Jump to content

Oslo Skytesenters skytebaner stengt av myndighetene, grunnet uheldige omstendigheter.


Bushviper

Recommended Posts

Nåe en leser her på forumet later det nå til at det er galt uansett hva politiet gjør. At politiet er en sammensatt gruppe som resten av befolkningen er jo helt klart. Men tror nå de fleste der opptrer ryddig, det er nå i allefall min erfaring. De stenger nokk ikke ned noe uten at de har en grunn til det, så kan en så klart være uenig i beslutningen.  Men derfra og til å påstå at Norsk politi på generell basis er korrupte blir nå helt på tryne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner fire stk som har gått politihøgskula. En av dem gikk videre i forsvaret, og er en oppegående fyr. En av dem er min bror, vi er ikke alltid enige om hva som er godt politiarbeid, men han gjør sitt beste for at folk skal ha et godt inntrykk av ham og etaten. De to siste er komplette sosiopater, maktsjuke og jævlige, og er direkte farlige å ha i en maktposisjon. De skulle aldri vært politi, og at det ikke er avdekket er meg egentlig en gåte. På den andre siden viser det at nåløyet er bredere enn Mjøsa. Folk er folk, uansett yrke. Noen er på rett sted, noen er på feil.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Problemet er ofte at ledelsen oppfatter kritikk som angrep på dem personlig og da blir viljen til å rydde opp i skjevheter liten. Da får ukulturen i enkelte områder fortsette, og de som sitter som småkonger oppfatter at deres holdninger og adferd er akseptert i etaten.

Varslingssaker i politiet er et eksempel, svært sjelden fører det til annet enn at varsleren plir presset ut.

Deler av politietaten har en kultur der ingen feil skal innrømmes og ingen vedtak skal omgjøres. De føler seg hevet over normale rutiner og kritisk sans for å sikre at lover og forskrifter faktisk følges, og fortsetter slik som de mener er korrekt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bartemannen said:

Er det? Dette har ikke jeg fått med meg. Har du noen lenker for dette synes jeg er grove beskyldninger du kommer med.

 

Tenker på for eksempel TV2 artikkelen om Morten, samt at brukeren @20mm cannon sier han har blitt ulovlig ransaket av politiet, lagt ut video her som ble tatt ned uten forklaring:

 

Quote

 

 

Noen videre lenker fra bare de siste månedene:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQwbAk/bevaepnet-politi-holdt-hjemmesnekret-narkotika-presentasjon-legger-seg-flate

 

https://www.dagbladet.no/meninger/politisk-politi/74002763

Dette at politiet gir penger til en privat lobbyorganisasjon som pusher anti-rusreform propaganda er jo ganske kvalmt. Dette er mine skattepenger...

 

Også dette med ulovlig ransakelser:

https://rett24.no/articles/politiet-kan-ha-drevet-ulovlig-ransaking-i-arevis

https://www.nrk.no/norge/vurderer-etterforsking-av-to-nye-politiransakinger-etter-riksadvokat-varsel-1.15463739

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/1BJ29W/politiet-har-drevet-ulovlig-ransaking-av-folks-underliv

Edited by m00se
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser du har noen artikler her om MULIGE ulovlige ransakninger, og en video som ikke beviser noe verdens som helst. For at alt vi vet er 20mm cannon en kjent knarker med politi på jevnlig besøk (jeg tror selvfølgelig ikke han er det, men hvem som helst kan jo legge ut en slik video og de sier ingenting om forhistorie, bakgrunn etc).

 

Og det er milevis fra påstander om ulovlige ransakninger til påstander om at maktsyke, korruptere enkelt-tjenestemenn med egne lover og regler i hånden skal ha klart å stenge ned skytebaner og frata en butikk tillatelse til å handle med våpen.

 

Skal jeg tro på noe som helst rundt dette med Oslo Skytesenter så må det håndfaste BEVIS på banen for disse påstandene.

 

Uansett, dette begynner kanskje å komme vel off topic, men jeg kjøper hvertfall ikke disse påstandene. 

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Bartemannen said:

Ser du har noen artikler her om MULIGE ulovlige ransakninger, og en video som ikke beviser noe verdens som helst. For at alt vi vet er 20mm cannon en kjent knarker med politi på jevnlig besøk (jeg tror selvfølgelig ikke han er det, men hvem som helst kan jo legge ut en slik video og de sier ingenting om forhistorie, bakgrunn etc).

 

Og det er milevis fra påstander om ulovlige ransakninger til påstander om at maktsyke, korruptere enkelt-tjenestemenn med egne lover og regler i hånden skal ha klart å stenge ned skytebaner og frata en butikk tillatelse til å handle med våpen.

 

Skal jeg tro på noe som helst rundt dette med Oslo Skytesenter så må det håndfaste BEVIS på banen for disse påstandene.

 

Uansett, dette begynner kanskje å komme vel off topic, men jeg kjøper hvertfall ikke disse påstandene. 

Jeg har ikke prøvd å påstå noe om denne OSS situasjonen, den har jeg bare en side av saken om.

Jeg jobber bare med det jeg har fra media.

 

Uansett hva slags person 20mmcannon er, har ingeting å si for meg. At politiet i videoen reagerer på at han, stille og rolig, unna det de gjør, filmer dem...det er ganske godt tegn på at de vet det de gjør er ulovlig. If you have nothing to hide, you have nothing to fear.

 

Ser at du ikke kommenterer det nå beviste forholdet mellom politiet og NNPF, er det en oversikt eller gjorde du det med vilje?

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, m00se said:

Jeg har ikke prøvd å påstå noe om denne OSS situasjonen, den har jeg bare en side av saken om.

Jeg jobber bare med det jeg har fra media.

 

Uansett hva slags person 20mmcannon er, har ingeting å si for meg. At politiet i videoen reagerer på at han, stille og rolig, unna det de gjør, filmer dem...det er ganske godt tegn på at de vet det de gjør er ulovlig. If you have nothing to hide, you have nothing to fear.

 

Ser at du ikke kommenterer det nå beviste forholdet mellom politiet og NNPF, er det en oversikt eller gjorde du det med vilje?

Aner ikke hva NNPF er så det kan jeg ikke kommentere. Det er sikkert en forkortelse for noe?

Det eneste jeg har kommentert - og som interesserer meg her - er det jeg har sagt hele tiden: jeg kjøper ikke den forklaringen fra OSS om at en småkonge i politiet har klart å stengte skytebane og fra noen lisens for salg basert på egen regler og håndheving av regler: 
 

Quote

Medlemmer i Stor-Oslo Skyteklubb.

 

Vi vet nesten ikke hvordan vi skal få sagt dette, det er veldig vanskelig for oss om dagen.

 

Oslo Skytesenter er stengt inntil videre.

 

Vi har som kjent hatt en konflikt gående med Oslo Politikammer ved våpenkontoret og spesielt en person der. Dette har utviklet seg til to saker. Den ene er skytebanen og stenging av den, den andre er varesalg med salg av våpen og ammunisjon. I går kulminerte dette seg med at politiet trakk tilbake bevilling for handel med våpen og ammunisjon. Butikken er stengt og vi selger kun på nett, men ikke våpen og ammunisjon.

De kjører svært hardt på og er ikke åpne for dialog. Når det gjelder skytebanen og stenging av den så har de stengt på grunn av for dårlig sikkerhet. Vi mener de tar feil på absolutt alle deres påstander og argumenterer med at de ikke har satt seg inn i hvordan ting foregår på en skytebane. Det er sikrere og bedre på vår bane enn mange andre baner er vår påstand (alle andre baner?). Når vi har argumentert våre synspunkter blir vi besvart med at vi er arrogante og ikke villige til å rette oss etter dem. Vi forstår ikke hva vi skal rette oss etter, hvilke regler eller lov og vi har bedt om møter uten å få det. Dersom de hadde satt noen krav for at vi kunne åpne banen hadde vi gjort dette. Vi har som tidligere fortalt til dere at vi har påklaget til Politidirektoratet som er våpenkontoret sin overordnede. Vi har purret de flere ganger, opplyst saken enklere og fortalt hvor store konsekvenser dette har for medlemmer og oss. Heller ikke der får vi komme i kontakt med saksbehandler, muntlig eller med et møte. Vi tror tingene hadde løst seg mye enklere og raskere i så fall. Vi får beskjed om at det er lang behandlingstid og to av gangene vi har purret er saksbehandler på ferie. Nå kommer han hjem i midten på august hvor vi håper han da tar tak med en gang.

Vi har fortsatt tro på at banen åpner, og vi har pusset den opp. Nå fremstår den nymalt, lys og fin.

 

Litt kortversjon om sak nr 2;

Det hele startet i egentlig i februar når vi meldte våpen som stjålet. Selve anmeldelsen ble henlagt men våpenkontoret laget dette til en etter hvert veldig stor sak. Vi hadde bedret sikkerheten med våpen hos oss både før anmeldelsen, samt umiddelbart etter så laget vi flere tiltak. Som dere vet så registrerer vi både hvilken person som er på banen og hvilket våpen man eventuelt låner. Dette gjør man ikke på andre baner. Vi innrømmer at det var mer tillitsbasert før vi innførte disse rutinene.

Lang historie kort. Vi har i årevis alltid hatt et godt forhold til politiet, firmaet drives ryddig, senteret er bra og politiet kunne ha valgt å ha en dialog med oss. Hadde vi drevet med ulovlig våpensalg og annet snusk så kunne vi lettere forstått politiets oppførsel og holdning bedre. Uansett vil vi ikke gi opp, men forstår at dette med våpenbevilling ikke vil bli lett når de først har bestemt seg og at dette vil ta tid.

 

Mange har teorier om hvorfor politiet er så oppsatt på å få oss stengt.

 

Noen tror det er fordi politiets leieforhold er avsluttet. Vi tror ikke det.

Andre tror det er konkurrenter og særlig fordi vi selger en del til politiet. Vi tror ikke det.

Veldig mange tror det er på grunn av at Islam Net har kjøpt bygget. Mediene vridde eiendomshandelen, ikke direkte, men indirekte til at ekstremister hadde kjøpt et skytesenter komplett med skytebane. Det skapte mye liv i media som ønsker en høy klikkrate på sine sider. Mange politikkere var også høyt på banen. Offisielt er det ikke hold i at politiet har en slik skjult agenda og vi regner selvfølgelig ikke med at «vår mann» heller har det. Men at han vil oss vondt er det ingen tvil om, politiet vil ha oss stengt.

 

Det er flere baner som er blitt stengt i det siste, med og uten god grunn og det kan virke som en holdningsendring fra politiet.

Dynamisk stevnet Hringariki Open hvor konkurransen skulle gå av stabelen nå på forsommeren, er vel den meste kjente saken i så måte. Politiet stengte banen dagen før den store konkurransen, men har i ettertid ikke innrømmet at de egentlig stengte. Her blir det etterspill.

 

Klubben vil jobbe med alternativer til Skytesenteret om banen ikke åpner i løpet av august. Vi forstår at medlemmer lurer på om klubben kommer med noen kompensasjon for stengt bane. Klubben mener den ikke har gjort noe galt, men ønsker å bidra. Vi sagt til klubben at akkurat nå er ting vanskelig, men når vi begynner å komme i gang igjen ønsker vi og komme med flere fordeler til klubbens medlemmer. Det er i Senterets interesse så klart at medlemmer er fornøyde. Ansatte og ledelsen jobber 100% for sine arbeidsplasser og senterets eksistens. 

 

 

Med Vennlig Hilsen

Willy Røgeberg

Oslo Skytesenter

 

Og videre kommentarer fra andre her og "stikk" om at politiet i Norge gjør som dem vil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest lenkene @m00se. Jeg tok ikke forkortelse NNPF. 

Og det endrer FORTSATT ingenting i forhold til deg jeg snakker om: OSS "forklaringer" og beskyldninger om småkonger i Politiet som lager egne regler.
Norsk Narkotikapolitiforening har ikke noe med OSS å gjøre.

Den såkalte "win'en" din tror jeg bare du kan ta tilbake. Du har ikke kommet med noe konkrete bevis for at det er hold i noe som helst av dette av OSS påstander.

Link to comment
Share on other sites

Egne tolkninger fra byråkrater og tjenestemenn er ikke noe nytt. Norge holder seg feks med en politimester som har sin egen lille regel om hvor mange forhandlerløyver det skal være i hans distrikt.

 

Hvorfor OSS er stengt aner jeg ikke.

At folks tillitt til politi er nedadgående ser jeg oftere og oftere, de som aldri har noen kontakt med de er happy, derifra går det nedover. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

De siste 4 møtene mine med etaten har ikke vært spesielt positive:

 

  1. Søknad på jaktvåpen avslått da søknadsfrekvensen var for høy... Jeg finner ikke ingen lovhjemler som sier noe om hvor ofte man kan søke, så her har våpenkontoret brukt egne synspunkter som rettsgrunnlag...
  2. Søknad på vekslesett i 22lr til 9mm pistol avslått siden jeg hadde revolver i 22lr fra før. Jeg argumenterte med at vekslesett måtte behandles som våpendel (søknadspliktig med ikke aktivitetskrav- tilsvarende utskiftbare løp til rifler) - avslag påklaget POD - ingen svar på 12 måneder fra dem. Innsyn avslørte at Politi øst skriftlig ba POD om å avslå klagen da den ellers kunne skape presedens (dette ordnet seg da Våpenkompendiet kom, men innsynet viste hvilket troll man sloss mot...)
  3. Søknad på jaktrifle i kaliber 500 Jeffery avslått grunnet forbudt mot å skyte opp til storviltprøven på sivile skytebaner med kaliber 12.7. Baneinstrukser på DFS-baner forbyr kaliber 12.7 (og hel-auto) - den valgte våpenkontoret på Politi Øst å tolke som kulediameter 12,7mm og over (fremfor 12,7x99 som er korrekt benevnelse på kaliberet som er spesifikt forbudt). At man lovlig kan skyte med kaliber 50-70 Gov, og også får dette innvilget, var argumenter som falt på stengrunn. At børsa skulle brukes på jakt i Afrika og oppskyting derfor var unødvendig førte til innvilget tidsbegrenset søknad på 3 måneder (med krav om å selge børsa etterpå). Ny våpenlov har fikset dette nå.
  4. Under befaring på en pistolbane ble det ilagt forbud mot å skyte på mål nærmere standplass enn 15 meter. Kulevoll skal være synlig 1.5m over toppen av blinken, og jo nærmere man flytter blinken jo høyere må kulevollen være. Med 3 meter stokk ble nærmeste blink satt til å være minimum 15 unna. På spørsmål om hvor høy kulevoll måtte være om pistolbanen skulle brukes til "speed derringer" som er et approbert western-program som vanligvis skytes på 1m avstand, så var svaret 1km. Omtrent da forsto jeg at politiet jobber for andre. Her skjeles det ikke til lovens intensjon, kun til bokstav. Frykten for å gjøre formelle feil overskygger alle andre hensyn.

    Nå er forskriften om sivile skytebaner opphørt, og vi venter i spenning på retningslinjer fra POD på hvilke krav som stilles... Det er åpenbart at ingen vokter vokteren.
  • Like 4
  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wintel said:

 

  1. Søknad på jaktvåpen avslått da søknadsfrekvensen var for høy... Jeg finner ikke ingen lovhjemler som sier noe om hvor ofte man kan søke, så her har våpenkontoret brukt egne synspunkter som rettsgrunnlag..

Oj, føler dette fort kunne rammet meg. Er litt spent på om jeg får innvilget to søknader til på 22lr da jeg har 3 fra før. Men det er jo ingenting som kan nekte meg å kjøpe de i loven.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Wintel said:

 

  1. Søknad på jaktrifle i kaliber 500 Jeffery avslått grunnet forbudt mot å skyte opp til storviltprøven på sivile skytebaner med kaliber 12.7. Baneinstrukser på DFS-baner forbyr kaliber 12.7 (og hel-auto) - den valgte våpenkontoret på Politi Øst å tolke som kulediameter 12,7mm og over (fremfor 12,7x99 som er korrekt benevnelse på kaliberet som er spesifikt forbudt). At man lovlig kan skyte med kaliber 50-70 Gov, og også får dette innvilget, var argumenter som falt på stengrunn. At børsa skulle brukes på jakt i Afrika og oppskyting derfor var unødvendig førte til innvilget tidsbegrenset søknad på 3 måneder (med krav om å selge børsa etterpå). Ny våpenlov har fikset dette nå.

 

Men hvem skal du selge børsa til innen 3 mnd, når det er så vanskelig å få invilget lisens??? 

 

DFS banen i Egersund er forøvrig godkjent for 12,7x99.

Link to comment
Share on other sites

On 8/28/2021 at 10:13 PM, Bartemannen said:

Jeg har lest lenkene @m00se. Jeg tok ikke forkortelse NNPF. 

Og det endrer FORTSATT ingenting i forhold til deg jeg snakker om: OSS "forklaringer" og beskyldninger om småkonger i Politiet som lager egne regler.
Norsk Narkotikapolitiforening har ikke noe med OSS å gjøre.

Den såkalte "win'en" din tror jeg bare du kan ta tilbake. Du har ikke kommet med noe konkrete bevis for at det er hold i noe som helst av dette av OSS påstander.

Jeg har heller ikke konstatert at OSS sin forklaring er sann.

 

Jeg listet opp en rekke forskjellige hendelser som har vært i nyhetene i det siste, som jeg sa at fikk meg til å miste tilliten til politiet. Denne posten reagerte du på, og kalte grove påstander, så jeg begrunnet alle påstander med lenker. Du trekker da tilbake og fokuserer bare på OSS situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

For 12 timer siden sa slemmo:

Det er bedt om midlertidig forføying, datoen er satt til 13. okt.

Da skal dette behandles 13 okt.

 

Er det begjært midlertidig forføyning om:

A. Stengningen av skytebanene?

B. Inndragningen av tillatelse salg våpen/ammo?

C. Begge deler?

 

Tenker liksom at kun A, (eller kun B for den saks skyld) ville lettere ha gått igjennom.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hentet fra nyhetsbrev fra Stor-Oslo Skyteklubb mottatt 28.09.21, 22:48.

 

"

Kjære alle våre medlemmer

 

Stor-Oslo skyteklubb har fått den vonde beskjeden om at Oslo Skytesenter AS legger ned! Situasjonen med politiet har vært uutholdelig og økonomisk nedslående for klubben og spesielt skytesenteret. Store verdier har gått tapt. Dette er rett og slett en stor tragedie. Skytesenteret blir nå permanent stengt. Planene om en ny og enda flottere skytebane er stoppet. Alt stopper. Hva skjer nå?

 

Hva vil dette si for klubben?

Vi mister skytebanen vår! Dette er veldig triste nyheter å bringe videre og det var ikke slik vi ønsket å avslutte vårt samarbeide gjennom 28 år. Jeg var ikke gamle jenta da jeg tok betalt for baneleie på pistolbanen i Villmarkshuset i Chr. Krogs gate 16 og Geir Tømta var formann i klubben den gangen, for dere som husker han. En lang historie har dessverre kommet til en slutt. Klubben ser ingen annen utvei enn at vi også legger ned.

 

Hva vil det si for våre medlemmer?

Stor-Oslo Skyteklubb har bestemt at vi kommer til å fortsette som en klubb en stund til, for å gjøre overgangen enklere for våre medlemmer. På denne måten vil du som medlem har litt tid på deg for å søke deg over til ny klubb. Tidsaspektet er inntil ett år.  Klubben har en god dialog med Norges Skytterforbund. De lager en konkret liste over hvilke klubber i Stor-Oslo området som kan ta imot nye medlemmer og listen sender vi videre til dere i en egen e-post. De respektive klubbene får en oppfordring fra NSF om å ta imot nye medlemmer. Du må selv ta kontakt med den aktuelle klubben du ønsker å bli medlem av.

 

Kan jeg miste våpenlisensen min?

De som har eget/egne våpen er lovpålagt å være tilknyttet en klubb og man skal være aktiv. Klubben oppfordrer på det sterkeste at man er aktiv på stevner for å få skytetrening inntil du får medlemskap i ny klubb. Du med eget våpen har allerede dokumentasjonen du trenger i våpenkortet, så du trenger ikke ytterligere dokumentasjon fra Stor-Oslo Skyteklubb for å bytte klubb.

 

Jeg ønsker å søke om et våpen, så hva gjør jeg nå?

De fleste skytebaner har vært corona-stengt frem til sommeren og ikke alle har kommet ordentlig i gang igjen enda. I denne perioden har generelt ingen fått skutt så mye man trenger de siste 6 månedene om man nå skal søke. Politiet bør være litt fleksible her på grunn av pandemien, mener Norges Skytterforbund. Ta kontakt med NSF for veiledning, dersom du får avslag på søknad.

 

Jeg har ikke eget våpen, så hva gjør jeg videre hvis jeg skal bytte klubb?

Vi gjør oppmerksom på at medlemmer uten eget våpen kan få bekreftelse på gjennomført sikkerhetskurs tilsendt fra styret. Dersom du ønsker å bytte til en ny klubb, be om dette ved å sende e-post til leder@storosloskyteklubb.no.

 

Det gjør oss vondt å sende dette til dere.

Tusen takk for tiden vi har hatt sammen i Stor-Oslo Skyteklubb!

Triste hilsener fra Styret"

  • Sad 8
Link to comment
Share on other sites

Veldig trist for (pistol)skytterne på Østlandet. Den desidert beste innendørsbanen med uovertruffen tilgjengelighet og  en våpenbutikk med førsteklasses service , som etterlater et stort savn. Blir vanskelig å finne et nytt hjem for mange skyttere som var tilknyttet klubb og skytesenter . En svart dag for skytesporten!

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Krag J. said:

Blir vanskelig å finne et nytt hjem for mange skyttere som var tilknyttet klubb og skytesenter

 

Vil tro stengingen av skytesenteret fører til at mange hundre pistolskyttere i Oslo og omegn legger skytingen på hylla for godt. Etter hvert ser vi kanskje resultatet av dette på Finn.no☹️

Link to comment
Share on other sites

Fryktelig synd, jeg likte meg på Oslo Skytesenter. (flott at jeg kjøpte nytt klippekort rett før banen ble koronastengt 😬).

Så hva gjør man?

For min del tenker jeg at Løvenskiold blir det greieste selv om det er noe knot å komme seg dit uten bil.

Har sett på Bærum Pistolklubb og Oslo Pistolklubb, begge holder til på Løvenskiold. Er det noen som har erfaring fra disse klubbene, hvilken er best? (Bane, klubbhus, miljø etc). Bør ha mulighet til egentrening.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Virre said:

Har sett på Bærum Pistolklubb og Oslo Pistolklubb, begge holder til på Løvenskiold. Er det noen som har erfaring fra disse klubbene, hvilken er best? (Bane, klubbhus, miljø etc). Bør ha mulighet til egentrening.

 

Skal ikke si meg ekspert på disse klubbene, men OPK har et bra miljø og jevnt godt oppmøte på treninger. Eller de hadde i alle fall det før Covid, hva de har nå må andre si noe om.

 

BPK har oftere stevner og skyter tilsynelatende oftere barneprogram. 

 

Jeg var med i OPK et par år og trivdes godt, var mye på banen med egentrening. Det var ofte flere på BPK sin bane og det hørtes ut til å være mer organisert trening der.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette var helsvart.

Jeg håper virkelig støtten fra Norges Skytterforbund har vært 100 %. Hvis ikke, er dette dobbeltragisk.

 

Har i senere tid hørt uttalelser fra skyttere om fyren på våpenkontoret som skytesenteret har hatt med å gjøre, de beskriver en person som er utrolig kverulerende. Sider som muligens hører hjemme i psykiatrien.

 

Alle gjør feil - mennesker som virksomheter. Skytesenteret var vel ikke feilfrie de heller. Men jeg våger den påstand at deres feil ikke har grunnlag for stengning av skytebaner. Eller våpenforretningsvirksomhet.

Feilen mannen på våpenkontoret begår er av et annet kaliber og art enn feil begått som definitivt kan eller kunne rettes. 

 

Det er farlig å komme på kant med slike.

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Elmer K said:

Dette var helsvart.

Jeg håper virkelig støtten fra Norges Skytterforbund har vært 100 %. Hvis ikke, er dette dobbeltragisk.

 

Har i senere tid hørt uttalelser fra skyttere om fyren på våpenkontoret som skytesenteret har hatt med å gjøre, de beskriver en person som er utrolig kverulerende. Sider som muligens hører hjemme i psykiatrien.

 

Alle gjør feil - mennesker som virksomheter. Skytesenteret var vel ikke feilfrie de heller. Men jeg våger den påstand at deres feil ikke har grunnlag for stengning av skytebaner. Eller våpenforretningsvirksomhet.

Feilen mannen på våpenkontoret begår er av et annet kaliber og art enn feil begått som definitivt kan eller kunne rettes. 

 

Det er farlig å komme på kant med slike.

Det du skriver er vel det som kalles for konspirasjonsteori. Eller med andre or pissprat. Ting blir ikke stengt ned av rettsvesenet uten en grunn.

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Elmer K said:

Har saken vært i rettsvesenet?

Nei den har kanskje ikke det men hadde de hatt noe å fare med ville den vel havnet der.

Er jo synd at et anlegg blir stengt men det ble nokk ikke det uten grunn. Konspirasjonsteorier hjelper lite på fakta. Og å antyde at det sitter presjoner med sinnslidelser og skalter og valter blir helt på tryne. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, bardp said:

Det du skriver er vel det som kalles for konspirasjonsteori. Eller med andre or pissprat. Ting blir ikke stengt ned av rettsvesenet uten en grunn.

Etter det jeg har fått høre, så er ikke dette automatisk "konspirasjonsteori/pissprat". Offentlige sektor består av alle slags mennesker også de som blir litt for "revet med" når de får litt makt, slik som muligens i dette tilfellet. 

 

Edited by Federal86
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Federal86 said:

Etter det jeg har fått høre, så er ikke dette automatisk "konspirasjonsteori/pissprat". Offentlige sektor består av alle slags mennesker også de som blir litt for "revet med" når de får litt makt, slik som muligens i dette tilfellet. 

Ja det er klart det er mange forskjellig mennesker i offentlig forvaltning. Men derfor er det ankeinstanser for avgjørelser som tas der. Det er ikke slik at en person alene kan stenge ned noe uten grunn. Derfor tror jeg det er en grunn til at anlegget ble stengt og ikke at det er en sinnslidende byråkrats verk.  

  • boomer 3
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Og du bare mååå bevise at du ikke har noen som helst peiling på saken?

Nei jeg har ikke satt meg in i denne saken. Men jeg kjenner godt til offentlig forvaltning og godkjenning av skytebaner. Derfor nekter jeg å tro at et anlegg blir permanent stengt uten noen som helst grunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ingenting om denne saken. Men jeg antar at de som har blitt utsatt for en så alvorlig inngripen har hatt hjelp av en advokat. Hvis hele nedstengningen kun skyldes en vrang og udyktig polititjenestemann, synes jeg det er merkelig at en ikke har fått overprøvd vedtaket av en høyere myndighet. Slik sett forstår jeg bardp sin undring. Jeg undres også, men som sagt: Jeg vet ingenting om saken.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, bardp said:

Nei jeg har ikke satt meg in i denne saken. Men jeg kjenner godt til offentlig forvaltning og godkjenning av skytebaner. Derfor nekter jeg å tro at et anlegg blir permanent stengt uten noen som helst grunn.

Om man ikke har satt seg inn i en sak kan man la være å kommentere på den.

I denne saken er det helt uten tvil idioti fra våpenkontoret sin side som tydeligvis har endt i en økonomisk situasjon der driftsgrunnlaget til OSS ikke finnes lenger. Dette påvirker veldig mange, både skyttere og de ansatte, og er en situasjon som absolutt ikke burde oppstått. Offentlig forvaltning viser seg fra sin verste side, og i kjent stil får det neppe konsekvenser for den ansvarlige. Ingen er ufeilbare heter det, men det er mange offentlige instanser som oppfører seg slik, og dessverre får medhold fra kontrollerende organ hvis uvahengighet og objektivitet kan og bør settes spørsmål ved.

 

  

Just now, nhd said:

Jeg vet ingenting om denne saken. Men jeg antar at de som har blitt utsatt for en så alvorlig inngripen har hatt hjelp av en advokat. Hvis hele nedstengningen kun skyldes en vrang og udyktig polititjenestemann, synes jeg det er merkelig at en ikke har fått overprøvd vedtaket av en høyere myndighet. Slik sett forstår jeg bardp sin undring. Jeg undres også, men som sagt: Jeg vet ingenting om saken.

Som det har blitt sagt før her så er dette en sak som skal (skulle?) for retten, men det skjer ikke på dagen i dette landet. Bedrifter kan faktisk blø tomt for kapital før de får rettet på uretten..

Edited by vass
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, vass said:

Som det har blitt sagt før her så er dette en sak som skal (skulle?) for retten, men det skjer ikke på dagen i dette landet. Bedrifter kan faktisk blø tomt for kapital før de får rettet på uretten..

Forjævlig. Håper noen likevel tar det til retten. Slik kan vi ikke ha det.

Link to comment
Share on other sites

Det var kun midlertidig forføyning som var oppe 6. okt, selve rettsaken skulle opp senere, men en rettsak i dette omfanget tar fort flere mnd. Før dette har det vært forsøkt dialog med forvaltningen i flere mnd, hver gang OSS kommer med et tilsvar, så går det noen uker så kommer det en ny runde med påstander noen uker senere, som OSS igjen gir tilsvar på, så går det noen uker før det kommer enda nye påstander fra forvaltningen, uten referanse til lov eller forskrift, det siste dokumentet var på 117 sider. Forvaltningen har brukt alle triks i boka, med trenering osv i håp om at OSS skal gå dukken før OSS vinner saken. Folk som sitter her og påstår at de "kjenner godt til offentlig forvaltning og godkjenning av skytebaner." kan ta seg en bolle. Dette er ikke en sivilisert rettsstat verdig på noen som helst måte.

  • Like 7
  • Thanks 4
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg skal komme med konkrete detaljer nå, selv om jeg håper alt kommer ut senere, men akkurat nå er det diverse ting ift til evt. senere rettsak som pågår som jeg ikke har innsyn i. Men det har blant annet med forhold på banen å gjøre, hvor forvaltningen påstår, uten dekning at ting skal være på sånn og sånn måte. Og OSS svarer (med støtte f.eks fra NSF) at de tar feil. Så går det noen uker så er de samme påstandene fortsatt til stedet i dokumentene som om OSS fortsatt gjør ting som ikke er lov.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, nhd said:

Jeg vet ingenting om denne saken. 

Jeg kjenner ikke saken utover det jeg har lest i media.

 

Men jeg kjenner til Skytebaneforskriften og hvor mye rom for feiltolkning den har. Hvis man leser den som fanden leser bibelen vil det være svært vanskelig å godkjenne skytebaner. 

 

Alt agg mot kommersielle aktører til side, dersom Oslo Skytesenter har blitt drevet konkurs av forvaltningen er det virkelig tragisk. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...