Jump to content

Oslo Skytesenters skytebaner stengt av myndighetene, grunnet uheldige omstendigheter.


Bushviper

Recommended Posts

Alle med litt interesse av hva som skjer i den sammenheng har vel fått med seg stengningen av Hringariki Open matchen i sommer, så det er absolutt grunn for uro for de fleste sivile skytebaner i landet om ikke en ny og realistisk baneforskrift kommer på plass innen relativt kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Hringariki Open gikk rett over hodet på meg. 

 

Men siden jeg jo har litt interesse likevel, har jeg lest litt nå, og spesielt en setning i orienteringen fra Asker Skyteklubb og Ringerike Pistolklubb skremmer meg:

 

Quote

Politiet var under inspeksjon ikke villig til å være konkret på hvilke stager og skiver som ikke oppfyller forskriftens krav med unntak godkjenning av stage 3 og 4. Det ble kun henvist til forskriftens paragrafer i generelle termer.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis forvaltningen bare nekter godkjenning uten å si hvorfor, og så trenerer til motparten går konkurs, så hjelper det ikke mye med en klar forskrift heller. 

 

@slemmo Det hadde vært fryktelig interessant med mer detaljer her. Forstår at det ikke gavner noen av oss hvis saken så skal opp for retten - men skal den i realiteten opp for retten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til annet om denne saken, enn det jeg har lest i denne tråden.  Og selv om jeg ikke mener selv at jeg har dragning mot konspirasjonsteorier, kan jeg ikke la være å tenke på alle nattjakt sakene vi hadde for noen år siden. Alt tydet på at noen politikammer, eller politijurister, satte seg fore å stoppe nattjakt. Siden Norges lover ikke satte forbud mot jakt om natten, fant de vikarierende paragrafer. Uaktsomhet og fare for unødig lidelse ble etterhvert standard anklage. Og anklagene endret seg ofte underveis i saken , etter hvert som de innledende anklagene kunne tilbakevises av jeger. 

Det ble i løpet av ett tiår ført en rekke saker for domstolene som gjaldt såkalt bø-jakt. Alle endte med frifinnelse. Det ble klart at påtalemyndighetene la en mye sterkere aktsomhetsnorm til grunn enn det domstolene gjorde. Politiet mislyktes i å stoppe nattjakten.

For en forvalter/politijurist  som ønsker mindre skyting og håndvåpen må det å angripe skytebaner framstå som en gunstig framgangsmåte for å oppnå noe. Uten skytebaner , ingen klubber. Og dermed eksisterer det ikke lenger noe lovlig grunn til å eie en pistol. Sånn. Nå skal jeg ta av meg tinnfoliehatten igjen...

Edited by Robinson
  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Anonymrifle said:

 

Jaktdepotet er ikke akkurat de jeg forbinder med håndvåpen... Er det noen der som faktisk har peiling på håndvåpen? Vært innom Oslo Skytesenter noen ganger og der kunne dem virkelig håndvåpen.

 

Det ligger vel litt i navnet og hvordan de opererer. Jaktdepotet forbinder jeg med jaktvåpen, ladeutstyr, og div jaktgreier som lokkeender og slike ting, sportsskyting er noe av det aller siste jeg tenker på når jeg hører/ser JD nevnt.

Capsicum var jo kjekke å ha den korte perioden de hadde fysisk butikk, ellers er det vel 2Alfa jeg kommer på i farta.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en revolver på JD faktisk. De måtte riktignok sende fra Fauske da, de hadde ikke den jeg ville ha i butikken i Drammen. Men mannen bak disken var ikke helt uvitende hvertfall (nå hadde jeg ikke de vanskelige spm å stille heller da).

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Robinson said:

selv om jeg ikke mener selv at jeg har dragning mot konspirasjonsteorier

 

Akkurat i denne saken er det vanskelig å unngå at hjernen dras i litt "konspiratorisk" retning. Det store spørsmålet er jo hva grunn-motivasjonen til våpenkontoret kan være når de går så hardt ut mot Oslo Skytesenter at det ender med nedleggelse av banen, på tross av at flere hel- og deltidsansatte da mister jobb og inntekt og i verste fall ender på NAV. 

 

Nedleggelsen resulterer også i at 1400 håndvåpenskyttere tilknyttet Stor-Oslo Skyteklubb nå er uten skytebane, og om ikke lenge uten klubb. Det er vel meget tvilsomt at klubbene i Oslo og omegn vil klare å absorbere alle disse klubbløse medlemmene, og dette vet nok våpenkontoret. Ingen tilknytning til klubb betyr på sikt inndragning av våpenkort. At våpenkontoret har kunnet gjennomføre dette såpass raskt og smertefritt bør bekymre sportsskyttere og alle som eier og drifter baneanlegg i resten av landet.

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Lite nytt der, det har vært målet i maaange år.

Når en leser det lille som skrives om det er det illegale våpen og krig og uland det handler om

 

https://www.nettavisen.no/artikkel/tapte-kampen-mot-handvapen/s/12-95-680893

 

Men statuen som står utenfor FN-byggningen ser slik ut,

 

https://images.app.goo.gl/KSQt1kmU4pMNGAvb7

 

 

Gro HB hadde rett i en ting, alt henger sammen med alt.

 

Nok om sånt, av med alufolien.

 

 

Men, med 1400 medlemmer burde det være mulig å holde klubben igang? Hva er kontingent der? 2000kroner? Blir 2,8mill per år. Bare å brette opp ermene og sette igang.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Min klubb har en del pågang fra SOS-medlemmer for tiden. Vi har lenge vært skeptiske til de korte kursene de holder, og har derfor krevet kurs som følger NIF sin mal (https://www.skyting.no/utdanning/begynneropplaering-2020/#toggle-id-2). Det vil bl.a. si en varighet på minst 12 timer.

 

Nå står det på https://osloskytesenter.no/sikkerhetkurs/ at "Den teoretiske og praktiske delen av kurset har en varighet på 12 timer.".

 

Om jeg går tilbake til den nyeste eldre versjonen av denne siden tilgjengelig på "Wayback Machine" står det "Kurset går over to kvelder i samme uke, mandag + onsdag  kl 18.00 til ca 20.00.". Denne versjonen er fra 16. januar 2021.

Er det noen som vet når dette ble endret, evt. om det bare er piss?

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, lpm said:

Min klubb har en del pågang fra SOS-medlemmer for tiden. Vi har lenge vært skeptiske til de korte kursene de holder, og har derfor krevet kurs som følger NIF sin mal (https://www.skyting.no/utdanning/begynneropplaering-2020/#toggle-id-2). Det vil bl.a. si en varighet på minst 12 timer.

 

Nå står det på https://osloskytesenter.no/sikkerhetkurs/ at "Den teoretiske og praktiske delen av kurset har en varighet på 12 timer.".

 

Om jeg går tilbake til den nyeste eldre versjonen av denne siden tilgjengelig på "Wayback Machine" står det "Kurset går over to kvelder i samme uke, mandag + onsdag  kl 18.00 til ca 20.00.". Denne versjonen er fra 16. januar 2021.

Er det noen som vet når dette ble endret, evt. om det bare er piss?

Når jeg tok kurs i... september eller oktober 2018, så var det over 2 kvelder ca med samme tidsplan, mulig vi startet før.
Det var da en kveld med teori og avsluttet med kort runde praktisk på banen, dag 2 var teknikk og oppførsel på banen. Grovkurs kom som tillegg og var en kveld senere med alt ifra 9mm opp til 44 magnum. (og krevde at du hadde skutt et par kvelder med fin på forhånd).

Edited by WaltherQ
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, WaltherQ said:

Når jeg tok kurs i... september eller oktober 2018, så var det over 2 kvelder ca med samme tidsplan, mulig vi startet før.
Det var da en kveld med teori og avsluttet med kort runde praktisk på banen, dag 2 var teknikk og oppførsel på banen. Grovkurs kom som tillegg og var en kveld senere med alt ifra 9mm opp til 44 magnum. (og krevde at du hadde skutt et par kvelder med fin på forhånd).

 

Tok kurs januar 2020, og kan bekrefte at det var sånn som over da også.

Edited by Mentagor
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, lpm said:

Min klubb har en del pågang fra SOS-medlemmer for tiden. Vi har lenge vært skeptiske til de korte kursene de holder, og har derfor krevet kurs som følger NIF sin mal (https://www.skyting.no/utdanning/begynneropplaering-2020/#toggle-id-2). Det vil bl.a. si en varighet på minst 12 timer.

Betyr det at dere ikke godtar det som både NSF og Politiet har godkjent  i alle år? Er det en fin måte å gjøre det på overfor skytterkolleger som kanskje har skutt i mange år?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Veldig synd at OSS går dukken, dersom det skjer.. Kjøpte mitt første håndvåpen hos dem i fjor høst. Har vært rifleskytter i en årrekke, men begynte med pistolskyting for et par år siden. Jeg hadde ca. 1000 spørsmål på mail før handelen, men fikk alltid gode og raske svar. Fikk lagt av pistolen i påvente av godkjent søknad. Dagen etter at godkjent søknad kom i retur satte jeg kursen mot Oslo fra Nordmøre (50-55mil). Ble tatt godt imot i butikken av hyggelig, kunnskapsrik og engasjert betjening og fikk rett og slett en super opplevelse av hele handelen. Slik det bør være når man legger igjen noen-og-tjue tusen, rett og slett :)  Har handlet litt småtteri i tiden etterpå også, og siklet på massevis av stæsj i nettbutikken..

Har anbefalt dem til flere bekjente, så dette var rett og slett trist. 😢 

Edited by tg1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, lpm said:

Nå står det på https://osloskytesenter.no/sikkerhetkurs/ at "Den teoretiske og praktiske delen av kurset har en varighet på 12 timer.".

 

Om jeg går tilbake til den nyeste eldre versjonen av denne siden tilgjengelig på "Wayback Machine" står det "Kurset går over to kvelder i samme uke, mandag + onsdag  kl 18.00 til ca 20.00.". Denne versjonen er fra 16. januar 2021.

Er det noen som vet når dette ble endret, evt. om det bare er piss?

 

Det ble endret for å prøve å komme forvaltningen i møte, selv om NSF bekrefter at de ikke har noen krav til kursenes varighet. Malen deres er bare en veilelder. Kursene har tidligere fungert sånn at den formelle delen kjøres over to kvelder, etter dette kan medlemmene leie våpen og skyte selv, med den grad av oppfølging den enkelte har behov for. Det er alltid folk til stedet i og med at skytesenteret har fungert som kombinert butikk og skytebane.

Jeg har også snakket med kunder i butikken som har vært os andre klubber i Osloområdet og opplever sikkerhet og kontroll der dårligere enn hos på Oslo Skytesenter, hva som er riktig vet jeg ikke siden jeg kun skyter dynamisk selv og aldri har vært på en normal nsf eller feltskytetrening og ikke har noen planer om å prøve det heller 😄

Link to comment
Share on other sites

Vi tenkte tidligere at dersom man har holdt på lenge nok til å ha eget våpen bør man ha nok erfaring. Vi hadde derfor et unntak for de som hadde eget våpen.

 

Etter hvert som vi i det siste har fått inn noen medlemmer fra SOS på dette grunnlaget har vi erfart at det ikke var noen god idé. Jeg selv har bare som skyteleder sett en på trening fra SOS. Vedkommende hadde brudd på sikkerhetsregler jeg sjeldent har sett fra medlemmer fra egen eller andre klubber. Jeg har fått tilsvarende tilbakemeldinger fra andre skyteledere.

 

Vi prøver ikke å være vanskelige, men vi må kunne stille enkle krav for oss selv og våre medlemmers sikkerhet. Hva politiet mener er tilstrekkelig gir vi blanke faen i om vi ser at skyttere ikke kan følge sikkerhetsregler som bør være selvfølgelige.

Vi kommer til å fortsette å akseptere erfarne medlemmer fra SOS. Med erfarne mener vi a de kan vise til beydelig stevneaktivitet i eksterne klubber. Vi planlegger også et alternativ hvor vi har et mindre kurs. Sannsynligvis minikurs + stevne. Gjennomfører man stevnet uten brudd på sikkerhetsregler eller andre regler får man medlemskap.

Edited by lpm
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

Kan man uten videre nekte folk å melde seg inn i en NSF-klubb, som såvidt jeg forstår er underlagt NIF, med det det fører med seg av regler for medlemsskap? Spør helt generelt, har aldri løsnet et skudd i nærheten av Oslo på hverken den ene eller andre banen og har null formening om sikkerhetskursene hos den ene eller andre.

Link to comment
Share on other sites

Og dere er helt sikre på at dette er systematisk for dårlig opplæring og ikke individuelle feil? Er det lov å spørre hvilken klubb dette gjelder? 

Hva gjør dere når egne medlemmer gjør feil? Sparker de ut eller gir de kyndig og god veiledning?

Selvfølgelig er det innafor å stille krav til sikkerhet, både til nye og rutinerte medlemmer, uansett hvilken bakgrunn de har. Noe annet hadde vært ansvarsløst. Dette minner litt mer om forutinntatthet. 

Edited by Zenith
Link to comment
Share on other sites

Ingen kan nekte noen å bli medlem i en klubb tilknyttet NIF og alle medlemmer fra SOS burde bli tatt imot med åpne armer i alle klubber.

Følger alle klubbene reglementet med obligatorisk skyteleder på trening, konkurranse og stadige påminner er det ingen problemer med å fange opp sikkerhetsbrudd fra gamle og nye medlemmer. Det er minst like problematisk med sikkerhetsbrudd fra gamle medlemmer, spesielt fra de som ikke skyter konkurranser, som det er fra potensielt nye medlemmer fra SOS. Snakker med tidligere erfaring med 10 år som formann i OSS, Oslo Sportsskyttere.

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har hørt fra flere at de er skeptiske til medlemmer fra OSS da sikkerhetskursene der er korte i forhold til mange andre klubber. Drivkraften hos OSS var vel mest mulig penger i kassa på kortest mulig tid ? Det er ihvertfall det ryktene sier. Jeg har aldri skutt på banen der men har handlet litt rekvisita etter at Børselars måtte kaste inn kortene. Det er synd det går slik, da vi trenger alle baner vi kan få. Det er ikke overskudd av muligheter i Oslo eller Romerike.

Link to comment
Share on other sites

Nedleggelser av skytebaner er et annet tema enn denne tråden men det er vanskelig for meg å ikke kommentere det her siden det kommer opp.

 

Pistolskyttere er generelt de mest konservative, og dermed de mest selvdestruktive, skytterne med tanke på bevaring av eksisterende skytebaner.

De fleste skytebaner nedlegges pga av støy og pistolskyttermiljøet nekter konsekvent og ta det innover seg at det går an å gjøre noe med dette. I mange tilfeller er ikke støy problemet men det blir oftest brukt som et vikarierende argument for å få stengt en skytebane. Det er ikke vanskeligere enn å opprette en ny klasse eller to som "eliminerer" støy på 25m baner slik at skytebanemotstanderne ser at banen ikke blir nedlagt selv om støyen forsvinner.

 

Enkleste løsning er en klasse med lyddempere. Nevner jeg det i pistolmiljøet starter hylekoret. Pistolskyttere FORETREKKER at baner blir langt ned framfor å skaffe seg en Ruger MK2 med heldemper. En klasse for luftpistol på 25m med 100% gjenvinning av bly i kulefangere stopper alle vikarierende argumenter fra skytebanemotstandere. Ved en trussel om stengning oppnår man å sette klageren i sjakk matt inntil banen ved behov eventuelt utbedres til å håndtere støy og blyforurensning fra vanlige pistoler og revolvere. 

 

Nå har det igjen blitt forbudt å skyte på søndager på pistolbanen på Løvenskiold fordi pistolskytterne ikke kunne la være å skyte grovkaliber selv om det bare var lov med 22lr.

HVOR TEITE GÅR DET AN Å BLI!!

Jeg er litt ekstra sinna for dette fordi det var jeg som startet prosessen med å gjenåpne Løvenskioldbanen for skyting på søndager med 22lr etter at all skyting på søndager ble forbudt.    

 

  

Edited by Torf
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

At noen ikke klarer å forholde seg til terrengåpne skytebaner med dertil helligdag eller andre restriksjoner er jo litt trist. Det er vel av sine egne man skal ha det tidvis. (Som om vi ikke har mer enn nok med visse andre..)

Der var jo Oslo Skytesenters bane fortreffelig! Ingen støyproblematikk. Og Osloregionen er i en fatal mangel på baner.

 

Det snakkes noe om at noen skyttere fra SOS ikke fremviser ønsket banefremtreden. Jeg har skutt endel der, ved siden av flere tiår med baneerfaring forøvrig. Jeg var egentlig forbauset over den positive fremtreden jeg observerte der. Og jeg er nysgjerrig...

 

Dermed er det ikke i tåka at nye medlemmer fra SOS til andre klubber kan pålegges et minikurs slik lpm antyder deres klubb vurderer. Det burde  etter min mening lpm's klubb få bestemme fritt.

Derimot er jeg usikker på om at pålegget av et approbert  stevne som opptakskrav i tillegg,  viser den nye skytterens fremtreden. Hva med å kreve en 5-10 organiserte klubbtreninger der skytteren fremviser slik tilfredsstillende banefremtreden før opptak? Etter min mening enklere og minst like bra.

Edited by Elmer K
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet så kan NSF-klubber ha inntaksstopp med f.eks henvisning til banekapasitet eller lignende situasjoner (vet at Oslo Pistolklubb har hatt det i perioder). Men ikke på generelt grunnlag siden man er i NIF. 

Det du kan gjøre er å nekte nye medlemmer å skyte på treningen uten et sikkerthetskurs som klubben har godkjent/akseptert. Og det har vært spørsmål/krangel om kvaliteten på SOSs kurs i mange år - flere av de større klubbene har i diverse omganger ikke godkjent det. Husker det var oppe når jeg satt i kretsen for noen år siden.

Det som er mer prekært er banesituasjonen - det er nå hva, 1 innendørs NSF pistolbane i Oslo? Ekeberg som er på lavbluss pga at Idrettens Hus pusses opp, og kun halvparten av standplassene er tilgjengelig om det. Det er baner på Tåsen og St-Hanshaugen men disse er ikke egnet til NSF-baneskyting/stevner med 20 standplasser. 

 

Edited by Øystein
Link to comment
Share on other sites

Enig, Øystein.

Banesituasjonen er rett og slett ille.

Og er kjent med at opptak i antatt flere klubber etterhvert kan bli vanskeligere enn å få audiens hos Kongen. De har ikke banekapasitet, helt enkelt som du sier.

 

Nå var banen ved OSS ganske lett å forholde seg til for en uerfaren skytter - med el skivetrekk og det hele - det kunne utelukke en standplassleder for skyttere med egne våpenkort samt gjennomgått kurs. (Det er jo fremdeles tillatt med egentrening i Norge..)

 

Da kan overgangen til en bane hvor en skytters banefremtreden blir mer fremtredende. Å gå fra OSS' sin bane til "vanlige" kan være noe uvant for enkelte. Ser den.

Kanskje det burde være et krav om nytt sikkerhetskurs når en går fra OSS' type bane til de øvrige?

I hvert fall bør og kan nye klubber kreve det.

Link to comment
Share on other sites

Har vært medlem av SOS og er nå medlem av en av de andre store i Oslo region. 

Tok kurset på SOS for å hele tatt å få kommet i gang med pistolskyting, og har vært veldig fra dag en og hadde vel rundt 50 oppmøtet første året i trening og 20  aboberte stevner.  Når det gjelder kurset til SOS så kan det virke noe minimalt DERSOM du har liten erfaring med våpen fra før, men de fleste av de vel 20 som jeg var på kurs med klarte seg greit. 

Men det var lite om de forskjellige grene, så jeg fant fort ut at det å lese reglement og info om dette var påkrevd for egen del. Så dette kunne det kanskje vært noe mer om.

 

Noe jeg merket fort som nybakt skytter var det at det ikke var noe problem å skytte stevner, ble tipset å si ifra første gang jeg var med at jeg var nybegynner.. dette var null problem og jeg skjøt mitt førte Norgesfelt stevne i Enebakk, her var mottakelsen en stor tommel opp fra de som arrangerte og jeg ble paret med en erfaren skytter fra Ski. Så første stevne ble en god opplevelse.  Men jeg merket etterhvert på enkelte stevner i Oslo og Bærum at det var mye negativitet til SOS generelt fra enkelte andre skyttere , slik at jeg som skytter valgte å bytte til annen klubb for å føle meg akseptert. 

 

Når det gjelder generell baneskikk og sikkerhet på stevner så må jeg si at på de stevne jeg har vært så har det skjedd enkelte ting som skudd i benken og i taket på standplass.. MEN dette har dog aldri jeg opplevd fra medlemmer av SOS men fra andre klubber hvor vedkommende har stått med blodtrimmet revolver og stått med finger på avtrekke og spent hane før ILD kommando.

 

Jeg har dog opplevd at jeg har trent på OSS hvor det har vært medlemmer som har gått med lad pistol bak standplass og forflyttet seg til stålbanen. Men de 2 gangene har daværende leder for klubben sett dette og gitt vedkommende en utskjelling uten like. Disse to personene har jeg ikke sett i ettertid. 

 

Så utfra disse tingene har jeg gjort meg følgende refleksjoner:

 

1) de som allerede har våpen fra før har politiet vurdert til å være skikket til å.ha våpen, så her burde det ikke være noe begrensninger for å komme inn i annen klubb. Men klubben bør ved første oppmøte gå igjennom baneunstrukser og egne regler på sitt anlegg.

 

2) folk som har sikkerhets kurs fra OSS uten egne våpen, her er det vel opp til hver enkelt klubb å bestemme om OSS sikkerhets kurs er ok.

 

3) vi erfarne bør begynne å heller omfavne nye skytter istedenfor å kritisere hvilke klubber man kommer fra. Man bør heller fremme sporten og hjelpe nybegynner uavhengig av hvilke  klubb man kommer fra. 

 

4) det finnes faktisk folk som ikke burde omgås våpen pga null forståelse for sikkerhet. Men dette er et fåtall og finnes i alle klubber, man må slutte å la noen få råtne epler definere resten av skytterne i en klubb. Ref. Beskrevet skudd gått av før ild kommando nevnt ovenfor. Nå skal sies at de som gjorde dette utgjorde ingen fare da våpenet var rettet i henhold til prosedyrer. Hadde disse kommet fra SOS så hadde det garantert vært en snakkis i hele miljøet i flere måneder her på kammeret.

 

5) OSS hadde en funksjon at det var enkelt å skytte og kose seg med dette for de som ønsket det. Men for min egen del ble det også dyrt pga mengden jeg trente, men de fleste som trente der viste jo prisen før de begynte så det var et valg man gjorde av fri vilje.

 

Meget synd at OSS velger å legge ned, men jeg har bare bakgrunn info fra en side i saken her. Så velger å ikke gi meg inn på noen mening om dette da jeg fra før vet at en sak har 2 sider. Banen har vært super og vil bli savnet i forhold til friheten den gav.

 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Til info:

OSS er Oslo Sportsskyttere og har vært det siden 1911.

Organisert sportskyting med pistol i Norge er startet av Oslo Sportsskyttere.

Oslo Sportsskyttere er i NIF, uansett gren, den klubben i Norge som har flest gull og andre medaljer i olympiske sommerleker.

Siste gullmedaljen en skytter fra Oslo Sportsskyttere tok var EM-gull i 2016 innenfor ESC.

 

Kunne ikke dy meg 8)

 

  • Haha 1
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Torf said:

Til info:

OSS er Oslo Sportsskyttere og har vært det siden 1911.

Organisert sportskyting med pistol i Norge er startet av Oslo Sportsskyttere.

Oslo Sportsskyttere er i NIF, uansett gren, den klubben i Norge som har flest gull og andre medaljer i olympiske sommerleker.

Siste gullmedaljen en skytter fra Oslo Sportsskyttere tok var EM-gull i 2016 innenfor ESC.

 

Kunne ikke dy meg 8)

 

Ok, I stand corrected 😉...

Link to comment
Share on other sites

Har var det mye spekulasjon og konspirasjon. Mange poster som starter med "Jeg har hørt".
Alle saker har minst tre sider:

1. Den ene parten

2. Den andre parten

3. Og det som virkelig har skjedd.

 

Politiet eller rettsmyndighetene har ikke lagt ned OSS. OSS har lagt lagt ned OSS.

 

Jeg har fortsatt så tillit til vårt rettsvesen og Politi at jeg ikke kjøper at en maktsykt saksbehandler på et våpenkontor uten tilstrekkelig underlag har stukket så mange kjepper i hjulet for OSS at de har snublet inn i evigheten.

 

Og som sidespor kan sies at jeg selv har reagert på å skyte hos OSS når de står og tar i mot utdrikkingslag i godt slag ved siden av oss. Jeg følte ikke sikkerheten var tilstrekkelig overholdt, og jeg sa fra oppe (for å ikke drite ut instruktøren foran deltakerne) før vi pakket ned og dro hjem.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, m00se said:

@lpm hva slags brudd på sikkerhetsregler var det snakk om?

Det jeg personlig observerte var peking på skyttere til venstre ved utpakking av våpen.

 

7 hours ago, Zenith said:

Og dere er helt sikre på at dette er systematisk for dårlig opplæring og ikke individuelle feil? Er det lov å spørre hvilken klubb dette gjelder? 

Vi (Oslo Pistolklubb) har hatt få treninger etter vi begynte å ta inn noen medlemmer fra SOS. Det har vært flere hendelser. Ikke store overtramp, men nok til at vi fikk et inntrykk at standarden var lavere enn det et vi er vant med fra andre klubber. Vi har ikke mye historikk på dette, så det kan selvfølgelig være en statistisk anomali. Hvis det viser seg at de som kommer inn fra SOS holder en standard ikke lavere enn det vi er vant med fra andre klubber, kan vi godt godta kurset deres.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært ett og annet medlem som har fått tilsnakk ifra enten de som jobber der eller folk på banen, men jeg har fortsatt ikke sett hull i veggene mellom standplassene (det har derimot blitt observert på en og annen skytebane andre steder, uten og gå i mer detaljer).

Jeg aldri opplevet at skyttere jeg har hatt med meg ifra SOS har fått tilsnakk, gjort noe graverende eller blitt bortvist ifra noen stevner som jeg har vært på.
Tvert om så har det stort sett vært bare positive tilbakemeldinger på alle andre baner utenfor Oslo, så langt er min erfaring at Viken og omegn er langt bedre til å ta imot nye skytere på bla stevner.

Hvis det gjøres feil så vil jeg spørre om den/de det gjelder har fått introduksjon før noe som helst settes i gang, når jeg var på første bane utenfor SOS så fikk jeg en introduksjon vdr reglene de hadde men det kan ikke sies om alle baner jeg har vært på (og det har vært forskjellige regler...)
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv tatt kurs på Oslo Skytesenter og er medlem i SOS. Jeg synes ikke kurset var så håpløst som noen mener.
Jeg har lest gjennom standard kursmaterialet til NSF, og det inneholder mye som det ikke ble snakket stort om.
Spesielt dette med informasjon og reglementer om forskjellige grener, teknikk etc... men det vi snakket om var sikkerhet og det følte jeg ble tatt på alvor.


De som var litt mer uerfarne med våpen, fikk mer oppmerksomhet og oppfølging på skytebanen enn vi som var mer våpenvant.
Husker det var en person som veivet veldig med våpenet og fikk tilsnakk flere ganger. Han så vi ikke noe mer til etter første dagen.

 

Selv er jeg både jeger og har noen år i forsvaret og jeg valgte SOS for jeg likte konseptet. Ja, det var dyrt... men jeg ønsket bare å kunne dra et sted å skyte litt en gang i blant.

Livssituasjonen min på den tiden gjorde at jeg ikke hadde tid til å satse stort med masse trening og stevner.

 

Når jeg senere begynte å skyte litt mer aktivt og beskøkte andre klubber, følte jeg at vi som var SOS-meldemmer ble sett litt ned på av enkelte, uten at jeg helt forstod hvorfor.
Har tilbragt veldig mange timer på Oslo Skytesenter og har aldri opplevd noen farlige situasjoner.

 

Men en ting som jeg mener kan være et poeng er at de som kun har skutt på Oslo Skytesenter, er vant til å stå i sin egen lille bås og aldri gå ut på skytebanen, pga elektrisk skivetrekk.
Så prosedyrene rundt dette kan være litt fremmed, selv om det ble snakket om det på kurset.
En liten introduksjon hvor man blir forklart skytebaneregler og få generel info om klubben, kunne være en idé... og burde være en selvfølge når man begynner i ny klubb. Det er jo gjerne forskjellige regler i forskjellige klubber.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bartemannen said:

Jeg har fortsatt så tillit til vårt rettsvesen og Politi at jeg ikke kjøper at en maktsykt saksbehandler på et våpenkontor uten tilstrekkelig underlag har stukket så mange kjepper i hjulet for OSS at de har snublet inn i evigheten.

 

Fordi du ikke tror på noe betyr det ikke at det ikke er sant. Denne etterhvert langvarige nedstengningen kommer hakk i hel på koronaen og den senkede aktiviteten det har medført, samt 2 års tid der vareflyten har vært lavere enn ønsket da en viss annen nasjons innbyggere har støvsuget markedet for våpen, ammunisjon og relaterte varer. Om du ikke klarer å skjønne at dette er hardt for en bedrifts økonomi så er det ditt problem. Denne saksbehandleren var tua som veltet lasset. Enkelt og greit.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber enn så lenge på Oslo Skytesenter og har gjort det siden 2013. Jeg har opp gjennom årene sett min del av usikker våpenhåndtering, både fra medlemmer i SOS og folk fra andre klubber som enten skal prøveskyte et våpen før kjøp eller bare for å trene innendørs når det er dårlig vær ute.

 

Jeg har blitt pekt på med ladd våpen, opplevd at folk tar med seg ladd våpen fra standplass for å få hjelp til noe med våpenet, vådeskudd i gulvet osv. Jeg og mine kolleger har ved flere anledninger kastet ut folk fra skytebanen og nektet dem adgang i all overskuelig fremtid pga brudd på sikkerhetsreglene, gudene vet hvor mange som har fått en overhøvling pga usikker våpenhåndtering. Flesteparten av disse har ikke tatt sikkerhetskurs eller vært medlemmer i SOS, de har vært gjesteskyttere eller prøveskutt i forbindelse med salg.

 

Det er flere ganger hvor jeg har stått sammen med en kunde som har en innvilget tillatelse på skytebanen hvor jeg faktisk lurer på om vedkommende noen gang har tatt i et våpen før, lang mindre skutt med et. Det er også et tilfelle hvor vi hadde en person sammen med en kamerat som han skøyt sammen med, som var veldig ofte innom for å se på våpen som de kunne kjøpe, ikke medlem i SOS. Fellesnevneren for alle gangene de var innom var at det stinket gammal fyll og alkohol av dem. Plutselig en dag så jeg han på forsiden av vg.no https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RxlexO/kay-ronny-lindstad-46-siktet-for-drap-paa-bestekompisen-et-forferdelig-uhell

 

Når jeg har stått sammen med folk som knapt klarer å treffe blinken på 10 meter, eller i tilfellet med Kay Ronny Lindstad som jeg overhode ikke ville påstå at oppfylte kravet til å være edruelig, så føler jeg at det blir veldig feil å kun single ut medlemmer fra SOS siden jeg har sett så mye rart komme fra andre klubber.

 

Etter å ha jobbet i våpenbransjen i 8 år har jeg erfart at noen klubber har kurs som går langt over de 12 timene NSF har lagt opp til og klubber som har like korte sikkerhetskurs som SOS og OSS.

 

Om man misliker OSS og at det blir drevet av Willy Røgeberg, så synes jeg det er viktig å påpeke at det antagelig er ingen som har rekruttert flere til skyttersporten eller gjort det mer tilgjengelig enn det han har gjort. Det er nå en person som har tatt sikkerhetskurs gjennom SOS som er leder for en veldig stor stor NSF klubb og en som sitter i styret i DSSN.

 

Vi må heller ikke glemme at skytebanen til OSS har vært stengt en god stund nå og det kan hende at det er en stund siden de skjøt sist, mye av sikkerheten som nybegynner er ferskvare, har man liten aktivitet og det er en stund siden man skjøt sist, så er en oppfrisker før man «slipper dem løs» greit, det er i hvert fall det vi har gjort på OSS. Ta å lag et oppfriskningskurs  og få litt ekstra kroner i klubbkassa 

Edited by KennethOSS
  • Like 16
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Virre said:

Men en ting som jeg mener kan være et poeng er at de som kun har skutt på Oslo Skytesenter, er vant til å stå i sin egen lille bås og aldri gå ut på skytebanen, pga elektrisk skivetrekk.
 

Dette var egentlig det eneste som jeg opplevde som annerledes etter at jeg begynte å skyte utenfor OSS. Heldigvis er jeg vant til utendørsbaneprosedyrer fra annen skytesport jeg har drevet med, men det var jo litt uvant likevel. Første stevne jeg skjøt utenfor OSS la jeg med en gang merke til at alle hadde kammerflagg, noe jeg selvfølgelig ikke eide for pistolene mine. Det var ikke verre enn at jeg ba en av dem om å låne meg et mens jeg skjøt. Siden gikk jeg hjem og bestilte noen kammerflagg.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, vass said:

Fordi du ikke tror på noe betyr det ikke at det ikke er sant.

I Norge og de fleste andre vestlige land er man uskyldig inntil det motsatte er bevis. Dette gjelder også denne personen på våpenkontoret.

Jeg ser du har valgt et parti i denne saken, og jeg aner ikke hva du baserer det på, men inntil du produserer noen bevis på hva denne personen påståelig skal ha gjort så tar hvert fall ikke jeg å kaster han under bussen. Han har ingen anledning til å forsvare seg.

 

 

19 hours ago, vass said:

Om du ikke klarer å skjønne at dette er hardt for en bedrifts økonomi så er det ditt problem.

Ta deg en chill pill nå @vass. Jeg har verken sagt eller antydet noe i en slik retning. Det du skriver er jo en selvfølgelighet som alle forstår uten at du (eller jeg) engang trenger å skrive det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...