Jump to content

Ny våpenforskrift vedtatt!


gordon setter

Recommended Posts

"tung" hagle til stasjonær jakt som f.eks due eller gås, kal 12 eller 10

Lett hagle til rypejakt på fjellet: kal 20

Kombinasjonsvåpen med småviltkaliber i riflepipa til skogsfugl / vinterjakt på rype: kal 12/ .22 Hornet

Kombinasjonsvåpen til kombinert Storvilt/rådyr og fugl. Kal 20/7x57R

Rifle til bukkejakt/bever/rev 6x45

Lett rifle til Hjort/rein 6,5x55

Elgrifle 9,3x62

Salonggevær .22

 

12/89 værbestandig halvauto til sjøfugljakt

20 O/U til rype/lett fuglejakt

12 O/U eller halvauto til skogsfugl

22. salong til rypejakt og annet småtteri + trening

.223 til rev/skadedyr (medium range optikk + demper)

.243 el. 6.5 til hjort og rådyr (lett børse)

.308 til villsvin og elg (tyngre posteringsbørse)

.375 til elg og villsvin på kortere hold og evt. større villsvin (type Zeiss varidot 1-4 optikk osv)

 

Med 6 våpens garderobe så må jeg f.eks søke .308en til elgbaneskyting og 12 kalibers halvauto til figurjakt istedenfor ren jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vil anta at NJFF føler seg akkurat like r*vp*lt som alle oss andre når et omforent høringsutkast blir arkivert under ræva til en eller annen saksbehandler i to år, for så å bli endret etter statsrådens forgodtbefinnende og vedtatt midt oppi sommerferien.

Det kan du jo godt anta.

Selv anser jeg det minst like sannsynlig at styret i NJFF ikke er overrasket i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Komplett våpen var med i første utkast også, og da leste jeg et sted at systemvåpen var løsningen. At en kasse med flere løp bare talte som ett komplett våpen. Håper det stemmer :-)

Da bør du enten satse på et våpen som Blaser eller magnum utgaven av Sauer med diverse sluttstykker og løp, eller en kryssmatet rifle basert på en tilnærmet lik hylse. Viss ikke vil du få mateproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Komplett våpen var med i første utkast også, og da leste jeg et sted at systemvåpen var løsningen. At en kasse med flere løp bare talte som ett komplett våpen. Håper det stemmer :-)

 

Det er jo slik det har vært praktisert til nå, så siden det ikke er spesifisert noe så er de vel sansynligvis ikke endret noe.

 

 

Hvorfor kan vi ikke likesågodt komme med en hel masse konspirasjonsteorier med det samme vi er i gang? 8)

 

Jeg tror Blaser har betalt en hel masse penger til det norske justisdepartementet for å vedta så få jaktvåpen som mulig til norske jegere. :mrgreen:

 

Den nye våpenforskriften er jo som skapt til de som ikke er våpeninteressert.

Altså de som syns Blaser er gode våpen :twisted:

 

Ehm, det er jo et merke til som passer godt inn. Et norsk produsert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ærlig talt ikke hysteriet om maks 6 våpen. Jeg synes forøvrig at denne grensen er tåpelig, og håper det ikke blir for vanskelig for de som ønsker å eie flere våpen i å gjøre dette.

 

Men tilbake til "max 6 våpen diskusjonen". Sako 30-06 ramser opp en hel mengde våpen, som skal være absolutt nødvendig. Jeg ser ærlig talt fortsatt ikke problemet. Se her; Ei rustfri rifle i kal. .308 dekker ALT av jakt i Norge, uansett! Man ikke ha to forskjellige rifler for å dra på henholdsvis rådyrjakt eller elgjakt. Ei hagle i 12/70 dekker alle behov for haglejakt. Det er ikke absolutt nødvendig å ha ei i kal. 20 for rype, og ei 12/89 for gås. Gjør jegeren jobben sin dreper man det meste med 12/70. Deretter kan man ha ei grovere rifle for afrikajakt, en .22 for trening og jakt denne er egnet til. Vips...fortsatt en "plass" ledig til hva det nå skulle være.

 

Jeg skjønner selvfølgelig at våpeninteresserte vil eie flere våpen, men la oss ikke gjøre problemet større enn det er. Det finnes andre ting å bekymre seg om.

 

G.G

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ærlig talt ikke hysteriet om maks 6 våpen. Jeg synes forøvrig at denne grensen er tåpelig, og håper det ikke blir for vanskelig for de som ønsker å eie flere våpen i å gjøre dette.

 

Men tilbake til "max 6 våpen diskusjonen". Sako 30-06 ramser opp en hel mengde våpen, som skal være absolutt nødvendig. Jeg ser ærlig talt fortsatt ikke problemet. Se her; Ei rustfri rifle i kal. .308 dekker ALT av jakt i Norge, uansett! Man ikke ha to forskjellige rifler for å dra på henholdsvis rådyrjakt eller elgjakt. Ei hagle i 12/70 dekker alle behov for haglejakt. Det er ikke absolutt nødvendig å ha ei i kal. 20 for rype, og ei 12/89 for gås. Gjør jegeren jobben sin dreper man det meste med 12/70. Deretter kan man ha ei grovere rifle for afrikajakt, en .22 for trening og jakt denne er egnet til. Vips...fortsatt en "plass" ledig til hva det nå skulle være.

 

Jeg skjønner selvfølgelig at våpeninteresserte vil eie flere våpen, men la oss ikke gjøre problemet større enn det er. Det finnes andre ting å bekymre seg om.

 

G.G

Ooouuh :shock::shock::shock:

En modig mann som taler Roma midt i mot. I mitt skap er det nøyaktig 6 registrerte børser + ei uregistrert hagle. Og jeg synes det er kjipt hvis jeg ikke skal få kjøpe ett jern til, hvis lysten og pengene er der. Men jeg er aldri så lite enig med ovenstående. Selv om jeg selvfølgelig aldri vil innrømme det ovenfor kona...

Link to comment
Share on other sites

Komplett våpen var med i første utkast også, og da leste jeg et sted at systemvåpen var løsningen. At en kasse med flere løp bare talte som ett komplett våpen. Håper det stemmer :-)

Da bør du enten satse på et våpen som Blaser eller magnum utgaven av Sauer med diverse sluttstykker og løp, eller en kryssmatet rifle basert på en tilnærmet lik hylse. Viss ikke vil du få mateproblemer.

 

For å helle litt bensin på bålet, så kan jeg fortelle at sist jeg var å leverte søknader på 5 løp til blaseren fikk jeg en muntlig bemerkning fra damen bak skranken:

-Du må være klar over at noen av løpene/våpene kan bli tilbaketrukket når den nye våpenforskriften kommer....

 

Jeg sa at det var derfor jeg hadde valgt å kjøpe meg ei systemrifle, nettopp pga den kommende våpengarderoben. Hun var ikke helt enig i at et løp ikke ble regnet som et eget våpen iom. at du fikk eget våpenkort på det. Uansett, jeg fikk iallefall mine søknader godkjent! :D

 

For dere som ble litt bekymret av å lese dette, så skal det sies at dette var hennes tanker og meninger da... hun visste jo ikke hva som ville komme i forskriften hun.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

G.G:

 

Hvis du jakter rådyr ei helg i november med .308en din og så skal du neste helg på feks seljakt med annen ammo, og kanskje til og med en annen kikkert. Da sliter du dersom du ikke har en av disse fancy hypermoderne systemriflene. Det er mørkt før du kommer hjem fra jobb (i hvert fall her nordpå), og du har rett og slett ikke mulighet til å skyte inn børsa før jakta er i gang igjen neste helg. Dette er ikke et tenkt tilfelle, men et høyst selvopplevd tilfelle.

 

Menmen, sjalusien og troen på egen fortreffelighet og egen kunnskap over andres behov er tydeligvis stor.

 

(Skjønner ikke at jeg gidder, noen har tydeligvis store problemer med at individet selv skal bestemme over seg selv.)

 

Her i norge skal individet kunne bestemme over seg selv. Men det er kun hvis man er "alternativ" eller en "minoritet" (f.eks. homo eller muslim). Da passer media og myndighetene på at INGEN peller deg på nesa. :wink:

 

Men hvis du bare er en helt vanlig lovgyldig borger som har jakt og skytting som interesse, da bør du helst kle deg i noe kommunegrått, ikke stikke hode frem, ikke stille krav, og ihvertfall marsjere i takt med "the party line". Ellers blir det værst for deg...

 

Egentlig så har jegere blitt en form for minoritet her i landet, og således burde vi beskyttes mot myndighetene og den grå massen av anti-jakt og anti-våpen fanatikere!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor ble det av forslaget om og få registrert alle haglene som er i norge ? Det var jo oppe en gang at man skulle få et slags amnesti og kunne få regisrert så mange hagler man ville i en overgangsfase slik at man fikk alle haglene i registeret.Disse skulle da gå utenom en eventuell våpengarderobe. Man vet jo at det finnes de som har mange hagler som de har arvet og kjøpt selv før det ble registrering på hagler. Er det noen som vet hvorfor dett er blitt tatt ut og noen grunn til det ?

Link to comment
Share on other sites

Forbud mot halvauto er vedtatt så her etter blir det bare revolverfelt :shock:

Angående forbud mot halvauto våpen, som jeg skrev tidligere i tråden så har det vært forbudt hele tiden. Som en her ser fra forige foreskrift

§ 2-8. Erverv av hel- eller halvautomatisk skytevåpen

 

Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter. Politidirektoratet kan dispensere fra denne bestemmelsen.

Link to comment
Share on other sites

G.G:

 

Hvis du jakter rådyr ei helg i november med .308en din og så skal du neste helg på feks seljakt med annen ammo, og kanskje til og med en annen kikkert. Da sliter du dersom du ikke har en av disse fancy hypermoderne systemriflene. Det er mørkt før du kommer hjem fra jobb (i hvert fall her nordpå), og du har rett og slett ikke mulighet til å skyte inn børsa før jakta er i gang igjen neste helg. Dette er ikke et tenkt tilfelle, men et høyst selvopplevd tilfelle.

 

Menmen, sjalusien og troen på egen fortreffelighet og egen kunnskap over andres behov er tydeligvis stor.

 

(Skjønner ikke at jeg gidder, noen har tydeligvis store problemer med at individet selv skal bestemme over seg selv.)

 

Hvis du leste hele innlegget mitt så fikk du kanskje med deg at jeg også synes grensen på 6 våpen er latterlig? Eller valgte du å overse dette, for så å gå til personangrep på meg? Hvordan er jeg sjalu, hvor påstår jeg min fortreffelighet, og hvor setter jeg min kunnskap høyere en andres? Hvis du ikke klarer å heve deg over barneskoledebatt kan du like godt la være delta i et ellers voksent forum.

 

Hvis du leste innlegget mitt ekstra godt, la du kanskje merke til at det faktisk var en "plass" ledig. Jeg hadde i tillegg 2 rifler som er tillatt til seljakt i den lista også.

 

Jeg er i likhet med deg glad i vårt levesett her i Norge, men grenser må faktisk til for at et samfunn skal kunne fungere. Det du beskriver er anarki. Alle vet hvordan det ville gått.

 

Furthermore; det var aldri min intensjon å prøve å dumme ut de som vil ha flere våpen, og prøvde å få fram det i innlegget.

 

G.G

Link to comment
Share on other sites

Får dra ned på kammeret og se om søknaden på ei halvauto rifle går igjenom i morra jeg da.. Eller om de er helt hengt opp i dissa nymotens greiene sine..

 

Er ellers forøyd med endringene... Våpenskap burde vært krav for lenge siden spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

Angående forbud mot halvauto våpen, så har det vært det hele tiden. Som en her ser fra forige foreskrift

§ 2-8. Erverv av hel- eller halvautomatisk skytevåpen

 

Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter. Politidirektoratet kan dispensere fra denne bestemmelsen.

 

 

Ellers så står der ingenting om at ikke hvert eneste ett av de 6 våpnene i jaktgarderoben ikke skal behovsprøves som før. Der står vel egentlig bare max 6 våpen, og jeg tolker det dithen at den enkle og greie jaktgarderoben som i utgangspunktet skulle gjøre det likt for alle i utgangspunktet ikke eksisterer. Det som har skjedd er at man har innført ett tak på 6 jaktvåpen, jaktvåpengarderoben eksisterer slik jeg leser foreskriften ikke.

 

Lånemuligheten som nå åpner seg for håndvåpen er ett gode som vil gjøre livet litt lettere for de av oss som heller villåne våpen til enkelte grener, frem for å måtte handle seg til fant for å kunne konkurere på ett mosjonsnivå.

 

En annen god ting er at langvåpen nå blir definert til en total lengde på 840mm og en løpslengde på 400mm.

Dette fjerner nødvendigheten av å søke på egne hundeførerbørser, og åpner for mere individuell justering av løpslengde (med tanke på demper etc).

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste og alvorligste med denne forskriften er ikke om vi skal ha et tak på 6 eller 8 jaktvåpen, men at den presiserer at øvrigheten i tiden fremover kan forby absolutt alt de av en eller annen grunn, rett og slett ikke liker. De trenger ikke (selv om de kan) ta hensyn til hva andre EØS land godtar og alt som "ser" farligere ut er forbudt, dvs. alt som har et typisk "taktisk" utseende kan nå forbys. Dette betyr at trenden å forby visse kalibere og manuelle bolt rifler med "svarte" skjefter, løse magasiner osv. har fått ny legitimitet...

Link to comment
Share on other sites

Om du leser på nytt vingemutteren så ser du at det står ; "av MILITÆR karakter".

Var ingen problem da jeg søkte for halvauto hagla jeg har, eller halvauto salongen. Kun avkryssing for at våpenet er halvauto, og ingen ord i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Angående forbud mot halvauto våpen, som jeg skrev tidligere i tråden så har det vært forbudt hele tiden. Som en her ser fra forige foreskrift
§ 2-8. Erverv av hel- eller halvautomatisk skytevåpen

Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter. Politidirektoratet kan dispensere fra denne bestemmelsen.

Om du leser på nytt vingemutteren så ser du at det står ; "av MILITÆR karakter".

Var ingen problem da jeg søkte for halvauto hagla jeg har, eller halvauto salongen. Kun avkryssing for at våpenet er halvauto, og ingen ord i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så står der ingenting om at ikke hvert eneste ett av de 6 våpnene i jaktgarderoben ikke skal behovsprøves som før. Der står vel egentlig bare max 6 våpen, og jeg tolker det dithen at den enkle og greie jaktgarderoben som i utgangspunktet skulle gjøre det likt for alle i utgangspunktet ikke eksisterer. Det som har skjedd er at man har innført ett tak på 6 jaktvåpen, jaktvåpengarderoben eksisterer slik jeg leser foreskriften ikke.

 

Da leser du og jeg forskjellig. :D Slik jeg leser det så må man dokumentere et behov hvis du skal ha mer enn seks våpen. Det vil jo være tåplig og utforme teksten slik hvis du må dokumentere behov fra første våpen. Det taket på seks våpen som alle snakker om kan ikke jeg se. :shock: Regner med jeg blir korrigert hvis jeg tar helt feil her :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste og alvorligste med denne forskriften er ikke om vi skal ha et tak på 6 eller 8 jaktvåpen, men at den presiserer at øvrigheten i tiden fremover kan forby absolutt alt de av en eller annen grunn, rett og slett ikke liker.

 

Hvilken planet har du oppholdt deg på i det siste? Vårt parlament kan med ett flertall i ryggen forby strikkevester , hvis de så skulle ønske. Og det har de gjort. Hvem husker når rullebrett var forbudt i Norge?

Eller hva med vannscooterne? Eller hva med kinaputter?For flere tiår siden bodde jeg i ett borettslag med rekkehus, og kuppelen på utelampen min ble knust. Jeg fant ut at igrunnen så var lampen gammel og ikke så pen heller. Jeg gikk å kjøpte en ny. Hvem tror du fikk besøk en kveld av formannen i borettslaget som lurte på hvem som hadde gitt meg tillatelse til å montere ny lampe? "Hvordan skal de gå her i borettslaget hvis folk tar seg til rette og monterer lamper etter eget forgodtbefinnende?" sa han. I kid you not!! Noen har lyst å bestemme, og systemet vårt gir dem muligheten.

Det er det som gjør den amerikanske grunnloven så unik. Da "the founding fathers" hadde forfattet grunnloven , var de bestemt på at de skulle ikke ha "europeiske" tilstander. Der konger bestemte ting etter eget forgodt befinnende og luner. De fant ut at det var ting staten ikke skulle ha rett til å blande seg opp i. Og de skrev det ned som tillegg i grunnloven, for å spesifisere hva parlament og president ikke skulle kunne regulere. Og det 2. tillegget vet vi alle hva er: "retten til å eie våpen skal ikke staten kunne blande seg opp i"

Noe lignende har vi ikke i Norge, og derfor kan ett stortingsflertall stort sett bestemme hva det vil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta at NJFF føler seg akkurat like r*vp*lt som alle oss andre når et omforent høringsutkast blir arkivert under ræva til en eller annen saksbehandler i to år, for så å bli endret etter statsrådens forgodtbefinnende og vedtatt midt oppi sommerferien.

 

Det har du helt rett i. Så vidt jeg vet har NJFF allerede uttalt seg om denne saken til pressen, og departementet levnes liten ære i disse uttalelsene.

Når enkelte her inne skriker over seg om hvor xxxxxxxx (fyll inn det som passer) NJFF er som ikke har gått kraftig ut mot forskriften, så kan det være på sin plass å minne om at forskriften ble lagt frem fredag, og det er mandag i dag. NJFF var representert i utvalget som utarbeidet forslaget til ny forskrift, sammen med representanter fra NFPS, våpenrådet, POD, JD og flere ulike politidistrikt. Utvalget landet på et kompromiss om 8 våpen i våpengarderoben for jegere, der skytterorganisasjonene i utgangspunktet ikke ønsket noen begrensning, mens POD ønsket max 4 våpen. Det er verdt å merke seg at verken representantene fra JD eller politidistriktene støttet POD i dette synet.

At mange, deriblant NJFF, i dag føler seg tatt ved nesen, (for å bruke et noe mer forsiktig uttrykk), er jeg helt sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Når man leser et intervju med den godeste Storberget som stod i en avis her om dagen så kan man godt forstå at våpenforskriften ble slik den ble ! Han sier at han er en erfaren jeger og vet hva han snakker om. Han var jo en av disse som tok jegerprøven på stortinget i vinter så han er nok erfaren og vet hva han snakker om !!!!

Hvorfor kan ikke politikerne bruke fagfolk når de skal innføre noe ? Det hjelper lite med høringer og slik når de bare banker noe igjennom uten at de i det hele tatt vet hva de selv vedtar !

Link to comment
Share on other sites

Har noen andre lagt merke til den siste paragraf (min utheving):

 

§ 114. Forskriften trer i kraft når departementet bestemmer det. fra Samme dato oppheves forskrift 25. januar 1963 nr. 9277 om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon med tilhørende rundskriv.

 

Ved å les mellom linjene her kommer forskriften til å IKKE trer i kraft før POD har skrevet om ALLE rundskriv og har kommet med et samlerundskriv. Om Forskriften kommer før dette skjer så er det fritt frem på flere fronter - bl.a. alle våpen forbudt av POD vil være lovlig igjen, og det vil de ikke ha...

Link to comment
Share on other sites

Må han da selge unna 5 våpen før en kan kjøpe et til?

 

Og hvem skal etterhvert kjøpe disse 5 da? :roll:

 

 

De samme som idag nyter godt av den svenske våpengarderoben og kan handle kulturhistorie billig; amerikanske firma som handler inn "surplus".

Link to comment
Share on other sites

Har noen andre lagt merke til den siste paragraf (min utheving):

 

§ 114. Forskriften trer i kraft når departementet bestemmer det. fra Samme dato oppheves forskrift 25. januar 1963 nr. 9277 om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon med tilhørende rundskriv.

 

Ved å les mellom linjene her kommer forskriften til å IKKE trer i kraft før POD har skrevet om ALLE rundskriv og har kommet med et samlerundskriv. Om Forskriften kommer før dette skjer så er det fritt frem på flere fronter - bl.a. alle våpen forbudt av POD vil være lovlig igjen, og det vil de ikke ha...

 

Dette stemmer ikke helt da de aller fleste våpen som POD har klart å forby kommer under paragraf 11 som sier at alle halvautomater er forbudt.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers så står der ingenting om at ikke hvert eneste ett av de 6 våpnene i jaktgarderoben ikke skal behovsprøves som før. Der står vel egentlig bare max 6 våpen, og jeg tolker det dithen at den enkle og greie jaktgarderoben som i utgangspunktet skulle gjøre det likt for alle i utgangspunktet ikke eksisterer. Det som har skjedd er at man har innført ett tak på 6 jaktvåpen, jaktvåpengarderoben eksisterer slik jeg leser foreskriften ikke.

 

 

Snakket nettopp med våpen kontoret, og behovsprøvingen vidreføres som før...Vi har bare fått et tak på 6 jakt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det var vitterligen ikke det jeg fikk høre av hu på våpen kontoret. Behovsprøvingen slik den var med den "gamle" forskriften, er slik den blir med den nye når den blir iverksatt. Eneste forskjellen ville bli at det blir vesentlig vanskligere å overskride de 6 omtalte ble jeg fortalt.

Link to comment
Share on other sites

Stygt redd for at det blir behovsprøving for hvert våpen, max 6 jaktvåpen og et veldig lite nåleøye for det en søker om utover nr 6.

 

Var det virkelig noen som trodde at vi fritt skulle få handle det vi selv mener vi trenger? Ren ønsketenkning.

Link to comment
Share on other sites

Hun på på våpenkontoret har ingen forutsettninger til å vite hvordan de blir enda da rundskrivende til de nye forskriften ikke lagd enda. dermed vet man heller ikke helt hvordan det blir.

 

men frykter at du får rett.

 

 

Tror de har fått noen føringer allerede, leverte søknad torsadag og hun bak skranken

var da opptatt av hvor mange jaktvåpen jeg hadde fra før.

Link to comment
Share on other sites

Ringte til JD og POD for å høre på deres definisjoner av krigsvåpen (§2) og kampvåpen (§11). Men fyren i JD som styrer med forskriftene var på ferie, og "He who must not be named" i POD hadde ikke fått sett skikkelig på dem og ville ikke kommentere forskriftene enda.

Men det er jo fullt mulig at han lagde rundskrivene før har fikk lest forskriftene...

Link to comment
Share on other sites

hmm...finn.no....bolig utlandet...hmmm..USA...hmmm...Sverige...? Andre forslag?

 

Spøk til side, krysser fingrene vilt for at noe innen denne forskriften blir lempet litt på gjennom rundskriv. Og at noe av dette kan gå vår vei for en gang skyld. (som andre har sagt før meg: Jeg tviler..)

Link to comment
Share on other sites

En ting er sikkert: Hvis 6-våpengarderoben blir stående, blir det ihvertfall ikke enklere å få norske jegere til å frivillig etterregistrere lovlige uregistrerte hagler. Og jeg som trodde at uregistrerte våpen var en av de tingene som Myndighetene™ ønsket å redusere omfanget av :roll:

 

I mine øyne er dette noe som reduserer respekten for lovverket blant vanlige folk. Jeg ville kunne levd greit med det forslaget som var ute på høring, men denne forskriften oppfatter jeg som urimelig. Og urimelige regler nyter liten respekt hos de fleste av oss. Det virker også som om den vedtatte forskriften lider av at det er gjort dårlig håndverk under endringene: I tillegg til konsekvensene ift. lovlige uregga hagler, har de fullstendig glemt særreglene for DFS, noe som med et pennestrøk gjør at tidligere lovlydige borgere plutselig sitter med ulovlige våpendeler...

Link to comment
Share on other sites

Vel talt Sako. :!:

 

 

hmm...finn.no....bolig utlandet...hmmm..USA...hmmm...Sverige...? Andre forslag?

 

Spøk til side, krysser fingrene vilt for at noe innen denne forskriften blir lempet litt på gjennom rundskriv. Og at noe av dette kan gå vår vei for en gang skyld. (som andre har sagt før meg: Jeg tviler..)

 

Kjenner du til noe rundskriv hvor det har blitt lempet på et regelverk?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Hun på på våpenkontoret har ingen forutsettninger til å vite hvordan de blir enda da rundskrivende til de nye forskriften ikke lagd enda. dermed vet man heller ikke helt hvordan det blir.

 

men frykter at du får rett.

 

 

Tror de har fått noen føringer allerede, leverte søknad torsadag og hun bak skranken

var da opptatt av hvor mange jaktvåpen jeg hadde fra før.

 

Mitt våpenkontor har praktisert dette i over et år nå. (6 våpen max)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en mail til njff om de kommer til å kommentere de nye våpenforskriftene offentlig, fikk raskt svar. Kopierer inn svaret fra njff:

 

"Vi viser til at Justisdepartementet har vedtatt ny våpenforskrift som er en del forskjellig fra det forslaget som tidligere var på høring, og som ble behandlet også i vår organisasjon.

På noen punkter kan den nye forskrifen gi store utfordringer for en del jegere. Vi setter oss for tiden grundig inn i alle de deler av forskriften som er viktig for jegerne og vil fortløpende informere om både våre synspunkter og hva vi gjør med saken, bl.a. på vår hjemmeside."

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste og alvorligste med denne forskriften er ikke om vi skal ha et tak på 6 eller 8 jaktvåpen, men at den presiserer at øvrigheten i tiden fremover kan forby absolutt alt de av en eller annen grunn, rett og slett ikke liker. De trenger ikke (selv om de kan) ta hensyn til hva andre EØS land godtar og alt som "ser" farligere ut er forbudt, dvs. alt som har et typisk "taktisk" utseende kan nå forbys. Dette betyr at trenden å forby visse kalibere og manuelle bolt rifler med "svarte" skjefter, løse magasiner osv. har fått ny legitimitet...

 

 

Veldig god oppsumering! Vi roter oss bort i tolkninger om 5 våpen og våpenskap, men overser helt det faktum at POD omtrent har fått blankofullmakt til å lage rundskriv og bestemme hva de vil.

Det er dette våre organsisajoner bør ta tak, vi trenger en klar og tydelig forskrift-ikke et nytt system styrt av rundskriv vi ikke har tilgang til.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken planet har du oppholdt deg på i det siste? Vårt parlament kan med ett flertall i ryggen forby strikkevester , hvis de så skulle ønske. [...] Noe lignende har vi ikke i Norge, og derfor kan ett stortingsflertall stort sett bestemme hva det vil.

Det er en prinsipiell forskjell mellom at lovgivende forsamling (Stortinget) produserer forbud, og at utøvende myndighet (POD) produserer forbud.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Maktfordelingsprinsippet

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som har stilt spørsmålet "Hvorfor ble ministrene jegere så plutselig ?" Husker ingen hvordan Kerry i USA briefa med nykjøpt jaktdress og hagle også var han jeger foran valget i 2004 ? Og det samme har skjedd her også de infiltrerte under påskudd av å være genuint interessert av å bli jegere også brukte de det de lærte om mot jegerne . Det bekymrer meg når personer som har hatt et annet syn på saken plutselig tverrsnur og sier at "vi er en av dere" da burde alarmklokken begynne å ringe.

 

Trodde aldri jeg skulle si det , men jeg er flau over å være norsk.

 

Kanskje det er noe i det tittelen på boka til Hemingway "For whom the bells tolls" Klokkene ringer for deg , og jeg er redd for at dette var det første av en rekke inngrep som vil føre oss på veien til konfiskasjon og det vil føre til at det vil bli å pakke og reise til andre land der det er bedre muligheter for å jakte og skyte og føle seg fri.

 

(Ref Bushido med ca paragraf hentet derifra, bruk kløkt og viten om din fiende for å ramme han der og hold et narrespill for å holde han i villrede om andre ting til du er forberedt og slår til overraskende )

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter MYE og ser ikke helt svart på dette!

Jeg synes nok som de fleste av dere at 6 jaktvåpen kan bli noe lite for en riktig allsidig jeger.

Det jeg lurer på er hvordan skal vi få noen som helst søknader gjennom systemet?

Tenk på den stakkars dama på våpenkontoret som må gjennom hundrevis av våpeneiere og tusenvis av våpenkort for å registrere alt på nytt med tillegskattegorier, jaktvåpen og konkuransevåpen!

Jeg lurer også på om det er hun eller jeg som skal bestemme at 6,5x55'en som jeg bruker til bukkejakt og jaktfelt skal stå registrert som jakt eller konkuransevåpen? Det kan bli lange diskusjoner og mange klager på vedtak og avslag!

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke det vi jobbet frem i forarbeidet. :(

Minner om panikk fra en Regjering som ikke får noe til. :evil:

Det eneste jeg synes er positivt er våpenskap delen.

Men Våpen garderoben er vekk, og at POD og Politimestre fremdeles kan drive individuell forskjell behandling av oss jegere er nedslående. :cry::cry::cry:

Nå for vi se hva Bergens Tidene skriver i morgen. De skal ha en artikkel om saken. Og der er jeg intervjuet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...