Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

Du kunne ervervet haglene på grunnlag av affeksjon - de bør kunne holdes utenom garderoben.

 

§ 20. Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

 

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

 

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei!

 

Les våpenforskriftens §20, samt Politiets "Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker", som du finner her:

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_368.pdf

 

Det du spør om omtales i pkt. 3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv:

 

3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv

 

Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler

og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde

omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet

behov for våpenet.

 

Videre kan det gis tillatelse til å erverve og inneha pistol, revolver og våpen som ikke er

tillatt benyttet til jakt, i spesielle tilfeller til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje på

grunnlag av arv og affeksjonsverdi alene.

 

Når det gjelder erverv av arvede våpen, er søkeren ofte interessert i å beholde våpenet som

et minne om arvelater uten at vedkommende kan påvise noe direkte behov for våpenet.

 

Bestemmelsen innebærer at det ved arv kan gis ervervstillatelse til søker i rett opp- og

nedadstigende linje for inntil 3 rifler og/eller hagler som lovlig kan benyttes til jakt.

 

Søknad om ervervstillatelse på grunnlag av arv for pistol/revolver og/eller rifler/hagler som

ikke lovlig kan benyttes til jakt, skal i alminnelighet avslås. Forskriften åpner imidlertid for å

innvilge slike søknader «i spesielle tilfeller». § 20 annet ledd siste punktum bestemmer at

begrensningen til tre våpen likevel ikke gjelder. Politidirektoratet antar at

Justisdepartementet med dette mener at vedkommende ikke kan forvente å kunne erverve

inntil tre våpen av disse våpenkategorier.

 

Slike søknader kan f.eks. innvilges hvor det kan sannsynliggjøres at arvelater eller en annen i

rett oppadstigende linje har brukt det aktuelle våpen i motstandskampen under siste krig.

Det vil likeledes kunne tenkes å foreligge grunnlag for ervervstillatelse i andre helt spesielle

tilfeller.

 

Det reises ofte spørsmål på hvilket tidspunkt våpen kan overdras på bakgrunn av arv.

Utgangspunktet må være at arvelater enten har avgått ved døden eller at vedkommende er

så syk evt av andre årsaker ikke lenger er i stand til å ta vare på våpnene på en betryggende

måte, slik at det er naturlig å overdra våpnene til nære slektninger som følge av arv.

Direktoratet har f eks hatt en forespørsel fra et politidistrikt hvor en frisk 40- åring forlangte

å få overført sine rifler/hagler til sin 16-årige sønn som arv, hvoretter han selv skulle kjøpe

nye våpen og i egenskap av verge skulle disponere de våpen som var tenkt overført til

sønnen. Sistnevnte forhold faller klart utenfor reglene om overføring av våpen som følge

av arv. I slike tilfelle må en ordinær behovsprøving legges til grunn for at våpnene skal

kunne overdras til sønnen.

 

Direktoratet viser til at forskriften § 20 ikke har affeksjonsverdi som selvstendig grunnlag

for erverv, uten at denne er knyttet opp til en arvesituasjon i rett opp- eller nedadstigende

linje. Politidirektoratet viser imidlertid til at våpenloven § 7 tredje ledd om «annen rimelig

grunn» fortsatt må vurderes på selvstendig grunnlag. Dette innebærer at det også vil kunne

gis ervervstillatelse på grunnlag av arv/affeksjon i andre tilfelle, for eksempel til

gjenværende ektefelle eller mellom søsken. Forskriften § 20 vil da ikke komme til

anvendelse.

Link to comment
Share on other sites

Takk Niki og POS. Siden dere tydeligvis har peiling... Hva synes dere(og selvsagt dere andre) om følgende brev til politiet:

 

 

Navn, Dato etc

 

Jeg har våpentilatelse på to hagler og en rifle som jeg har arvet. Våpen dette omhandler er:

 

Hagle 1

Hagle 2

Rifle 1

 

Jeg ønsker å forsikre meg om at disse er registrert etter våpenforskriftens paragraf 20 pkt. 3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi – Arv.

 

” Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler

og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde

omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet

behov for våpenet.”

 

Begge haglene er arvet etter min farfar, og skal ikke benyttes til jakt. Haglenes arvegiver er avgått med døden. Riflen har jeg arvet av min Morfar, og skal ikke benyttes i jakt. Riflens arvegiver er ikke avgått med døden, men har både kreft og kols og bør derfor falle inn under kravet ”…ikke lenger er i stand til å ta vare på våpnene på en betryggendemåte, slik at det er naturlig å overdra våpnene til nære slektninger som følge av arv.”(jfr. 3.5.1.4.2).

 

Jeg ønsker ikke å plombere haglene og riflen selv om de ikke skal brukes til jakt, da jeg håper mine barn en gang i tiden kan få glede av dem.

 

Jeg ønsker følgelig at disse våpene skal være i min besittelse, slik at mine fremtidige barn kan benytte dem, men at de ikke skal inngå i min våpengarderobe. Disse tre våpene ønsker jeg ikke å bruke på jakt, og ønsker følgelig ikke å ha dem registrert som jaktvåpen i min våpengarderobe. Nå som reglene tilsier at våpengarderoben er på 6 våpen, begrenser 3 arvede våpen(som ikke benyttes i jakt) mine muligheter til å ha våpengarderobe som tilfredsstiller mine jaktbehov.

 

Jeg ønsker en bekreftelse på at disse våpene blir registrert på meg som arv, ikke som jaktvåpen, og at de da ikke inngår i min våpengarderobe. Dersom dere har ytterlige spørsmål, så ta gjerne kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker å forsikre meg om at disse er registrert etter våpenforskriftens paragraf 20 pkt. 3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi – Arv.
Sammenblanding av forskrift og rundskriv. Jeg ville endret dette til noe a la:

 

Jeg ønsker å forsikre meg om at disse er registrert ihht. våpenforskriftens § 20. og viser til politidirektoratets rundskriv 2009/09, pkt. 3.5.1.4.2 "Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi – Arv."

 

Forøvrig ville jeg ikke nevnt plombering og fremtidig bruk (barn), det er irrelevant og kan oppfattes som et konstruert behov som da underminerer behovet som beskrives i forskriftens § 20. Du burde kunne få ervstillatelse grunnet affeksjon. Punktum. Du behøver altså ikke oppgi noen annen grunn/forklare hvorfor du ikke ønsker å ødelegge (plombere) våpnene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg var innom våpenkontoret og skulle søke om to våpen idag, en "hagle, kaliber 12", "godkjennt til jakt", ikke halvautomatisk.

Og en kombi.

Jeg skal ut på bruktmarkedet, så jeg har ikke avgjort våpentype, produsent eller modell,

og da blei det stopp gitt!

Jeg kan ikke forstå hvordan understående tekst anngår meg, da jeg søker om våpen godkjennt til jakt!

Det har altså ikke for kort løp, for kort totallengde eller av forbudt kaliber eller type, for da ville det ikke vært godkjennt til jakt!

Saksbehandleren mente også jeg måtte oppgi hva slags jakt jeg skal bruke våpent til, og ikke at det er noe stort problem, men jeg kan ikke se hvordan det er relevant så lenge våpenet er godkjennt til jakt innenfor det gjeldende regelverket.

Det ligger liksom i korta at jeg ikke skal på elgjakt med hagle :roll:

 

3.2 Søknaden

Det har forekommet at søknader feilaktig er blitt innvilget til tross for at det/de aktuelle

våpen ikke er tillatt å erverve i Norge, eller for våpen som søkeren ikke har et reelt behov

for. Dette skjer blant annet fordi politiet godtar søknader med mangelfulle opplysninger.

Det er spesielt ved søknader vedrørende erverv og innførsel av halvautomatisk

hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle dette problemet er aktuelt.

Fra praksis kan som eksempel nevnes at typer halvautomatiske militært pregede våpen, som

for eksempel US-karabin, HK 91, osv, ofte blir ført opp som «rifle cal 7,62».

Søknad om tillatelse til å innføre- og/eller erverve skytevåpen skal inneholde tilstrekkelige

opplysninger om våpenet til at politiet kan identifisere våpenet. Det må i søknaden gis

opplysninger om:

Våpentype (for eksempel pistol)

Fabrikkmerke (for eksempel Colt)

Modellbetegnelse/navn (for eksempel Goverment)

Minimum pipelengde

Kaliber (for eksempel cal. 45 ACP)

Mekanisme (enkelt/dobbeltskuddsvåpen, repeter, halv- eller helautomatisk m.v.)

Våpennummer (ved kjøp fra privatperson)

Ved søknad om ervervstillatelse på halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/

pumpehagle skal fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse alltid oppgis.

Hvis det i søknaden kun er oppgitt at søkeren ønsker å erverve en «rifle» i et kaliber uten å

angi våpenmerke eller annen type betegnelse, og politiet ikke finner grunn til å innhente

nærmere opplysninger, bør politiet ved en eventuell innvilgelse gi tillatelse på

«rifle/repetergevær» i det aktuelle kaliber.

 

Dette betyr jo i praksis at om jeg skal handle brukt, så må jeg kontakte selger først og melde interesse, for så å søke på det aktuelle våpenet i etterkant.

Tungvindt byrokrati!

En annen ting jeg lurer på er om pumpehagle nå sidestilles med halvauto. Les igjennom, og bli forvirret :?:

Bakgrunnen for denne bestemmelsen er problemt med feilaktig innvilgelse av tilatelse til å inneha "feil" halvautomatisk rifle o.l, og det kan jeg forsåvidt forstå, men i praksis så blir dette tolket til å omhandle alle våpen.

Slitsomt, upraktisk og fordummende.

Link to comment
Share on other sites

[...]Dette betyr jo i praksis at om jeg skal handle brukt, så må jeg kontakte selger først og melde interesse, for så å søke på det aktuelle våpenet i etterkant.

Tungvindt byrokrati![...]

 

Ja, og takken kan du sende til alle de som har vært i overkant kreative når de har lett etter "smutthull" for å skaffe seg en SP89, US-carbine eller annet sacks de egentlig ikke hadde "behov" for...

Link to comment
Share on other sites

De likestilles i denne teksten : Ved søknad om ervervstillatelse på halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle skal fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse alltid oppgis.Men når man leser på søknadsblanketten så er det bare halv og helauto som "stikker seg ut".

Link to comment
Share on other sites

Defintivt...

Men det fordrer en magaisn hagle (som har vært et begrep siden Høyre og Jan P. Syse fikk innført registreringplikt på disse i 1978) og Magasinhagler må du da tydligvis nå oppgi mere nøyaktig hva du skal ha.

Men du slipper altså å krysse av for halvauto på skjemaet.

(nå er nok den biten i all hovedsak tiltekt rifler...)

 

I still fail to see the problem :?

Link to comment
Share on other sites

Defintivt...

I still fail to see the problem :?

 

Man kan pga søknadsskjemaets utforming, bli forledet til å tro at en pumpemekanisme (repeter) ikke faller inn under regelen om :Ved søknad om ervervstillatelse på halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle skal fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse alltid oppgis. rett og slett fordi det ikke nevnes på blanketten.

Jeg har alltid trodd at det kun var de våpentypen som faktisk nevnes på blanketten som det kreves at man oppgir "fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse". Således har jeg trodd at man ved en innvilget søknad på "hagle kaliber 12" kunne erverve en pumpehagle. Det har nok også vært praksis i alle fall i mitt politidistrikt inntil den nye forskriften kom.

 

Dette er bare en kommentar til hvordan den nye forskriften forvaltes i praksis, en praksis jeg oppfatter som særdeles stivbent, det er det hele.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 10 months later...
Også bra et ervervstillatelse har gyldighet på et år.

Når ble denne nye forskriften satt i verk?

Har nemlig et par tillatelser som ble godkjent i august, men det er brukt gamle skjemaer som sier seks måneder.

 

Det er sikkert blitt nevnt i tråden, men 37 sider med innlegg var litt mye å kikke gjennom. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...