Jump to content

Oslo Skytesenters skytebaner stengt av myndighetene, grunnet uheldige omstendigheter.


Bushviper

Recommended Posts

Nå er jo dette en tråd om Oslo Skytesenters skytebaner som er stengt fordi de ikke fulgte loven. Og da synes jeg det er helt greit at de blir stengt ned. 

En kan ikke drive med gjentatte lovbrudd uten å forvente reaksjoner.

Denne diskusjonen om hvilken skyteform en bedriver har ingenting i denne tråden og gjøre og blir en helt annen diskusjon.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bardp said:

Nå er jo dette en tråd om Oslo Skytesenters skytebaner som er stengt fordi de ikke fulgte loven. Og da synes jeg det er helt greit at de blir stengt ned. 

En kan ikke drive med gjentatte lovbrudd uten å forvente reaksjoner.

Denne diskusjonen om hvilken skyteform en bedriver har ingenting i denne tråden og gjøre og blir en helt annen diskusjon.

Joda for all del, men var noen andre som snakka om at det var utelukkende positivt at skytebanen til OSS ble nedlagt fordi folk poserte med våpen og halvfigurer og mente at det var et godt argument for at banen ble nedlagt. Det at de ble stengt er helt OK med tanke på lovbruddet, men det er ganske ille å mene at det å posere med visse våpen og visse pappfigurer er uakseptabelt mens andre våpen og den "riktige" skyteformen er helt OK. "Enten skyter du som meg, eller skyter du ikke i det hele tatt" type holdning er noe vi bør holde oss for gode til. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (26 minutter siden):

  -  Og det og ha toleranse for andres aktiviteter bør jo omfatte alle🙂.

Og det kunne vi jo hatt en egen tråd for.

 

Vi har en egen tråd, i det som er temaet for den tråden var "andres skyteaktiviteter" tatt opp mange ganger:

 

https://www.kammeret.no/topic/94713-gullkorn-fra-våpenjournalen/

 

Når dagens (bortblåste?) toppidrett er ferdig, skal jeg se om jeg finner et av redaktørens skiverier om "de seriøse" skytterne, og legge det ut i den tråden.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (1 time siden):

men det er ganske ille å mene at det å posere med visse våpen og visse pappfigurer er uakseptabelt mens andre våpen og den "riktige" skyteformen er helt OK.

Helt enig i dette, men til en viss grense. Tjenestevåpen og vanlige pappfigurer er helt ok. Men skiver med bilde av menneskehoder vil jeg helst ikke se. Ikke fordi det gjør meg noe, men fordi det ikke er bra for omdømmet til sportsskyting.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites


Kan til dels være enig. Om det er faktisk bilde av mennesker på papir er det kanskje litt drøyt, men halvfigurer (matt grønn på farge, uten et bilde av et faktisk menneske) samme type som mellom annet Forsvaret bruker børde være innenfor. Uansett så syns jeg at folk skal få skyte på akkurat den typen papp de vil, tror ikke omdømmet til sportsskyttere blir så mye dårligere av noen pappskiver selv om det kanskje ikke er så stue rent. 
 

Edited by Stat 0
Link to comment
Share on other sites

Jeg legger meg lite oppi hvilke grener folk liker å skyte, det er heller ikke av viktighet for meg om folk velger å kjøpe det de har lyst på fremfor det som gir mest poeng. 

 

Men hva som påvirker sportens anseelse, det er noe helt annet. Nå er vi ganske mange som har lagt ned stor innsats i å formidle skytesport utover LS som en skikkelig sport.

Og da er det direkte skadelig at folk som ikke skyter har sin første erfaring med sporten på dette viset. Skyter på menneskefigurer med grove våpen med det mål å formidle at det krever "hår på brøstet" å holde på er ikke noe jeg ser på i et positivt lys. 

 

Forøvrig drev med OSS med alskens eksotiske skiver, mye mennesker som zombier, nazister og kjente terrorister. Hadde de bare skutt på halvfigur hadde det i og for seg vært langt mindre problematisk. Når vi så kombinerer dette med grove tjenstepistoler som førsteinntrykk av å skyte, så ser man jo problemer. Det er en grunn til at man typisk starter ferske skyttere på finpistol og ikke en Glock, om man ønsker å beholde interessen hos personen da...

 

Dette etterlater ofte et helt feilaktig inntrykk av skytesporten, som de tar med seg ut i samfunnet. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vært på OSS, sikkert et par hundre ganger over flere år og jeg kjenner meg ikke helt igjen i en del av det som skrives her.

Jeg har egentlig aldri sett noe veldig kritikkverdig på skytebanen. Har aldri sett noen skyte mot noe annet enn vanlige skiver av forskjellige slag, samt stålmål.

Mener å ha sett de hadde grønne halvfigurer bak disken, men har aldri sett noen skyte mot bilder av mennesker.

 

Har observert de har hatt nybegynnere på prøvetime der de skyter med forskjellige våpen. Man begynner med .22 og får prøve opptill .44Mag. 

Dette er det da også flere "vanlige" klubber som gjør og synes ikke det er noe feil.

Selv startet jeg med pistolskyting etter at jeg fikk prøve en .375Mag. og ble hektet... er ikke sikkert jeg hadde blitt like hektet om jeg hadde skutt .22.

 

 

Det jeg derimot mener ER kritikkverdig er det de har blitt dømt for. Våpenskapet med klubbvåpner stod stort sett åpent og det hadde ikke vært veldig vanskelig for meg å rappe et våpen når de ansatte stod med ryggen til.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, PeM said:

Det er en grunn til at man typisk starter ferske skyttere på finpistol og ikke en Glock, om man ønsker å beholde interessen hos personen da...

Er dette virkelig din erfaring? Jeg har erfart det motsatte, at å bare tilby .22 gjør at nye fort mister interessen fordi det er kjedelig.

 

Som Virre sier:

 

15 hours ago, Virre said:

Selv startet jeg med pistolskyting etter at jeg fikk prøve en .375Mag. og ble hektet... er ikke sikkert jeg hadde blitt like hektet om jeg hadde skutt .22.

 

 

Min egen erfaring er at jeg fikk prøve litt forskjellig, av venner, samt i utlandet på gutteturer, før jeg bestemte meg  for at pistolskyting var morro. Da først startet jeg med .22 for å danne gode vaner ifbm posisjonering osv. for så å kjøpe meg egne, grove våpen. Jeg har også egen .22 men den kom senere, etter at jeg skjønte hvor dyrt det var å bare skyte 9mm og .45ACP

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

themail skrev (På 3.1.2022 den 19.31):

Selskapet (og klubben) hadde da i overkant 8 mill i driftsresultat i koronaåret 2020. Vel 3 mill året før.

 

Magisk opplegg...

 

Nå hadde ikke jeg noe inngående detaljkunnskap om økonomien i klubben og selskapet, men de to hadde separat økonomi, så OSS sine resultater, omsetning osv hadde ikke noe med klubben å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Virre said:

Jeg vært på OSS, sikkert et par hundre ganger over flere år og jeg kjenner meg ikke helt igjen i en del av det som skrives her.

Jeg har egentlig aldri sett noe veldig kritikkverdig på skytebanen. Har aldri sett noen skyte mot noe annet enn vanlige skiver av forskjellige slag, samt stålmål.

Mener å ha sett de hadde grønne halvfigurer bak disken, men har aldri sett noen skyte mot bilder av mennesker.

 

 

 

Da lurer jeg litt på hvordan du har gått inn der, de hadde jo vitterlig flere av disse blinkene hengende på etasjeskille opp til den "Loungen" de hadde, umulig å ikke få med seg noe av dette. Videre var det et solid utvalg av slike sære skiver på motsatt vegg av kassa, så du måtte jo gå forbi dette??

 

Oslo skytesenter levde av "opplevelser" og dette mener jeg ikke fremstilte sporten på noen god måte, her spiller både tjenestepistoler og disse skivene inn. 

Å forsøke å forklare en som har "prøvd" hvorfor skytesport er en "sport" og ikke ren "Americana" er faktisk jævlig vrient. Av egne bekjente som var innom der på "opplevelse" er det skremmende mange av dem som etter modning både av sjel og minnet har landet på en veldig negativ holdning til privat eierskap av enhåndsvåpen og begrunner holdningen i "opplevelsen". 

 

Det er vinkelen jeg kommer fra, Oslo Skytesenter mener jeg gjorde stor skade for skytesporten i Oslo. Dette da de formidlet et "tøffing-bilde" av sporten til enormt mange flere mennesker enn vi skyttere klarer å nå ut til, så det bildet har nå satt seg hos mange.  Du finner attpåtil video fra noen år tilbake av Røgeberg som sier N-ordet til noen NRK journalister som skal "prøve pistol" på OSS, i dag hadde det blitt hovedsaken. Den gangen valgte de ikke å henge seg opp i det, i dagens klima kunne dette blitt ganske ubehagelig for Skytter-Norge.

 

 

  • Like 1
  • boomer 2
  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

PeM skrev (2 timer siden):

 

Da lurer jeg litt på hvordan du har gått inn der, de hadde jo vitterlig flere av disse blinkene hengende på etasjeskille opp til den "Loungen" de hadde, umulig å ikke få med seg noe av dette. Videre var det et solid utvalg av slike sære skiver på motsatt vegg av kassa, så du måtte jo gå forbi dette??

 

Oslo skytesenter levde av "opplevelser" og dette mener jeg ikke fremstilte sporten på noen god måte, her spiller både tjenestepistoler og disse skivene inn. 

Å forsøke å forklare en som har "prøvd" hvorfor skytesport er en "sport" og ikke ren "Americana" er faktisk jævlig vrient. Av egne bekjente som var innom der på "opplevelse" er det skremmende mange av dem som etter modning både av sjel og minnet har landet på en veldig negativ holdning til privat eierskap av enhåndsvåpen og begrunner holdningen i "opplevelsen". 

 

Det er vinkelen jeg kommer fra, Oslo Skytesenter mener jeg gjorde stor skade for skytesporten i Oslo. Dette da de formidlet et "tøffing-bilde" av sporten til enormt mange flere mennesker enn vi skyttere klarer å nå ut til, så det bildet har nå satt seg hos mange.  Du finner attpåtil video fra noen år tilbake av Røgeberg som sier N-ordet til noen NRK journalister som skal "prøve pistol" på OSS, i dag hadde det blitt hovedsaken. Den gangen valgte de ikke å henge seg opp i det, i dagens klima kunne dette blitt ganske ubehagelig for Skytter-Norge.

 

 

Må si jeg ikke kjenner helt igjen det du skriver her men kan dele min erfaring når det gjelder skivebruk.
Jeg trente ca 3-4 ganger i uka ifra jeg tok kurs i 2018 frem til nedstengningen i 2020, iløpet av den tiden så observerte jeg skyttere som benyttet denne type skiver 3 ganger.
Altså 3 ganger over ca 1.5år, det vil jeg si ikke er veldig stor % av mengden med skyttere som benyttet banen.
Det ble mest brukt PPC lignende skiver, standard skiver samt et utvalg av splattere (veldig fine for visuell tilbakemelding når man trener alene, ihvertfall før jeg hadde elektronisk verktøy).

Vdr våpen så er det ganske fritt med hva man ønsker og bruke, så hvis noen synes at noe som er komplett udugelig til konkurranse er hva de ønsker å bruke så må da de få lov til og bruke det (gitt at de passer inn i reglene for aktuell gren)?
Eller skal alle stille i grovfelt feks med GSP Expert og Pardini? Eller alle må skyte med Stenvaag spesial i spesialfelt?
Jeg kjenner litt sammenligningen mot rally (som er en annen sport jeg er involvert i) der ikke alle kan kjøre med det beste da bilene koster over 2 mil, det er faktisk mest til start med enklere utstyr og leverer plasseringer de synes er oppnåelig.

Så lenge det er frivillig sport vi driver med så er det behov for en form for rekrutering, hadde ikke OSS eksistert så vet jeg spesifikt om 10 skyttere som ikke hadde startet med skyting og heller ikke stilt på stevner... meg inkludert.
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, PeM said:

 

Oslo skytesenter levde av "opplevelser" og dette mener jeg ikke fremstilte sporten på noen god måte, her spiller både tjenestepistoler og disse skivene inn. 

Å forsøke å forklare en som har "prøvd" hvorfor skytesport er en "sport" og ikke ren "Americana" er faktisk jævlig vrient. Av egne bekjente som var innom der på "opplevelse" er det skremmende mange av dem som etter modning både av sjel og minnet har landet på en veldig negativ holdning til privat eierskap av enhåndsvåpen og begrunner holdningen i "opplevelsen". 

 

Det er vinkelen jeg kommer fra, Oslo Skytesenter mener jeg gjorde stor skade for skytesporten i Oslo. Dette da de formidlet et "tøffing-bilde" av sporten til enormt mange flere mennesker enn vi skyttere klarer å nå ut til, så det bildet har nå satt seg hos mange.  Du finner attpåtil video fra noen år tilbake av Røgeberg som sier N-ordet til noen NRK journalister som skal "prøve pistol" på OSS, i dag hadde det blitt hovedsaken. Den gangen valgte de ikke å henge seg opp i det, i dagens klima kunne dette blitt ganske ubehagelig for Skytter-Norge.

 

 


Du snakker mye om hvordan skytesporten "fremstilles" til dine egne krav og kriterier men du viser liten innsikt i at skytesporten (heldigvis) ikke er et bilde av hva du selv foretrekker og vil ha.
Det at du selv foretrekker et bilde av skytesporten som skal være så A4 og stue rent som mulig betyr ikke det at alle mener eller bør mene det samme som deg. (eller meg)

Personlig vil jeg våge å påstå at bildet som fremstilles av skytesporten fra visse individer og organisasjoner faktisk direkte gjør at skytesporten ser møkka kjedelig ut. Og selv om jeg syns at det direkte ser møkka kjedelig ut i måten det fremstilles på, skal man få lov til å fremstille sporten på akkuratt den måten man vil. Skytesporten er ikke et firkanta A4 ark, men en sport med nyanser og forskjeller. Om man vil skyte vannmeloner i skauen med hagle, eller skyte zombie pappfigurer med Desert Eagle i .50AE eller skyte presisjon 22lr i en klubb så er det ingen som bestemmer at den ene fremstillingen er noe dårligere eller mer "uheldig" enn den andre. I det minste bør ikke det brukes som et argument mot nedlegging av en skytebane.

Bare for å vise hvor dårlig gjennomtenkt det argumentet faktisk er, kan jeg igjen på like hjernedød måten argumentere at siden DFS sitt bilde av skytesporten (ikke jaktfelt) er kjedelig etter egen mening bør vi dermed legge ned DFS skytebaner. Det henger liksom ikke helt sammen slik, og heldigvis funker det ikke slik. (Har forrøvrig stor respekt for DFS og den skytesporten de driver med, uten at jeg vil delta på det selv)

De folkene du nevner som fikk en dårlig holdning av privat våpen eierskap hadde etter alt å dømme en allerede dårlig holdning til privat våpeneierskap, uten at opplevelsen gjorde noen stor forskjell, annet enn kanskje "ild på bålet" type opplegg. 

Det å argumentere med lovbruddene er på sin plass, og det er grunnen til at banen og firmaet ble nedlagt.

Å komme med et argument om at skytesporten ikke ble fremstilt etter dine egne krav og preferanser er i grenseland latterlig. 

 

22 hours ago, PeM said:

Når vi så kombinerer dette med grove tjenstepistoler som førsteinntrykk av å skyte, så ser man jo problemer. Det er en grunn til at man typisk starter ferske skyttere på finpistol og ikke en Glock, om man ønsker å beholde interessen hos personen da...

 

Dette etterlater ofte et helt feilaktig inntrykk av skytesporten, som de tar med seg ut i samfunnet. 

 

Heldigvis er det godt at endel klubber har begynt å skaffe 9mm pistoler og pistoler i .45ACP slik at nybegynnere kan skyte med det de vil slik at man ivaretar de som vil skyte grovt og de som vil skyte fint. Som sagt, skjønner at du har et bilde av hvordan skytesporten bør framstilles men verken du eller jeg bestemmer hvordan skytesporten skal eller bør se ut. 


Og som du ser i tråden her så er det mange  som har begynt med skyting takket være OSS og at de fikk skyte med våpen i forskjellige kaliber, for det å skytte .22lr er ikke like gøy for alle sammen. 
 

Edited by Stat 0
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

PeM skrev (22 timer siden):

   -   grove tjenstepistoler   -  

 

Er det slik å forstå at den vanlige borger, som omtrent er totalt uvitende om skytesport, jakt og skytevåpen, reagerer annerledes på en "tjenestepistol", enn på en tilsynelatende helt lik pistol, som ikke er forsøkt markedsført til militære og politi?

 

Jeg har aldri skutt grovpistol i sivil konkurranse, og har mitt kjennskap til grøvere en-hånds-saker enn .22 LR fra militæret for vel en mannsalder siden. Og der brukte jeg 9 mm "FN HP", mest fordi den som oftest hang sånn noenlunde sammen etter en tjenestedag, i motsetning til de to alternativene, Walter og Luger. I det sivile skjøt jeg konkurranse med lånte våpen, og kjøpte om sider en "Air Match" luftpistol. Jeg kunne kanskje oppnådd noen poeng mer med ei reinhekla konkurransemaskin, men jeg syntes det var greit å skyte med et våpen som så ut som en pistol, og ikke som noe som var gjenglemt av et rørleggerfirma, eller etterlatt etter ei Star Wars-innspilling.

 

For "den vanlige borger" (TM) vil jeg tro at alle en-hånds-våpen går i Ludvigs kategori "det er fali' det". Det eneste de kanskje har kjennskap til er Colt Pacemaker revolver, den bruker cowboyer til å skyte på hverandre.

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

PeM skrev (23 timer siden):

 

Da lurer jeg litt på hvordan du har gått inn der, de hadde jo vitterlig flere av disse blinkene hengende på etasjeskille opp til den "Loungen" de hadde, umulig å ikke få med seg noe av dette. Videre var det et solid utvalg av slike sære skiver på motsatt vegg av kassa, så du måtte jo gå forbi dette??

 

Tja, hva kan jeg si... Kan hende min kone har rett angående mine manglende observasjonsevner.

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Stat 0 said:


Du snakker mye om hvordan skytesporten "fremstilles" til dine egne krav og kriterier men du viser liten innsikt i at skytesporten (heldigvis) ikke er et bilde av hva du selv foretrekker og vil ha.
Det at du selv foretrekker et bilde av skytesporten som skal være så A4 og stue rent som mulig betyr ikke det at alle mener eller bør mene det samme som deg. (eller meg)

Personlig vil jeg våge å påstå at bildet som fremstilles av skytesporten fra visse individer og organisasjoner faktisk direkte gjør at skytesporten ser møkka kjedelig ut. Og selv om jeg syns at det direkte ser møkka kjedelig ut i måten det fremstilles på, skal man få lov til å fremstille sporten på akkuratt den måten man vil. Skytesporten er ikke et firkanta A4 ark, men en sport med nyanser og forskjeller. Om man vil skyte vannmeloner i skauen med hagle, eller skyte zombie pappfigurer med Desert Eagle i .50AE eller skyte presisjon 22lr i en klubb så er det ingen som bestemmer at den ene fremstillingen er noe dårligere eller mer "uheldig" enn den andre. I det minste bør ikke det brukes som et argument mot nedlegging av en skytebane.

 

Jeg er noe usikker på om du misforstår meg med (vrang)vilje eller om du oppriktig ikke ser noen problemer med hvordan idretten fremstår ut mot stor-samfunnet?

 

Jeg tar ikke til ordet for å tvinge noen til noe som helst, langt mindre inn i a4(hva enn det skulle bety), men jeg er opptatt av det førsteinntrykket sporten gir. Hva du finner på med folk du har blitt kjent med er noe helt annet enn noens første skudd på en skytebane, det handler om ikke bare å gjøre det gøy men også gi et varig positivt inntrykk som tåler både modning og grubling.

 

Selv er jeg helt overbevist at om utenforstående som norm hadde blitt introdusert til sporten gjennom .50AE på Zombie og vannmelon så hadde det kommet ytterligere innskrenkinger. Å eie eller om så kun bruke våpen er et privilegium i Norge, det betyr at dette er noe samfunnet lar oss holde med på. Om samfunnet får for seg at det vi driver med er uten "nytte", ja da er det kroken på døra. 

 

Vi lever dessverre ikke i et vakum selv om vi måtte ha et velfylt våpenskap, så hvordan samfunnet oppfatter hver og enkelt av oss har konsekvenser for hvor lenge vi får drive med sporten vår. Noen ganger koker dette over i parodien, slik som NSF som vil bli sportsskyttere fordi de ikke kan ESA-juss. Men det ligger altså en kjerne av sannhet i bunn, persepsjon teller mye for oss. Det absolutt verste man kan gjøre i Norge for å sabotere sivilt våpeneierskap uten å bryte straffeloven er å bli kreativ med blinker, vi MÅ bli oppfattet som seriøse og trygge. 

 

Og i dette mener jeg OSS forbrøt seg ikke bare mot tillitten samfunnet viste dem i form av tillatelser og bevilling, men også tillitten skytter Norge ga dem til å forvalte og spre idretten på en konstruktiv måte som tåler "VG-testen". 

 

  • Like 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Vi behøver ihvertfall ikke å gjøre det lett for "idioter i VG" å drive oss fra skanse til skanse? 

Forsvaret vi har mot ymse innfall hos redaksjonene er jo at vi driver seriøst uten nevneverdig tull og uheldige hendelser, så vi skal faktisk passe godt på hvilke skiver som tillates.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (1 time siden):

Skal vi la oss drives fra skanse til skanse av idioter i VG?

 

Nå er det nå engang slik at i et demokrati blir man drevet fra skanse til skanse av idiotene som leser VG.

 

Hvis du ikke liker det må du nesten enten:

1. endre styreform i landet (dyrt og svært vanskelig, og sannsynligvis ikke tilrådelig), eller

2. endre innflytelsen VG har på velgerne (dyrt og vanskelig), eller

3. finne en måte å leve med det (vodka, lykkepiller, terapi. e.l.)

  • Haha 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 4.1.2022 den 14.09):

Når dagens (bortblåste?) toppidrett er ferdig, skal jeg se om jeg finner et av redaktørens skiverier om "de seriøse" skytterne, og legge det ut i den tråden.

 

Toppidretten, der anorektikerne skulle sveve gjennom lufta i Innsbruck, blåste helt bort den dagen, ja.

 

Og nå skriver dere i denne tråden (og til dels i tråden om "Skyting i Trondheim") om seriøs, kontra ikke-seriøs skyting. Og da skrev jeg av redaktør Braathens tanker i den forbindelse, i VJ-tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/94713-gullkorn-fra-våpenjournalen/?do=findComment&comment=1373908

 

Link to comment
Share on other sites

Om vi liker det eller ikke, så er våpeneierskap generelt, og håndvåpen spesielt, under press. Vi kan alltids leve ut vår indre redneck og kun ha fokus på å avlive zombier og vannmeloner - men realiteten er at vi lever i et samfunn hvor stadig flere i opinionen og beslutningstakere har et distansert forhold til våpen ,og  beslutningstakere (politikere) vil tenke seg godt om før de forsvarer utstrakt eierskap av håndvåpen og da særlig eierskap/bruk som utfordrer opinionen (dvs velgerne). 

 

Mitt syn er at p.t. må vi forholde oss til at eierskap av håndvåpen faktisk er knyttet opp mot idrett (om enn breddeidrett). Grunnlaget for å få erverve håndvåpen er uløselig knyttet til godkjente skyteprogram i regi av godkjente forbund. Man kan gjerne mene at dette er feil, tullete og henvise til raljeringer i utdaterte gullkorn - men det hjelper absolutt null.

 

 

 

Edited by Baardl
  • Like 4
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 5.1.2022 den 15.04):

Det eneste de kanskje har kjennskap til er Colt Pacemaker revolver, den bruker cowboyer til å skyte på hverandre.

 

En Colt Peacemaker derimot var nok mere kjent for å STOPPE  hjertevirksomheten  til den uheldige og var ladet med .45 Long Colt og helt uten batterier 🤣

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Skyting og fotball var i alle fall de to største idrettsgrenene i Norge sist jeg sjekket. Om jakt er den største fritidsaktiviteten vet jeg ikke, men det er mange jegere. Jeg tror tallet i jegerregisteret har bikket 500.000 og det er ett stort tall når man har en befolking på 5 millioner. Dvs at hver tiende norske mann, kvinne, barn, spedbarn og gamle på pleiehjem, er en jeger. Og ofte en våpeneier. Eller i alle fall en potensiell våpeneier. Fortsatt er de fleste jegere menn, og de utgjør som kjent rundt 50% av befolkningen vår. De jeg vil fram til er at jegerne og våpeneiere utgjør en så stor del av velgermassen, at det i dag ikke er noe politisk parti  med ambisjoner om regjeringsmakt, som vil være villig til å støte dem fra seg. Jeg er enig med @Baardli at vi må gjøre det vi kan for å sørge for at jakt/skyting fortsatt har har den store aksepten den har i samfunnet i dag. At NOAH og andre særinteresse grupper er høyrøstede i media noen ganger, betyr ikke at de har stor folkelig støtte.  Vi jegere og skyttere må bare gjøre det vi kan for at tingenes tilstand forblir slik.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Robinson said:

De jeg vil fram til er at jegerne og våpeneiere utgjør en så stor del av velgermassen, at det i dag ikke er noe politisk parti  med ambisjoner om regjeringsmakt, som vil være villig til å støte dem fra seg.

Ehhh, ja, men den gjennomsnittlige jeger tror jeg har mer enn nok med hagla og Mausern. Dvs, en over/under og en boltrifle. Vet ikke om de ville brydd seg om den helhetlige skytesporten og alt annet av våpen som kan erverves.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva som er en gjennomsnittlig jeger. Eller om jeg er det for eksempel, men mine interesser går langt utover boltrifla og O/U hagla. Men nei, jeg skyter ikke dynamisk. Har aldri vurdert å gjøre det heller. Utelukkende fordi det er begrenset hvor mye tid/penger man kan bruke på skyting. Jeg konkurrerte litt trap i tidligere år, og jeg konkurrerte i finpistol programmene noen år. Jeg vet ikke hvordan det er i dynamisk, men i finpistol  var det slags handikap system som gjorde at middelmådige skyttere ( som meg)  kunne stille på stevner og faktisk reelt konkurrere med de beste. Selvfølgelig var jeg ikke god nok til å havne høyt oppe på listene likevel.Jeg vet i grunn ikke  hvor stort dynamisk miljøet er og hvor mange som konkurrer på stevnene. Jeg ser dem aldri på mine skytebaner, så jeg har gått ut fra at de har sine egne. DFS skyting og skyttere derimot ser jeg en del av. Både trener de på mine baner og Landsskytterstevnene vises på TV i beste sendetid, med høye seertall. Det som er sikkert er at de som skyter disse , jeg vil kalle det små/smale skytegrenene, ikke får venner i de store grenene med å gi utrykk for at disse er "ola dunk" skyttere, mens de selv er de sofistikerte skytterne. Samhold går begge veier. 

Edited by Robinson
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (På 5.1.2022 den 9.26):

 

Nå hadde ikke jeg noe inngående detaljkunnskap om økonomien i klubben og selskapet, men de to hadde separat økonomi, så OSS sine resultater, omsetning osv hadde ikke noe med klubben å gjøre.

Hei 

 

Om du sjekker så ser du at "klubben" aldri har vært registrert i enhetsregisteret, ikke hatt org nr og ikke har vist noe regnskaper....

 

Se feks på org nr på faktura for medlemskap, samme org nr, samme bankkonto.

 

Er man ikke registrert i enhetsregisteret som "klubb" så kan man ikke ha egen bankkonto, ikke ha Vipps og ikke delta i grasrotandel etc

 

Hvordan Oslo Skytesenter AS har løst dette er en gåte - de fikk jo innbetalt flere millioner i "medlemskap", hvert år.  Over mange år, blir store summer.

Edited by themail
Link to comment
Share on other sites

Tidligere var det vel vanlig at eksempelvis bedriftsidrettslag ikke var registrert med eget org.nr og kontoer, det har også vært vanlig at en del andre organisasjoner ikke har vært registrert i enhetsregisteret. I dag er det imidlertid ikke så vanlig at frittstående enheter ikke er registrert, blant annet fordi forsikringsselskapene og bankene krever at man er registrert for å få tegnet noe hos de.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis Stor-Oslo skyteklubb, eller hva det het, var/er helt løsrevet fra Oslo Skytesenter, så burde den kunne leve godt videre, og med 1400 betalende medlemmer burde den være den pistolklubben i Oslo med flest medlemmer og god økonomi. Grunnlaget for videre drift burde vært til stede.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (På 4.1.2022 den 0.45):

Vi gjorde det for 40 år siden, før "alt" ble fryktelig vanskelig og ressurskrevende (les konsulenter for millioner), medlemmene bodde mye godt i enebolig med egen garasje, eide bil med hengerfeste og henger,  samt garasjen full av egnet verktøy til oppføring av både bygg og tekniske installasjoner. Av en eller annen grunn virker det som vi hadde mer tid disponibel til slikt også  Andelen av denne "typen" skyttere har nok, iaf i bystrøk, blitt vesentlig desimert ila de siste tiår. Fortetningens pris?

 

mqdefault.jpg

 

PeM skrev (På 4.1.2022 den 16.01):

Nå er vi ganske mange som har lagt ned stor innsats i å formidle skytesport utover LS som en skikkelig sport.

Og da er det direkte skadelig at folk som ikke skyter har sin første erfaring med sporten på dette viset. Skyter på menneskefigurer med grove våpen med det mål å formidle at det krever "hår på brøstet" å holde på er ikke noe jeg ser på i et positivt lys. 

 

Forøvrig drev med OSS med alskens eksotiske skiver, mye mennesker som zombier, nazister og kjente terrorister. Hadde de bare skutt på halvfigur hadde det i og for seg vært langt mindre problematisk. Når vi så kombinerer dette med grove tjenstepistoler som førsteinntrykk av å skyte, så ser man jo problemer. Det er en grunn til at man typisk starter ferske skyttere på finpistol og ikke en Glock, om man ønsker å beholde interessen hos personen da...

 

Dette etterlater ofte et helt feilaktig inntrykk av skytesporten, som de tar med seg ut i samfunnet. 

 

Jaja hvis dere vil at "skytesporten" skal ha en snittalder på 60 år så... Kanskje vi helt burde slutte med våpen som skyter ut prosjektiler for de er jo "farlige". Så laserskyting med tryllestaver slik at de ikke ser ut som "farlige tjenestevåpen" er nok dit vi burde gå ikke sant?

 

Fakta er at skytesporten sliter stort med rekruttering blant yngre, og 6 måneder med presisjonsskyting med .22lr tar nok også lysten fra flere av de som ville prøve seg like vel. Hvis dynamisk er det man vil drive med så er det ekstremt kjedelig å måtte gå gjennom en så lang periode med presisjon først, og hvor som regel klubbene ikke en gang har utlånsutstyr for å prøve dynamisk, eller i det hele tatt informerer om denne muligheten.

 

For all del hvis dere vil gjøre skyting til enda mer av en gammelmanns "idrett" så bare fortsett med deres pådriv med å gjøre sporten mer "stueren". Men bare vit det at når alle de skyteformene som appellerer til yngre har blitt forbudt og nedlagt så vil politikerne rette siktet mot dere til slutt også. For alle ting som spytter ut prosjektiler er farlige, inkludert .22lr og til og med luftvåpen.

 

PeM skrev (På 5.1.2022 den 10.02):

Oslo skytesenter levde av "opplevelser" og dette mener jeg ikke fremstilte sporten på noen god måte, her spiller både tjenestepistoler og disse skivene inn. 

Å forsøke å forklare en som har "prøvd" hvorfor skytesport er en "sport" og ikke ren "Americana" er faktisk jævlig vrient. Av egne bekjente som var innom der på "opplevelse" er det skremmende mange av dem som etter modning både av sjel og minnet har landet på en veldig negativ holdning til privat eierskap av enhåndsvåpen og begrunner holdningen i "opplevelsen". 

 

Skal vi forby "opplevelse" jakt firmaene fra å delta på villmarksmessen også for å redde anseelsen til jakt blant folket?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

themail skrev (På 7.1.2022 den 21.16):

Hei 

 

Om du sjekker så ser du at "klubben" aldri har vært registrert i enhetsregisteret, ikke hatt org nr og ikke har vist noe regnskaper....

 

Se feks på org nr på faktura for medlemskap, samme org nr, samme bankkonto.

 

Er man ikke registrert i enhetsregisteret som "klubb" så kan man ikke ha egen bankkonto, ikke ha Vipps og ikke delta i grasrotandel etc

 

Hvordan Oslo Skytesenter AS har løst dette er en gåte - de fikk jo innbetalt flere millioner i "medlemskap", hvert år.  Over mange år, blir store summer.

Stor Oslo Skyteklubb ikke vist noen regnskaper...

 

Feil. Det har de gjort.

Regnskap for 2020 foreligger, likeså kalkulasjon for 2021 regnskap.

 

Ca 1450 medlemmer. Inntekt medlemskontigent 2.800 000

Utg kontigent NSF + kretsen ca 500 000, rest inntekt ca 2 300 000.

Husleie OSS (WR) ca 2 300 000. Rest inntekt ca 10 000.

 

Regnskap Oslo Skytesenter kjenner jeg ikke til, og det raker meg dessuten ikke.

Men der var vel 6 ansatte. Lønnsutgifter 6 x antatt ca  350 000 = 2 100 000 pr. år

 

Da kan det virke som at Røgeberg stort sett hadde sin inntekt fra salg rekvisita + våpen og ammosalg samt baneleie skyttere.

Røgeberg betalte vel også husleie, strøm etc som måtte dekkes..

 

---

 

Å drive en skyteklubb uten å ha noe baneforhold overhode forekommer meg ikke det enkleste, de mistet jo den ene de hadde. Kanskje noe enklere å "slynge ut" det motsatte uten grunnleggende kjennskap til situasjonen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Over 1500 i årlig baneleie pr medlem, det er heftig.

I tillegg har vel medlemmene betalt en ikke helt ubetydelig leie pr besøk?

Selskapet som eier bygget hadde forresten ca 2,9 millioner i inntekt i 2020, så vi kan vel si at Oslo skytesenter i realiteten har hatt relativt lave leiekostnader.

Link to comment
Share on other sites

Elmer K skrev (19 timer siden):

Stor Oslo Skyteklubb ikke vist noen regnskaper...

 

Feil. Det har de gjort.

Regnskap for 2020 foreligger, likeså kalkulasjon for 2021 regnskap.

 

Ca 1450 medlemmer. Inntekt medlemskontigent 2.800 000

Utg kontigent NSF + kretsen ca 500 000, rest inntekt ca 2 300 000.

Husleie OSS (WR) ca 2 300 000. Rest inntekt ca 10 000.

 

Regnskap Oslo Skytesenter kjenner jeg ikke til, og det raker meg dessuten ikke.

Men der var vel 6 ansatte. Lønnsutgifter 6 x antatt ca  350 000 = 2 100 000 pr. år

 

Da kan det virke som at Røgeberg stort sett hadde sin inntekt fra salg rekvisita + våpen og ammosalg samt baneleie skyttere.

Røgeberg betalte vel også husleie, strøm etc som måtte dekkes..

 

---

 

Å drive en skyteklubb uten å ha noe baneforhold overhode forekommer meg ikke det enkleste, de mistet jo den ene de hadde. Kanskje noe enklere å "slynge ut" det motsatte uten grunnleggende kjennskap til situasjonen.

 

Du ser galskapen i dette ?

"Klubben" har aldri registrert seg i Enhetsregisteret.

De har aldri hatt egen bankkonto.

 

Alle medlemmer har i alle år innbetalt medlemsfaktura direkte til OSS (WR)....

Domenet til "klubben" er eid av OSS (WR)..

"Leder" i "Klubben" er familie/datter...

Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (12 minutter siden):

 

Kor lett trur du det er å få opprette nye skytebaner?

innendørs er det veldig enkelt. Men det er dyrt - og folk vil ikke betale. 

OSS/SOS bane som nå er nedlagt presenteres over som dyr for brukerne, og en slags "gullgruve" for eierne. Prisene som jeg ser, er ikke høye i forhold til kostnadene ved å opprettholde og drive en innendørs bane med mulighet for å skyte med grovkaliber.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skyttere generelt er egentlig bortskjemt med lave kostnader sammenliknet med feks annen barne og ungdomsaktivitet.

De fleste eksemplene består i kommaforskjell på sifrene eller mye verre.

Fotball for 10-åringer går fort på 20-30k med medlemsavgifter, "obligatoriske" treningssamlinger, etc.  

Kjelsås Alpin anbefaler årsbudsjett på 150-200k for elitesatsing for 12-åringer..

 

Nå er jeg nok litt sveiseblind når det gjelder kostnader for fasiliteter i Oslo. Med tanke på at en parkeringsplass i fellesgarasje rundt rundt Ring3 koster 300-500K  kunne jeg godt betalt 100k i "inngangsbillett" i en 100m innendørsbane for grovkaliber. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Denne klubben har lavere kontingent enn de lokale klubbene som holder til i dryppsteinshuler av varieerende kvalitet.

 

Om jeg skulle rote meg borti pistolskyting igjen; jeg hadde gladelig betalt for å få skyte i et skikkelig anlegg med lys, ventilasjon, varme, null dugnadsmas.

Men vet av erfaring fra div årsmøter at kontigent alltid er for dyrt, pussig nok er kdet også bred enighet om at banen er for dårlig...

 

Er alt på stell hos Stor-Oslo? Aner ikke. Men de som mener å vite at dette er fæle greier burde ha såpass ryggrad at de tar det opp med forbund osv. Ikke gjemme seg bak anonyme nick...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

themail skrev (2 timer siden):

Du ser galskapen i dette ?

"Klubben" har aldri registrert seg i Enhetsregisteret.

De har aldri hatt egen bankkonto.

 

Alle medlemmer har i alle år innbetalt medlemsfaktura direkte til OSS (WR)....

Domenet til "klubben" er eid av OSS (WR)..

"Leder" i "Klubben" er familie/datter...

" De har aldri hatt egen bankkonto".....

 

Hvor tar du alle påstandene dine fra? Stor-Oslo skyteklubb har så definitivt hatt egen konto.

Nummeret er 1503 52 78440

 

Jeg som medlem betalte mitt medlemskap til klubben - ikke OSS (WR) som du påstår.

 

Klubben betalte sine avgifter til Norges skytterforbund, til Kretsen - ALT som skulle til for å drive en skyteklubb var på stell.

-------

Jeg betalt vel ca 80,- for hvert fremmøte. Det var en fantastisk bane, billetten/klippet var verd hver krone. Jeg kunne stå så lenge jeg ville.

 

Banen, folka der nede, samt den gjengse skytter som besøkte banen er savnet.

Jeg ser kun èn feil OSS v/Røgeberg gjorde. Den feilen ble skjebnesvanger.

 

Å trekke fram som negativt at datter til Røgeberg satt i styret SOS er meningsløst. Det blir like meningsløst som å hevde ansatte hos OSS ikke kunne sitte i klubben SOS.

Underlig "yrkesforbud" får man i så fall si.

Edited by Elmer K
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

themail skrev (2 timer siden):

"Leder" i "Klubben" er familie/datter...

 

Det var bare de siste mnder, før det var det leder osv som ikke hadde noe direkte relasjon til OSS. Men hvilke kontonummere som stod på faktura osv har jeg ikke peiling på da jeg aldri har vært betalende medlem av klubben.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 minutter siden):

Hva er organisasjonsnummeret til klubben?

 

Bortsett fra at styret er mystisk lite, så er alt på stell ift. NSF - og klubbene får ikke være med uten å følge NSF regler og forskrifter.

https://wp.nif.no/PageOrgDetail.aspx?LinkId=64770

 

Jeg har ingen interesse i dette utover ren nysgjerrighet.

 

K

Så vidt jeg vet så er org. nr. 887052972

 

Klubben var registrert som Gruppe for særidrett.

Men poenget må være at de hadde ikke kunne drive dersom noe ikke hadde vært på stell.

Nettopp som du sier M67.

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...