Jump to content

Oslo Skytesenters skytebaner stengt av myndighetene, grunnet uheldige omstendigheter.


Bushviper

Recommended Posts

23 minutes ago, Bartemannen said:

I Norge og de fleste andre vestlige land er man uskyldig inntil det motsatte er bevis. Dette gjelder også denne personen på våpenkontoret.

Jeg ser du har valgt et parti i denne saken, og jeg aner ikke hva du baserer det på, men inntil du produserer noen bevis på hva denne personen påståelig skal ha gjort så tar hvert fall ikke jeg å kaster han under bussen. Han har ingen anledning til å forsvare seg.

Det samme kan sies om OSS. Det er synd det aldri kom til retten, tror saker som dette også kan være prinsipielt viktige for fremtiden. Det er ingen tvil om at deler av samfunnet ønsker  minst mulig  våpen, også hos seriøse skyttere. 

 

Aller mest føler jeg  med de alle de som har hatt sitt daglige virke der, og  håper alle kommer i jobb igjen snarest mulig. 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Bartemannen said:
20 hours ago, vass said:

 

I Norge og de fleste andre vestlige land er man uskyldig inntil det motsatte er bevis. Dette gjelder også denne personen på våpenkontoret.

Hvordan mener du å holde en bedrift stengt på ubestemt tid ikke er en straff, som i de fleste tilfeller vil potensielt ruinere en bedrift?

Stiller politiet eller domstolene i disse tilfellene noen slags garanti i form av lån eller dekning av utgifter knyttet til en tilbaketrukket tillatelse, som de kan trekke tilbake uten noen form for rettskjennelse eller dom?

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Bartemannen said:

I Norge og de fleste andre vestlige land er man uskyldig inntil det motsatte er bevis. Dette gjelder også denne personen på våpenkontoret.

Jeg ser du har valgt et parti i denne saken, og jeg aner ikke hva du baserer det på, men inntil du produserer noen bevis på hva denne personen påståelig skal ha gjort så tar hvert fall ikke jeg å kaster han under bussen. Han har ingen anledning til å forsvare seg.

 

 

Ta deg en chill pill nå @vass. Jeg har verken sagt eller antydet noe i en slik retning. Det du skriver er jo en selvfølgelighet som alle forstår uten at du (eller jeg) engang trenger å skrive det.

.. Og du kan ta deg en bolle. Du sier du forstår mekanismene som har ført til nedleggelsen, men altså bare nekter å tro på det? Snakker om å ha valgt seg en side i saken, man ser veldig klart av dine forrige svar i tråden hvilken du har stilt deg på. Antar du sikkert har en pappa eller lignende som var politi i 50 år og hedersmann uten like, og derfor kan ingen andre i etaten være, unskyld fransken, idioter?


Jeg er forøvrig veldig interessert i hvilke beviser du mener skal legges frem? Om du kommer med påstanden om at OSS lyver så ligger bevisbyrden på deg. Det er dessverre blitt ganske vanlig at folk slenger ut påstander og ber andre bevise at slik er det ikke, men i den virkelige verden så er det ikke slik det fungerer (Graverende eksempel: Jorda er flat, bevis til meg at den er rund, alle bilder av rund jord er falske de tror jeg ikke på).
OSS har informert oss, i den grad de kan når det er snakk om en aktiv politisak og rettstvist, det finnes ingen grunn til å betvile informasjonen som har kommet frem. Dette er heller ikke det første og neppe det siste eksempelet på politiet som aktivt motarbeider skyttere siste tiden. Hringariki Open er et veldig godt eksempel på en farse, der politiet ved et våpenkontor valgte å stenge anlegget og stoppe matchen uten å dokumentere nøyaktig hva de mente var problemet og gi arrangør en sjans til å rette opp i feilene. Å gjøre slikt kombinert med null vilje til dialog, det er et hån mot oss skyttere og faktisk et hån mot resten av etaten som forhåpentligvis prøver å faktisk gjøre en skikkelig jobb, ikke sitte der som et forvokst barn i trassalderen og stikke kjepper i hjulene for seriøse aktører. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Zenith said:

Aller mest føler jeg  med de alle de som har hatt sitt daglige virke der, og  håper alle kommer i jobb igjen snarest mulig. 

Støttes!

Har snakket med de fleste der og de har alltid vært veldig hyggelige, behjelpelige og professjonelle med masse kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Hvordan mener du å holde en bedrift stengt på ubestemt tid ikke er en straff, som i de fleste tilfeller vil potensielt ruinere en bedrift?

Stiller politiet eller domstolene i disse tilfellene noen slags garanti i form av lån eller dekning av utgifter knyttet til en tilbaketrukket tillatelse, som de kan trekke tilbake uten noen form for rettskjennelse eller dom?

Og det mener jeg ikke og har heller aldri skrevet. Du får ikke bare finne opp egne sannheter for å ha noe å skrive her og ilegge det meg.

Det jeg har skrevet i alle mine poster i denne tråden er at jeg ikke kjøper uten bevis at det er en små-konge tjenestemann (eller kvinne) på et våpenkontor som uten et snev av sannhet har klart å stenge ned en bedrift over lang tid.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vass said:

.. Og du kan ta deg en bolle. Du sier du forstår mekanismene som har ført til nedleggelsen, men altså bare nekter å tro på det? Snakker om å ha valgt seg en side i saken, man ser veldig klart av dine forrige svar i tråden hvilken du har stilt deg på. Antar du sikkert har en pappa eller lignende som var politi i 50 år og hedersmann uten like, og derfor kan ingen andre i etaten være, unskyld fransken, idioter?


Jeg er forøvrig veldig interessert i hvilke beviser du mener skal legges frem? Om du kommer med påstanden om at OSS lyver så ligger bevisbyrden på deg. Det er dessverre blitt ganske vanlig at folk slenger ut påstander og ber andre bevise at slik er det ikke, men i den virkelige verden så er det ikke slik det fungerer (Graverende eksempel: Jorda er flat, bevis til meg at den er rund, alle bilder av rund jord er falske de tror jeg ikke på).
OSS har informert oss, i den grad de kan når det er snakk om en aktiv politisak og rettstvist, det finnes ingen grunn til å betvile informasjonen som har kommet frem. Dette er heller ikke det første og neppe det siste eksempelet på politiet som aktivt motarbeider skyttere siste tiden. Hringariki Open er et veldig godt eksempel på en farse, der politiet ved et våpenkontor valgte å stenge anlegget og stoppe matchen uten å dokumentere nøyaktig hva de mente var problemet og gi arrangør en sjans til å rette opp i feilene. Å gjøre slikt kombinert med null vilje til dialog, det er et hån mot oss skyttere og faktisk et hån mot resten av etaten som forhåpentligvis prøver å faktisk gjøre en skikkelig jobb, ikke sitte der som et forvokst barn i trassalderen og stikke kjepper i hjulene for seriøse aktører. 

Du er på bærtur og tolker og ilegger mine poster annet enn det jeg har skrevet.

Jeg har ikke tatt parti, men sier jeg ikke kjøper at en tjenestemann (eller kvinne) på et våpenkontor uten noen forankring i virkeligheten har stengt ned en bedrift over så lang tid at den velter.
Og forøvrig har min far jobbet i olja det meste av sin yrkeskarriere uten at jeg ser relevansen.

"OSS har informert oss..." Nettopp. De er en part i saken og legger frem ting på sin måte. Tjenestepersonen det refereres til er ikke her på forumet (sannsynligvis??) og kan ikke forsvare sin side.
Og sannheten ligger kanskje et sted midt i mellom.

 

Trist at OSS er stengt ned, men jeg fastholder og gjentar til det kjedsommelige min mening om at ingen småkonge i etaten har slik makt at man kan styrte en bedrift uten at de ligger noe til grunne for sine vedtak og beslutninger.

 

Ingen bevisbyrde ligger hos meg for i motsetning til deg og noen andre her påstår jeg verken det ene eller det andre.
Jeg sier bare som en fornuftig mann en gang sa at uten bevis kommer man ikke langt med beskyldninger.

Og du har misforstått hvis du mener jeg skal bevis noen uskyld. Rettsvesenet er bygget slik at det er skyld, og ikke uskyld som skal bevises.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bartemannen said:

Og det mener jeg ikke og har heller aldri skrevet. Du får ikke bare finne opp egne sannheter for å ha noe å skrive her og ilegge det meg.

Det jeg har skrevet i alle mine poster i denne tråden er at jeg ikke kjøper uten bevis at det er en små-konge tjenestemann (eller kvinne) på et våpenkontor som uten et snev av sannhet har klart å stenge ned en bedrift over lang tid.

Det er det ingen som har påstått heller, det er da en påstand du har tillagt andre. 

Det er skrevet at det er fremlagt påstander fra våpenkontoret, som er besvart, men ikke tatt til følge. 

 

Men du skriver at man er uskyldig til det motsatte er bevist, som er det jeg svarte på. Problemet er da at man i praksis kan ilegge en form av straff lenge før saken har vært oppe til vurdering i noen annen instans enn et våpenkontor, som representeres av en enkelt saksbehandler i denne saken. Våpenkontorene internt har vel ingen uavhengig instans som gjennomgår alle vedtak fra kontorene før de trer i kraft? Så hvordan du mener det ikke blir opp til enkelte saksbehandlere er interessant.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, msteiro said:

Det er det ingen som har påstått heller, det er da en påstand du har tillagt andre. 

Det er skrevet at det er fremlagt påstander fra våpenkontoret, som er besvart, men ikke tatt til følge. 

 

Men du skriver at man er uskyldig til det motsatte er bevist, som er det jeg svarte på. Problemet er da at man i praksis kan ilegge en form av straff lenge før saken har vært oppe til vurdering i noen annen instans enn et våpenkontor, som representeres av en enkelt saksbehandler i denne saken. Våpenkontorene internt har vel ingen uavhengig instans som gjennomgår alle vedtak fra kontorene før de trer i kraft? Så hvordan du mener det ikke blir opp til enkelte saksbehandlere er interessant.

Ehhh, jo. Det er jo akkurat det du gjør. Du skrev "Hvordan mener du å holde en bedrift stengt på ubestemt tid ikke er en straff, som i de fleste tilfeller vil potensielt ruinere en bedrift?"

Det har jeg aldri sagt.

Link to comment
Share on other sites

Myndighetene har rimelig mange arbeidsoppgaver som kan og skal uteføres uten dom eller rettskjennelse.

Uten yrkeserfaring derfra tipper jeg 99% av de daglige arbeidsoppgaver utføres innenfor rammene av vanlige stillingsbeskrivelser og myndighet som følger med stillingen. F.eks utføre radarkontroller, behandle våpensøknader, patruljere, rykke ut til husbråk etc.
Om en politimann stenger ned f.eks en arbeidsplass som bruker ulovlige arbeidsimigranter så gjøres det uten rettskjennelse eller dom fordi det bryter opptil flere lover. Eventuell dom vil jo følge etter en påtale og rettsak. Ting må skje i riktig rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det @Ei tohi varjata. Jeg skrev ikke det heller. Men en sivilt ansatt i Politietaten er også ansatt av myndighetene og har arbeidsoppgaver som består i å håndheve lover og forskrifter. Noe en slik person kan gjøre hver eneste dag uten å måtte få rettskjennelser eller dom for å gjøre det. De fleste arbeidsoppgavene er rimelig A4.

Politimann ble brukt i et annet eksempel som gjaldt ulovlige arbeidsimigranter.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, bardp said:

Denne debatten minner meg om en kollega på jobb som mistet førerkortet fordi han hadde kjørt i 95 Km/t i en 60 sone. Problemet i følge han var ikke at han hadde kjørt for fort men den jævla politimannen som stoppet han.

Godt vi har deg, allviteren, som kan forklare oss hvor feil vi tar, da.

Dette med usaklig og udokumentert stenging av stevner, også feltstevner, er vel helt sikkert OK og bra helt frem til det rammer deg?

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bartemannen said:

Men en sivilt ansatt i Politietaten er også ansatt av myndighetene og har arbeidsoppgaver som består i å håndheve lover og forskrifter. Noe en slik person kan gjøre hver eneste dag uten å måtte få rettskjennelser eller dom for å gjøre det.

 

Dette er jo ikke noe nytt. Denne formen for tankefeil er tvertimot ganske gammel:

 

https://snl.no/Den_Gud_gir_et_embete,_gir_han_også_forstand

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bartemannen said:

Min jobb er mer i retning av grønn og kamo uniform, men her pleier man å si: "De gud ikke gav hjerner,- de gav han vinkler og stjerner"

Artig ordtakk 🤣 

 

Har lest igjennom denne og har følgende ting jeg lurer litt på og synes virker noe rart. 

 

1) OSS sin bane er ikke den definert som et idrettsanlegg på lik linje med f.eks banen til OKTS på Ekeberg. Den har jo holdt åpent selv om andre har holdt stengt pga gjeldene Covid restriksjoner.

Snakket med et medlem i klubben der for øvrig som fortalte at klubbens tidligere leder at sendt ut melding at all organisert trening er å anse som ikke tillatt i henhold til myndighetenes ned stenging... mange som ikke overholdt dette skjønte jeg... kan dette ha noe med politiets reaksjon?

 

2) samme medlem fortalte også at de først fikk beskjed av OSS og klubben at banen var stengt pga covid plutselig, for så å få beskjed at den var plutselig stengt pga en lengre konflikt med politiet ( siste melding kom når andre klubber begynte å slippe opp litt på sine baner). Syntes dette hørtes merkelig ut.

 

3) Har også hørt at klubbens leder trakk seg midt i perioden pluss et styremedlem til. Noen som har hørt årsaken til dette ? 

 

4) når det gjelder inndragning av innvilging for salg av våpen, så er vel dette noe som er såpass alvorlig at man må godkjenning av politijuristen/advokaten før man kan gå til et slikt tiltak ? Her må de jo ha veldig graverende forhold for å gå til et slikt skritt.

 

5) har politiet hatt rasia der?

 

Jeg har også lest her på forumet at man skylder på en på våpenkontoret. Har hørt at dette også er formidlet på Stor Oslo sin Facebook side, OSS sin Facebook side og mail sendt til medlemmene. Altså man henger ut en offentlig ansatt og navne til vedkommende har blitt også kommunisert inne på senteret der oppe i følge noen jeg har pratet med... jeg tenker hvor smart er det i forhold til å få til et samarbeide med våpenkontoret når man gjør slikt ? Snakket forøvrig med en bekjent som er advokat, han bare ristet på hodet og uttrykte at det ikke var lurt.

 

Så det er nok som mange her sier, en sak har 2 sider. Her inne så er det vel 2 eller 3 som jobber på senteret som har kommentert og kommet med sine synspunkter og info rundt saken. Men det må jo være noe som ikke sies i dette fora eller? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Denne saken er nokså spesiell. Det jeg har hørt, som var den opprinnelige årsaken til at myndighetene startet et korstog mot OSS, er egentlig ingenting og kunne lett ha skjedd hos stort sett alle andre klubber inkludert min egen.

 

Om dette er sant (med forbehold om at jeg ikke har tilgangen til politiets papirer i denne saken) så er det regelrett overkill fra myndighetene.

Link to comment
Share on other sites

To avklaringer er nødvendig fra Oslo Skytesenters ledelse Oslo Skytesenter AS - Oslo - Roller og kunngjøringer (proff.no). Ledelsen må uttale seg, ikke ansatte. Politiet har selvsagt gitt firmaet skriftlig begrunnelse for beslutningene. Personlig synes jeg ledelsen i firmaet her opptrer uprofesjonelt i så måte. Tar ikke ansvar. Vil ikke spekulere videre, men finner situasjonen noe underlig.

 

Hvilke begrunnelser brukte Politiet når de stengte skytebanene?

Hvilke begrunnelser brukte Politiet når de inndro bevilling for salg av våpen/ammunisjon?

 

Her må man ikke ha berøringsangst. Konkrete begrunnelser kan fritt gjengis, de må på bordet nå. Helt legitimt juridisk sett. Ellers kan skytesporten bli skadelidende. Både klubbens medlemmer (SOS), ansatt ved våpenkontor og andre skyttere er nå utsatt for en urettmessig belastning. Synsing, ukvalifiserte gjetninger og støtteerklæringer bør nå vike plassen for fakta. Om ikke «Noen» sier at «man kan ikke gi opplysninger siden saken er i rettssystemet». Eller at en moderator finner en grunn og stenger tråden da.

 

Fakta må fram nå.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Rausheim said:

Denne saken er nokså spesiell. Det jeg har hørt, som var den opprinnelige årsaken til at myndighetene startet et korstog mot OSS, er egentlig ingenting og kunne lett ha skjedd hos stort sett alle andre klubber inkludert min egen.

 

Om dette er sant (med forbehold om at jeg ikke har tilgangen til politiets papirer i denne saken) så er det regelrett overkill fra myndighetene.

Derfor så stuser jeg litt over at man først snakker hele tiden om rettsaken og klager til pod. Rettsaken var jo rett rundt hjørnet... hvorfor ikke bare kjøre den, hvis saken er så enkel som det legges frem så bør vel et søksmål med erstatnings krav være en lett case også  ?

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Ei tohi varjata said:

 

Du har ikke krav på noe som helst av dokumentasjon...........

 

Ole

Korrekt. Ingen av oss har noen som helst krav på noe som helst. Men når det skrives side opp og side ned om dette på et offentlig nettsted (nettsted åpent for offentligheten), er det ikke urimelig at det også deles noe fakta og ikke bare synsinger fra den ene siden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BC.Airn said:

To avklaringer er nødvendig fra Oslo Skytesenters ledelse Oslo Skytesenter AS - Oslo - Roller og kunngjøringer (proff.no). Ledelsen må uttale seg, ikke ansatte. Politiet har selvsagt gitt firmaet skriftlig begrunnelse for beslutningene. Personlig synes jeg ledelsen i firmaet her opptrer uprofesjonelt i så måte. Tar ikke ansvar. Vil ikke spekulere videre, men finner situasjonen noe underlig.

 

Hvilke begrunnelser brukte Politiet når de stengte skytebanene?

Hvilke begrunnelser brukte Politiet når de inndro bevilling for salg av våpen/ammunisjon?

 

Her må man ikke ha berøringsangst. Konkrete begrunnelser kan fritt gjengis, de må på bordet nå. Helt legitimt juridisk sett. Ellers kan skytesporten bli skadelidende. Både klubbens medlemmer (SOS), ansatt ved våpenkontor og andre skyttere er nå utsatt for en urettmessig belastning. Synsing, ukvalifiserte gjetninger og støtteerklæringer bør nå vike plassen for fakta. Om ikke «Noen» sier at «man kan ikke gi opplysninger siden saken er i rettssystemet». Eller at en moderator finner en grunn og stenger tråden da.

 

Fakta må fram nå.

 

Proff.no: Lederlønn 2019? Er det kommafeil?

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, hipshot said:

 

Proff.no: Lederlønn 2019? Er det kommafeil?

Ja der bør det være en skrivefeil. Men en annen ting som jeg ser når du nevner lederlønning i 2019 er regnskapet for 2020. Se på resultat for dette året i forhold til andre år. Merkelig tall i forhold til at vi var midt i verdens verste pandemi i hele fjor. At overskuddet er så stort kan da ikke stemme ??

Edited by Skytter2000
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bardp said:

Denne debatten minner meg om en kollega på jobb som mistet førerkortet fordi han hadde kjørt i 95 Km/t i en 60 sone. Problemet i følge han var ikke at han hadde kjørt for fort men den jævla politimannen som stoppet han.

kompis sleit også og mistet lappen + barnevern koblet inn siden han hadde barn i bilen, når bevisene endelig kom på bordet  etter noen uker og advokater inne, viste det seg at han slettes ikke hadde kjørt for fort, og det var en datafeil kombinert med overivrig tjenestemann som ignorerte datafeilen på tross av varsler om at noe ikke stemte med målingen. når man så videoen og kontrollregnet kjørte han faktisk ikke over fartsgrensen i det hele tatt. Noen ganger er folk vel ivrige, og uskyldige blir straffet, dette før rettsak. 

Han ble truet på stedet til å godta målingen og, og kontaktet flere ganger over tlf etterpå,  men nektet da han jo ikke hadde gjort det.  Først når han koblet inn advokat og ting ble sjekket ut han ble frikjent, han gikk da en periode uten førerkort, 0 rettsak, bare rett på straff i form av manglende førerkort som tullet det til for han både i privat og jobbsammenheng. 


Jeg har brukt OSS sine baner under pandemi, og noen ganger før det, aldri opplevd noen sikkerhetsbrudd eller noe tvilsomt. 

 

Kan derimot avsløre at vi har kulehull i tak, skyteunderlag, luftrør og ymse på nsf feltbanen.... lampene våre skytes også hele  tiden, selv om de er 30-50cm unna skivekanten..  fleste riflebaner har det også? litt fascinerende. 

Regner med / håper at fakta kommer på bordet her, kan man ha innsyn i rettsaken på noen måte? 
 

Link to comment
Share on other sites

At politiet operer diagonalt, og bruker forvaltningen når domstolene ikke gir medhold i tiltaler de kommer med er godt dokumentert. Saken mot børsemaker Alm på Moi i 2010 er ett godt eksempel på dette. Det er i alle fall noen her på forumet som husker denne saken for den ble behørig kommentert i denne tråden.

 

Men konflikten mellom Alm og politiet begynte lenge før 2010. På 80 tallet ble en mann her i sørvest fersket med en fryser full av fredete fugler. For det meste rovfugler. Han ble straffet for dette, men i forbindelse med den saken ble det beslaglagt en 22 rifle med ett lyddemper system politiet ikke hadde sett før. Det var en av Alms heldempede 22 rifler. Så som ett sidespor i denne saken ble Alm trukket for retten tiltalt for å ha utført en  "vesentlig endring" på ett skytevåpen uten å ha søkt om tillatelse til dette hos politiet. Våpenforskrift den gangen hadde en klausul om dette med "vesentlig endring" for å stoppe dette med at noen foreks. kappet løpet av en  hagle for å ta den med til banken. Og lignende. Alm mente han ikke hadde utført noen "vesentlig endring". Børsa fungerte som før og så ut som før mente han. Domstolen var enig med Alm og ikke med politiet. Det gjorde nok litt vondt hos enkelte dette. Når så en revidert forskift kom senere som definerte en minimum lengde på tohåndsvåpen til jakt, 840 mm, tok den med at når det gjaldt våpen med heldempede løp skulle lengden måles med demper montert. Dette tolket selvfølgelig Alm som å være i favør av hans design. Og nå begynner diagonalgangen. Politiet besøkte damen som startet "TV2 hjelper deg" saken og beslagla riflen hennes, som var kjøpt hos Alm, pga ar den var kortere enn 840mm med demper demontert. Politiet mente at Alm sitt design ikke var det de mente med ett heldempet løp. Politiet ble utfordret av Alms advokat til å fortelle hvordan designet de mente så ut. De kunne ikke det, fordi politiets design ikke fantes på markedet. De tok fra Alm bevilgningen til å drive som børsemaker og våpenhandler. Ett rent forvaltningsvedtak. Politiet oppnådde to ting. De gjorde 6000 solgte 22 rifler ulovlige, min en av dem, og skapte dermed en sak der 6000 kunder kunne kreve pengene tilbake av Alm, fordi en godkjent våpenhandler hadde solgt ett ulovlig våpen. Det hadde blitt konkurs. Og de fikk stengt dørene til Alm. Det ble nå opp til Alm å gå til retten. Da han fikk saken sin opp i tingretten  tapte Alm. Rettens grunnlag for ikke å gi Alm medhold var at domstolen mente forvaltningen var autonom og ikke tingrettens sak egentlig. Alm anket til lagmannsretten. Noen dager før saken var berammet, ble det vedtatt en forskriftsendring i våpenforskriften med tidenes korteste høringsfrist. Midt på sommeren. Nå skulle de 840 millimeterne måles med demper demontert. Deretter ble Alm tilbudt ett forlik. Det var tydelig at noen politijurister så for seg at de hadde en dårlig sak i lagmannsretten, siden de så det nødvendig å få endret forskriften . Forliket gikk i korthet ut på at Alm skulle få tilbake bevilgningen sin, de som hadde kjøpt de 6000 22 riflene kunne beholde dem og Alm skulle nå slutte å selge sitt opprinnelige design. Til gjengjeld forpliktet Alm seg til ikke å gå til erstatningssøksmål mot politiet. Så slik ble det. Jeg synes denne OSS saken viser at politiet fortsatt driver diagonal gang. "Kan vi ikke ta dem på det ene, får vi prøve det andre". Jeg mener OSS skulle tatt sin dag i retten.

Edited by Robinson
  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, nhd said:

Korrekt. Ingen av oss har noen som helst krav på noe som helst. Men når det skrives side opp og side ned om dette på et offentlig nettsted (nettsted åpent for offentligheten), er det ikke urimelig at det også deles noe fakta og ikke bare synsinger fra den ene siden.

Problemet her er vel at politiet har en pågående sak, her vil det vel ikke være mulig å få utlevert hva de har funnet før en eventuell rettsak. Snakket med samboeren til en tidligere kollega i forbindelse med en middag i et litt større lag. Vedkommende er journalist og spurte meg om litt rundt skyttersporten. Så kom vedkommende inn på Oslo skytesenter og forholdet rundt stengingen der. Kom med noen rykter de hadde fått tips om. Ville høre om jeg eller noen jeg kjente hadde hørt om enkelte ting de hadde fått tips om.

 

Her nevnes:

 

har tidligere leder av sos trekt seg pga at ledelsen av oss har valgt å overkjøre hans instrukser om at medlemmene skulle følge NSF sin instruks om at all aktivitet skulle legges ned pga covid.

 

Pluss en del andre ting som ikke egner seg i dette fora

 

Jeg kan ikke si at jeg hadde hørt om noe av det, men vedkommende kom med noe som var mer graverdene som de vistnok har fått bekreftet. Jeg ønsker ikke å utdype det her, men informasjonen må jeg si er et godt kort for politiet dersom dette medfører riktighet. Så sier som andre sier her en sak har 2 sider. MEN RYKTER SOM SLIKE SKAPER MER SPØRSMÅL ENN SVAR SÅ BLE MER USIKKER ETTER Å SNAKKET MED VEDKOMMENDE.

 

Jeg håper for all del at OSS kjører på med rettsak så man får alt på bordet og et eventuelt erstatnings søksmål for å dekke økonomiske tap de har hatt. Tror skyttermiljøet er tjent med å få ryddet opp i denne saken.  Må si jeg føler med alle nybegynner i Stor-Oslo som har betalt masse for kurs og nå kanskje ikke får kommet i gang før de har betalt nytt kurs hos en annen klubb.  

 

Får håpe for all del at ledelsen i Stor-Oslo eller Oss ikke har ført medlemmene bak lyset rundt denne saken. 

 

Edited by Skytter2000
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Skytter2000 said:

@Zenith da har jeg Fjernet dette, så får du fjerne sitatet i din post.

Endret, riktig vurdert av deg. 

Forøvrig, kan jeg spørre hva din agenda er? Ser du opprettet profil for kun timer siden, og har siden det vært særs aktiv i kun dette emnet, og kun kritiske kommentarer?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Zenith said:

Endret, riktig vurdert av deg. 

Forøvrig, kan jeg spørre hva din agenda er? Ser du opprettet profil for kun timer siden, og har siden det vært særs aktiv i kun dette emnet, og kun kritiske kommentarer?

Ingen agenda i det hele tatt. Som du ser så stiller jeg bare spørsmål ved enkelte ting. Jeg har lest alle sidene her og syntes at stor sett de fleste legger skylden på en person på våpenkontoret i Oslo. Ønsker derfor å dele hva jeg har hørt og stiller også spørsmål. Som du ser av mine poster håper jeg at OSS kjører denne rettsaken som man snakket om her tidligere som var berammet innen kort tid. Hvis det viser seg at alt er som det sies om feil behandling av OSS er slik det fremstilles så er vel det en small sak for OSS sine advokater å kjøre også et erstatningskrav mot Oslo politidistrikt ved våpenkontoret og eventuelt POD også som de har påklage til.  Sånn sett så kan jeg ikke se at jeg kritisk med mine kommentarer, men å stille spørsmål ved enkelt ting er på sin plass. Eller mener du der er feil ? 

 

Å ja profilen er nye, men har tidligere vær aktiv her under er annet alias for flere år siden. Men tilgang ble borte pga mistet mailkonto da den ble hacket.

 

Hele saken er tragisk for skyttermiljøet uansett utfall av en eventuell rettsak. De jeg kjenner som har brukt banen har vært fornøyd med friheten den gav. 

Enn for håpe noen andre ønsker å satse på tilsvarende konsept i fremtiden. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2021 at 6:52 PM, Skytter2000 said:

Derfor så stuser jeg litt over at man først snakker hele tiden om rettsaken og klager til pod. Rettsaken var jo rett rundt hjørnet... hvorfor ikke bare kjøre den, hvis saken er så enkel som det legges frem så bør vel et søksmål med erstatnings krav være en lett case også  ?

Vanskelig å kjøre rettssak hvis man ikke har penger til det.

 

On 10/3/2021 at 8:37 PM, aps said:

Jeg har brukt OSS sine baner under pandemi, og noen ganger før det, aldri opplevd noen sikkerhetsbrudd eller noe tvilsomt. 

 

Kan derimot avsløre at vi har kulehull i tak, skyteunderlag, luftrør og ymse på nsf feltbanen.... lampene våre skytes også hele  tiden, selv om de er 30-50cm unna skivekanten..  fleste riflebaner har det også? litt fascinerende. 

Samme erfaring har jeg. Har ikke sett noe kulehull i standplass bordene på OSS. Men på andre skytebaner er det vel heller vanskelig å finne bord uten kulehull...

Har også sett flere ganger på en lokal skyteklubb (ikke OSS) folk med revolvere som har trukket av flere skudd i bakken mens de står og leker med avtrekkeren før illd kommandoen eller mellom serier under feltskyting trening. Er vel kanskje en grunn til at de krever kammerflagg i felt i motsetning til f.eks dynamisk...

 

Eneste tvilsomme sikkerhetsmessig jeg har opplevd på OSS er peking ut mot sidene under lading av nytt magasin hos noen, bæring av våpen utenfor båsene uten å ha sleiden trukket tilbake, og skyting med 460 magnum med uerfarne og fysisk små skyttere som ikke har noen forutsetning til å ta imot rekylen fra dette (har sett et dobbeltskudd som konsekvens av det hvor skudd 2 gikk i taket) under "skytedate" eller utdrikningslag.

 

On 10/3/2021 at 5:37 PM, Skytter2000 said:

4) når det gjelder inndragning av innvilging for salg av våpen, så er vel dette noe som er såpass alvorlig at man må godkjenning av politijuristen/advokaten før man kan gå til et slikt tiltak ? Her må de jo ha veldig graverende forhold for å gå til et slikt skritt.

 

On 10/3/2021 at 6:22 PM, Rausheim said:

Denne saken er nokså spesiell. Det jeg har hørt, som var den opprinnelige årsaken til at myndighetene startet et korstog mot OSS, er egentlig ingenting og kunne lett ha skjedd hos stort sett alle andre klubber inkludert min egen.

 

Er det at de hadde fått stjålet et utlånsvåpen du tenker på?

Edited by Ørnulf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Det er jo også ganske interessant hvordan det kan se ut som Stor-Oslo Skyteklubb i realiteten ikke har vært en klubb men del av Oslo Skytesenter.

Domenet storosloskyteklubb er eid av Oslo Skytesenter, Oslo Skytesenter har banen mens skyteklubben har hatt klubbaktiviteten.

Willy Røgeberg har eid Oslo Skytesenter mens Carina Røgeberg (familiemedlem av Willy Røgeberg?) har vært leder av Stor-Oslo Skyteklubb..

I CR Entreprises AS (et nå nedlagt selskap som ser ut til å ha forbindelse til XXL) var Carina Røgeberg daglig leder mens Willy Røgeberg var styreleder.

 

I realiteten tør jeg påstå at det hele ser svært fishy ut. For den seriøse delen av skyte-norge er det kanskje fint at sjappa forsvant?

 

Link to comment
Share on other sites

Definer "seriøs".

 

Begynte å skrive en ganske skarp kommentar og tok det i meg, men det er faktisk pistolklubber som har satt en maksimumsgrense på antall medlemmer og ikke slipper inn nye. De ser også skjevt til medlemmer som tar med seg gjester fra andre klubber på trening. De vet hvem de er.

 

Fordelen med skytesenteret var at det var åpnet for egentrening alle dager i uken og man kunne ta med seg gjester som ville prøve. Hadde man sikkerhetskurs og medlemskap i annen klubb var det bare å kjøpe klippekort og kommer når det passet. Time med instruktør var også helt OK priset og skytekinoen var suveren. 

 

Og før noen kommenterer med at det er "lett" å bli medlem av en annen klubb og at de har hatt nøkkel der i 10 år vil jeg også nevne at flere klubber jeg kjenner til ser på det som et problem at det er for mange nøkler ute eller på avveie da det kommer skyttere som låser seg inn, skyter (og kanskje skyter i stykker ting) og ikke rydder opp etter seg. Det å få nøkkel er derfor ikke lett nå for dagen.

Stor ros der til OKTS som har kantinevakt i hula på faste dager.

 

Men om nedleggelsen av SOS, spør deg selv dette: hva hadde skjedd med flere skytterlag (pistol og rifle) dersom staten kom i januar 2022 og fortalte at Løvenskiold ble lagt ned fra 1. mai pga. miljøhensyn + en regning på XX millioner for å renske opp bly?
Hvor mange hadde gått under?

 

Dette er ved siden at at firmaet Oslo Skytesenter AS var importør av flere merker og sponsor på flere arrangementer. 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jada, det er fint at de hadde åpent for egentrening. Og at medlemmene kom seg inn der innenfor ganske vide åpningstider..

I klubben jeg leder har vi godt over 200 medlemmer, vi har åpnet for at medlemmer kan få tilgang til den ene av våre skytebaner. Der føres det logg for hvem som låser opp døra (nøkkelboks med logging på individnivå), slik at vi har kontroll på hvem som bruker banen.

 

Løvenskiold-argumentasjonen ser jeg ikke helt bakgrunnen for, det er en helt annen problemstilling enn at en "klubb" som egentlig er del av et AS blir nedlagt.

Klubb skal være frivillighet, AS er sjelden forbundet med frivillighet og Oslo Skytesenter AS har på ingen måte vært forbundet med frivillighet der de i 2020 hadde et nettooverskudd på 6,3 millioner.

  • boomer 2
Link to comment
Share on other sites

Ikke skyter jeg pistol, og ikke holder jeg til i Oslo-området, men hadde jeg vært der, på annet enn gjennomkjøring, kunne jeg nok stukket innom dette skytesenteret, for noen skudd med luftpistolen, og en kopp kaffe (og for å klå på Kimber-riflene, ikke minst).

 

Det finnes nok verre utslag av "markedskreftene" enn at ei forretning og en pistolklubb har litt uklare grenser mellom hverandre. De som snart skal betale 10 kroner kilowatt-timen for strømmen, har kanskje fått noen tanker om det.

 

Kanskje vi skal opprette en tråd for "Vi som gleder oss over at skytebaner blir nedlagt"? Jeg kjenner til flere skytterlag som bruker tid og krefter på å få fornyet leieavtaler, få skytebaner og feltområder inn på reguleringsplaner, og parere påstander om at "skytebanen kommer stadig nærmere bebyggelsen", så det er mye man kan glede seg over!

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...