Jump to content

Oslo Skytesenters skytebaner stengt av myndighetene, grunnet uheldige omstendigheter.


Bushviper

Recommended Posts

1 hour ago, sn187 said:

Er det noen som har prøvd å få OSS i tale rundt dette?

 

Jeg er en av de uheldige som akkurat har betalt ca. 7000,- for nybegynnerkurs hos OSS, årsavgift til SOS og klippekort på OSS. Noen få dager i etterkant stengte de ned, og jeg er jo redd dette er penger som er kastet rett ut av vinudet...

 

Spørsmålet er om du har pratet med dem først og luftet dine bekymringer før man spør helt virkårlige folk på et internettforum.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, sn187 said:

Er det noen som har prøvd å få OSS i tale rundt dette?

 

Jeg er en av de uheldige som akkurat har betalt ca. 7000,- for nybegynnerkurs hos OSS, årsavgift til SOS og klippekort på OSS. Noen få dager i etterkant stengte de ned, og jeg er jo redd dette er penger som er kastet rett ut av vinudet...

Vel svaret her er egentlig veldig enkelt slik jeg ser det.
iht oslo kommune så gjelder nedstengningen av trenings/idrettssentre ihvertfall frem til 4 mars, sjekk hva oslo kommune sier og når de sier kjør på med åpning av sentre så blir nok skytebanene åpnet igjen.

en telefon dit ville nok også oppklart hvordan det evt organiseres med kurs som er betalt når man får lov til og starte opp igjen.

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/trening-idrettsanlegg-og-svommehaller/

Quote

 

Når gjelder reglene?

Dette gjelder fra og med 18. februar, og frem til 4. mars 2021, eller til forskriften blir endret.

Treningssentre og innendørs idrettsanlegg

Treningssentre skal holdes stengt for alle aldersgrupper.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, sn187 said:

Er det noen som har prøvd å få OSS i tale rundt dette?

 

Jeg er en av de uheldige som akkurat har betalt ca. 7000,- for nybegynnerkurs hos OSS, årsavgift til SOS og klippekort på OSS. Noen få dager i etterkant stengte de ned, og jeg er jo redd dette er penger som er kastet rett ut av vinudet...

Litt off totic men; Har du sjekket hva dette koster i en vanlig klubb?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Anonymrifle said:

 

Spørsmålet er om du har pratet med dem først og luftet dine bekymringer før man spør helt virkårlige folk på et internettforum.

 

Nei, men jeg ser det er mange andre som har prøvd å få de i tale på blant annet Facebooksidene, men de svarer ikke. Det er mange som lurer på akkurat det samme, og da er det jo et poeng å få ut et svar på hjemmesider/facebook/forum for å unngå lassevis av telefoner. Det er også mange som kommer med gjettinger her, så det må jo være innafor å spørre om det er noen som faktisk har fått denne infoen fra OSS selv, eller om de bare kommer på noe :) Men, hvis det ikke er noen her som faktisk har snakket med de, skal jeg selvfølgelig høre med de selv.

 

9 hours ago, WaltherQ said:

Vel svaret her er egentlig veldig enkelt slik jeg ser det.
iht oslo kommune så gjelder nedstengningen av trenings/idrettssentre ihvertfall frem til 4 mars, sjekk hva oslo kommune sier og når de sier kjør på med åpning av sentre så blir nok skytebanene åpnet igjen.

en telefon dit ville nok også oppklart hvordan det evt organiseres med kurs som er betalt når man får lov til og starte opp igjen.

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/trening-idrettsanlegg-og-svommehaller/

 

 

Dette er vel noe du tror? De skriver selv at stengingen gjelder til minst 31. mars, så jeg ser ikke helt hvordan dette er relatert til forskriften som gjelder til 4. mars. Uansett, takk for innspillet!

 

9 hours ago, Torf said:

Litt off totic men; Har du sjekket hva dette koster i en vanlig klubb?

 

Ja, jeg undersøkte flere klubber, men jeg fant ikke noen som hadde kurs gående de siste månedene. Mulig jeg kunne ha søkt litt bedre, men det kan vi ta i en annen tråd :)

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, sn187 said:

 

Nei, men jeg ser det er mange andre som har prøvd å få de i tale på blant annet Facebooksidene, men de svarer ikke. Det er mange som lurer på akkurat det samme, og da er det jo et poeng å få ut et svar på hjemmesider/facebook/forum for å unngå lassevis av telefoner. Det er også mange som kommer med gjettinger her, så det må jo være innafor å spørre om det er noen som faktisk har fått denne infoen fra OSS selv, eller om de bare kommer på noe :) Men, hvis det ikke er noen her som faktisk har snakket med de, skal jeg selvfølgelig høre med de selv.

 

 

Dette er vel noe du tror? De skriver selv at stengingen gjelder til minst 31. mars, så jeg ser ikke helt hvordan dette er relatert til forskriften som gjelder til 4. mars. Uansett, takk for innspillet!

 

 

Ja, jeg undersøkte flere klubber, men jeg fant ikke noen som hadde kurs gående de siste månedene. Mulig jeg kunne ha søkt litt bedre, men det kan vi ta i en annen tråd :)

 

En ting er hva klubben velger og gjøre vdr stevner samt organiserte treninger, som det har vært nevnt tidligere er det OSS som har stengt banene da det IKKE er klubben som eier banen.
Det jeg har sett av info er:

Oslo Skytesenter - Skytebanene er stengt på ubestemt tid.
Stor-Oslo Skytterklubb - Klubben har ingen regulære og organiserte treninger eller konkurranser for tiden. Foreløpig gjelder dette til 31.mars 2021 .

Klubben sier ikke noe direkte om at banene er stengt ut mars, det er kun at regulære, organiserte treninger eller konkurranser foreløpig (frem til 31.mars 2021) ikke foregår i klubbens regi.
Oslo Skytesenter skal forholde seg til Oslo Kommune sine regler rundt nedstengning av treningssentre og innendørstreningsanlegg, deriblant kurs, events osv osv.

Jeg har ikke sett eller mottatt noe ifra Oslo Skytesenter som hinter om at de skal holde stengt til minst 31.mars

Link to comment
Share on other sites

Nå kom det en melding fra Oslo Skytesenter/ Stor-Oslo Skyteklubb. Det vises til innstramningene pga Corona, og de forventer å åpne skytebanene når vanlige butikker igjen kan holde åpne, tidligst 15/3. Ser dette som positiv melding/nyhet.

Edited by Krag J.
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Citizenfour said:

Ny eier av bygget hvor Oslo Skytesenter holder til.

 

Røgeberg understreker at han er fornøyd med avtalen skytesenteret har fått med den nye huseieren, og vil ikke uttale seg ytterligere om eierskiftet.

 

https://filternyheter.no/islam-net-bak-kjop-av-oslo-eiendom-for-naer-60-millioner-skytebane-kan-bli-moske/

Har jo ikke så mye med grunnen til at de stenger nå. Men det var jo trist lesing. Har vært medlem der siden oppstart, og syntes det har blitt et utrolig bra sted. Eier har jo lagt ned en enorm innsats og investert store summer i dette, må være trist og få beskjed om at driften vil opphøre om 3 år. Håper han starter opp i nye lokaler, men er vel ikke det letteste og få brukstillatelse til.

Link to comment
Share on other sites

Får jo håpe på det beste, er jo et fint alternativ med profesjonelt drevet innendørsbane. Med det sagt så kun basert på artikkelen så ser det jo ikke så bra ut. 

https://filternyheter.no/islam-net-bak-kjop-av-oslo-eiendom-for-naer-60-millioner-skytebane-kan-bli-moske/?fbclid=IwAR30UuQ-zgO_TILEO4-3qfPBcRnAB-XiNPfu6HNWH9zniSji41ffG7j7nsU

 

F.eks.:

Trolig er det bare Oslo skytesenter som blir værende i omlag tre år, mens den andre leietakeren kan være ute allerede i løpet av 2021.»

På spørsmål om han vet om  stiftelsen er i ferd med å søke om byggetillatelser eller lignende, svarer Borknes:

– Jeg tror ikke det er noen hemmelighet at den bygningen som er der i dag, det er ikke den bygningen som de ser for seg i fremtiden.

(Stiftelsen oppgir til Filter Nyheter at den ikke har noen konkrete planer om å bygge mer).»

 

Edited by KriSpawn
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, slemmo said:

Det står ingenting der om at driften må opphøre om 3 år ;)

Leste du artikkelen eller overskriften?"Trolig er det bare Oslo skytesenter som blir værende i omlag tre år, mens den andre leietakeren kan være ute allerede i løpet av 2021".

Link to comment
Share on other sites

Da kom det plutselig positive nyheter😃😃

Hei alle medlemmer i Stor-Oslo Skyteklubb

 

Litt positivt nytt i disse nedstengte Corona tider.

I fjor høst kunngjorde vi spennende nyheter. Ikke alle av klubbens medlemmer har fått dette med seg så vi sender en kopi av noe av hva vi skrev. Det har stått i nyhetene at det på sikt skal bli et Islamsk senter her da eiendommen, Haavard Martinsensvei 5, ble solgt i høst.

Vi har selvfølgelig ikke noe med de å gjøre og har knapt snakket med de. Uansett dette er et utdrag fra nyhetene vi skrev;

 

Har dere hørt eller sett siste nytt, det flotteste innendørs skyteanlegget med en av Norges største våpenforretninger?. Antagelig det største og flotteste i hele Skandinavia også?

Ikke jeg heller - men vi skal bygge det. Jepp - vi flytter.

 

Jeg har gledet meg til å si akkurat dette i flere måneder for det høres tøft ut og det er akkurat det er. TØFT

 

Jeg har for en stund siden laget en avtale med gårdeier om at vi skal flytte ut. Haavard Martinsensvei 5 ble solgt for 1,5 måned siden. De nye ønsker på sikt og bygge om og tilpasse til egen drift. Muslimsk senter av noe slag. Skal vist være for å hjelpe barn og unge etter skolen og slikt, men vi vet ikke og har ikke fått noe informasjon heller.

Vi hadde fortsatt lang tid igjen på leiekontrakten. I vår nye avtale må vi flytte innen 5 år. Vi har derfor god tid på oss. Etter at vi har funnet nytt lokale tror jeg byggetiden vil være ca 1 år. Jeg regner med at vi gjør det meste klart på nytt sted slik at vi kan åpne uten særlig stenge tid på det gamle stedet før flyttingen .Blir veldig spennende dette. Nå har vi mye erfaring og kan tilpasse til den driften vi ser er best og vi må da tenke langsiktig.

 

Vel, allerede har jeg vært og sett på lokaler. Ett rett oppi gata...Her kan vi få langsiktig leiekontrakt. Rune Borknes, vår gamle gårdeier, er involvert der. De vil strekke seg langt om vi flytter dit. De er "på" om dagen.

Jeg har også sett på et bygg ved bygrensen. Der er eiendommen til salgs. Eie eget lokale er fristende. Jeg har veldig lyst til å være vaktmester som pensjonist, he he..

 

Frank, vår teknisk ansvarlig, vil være ganske aktivt med på tekniske løsninger så han har allerede vært 2x i lokalet lenger opp i veien. Haavard Martinsensvei 30. Det er huset akkurat der man går inn til venstre for å ta T banen om du kommer herfra.

 

Vi tenker oss eller ser for oss en ny eiendom ett sted fra Økern/Bryn og mot Oslo grensen til Nittedal/Romerike på begge sider av dalen, men vil ikke ha binding på hvor enda, annet at det må være lett og komme dit med offentlig og det må være parkering. Har du et tips, så si gjerne fra. Vi har allerede sett på flere steder, men vi har god tid.

Når vi har noe nytt spennende å fortelle gleder vi oss til å si det.

 

 

Med Vennlig Hilsen

Willy Røgeberg

Oslo Skytesenter

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, slemmo said:

Jeg trenger ikke lese noen artikler, jeg jobber i OSS og har visst alle detaljer lenge ;)

Burde kanskje formulert deg litt annerledes da. Du refererte jo til artikkelen. Uansett, så er jeg bare sykt Happy for at OSS fortsetter driften i fremtiden. Det er jeg nok ikke alene om..

Link to comment
Share on other sites

"Trolig er det bare Oslo skytesenter som blir værende i omlag tre år, mens den andre leietakeren kan være ute allerede i løpet av 2021"

 

Det står ingenting der om at OSS har fått beskjed om at driften skal opphøre, eller har noen planer om det. Bare at man blir værende i lokalet i omlag tre år, men nok om det. Uansett har det vært planer om å flytte, så dette oppkjøpet betyr ingenting.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2/15/2021 at 4:00 PM, Elmer K said:

Jonas har svart, det står på nettsiden deres.

 

Videre, Tåsen er IKKE stengt, det ble avholdt stevne der så sent som 23 og 24 okt.

Jeg setter ei krone på at det trenes svartkrutt der pr. dags dato selv om jeg ikke har allverdens interesse av å gå i dybden.

 

Ekeberg ER lov, men legger meg heller ikke opp i det. Men det er vel ikke verre å skyte på Ekeberg enn på Løvenskiold der du(aps)skyter? Du er da blitt voksen og bedriver voksenidrett du også?😃

 

Vet du om det er åpent for egentrening på Ekeberg for oss som har nøkkel til OKTS-anlegg?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Viper said:

 

Vet du om det er åpent for egentrening på Ekeberg for oss som har nøkkel til OKTS-anlegg?

Nei

All trening på en NSF-bane er definert som organisert. Så Ekeberg er stengt (de driver også med ombygging der for øyeblikket svjv). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fra nettsiden til Oslo Skytesenter:

 

I perioden skytebanen har vært koronastengt, har Oslo Skytesenter dessverre kommet i klammeri med våpenkontoret i Oslo. De vil holde skytebanen stengt og deres argument er sikkerhet på banen. De mener den er for dårlig. Vi er ikke enig i argumentene til politiet. Vi følger reglene til Norges Skytterforbund og alle anbefalinger de har kommet med.

 

Politiet kunne lett kontaktet dem for å få forbundets uttalelse. Politiet kunne også sjekket med andre klubber i landet om praksisen der. Vi mener sikkerheten på Oslo Skytesenters bane tilfredsstiller alle krav. På banen er det alltid folk tilstede som kan hjelpe til, alle blir logget inn og det er kameraovervåking. Vi er stolte over at det ikke har vært skyteulykker på banen. Klubben er 28 år gammel og med flere aktive skyttere enn mange andre klubber.

 

Forholdet til våpenkontoret i Oslo og politiet generelt har i alle år vært meget bra, men det er en person der som ikke vil samtykke eller gå i dialog. Saken er derfor oversendt Politidirektoratet, som er våpenkontorets overordnede instans. Vi har sendt våre argumenter dit, og håper at de behandler saken raskt og kommer oss i møte.

 

Vi er svært lei oss over situasjonen og gjør virkelig alt vi kan for å løse dette. Det er vel nesten unødvendig å nevne at denne situasjonen er svært kostbart for oss og vi skulle selvfølgelig gjerne vært foruten.

 

Vi vil takke alle som har kommet med sympati til oss, og som lengter etter å kunne skyte igjen på banen, vi hadde håpet denne situasjonen skulle vært løst til nå slik at banen kunne åpnet i takt med at samfunnet generelt åpnes opp. Håper å kunne komme med positiv informasjon snarlig.

Edited by Citizenfour
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette begynner å bli kjedelig nå. Alle de andre banene er åpne, men ingen sted å skyte her i Oslo Øst. Vurderer å melde meg inn i Bærum Pistolklubb så jeg ihvertfall kan trene på Løvenskiold. Får jo ikke trent til stevner.

Link to comment
Share on other sites

Det åpnes vel i disse dager opp for breddeidrett for voksne inntil 20 pers. så vidt jeg forsto - ille hvis OSS ikke skal få være med.

 

Det er som mOOse skriver magert med baneanlegg øst og nordafor Oslo, derfor er OSS sitt anlegg viktig, og med et genuint anlegg med anledning for å få skutt og trent med mer enn 60 skudd i løpet av en kveld.

 

Det er noe rart ved det hele syns jeg.

V.kontoret, ved en spesiell fyr, hevder banesikkerheten er mangelfull. Han har likeså gått hen og stengt ikke bare også riflebanen, men også skytevideobanen - for å være på den sikre siden.

 

Jeg har frekventert en del baner i mitt lange liv, hva som gjør banen hos OSS så mangelfull at den må stenges stiller jeg med undrende til.

Man får en følelse av at det er noe annet som ligger bak, kanskje innvending mot noen av OSS' rutiner, eller diskusjon vedr. våpenkort til en skytter, hva vet jeg. Slikt skal løses minnelig.

Det å stenge alle tre baner er mest effektivt for et menneske som vil bruke sin makt for sin egen aversjon mot ett eller annet.

 

For maaange år siden fantes en politimester langt der nord som hadde for vane å tolke våpenloven slik han syntes den burde være - og ikke slik den er. Med den følge at han nektet skyttere våpenkort etter sine personlige oppfatninger.

 

Vi lo litt av det. Men det var ikke mye å le av, ikke minst for den skytteren egenrådigheten til p.mesteren rammet.

 

Å bruke sin makt på en slik måte er maktmisbruk.

 

Dag

 

 

Edited by Elmer K
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kom en rimelig kjip oppdatering i dag faktisk. Limer inn fra mailen, men har mine tvil til at Oslo Skytesenter vil åpne banens igjen, med det aller første.

 

Medlemmer i Stor-Oslo Skyteklubb.

 

Vi vet nesten ikke hvordan vi skal få sagt dette, det er veldig vanskelig for oss om dagen.

 

Oslo Skytesenter er stengt inntil videre.

 

Vi har som kjent hatt en konflikt gående med Oslo Politikammer ved våpenkontoret og spesielt en person der. Dette har utviklet seg til to saker. Den ene er skytebanen og stenging av den, den andre er varesalg med salg av våpen og ammunisjon. I går kulminerte dette seg med at politiet trakk tilbake bevilling for handel med våpen og ammunisjon. Butikken er stengt og vi selger kun på nett, men ikke våpen og ammunisjon.

De kjører svært hardt på og er ikke åpne for dialog. Når det gjelder skytebanen og stenging av den så har de stengt på grunn av for dårlig sikkerhet. Vi mener de tar feil på absolutt alle deres påstander og argumenterer med at de ikke har satt seg inn i hvordan ting foregår på en skytebane. Det er sikrere og bedre på vår bane enn mange andre baner er vår påstand (alle andre baner?). Når vi har argumentert våre synspunkter blir vi besvart med at vi er arrogante og ikke villige til å rette oss etter dem. Vi forstår ikke hva vi skal rette oss etter, hvilke regler eller lov og vi har bedt om møter uten å få det. Dersom de hadde satt noen krav for at vi kunne åpne banen hadde vi gjort dette. Vi har som tidligere fortalt til dere at vi har påklaget til Politidirektoratet som er våpenkontoret sin overordnede. Vi har purret de flere ganger, opplyst saken enklere og fortalt hvor store konsekvenser dette har for medlemmer og oss. Heller ikke der får vi komme i kontakt med saksbehandler, muntlig eller med et møte. Vi tror tingene hadde løst seg mye enklere og raskere i så fall. Vi får beskjed om at det er lang behandlingstid og to av gangene vi har purret er saksbehandler på ferie. Nå kommer han hjem i midten på august hvor vi håper han da tar tak med en gang.

Vi har fortsatt tro på at banen åpner, og vi har pusset den opp. Nå fremstår den nymalt, lys og fin.

 

Litt kortversjon om sak nr 2;

Det hele startet i egentlig i februar når vi meldte våpen som stjålet. Selve anmeldelsen ble henlagt men våpenkontoret laget dette til en etter hvert veldig stor sak. Vi hadde bedret sikkerheten med våpen hos oss både før anmeldelsen, samt umiddelbart etter så laget vi flere tiltak. Som dere vet så registrerer vi både hvilken person som er på banen og hvilket våpen man eventuelt låner. Dette gjør man ikke på andre baner. Vi innrømmer at det var mer tillitsbasert før vi innførte disse rutinene.

Lang historie kort. Vi har i årevis alltid hatt et godt forhold til politiet, firmaet drives ryddig, senteret er bra og politiet kunne ha valgt å ha en dialog med oss. Hadde vi drevet med ulovlig våpensalg og annet snusk så kunne vi lettere forstått politiets oppførsel og holdning bedre. Uansett vil vi ikke gi opp, men forstår at dette med våpenbevilling ikke vil bli lett når de først har bestemt seg og at dette vil ta tid.

 

Mange har teorier om hvorfor politiet er så oppsatt på å få oss stengt.

 

Noen tror det er fordi politiets leieforhold er avsluttet. Vi tror ikke det.

Andre tror det er konkurrenter og særlig fordi vi selger en del til politiet. Vi tror ikke det.

Veldig mange tror det er på grunn av at Islam Net har kjøpt bygget. Mediene vridde eiendomshandelen, ikke direkte, men indirekte til at ekstremister hadde kjøpt et skytesenter komplett med skytebane. Det skapte mye liv i media som ønsker en høy klikkrate på sine sider. Mange politikkere var også høyt på banen. Offisielt er det ikke hold i at politiet har en slik skjult agenda og vi regner selvfølgelig ikke med at «vår mann» heller har det. Men at han vil oss vondt er det ingen tvil om, politiet vil ha oss stengt.

 

Det er flere baner som er blitt stengt i det siste, med og uten god grunn og det kan virke som en holdningsendring fra politiet.

Dynamisk stevnet Hringariki Open hvor konkurransen skulle gå av stabelen nå på forsommeren, er vel den meste kjente saken i så måte. Politiet stengte banen dagen før den store konkurransen, men har i ettertid ikke innrømmet at de egentlig stengte. Her blir det etterspill.

 

Klubben vil jobbe med alternativer til Skytesenteret om banen ikke åpner i løpet av august. Vi forstår at medlemmer lurer på om klubben kommer med noen kompensasjon for stengt bane. Klubben mener den ikke har gjort noe galt, men ønsker å bidra. Vi sagt til klubben at akkurat nå er ting vanskelig, men når vi begynner å komme i gang igjen ønsker vi og komme med flere fordeler til klubbens medlemmer. Det er i Senterets interesse så klart at medlemmer er fornøyde. Ansatte og ledelsen jobber 100% for sine arbeidsplasser og senterets eksistens. 

 

 

Med Vennlig Hilsen

Willy Røgeberg

Oslo Skytesenter

 

  • Like 1
  • Sad 7
Link to comment
Share on other sites

Mellom dette, rapporten fra "Morten" i TV2, og hele forholdet mellom politiet og NNPF begynner jeg å få skikkelig mistro til politi i dette landet. Hva faen er det de driver med, og hvem må jeg stemme på for å få ordnet opp i dette?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mistro til Politiet @m00se?
Jeg må si jeg ikke tror et kvidder på forklaringene til Oslo Skytesenter.

Nekter å tro at vi bor i en Politistat hvor en enkelt tjenestemann finner på udokumenterte regler og forskrifter å stenger ned skytebaner og fratar våpensalgsløyve fordi han/hun har lyst til å leke småkonge.
Tror ikke den dritt på det.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bartemannen said:

Mistro til Politiet @m00se?
Jeg må si jeg ikke tror et kvidder på forklaringene til Oslo Skytesenter.

Nekter å tro at vi bor i en Politistat hvor en enkelt tjenestemann finner på udokumenterte regler og forskrifter å stenger ned skytebaner og fratar våpensalgsløyve fordi han/hun har lyst til å leke småkonge.
Tror ikke den dritt på det.

Fullt mulig det bare er tull.

 

Men som jeg sikter til i kommentaren, det er utrolig mye snusk som avdekkes ang. politiet for tiden, så det ville ikke forundre meg om at de tar loven i egne hender. De har som kjent lenge "funnet på egne regler" når det gjelder kroppsvisitasjon/ransakelse av "mistenkte rusmisbrukere".

Edited by m00se
  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, m00se said:

Fullt mulig det bare er tull.

 

Men som jeg sikter til i kommentaren, det er utrolig mye snusk som avdekkes ang. politiet for tiden, så det ville ikke forundre meg om at de tar loven i egne hender. De har som kjent lenge "funnet på egne regler" når det gjelder kroppsvisitasjon/ransakelse av "mistenkte rusmisbrukere".

Litt OT, men for ordens skyld, ettersom påstanden din er ganske grov: Praksisen til politiet rundt dette har vært åpen og viden kjent både for retten og forsvarsadvokater i flere tiår, uten at noen har reagert på det som uforholdsmessig eller klanderverdig på noe vis. Hvis politiet har "funnet på egne regler" rundt dette - hvorfor har ingen reagert tidligere?

 

Grunnen til at dette nå har blitt et tema, er at bruk av narkotika ikke lenger anses som et like alvorlig lovbrudd som det gjorde for 10-20-30 år siden. Dette har skjedd gradvis, spesielt i løpet av de siste 10-15 årene, og det har kommet stadige innskjerpinger og rundskriv om hvordan dette skal håndteres. Så kom det for alvor i søkelyset da rusreformen ble et tema, og det ble grundig stadfestet at samfunnet ikke lenger ser like alvorlig på bruk av narkotika.

 

Politiets maktbruk må stå i fornuftig forhold til lovbruddets alvorlighet (prinsippet om forholdsmessighet). Sett i lys av både politiets eget og samfunnet forøvrig sitt syn på narkotika, som gradvis har endra seg, så har kloke hoder altså funnet ut at disse inngrepene ikke lenger er å anse som forholdsmessige, og de er derfor heller ikke lovlige.

 

Jeg vil ikke si at det er det samme som å "finne på egne regler". Det er mer å anse som en høyst nødvendig revisjon av gjeldende praksis, sett med nye øyne i lys av dagens samfunn. Et sunnhetstegn for rettsstaten, etter min mening.

 

[/OT]

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/25/2021 at 8:24 PM, m00se said:

det er utrolig mye snusk som avdekkes ang. politiet for tiden

Er det? Dette har ikke jeg fått med meg. Har du noen lenker for dette synes jeg er grove beskyldninger du kommer med.

Personlig har jeg utrolig stor tillit til vårt politi. Nåløyet for å bli politi i dag er utrolig lite. Det er en omfattende utvelgelsesprosess for å plukke de beste kandidater. Om noe så skulle jeg bare ønske vi fikk flere politistillinger i dag for i mine øyne er det alt for få.
Det er ikke som i Texas hvor man bare melder seg på et 6 ukers kurs i dag, og så får du en badge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Politiet kan, som alle andre, gjøre feil. Og selv om nåløyet er trangt finnes det mennesker der som kanskje heller burde valgt et annet yrke (som ellers i samfunnet). Men jeg mener politiet i større grad enn andre etater er avhengige av tillit i befolkningen for å kunne utøve sine oppgaver på en god og effektiv måte. Det vet ledelsen både lokalt og sentralt. Derfor tror og håper jeg at om det finnes noen som "strekker strikken" ift. å tolke lovverket og tøyer rammene for "forholdsmessig maktbruk" vil de bli luket bort.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke alle som sitter i forvaltningen utdannet politi heller vel?

Og når man har sendt noen søknader opp gjennom de siste årene, så er det ikke helt overraskende at visse personer på våpenkontoret kan finne på mye rart.

Det er ikke verre å lese om diverse påfunn som er lagt til grunn for avslåtte søknader, som førte til nytt våpenkompendie blant annet.

 

Men jeg tror ikke dette nødvendigvis er noe stor konspirasjon, men kanskje spesielt i det offentlige, er det litt for lett for at små lommer med egenvelde dannes i avsidesliggende kroker (og våpenkontoret er trolig ikke noe stort prestisjeområde). Liten feilorganisering og man får småkonger som omtrent alene bestemmer håndheving av diverse lover og regler. 

 

 

1 hour ago, Bartemannen said:

Er det? Dette har ikke jeg fått med meg. Har du noen lenker for dette synes jeg er grove beskyldninger du kommer med.

Personlig har jeg utrolig stor tillit til vårt politi. Nåløyet for å bli politi i dag er utrolig lite. Det er en omfattende utvelgelsesprosess for å plukke de beste kandidater. Om noe så skulle jeg bare ønske vi fikk flere politistillinger i dag for i mine øyne er det alt for få.
Det er ikke som i Texas hvor man bare melder seg på et 6 ukers kurs i dag, og så får du en badge.

Har vel vært noen våpen som har forsvunnet fra destrueringshaugen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jo7yXm/67-personer-er-siktet-og-over-2300-vaapen-beslaglagt-etter-operasjon-b

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bartemannen said:

Er det? Dette har ikke jeg fått med meg. Har du noen lenker for dette synes jeg er grove beskyldninger du kommer med.

Personlig har jeg utrolig stor tillit til vårt politi.

 

Det hadde jeg også før jeg fikk innsyn i denne saken. Det er sjokkerende, uten å gå mer i detalj. Vanlige politifolk som jobber med bekjempelse av kriminalitet har jeg dog tillit til, bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Det er med politi som med andre. At de slumper til å ha lang utdannelse og vanskelige eksamener, hindrer ikke at politi kan bli korrupte i noen tilfeller. Og med korrupsjon mener jeg hvis de har lar en personlig agenda, som for eksempel prestisje, stå i veien for å behandle en sak i henhold til norsk lov. Korrupsjon dreier seg ikke bare om penger.   

Det sitter fortiden tidligere polititjenestemenn i fengsel. De er ikke immune.

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...