Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Tidsbegrensede våpenkort betyr i praksis at om fire-fem mennesker i korrekt, ikke demokratisk valgt posisjon blir enige, vil man kunne bli kvitt alt lovlig våpeninnehav i riket i løpet av fem år. Weee.

 

Jeg spår at det ulovlige markedet kommer til å blomstre som petuniaen bak utedassen...

Link to comment
Share on other sites

Problemet oppsto egentlig litt den gangen funkjonelle HV våpen ble fjernet fra Norske hjem, for da ble sivile våpen neste hatobjekt for media og eventuell agrumentasjon om forsvarsevne forsvant i dragsuget og muligjorde prat om å fjerne forsvar fra formålsparagrafen til DFS. Forvarsfinansiert storviltprøve...... :lol: Farlig med elg :lol: Jeg gir meg ende over- :sick:

 

Formålsparagrafen til DFS har med virkning fra 1.1.2017, følgende ordlyd:

 

§ 1-1: Det frivillige Skyttervesens formål er å fremme god våpenkultur og praktiske skyteferdigheter, samt sikre tilgang til en desentralisert skytebanestruktur, til nytte for Forsvaret og samfunnet for øvrig.

 

En vesentlig uthuling av hele organisasjonen, men det er vel strengt tatt i tråd med den retningen den har utviklet seg i...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes oppslaget med Frp og Sve var svært positivt. Det finnes faktisk fornuftige folk på Stortinget. Men jeg har vært mest redd for at vi ikke har nådd inn til dem. Det er utrolig mange grupper som prøver å påkalles stortingspolitikeres interesse. Når nå både Frp sitt landsmøte og Senterpartiet flagger denne saken, når den også de andres ører og øyne. Flere av de andre er "våpenforkvaklet" og upåvirkbar, men langt fra alle. Her ser jeg en mulighet og et håp for at fornuft blir tatt i bruk til glede for både sportsskyttere og jegere.

Link to comment
Share on other sites

SP har nok en større andel jegere blant sine velgere og tillitsvalgte, med større EU-motstand enn de andre partiene, mens H og Frp har mer fokus på individets rettigheter og mindre statlige reguleringer. Alt dette taler til vår fordel, så lenge vi får gjennom at vi ikke er ute etter en norsk "second amendment", men at vi ønsker å kunne utøve vår hobby og idrett på en lovlig måte og at dette forslaget ikke rammer de som faktisk utgjør en fare.

Link to comment
Share on other sites

For å kaste litt bensin på bålet..

 

Nå ser jo Firearms United ut til å være ganske"pro 2nd amentment", men de har vel allikevel påvirket mer enn de fleste andre mtp på både press mot diverse byrokrater i EU, og mtp informasjonsformidling.

 

I dagens kompromissverden vil du sjeldent/aldri oppnå akkurat det du vil i slik lovgivning..

Om man da flytter målet litt lengre unna det du egentlig vil oppnå kan man jo kanskje risikere å miste mindre av det man egentlig vil beholde.. :)

 

Hvordan hadde egentlig våpenlovene i USA sett ut uten 2nd amendment-aktivister?

Link to comment
Share on other sites

...så lenge vi får gjennom at vi ikke er ute etter en norsk "second amendment", men at vi ønsker å kunne utøve vår hobby og idrett på en lovlig måte og at dette forslaget ikke rammer de som faktisk utgjør en fare.

 

Det var egentlig veldig forståelig og bra sagt.

 

Noen må også gi opp en hobby som ikke lar seg kombinere med å inneha våpenkort for ikke å bli kriminelle. Eller gi opp skyting for å kunne ha den andre hobbyen. Ref. "loading devices" til plomberte våpen f.eks.

Håpløst.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra ABC nyhetene:

Trumps mulige ambassadør til EU Theodor Roosvelt Malloch skaper skaper kuldegysninger i Brussel.

 

Sitat:

– Der byråkratene går amok

– Jeg mener det å ha en USA-ambassadør som åpent er imot kjerneprinsippene til EU, bør få alarmklokkene til å ringe, sier Leinen.

Ifølge Malloch er president Trump også motstander av EUs grunnleggende prinsipper.

– Han liker ikke en organisasjon som er overnasjonal, som ikke er valgt, hvor byråkratene går amok, og ærlig talt ikke er et skikkelig demokrati, sier Malloch.

:lol:8)

Link to comment
Share on other sites

Vet dette er en relativt ganmel tråd, men kan det være en ide å kjøpe lyddempere nå for å unngå evt. Kommende registreringsplikt/forbud? Husker det var en del hamstring av dempere på 90 tallet da lovendringen kom den gangen...

 

Tenker jeg tar en tur på xxl på mandag...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ingen dum idé å hamstre dempere :winke1: På den annen side blir det vel mye ekstraarbeid som pålegges de enkelte politidistrikt som skal foreta registreringen - og med de kuttene og sentraliseringene POD har satt i gang så blir det nok ikke noe av i denne omgang. Eller var forslaget om overføring av eierskap ikke så ueffent :smile:

Link to comment
Share on other sites

Registrering av allerede solgte magasiner å dempere vil aldri la seg gjennomføre men man bør handle det man vil ha jo før jo heller pga mulig salgsforbud. Også blir det som med alt annet som ikke er kosher lenger type at factory folder på mini 14 som satt der fra gammalt av ikke blir med på en offentlig bane i dag. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg må overføre eierskap på magasinene mine til kona. Hun eier ingen våpen.

 

MEN... så lenge hun bor i samme bopel og du fortsatt har tilgang til magasina vil nok dette alikevel ikke bli lovlig ... Husk det er tilgjenglighet til -ikke eksplisivt eierskap til som er kriteriet her... dessuten , bruker du det er du "fucked"...

 

POD eller den som nå til slutt skal lage/fortolke dette regelverket finner nok en måte å ramme dette antatte "smutthullet".

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil det stille seg med AG3-magasiner? Våpenloven gjelder jo ikke for våpen tilhørende politi og forsvar, kan man da regne med at man ustraffet kan ha disse magasinene i hus så lenge man disponerer AG'en? Og hva med den dagen man leverer inn AG'en? Jeg fikk den utlevert uten magasiner, for det hadde de ikke på depotet.

Link to comment
Share on other sites

Snakket akkurat med NJFF. De sa 22lr magasinene ikke vil bli utsatt.

De som ikke eier våpen har, slik loven er utformet nå, lov til å eie høykapasitet magasiner. Loven vil ikke trå i kraft før tidligst om ett år.

 

Dette gjelder også de som ikke eier høykapasitet-magasiner. Gir du fanden lillefingeren så tar han hele hånda, så vi må alle være med å påvirke dette. Ta kontakt med lokale politikere og beslutningstagere, støtt NJFF og Firearms-united.com (de som driver lobbyvirksomhet i Brussel og jobber for å beskytte våre våpenlover).

Link to comment
Share on other sites

De som ikke eier våpen har, slik loven er utformet nå, lov til å eie høykapasitet magasiner. Loven vil ikke trå i kraft før tidligst om ett år.

 

Haha, dette er logikk på høyt nivå. Noen som fortsatt tror at EU ikke er ute etter lovlydige jegere og skyttere? Jeg som skytter kan ikke inneha, men David Toska og diverse fremmedkrigere kan hamstre så mange de bare måtte ønske :shock:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart. Først Schengen (fri flyt av kjeltringer), nå er porten åpnet i Europa for flom av kjeltringer. Se på voldtektsbølgene i Tyskland, Frankrike og Sverige. Statistikken i Norge er heller ikke god. Dette blir brukt som påskudd for avvæpning av den sivile lovlydige befolkningen, mens større bevæpning og overvåkning gis til politi og myndigheter. Vi må våkne før vi blir en (politi)stat i Det Forente Europa, som blir styrt av ikke folkevalgte byråkrater.

Link to comment
Share on other sites

Det hører med til helhetsbildet at kriminalitet har stupt på alle områder i flere tiår. Samtidig har mediedekningen av kriminalitet eksplodert. For å sette det på spissen hørte man før om kanskje hver tiende kriminelle hendelse her til lands, nå hører man ti ganger så mye om hver hendelse. Dette er gode greier for folk som ønsker å skaffe seg posisjoner og penger uten tanke for konsekvensene det får for samfunnet for øvrig. Masse fin frykt å spille på.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg forstår det med magasiner:

Jeg har en blombert Sten-Gun med 30 skudds magasin. Jeg må kaste magasinet eller gi bort magasinet til en som ikke har våpenkort. En mottager til magasinet eller hele sulamitten kan gis bort til en på Ullersmo? :lol::lol::roll:

 

Denne galskapen må vi få hele landet til å komme seg ut av, før jo heller.

EU-1.jpg

 

EU-2.jpg

Det blir bare verre og verre.....

Link to comment
Share on other sites

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/lovbrudda

 

https://www.newscientist.com/article/mg22530073-200-why-violent-crime-is-plummeting-in-the-rich-world/

 

https://dartcenter.org/content/violence-comparing-reporting-and-reality

 

Om man tar seg bryet med å gjøre mer enn å lese klikkhorings-overskriftene i de største avisene, vil man finne ut at verden faktisk blir bedre og bedre.

Link to comment
Share on other sites

Kriminaliteten går litt i bølgedaler, mye har gått til bake:

For litt tid tilbake, 3 - 5 år siden var tyveri fra person på offentlig sted d.v.s. "lommetjuver" ca.24.000 på landsbasis. Samtidig i Oslo ca.18.000.

Dette fenomenet har gått kraftig tilbake av flere årsaker, gjerningspersonene kom i hovedsak fritt fra Schengen.

Innbrudd har gått ned over hele landet.

 

Det som er viktig å ikke glemme er, etter at muren falt eskalerte mye hverdagkriminalitet. Årsaken er og var store økonomiske og sosiale forskjeller mellom europeiske stater. Dette har pågått nå i over 20 år og gitt andre/nye normaltilstander vi før ellers ikke var vant med.

På det meste hadde vi over 2000 bander med mobile vinningskriminelle bare i Norden. Mens vi sitter her og leser på Kammeret farter det rundt kassebiler i nesten hver bygd med en skjult agenda = Normalt. Jeg tror det var i 2013? hvor politiet offentliggjorde noen økonomiske tall, 8,6 milliarder i konsekvenser av mobile vinningskriminelle. I tillegg kommer en omfattende svart økonomi, biler som smugler inn saker og biler som frakter ut diverse. I Kaunas i Litauen har de egne markeder for tyvegods fra Norden. Innledningsvis så kom ungdom fra disse landene for å naske/stjele som Nordisk ungdom i sin tid dro på Interrail, hårreisende.

De kom innledningsvis i små personbiler, men disse bilene rommet ikke stort, nå går det i kassebiler i stor stil.

Dette er en tragisk virkelighet politikere helst ikke vil flagge ut i en offentlig debatt, av frykt for å skade egen karriere, også andre offentlige ansatte flykter fra temaet.

Et pussig eksempel fra Finland: Når de første turistene fra Øst-Europa kom over grensen var tollerne spente på om de ville smugle narkotika. Det gjorde de ikke, men nesten alle hadde avbitertenger. Klippe bort alarmer på klær i butikkene. Vi har alle hørt om båtmotorer, kollisjonsputer, og en ellers lang lang liste. Skal man føre statistikk bør de se på normaltilstanden før grensene ble åpnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser i statistikken til Sofabamsen her, da var det nok litt før 2013 de høye tallene på lommetyverier hvor Oslo nådde maks 18.000 og 24.000 på landsbasis.

Dette tyverifenomenet er radikalt endret, heldigvis. Uansett så er omfanget av kriminell belastning relatert til åpne grenser uten for en hver aksept.

Dette bør legges inn i hva EØS-avtalen koster oss.

 

Mulig denne diskusjonen hører hjemme i OT?

Link to comment
Share on other sites

Det er også en kjensgjerning at for svært mange næringsdrivende så er mindre vinningskriminalitet, inkludert tyveri av diesel fra lastebiler og anleggsmaskiner, mer bry å anmelde enn det er verdt. Anmeldelsen henlegges nesten alltid med ukjent gjerningsmann, selv i tilfeller der gjerningsmannen er identifisert. Dermed gir ikke SSBs tall det hele bildet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...