Jump to content

Oslo Skytesenters skytebaner stengt av myndighetene, grunnet uheldige omstendigheter.


Bushviper

Recommended Posts

Se der ja, jeg hadde ikke forventet at dere gadd å tolke det jeg skriver i en noenlunde fornuftig retning men dette tar virkelig kaka.

Jeg vil gjerne at vi skal ha gode skytebaner men jeg mener også vi bør ha seriøse aktører som opererer som det de er uten å skjule deler av virksomheten bak noe annet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Hadde vi ikke en diskusjon om Willy Røgebergs konkurs(er) her for en haug år siden? Eller var det på Sluttstykke? 

 

Jeg var ihvertfall ikke med på den, jeg er ganske ny her inne.

Disse konkursene er også en av grunnene til at jeg får en litt dårlig følelse av det hele.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo direkte uprofesjonelt. Det blir ikke mye pensjon av fri skytebanebruk..

 

Hva koster det normalt sett rundt om kring å bruke skytebanen?

 

Her har vi 20,- pr. gang i baneleie på våre innendørsbaner og 30,- på utendørsbanen.

Edited by Kennethj
Link to comment
Share on other sites

Utenom dette "skytesenteret" i dets  forskjellige utgaver, tenker på både Stensparken og Marthinsens vei,har jeg aldri fått med meg at en klubb tar seg betalt for å bruke banen. Her i Østfold er det hva vi har passive medlemmer til, for mange av de mest aktive har ikke veldig romslig økonomi så da kan de passive støtte opp over kontigenten. Har man først anlagt skytebanen er det tilnærmet gratis å drifte med litt dugnad litt påkjørsel av sand hvert 5år og noen skiver. Gjør man det billig blir sporten mer åpen og inkluderende, selv tolket jeg kun OSS sim forretningsmodell dit at de ønsket kun å lage våpeneiere som butikken kunne betjene fremfor å bygge opp noe seriøst skyttermiljø. 

Å betale fler hundrelapper hver gang man skal skyte er direkte ødeleggende for sportens anseelse.

 

Så ja, jeg har ikke noe i mot at skytesenteret ble lagt ned. De formidlet et amerikanisert bilde av sporten som ikke var heldig, til en enorm gruppe mennesker. Utallige ganger har folk jeg vet ikke skyter lagt ut skrytebilder på nett fra OSS med en tjenestepistol og en "menneske blink", hvor du ser lett hva det er. 

Ikke heldig...

Link to comment
Share on other sites

Jf. diskusjoner om at dette skyldes en saksbehandlers nag mot skytesenteret og andre påstander. Tingretten har valgt å heve aktors påstand om bot med 100 000,-.  Edit: Gi bot i tråd med aktors påstand.

 

Avisa Oslo skriver:

"– Det er rettens syn at dersom selskapet hadde oppbevart våpnene i tråd med våpenloven, ville ikke fem våpen kommet på avveie, med de konsekvensene det fikk, skriver retten.

Den mener oppbevaring og utleie av våpen til sammenligning var dårligere enn systemet som bibliotek har for utleie av bøker."

 

 

https://www.nrk.no/osloogviken/far-kraftig-kritikk-og-hevet-bot-1.15787840

"Oslo skytesenter må betale 600.000 kroner i bot for uforsvarlig oppbevaring av våpen. NRK har tidligere omtalt av flere våpen forsvant fra skytesenteret uten at de la merke til det. De godtok ikke den første boten, og saken kom derfor opp i retten. Nå er skytesenteret dømt i tingretten, og boten økt med 100.000 kroner, melder Avisa Oslo. Retten mener det «framstår som tilfeldig at ikke enda flere våpen har kommet på avveie opp gjennom årene»."

 

og

https://www.ao.no/skytesenteret-far-knusende-kritikk-og-kjempebot-jeg-synes-det-er-leit/s/5-128-236767

 

Edited by Baardl
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dommen er tilgjengelig hos Oslo tingrett.

 

Noen utdrag:

"Retten er ikke overbevist om at selskapet ved styreleder [snip] handlet med vilje, altså om han har utvist forsett. På bakgrunn av bevisførselen mener retten imidlertid at han utvilsomt har opptrådt grovt uaktsomt. Det systemet som Oslo Skytesenter over flere år har hatt for oppbevaring og utleie av våpen var til sammenligning dårligere enn systemet som bibliotekene har for utleie av bøker.

Dette til tross for at våpen er farlige gjenstander, som kan forårsake stor skade, og som derfor skal behandles med ekstra varsomhet.

 

Våpen har også en høy omsetningsverdi på det illegale markedet. Funksjonelle våpen har blitt borte, som en direkte følge av foretakets uforsvarlige oppbevaring. Ett våpen ble stjålet, som følge av at våpenskapet ikke var låst, ett våpen ble tatt med hjem av et medlem uten at selskapet merket det og brukt til selvdrap, og ett våpen ble funnet på en mistenkt i en annen straffesak. Det fremstår som tilfeldig at ikke enda flere våpen har kommet på avveie opp igjennom årene."

 

 

"De lite tilfredsstillende rutinene som skytesenteret ... har hatt for oppbevaring, innlåsing og utleie av våpen og ammunisjon gir etter rettens syn grunnlag for sterk bebreidelse."

 

 

"I etterkant av denne straffesaken har selskapet som nevnt både endret rutinene for oppbevaring, samt fått et nytt system for utleie, jf. over. Retten kan ikke se en eneste god grunn til at dette ikke ble gjort på et tidligere tidspunkt."

 

 

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Det var jammen ganske stor avstand mellom Willy Røgeberg i sommer:

 

Sitat

Det hele startet i egentlig i februar når vi meldte våpen som stjålet. Selve anmeldelsen ble henlagt men våpenkontoret laget dette til en etter hvert veldig stor sak. Vi hadde bedret sikkerheten med våpen hos oss både før anmeldelsen, samt umiddelbart etter så laget vi flere tiltak. Som dere vet så registrerer vi både hvilken person som er på banen og hvilket våpen man eventuelt låner. Dette gjør man ikke på andre baner. Vi innrømmer at det var mer tillitsbasert før vi innførte disse rutinene.

Lang historie kort. Vi har i årevis alltid hatt et godt forhold til politiet, firmaet drives ryddig, senteret er bra og politiet kunne ha valgt å ha en dialog med oss. Hadde vi drevet med ulovlig våpensalg og annet snusk så kunne vi lettere forstått politiets oppførsel og holdning bedre. Uansett vil vi ikke gi opp, men forstår at dette med våpenbevilling ikke vil bli lett når de først har bestemt seg og at dette vil ta tid.

 

... og tingrettens syn nå.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde (som mange andre) at det "kun" dreide seg om ett våpen på avveie, under omstendigheter som lett kunne skjedd hvilken som helst vanlig pistolklubb.

At det var såpass galt med en del våpen på avveie og attpåtil ble brukt i en tragisk hendelse, kom litt overraskende.

 

Ikke rart det gikk som det gikk da.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at politiet mener de har mistet 5 våpen, mens de selv påstår at de bare har mistet 2. Burde ikke dette være veldig enkelt å avklare ved å se hvilke våpen de har registrert hos seg opp imot hvilke våpen som fremdeles var der når politiet var på ransakelse der?

 

Jeg hadde også bare inntrykk av at de hadde fått et våpen stjålet frem til de nye opplysningene som kom fram nå. Og jeg syns at de ikke registrerte utlånsvåpen ut og inn er helt utrolig, men det er vel kanskje rimelig likt som de fleste andre skyteklubber rundt om i landet?

Link to comment
Share on other sites

Leser man dommen (21-150474MED-TOSL/04) mener jeg at Oslo Skytesenter AS og Willy Røgeberg slapp svært billig og lett unna de grove punktene de ble dømt for.

 

Med en litt krevende statsadvokat eller  politiadvokat på saken vil jeg mene at  600 000 kr + 10000 i saksomkostninger er "grisebillig" for de pådømte forhold.

 

Siterer her fra dommen (som er helt lovlig): 

 

- "Slik retten ser det har Røgeberg i denne forbindelse opptrådt svært klanderverdig og det er grunnlag for sterk bebreidelse. "

- " 

Grunnlag:
a)

Forut for søndag 31. mai 2020 i Haavard Martinsens vei 5 i Oslo unnlot foretaket å behandle, håndtere eller oppbevare våpen på en forsvarlig måte, slik at en for politiet ukjent person borttok en 9mm pistol av merket Smith & Wesson med våpennr. HZC7598. Foretaket oppdaget ikke, eller meldte ikke inn at våpenet var tapt fra varebeholdningen.
b)
Forut for søndag 10. januar 2021 kl. 15.00 i Haavard Martinsens vei 5 i Oslo unnlot foretaket å behandle, håndtere eller oppbevare våpen og ammunisjon på en forsvarlig måte, med den følge at xxxxxxxxxxxxx urettmessig fikk med seg et våpen ut av foretakets lokaler og brukte det til å ta sitt eget liv.
c)
Forut for 22. januar 2021 i Haavard Martinsens vei 5 i Oslo unnlot foretaket å behandle, håndtere eller oppbevare våpen på en forsvarlig måte, slik at en for politiet ukjent person borttok en 9mm pistol av merket Glock 17 med våpennr. AM618 og en 9mm pistol av merket Walther Q5 med våpennr. FCW1985 fra foretakets lokaler.
d)
Lørdag 16. januar 2021 cirka kl. 15.20 i Haavard Martinsens vei 5 i Oslo unnlot foretaket å behandle, håndtere eller oppbevare våpen på en forsvarlig måte, slik at en for politiet ukjent person borttok en 9mm pistol av merket Kimber Stainless target II med våpennr. KF45839 fra foretakets lokaler.
e)
Forut for torsdag 11. februar 2021 i Haavard Martinsens vei 5 i Oslo unnlot foretaket å oppbevare ammunisjon på en forsvarlig måte, slik at skarp ammunisjon var lett tilgjengelig for uvedkommende."

 

Navn på avdøde fjernet

Sako_35

moderator

Edited by sako_35
Navn på avdøde er oppgitt, fjernet!
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Huff dette passer jo dårlig inn i de vedtatte konspirasjonsteoriene her på kammeret, som jo har slått fast at det hele kun dreier seg om en vrang politi med sykliske problemer.

Dessverre veldig lett å komme seg unna med slikt, bare krydre det litt med kryptiske meldinger om at "vi med innsikt i saken vet noe du ikke vet - og hadde du visst hadde du vært enig med meg" og bruk av ymse hersketeknikker for å avfeie de som likevel stiller spørsmål. For så vidt ikke uventet i og med at dette er et diskusjonsforum - men likevel greit for oss her inne å huske på at vi ikke må la oss forlede av tøv.

 

Når det er sagt så er det to rettstvister her hvis jeg ikke husker feil: Den det har kommet dom i, er straffesaken vedr. brudd på våpenloven. Den andre er en sivilrettslig sak som vel grunner seg i at  politiet har fratatt Oslo Skytesenter bevilling. I den siste ble den midlertidige forføyningen trukket, og dommen i straffesaken vil jeg tro den danner et greit pekepinn for utfallet i en evt. sivilrettslig sak, hvis den skulle bli tatt opp igjen - noe som vel er usikkert.

 

Ørnulf skrev (7 timer siden):

Jeg hadde også bare inntrykk av at de hadde fått et våpen stjålet frem til de nye opplysningene som kom fram nå. Og jeg syns at de ikke registrerte utlånsvåpen ut og inn er helt utrolig, men det er vel kanskje rimelig likt som de fleste andre skyteklubber rundt om i landet?

Den klubben jeg har mest innsikt i har i alle år registrert alle utlån ved at skyteleder og skytter signerer i utlånsprotokoll. Skyteleder skal telle opp at riktig antall våpen låses inn i safen etter trening.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke kommentere rettsaken, det er hva det er og Willy Røgeberg har uttalt seg til media.

 

Det er stenging av skytebanen og inndragning av bevilling, altså det som har med forvaltningen å gjøre, som har vært det største irritasjonsmomentet før det ble en rettsak, hvor saksbehandleren fra våpenkontoret har vært ekstremt lite interessert i en dialog, ikke hatt lyst til å ha et møte eller rett og slett ikke svart på henvendelser fra OSS via advokaten.

 

Våpen som ble borte var en straffesak, ikke en forvaltningssak. Etterforskerne som hadde saken var rett trivelig og direkte motsatt av saksbehandleren til våpenkontoret.

Edited by KennethOSS
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Syns nok at senteret oppbevarte våpen noe lemfeldig der et våpenskapet ved siden av resepsjon var på vidt gap uten noen tilstede i resepsjon, samt våpen tilh. senteret på p. banen nermest kontinuerlig lå framme uten tilsyn. Jeg tenkte mange ganger , her er det bare å forsyne seg. Mine observasjoner var lenge etter at 5 våpen var kommet på avveie jmf. rettsak.

 

Retten mener altså at det er grunnlag for inndraging av salg/utleie av våpen og ammo, men jeg for min del syns det er vanskeligere å se at det er grunnlag for stenging av skytebanen etter inndrag våpen og ammo.

Hvorvidt Røgeberg hadde vært interessert kun å drive banen + salg av klær, rekvisita mm aner jeg ingenting om.

 

Pistolbanen må ha vært Norges fineste. Oppførselen til brukerne fant jeg aldri noe å utsette på. Mange kvinner var nedenom - handikappede likeså - de hadde virkelig interesse for banenbruk.

Gjengen som arbeidet der nede var utrolig trivelige å ha med å gjøre. Feil begått nede på OSS er ene og alene WR sitt ansvar.

Banen savnes!

 

 

Edited by Elmer K
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, KennethOSS said:

...det er hva det er og Willy Røgeberg har uttalt seg til media.

 

Det er stenging av skytebanen og inndragning av bevilling, altså det som har med forvaltningen å gjøre, som har vært det største irritasjonsmomentet før det ble en rettsak, ....

Hvis du ikke i en slik sak ser de forvaltningsmessige konsekvensene av de lovbrudd Oslo Skytesenter AS var mistenkt for(nå dømt) og forvaltningssaken her du dessverre mangelfulle kunnskaper rundt tema.

 

Selvsagt og åpenbart skal man ikke ha bevilgning  når man er under slik mistanke.

 

Forvaltningsavdelingen ved politidistriktet har her gjort det som SKAL gjøres.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, KennethOSS said:

Le så mye som dere vil, men når de mailene ble sendt ut var han midt i å forsøke å åpne banen med en forvaltning som ikke ville prate med han og kun hadde en monolog.

Når man begår straffbare handlinger (og blir tatt) så får det konsekvenser slik det her gjorde hos Oslo Skytesenter AS.

 

Willy Røgeberg uttalelser i media fremstår ikke troverdig.

 

Forvaltningsavdelingen gjør her det de er pålagt. 

 

Skulle  man kunne åpne banen måtte selvsagt helt nye eiere/drivere inn osv

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde kanskje ha kopiert inn innlegget og e-posten som Skrueråmuttere refererte til siden det var den jeg mente å kommentere, en e-post som ble sendt lenge før beslutningen om å legge ned driften ble tatt og midt i et forsøk på å berge skytebane og firmaet, skjønner at det jeg skrev kanskje ble tatt litt ut av kontekst.

 

Jeg har sett grunnlaget politiet brukte for å inndra bevillingen og senere svaret til POD på klagen, der er overraskende nok ikke at våpen har blitt borte blitt brukt som grunnlag og ikke nevnt. Muligens at det hadde blitt brukt etter en dom hvis bevillingen ikke var inndratt. Men dette er første gangen en forhandler har blitt straffet for at våpen har blitt stjålet.

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (1 time siden):

Når man begår straffbare handlinger (og blir tatt) så får det konsekvenser slik det her gjorde hos Oslo Skytesenter AS.

 

Willy Røgeberg uttalelser i media fremstår ikke troverdig.

 

Forvaltningsavdelingen gjør her det de er pålagt. 

 

Skulle  man kunne åpne banen måtte selvsagt helt nye eiere/drivere inn osv

 

 

Hva tilsier at man ikke kunne beholde retten til å drive skytebane? Uten egne våpen og ammo? Det er jo på de feltene retten har påpekt straffeansvar, våpen og ammo - ikke skytebanebruk.

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

KennethOSS skrev (32 minutter siden):

Men dette er første gangen en forhandler har blitt straffet for at våpen har blitt stjålet.

Er nå ikke så lenge siden politiet tømte en våpen forretning i Finnmark. Så det blir neppe siste gang noen blir straffet for brud på våpenlovgivningen.

Men om en ikke ønsker eller klarer og se noen sammenhenger her så får en jo bare holde fast på konspirasjonsteoriene. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (35 minutter siden):

   -   neppe siste gang noen blir straffet   -  

 

Saken fra Vadsø er vel fortsatt under etterforskning, så der er vel ikke tatt ut noen tiltale, eller utmålt noen straff. Reaksjonen er foreløpig forvaltningsmessig, vilkårene for oppbevaring og/eller omsetning av skytevåpen er ikke overholdt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Han har ikke blitt straffet, han har blitt anmeldt for brudd på våpenloven. Med mindre det er noe jeg ikke har fått med meg så er han ikke dømt eller at det har vært rettssak.

Våpen har blitt borte fra XXL, Jakt & Friluft, Børselars og flere forhandlere, ingen har blitt straffet eller fått noe reaksjoner fra politiet for det.

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (39 minutter siden):

Det er bare du som gneldrer om konspirasjonsteorier da..

 

Og hva er ditt bidrag i diskusjonen ut over å komme flåsete kjekkaserier? Det eneste fornuftige du har skrevet på denne tråden er:

 

Chiefen.v-2 skrev (På 23.12.2021 den 14.38):

Bare å skrive noe fornuftig det..

Kanskje du skal følge din egen oppfordring.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, KennethOSS said:

Han har ikke blitt straffet, han har blitt anmeldt for brudd på våpenloven. Med mindre det er noe jeg ikke har fått med meg så er han ikke dømt eller at det har vært rettssak.

Våpen har blitt borte fra XXL, Jakt & Friluft, Børselars og flere forhandlere, ingen har blitt straffet eller fått noe reaksjoner fra politiet for det.

 

 

Kanskje de ikke har vært like uaktsomme som i dette tilfellet?

Det kan være man har bedømt bruddene i denne saken på en annen måte enn i andre saker, det kan igjen være forårsaket av at de var annerledes. At man ikke har oppdaget at våpnene er borte er nok også en greie her..

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, KennethOSS said:

Han har ikke blitt straffet, han har blitt anmeldt for brudd på våpenloven. Med mindre det er noe jeg ikke har fått med meg så er han ikke dømt eller at det har vært rettssak.

Våpen har blitt borte fra XXL, Jakt & Friluft, Børselars og flere forhandlere, ingen har blitt straffet eller fått noe reaksjoner fra politiet for det.

 

Nå er det OSS som har blitt dømt, da det ikke var et enkeltmannsforetak kan de ikke gå etter Røgeberg personlig for noe virksomheten og i forlengelse samtlige ansatte har bedrevet tilsynelatende uaktsomt. 

 

OSS er altså dømt, uklarhetene rundt hva som ble borte når sammen med tidsaspektet har gjort det vanskelig å gå etter enkeltpersoner. Men nå som man har en dom på OSS er det faktisk mulig at påtalemyndigheten går etter individer om de klarer å bevise forsett. 

 

Nei, Røgeberg og ansatte på OSS skal prise seg lykkelige om dette er hele straffen. Hadde dere møtt på en aktor med agenda kunne dette gått mye verre.

Link to comment
Share on other sites

Rent faktisk er det flere våpenbutikker ( og også skytebaner) som både har blitt straffet og mistet bevilgningen på "lignende" forhold:

 

Eksempelvis Roger sin våpenbutikk og skytebane i Seilduksgata i Oslo, så etter hukommelsen "nazi"-børsemakeren i 2 ett i Storgata Oslo som to eksempler.

 

Hos Roger var det vel opp mot 30 våpen som man ikke kunne gjøre rede for,, og flere ganger var det vel beslag av pistol/revolver og ammunisjon i 1% klubbene man kunne spore dit.

Link to comment
Share on other sites

Nå gjenstår det vel kun en siste stråmann å sable ned. Det var ikke skytebanen som ble stengt, det var våpenbutikken som mistet bevillingen. Det betyr at alle våpen måtte bort fra eiendommen oppgitt i bevillingen, og at det nå var ulovlig å omsette løyvepliktige varer der. 

Dette er restriksjoner "pistolklubben" om vi kan kalle den det, kunne omgått om OSS hadde lagt opp til det. Gjennom å fysisk skille butikken fra banen med en lettvegg av en type og juridisk gjort klart et skille kunne banen overlevd. Grunnen til at det ikke skjedde vet vi nå var en forretnings avgjørelse, var det øknomisk mulig? Det vet jeg lite om, men det ville krevd en stor innsats for "klubben" og bli "årntli pistolklubb" uten betalt skyteleder og stor kolleksjon utleievåpen. 

 

Så legg ikke stengningen av banen på politiet, det ansvaret ligger alene på "klubben" og OSS som tilslutt betyr Røgeberg.

Link to comment
Share on other sites

PeM skrev (7 minutter siden):

Nå gjenstår det vel kun en siste stråmann å sable ned. Det var ikke skytebanen som ble stengt, det var våpenbutikken som mistet bevillingen. Det betyr at alle våpen måtte bort fra eiendommen oppgitt i bevillingen, og at det nå var ulovlig å omsette løyvepliktige varer der. 

Dette er restriksjoner "pistolklubben" om vi kan kalle den det, kunne omgått om OSS hadde lagt opp til det. Gjennom å fysisk skille butikken fra banen med en lettvegg av en type og juridisk gjort klart et skille kunne banen overlevd. Grunnen til at det ikke skjedde vet vi nå var en forretnings avgjørelse, var det øknomisk mulig? Det vet jeg lite om, men det ville krevd en stor innsats for "klubben" og bli "årntli pistolklubb" uten betalt skyteleder og stor kolleksjon utleievåpen. 

 

Så legg ikke stengningen av banen på politiet, det ansvaret ligger alene på "klubben" og OSS som tilslutt betyr Røgeberg.

Hadde vel ikke vært mye igjen som kunne forsvart å bare holde banen åpen i forhold til levedyjtig drift. Tror nok OSS tok inn en del av livsgrunnlaget sitt med våpen utleie og salg av ammunisjon til medlemmer av stor-oslo og såkalte skytedater. Samt sikkerhetskursene de kjørte jevnlig. 

Link to comment
Share on other sites

PeM skrev (3 minutter siden):

Nå gjenstår det vel kun en siste stråmann å sable ned. Det var ikke skytebanen som ble stengt, det var våpenbutikken som mistet bevillingen. Det betyr at alle våpen måtte bort fra eiendommen oppgitt i bevillingen, og at det nå var ulovlig å omsette løyvepliktige varer der. 

Dette er restriksjoner "pistolklubben" om vi kan kalle den det, kunne omgått om OSS hadde lagt opp til det. Gjennom å fysisk skille butikken fra banen med en lettvegg av en type og juridisk gjort klart et skille kunne banen overlevd. Grunnen til at det ikke skjedde vet vi nå var en forretnings avgjørelse, var det øknomisk mulig? Det vet jeg lite om, men det ville krevd en stor innsats for "klubben" og bli "årntli pistolklubb" uten betalt skyteleder og stor kolleksjon utleievåpen. 

 

Så legg ikke stengningen av banen på politiet, det ansvaret ligger alene på "klubben" og OSS som tilslutt betyr Røgeberg.

Så vidt jeg erindrer så startet det hele med at forvaltningen stengte skytebanene.  Ikke med å inndra bevilningene.

 

Våpenbevilning ble inndratt senere.

 

Ansvaret for drift tillegger WR.

 

Men alt dette har vel lite verdi å dvele ved i dag - egentlig. I og med Røgeberg har tatt endelig beslutning om å nedlegge drift.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (15 minutter siden):

Bygget var solgt og leieavtalen oppsagt så det ville vært noen måneder med åpen bane fra eller til.

 

 

Det gjensto drøyt 4 år av leieavtalen. Kanskje medvirkende til at WR ikke fant all verdens grunn å kjøre videre.

For som jeg nevnte tidligere så er ikke krav om stengning av banene medtatt fra påtalemyndigheter i retten av det jeg ser her i tråden.

Kun inndragelse bevilninger våpen og ammo.

 

WR begynte å dra på årene - ved siden av at avvikling av banene på Haugenstua ikke lå så langt frem i tid  uansett.

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Zenith said:

 

Ganske drøy påstand... Har det vært etterforskning, mistanke eller tiltale? Her går du langt iå være både dommer, jury og bøddel...

Har du lest dommen? Retten finner det bevist utover en hver rimelig tvil at Oslo Skytesenter har handlet grov uaktsomt i sin håndtering av våpen og ammunisjon. Det punktet er ikke åpent for debatt. 

Sitat fra dommen: "Skyldkravet er i dette tilfellet fortsett eller grov uaktsomhet, jf. våpenloven § 33" 

 

Oslo skytesenter er som kjent ikke bare Røgeberg, så her er det flere som får sitt pass påskrevet. Som skytter gjennom mange år er det ting med driften på det stedet som har slått meg som slepphendt, men nå er det ikke jeg som var dommer, bøddel og jury har vi som kjent ikke lengre.

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at det er noe som heter daglig leder, administrerende direktør, styre, styreleder osv. Det er for å ha juridisk ansvarlige personer i et foretak. Selskapet er dømt, ingen tvil om det. Men å konkludere med at "samtlige ansatte har bedrevet tilsynelatende uaktsomt" uten at noen av de, såvidt meg bekjent, har vært mistenkt eller etterforsket, syns jeg er drøyt å påstå, muligens også injurierende, men jeg er ikke jurist. Det er ikke sjelden at foretak i Norge blir dømt for ymse, uten at alle ansatte er skyldige. Som du sikkert vet fritar ikke uvitenhet, uaktsomhet, for skyld i Norge. Det du da sier her er at samtlige ansatte er skyldige. Tror vi skal la sånt være opp til politi og rettsvesen, uten at noen her skal dømme basert på egne meninger, og jeg er helt sikker på at dette hadde blitt gjort om ansvaret var på individnivå. Ille nok at de som jobbet der mistet jobben, om ikke skyttermiljøet i tillegg skal stemple de som kriminelle. 

Ta ballen ikke mannen...

Edited by Zenith
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det mest spesielle er vel at Oslo Skytesenter AS (nå endret navn til WR investments AS), ser ut til å ha drevet "klubben" innad i sitt aksjeselskap. 

 

Vi snakker om millioner i årlige medlemsinntekter som går rett inn i aksjeselskapet - og da ikke i "klubben".

 

Samme AS eier domenet til klubben osv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, themail said:

Det mest spesielle er vel at Oslo Skytesenter AS (nå endret navn til WR investments AS), ser ut til å ha drevet "klubben" innad i sitt aksjeselskap. 

 

Vi snakker om millioner i årlige medlemsinntekter som går rett inn i aksjeselskapet - og da ikke i "klubben".

 

Samme AS eier domenet til klubben osv.

 

Helt riktig, det ser ikke ut til å faktisk ha vært en klubb i det store og hele.

I tillegg var jo lederen av klubben en nærstående til eieren av aksjeselskapet.

Link to comment
Share on other sites

On 12/24/2021 at 11:04 AM, PeM said:

Så ja, jeg har ikke noe i mot at skytesenteret ble lagt ned. De formidlet et amerikanisert bilde av sporten som ikke var heldig, til en enorm gruppe mennesker. Utallige ganger har folk jeg vet ikke skyter lagt ut skrytebilder på nett fra OSS med en tjenestepistol og en "menneske blink", hvor du ser lett hva det er. 

Ikke heldig..


Sikkert et svar som går "litt" vel utenom det tråden handler om men syns holdningen som er vist i sitatet ovenfor er rett og slett ganske teit og noe man bør stoppe med. 

Skytesporten blir da ikke mindre "amerikanisert" ved å fjerne "menneskeblink" som du kaller det og "tjenestepistol" (tjenestepistol: alle pistoler som ikke er bygget for tjeneste i militæret/politiet/annen liknende tjeneste, demed kun target pistoler og olympiske pistoler).

Skytesporten er i seg selv allerede fullstendig "harry" og den blir ikke mindre harry om man fjerner menneskeblink og tjenestepistoler. Det er noe visse skyttere og skytterorganisasjoner tror. 


De som virkelig vil skytesporten og privat våpeneierskap vondt i dette landet føler det de føler uansett hvor hardt noen skyttere forsøker å gjøre skytesporten "stue ren". 
Syns vi som skyttere burde være så åpne som mulig for alle mulige skyteformer, desto flere skyttere desto bedre. Så dersom man liker å skyte tjenestepistoler med lykt/laser/acog sikte og vet da faen på halvfigurer i papp eller liker presisjonsskyting i DFS så burde man vel få lov til å bedrive det? Eller hvorfor ikke bedrive begge to!? Vil mene å påstå at mellom annet rekruttering (spesiellt av de yngste) til skyttermiljøene er det som bestemmer om vi får ha våpen i framtida, så om det er tjenestepistol og halvfigurer i papp som gjør folk interessert i skyting så er vel det helt ok spør du meg. Om man mener at visse skyteformer får sporten til å se "dårlig ut" med tjenestepistoler e.l  kan man på like hjernedød måte argumentere med at andre skyteformer får sporten til å se direkte kjedelig ut. (t.d. dynamisk sammenlignet med olympisk presisjonsskyting). Har selvsagt forståelse for at man ønsker å verne om skyting som sport, men det å mene at en viss skyteform ser dårlig ut og derfor må xyz bane legges ned hjelper ikke akkuratt på rekrutteringa til skytterforbundene våre.

Snakket tideligere med ledelsen i en pistolklubb som slet sterkt alvorlig med rekruttering. De kunne ikke forstå hvorfor ingen nye medlemmer syns det var spennende med presisjonsskyting i 22lr. Mange nye medlemmer møtte opp 2-3 ganger før de forsvant, fordi det eneste på programmet i klubben var presisjonsskyting med olympiske 22lr pistoler.
De få som stod gjennom aktivitetskravet skaffet seg umiddelbart (til klubbledelsens store irritasjon) såkallede "tjenestepistoler" i 9mm og 45ACP. Kanskje det er påtide å innse at de fleste syns det som smeller høyt er gøy? 

Syns noen skyttere og skytterorganisasjoner sliter litt vel kraftig men en salgs form for "skytter elitisme". 

Desto flere det er av oss, desto bedre er det uansett hvordan/hva man skyter (innenfor lovverket, selvsagt)


 

Edited by Stat 0
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Stat 0 skrev (48 minutter siden):

Syns noen skyttere og skytterorganisasjoner sliter litt vel kraftig men en salgs form for "skytter elitisme". 

Desto flere det er av oss, desto bedre er det uansett hvordan/hva man skyter (innenfor lovverket, selvsagt)

Har inntrykk av at de fleste her inne ikke er uenig i det. Har vært diskutert mange ganger også. Men det "Det eneste riktige "sitter nok godt i veggene rundt omkring.

Uansett så er kanskje også kommersielle baner veien å gå på steder der grunnlaget for drift er tilstede. Muligens vil det være mulig å basere klubb/ lagsdrift på langsiktige (selvsagt ryddige) avtaler med slike anlegg. Om det gir flere mulighet til å erverve og skyte kan vel ikke det sies å være negativt, men man kan jo møtes av at den eneste riktige måten å gjøre det på er eget anlegg vha fysisk dugnad (med garantert produksjon av GGG som følge av at kun en håndfull vil ofre tid på å jobbe, samt organisere og kjempe med det offentlige om både konsesjon og offentlige midler), mens de fleste vil bruke (les skyte).

Vi gjorde det for 40 år siden, før "alt" ble fryktelig vanskelig og ressurskrevende (les konsulenter for millioner), medlemmene bodde mye godt i enebolig med egen garasje, eide bil med hengerfeste og henger,  samt garasjen full av egnet verktøy til oppføring av både bygg og tekniske installasjoner. Av en eller annen grunn virker det som vi hadde mer tid disponibel til slikt også  Andelen av denne "typen" skyttere har nok, iaf i bystrøk, blitt vesentlig desimert ila de siste tiår. Fortetningens pris?

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, bardp said:

Hva folk velger å skyte med skal ikke jeg blande meg opp i det får være opp til vær enkelt å avgjøre. Men at all skyteaktivitet drives innenfor lovens grenser er viktig om vi skal kunne fortsette med skyting her i landet.


Klart det, helt enig slik som du ser i svaret mitt. 
Men var ikke det svaret handlet om heller. Selve skytingen på OSS har vel til det er meg bekjent vært innen for lovverket, det er rutiner rundt utlån av våpen og oppbevaring av disse og ammunisjon som er grunnlaget for saken.

Svaret mitt handler om at noen skyttere ser på seg selv som suverent overlegne fordi de selv mener de driver med den "riktige" formen for skyting og har de "riktige skytevåpnene" og alle som har noe annet og poserer med disse på internett lager trøbbel. 
Poenget er at dersom noen poserer med en Sauer 200 og dette blir sett på som akkseptabelt, mens en som poserer med tjenestepistol blir sett på som en trøbbelmaker har man fullstendig feil holdning.

Noen liker en form for skyting, noen liker noe annet. Det å lage py for hverandre kommer vi ingen vei med. 



 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, vavlo said:

Har inntrykk av at de fleste her inne ikke er uenig i det. Har vært diskutert mange ganger også. Men det "Det eneste riktige "sitter nok godt i veggene rundt omkring.

Uansett så er kanskje også kommersielle baner veien å gå på steder der grunnlaget for drift er tilstede. Muligens vil det være mulig å basere klubb/ lagsdrift på langsiktige (selvsagt ryddige) avtaler med slike anlegg. Om det gir flere mulighet til å erverve og skyte kan vel ikke det sies å være negativt, men man kan jo møtes av at den eneste riktige måten å gjøre det på er eget anlegg vha fysisk dugnad (med garantert produksjon av GGG som følge av at kun en håndfull vil ofre tid på å jobbe, samt organisere og kjempe med det offentlige om både konsesjon og offentlige midler), mens de fleste vil bruke (les skyte).

Vi gjorde det for 40 år siden, før "alt" ble fryktelig vanskelig og ressurskrevende (les konsulenter for millioner), medlemmene bodde mye godt i enebolig med egen garasje, eide bil med hengerfeste og henger,  samt garasjen full av egnet verktøy til oppføring av både bygg og tekniske installasjoner. Av en eller annen grunn virker det som vi hadde mer tid disponibel til slikt også  Andelen av denne "typen" skyttere har nok, iaf i bystrøk, blitt vesentlig desimert ila de siste tiår. Fortetningens pris?


Virker som "folk flest" syns det er ålreit at vi driver med forskjellige ting uten at vi forsøker å hindre hverandre men er alltid noen korn i sanden som skal forsøke å ødelegge mest mulig. "Skyter du ikke likt som meg? Javel, da får du ikke skyte!" 
Fikk beskjed fra en DFS kar om at skytingen vi drev med som dynamisk sportskyttere var noe som måtte bannlyses umiddelbart da vi var "farlige"...

Komersielle baner er absolutt en viktig aktør mener jeg, derfor ikke utelukkende positivt at anlegg slik som OSS forsvinner. Klart at de brøt loven, og dermed skjer det som skjer med god grunn.

Tipper nok at den typen skytter lev i beste velstand, ihvertfall på bygdene rundt om i landet. Derfor jeg mener det er viktig at vi fortsetter med god rekruttering av alle slags skyttere, til alle organisasjoner både i bygd og by. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...