Jump to content

Fra "de tre store" til "den store"?


Bartemannen

Recommended Posts

Her på berget snakker vi alltid om de "tre store" - 6,5x55, 30-06 og 308.

 

Er det en endring på gang?

 

Var hos Jakt & Friluft i går for å handle litt tennhetter og tafse på den nye Sauer 505. J&F er vel en av de største forhandlere i Norge, om ikke den største.

Butikken var merkelig nok nesten tom for en gang skyld og det ble litt prat over kaffekoppen.

Da nevner en av de ansatte der at i 2023 så var 60% av riflene de solgte i 308.

 

Jeg tenker her at vi må se på dette til å være jakt-segmentet. DFS med sine Sauer i 6,5x55 vil helt sikkert i overskuelig fremtid være dominerende der.

 

Nå står det fortsatt mange gamle jaktvåpen i 6,5x55 og 30-06 i våpenskap rundt i landet. Og de som ikke henger på Kammeret og er ivrige, men som skyter sine 30+5 kommer sikkert til å beholde sine gamle rifler til de er 6" under.

Men for oss som stadig bytter/handler, og nye som kommer til. Vil det være 308 de velger?

Jeg tenker ikke den promillen (igjen - de som henger her på Kammeret) som elsker sære og rare kaliber. Vi kommer nok fortsatt til å kjøpe mye rart.

 

Men for almuen, er 308 på vei til å bli dominerende? Flytter vi oss fra "de tre store" til "den store"?

 

Kjørt debatt!

image.png.f96fae3bdef21d0c3bd8c5492869241a.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (23 minutter siden):

er 6" under

 

I god kammerstil tar vi en liten svingom utenom temaet og henger oss opp i at neste generasjon kommer til å gravlegge oss i massegraver med 15cm jord strødd på toppen.

 

 

Bartemannen skrev (24 minutter siden):

"tre store" - 6,5x55, 30-06 og 308


Deretter omdefinerer vi "de tre store" til 22lr, 12gauge og 308Win og konstaterer at alt er som før, 308 er som vanlig best til jakt på storvilt.

Men tilbake på sporet igjen:

308 er en bedre patron til jakt på lovlige hold enn 6.5x55. Breiere kule gir større hull og forskjellen i ballistikk gjør seg ikke gjeldende på lovlig jakthold.

30-06 gir unødvendig kraftig rekyl.

 

Lader du selv spiller det ingen rolle, det er uansett kulevalget som er viktig - ikke patronvalget. Men om du ikke vet hva du skal ha, så skal du ha 308. Og derfor går de fleste nye jegere ut av døra til våpensjappa med en eller annen 308. 

  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

Ja, "jegere flest" vil velge 308win og 12/76

 

Og det er vel helt greit?

Må innrømme at det er en Rem700 i 308 som blir mest med her, selv om skapet er fullt av mye artigere børser og kaliber.

 

 

Wintel skrev (11 minutter siden):

neste generasjon kommer til å gravlegge oss i massegraver med 15cm jord strødd på toppen.

avfallsproblemet skal visst løses med lut. Miljøvennlig osv

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (59 minutter siden):

Men for almuen, er 308 på vei til å bli dominerende? Flytter vi oss fra "de tre store" til "den store"?

Blir vel mye 6.5 Creedmoor etterhvert ser det ut som?

 

Wintel skrev (24 minutter siden):

308 er en bedre patron til jakt på lovlige hold enn 6.5x55. Breiere kule gir større hull og forskjellen i ballistikk gjør seg ikke gjeldende på lovlig jakthold.

Hva i herrens navn mener du med "lovlig jakthold". Om noe sånt eksisterer så vil det være forskjellig fra kaliber til kaliber. Skal en bruke §19, så vil "lovlig" hold være betydelig lenger med 6.5x55 enn med 308, enda lenger med 30-06 og så kan en begynne å snakke om 338LM og videre... Lovlig hold vil variere med ammunisjon, og jegerens skyteferdigheter, osv. Om man absolutt må insistere på at det er en ting.

 

En annen ting man skal tenke på når man diskuterer kaliber - er at jakt ikke alltid er så super viktig. Hvilket kaliber du velger er nesten mer viktig til blinkskyting og konkurranse - pris, rekyl, tilgjengelighet... På jakt skyter man ett skudd, og kaliberet er mye mindre viktig.

Det gjelder jo også rifler. Har du bare 308-rifler i butikken, så vil du nok rapportere at du selger mest 308-rifler.

 

K

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (1 time siden):

Da nevner en av de ansatte der at i 2023 så var 60% av riflene de solgte i 308.

Men for almuen, er 308 på vei til å bli dominerende? Flytter vi oss fra "de tre store" til "den store"?

Endelig en tråd igjen som lar oss GGG få stå fram i lyset!😊 

 

Men til saken: Jeg er rimelig overbevist om at en stor del av "skylda" må bæres av de ansatte hos våpenpusherne. Det samme med skamkapping av pipa. Av en eller annen merkelig grunn har det oppstått en myte om at .308 Win "tåler" kapping bedre enn andre patroner. Og den er seiglivet! Altså, skal du kappe pipa (og det bør du mht. demper) taper du mindre hastighet enn om du kapper pipa på rifler kamret for andre patroner. Jeg aner ikke hvor de har dette fra, for virkeligheten er jo at når du har en patron med beskjedent kruttvolum har du mindre å gå på enn f. eks. 30-06, i hvert fall når du lader selv. Men du må regne med et tap i utgangshastighet på 2-5 m/s (typisk 3-4) pr. cm kapping, litt avhengig av utgangspunktet, uansett hvilken av de tre store du velger.

 

Det andre kronargumentet er kort låskasse = spart vekt. Ja, helt flott for de som skal på reinsjakt og jager gram. Men det hører med i bildet at de aller fleste presterer (vesentlig) bedre skyting, i hvert fall på banen, med et tyngre våpen. Ellers er jeg enig i at .308 kan være et bedre valg når det kommer til monolittiske kobberkuler som blir svært lange i 6,5-kaliberet. Hva angår rekyl ser jeg ikke den store forskjellen mellom 6,5x55 og .308, de bruker jo begge omtrent samme kruttladning på 45 grs +/-, i motsetning til .30-06 som vanligvis ligger mellom 55 og 60 grs. Men hjemmeladeren kan lade lette kuler med mindre (raskere) krutt og få .30-06 ned i 6,5-rekyl. Og med lyddemper (og en litt tyngre rifle) bør rekylen være innafor det de fleste behersker.

 

Ja, @Bartemannen, jeg tenker det samme som deg. Men mine rifler (6,5x55 og .30-06) blir med meg så lenge jeg er i stand til å jakte. Setter pris på om du poster dine inntrykk fra tafsingen på 505 i Sauer-tråden (om du ikke allerede har gjort det). 

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Av de 3 så er 308 den eneste jeg ikke har, og som jeg ikke kommer til å kjøpe med mindre jeg får havesyken på en AR-10. 

Jeg ser argumentet med kort kasse, men er det så viktig? Er det særlig lettere, og skyter mann særlig raskere med korte lengde når mann skyter? Hvor raskt jeg skyter er mer avhengig av rekyl enn hvor lang sluttstykkevandring jeg har. 

6.5x55 flyr lengre og med mindre vindavdrift enn 308

3006 er en bedre allrounder, den kan lades opp eller ned slik mann vil ha den. Spesielt med når vi må over på monolitiske kuler tenker jeg at den ekstra hastigheten i 3006 er kjekk. 

 

Men klart 308 virker. Det er jo ikke store forskjeller når vi snakker jakt, men den står altså nederst på min liste av de 3.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

308w og 6,5x55 er de to kaliberne jeg jakter aller minst med.. historisk så har jeg jaktet mye med begge kaliberne og kanskje aller mest med 6.5x55 i mine yngre dager (bevares dyrene dør).. men når en har kjøpt system våpen og har en skog av piper så kan en være litt «kresen» på hvilke løp/kaliber som blir med på tur..

 

For min del så gjør f.eks 7x64 alt det en 6,5x55 gjør bare mye bedre.. kulevekt..fart..og BC det samme kan sies om en velger å «skamkappe» pipen så gjør 16o grs ttsx i 8x57is i 43 cm løp V0 850 m/s en bedre jobb enn 52 cm 308w pipe V0 835 m/s med 150 grs ttsx..

 

Når det er sagt så ville jeg anbefalt en ny jeger 308w om jeg ble spurt til råds om kaliber til jakt.. utvalg av ammunisjon, kuler og et eventuelt kommende blyforbud samt at en del land anser 6.5x55 som marginal på drivjakt i utlandet så trumfer dette mindre rekyl i 6.5x55..

 

Å blande inn jakt på lange hold og BC for en «vanlig»30 pluss 5 skudd jeger eller en ny jeger er ikke hensiktsmessig.. ikke har de kunnskapen, utstyret eller ferdighetene.. når en eller flere av disse momentene er tilstede så er tiden inne for mere egnet kaliber, optikk og børse..

 

At for eksempel 3006 gjør alt 308w gjør.. enn til og med litt bedre betyr ikke så mye.. 308w gjør det godt nok..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tror de fleste jegere ikke overtenker. Man feller sine dyr under 200 meter. 308w blir en gylden middelvei som fungerer. 

 

Hadde forventet at 6.5 CM skulle komme mer på banen med det trykket som har vært over dammen på kaliberet. Har hatt 260 Rem og anser 6.5 CM som en "260 Rem done right" Kunne tenkt meg å prøvd kaliberet selv. Men jeg venter på bedre utvalg og rimeligere ammo. Europeiske produsenter og våpenbutikker venter vel på at det skal selges flere rifler...

Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (1 time siden):

 

Hadde forventet at 6.5 CM skulle komme mer på banen med det trykket som har vært over dammen på kaliberet. Har hatt 260 Rem og anser 6.5 CM som en "260 Rem done right" Kunne tenkt meg å prøvd kaliberet selv. Men jeg venter på bedre utvalg og rimeligere ammo. 

 

Så lenge 6,5x55 er det den er i Skandinavia vill andre 6,5-patroner bli noe for spesielt interesserte.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da jeg har mine turer på banen i året så ser jeg mye hva nye folk kjøper men og hva de med eldre utstyr har. Og 308 win er nok det store flertallet her. Så kommer det endel 6,5x55 og en liten andel med 30-06(stort sett godt voksne menn) men med gammelt(M98) og litt nyere Tikka fra 80-90 tallet og lignende våpen. Jeg tenker som så en 308 win er en utmerket patron til elg, hjort og rådyr på normale jeger hold( under 200 meter). Den er også presis i gode piper. Rekylen er levelig selv hos de som trener og skyter lite. Prisen er også helt ok på fabrikk og hjemmeladet. Finnes det bedre patroner? Joda, helt sikkert. Men da spesialiserer vi og og snakker mer teori enn praksis. 308 win er en flott patron som gjør god nytte for jegere og skyttere.

 

Har en bekjent som eier en liten våpenbutikk og han sier ca 80% av nye rifler han selger er i 308 win. Så at den har fått en oppsving i popularitet tror jeg stemmer godt. Han har også god kontakt med en butikk jeg ikke skal nevne navn på men den ligger i Drammen ;) Og også der sier sjefen at det er flest 308 win de selger.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (12 timer siden):

30-06 gir unødvendig kraftig rekyl

Med fabrikkammunisjon så er vel skilnaden i utgangshastigheit (og dermed rekyl) marginal på .30-06 kontra .308, så akkurat det argumentet er vel nesten ei myte. Og så vil eg påstå at både 6,5x55 og .30-06 er finare å sjå til enn "automatdvergen", sjølv om eg aldri har ått ei børse i kaliber .30 😄

Link to comment
Share on other sites

For min egen del er det .30-06 som er favoritten selv om jeg også har jaktet mye med .308 med godt resultat, spesiellt hjort og rådyr.
Så jeg passer godt inn i kategorien som @Rugerdud nevner; Godt voksen mann / .30-06.
Forskjellen er at min rifle er en Winchester M70 FW,  ikke Mauser eller Tikka.
Når en lader selv er alternativene mange i .30-06, selv om jeg (når jeg tenker meg om), stort sett bruker kun to ladninger, en til trening og en til jakt...
Min første storviltrifle var også en  M70 i 30-06, og jeg har stort sett alltid hatt ei rifle i det kaliberet.
Ut fra det konkluderer jeg med at jeg med stor sannsynlighet er meget godt fornøyd med .30-06 :) 

Forøvrig vant nettopp Leeds 1 - 0 over Bristol City, så jeg tror jeg bevilger meg en Single Malt   :)

 

Edited by seawolf
  • Like 3
  • Haha 1
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (4 minutter siden):

Så jeg passer godt inn i kategorien som @Rugerdud nevner; Godt voksen mann / .30-06.
Forskjellen er at min rifle er en Winchester M70 FW,  ikke Mauser eller Tikka.

Og ikke noe feil med det ;) Har selv hatt flere 30-06er og 308er. Winchester har jeg også hatt fine rifler. Selv falt jeg heller over på 308 win med årene. Det viktigste tenker jeg er at skytter/jeger er fornøyd med sitt kaliber og våpen. Så får teori og andre meninger være det de er ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har null og niks tro på at en mm større diameter på kula, skal ha noen signifikant betydning for hverken sårkanal, eller «drep» effekt på dyr. 
Pri en er skuddplassering. 





 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (13 timer siden):

Jeg ser argumentet med kort kasse, men er det så viktig? Er det særlig lettere, og skyter mann særlig raskere

Man skyter neppe raskere. Heller tvert om. Mange, som meg velger en kort kasse for å få en kort, hendig, og lettere rifle. Når jeg går med hund, eller en sjelden gang til fjells, bæres rifla mer enn den skytes med. Ved ettersøk, kan også en kort, hendig børse være ønskelig. Holder på og skal bygge meg ei "skogsbørse" på en Rem Seven. Blir muffe, pipe i. 358 Win. Originalpipa i. 308 blir tilpasset muffa, og brukt til mengdetrening. 

Til "ordentlig" trening, og konkurranse, 6,5 hver gang. 

Til jakt, 9,3x62, 6,5x57R, .416 Rigby, og sikkert noen jeg har glemt ;)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (26 minutter siden):

Jeg har null og niks tro på at en mm større diameter på kula, skal ha noen signifikant betydning for hverken sårkanal, eller «drep» effekt på dyr.

En 7,8 mm kule har 35,5% større frontareal enn en 6,7 mm kule.

I en tidligere nesten identisk tråd sammenlignet vi kulebanen til 168 gr TTSX fra en 30-06 mot 127 gr LRX fra 6,5x55, og det eneste som skilte de to var mer rekyl fra 30-06-en - men som også lager større sårkanal. I tillegg vil ikke 127 gr-kula stabilisere i mange 6,5x55 løp med 1-8,66"-stigning. Samme med Peregrine VLR 4 124 gr. Mange må da bruke 120 gr TTSX, eller 120 gr Sako Blade, men da blir den selv grundig slått av f.eks. en 150 gr TTSX fra en 308 Win..

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (7 timer siden):

Blir muffe

Hvorfor rote med muffe, det er gjenger innvendig i låskassen på samme måte som innvendig i muffen. Bruker du gjengene i låskassen kan du kjøpe ferdige piper og sette dem inn uten børsemaker. Med muffe lager du deg kun en masse unødvendig arbeid som koster deg mye penger.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg jaktvåpen i alle disse "tre store" kaliberne. Pluss diverse annet rart utenom disse tre.

 

Nå har jeg ingen egen statistikk på dette, men hvis jeg forsøker å bruke magefølelsen så vil jeg anslå at gjennom årene så har min bruk av disse kaliberne vært ca sånn som dette (til jakt):

  • 6,5x55: 70%
  • 30-06: 20%
  • 308: 10%

Men for min del så skyldes nok først og fremst hvilke rifler jeg har i de forskjellige kaliberne enn selv kaliberne. Har alltid hatt flere rifler i 6,5x55 og er nok det kaliberet jeg har lagt mest penger i riflene og optikken. I dag f.eks så er det nok mest Blaser R8 i 6,5x55 som blir tatt med ut - "best rifla".

Min gamle Ruger #1 i 30-06 er den som nest mest blir med. Men det fordi det er rifla jeg er mest glad i - "god rifla".

308 har jeg i en lettvekter. I hovedsak brukt til villreinjakt. I synt-stokk og ikke den dyreste så er også dette "dårlig vær rifla". 

 

Jeg er ikke spesielt bekymret for rekyl. Selvfølgelig er det litt forskjellig i rekylen, men ikke noe som gjør at jeg noen gang tenker at jeg tar den riflen foran den rifle pga rekylen. Den som vel har mest rekyl er 308 riflen fordi den er endel lettere enn de andre. Dempere hjelper jo også til.

 

Når det gjelder effektiviteten av kaliberne så tenker jeg ingenting på det. Alle disse 3 kaliberne gjør alt de skal. Dette skyldes kanskje i like stor grad at jeg nok er over gjennomsnittet nøye med skuddsituasjonen og det å holde igjen skudd kontra å skyte. Har skutt mest med og felt mest med 6,5x55 og har null betenkeligheter med det det. Vi trenger neppe ta akkurat den diskusjonen igjen, men det er vel nok av statistikk som viser at alle 3 dreper like godt.

 

Men så er jo jeg også i kategorien gammel gubbe. Det kan kanskje delvis også forklare at jeg er glad i 6,5x55 og 30-06.

Hadde jeg vært ung jeger i dag eller startet fra scratch uten noen arverifle eller slikt, så nok kanskje jeg også startet med 308. Sannsynligvis. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (8 timer siden):

En 7,8 mm kule har 35,5% større frontareal enn en 6,7 mm kule.

I en tidligere nesten identisk tråd sammenlignet vi kulebanen til 168 gr TTSX fra en 30-06 mot 127 gr LRX fra 6,5x55, og det eneste som skilte de to var mer rekyl fra 30-06-en - men som også lager større sårkanal. I tillegg vil ikke 127 gr-kula stabilisere i mange 6,5x55 løp med 1-8,66"-stigning. Samme med Peregrine VLR 4 124 gr. Mange må da bruke 120 gr TTSX, eller 120 gr Sako Blade, men da blir den selv grundig slått av f.eks. en 150 gr TTSX fra en 308 Win..


 

Forskjellen i sårkanal vil være så minimal at det er helt ubetydelig. 


Det som virkelig har betydning er hvor du plasserer kula. Sårkanalen blir relativt forskjellig om du setter kul bak bog eller i bog.

 

Så lenge de kulene du nevner her ekspanderer med god margin, er det så og si kun treffpunkt som vil bety noe for hvor fort dyret dør. 
 

Om kulene treffer med 1000m/s eller 700m/s, vil selvfølgelig også kunne ha betydning, men ikke i nærheten av hva treffpunkt har. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (23 timer siden):

308w og 6,5x55 er de to kaliberne jeg jakter aller minst med..

Samme her, har til og med aldri jaktet med .308 win.

 

Det jeg har jaktet mest med er .30-06 og 7x57R

 

 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå har jeg to jaktrifler, hhv lett og moderne boltrifle i .308W med plastkolbe, demper, og et moderne Leupold, og halvtung No.1 i .30-06 med trekolbe og haugammal tysker oppå.

Det er med en slags bitter følelse av å ha blitt litt mer voksen jeg må innrømme at de begge gjerne kunne ha vært i .30-06. Jeg tenker "Hm..." når jeg vet innerst inne at jeg kun er interessert i å drive matjakt med sånne moderne pinglete homogentrifiserte kuler. Hadde begge riflene vært i .30-06 hadde det vært "enklere" å standardisert på totalt tre patroner i hus til de riflene; 150 gr TTSX til matauke, varmintkuler til annen jakt, og Jaktmatch på banen.

Uten å ha noe erfaring med det så får man jo et inntrykk av at 150 gr TTSX (for ikke å nevne 180) tar ganske god plass i en allerede stutt og liten .308W.

 

T3x i .30-06 fremstår som mer og mer kjedelig fornuftig ;)

Den svunne tilgangen på enormt billig treningsammo i ".308W" (gav vel 3, maks 4 kroner, på en viss sjappe i Stavanger for ti år sia...) gjør for min del at det lille spranget opp fra "ok" Fiocchi til 10kr smellen til "ekte" Jaktmatch er fullstendig ubetydelig. Jeg kjøper heller Jaktmatch og lader hylsene enn å få 1,3 ganger så mange patroner med Fiocchi, med dårligere hylser.

Da er vel omtrent det eneste argumentet for .308W kort kasse, og utenom rifla jeg allerede har og ymse prosjekter for spesielt interesse som div. Kimber ultralettvektere, så fremstår det som litt søkt.

 

Ole

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

.308 må gjerne bli standard for storvilt.  Litt sånn som .22 lr er standard for billig trening. Jeg har noen ganger lurt på om vi kunne fått fler og mer meningsfulle valgmuligheter på områder som betyr mer, om antallet tilgjengelige kaliber ble redusert. Eksempler på sånne valgmuligheter er ammunisjon (i .308;), variasjoner på riflene osv. 

Heldigvis er det ikke rifleprodusentene som spesifiserer ammunisjonen sånn det er med biler, felger og tildels dekk. Der er det virkelig rom for forenkling.  

 

Link to comment
Share on other sites

Hos meg brukes mest 6.5x55 og 30-06. 

Lader stort sett selv, men ferdigammo i 6.5 en til 11-12 kroner fra Norma er jo fint.

Med kobberkuler syns jeg 3006en forsvarer plassen sin, så blir en  eldre 280 remington med for kos innimellom.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (16 timer siden):

Når en lader selv er alternativene mange i .30-06, selv om jeg (når jeg tenker meg om), stort sett bruker kun to ladninger, en til trening og en til jakt...

Samme her. Nå skal jeg ikke påstå at .308 Win er særlig vanskelig å lade, men beskjedent hylsevolum ift. kaliber kan gjøre det litt krevende å lade tunge blykjernekuler og middels tunge kobberkuler. .30-06 er derimot veldig enkel😊.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min subjektive oppfatning av 308 som jaktpatron skyldes at jeg har mye mer erfaring med andre patroner som er litt mer "hardslående".

For omtrent 20 år siden kjøpte jeg en liten Ruger m77, for å ha en snerten hundeførerrifle i et kurant kaliber som jeg kunne kjøpe patroner til om jeg ville.  Børsa er hendig, 2,8 kg, 43 cm pipe og en drøm å bære på.

Startet med 180 grs partisan, mente så kort løp i 308 ikke trengte superkuler. Rekylen var svak og dvask så jeg skjønte at farta på kula var lav, men jeg skjøt noen dyr med denne kula og det gikk forsåvidt ok, til jeg skjot en elgkalv i stikkhullet. Han som fikk det slaktet sa at kula satt i låret, så aldri den kula men mistenkte lite ekspansjon. Da byttet jeg til hjemmeladd 180 partition. Rekylen ble bedre, sikkert farten også, men da jeg satte to skudd i bogen på ei elgkvige på 60 m og fant igjen begge to byttet jeg til 200 partition. Da begynte rifla å kjennes ut som en elg "dødare". Det funket bra på korte hold i skogen, men det blir jo nesten "lobbing" av kuler. Etter at jeg ble hundeløs har denne rifla sett lite bruk, men jeg eksperimenterer litt med den nå, fristende vekt til reinsjakt. Men omkamring til 300 Rsaum ligger i bakhodet. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (På 2.2.2024 den 15.18):

Ja ja de kan jo selg det de vil men jeg holder hardnakket på 8x57 til elgen og 6,5x55 til alt annet som skal spises. Til det som kun skal avliver har jeg utrolig mye annet rart.😇

Hei,
Jeg er en av de mange som bruker 308. Er ikke helt 30+5, trener en del, men mikroskopisk i forhold til de som faktisk trener. Jeg har studert litt på "internettet" ad 8x57, sett på tabeller
osv, men har nå ennå ikke gjort noen innkjøp av nytt løp(404). Jeg har null erfaring med 8x57 utover det jeg har lest på nett, men oppfatter kalibret som spennende til elg som jeg pr dato hovedsaklig jakter.

Kan du si litt om hvorfor du velger dette kalibret? :)
 

Link to comment
Share on other sites

Da jeg i 1980 kjøpte min første elgbørse var det en gammel tyskmauser fra arsenalet Knut Bakke til Kr 150,-. Den var i 8x57 så slik startet det. Jaktet med den i mange år og etter hvert kom det på kikkertsikte og til slutt jektstokk. Det ble også etter vært kjøpt inn ladeutstyr og jeg var svært fornøyd med kalibret. Da løpet til slutt røk og jeg kasserte børas og kjøpte ny S&L var det for meg ikke noe tema og skifte kaliber. Nå skyter jeg elg med 8x57 og 180 gr Lapua Naturalis blyfrie kuler og er kjempefornøyd med dette. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (15 timer siden):

Da jeg i 1980 kjøpte min første elgbørse var det en gammel tyskmauser fra arsenalet Knut Bakke til Kr 150,-. Den var i 8x57 så slik startet det. Jaktet med den i mange år og etter hvert kom det på kikkertsikte og til slutt jektstokk. Det ble også etter vært kjøpt inn ladeutstyr og jeg var svært fornøyd med kalibret. Da løpet til slutt røk og jeg kasserte børas og kjøpte ny S&L var det for meg ikke noe tema og skifte kaliber. Nå skyter jeg elg med 8x57 og 180 gr Lapua Naturalis blyfrie kuler og er kjempefornøyd med dette. 

Hei og takk for svar! :)

OK.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se på de mest sansynlige årsakene til at de 3 store, nettopp ble de 3 store, så er det visse ting som tilsier om et kaliber vil bli "et stort et" eller "det store" for den saks skyld.

Tilgjengelighet, tilgjengelighet, tilgjengelighet og pris pris pris.

 

Samtlige 3 har vært enhetspatron i forsvaret over lengre perioder. Selv er jeg akkurat gammel nok til å være en av de "som alltid fikk tak i litt ekstra gratis/billig 7,62x51 via jobb eller bekjente" og dette gjenspeilte seg gjerne i våpenkjøp. For det andre er det en veldig stor andel av denne generasjonen med tilgang til gratis/billig nato-patroner som ikke bare lever, men fremdeles jakter og siden de "alle" har 308, så vil jo dette bli svaret som blir gitt når "de nye" spør om hvilket kaliber man bør kjøpe. Med relativt god margin, kan man nok akkurat nå kalle 308 for den største av de 3 store. I forhold til 6,5x55 så har vi jo også den evige diskusjonen om "har den nok drep til å være lovlig på elgen?" og 9/10 jegere vet snaut hva som stod i den gamle loven og heller ikke den nye hva angår krav om anslagsenergi. Dette farger også hva som blir fortalt til nye jegere fra gamlegutta.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 2.2.2024 den 10.22):

 

Wintel skrev (På 2.2.2024 den 9.52):

308 er en bedre patron til jakt på lovlige hold enn 6.5x55. Breiere kule gir større hull og forskjellen i ballistikk gjør seg ikke gjeldende på lovlig jakthold.

 

Hva i herrens navn mener du med "lovlig jakthold".

 



Du er kanskje enig i at en 308 slår hardere i gongen på 100m enn 6.5x55? Og at 6.5x55 har mer punch på 800m? En plass i mellom ligger krysningspunktet, og det punktet er forbi lovlig jakthold på begge patronene. Det var det jeg mente å si, slapt oppmøte på søndagsskolen får ta skylden for dårlig formidlingsevne.

Du kan for eksempel presse ut ei 120gr TTSX i 6.5x55 i 900ms. Den får da ca 2700 joule på 100m og 1600 joule på 400m.

En 308 kan sende ei 130gr TTSX ut i 940ms, den har da over 3000 joule på 100m, men detter ned til 1550joule på 400m - altså under 6.5x55 på samme hold.

Derav påstanden om at 308 er bedre på korte hold, og 6.5x55 bedre på lange hold, men på så lange hold at det ikke er hverken forsvarlig eller lovlig å jakte.

308 er dermed best, men ikke har jeg den og ikke vil jeg ha den :) 

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (34 minutter siden):

 



Du er kanskje enig i at en 308 slår hardere i gongen på 100m enn 6.5x55? Og at 6.5x55 har mer punch på 800m? En plass i mellom ligger krysningspunktet, og det punktet er forbi lovlig jakthold på begge patronene. Det var det jeg mente å si, slapt oppmøte på søndagsskolen får ta skylden for dårlig formidlingsevne.

Du kan for eksempel presse ut ei 120gr TTSX i 6.5x55 i 900ms. Den får da ca 2700 joule på 100m og 1600 joule på 400m.

En 308 kan sende ei 130gr TTSX ut i 940ms, den har da over 3000 joule på 100m, men detter ned til 1550joule på 400m - altså under 6.5x55 på samme hold.

Derav påstanden om at 308 er bedre på korte hold, og 6.5x55 bedre på lange hold, men på så lange hold at det ikke er hverken forsvarlig eller lovlig å jakte.

308 er dermed best, men ikke har jeg den og ikke vil jeg ha den :) 

Hva er lovlig jakthold da? Er 800m greit med denne, nok energi hvertfall:

 

IMG_1252.png.365506ac3833e0f78806e0cdcd64d305.png

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du treffer, så er det lovlig :-)

 

Seriøst: Du har over 2200 joule i anslagsverdi på 800 med den ladningen du viser til i tabellen, men det er kulens egenskaper som avgjør om den er egnet. Du har under 600ms på 800m og da må du ha kuler som er laget for å ekspandere i så lav fart - eller plystrer det rett gjennom uten å gjøre særlig skade.

Jeg har hørt/lest/sett at du må opp i minst 660ms for å "hydrostatic shock effect" - usikker på hvor viktig eller sant det er, men har erfart at .512 kuler i subsonic ikke avliver dyret særlig effektivt så noe sant er det nok i det.

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (4 minutter siden):

"hydrostatic shock effect"

Dette fenomenet er som Jesus, alle har hørt om ham men ingen har sett ham.

Hele begrepet er tull påfunnet av en amerikansk våpenskribent.  

Enkelt forklart kan en ikke overføre sjokkbølger så lenge anslagshastigheten er mindre enn lydhastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Enkelt forklart kan en ikke overføre sjokkbølger så lenge anslagshastigheten er mindre enn lydhastigheten.

 

 - og hvis noen tror at de får "Jesus", hvis anslagshastigheten er over 330 m/s, må de tro om igjen. Det er lydhastigheten i kroppsvev som gjelder, og vi og viltet består av ca. 70 % vann. Lydhastigheten i vann er ca. 1500 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (8 timer siden):

Dette fenomenet er som Jesus, alle har hørt om ham men ingen har sett ham.

Jeg hadde samme tilnærming til ulven - og når jeg endelig fikk se en - så er det ingen som tror på det...

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (28 minutter siden):

Jeg vet ikke tallet. En avstand du tør skyte på mens øvrigheta ser på? En avstand du tør skrive på åpent forum under fullt navn? Noe du er komfortabel med å vise på Norge Rundt?

Det spørsmålet er jo faktisk den eneste måten å svare på spørsmålet - og svaret blir selvsagt: Det kommer an på.

Det er åpenbart at det fins et hold som er "ulovlig", iht. §19. 1300m på rådyr med 6mm BR, bare for å ta et eksempel - selv om jentungen lobba inn treff på 1230 i helga..

Men det vil være forskjellig fra dag til dag, rifle til rifle, og person til person. Må jeg skyte stående så er det kanskje 70m på et stllestående dyr. Skal jeg ha samme sannsynlighet (den blir faktisk aldri 100%) liggende så er det kanskje 700m. Lenger på en elg enn et rådyr.

Ingen vil reagere på om jeg skyter et dårlig skudd på 70m, stående på et dyr i bevegelse. Jeg har skutt det skuddet noen ganger, og jeg angrer hver gang, selv om det har gått bra til nå. Skadeskyter jeg på 700m vil folk hyle opp, selv om all min trening viser at det siste (i fornuftige forhold) har mindre sannsynlighet for å feile.

Lenger i vindstille, osv. Lenger med en godt innskutt 338LM enn ei lita lettvektsrifle i 308/6.5 eller noe sånt. Lenger med ei lett ekspanderende blykule enn ei stenhård kobberkule, som må ha 600m/s for å ekspandere.
 

 

 

Wintel skrev (8 timer siden):

anslagsverdi

Energi kanskje?

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 time siden):

Hold du blir frikjent for i en rettssal kan være en grei praktisk tilnærming.

Casey Jones skrev (25 minutter siden):

Jeg vet ikke tallet. En avstand du tør skyte på mens øvrigheta ser på? En avstand du tør skrive på åpent forum under fullt navn? Noe du er komfortabel med å vise på Norge Rundt?

 

@KnuteriK har vel gjort ca. alt dette, og ble anmeldt av NOAH for uforsvarlig jakt (drøye hold). Undertegnede var villig til å ta saken hele veien i rettssystemet, men såvidt meg bekjent ble det ikke noen rettssak i det hele tatt pga. dokumentasjonen han la fram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...