Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klarte ikke å lese meg til noe om etterregistrering av gamle hagler.. Var forberedt på at det kom nå.

Ellers så syntes jeg det var morsomt å lese avsnittet om forbud mot ekspanderende prosjektiler i ammunisjon til pistol/revolver. Med mindre våpnene ble benyttet til konkurranse/øvingsformål. Hvem er det som har pistol/revolver som ikke blir bare blir brukt til det?? A & B gjengen?? De søker ikke likevel.

Link to comment
Share on other sites

tolker det om halvautomatiske våpen dit hen at det gjelder f.eks AR-15 o.l, men ikke til de tiltenkte grener, da dette omfattes av foregående paragraf. står jo at det gjelder våpen som KAN bygges om til automatvåpen.. derfor vil jeg vel tro at hagle og jaktrifle halvauto ikke går under dette.

 

Da er det ikke snakk om AR-15, H&K 94 osv. Ingen av disse som er produsert de siste 25 årene kan bygges om til select fire med mindre man har utstyr for presisjonsmaskinering og tilgang på helauto deler.

Link to comment
Share on other sites

Ser i §89 ledd D at man nå kan låne ut pistol/revolver til personer som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Hva legger de i tilsvarende? Om man har en revolver i .357mag, kan man da låne en i cal .44 hos en annen person? Eller kan man kun låne i de kaliber man selv har?

Link to comment
Share on other sites

Har nå skummet igjennom forskriften, og må si det for meg som eier og konkurranseskytter med enhåndsvåpen ikke har noen umiddelbare negative følger. Det har derimot kommet oppmykninger mht utlån av pistol/revolver, både mellom privatpersoner og fra klubb. Dette tyder godt, da det kan virke som om man da fører fokuset fra å betrakte våpenet i seg selv som farlig, over til at vurderingen må dreie seg om hvem som har det i hende.

 

Videre må jeg nok si at jeg er glad for at det nå stilles krav til våpenskap fra første våpen. (De som tidligere har sluppet dette er kanskje uenig.) For meg står det som en udelt positiv ting at man pålegges å gjøre det vanskeligere for uvedkommende å kunne legge hånd på skytevåpen personen ikke skal ha adgang til. Om det er barn i husstanden eller en kjeltring, det spiller liten rolle, man gjør det man i utgangspunktet kan for at det ikke skal skje.

 

Det som kanskje blir spennende i tiden som kommer er hvorvidt de forskjellige våpenkontorer evner å legge seg på en mest mulig lik praksis......... Forskjellene har kanskje vært for store tidligere, og jeg tror ikke umiddelbart at en ny forskrift i seg selv vil hjelpe den enkelte saksbehandler til å nærme seg en enhetlig praksis. Det er viktig at enkeltpersoner i kontakt med det offentlige opplever at man blir behandlet ut fra fastsatte premisser, og ikke vilkårlig.

Link to comment
Share on other sites

Tja, etter å ha skummet gjennom den nye forskriften ser den ikke så gale ut. Det kunne vært mye være...og for meg personlig betyr dette at jeg uten særlige grunner kan ha 6 jaktvåpen + en del konkuransevåpen + arve noen. Og et så stort skap har ikke jeg råd til :mrgreen:

Det er en del tolkninger her som er gjort klarere fra forige gang, synes jeg da. Og det blir nok fortsatt solgt halvautomatiske våpen i Norge etter dette, om forskriften følges og forvaltninga ikke fortsetter å følge gammel praksis, der forvaltninga føler forskriften ikke er "god nok". Det er mye skumlere! Forvaltningens frie skjønn er ett mangehodet monster som ikke er så lett å få livet av...

Link to comment
Share on other sites

Den største endringen jeg kan se gjelder antikke våpen. I den nye forskriften er det "svartkruttvåpen" produsert før 1890 som er unntatt registrering. Altså originale munnladere, kammerladere og perkusjonsrevolvere. I §110 står det at de tidligere ikke regpliktige rifler og hagler med modellår før 1885 og pistoler/revolvere før 1871 kan beholdes uten særskilt tillatelse. Altså, den som allerede har en Rolling Block kan beholde den uregistrert- men ved eierskifte må den registreres. Samme ståa som med hagler erhvervet før 1990, med andre ord.

 

Dette er nok ikke så viktig for 90% av landets våpeneiere, men det kan bli katastrofe for bevaring av norsk våpenhistorie når alle som vil kjøpe seg en gammel Kongsberg Rolling Block er nødt til å bruke av jaktvåpengarderoben (eller bli medlem av NSU og kjøpe en RB som sin eneste svartkrutt patronrifle til konkurransebruk). Jeg ser for meg at mange fine, gamle våpen kommer til å bli ødelagt i løpet av de nærmeste tiårene, når folk f. eks. ikke kan skaffe seg en antikk RB fordi de allerede har ei rifle som "dekker samme bruksområde".

 

Og hva var egentlig problemet med antikke våpen? Jeg er ikke kjent med et eneste tilfelle hvor slike våpen har blitt brukt til noe kriminelt?

 

Vet noen hvilken dato forskriften trer i kraft? Det står bare "når departementet bestemmer det".

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser videre så sier lovforskriften at også våpen produsert etter 1890 i "ukurante" kaliber er å regne som ikke-kontrollpliktige våpen. Så min tolkning blir da at også patronvåpen originalt beregnet for sortkrutt lagd før 1890 er å definere som ikke-kontrollpliktige våpen.

Link to comment
Share on other sites

"Hvis det stemmer med seks er dette en sorgens dag. 8 er snaut, men til å leve med. seks er alt for lite."

 

Holder det ikke med et jaktvåpen :roll::?:

En drilling med div. siktemidler - og et innstikkløp i .22 LR :wink: til billig og mye trening :D med samme våpen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Justisministeren vil være "helt klar". :lol:

 

Som jeg skjønner det, vil man nå kunne risikerer kjempebøter hvis man har "farlige gjenstander", slik som negleklipper, brekkjern, brødkniv og for ikke å snakke om tollekniv.

 

Loven blir nok svært åpen for frie tolkninger, og den enkelte tjenestemann kan selv vurdere om en kjøkkenkniv som oppdages nedlåst i bagasjerommet på en bil ved ren rutinekontroll, skal gå innunder de nye bestemmelsene.

Her kan det bli en masse inntekter til statskassen i form av bøter og forelegg.

 

Storberget burde nok ha tenkt seg om før han nå innfører strenge lover og regler som slår ut helt tilfeldig, kjernen i dette lovforslaget blir å straffe de som spiller med åpne kort, samt å true "farlige gjenstander" over på de kriminelles hender, fremfor å se at det er mennesket og ikke gjenstanden som begår handlingene.

 

Det er vel ikke lenge før også kjøkkenredskaper reguleres ved lov, kanskje kjøkkenkniver må være butte i enden, og ikke mer enn 7 cm :?:

 

Jeg undres over regjeringens svært uklare og skiftende lovreguleringer, forklaringen kan være at de har røyka for mye i sin ungdom. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med hyppige lovendringer er ikke noe røyking i ungdommen, men hyppige og individuelle forskningsrapporter som skal tas i betraktning som harde fakta, selv om resultatene svært ofte er helt individuelle..

 

For meg virker det som om regjeringen i det store og hele bare driver å synser sammen med forskere om hva som kan fungere, så er det ut på høring og vedtak som eksperimentering, funker det ikke så prøver vi noe nytt. I det store og hele er det oss kostnadene går ut over.

 

Men våpenskapsloven.... Thumbs up :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er en sorgens dag om denne loven blir gjeldende. 6 våpen :evil: . Virker på meg som det begynner å bli et stort behov for å vite nøyaktig hva jeg skal skyte med mine våpen. Om det er en sel, et skadedyr, en elg eller pappskive burde være revnende likegyldig. Og det burde være like greit å kjøpe ei halvauto hagle som ei overunder. Denne loven burde vi jegere fått løst opp litt i før de finner på å sette den inn.

Link to comment
Share on other sites

Det står 6 jaktvåpen :cry:

 

http://www.regjeringen.no/upload/JD/Ved ... ter/Ny%20våpenforskrift.pdf

 

En begrensning på 6 jaktvåpen er virkelig tullete. :twisted:

 

Når tallet 8 ble nevnt tenkte jeg at det var ihvertfall nesten levelig, men 6 er helt patetisk. For meg. Hvorfor skal jeg måtte begrense antall jaktvåpen bare fordi noen andre greier seg med 6???

 

Hvis jeg tenker på hva jeg har bruk for, som et minimum, så kommer jeg til følgende:

 

22lr - kråke/due

243Win - rev/rådyr

7X64 - rein

8x57JRS dobblerifle til dreven villsvin

9,3x62 - meget lett/kort hundefører rifle til elg

375H&H på elgpost

450NE for bøffel og elefant

20/76 til rype

12/70 for skogsfugl

 

Hmm. Hva er logikken i at jeg ikke skal kunne ha en slik "våpen garderobe"? Ingenting av det jeg har eller trenger egner seg til noen NOKAS ran akkurat, og ikke utgjør jeg noen fare for andre selv om jeg har disse våpenene... :roll:

 

Min forakt for politikere og byråkratene har nå økt enda mere. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det med å ha mer enn 6 våpen er igrunn kun forbeholdt spesialiserte jeger å betrakte som en nødvendighet, for oss vanlige rekreasjonsjegere er 6 våpen nok:

 

1 uslitelig star baikal hagle til all fuglejakt, 22 LR for trening, .223 for varmint, 6,5x55 tungt utstyrt bøjakt rifle på hjort, tungt utstyrt .30-06 eller større for elg, en valgfri etter hvilket kaliber man liker- lettvektsrifle til smygjakt på storvilt.

 

Trenger en gjennomsnittsjeger virkelig noe mer?

 

Skal man på gåsejakt med 12\89 for å teste gåsejakt engang, er det jo ikke noe problem å låne en bekjents hagle for nettopp dette formål. Ei heller en rifle spesialisert for sel o.l.

 

Det med ett lass med våpen hjemme er å betrakte som "mye vil ha mer" "kjøpedilla" og "kjekt å ha liggende" :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som om man er ferdig med jødene i denne omgang og har konsentrert seg om kommunistene :D

 

Man får håpe at en del folk som følte seg trygge og sikre på at myndighetene ikke kom til å begrense deres rettigheter fikk seg et velfortjent spark i ræva.

 

Brutal oppvåkning?

Sikkert, men det er bedre enn å ikke våkne i det hele tatt ..

Link to comment
Share on other sites

Det med å ha mer enn 6 våpen er igrunn kun forbeholdt spesialiserte jeger å betrakte som en nødvendighet, for oss vanlige rekreasjonsjegere er 6 våpen nok:

1 uslitelig star baikal hagle til all fuglejakt, 22 LR for trening, .223 for varmint, 6,5x55 tungt utstyrt bøjakt rifle på hjort, tungt utstyrt .30-06 eller større for elg, en valgfri etter hvilket kaliber man liker- lettvektsrifle til smygjakt på storvilt.

 

Trenger en gjennomsnittsjeger virkelig noe mer?

 

Skal man på gåsejakt med 12\89 for å teste gåsejakt engang, er det jo ikke noe problem å låne en bekjents hagle for nettopp dette formål. Ei heller en rifle spesialisert for sel o.l.

 

Det med ett lass med våpen hjemme er å betrakte som "mye vil ha mer" "kjøpedilla" og "kjekt å ha liggende" :)

 

Hvorfor skal de som er noe mere aktiv en gjennomsnittsjegeren måtte gå gjennom ild og vann for å få det de trenger til deres bruk? Bare fordi DU greier deg med 6???

 

Selv om jeg ikke trenger eller har bruk for en sportsbil, eller en ipod eller hva det en måtte være, så ser ikke jeg noen grunn til å legge hinder i veien for de søm trenger eller ønsker det! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser heller ikke en grunn til å legge noen hinder i veien for de som har behov for mer en 6 våpen, men så er det også åpnet i forskriften for at folk kan få mer våpen ved behov.

 

Det gjenstår igrunn bare å se hvordan de enkelte politistasjonene behandler søknadene etter de nye forskriftene. Jeg vil tro og mene at forskjellene her vil forbli store, slik som de er per i dag.

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven må få tid til å fungere før man kommer med nye endringer.

 

Som det er nå, tolkes den forskjellig i forskjellige distrikter, og mange tjenestemenn har vanskelig for å forstå nøyaktig hva som står skrevet, hyppige endringer gjør ikke saken bedre.

 

Hvis våpenloven skal fungere skikkelig, må den være solid, rettferdig, lett å forstå for alle og man bør unngå rom for altfor mange personlige tolkninger.

 

Dagens politikere tenker fort og gæli, vi er inne i de kortsiktige og korttenkte løsningers tidsalder. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Denne loven burde vi jegere fått løst opp litt i før de finner på å sette den inn.

 

Har du hørt NJFF komme med protester mot de nye forskriftene?

Nei dessverre Bukkebrøl. Jeg har ikke hørt Norges Fiskeriforbund protestere, men har heller ikke sjekket hvor stor deres innsats har vært for å få loven levlig for oss jegere. Men jeg har mine mistanker.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven må få tid til å fungere før man kommer med nye endringer.

 

Som det er nå, tolkes den forskjellig i forskjellige distrikter, og mange tjenestemenn har vanskelig for å forstå nøyaktig hva som står skrevet, hyppige endringer gjør ikke saken bedre.

 

Hvis våpenloven skal fungere skikkelig, må den være solid, rettferdig, lett å forstå for alle og man bør unngå rom for altfor mange personlige tolkninger.

 

Dagens politikere tenker fort og gæli, vi er inne i de kortsiktige og korttenkte løsningers tidsalder. :lol:

 

Og derfor burde PoD's mulighet til og sende ut rundskriv i øst og vest vært fjernet. Alle rundskriv skal jo avløses av denne loven, og da det klart og tydelig står at PoD har lov og gjøre hva faen de vil så kommer det så og si 100% garantert til og utstedes en drøss med nye så fort loven er i effekt. Både .455" + kalbrede våpen og 12.7 er jo nå i effekt lovlig igjen, men så fort 'visse elementer' innad i øvrigheta får tid til og sette seg ned foran en PC så kommer det til og bli forbudt igjen. Noe som betyr at vi i effekt er tilbake der vi var dagen før loven tredde i kraft, nemlig med et utall rundskriv som vanskeliggjør forståelsen og forvaltningen av loven\forskriften.

Link to comment
Share on other sites

 

Se der var den ja.

Hadde innerst inne regnet med det, siden en stortingsmann alltid holder ord. :mrgreen:

 

Det er vel ikke så mye skytevåpen ministeren tar tak i danne gangen, avisenes oppslag om drap utført med kjøkkenredskaper har vel vært det avgjørende. :lol:

 

Det er fremdeles uklarheter angående kniver og liknende om hva som er "aktverdig grunn", noe som kan gi enkelte uheldige situasjoner.

Jeg kan ærlig talt ikke se hva som er galt med lommekniv, nå er det jo mulig å få flere tusen i bot, samt anmeldelse for brudd på våpenloven om man blir stoppet og det viser seg at man har en Leatherman i beltet.

 

Kanskje litt utenfor, men hva har Storberget tenkt å gjøre i forhold til kontroll på hvor mange våpen ambassadepersonell måtte ta med seg inn og ut?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo nå en mulighet til å stramme tommelskruene litt på NJFF. Hvis de IKKE tar solid grep i denne saken, så melder ALLE som er imot dette seg ut av NJFF, og sier høylydt hvorfor!! :x

(Tror man da likegodt kan melde seg ut med en gang.) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, ikke uventet. Nå er det bare å vente på de første rundskriv som forbyr alt over .375. Og når forskriften skal revideres om en tre-fire år, så er vi nok nede i et svimlende antall av fire våpen.

 

Ja, man kan regne med at pipa får en annen låt da enn når .50 BMG ble forbudt ...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det da vitterlig dokumentert at lovlige våpenbærere er 98%+ less likely til å gjennomføre en kriminell handling.

 

Når man får lov til å se på tv hvis man oppfører seg når man er barn osv.... De samme regler gjelder som voksen.

 

Hvor mange med våpentillatelse går ut i helga for å sloss? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden, og jeg erkjenner at jeg ikke er den ivrigste våpenfantasten her på forumet, men kan da ikke skjønne at ikke 6 våpen skal dekke hele jaktbehovet og vel så det?

 

En annen sak er at stadige endringer i forskriftene vil med årene føre til nye begrensninger, og med det i bakhodet så kan man se for seg at man får enda færre våpen å rutte med. Men selv den ivrigste jeger og skytter vil da fint klare seg med 3-4 våpen?

Link to comment
Share on other sites

Du preiker til feil skokk når du prater om individualisme, dette er Norge, og er utøves gjennomsnittet :P

 

Dette gjenspeiles i alle grader av samfunnet vårt, statistikk er etterhvert blitt ett av de viktigste midlene for alle rapporter og nyheter, og står sterkere til grunn for lovendringer enn noensinne.

 

Når da 70% av alle jegere klarer seg utmerket med 6 våpen, hvorfor skal de høre på brøkdeler av massene? Flertallet overkjører alltid minoritene. Jeg anbefaler skyteinteresserte i å melde seg som en minoritet 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden, og jeg erkjenner at jeg ikke er den ivrigste våpenfantasten her på forumet, men kan da ikke skjønne at ikke 6 våpen skal dekke hele jaktbehovet og vel så det?

 

En annen sak er at stadige endringer i forskriftene vil med årene føre til nye begrensninger, og med det i bakhodet så kan man se for seg at man får enda færre våpen å rutte med. Men selv den ivrigste jeger og skytter vil da fint klare seg med 3-4 våpen?

 

Og med slike våpeneiere har man ikke bruk for reguleringskåte politikere og embedsmenn. Snakk om å grave sin egen grav ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...