Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Den tsjekkiske regjeringen godtar ikke kompromisset mellom rådet og parlamentet. Erklæring fra innenriksministeriet kan lastes ned på engelsk fra linken:

 

http://www.mvcr.cz/clanek/ceska-republika-i-nadale-odmita-evropskou-smernici-o-zbranich.aspx

 

Skulle virkelig ønske at flere stater hadde vært like prinsippfaste som Tsjekkia. De står opp for landets våpeneiere.

Link to comment
Share on other sites

Senterpartiet er det eneste partiet som vil melde Norge ut av Schengen-samarbeidet.

Så stem SP så det griner etter!

Ifølge meningsmålinger begynner tydeligvis folk å uttale at de tenker å gjøre dette.

Nå er meningsmålinger ingenting annet enn meningsmålinger, men det er allikevel en interessant utvikling.

https://www.nrk.no/norge/trygve-slagsvo ... 1.13275249

Link to comment
Share on other sites

Å stemme er ikke bare et privilegium og en rett, men pinadø en plikt. Er du ikek ening i noen av alteranativen stem blankt. Men STEM!

 

Dette er jeg fullstendig enig i, og har praktisert ved flere valg i Norge. Stemmer du blankt har du hvertfall tatt ett standpunkt og viser dette med din blanke stemme.

Link to comment
Share on other sites

Håper på blå blå Regjering 2017 8)

Jeg har fått signaler om at representanter for den blåblå regjeringen vi har i dag har vært en av pådriverne for flest mulig og strengest mulig forbud i Brussel. Det er ingen grunn til å stole på hverken Høyre eller FrP.

 

SP har fremstått noenlunde edruelige. Det beste valget for skyttere og jegere ville imidlertid være Liberalistene. Men vi skal vel ikke drive valgkamp her inne.

Link to comment
Share on other sites

En får ihvertfall håpe på en flertallsregjering.

 

Med mindre det skjer et mirakel er det utrolig lite sannsynlig at noen som helst politisk kombinasjon vi kan komme på vil la være å "stramme inn" i vapenloven.

Verdt å huske at et norsk parti jobbet jevnt og trutt i over 90år for å oppnå en grunnlovsendring så når en god del medlemmer i samme parti ønsker seg solide innstramminger skal en ikke tro alt er ok fordi et årsmøte vedtok å ikke gjøre noe akkurat da..

Link to comment
Share on other sites

Den tsjekkiske regjeringen godtar ikke kompromisset mellom rådet og parlamentet. Erklæring fra innenriksministeriet kan lastes ned på engelsk fra linken:

 

http://www.mvcr.cz/clanek/ceska-republika-i-nadale-odmita-evropskou-smernici-o-zbranich.aspx

 

Skulle virkelig ønske at flere stater hadde vært like prinsippfaste som Tsjekkia. De står opp for landets våpeneiere.

I erklæringen avviser den tsjekkiske regjeringen "the revision of the Council Directive 91/477/EEC on control of the acquisition and possession of weapons".

Flg under er klippet derifra:

The Czech Republic especially regrets the unclear, unnecessary, overbroad and

injudicious prohibitions of some semi-automatic firearms. Acquisition and possession thereof

should be strictly regulated, even though recent terrorist attacks did not involve such legally

owned firearms; their owners are in fact under strict supervision of competent authorities

already.

.

.

Finally, the Czech Republic is concerned that, in the last stages of negotiations, the

Member States were not sufficiently and in time informed about final changes to the text and,

consequently, could not properly evaluate their impact.

Due to these and other reasons, the Czech Republic cannot endorse the draft Directive.

 

Rart å tenke på at alt dette arbeidet med 91/477/EEC som foregår i Brussel er fyrt opp av IS logistik operasjoner, men innrettes mot normaliteter i det samfunnssystem IS underkjenner.

Link to comment
Share on other sites

Rart å tenke på at alt dette arbeidet med 91/477/EEC som foregår i Brussel er fyrt opp av IS logistik operasjoner, men innrettes mot normaliteter i det samfunnssystem IS underkjenner.

Dette slår meg også. Ved å vedta dette direktivet bekjemper man ikke IS og terror. Man lar dem vinne...

Link to comment
Share on other sites

Det som undrer meg, er at i etterkant av nesten enhver terroraksjon, så viser det seg at politiet har kjennskap til disse personene. De tilhører et miljø som ønsker å skade oss. Allikevel er det et annet miljø de ønsker å straffe, nemlig lovlydige våpeneiere. Burde de ikke heller sperre inne disse miljøene som oppfordrer til terror? De kjenner jo til disse gjengene i Oslo som driver og skyter på hverandre også, men de får allikevel gå nesten fritt rundt og holde på som de gjør.

 

Litt som for å forby veganere å kjøre bil, for å få slutt på fyllekjøring.....

Link to comment
Share on other sites

EU sett fra utsiden.

 

http://www.zerohedge.com/news/2016-12-2 ... tion-state

 

Nå er jo Zerohedge på lista over spredere av falske nyheter.

De viser stort sett til tall og kilder for den som har satt seg litt inn i kritisk tenking.

Alle som publiserer har en agenda.

 

Ellers er det viktig at folk stemmer.

Faller deltagelsen under 50% er det ikke hyggelige konsekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Nåja....... Franske myndigheter klarte vel å opprettholde en unntakstilstand i over ett år. Rettsvern er bare noe du har så lenge ett lands myndighet finner det forsvarlig. Hvis du sover bedre av den tryggheten du føler Grunnlov og rettsvern gir deg, så gjør gjerne det, da slipper du i det minste å åpne øynene. :winke1:

 

Når det gjelder å endre jussen slik at både barneværn kan redde 13 år gamle jenter som er i ferd med å bli tvangsgiftet, og å putte folk som er en fare for landets sikkerhet permanent bak lås og slå - så får vi vel bare se hvor effektiv vår nye justisminister er, når han starter opp etter julefeiringa. :winke1:

 

At tingenes tilstand (norsk rettsvesen) er tragisk nok, skal jeg ikke kverulere på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke lest "bak muren", men overskriften er treffende for hvordan våre motstandere tenker:

Strengere våpenregler på vei etter Tyskland-terror
Ja, det er jo logisk at man må endre lover og regler, når noen dreper en sjåfør, stjeler en lastebil, kjører den inn i ei folkemengde og dreper 12 personer - for alt dette har vel, hittil, vært fullstendig lovlig!?! Og når man skal endre lover og regler, da er det jo helt logisk at man må innføre strengere regler for de som bruker skytevåpen til jakt eller konkurranse! (Herrejemini, ville jeg sagt, hvis jeg var religiøs. Jeg får vel begrense meg til å henvise til Hanlon's Razor.).
Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke lest "bak muren", men overskriften er treffende for hvordan våre motstandere tenker:
Strengere våpenregler på vei etter Tyskland-terror
Ja, det er jo logisk at man må endre lover og regler, når noen dreper en sjåfør, stjeler en lastebil, kjører den inn i ei folkemengde og dreper 12 personer - for alt dette har vel, hittil, vært fullstendig lovlig!?! Og når man skal endre lover og regler, da er det jo helt logisk at man må innføre strengere regler for de som bruker skytevåpen til jakt eller konkurranse! (Herrejemini, ville jeg sagt, hvis jeg var religiøs. Jeg får vel begrense meg til å henvise til Hanlon's Razor.).

 

 

Og for å gjøre det enda mer absurd, gitt at det som stod i media var korrekt (finner dessverre ikke igjen saken), så leste jeg at våpenet terroristen brukte til å drepe sjåføren, og i skuddvekslingen da han ble pågrepet, var hjemmelaget. Absurditeten er vel ganske selvforklarende.

Link to comment
Share on other sites

Absurd, ja:

Hvis en talibananer skulle gå amok i en folkemengde med en plombert og usikret stekepanne, så blir det våpeneierne som må unngjelde.

 

Madrid:

De er i gang med å sikre en festival mot eventuelle traileranslag. Jeg håper det virker positivt. Hvis en tulling bak rattet skulle få inn en fulltreffer blir det oss norske skyttere og jegere som må unngjelde. Erna støtter opp så godt hun kan, hun har tidligere klaget på at Norge er for sene med å implementere EU-direktiver.

 

Jeg forstår folk over i tråden her som får stemmevegring.

Link to comment
Share on other sites

Angående det med å stemme blankt: Så langt jeg har forstått, er der ingen funksjonsmessig forskjell på å stemme blankt og å la være å møte opp. For hva ville skje, om partiene fikk tilsammen 10% av stemmene og resten var blanke? Ville det skje noe annet enn at de rottet seg sammen til en 6%-regjering?

Link to comment
Share on other sites

Blank stemme er waste of time for alle parter så jeg tar heller en tur med bikkja.

Politikere og stemmekveg i Norge elsker å gjøre narr av USA og andre land det er politisk korrekt å synes er dumme, vi burde kanskje se litt nøyere på det greiene i speilet...

En liten vits av et land med en fullstendig ubetydelig andel av verdens befolkning og en økonomi som egentlig er rævkjørt slik at APs gode venn Robert Mugabe ville blitt flau sitter i fjæra og tror vi betyr noe....

 

Joda-vi har det så godt osv. Men prisen er mye høyere enn de fleste tør innse..

Link to comment
Share on other sites

For hva ville skje, om partiene fikk tilsammen 10% av stemmene og resten var blanke? Ville det skje noe annet enn at de rottet seg sammen til en 6%-regjering?

Det er også mitt inntrykk.

 

I teorien burde en blank stemme være en vekker for politikerne, men det bør vel også en manglende stemme være? Når kun halve landet deltar, er ikke noe riv ruskende galt da? Men i praksis fungerer systemet like godt, valg holdes og noen vinner. Så hva blir forskjellen om alle deltar og halvparten stemmer blankt? Det blir kanskje litt mer åpenbart at det er ledige stemmer til nye tanker, men hjelper det noe i praksis?

 

Alternativet er å gjøre som USA gjorde, stemme for den største kødden man kan finne.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget som nå foreligger i EU( EØS/schengen) vil harmonisere minimumsregler for våpeninnehav og kjøp / salg i EU.

 

Forslaget vil på flere områder bidra slik at man ikke kan kjøpe våpendeler, plomberte våpen våpen osv med ulike minimumskrav i EU.

 

Jeg tror disse nye minimums våpenregler vil kunne hindre at "potensielle kriminnelle/ skoleskyttere og terrorister" enkelt kan kjøpe lovlig eks løp, delvis plomberte våpen, låsekasser og ammunisjon i ulike land for montering i tredje land mv. Jeg tror dette kan bidra til hindre uønskede hendelser.

 

Dagens regelverk har "hull" slik at man for enkelt kan reise innen EU( EØS/schengen) og få kjøpt lovlig våpendeler som gjør det enkelt å få fullt fungerende "stridsvåpen". Dette har man sett brukt eller utnyttet ved flere av de siste års hendelser.

 

Er det eks rimelig at man fritt kan kjøpe og besitte komplette sluttstykker(noen unntak)...når eks man krever at plomberte våpen skal ha disse "kappet"... Ett dårlig plombert våpen i ett land der kravet er ødelagt sluttstykke...og fritt kjøp av sluttstykke eks i Norge... ol...

 

Skal man raskt og enkelt bygge ett funksjonellt våpen fra såkalte plomberte våpen er EU( EØS/schengen) i dag ett eldorado for de som ønsker å utnytte systemet.

 

 

Slik jeg ser forslaget som foreligger er disse kravene noe under den eksisterende( og forslaget til ny våpenlov våpenlov i Norge) på de vesentlige punkt.

 

Jeg mener også at Norge selvstendig bør innføre registreringsplikt på flere våpendeler enn de få som er regpliktige idag.

 

Noe av forslaget kan se noe byråkratisk ut, dog ser man på helheten og meningen med forslaget vil ikke jakt og sportskyting hindres på noen måte.

 

Ser man på det totale trussebildet er også ytterligere regulering av de potensiellt mest skadelige skytevåpen riktig. Dette tror jeg vil få ett bredt flertall for på Stortinget.

Link to comment
Share on other sites

Det er allerede et EU-direktiv på deaktivering av våpen, som er tatt inn i rundskrivet og muligens også Våpenforskriften her i Norge. Problemet er at mange andre EU-land ikke har fulgt opp. Dette er uansett en liten del, i forhold til de forslagene som vil gjøre det vanskeligere å være lovlydig våpeneier, og ikke ha noen betydning for kriminelle og terrorister.

Link to comment
Share on other sites

Skal man raskt og enkelt bygge ett funksjonellt våpen fra såkalte plomberte våpen er EU( EØS/schengen) i dag ett eldorado for de som ønsker å utnytte systemet.

EU/EØS/Schengen er i dag et eldorado for all mulig slags kriminelt pakk, enten de går med olabukse og skinnjakke eller dress og slips. Ingenting av dette vil bli forbedret ved å justere våpenlovgivningen, det eneste som vil skje er at man sier "se, vi gjør noe". Det blendende åpenbare i argumentrekken din er at ved avvikling av minimum Schengen ville veldig mye av problemene som man påstår man vil bøte på med denne hysterisk udemokratiske prossessen bli automatisk mye mindre...

Link to comment
Share on other sites

Hvermannsen har kunnet lage det han ville av våpen i garasjen sin lenge med en drill og et sett filer. Er så lei av at folk blir hysteriske over at 3D-printing av våpen skal føre til anarkistisk dommedag. Det er bare en ny måte å formgi gamle materialer på.

 

Vi ser jo rene fabrikker av våpen med tidvis meget godt håndtverk i slumområder rundt om i verden, det er bare den generelle norske oljesmurte latskapen som gjør at det virker vanskelig å gjøre noe som helst uten fagbrev og lapp fra mamma...

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg vil påstå at det er de nye reglene som skaper morgendagens problemstillinger, de sørger for å fremmedgjøre folk med ulike meninger og hobbyer og skape kunstige fiendebilder. Om jeg trodde høyere om de høye herrer ville jeg tro det var en konspirasjon, men det er nok bare en rekke innfall og anfall som i sum trekker i omtrent samme retning..

Link to comment
Share on other sites

Byråkratiet trenger ikke flere nikkedukker fra grasrota:

Dagen byråkrati og maktelite trenger en sterk motvekt, helst ikke fra "løse kanoner" på dekk.

Byråkratiet vi har i dag kunne sikkert utmerket vært halvert eller mer, det ville likevel være langt igjen til anarki. Byråkratiet er i dag etter mitt syn en trussel for demokrati og folkestyre, den har etablert seg som ukontrollert voksende verkebyll som gradvis umyndiggjør enkeltindivid, land og regioner. Enkeltindividet blir i større og større grad statens eiendom. Begrepet demokrati blir mer og mer et begrep, ikke en realitet. Vi administreres i hjel av en byråkratisk storindustri i konstant vekst. De mest lydhøre og hjernevaskede tror at vi er på rett vei.

Vi trenger ikke flere borgere som klapper i hendene når Forordningsfundamentalister kunngjør flere forbud og innskrenkninger.

Jeg er en av dem som ikke tramper takta eller villig danser etter deres pipe. Lovlydige våpeneiere er under byråkratisk angrep, i neste øyeblikk angriper de andre ting. Vi spises opp bit for bit.

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen: Reglene for våpendeler og deaktivering er viktige, jeg tror ikke mange her inne er uenige i det. Man kan selvfølgelig diskutere enkelte detaljer (registrering av upper til AR feks), men at noe måtte gjøres var rimelig klart og dette vil nok hjelpe på sikt. At strengere regulering av registrerte våpen skulle ha noen effekt er langt mer tvilsomt. I senere tid har man jo fått hetta av disse halvautoene med høy magasinkapsitet, men ser en på tallene til Kripos er rifler totalt sett lite brukt til drap. Andelen "skumle autoer" er nok forsvinnende liten.

Så kan man likevel dra frem "skadepotensiale" til masseskyting, men så langt har vel de fleste slike hendelser brukt ulovlige våpen. Krigen i Balkan vil fortsette å forsyne det sivile markedet med våpen i mange tiår, vi kan jo se hvor lenge krigsvåpen var tilgjengelig her. Fremdeles dukker det opp Colter og Stenguns fra den tiden, selv om det begynner å bli sjeldent. så kan vi se på krigssoner rundt EU hvor våpnene også flyter fritt, de vil også finne sin vei over grensen.

 

Og til slutt kan en se på IS strategi med å benytte tunge kjøretøy, der har vi per i dag ingen tiltak.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye snakk om at det allerede finnes et ganske solid direktiv om deaktivering, noe som blant annet etterfølges i Norge (selvsagt), men i bortimot ingen andre land som faktisk er EU-medlemmer.

Nå ser det ut som at ingen som sitter i kommisjonen faktisk er klar over at det finnes noe slikt direktiv siden de fremmer "arbeidet" sitt som nytt og grensesprengende.

Er det noen som klarer å spore opp det faktiske direktivet som allerede finnes?

Link to comment
Share on other sites

Og til slutt kan en se på IS strategi med å benytte tunge kjøretøy, der har vi per i dag ingen tiltak.

 

Det er jo helt åpenbart at Scania har tiltak som fungerer. Bilen som ble brukt i Berlin hadde driver assist-system som slo på nødbrems når det merket at bilen kolliderte med noe og hindret dermed at flere mennesker ble drept eller skadet.

 

Disse ADAS-systemene blir utviklet og faset inn i nye, tyngre kjøretøyer etter påbud fra nettopp EU.

Link to comment
Share on other sites

Flott! Takk!

 

Er det noen som kan se noe åpenbare svakheter med prosedyrene som er nevnt her, eller er dette å regne som en rimelig god felles standard standard for deaktivering av skytevåpen?

 

Om det ser OK ut burde jo "noen" få en påminnelse om at det de hevder å kjempe for å oppnå allerede er vedtatt og burde ha vært innført i alle medlemsland allerede.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe bedre?

Nå går deres inkompetanse kun ut over oss skyttere. De får lønna si uansett om de bruker tida si på å diskutere relevante ting eller bare vås, så kommisjonen driter jo i dette. For deg er dette langt mer alvorlig. Problemet oppstår når de nå prøver å kompensere for manglende direktiver om deaktivering (som slett ikke mangler), ved å innføre nye direktiver som treffer helt andre ting enn plomberte våpen. Dermed straffes du for at du ikke hjelper de med å gjøre jobben sin.

 

Det nye direktivet ser ut til å være basert på at forrige direktiv ikke er tilstrekkelig, men det vi ser er at det er innføringen av direktivet som ikke er tilstrekkelig. Direktivet i seg selv ser jo ut til å være mer enn tilstrekkelig nok. Kanskje ikke perfekt, men det vil i hvert fall forbedre situasjonen betraktelig. Dersom man bare husker at standardiseringen faktisk finnes.

Link to comment
Share on other sites

Det nye direktivet ser ut til å være basert på at forrige direktiv ikke er tilstrekkelig, men det vi ser er at det er innføringen av direktivet som ikke er tilstrekkelig.

 

Det er vel mye som tyder på at fakta ikke har vært spesielt viktig for de som dytter på for å innføre det nye direktivet.

Hadde det nye direktivet kommet etter en evaluering av eksisterende direktiv, hadde nok både timingen og innholdet vært annerledes.

 

Altså er de nok fult klar over at eksisterende direktiv dekker en av de viktigste årsakene til at terrorister og kriminelle er i stand til å enkelt skaffe våpen, men det er bedre å vri litt på fakta så det støtter egen agenda, fremfor å vise hvor ineffektive de er i egen organisasjon.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...