Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Står jo ikke noe om midlertidige lisenser i det lekkede dokumentet?

Det står også at etter våpenet er ervervet i henhold til direktivet så gjelder nasjonale lover for bruk. Så det blir med andre ord ikke noe jaktimg med AR15 i Norge.

 

Jeg oppfattet dette som at nasjonale myndigheter kan tillate dette og at våpenet skal underlegges 5års lisens. Forstår det også sånn at unntaket for ny søknad om erverv i Cat. A kun gjelder for den resterende 5årsperiode fra erverv ... -dvs: eid våpenet lovlig i 3år -betyr fortsatt lov å eie våpenet i 2år.. og så må man søke på nytt og et "everv" i Cat. A6...?

 

-Ikke akkurat enkelt å orientere seg i dette regelverket... Men, har oppfattet følgende: skulle du slumpe til å eie et "større enn 20 skudds mag som passer og kan benyttes i en stakkars Cat B rifle- det være seg en repeter eller semi-auto SÅ ryker løyvet...(!!) uansett om du stapper dett inni våpenet, bruker det -eller bare sitter å glor på det... :shock:

Link to comment
Share on other sites

For å ha den minste lille mulighet til å få stoppet sånne tulleforslag, og sannsynligvis flere i framtiden, er vi som er tilkjent retten til å inneha våpen nødt til å gjøre noe som jeger/skyttermiljøene til dags dato ikke har klart. Vi er nødt til å STÅ SAMMEN i en felles front. Fram til nå virker det som om de ulike interessegruppene har vært mest engasjert i å motarbeide hverandre, så lenge "min" gren ikke blir berørt.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir mat for jurister med EU- lov som spesialitet. Ikke enkelt for lekfolk å forstå :roll:

 

Ja, som med alle politiske komprimisser blir også dette nærmest umulig å forholde seg til for legfolk. Og når det så tilsynelatende ikke heller "henger på greip", blir det heller ikke enklere.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg tenkt å foreslå flere ganger, men latt det ligge av grunner jeg kommer til å forklare straks:

 

Vi burde arrangere en demonstrasjon. Selvfølgelig fredelig og med totalt fravær av våpen. Eller fakkeltog...

 

Grunnen til at jeg har holdt tilbake er at det er stor fare for at oppfattelsen av en slik demonstrasjon/fakkeltog vil bli:

 

VeGe.no -Våpendesperadoer prøver desperat å beholde sine krigsvåpen.

Takbladet.on: -Bønder griper til høygaflene for å få lov å drepe ulv og ikkebygdinger.

Aftenpoften.enno: -Bygdetullinger raver rundt i Ochlos gater og bare ber om å få sine våpen inndratt.

 

Eller enda verre, jeg er den eneste som dukker opp (jeg mistenker nemlig at det ikke kommer til å møte så mange til ett slikt arrangement):

 

Aftenpoften.enno: -Bygdetulling raver rundt i Ochlos gater og bare ber om å få sine våpen inndratt.

 

Men jeg føler at tiden kanskje er inne for å gjøre mer enn å skrive brev og e-poster, da disse stort sett blir avfeid med standardsvar fra de man addresserer. Og ingen i Norge utenom våpeninteresserte vet om hva som foregår på grunn av null mediedekning. Jeg prøver meg av og til med en liten diskusjon med folk som ikke er våpeninteresserte. Forklarer at dette føles (og ER) en urettmessig inngripen i mitt privatliv og at jeg egentlig ikke eier våpnene til tross av at jeg er både lovlydig og sikkerhetsklarert av både Norge og NATO. Har siden november 2016 ikke engang prikker på førerkortet mitt! Får bare trekte øyenbryn og skeive smil til svar. Dersom dette kunne kommet mer frem i media hadde vi kanskje fått mer sympati i befolkningen for øvrig og politikerne ville hatt større problemer med å innføre dette flatt.

 

Hva kan vi gjøre for å få hjelp av ikke-våpeneiere?

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål. Hvor mange har skrevet til representantene? Hvor mange har donert til Firearms United? Kampen er ikke over. Forslaget skal gjennom en plenums avstemning i parlamentet i mitten av mars. De kan avvise hele greia. Dessuten trengs det bare støtte fra 70 representanter for å fremme endringer til direktivet som deretter går til avstemningen, men om det skal skje må langt flere engasjere seg..

 

Det er mange titalls millioner våpeneiere i europa som kan mobiliseres, samt noe hundretusen norske!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva kan vi gjøre for å få hjelp av ikke-våpeneiere?

 

Ta dei med på skytebana. Legg ut bilder frå jakt/trening/stemner på Facebook. Vis dei du kjenner at normale folk har skytevåpen (gitt at dei anser deg som normal sjølvsagt...). Viss ein startar med demonstrasjonar, PR-kampanje etc så er vi plutseleg blitt "våpenlobbyen" som vil ha "amerikanske tilstander".

Link to comment
Share on other sites

Tilgangen på mag over 10 skudd har vært vekslende før også pga trøbbel med eksporttilateleser fra bla USA vi hadde en relativt lang periode fra januar 2007 til for ca ett par tre år sia hvor 20 og 30 til mini 14 var sinnsykt stress ikke engang hos Våpen Søilen. Mini med flammedemper var stress da den kom rundt 2008. Men i sverige fikk de alt på samme tida. Det mistenker jeg var fordi USA ikke likte AP/rødgrønn regjering mens sverige hadde borgerlig. Nå sliter visse forhandlere veldig med tilgangen på HK våpen (made in eu) og de skylder på eksportrøbbel etter terroren i Frankrike.

Så mitt poeng er at det er fler ting enn rene våpenlover som kan lage trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at måten å bekjempe dette på er å ikke fokusere på vår egen sak, men på hvordan EU overstyrer vårt lands lover med hjelp fra nordmenn i stillinger som ikke er folkevalgte.

Så kan vi godt bruke saken vår som eksempel, men det er liksom ikke greit å be om å ha våpen, så jeg tror ikke vi får så mye sympati fra andre enn våre egne i akkurat denne saken. Så fokuser på problemet (EU og den suspekte, udemokratiske overstyringsmodellen), og la våpendiskusjonen ligge til folk faktisk er interessert i å høre.

 

Fakkeltog eller annen demonstrasjon mot EUs våpenpolitikk tror jeg bare fører til å latterliggjøre oss selv.

 

ser for meg en respons i nabolaget av "næmen dakal, får du ikke lov til å ha så mange skudd i magasinet på AR-rifla di? huffameg så leit da. jaja, jeg skjønner at du er lei deg nå. skrekkelig urettferdig ja. huttemegtu."

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for meg en respons i nabolaget av "næmen dakal, får du ikke lov til å ha så mange skudd i magasinet på AR-rifla di? huffameg så leit da. jaja, jeg skjønner at du er lei deg nå. skrekkelig urettferdig ja. huttemegtu."

 

Jeg har fått en lignende reaksjon i diskusjoner; "Det er bra at det blir strengere regler for våpen", uten kunnskap om hvordan reglene faktisk er.

 

Man kan trekke sammenligning til biler:

En bil med påkoblet tilhenger blir ikke en lastebil, selv om man kan få med seg et lite flyttelass.

 

Se for deg følgende situasjon: Du har slått til på et godt tilbud om en Volvo XC90 med dieselmotor. Plutselig bestemmer noen syklende papirflyttere i SVV at av miljøhensyn skal ikke EU-kontroller på dieselbiler over 125 hk lenger godkjennes. Hva gjør du da? Du kan kjøre som vanlig inntil en måned etter at kontrollen forfaller, deretter blir bilen avskiltet på grunn av manglende kontroll, og du har noe som kan stå som pynt på gårdsplassen, men du får ikke kjøre med den. Du får heller ikke solgt den, fordi ingen andre vil få godkjent EU-kontrollen, og ingen erstatning fordi bilen i seg selv ikke er forbudt. Er det en akseptabel fremgangsmåte?

Link to comment
Share on other sites

Men når det er sagt, synes jeg mange her overdriver konsekvensene det har for jakt og sportsskyting her i Norge.

 

Det er ikke bare jakt og sportsskyting her i Norge som er i fare.

 

I de fleste europeiske land er jakt noe for de rike, og sportsskyting er også mindre utbredt enn her. Se bl.a. på vinklingen polsk/tyskdominerte Firearms United har. De er mer opptatt av den grunnleggende retten til selvforsvar fordi det er viktigere for svært mange våpeneiere nedover i Europa enn å kunne stappe noe granbar i kjeften på en død hjort. Det er lett å se seg blind på norske forhold, men vi gjør klokt i å huske at spesielt med tanke på jakt er de nordiske landene unntaket snarere enn regelen når det gjelder utbredelse blant allmuen.

 

Og før man rynker på nesen gjør man også klokt i å huske det romerske slagordet: Splitt og hersk. De som vil forby alle våpen - og de fins, vi kan ikke late som noe annet - vinner en liten seier dersom dette tulliballet blir vedtatt i EU-parlamentet og implementert av medlemslandene. Neste gang blir det noe annet.

 

Det ser ut som om folk her har oversett ordlyden i punkt 12, som i praksis setter stopp for handel med brukte våpen via Finn slik vi er vant med. ID-kontroll på Post i Butikk utføres ikke av en representant for myndighetene eller av en autorisert forhandler, men av en representant for en næringsaktør (Posten Norge).

 

I Artikkel 1 b) slås det fast at bolten er en "essential part", dermed skal den ha serienummer. Det skal bli gøy. Det samme gjelder upper, slik at eier man en unummerert upper så må man sørge for å få den nummerert.

 

Artikkel 5 punkt 3B) slår fast at har du et gammelt tomt MG-bånd med mer enn ti lenker liggende i verkstedet, så skal du miste alle dine våpenlisenser. Ikke kan - skal.

 

Artikkel 6 3b) - Midlertidige våpenkort for alle våpen i Kategori A som i det hele tatt kan eies av sivile. Gjelder også samlere.

 

Artikkel 7 4c) - Midlertidige våpenkort for alle pistoler og revolvere, samt halvauto hagler og de fleste halvautomatiske jaktrifler med fast magasin.

 

Den som tror at det ikke i neste omgang fremmes krav om midlertidige våpenkort også for repetervåpen og enkeltskuddsvåpen er naiv.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noen formalitet - det kreves at Rådet også vedtar det som Parlamentet har vedtatt, og med en viss margin - 55% av medlemslandene og 65% av befolkningen. Det er så vidt jeg kan skjønne sannsynlig at bl.a. Tsjekkia og Polen vil stemme nei. Minst fire land må stemme nei for at et forslag skal kunne blokkeres i Rådet.

 

Hvis det blir nei i Rådet går saken tilbake til Parlamentet, som må stelle i stand et nytt forslag og sende det på nytt til Rådet for 2. gangs behandling.

 

Deretter kommer spørsmål om klassifisering, tolkning, og implementering i nasjonalt lovverk.

Link to comment
Share on other sites

Bladde igjennom siste utgave av skytternytt i dag.

 

Her er det utfyllende informasjon til medlemmene av NSF om de forestående inngrepene, slik at det er mulig å orientere seg, engasjere seg, og jobbe med å påvirke saken.

 

Jeg siterer fra referatet fra fakomitekonferanse pistol 2016:

 

Våpenloven ble også omtalt, og den er fortsatt under vurdering.

 

 

Og det var alt.

Ikke et ord videre var å finne i hele bladet om at vi ligger an til å bli overkjørt av lobbyister som ønsker å legge ned skyttersporten, eller hva man kan eller bør gjøre for å prøve å gjøre noe med saken.

 

Takk for opplysningsarbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo lov å håpe at ett av utfallene her er at det norske forbudet mot semi-automatiske våpen med en unntaksliste faller bort til fordel for generell tillatelse av semi-automatiske våpen.

 

Vil uansett anbefale alle å holde trykket oppe mot folkevalgte, både i EU og Norge. Har du en ekstra slant til overs anbefaler jeg også å donere til FU, de har virkelig hatt stor påvirknig på det elendige forslaget som Kommisjonen først presenterte. Vi tar uansett med oss én positiv utvikling som følge av dette direktivet, og det er at vi endelig har fått en slagkraftig Europeisk lobby/interesse-organisasjon for alle våpeneire, uavhengig om dere er jegere, sportsskytere eller hobbyister.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo lov å håpe at ett av utfallene her er at det norske forbudet mot semi-automatiske våpen med en unntaksliste faller bort til fordel for generell tillatelse av semi-automatiske våpen.

Kommer ALDRI til å skje med mindre VI tvinger det gjennom politisk her i Norge. Vi står fritt til å lage strengere regler enn EU, oppmykninger får vi aldri gratis.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke fantastisk, snart kan vi risikere å miste hele våpengarderoben hvis vi er så uheldig å ha ett gjenglemt gammelt magasin som over natta plutselig ble farlig, og da selvsagt kun hvis eieren har politimesterens bekreftelse på at han eller hun er lovlydig, edruelig og særlig skikket til å inneha nettopp våpen og våpendeler.

 

Og samtidig, på lovens skyggeside, der det virkelig bør ryddes opp, får ikke tvilsom omgang med skytevåpen noen særlige konsekvenser:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim ... /23880200/

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå står det helt tydelig på FU på facebook at man skal slutte å tro på det dokumentet. Dette med restriksjoner på magasin har falt i fisk mange ganger før,bla her i norge, ikke engang england med sine rettrekker AR/mini har det. Spesielt fordi det ikke er gjennomførbart, magasin er aldri plombert på plomberte våpen bla.

Link to comment
Share on other sites

Artikkel 7 4c) - Midlertidige våpenkort for alle pistoler og revolvere, samt halvauto hagler og de fleste halvautomatiske jaktrifler med fast magasin

 

Dette er krise (om det blir utfallet). Hva vil ikke dette koste i økt byråkrati og saksbehandlingsgebyr for den enkelte? Jeg kjenner faktisk flere jegere av typen "traust" som har halvauto hagle. Dette vil ramme mange! Håper folk er klare til en ny runde med mails etter nyttår..

Link to comment
Share on other sites

Noe som ikke forhindrer noen form for misbruk og i såfall er helt molbo de luxe. :lol:

Nå er det forresten krav om at halvautohagla skal være jaktplombert og ikke kamofarget i NSF lærduestevner er ikke mindre molbo det.

De har også forbud mot pumpe pga sure folks liker ikke faktor.

Link to comment
Share on other sites

Som det står over så har Firearms United sagt at det lekkede dokumentet ikke gjenspeiler en del endringer som ble gjort i siste liten og som gjør det hele mer spiselig, om enn udelikat. Ut i fra det som Vicky Ford, den utpekte rapportøren for direktivet, skrev på sin facebookside, er det imidlertid ingen grunn til å sprette rusbrusen ennå. Vi får vente på at EU selv publiserer forslaget, det gjøres antageligvis med at det skal opp i IMCO igjen i januar (så vidt jeg husker).

 

Dermed får posten min ovenfor gå på kontoen for ekstrapolering og spådommer.

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg blir -veldig- overrasket dersom det plutselig kommer en "justering" som snur rundt på hele forslaget og fjerner all idioti og gjør det hele fornuftig på magisk vis.

Det er nok mer snakk om små endringer på formuleringer. I beste fall at halvauto ikke havner i kategori A på noen som helst måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...