vi på oss til og kjøpe våpenskap?

jeg har ikke råd de nærmeste 2-3mnd :(

Link to comment
Share on other sites

Var da utrolig mye sutring her, og en av tingene er for at man må ha ett våpenskap fra første våpen....!!!! Tydeligvis ikke mange som eier håndvåpen da nei, for de har måttet kjøpe våpenskap fra første våpen lenge...hvorfor ??? sikkerhet sier mange...skal det ikke gjelde for de som "bare" jakter og har "bare" inntil 3 lange våpen hjemme ??

 

Nei, absolutt påtide spør du meg......tenk sikkerhet...ikke bare for innbrudd...men også for alle de små som tusler rundt og tester våpen når han far ikke er hjemme....

 

Og uansett bør vel inntill 7 jaktvåpen holde leeeenge selv for den ivrigste jeger......

 

K.

 

Se svar lenger ned.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det refereres til ukastene her ,er det noen som har sett / funnet den endelige vedtatte forskriften. Har fortsatt ikke sett noe på Lov data eller odin.

Link to comment
Share on other sites

Var da utrolig mye sutring her, og en av tingene er for at man må ha ett våpenskap fra første våpen....!!!! Tydeligvis ikke mange som eier håndvåpen da nei, for de har måttet kjøpe våpenskap fra første våpen lenge...hvorfor ??? sikkerhet sier mange...skal det ikke gjelde for de som "bare" jakter og har "bare" inntil 3 lange våpen hjemme ??

 

Nei, absolutt påtide spør du meg......tenk sikkerhet...ikke bare for innbrudd...men også for alle de små som tusler rundt og tester våpen når han far ikke er hjemme....

 

Og uansett bør vel inntill 7 jaktvåpen holde leeeenge selv for den ivrigste jeger......

 

K.

 

Våpenskap hadde jeg faktisk klart før mitt første skytevåpen kom i hus.

Å det skal vel egentlig bare mangle, er verdt å betal 3700kr for å få oppbevart mine våpen trygt.

Dessuten så blir jeg også tatt vesenligt mer seriøst av folk som ikke liker våpen i det hele tatt.

Når de ser hvordan jeg oppbevarer mine våpen å min ammunisjon.

 

Jeg har ikke noe problem med at våpenskap blir påbudt.

Så lenge det ikke kommer en haug med andre påbud samtidig.

Historien har jo vist oss at godtar vi en ting fra de som sitter der oppe, så tenker jo de at da kanskje godtar vi enda mere.

 

Å jeg skjønner ikke helt hva de politikerne våre egentlig er redd for.

Det er nordmenn vi snakker om her en av verdens mest fredlige raser.

Så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor våre politikere skal hakke så jævlig på oss.

Det har vel noe med at vi godtar tydeligvis alt som politikerne slenger mot oss.

 

En amerikaner mener jo dette om Norge å han har jo stortsett rett, men han vet kanskje ikke at vi blir rævkjørt av våre egne folkevalgt ganske ofte.

 

"WTF?!?!?..you live in Norway the most peacefullest, nicest , safest country in the world.."

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke Storberget generelt! :?

 

Men det beror bl.a. på forskriftene på fyrverkeri og sånn.....

 

Uansett, våpenskap har man så det er ikke noe problem.

 

Det som irriterer meg er Storbergets innstilling til ting som er "farlig". Farlig i gåseøyne da alt som er nettopp det, skal ikke tillates. Slik virker det ihvertfall, er nok sikkert ikke så lenge til at man ikke kan ha verken pang pang på nyttårsaften eller på jakt......

 

UNDERSTREKER : Min mening....

Link to comment
Share on other sites

oioioi...dette blir spennende, skal bli interresant og lese hele forskriften, spesielt om jaktvåpengarderoben har blitt redusert fra de opprinnelige 8.

 

men det viktigste, hvor lang tid får vi på oss til og kjøpe våpenskap?

jeg har ikke råd de nærmeste 2-3mnd :(

 

Jeg tror neppe vi som har våpen fra før av og ikke har våpenskap blir pålagt å kjøpe oss våpenskap med det første om vi da ikke kjøper våpen etter den nye loven er tredt i kraft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...