Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Det er vel et par av østkyststatene (New Jersey bl.a.) som har forbud mot +10 magasiner for både rifle og pistol så vidt jeg husker.

 

Det er selvsagt massiv "noncompliance" og massevis av slike magasiner i omløp. "Feelgood" lovgivning på sitt verste - en gjør vanlige mennesker til kriminelle fordi det er for vanskelig eller for farlig å gjøre noe med de virkelige kriminelle. Dessverre tenker mange politikere slik, og grevlingen1 har rett i en ting; når politikere ser at det foregår ting som er ulovlige, reagerer de gjerne med å skjerpe lovene. Noe som i sin tur fører til at enda flere blir kriminelle fordi når terskelen for hva som er ulovlig senkes, er det flere som stiger over den rett og slett fordi de syns forbudet er urimelig.

 

Hvis normale oppegående og ustraffede mennesker hadde lov til å eie og bruke helautovåpen hadde de selvsagt helst kjøpt dem i butikk (man har ikke 5 års reklamasjonsrett hos Radovan) og etter alt å dømme satt en del inn på å følge loven i andre sammenhenger også slik at de ikke mister denne muligheten.

 

Det samme vil selvsagt gjelde halvautomatiske våpen. Som Frank Zappa sa, "People like to own shit", og ved å innføre forbud går man fra et regulert marked for halvautovåpen der man i det minste har en viss kontroll med hvem som kjøper/eier hva, til et uregulert marked der man ikke har noen anelse om hvem som sitter med en "mistet" rifle.

Link to comment
Share on other sites

Magasinlover er rett og slett totalt idiotiske. I Canada er det verboten med riflemagasin over 5 skudd. Vil du ha et stort magasin til AR15 er det bare å kjøpe et magasin som passer til en AR-pistol i et grovt kaliber som .458 Socom eller .50 Beowulf. Da er det plutseligt plass til mer enn 5 stk .223 i magasinet :roll:

 

Kommer det magasinlover til Norge så kommer betalingssystemet hos Brownells.no til å få kjørt seg kraftig..

Link to comment
Share on other sites

Nå blir det 10 patroner for rifle og 20 for pistol (både til bolt og til auto) med unntak for dynamisk. Jeg tror dessverre at det ville blitt innført uansett når vår nasjonale lov nå snart skal revideres. Dette ble blant annet diskutert i NOUen som har blitt utarbeidet. Det som blir viktig er at vår lov ikke blir strengere en EU-direktivet. Det vil blant annet være mulig å kjøpe og jakte med AR-15, G3 kloner osv med 10 skudds magasiner om norge velger å adoptere direktivet uten forandringer...

Link to comment
Share on other sites

Jaja, dette gjør nok susen. Det er vanskelig nok å holde kontroll på våpen, hvordan forventer de egentlig at man skal kontrollere magasinene? Uten registrering kan de med tillatelse fint kjøpe så mange de vil og selge videre :roll:

 

Enkelt. Gjør som med kniver.

Hvis man må ha aktverdig grunn til å inneha, oppbevare eller bruke ett magasin av gitt kapasitet, uten at aktverdige grunner er videre definert, så er vi ribbet for rettsikkerhet. Da blir det egentlig opp til onkel, når han måtte føle for å "ta" akkurat deg.

Link to comment
Share on other sites

Jepp! Og det eneste "rise bak spesielt" EU har kommet med er at du mister lisensen om du blir tatt med "store magasiner", så om du gir magasinene dine til din bestemor, kona eller andre som ikke har våpen er du trygg. Det er altså ikke straffbart å inneha "store magasiner" med mindre du eier lovlige våpen. Da vil du kunne miste lisensen. De som ikke har lovlige våpen (blant annet terrorister og andre kriminelle) har ikke noe å miste, og kan dermed ha så mange 100 skudds beta mags de bare kan ønske seg!

Link to comment
Share on other sites

Selv om EU har hoppet bukk over det, kan vel ikke ny våpenlov vedtas her uten konsekvensutredning? Et kritisk punkt der blir vel spørsmålet om hvilket problem man egentlig vil løse med begrensning av magasinkapasitet.

 

Å joda. Det er denne fasen vi er på vei inn i nå, det er derfor viktig at vi skaper litt utrivelig arbeidsmiljø for de som jobber med dette. Send brev og mailer til Justisdepartemente, Justiskomiteen, regjeringspartiene, POD og fandens oldemor. Spør og grav etter tall, statistikker og konsekvensanalyser. Be om redegjørelser for hvilket problem de prøver å løse, og hvordan valgte tiltak er ment å redusere problemet, og ikke minst til hvilken pris (både økonomisk samt ulemper for 3. part).

 

Vi må vise at vi er mange som bryr oss, som følger med, og at det de driver bør tåle dagens lys.

 

Utover det, så må vi fortsette å verve skyttere og jegere, og stemme så klokt (som mulig) ved neste korsvei.

Link to comment
Share on other sites

Skal man stille de et spørsmål må det vel være dette: Hvor mange av det siste tiårets terrorangrep ville vært avverget eller redusert i omfang av dette forbudet?

 

Først kan en stryke alle angrep som ikke benyttet våpen. Deretter alle hvor våpnene var ulovlige, klarer man å skaffe en AK klarer man vel å skaffe magasinene også? Så må en se på hvor vanskelig det faktisk er for en våpeneier å få tak i slike magasiner på tross av forbudet. Sportsskyttere kan fremdeles kjøpe de, og uten registrering kan de fint selge de videre. Og det er uansett store mengder med slike magasin i omløp. Til slutt må man se på hvorvidt magasinkapasitet faktisk hadde noen reell innvirkning på resultatet.

 

Hva tror dere sluttsummen blir?

Link to comment
Share on other sites

Hva med beltemating? bør vel gå utenom definisjonen av "loading device"?

...men det er kanskje dekket av "militær" begrepet uansett.

 

Hadde nesten vært verd det å importere/sende inn en semi auto FN M249 civillian til godkjenning, bare for å rekke finger til systemet. Mangler bare 8-9000 USD på "fuck you" kontoen før dette er en realitet :wink:

 

Capture2.PNG

Link to comment
Share on other sites

Brownells.no har hatt en del tilbud på magasiner i det siste også over 10/20. Det tror jeg ikke kommer til gjenta seg noe særlig nå fremover. :mrgreen: Så den som ikke har bunkra nå den må....... :lol:

Stod det ikke at loven skal innføres om 15 eller var det 18 måneder? Fortsatt masse muligheter til å kjøpe high-cap magasiner.

Og siden det skal gis disp til sportsskyttere (i realiteten alle som har disse våpnene fra før), så vil de helt sikkert fortsette å selge.

Eller for militær som ønsker å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Alt avhenger av hvordan Norge velger å implementere direktivet. Som sagt tidligere gir direktivet muligheter for en liberalisering av vår nasjonale lov på noe punkter. Blant annet kjøp og bruk av AR-15 med 10 skudds magasin til jakt slik de har det i Tyskland. Nå som det uansett bare blir 10 skudds magasiner til jakt er det ett fett om det er en Browning BAR eller en AR-15. Vanlige folk ser ikke forskjell uansett.

 

Det jeg er mest spent på er hva det står om midlertidige våpenkort i den endelige teksten..

Link to comment
Share on other sites

Selv om EU har hoppet bukk over det, kan vel ikke ny våpenlov vedtas her uten konsekvensutredning? Et kritisk punkt der blir vel spørsmålet om hvilket problem man egentlig vil løse med begrensning av magasinkapasitet.

 

Uten at jeg har filla greie på juss, så har flere tidligere nevnt Schengen-avtalen. Som mange andre skjønte jeg ikke hva den har med saken å gjøre - inntil jeg begynte å lese hva den dekker.

Tror dette er en riktig lenke:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A42000A0922(02)

 

Og her står det:

CHAPTER 7

FIREARMS AND AMMUNITION

 

Article 77

1. The Contracting Parties undertake to adapt their national laws, regulations and administrative provisions relating to the acquisition, possession, trade in and handing over of firearms and ammunition to the provisions of this chapter.

 

...og så kommer definisjoner på bl.a. ulike våpentyper, som er det de kommer til å gjøre endringer i.

Så det høres jo ut som om Schengen-avtalen vil bli oppdatert med hva som er tillatt og hva som er forbudt, og deretter er Norge pålagt å tilpasse sine lover og forskrifter?

Og norske politikere kan bare peke på Brussel og gi blaffen i noen konsekvensutredning.

Eller er det bare jeg som svartmaler situasjonen og er paranoid?

Noen som kan gi en pedagogisk "EU-juss for dummies" og forklare hvordan saksgangen går herfra?

Link to comment
Share on other sites

Blir dessverre fem års lisenser for våpen i klasse A (rifle med et magasin på mer en 10 patroner og pistol med mer en 20). Synd for dynamisk og NROF :roll:

Det gjør da ingenting. Slike våpen bør man ha god kontroll på. Om folk ikke har aktivitet på 5 år så bør du avhendige de. Personlig synes jeg det samme om mange vanlige pistolskyttere. Hvis man ikke er aktiv så bør de bare selges.

Link to comment
Share on other sites

@skog: Støtter ikke innstrammingene, men kan ikke se at dette blir et problem for NROF. Vi kan godt gjennomføre skyting med magasin på 10/20. For pistol kjenner jeg ingen vanlige tjenestevåpen som har mer enn 20 skudd i magasinet så der er i hvert fall utfordringen liten.

Link to comment
Share on other sites

Artikkel 6, del 3d slemmo.. neida, verden går ikke under, men midlertidige lisenser har vist seg å være et stort problem for skyttere i mange land. Bare se til Sverige og Irland. Tror dere det blir noe annerledes her?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det gjør da ingenting. Slike våpen bør man ha god kontroll på. Om folk ikke har aktivitet på 5 år så bør du avhendige de. Personlig synes jeg det samme om mange vanlige pistolskyttere. Hvis man ikke er aktiv så bør de bare selges.

 

Kva problem vil dette løyse?

Link to comment
Share on other sites

Slik de fleste har tolket det er en AR-15 med 10 skudds magasin kategori B og vil kunne kjøpes akkurat som i dag, men om du skal bruke magasiner med plass til mer en 10 patroner blir våpenet kategori A, med midlertidige våpenkort og kun for dynamisk skyttere.. altså AR-15 med lite magasin=kjøp i vei som før, AR-15 med stort magasin=midlertidige våpenkort og bare for dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

Vil dette med midlertidig tillatelse gjelde for våpen som er kjøpt før eventuelt nytt regelverk ?

Eller vil det kun gjelde våpen som blir kjøpt etter at nytt regelverk er på plass.

 

Er ikke sikkert Norge tar inn noe av dette tullet i vår våpenlov heller da....De har ingen plikt til det.

Link to comment
Share on other sites

Om folk ikke har aktivitet på 5 år så bør du avhendige de.

Dette handler ikke om manglende aktivitet. Dette handler om å gjøre eierskap av våpen mer problematisk så folk mister lysten. Samt at det senker terskelen for tilbakekall, med midlertidige lisenser trenger man ikke lenger noen grunn.

 

PS: Jeg håper noen er der til å minne deg på denne uttalelsen når du også må fornye lisensen hvert 5. år.

Link to comment
Share on other sites

Det blir mange som gir opp alt som har med jakt og skyting mens trangsynte politikere gnir seg i hendene.

I neste skritt når "eliten" går tom for nye regelverk og lovtekster blir den Norske befolkningen internert på Jan Mayen og Nordpolen.

 

Det virker som makteliten i Norge vil trampe oss normale lovlydige ned i søla mens de ler rått av hvor dumme og tolerante vi som bor i dette landet er.

Hvorfor vil de straffe oss lovlydige våpeneiere som ikke har gjort noe galt med alle verdens forbud og regler ? = Jo fordi vi finner oss i alt her på berget og de gir seg ikke før vi er bundet på hender og føtter og druknet i søla!

Link to comment
Share on other sites

Blir dessverre fem års lisenser for våpen i klasse A (rifle med et magasin på mer en 10 patroner og pistol med mer en 20). Synd for dynamisk og NROF :roll:

 

Nå er det vel slik at du bare trenger å ta ut magasinet fra AR rifla di, også er det ikke lenger et Klasse A våpen, og dermed ikke behov for fornyelse av lisensen?

 

Det er jo det som er skrevet i tidligere utkast, at det er "når man setter inn et magasin med kapasitet på mer enn 10 skudd" at våpenet plutselig havner i klasse A.

Dette, om man skal tolke ting bokstavelig, betyr i praksis at man bare mister retten til å kjøpe flere store magasiner. Og retten til å sette de man allerede har inn i våpenet sitt.

 

 

Ellers, vil dette direktivet føre til at man plutselig kan ha våpen helt ned i 60cm lengde? Dette har jo tidligere ikke vært tillatt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hele greia gir meg avsmak da det er typisk Norsk og rått gape over dette og svelge unna.

 

Blir ikke bedre av at anti-våpen lobbyistene utnytter inkompetanse blant enkelte politikere for å fremme egen agenda.

 

Senterpartiet og FRP er vel de eneste partiene som har annerkjent galskapen her?

Link to comment
Share on other sites

Direktivet er bare et minimum. Nasjonalstatene kan innføre strengere regler, men ikke mer liberale. Etter å ha lest teksten en gang til virker det som at alle våpen vil få midlertidige våpenkort på maks 5 år.. alt fra AR-15 til bestefars HV mauser.

Link to comment
Share on other sites

Først: Ja, jeg mener at disse lovendringene bare er tull, og det kommer ikke til å ha den minste effekt på bruk av våpen i kriminell- eller terrorsammenheng.

 

Men når det er sagt, synes jeg mange her overdriver konsekvensene det har for jakt og sportsskyting her i Norge. Jeg bedriver jakt med boltrifler og får dermed verken begrensninger eller 5-års regodkjenning. Det trenger jeg heller ikke for min lille aktivitet i DFS eller store aktivitet i NSF der magasinet på mine pistoler tar 5, 5, 10 og 17 skudd. Selv ikke da jeg var aktiv i DSSN, var det aktuelt med magasin større enn 20 skudd.

 

Jeg er så gammel at jeg minnes da langrenn skulle dø ut først uten treski, deretter med skøyting. Det samme med hoppsport og Bokløv. Så skulle bygdene dø ut med "Post i butikk". Deretter skulle røykeloven ta knekken på alt uteliv i Norge. Nå er vår sivilisasjon truet av DAB og små magasiner. Kommer ikke Dommedag snart, kan det være for sent til at jeg får oppleve den.

 

Men ut av Schengen vil jeg støtte uansett :-)

Link to comment
Share on other sites

Du blir nok rammet nhd om du leser lenger opp så vil det bli 5 års lisens for alle våpen fra Boltrifler til AR-15 osv..

Alt som kan kalles skytevåpen med andre ord.

 

Men uansett:

 

Norges deltakelse i Schengen-samarbeidet foregår i det såkalte fellesorganet, som består av medlemslandene i EU, Europakommisjonen samt de fire assosierte Schengen-medlemmene Norge, Island, Sveits og Liechtenstein. På denne måten deltar Norge i EUs drøftelser av alle Schengen-relevante spørsmål som oppstår i det løpende samarbeidet. Når EUs råd forbereder regler eller tiltak som ikke faller inn under avtalen, men som likevel kan ha betydning for samarbeidet, skal fellesorganet informeres.

 

Når utformingen av nye regler har vært drøftet i fellesorganet treffer EU-landene det endelige vedtak i Rådet. Norge tar deretter på selvstendig grunnlag stilling til om vedtaket skal godtas og bli en del av norsk rett.

 

 

Så dette med 5 års lisenser trenger aldri og bli virkeligheten her i Norge om NSF,NJFF,DSF osv trykker på de rette knappene hos lovgivere her i landet.

 

 

Det er surt å kjøpe ei Jaktrifle til 40 000 som man har på lån ett par år før den blir konfiskert og destruert fordi de tilbakekalte kortet ditt og du ikke fikk solgt rifla før den ble spiker.

 

 

Nei fy fasan dette finner jeg meg rett og slett ikke i.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bedriver jakt med boltrifler og får dermed verken begrensninger eller 5-års regodkjenning.

 

Jo, etter artikkel 7A vil samtlige våpen (auto, repeter, hagle, osv) få 5 års midlertidige lisenser... Dette vil gjelde alle, DFS, jegere, pistolskyttere, dynamisk.. alle som har våpen.

 

Det vil bli dyrt både for den enkelte og for staten. Dessuten er det helt unødvendig siden våpenregisteret allerede i dag vaskes ukentlig mot politiets registrere.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil jo rent admeistrativt skape til dels hodebry for også styresmaktene spesielt i land som Finnland og Norge.

Krever litt mer rundt det enn og bare ansette flere byrokrater og legge kosten på oss.

Nevner spesielt Norge og Finnland for her er det en betydelig del av befolkningen som har både mye jakt og konkuransevåpen.

Litt forskjell fra de landene hvor ikke jakt er like utbredt hvor en gjennomsnittlig våpeneier kanskje har et eller to våpen.

Men når dette først sku bli så galt er det kanskje greit at alle havnet i samme båt ang midlertidig lisens så er det ingen grupper som føler at de ikke blir berørt og ikke engasjerer seg.

Ingen tvil om at nå må det et massivt engasjement til fra både forbund og individer for og stanse galskapen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jo, etter artikkel 7A vil samtlige våpen (auto, repeter, hagle, osv) få 5 års midlertidige lisenser... Dette vil gjelde alle, DFS, jegere, pistolskyttere, dynamisk.. alle som har våpen. .

 

Her tolker du 7A feil. Dette er som dagens norske våpenlov., men det formaliserer en prosedyre der eks betalt medlemskontigent/aktivitet skal sjekkes minimum hvert 5 år.

 

Som dagens våpenlov vil vilkår for å ha våpenkort falle bort der ikke vilkårene lenger er tilstede.

 

For jegere kan man kanskje forvente at jegeravgift skal ha blitt betalt.

 

7A er helt uproblematisk og medfører ikkepraksis med midlertidig våpenkort. Kun en sjekk av vilkår for våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Dette kan jo bli kinkig for oss som har nærmere 20-30 våpen i div, fra hagle, dfs, nsf, dssn, cas osv..

Blir mye styr for å produsere et par stevner i året i hver for å beholde våpen.. Pause må jo aksepteres?

Da blir det slutt på satsing hvertfall.. Mere stresse rundt på masseforskjellige stevner. :lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...