Jump to content

Hvorfor er de "gamle" brukerne borte ?


Guest graahund

Recommended Posts

For den som ikke gidder kveruleringen min, hopp til det i blå skrift lengst nede. For det er alvor.

Sako 30-06 var inne på temaet som forklarer hvorfor jeg nesten har sluttet å være på dette forum.

 

Jeg har mitt daglige virke på en psykiatrisk akuttpost. Jeg opplever mindre paranoia, konspirasjonsteorier, skeptikshet til myndigheter, politi, politikere osv der enn jeg gjør på dette forum.

Man vet snart ikke i hvilken enda man skal begynne, men jeg tror skeptiskhet og paranoia mot politi og politikere er tingen å ta opp. Grunnen er at jeg selv føler jeg nok klart er med på å hause opp en sunn skepsis mot det som skjer og har skjedd på våpenrelaterte områder her hjemme og i det nære utland (med England som stjerne eksemplet på hvor galt det kan gå).

 

Hva er så paranoia? om jeg husker riktigt (og korriger meg gjerne), så er dette det man kaller ubegrunnet frykt/innbilning.

 

Hva er det man da er paranoid mot? Kan det være det at man har påpekt at man kan være uheldig, og komme ut for ukyndige og vrange politifolk? (som det desverre finnes en og annen av rundt om). Og derfor råder folk til å ta sine forholdsregler, og behandle alle politifolk med en sunn skepsis (i tilfelle en møter på ett av de råttne epllene i tønna).

 

Eller det faktum at man i JD har hoppet bukk over alle vanlige demokratiske og lovfelte prinsipper på god forvaltning, når det kommer til våpen spørsmål? Noe som i seg selv er skremmende med tanke på att vår rettsikkerhet i slike spørsmål, er basert på Bukken og Havresekken styring?

 

 

Om slike tanker er paranoia og det at man søker å forsikkre seg mot å bli offer for system eller råttne eppler i systemet er noe kritikk verdigt, ja da har nhd rett i at vi sliter. Men har jeg rett i at der finnes individer i politiet man helst ikke vill komme ut for, og at det råder en "bukken og havresekken" styring av deler av vår forvaltning. Ja da tar han feil.

Så folk får selv skille klinten fra hveten.

 

 

Dette bringer meg så inn på postens tema, og der mener jeg at det er fortvilende å ikke kunne komme med ett utsagn, uten at "alle" og enhver skal fly i strupen på en.

 

Ett eksempel er t.d emnet råttne eppler i politiets rekker, Der man t.d skriver at selv om de aller aller fleste politifolk er helt greie og ok personer som jeg har full tillit til, så vill der alltid finnes de som kun ser på at man fremhever at der finnes råttne eppler. Og det kan virke som om enkelte da overhode ikke er i stand til å skjønne at det å ha en sunn skepsis til øvrigheten, ikke har noe med de tusenvis av skikklige mennesker som jobber der å gjøre, men at det kun er en forsikkring i tilfelle en er uheldig å komme ut for en av de som aldri skulle ha fått uniformen utlevert. For at disse finnes, råder det desverre ingen tvil om. :(

Men da er man kansje ubegrunnet skeptisk eller paranoid i følge nhd's utsagn :?:

 

 

En annen sak er dette med at det virker som om "ingen" kan legge inn en jakthistorie her lenger, uten at en eller annen tipser aviser og Gud hvet hvem om "styggedommen". Ja det vil si om de ikke da heller bruker tiden på å sable ned stakkeren som er så syndig å sette egne opplevelser på prent. Og man må for all del ikke legge ut en jaktvideo, for det er styggedom det. Jeg har aldri bevittnet makan til nedsabling som når jaktvideoer er tema. Enten er de amunisjon for dyreværns aktivistene, eller så er tingene feil utført, feil vurdert, feil kaliber, feil sted, feil feil feil feil fuckings feil skytelengde eller annen styggedom.

 

Hvordan i all verden er det folk tenker????? Vill man ha opplevelser å lese om, så kan man da ikke sable ned enhver stakker som vil dele av seg med sine opplevelser!

 

Det hele er slik at jeg til tider mest har lyst til å sette meg ned å grine på vegne av den som har tatt seg tid og møye med å produsere noe han/hun vill dele med oss andre her inne. Men sllik det nå er, er vi overhode ikke verdige slike fantastiske gaver.

 

Så nå kan dere tenke på hvorfor mangetar en tidlig kveld fra dette selskapet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vil bare si at jeg forstår "problematikken", og skjønner at det ikke blir skrevet så mye mer av blant annet sako å co, som var så aktive da jeg starta her for en god stund siden. Det jeg vil si meg mest enig i, er de trådene som blir snarta å nytt og på nytt.

Nå er vel jeg en mest aktiv leser, og skriver mest i OT, men begynner nesten å se meg litt lei "hvilken hagle" trådene.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje de som begynner å bli lei kunne organisert seg og fått opp en wiki?
Når folk ikke er i stand til å ta innover seg de mest innlysende tips ("likelydende tråd om emnet :arrow:her", "artikkel på Portalen :arrow:her", "Søk™ gir 14 relevante tråder :arrow:her"), tror du for alvor at de skal gidde å leite i en wiki? Methinks not.

 

Ett av mange eksempler på hvorfor methinks not: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=25258&p=279938#p279938

Link to comment
Share on other sites

Noen betraktninger om dette media:

 

Forumet tilbyr interessgruppen (medlemmer mfl) en arena til å skape diskusjon, samhandling og endring innenfor sitt interessefelt.

 

Vellykket forum = Skape innhold.

Utvikling av innhold er den mest viktige og vedvarende rollen som noen individer må fylle, i et internet forum.

Erfaring sier:

Viktig fra oppstart er å tiltrekke de aller beste ressurser og la de skape en kjerne av informasjon i forumet, som en støtte til mer detaljerte diskusjon . Uten det kan vi få en stor gruppe individer med altfor lite informasjon til å kunne holde en informert meningsutveksling.

Hele tiden må mer innhold utvikles for å matche pådraget av nye problemstillinger og medlemmer.

Når det kommer til stykket, er det kun kvaliteten på innholdet som er trekkplasteret for å skaffe nye medlemmer.

 

Et vellykket forum frister aktørene - forum eierene, medlemmer, observatører, sponsorer til å jobbe sammen om å utveksle informasjon, og ha en fruktbar diskusjon.

 

Å være i en rollen som kjerne-innholdsskaper er djervt og oppoffrende, men også selvrealiserende, noe som er motivasjonen for å holde på.

Dersom selvrealiseringen går over i selvutbytting, en hårfin grense, blir en "utbrent". (Denne følelsesmessig stressforstyrrelsen rammer personer som over lang tid utsettes for store krav om å gi av seg selv. Mange har vært der ja.)

 

Vårt forum har ingen innholdsskapere å miste, miljøet er for lite til det. Hva kan gjøres for å beholde dem, og samtidig trekke opp eller inn nye?

Er eierene bevisst på å opprettholde interesserte innholdsskapere? "Det e ittno som kjem tå seg sjøl" (Vømmøl).

 

For å gjenta: Det kun kvaliteten på innholdet som er trekkplasteret for å skaffe nye medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Snart er jeg her, snart er jeg der, morsomt å kjøre karusell! :lol:

 

DETTE ER ET UNIVERSALINNLEGG. Kan brukes i hvilken som helst tråd etter behov.

 

(Moderator kan bare slette innlegget mitt etterpå, hvis de ikke finner en tråd det passer i :lol: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Kan en bruke samme kompressor til å fylle luftvåpen og dykkerflasker? Hva koster i såfall en slik sak, og hvor får jeg kjøpt den?

 

Detta inlegget var vel noe feilplasert vel :?::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg har lest gjennom tråden.

 

jeg sitter med spørsmålene til meg selv innimellom:

"hvorfor gidder jeg være her?"

"hvorfor gidder jeg svare på tingene jeg har svart på før?"

"hvorfor gidder jeg egentlig diskutere dette her?"

 

grunnene til at jeg spør meg selv dette er flere. jeg skal ramse noen grunner opp her:

-at man i enkelte tråder blir utsatt for regelrette hersketeknikker om man ikke mener det samme som enkelte andre. det virker ikke som det er takhøyde for at man skal mene noe annet enn det som er den riktige meninga i endel saker. en slags "enten er du med oss eller mot oss" retorikk brukes ofte.

-at man ser spørsmål som "hvordan olje skal jeg pusse børsa mi med", "hvordan skytterlags krutt tilsvarer vihtavuori N160", "ladedata for 150 grs sierra MK i 308w med norma 11" osv for 24. gang de 2 siste årene. å alle gangene har man svart på tråden.

-at kammeret desverre har blitt mer og mer likt slik sluttstykket var på slutten til tider. med mye dårlig kvalitet på postingene.

-vi har også hatt innlegg hvor folk som kommer med det jeg oppfatter som skjulte trusler i enkelte tråder. (Feks: "Hvis noen avliver hunden min kommer jeg til å bli kriminell")

-ikke synes jeg tonen er noe særlig god heller. det blir skrevet endel innlegg som virker som forsøk på å latterliggjøre eller ydmyke meddebattanter.

-paranoiaen og konspirasjonsteoriene enkelte har beskrevet tidligere i tråden kan jeg også se i enkelte tråder. sist husker jeg den fra en ulvetråd eller to.

det er nesten på dette nivået innimellom:

 

det hele blir litt som sako 3006 beskriver. en fest. plutselig blir noen høylytte. så blir noen ekstreme. å om du da sier de kansje kunne roet seg litt blir du sett på som en idiot.

 

men svaret på spørsmålene mine blir jo tilslutt at jeg kommer enda tilbake til kammeret. kansje det er fordi jeg har endel "venner" her. eller kansje det er fordi jeg avogtil lærer noe. eller fordi jeg har følelsen av at jeg avogtil kan hjelpe noen ved å svare på det de spør om (da føler jeg meg til nytte, det er en fin følelse innimellom)

 

men det er mindre og mindre engasjerende å komme tilbake. desverre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden, men det virker som om det er en del frustrasjon blant de erfarne brukerne angående gamle temaer som blir tatt opp på nytt.

 

Jeg tok jegerprøven for et år siden og har eid rifle i litt over et halvt år. Jeg er svært takknemlig for den hjelpen jeg har fått her på forumet og det har gjort det vesentlig lettere å komme inn i jakt/skyte-verdenen.

 

Samtidig har jeg også oppdaget at det er mange temaer som blir tatt opp flere ganger for dagen. Eksempler på dette er 6,5x55 vs 308 vs 30-06, tikka t3 plast eller brukanes?, hvliken demper er best? og hvor mye kan jeg kappe løpet.

 

Jeg tror at mange av disse trådene kunne vært fjernet dersom det hadde blitt skrevet et par gode artikler som kunne lagt på forsiden av kammeret.no. I bunnen av disse kunne det vært mulighet for å diskutere det aktuelle spørsmålet. Dersom det da hadde blitt laget nye tråder om samme tema kunne man henvise til artikkelen. Det finnes et par eksempler på utmerkete artikler, for eksempel intro artikkelen om kikkertsikter, artikkelen om MOA/MIL og artikkelen om 223.

 

Det finnes jo og lignende tråder for eksempel tråden om et ærlig review av glock pistolen. Dersom noen med god kunskap (kanske de eldre/gamle brukerne) hadde orket å skrive noen tilsvarende artikler hadde mange av oss nybegynnere fått mye kunnskap raskere, og dere hadde sluppet å svare på samme spørsmål mange ganger.

 

Et annet tiltak for å hindre mange tråder om samme teamet kunne vært at det kom opp en liten påminnelse om søke-funksjonen hver gang man trykket på "opprett ny tråd". Da hadde ihvertfall alle blitt klar over søke-knappen.

 

Hilsen Mads

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt Høggern. Kan vel ikke kalle meg gammel på forumet sjøl, med snaut ett og et halvt år her, men er da tross alt eldre enn mange andre. I løpet av den tiden synes jeg at jeg kjenner igjen mye av det du sier.

 

Hvordan/hvem/hvilken rifle, hagle, kaliber, kikkertsikte begynner jeg å bli rimelig lei for å si det sånn...

 

Det positive her er at en kan bli kjent med trivelige brukere. Har fått masse hjelp og nyttige tips og sågar en haug kaffekopper!

 

Vil nå gi litt ros til moderatorene da. Dere gjør en god jobb, og det er ikke mulig å se alt eller fjerne alt som er i nærheten av streken.

 

Kanskje en skulle hatt følgende melding på portalsiden?:

 

OM DU LURER PÅ NOE, SØK FØR DU SPØR!!!

 

Evt kunne den dukke opp som et blinkende "virus" midt på skjermen når man går inn på forumet! Gjerne et sekund eller to hvert kvarter... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den eneste måten å trivesi forumet over tid er å utvikle teflonhjerne. Jeg ser rett og slett ikke "Tikka T3 versus Howa" tråder, eller "forbedret elite eller mega til hjort" trådene. Det er bare en naturlov, tror jeg, at det finnes ikke så veldig mye nytt og spennende når man har vært med en stund.Det gjelder for øvrig alle emner.

Link to comment
Share on other sites

........... nei, jeg gidder ikke....... Ok da.

 

Hvorfor er jeg her?

Det er kjekt å hjelpe folk videre, andre har hjulpet, og hjelper meg. Derfor svarer jeg, på det jeg mener å ha noe fornuftigt å si noe om. Noe er av pur forbannelse over bonde hets og lignende uopplyst tull i samme klasse. Eller man lever i det lille fåfengte håpet, om at hamrer man lenge nok, så kansje noen flere hundeeiere skjønner og lærer seg å leve etter loven (i tilstrekklig grad til at man kan eksistere sammen uten å kivast). Resten er p.g.a at jeg er en pratesjuk kverulant, og slik er det.

 

Men først og fremst fordi her er så mange som har gjort alt jeg har gjort, og alt jeg vill gjøre før. Og kansje, om jeg spør fint. Og prøver å være snill, så kan jeg få ta del i deres visdom. Så jeg slipper å lære av egne feil.

 

Så please kjære mods, bli enda flinkere til å legge innlegg som er særs allmengyldige og informative som sticky (og for all del, rediger de for usakligheter først).

 

Kansje man kunne innføre en form for rangering av tråder? Slik at de kommer før opp når man søker?

Link to comment
Share on other sites

For søkefantaster har jeg nevnte dette tidligere, men det er i en del tilfeller vanskelig å anbefale søket på forumet.

 

Prøvde et søk på "30-06", svaret jeg fikk var:

"«30-06» finnes ikke i noen innlegg."

 

På google ga søket: "30-06 site:kammeret.no" over 2200 treff.

 

Er det mulig å erstatte forumsøket med google? I allefall bør det opplyses om google og site:.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg lurer på hvorfor så mange har sluttet å poste interesante tråder....kan det være kammerets styrets måte å håndtere saker? Som til eksempell organiseringen av årets kammersmell og alt bråket de klarte å stelle i stand der i forkant? Nei....ikke vet jeg...

 

Men en ting vet jeg at dette forumet har tapt seg og hva er gunnen til dette? Jeg poster ikke noe serlig mer selv og det har sine grunner. Ikke det at jeg tilførte noe serlig super kunnskap, men noe var det vel.

 

Det har vel noe med at mange tråder gjentar seg til det ulidelige.

Men når det gjelder disse 6,5 vs 308 vs 30-06 osv og alle disse andre trådene som gjentar seg selv, så kunne de vel ha blitt samlet i en kategori. Så en slapp alt det som gikk om og om igjen? Når det ligger 3 tråder om 223 på samme side, så blir verdien av kammeret utrolig lav....Dette er ting som bør bli tatt hånd om og kategorisert, så ny begynnere og andre som lurer kan bli henvist til.

Link to comment
Share on other sites

Vi er per no 6942 registrerte brukerar av Kammeret.no. Det er mange. Det er faktisk eit par-tre distriktskommunar...

Og det har ein del konsekvensar som vi berre må innsjå.

 

Vi har 6942 unike brukerar som alle har same "rett" til å poste.

 

Vi har 6942 ulike meiningar om kva kammeret er, kva det bør vere og korleis det kan bli betre.

 

Vi har 6942 ulike meiningar om kva som er nyttige innlegg, informative trådar. Og ikkje minst; kva som er søppel...

 

Kanskje forumet har blitt for stort? Det er ikkje lenger ein liten leikeplass der ei knippe ringrevar kan diskutere seg imellom og råde grunnen.

 

(Kvifor gidde eg å vere her?

Eg er her ikkje primært for å lære noko. Og ikkje for å lære vekk noko. Kammeret er ein plass kor eg møter mange likesinna folk. Der eg kan diskutere ting som eg er interressert i. Rett og slett fordi det i min daglege omgangskrets ikkje er so mange som har samme interressene på det planet som eg har.

Derfor vil eg truleg henge her so lenge eg har tid og mogelegheit til det.)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan/hvem/hvilken rifle, hagle, kaliber, kikkertsikte begynner jeg å bli rimelig lei for å si det sånn...

 

Jeg er fortsatt av den oppfatning at mange av disse trådene hadde forsvunnet hvis man hadde hatt et eget "testkammer" hvor man lot brukere skrive erfaringer og artikler om dette og hint. Jeg tror det ville ha vært et naturlig sted å lete etter svar for den som er ny og lurer på noe som er "gammelt nytt" for mange andre.

 

Ellers er jeg enig i mye av det som har kommet frem i de siste postene i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Så er det tendensen til at det blir lengre og lengre mellom virkelig gode tråder.
Hvis man ikke går lei "Sauer vs. Blaser","Hva som helst som har med Tikka å gjøre" etc. ja DA er det bekymringsfullt.
En annen ting som har slått meg (og flere ser jeg) er hvor ofte de samme temaene går igjen, ofte ubehjelpelig dårlig formulert (hvem demper, hvem salong, hvem rifle, og så teit Jens er siden jeg ikke kan jakte med bly).
Uansett hvor mange gode og konstruktive innlegg og tråder så er det enkelte fjortiser som skal ødelegge med sjikane og skittkasting, det gidder jeg ikke sitte og se på.
:arrow: Det hele er slik at jeg til tider mest har lyst til å sette meg ned å grine på vegne av den som har tatt seg tid og møye med å produsere noe han/hun vill dele med oss andre her inne.

:arrow: Kansje man kunne innføre en form for rangering av tråder? Slik at de kommer før opp når man søker?

:arrow: Hvorfor er jeg her inne? Men først og fremst fordi her er så mange som har gjort alt jeg har gjort, og alt jeg vill gjøre før. Og kansje, om jeg spør fint. Og prøver å være snill, så kan jeg få ta del i deres visdom. Så jeg slipper å lære av egne feil.

Overnevnte støttes.

 

Sako 30-06 :lol: +1

 

 

Eg vil vel heller tru kanskje at me snakker mest om den generelle bruker massen i dette tilfelle, iallefall etter det som eg har fått med meg. Meg fortalt så har enkelte brukere blitt piss lei av at dei til stadigheit blir kritisert i tråder, for bagateller og kun det å ha eit anna synstpunkt på ting.

Det er faktisk blitt ein aldri så liten trend å meine ting, om det lar seg være ting ein har peiling på eller ikkje, men det viktigaste er å få fortelle det til nokon. Smertelig nok er det ikkje alle som er interesert i den slags kritikk til stadigheit, og istadenfor å få kjeft kvar gong ein lager ein tråd, så lar dei rett å slett være å poste tråder..

 

Det kommer en tid på året, hvert år, der ønsket om å tilegne seg kunnskap, diskutere teorier og vente på årets høydare minker drastisk: Jaktsesongen. I denne perioden er det antageligvis flere som bruker ledige stunder ute, det gjør i hvertfall jeg.

 

Om mine bidrag har vert til nytte for svært mange er vel heller usikkert, men noe underholdning og nytte kan jeg ha produsert. Desverre er det noen gode grunner til å holde kjeft. Det største "udyret" jeg for mitt eget vedkommende har møtt på er når kammeret tar deg igjen utenfor internett. Jeg har ved flere anledninger opplevd at temaene på kammeret har tatt meg igjen i virkeligheten, to eksempler:

 

Kom i prat med hyggelig fyr på skytebanen under et ildopphør. Diskuterte litt frem og tilbake, og det viste seg at har var en "kammerat.no". Etter litt prat oppdaget han at jeg skøt med en Blaser. Etter en utasunering om hvor farlig børsa mi var fordi slike sprenges "støtt og ofte", ender det med at han uttaler "Jeg står i hvertfall ikke ved sidenav en Blaser på banen i frykt for å bli truffet av splinter når den eksploderer", og går sin vei. Jeg trodde slike holdninger var noe enkelte bråkjekke hanekyllinger hadde på nett der ingen vet hvem de er. Nå får jeg en sur følelse hver gang jeg den typen argumentasjon brukes på kammeret.no, samme om det er blaser eller fjellsko som diskuteres.

 

Den andre og sureste opplevelsen var i forbindelse med hagleammotesten. Greit nok at det finnes en haug med folk som skal syte på oppsettet og klage på hvorfor du ikke gjorde slik og slik. Men når det å publisere en slik test kan forsure stemninga fordi folk du møter sier at det er tull det du har gjort og beskylder deg for å lyve i stålhagels favør, da møter en veggen i forhold til det å dele resultat.

 

Slike opplevelser hjelper godt til med å nøre oppunder avmaktsfølelsen en får når to-tre sider med aktive tråder ikke avslører noe interessant. Da frister det mer å sitte alene og våt i regnet i skogen, med kald kaffe og ingen sjokolade, og en hund som spiser gress (i spy-mengder) i stedenfor å søke...

Link to comment
Share on other sites

I et forsøk på svar på det opprinnelige spørsmålet...

Derfor:

Emne: Når kan jeg begynne og skyte småvilt?

 

 

Aasum skrev:

da vil jeg påstå at det er du som har et problem og ikke vi som kansje skriver en bokstav for lite eller for mye!

det er jo dumt at man kansje "skremer" bort nye brukere på denne måten

Jeg har selv mottatt flere PMer fra moderatorer om og heller slutte å skrive om jeg ikke klarer og få med alle konsenantene rett og slett IDIOTISK!!!!

 

Hassel skrev:

Hva faen er det du innbiller deg at dette forumet er egentlig? En liten lekegrind som onkel har laget for deg slik at du kan komme med din fullstendige manglende evne til å utrykke deg korrekt, beskrive hva et problem er eller på noen som helst måte forklare hva du vil?

 

Jeg får faktisk ikke betalt for å forklare hva forskjellen mellom 12/70 og 12/65 er. Kanskje du burde ta et hint og skjønne at moderat orene faktisk prøver å hjelpe deg? Og om du tror det handler om en bokstav for lite eller for mye så er din gapende mangel på kunnskap enorm!

 

Sånn satt på spissen

 

 

 

Aasum

du burde ta sikkelig rena fart og skli vannrett inn i helvette!!!!

det er slike som deg som ødelegger her inne

 

Sannlig godt jeg fikk vite det til slutt da

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sluttet å mene så mye om rettskrivning rundt på nett,

folk blir hissige. Husker ikke om det var her eller sluttstykke jeg startet

en rettskrivnings-tråd en gang... Den ble ikke godt mottatt. :lol:

 

Er bare å fortie det når det ser ut som det er en beruset papegøye som har

skrevet det. :)

Link to comment
Share on other sites

Eg meinar personlig at det går an å skyve til sides rettskrivings problematikken. Såpass høgde bør me ha her inne, at me kan enten velge å svare vedkommende på det han spør om ( om det er forståelig i det heile tatt det han skriv ) eller rett å slett gje blaffen i å svare.

Hvis alle skal komme med kritikk, tips på rettskriving og drittslenging, så vil iallefall eg påstå at forumet blir IKKJE ein betre plass av den grunn.

 

Ellers så har eg forståelse for at enkelte her inne begynner å gå lei, samme tingene blir spurt om, søkefunksjonen er nok ikkje den beste. Men som enkelte har skrevet her, bruker du Google og søker etter f.eks , så skriv du i søkefeltet : Browning site:www.kammeret.no

Så får du opp alle emner under Kammeret.no som omhandler det du søker etter, då finn du det du leiter etter. Ellers så går det an å bruke søkefunksjonen her inne også.

 

Ellers så synst eg at enkelte bør også kunne gå litt i seg sjølv her, det hjelper ingen verdens ting å sitte på gjerdet å klage over ting, dersom du ikkje verken er interessert i å bidra eller gjere ting, for at dette forumet skal bli til det betre. Og ofte i trådene så er det om å gjere å berre skrive sin eigen oppfatning eller meining om ein ting, uansett om dette kan ha negative sider for diskusjonen eller tråden. Av og til er det faktisk ein fordel å holde fingrene vekke frå tastaturet. Som Hassel her over illustrerere i den tråden, så vil eg påstå at tråden hadde vært mykje betre om halvparten av innleggene der ikkje hadde vært skrevet i det heile tatt.

Det går an å la være å skrive også, det kan glatt være til det beste for enkelte situasjoner.. Det er rett å slett gratis å bruke sunn fornuft, rett å slett totalt gratis og uten bivirkninger også.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å sette en "kun lese poster" og bruk søk-knappen karantene på nyregistrerte?

I for eks. en uke.

 

Eller lage en slett innlegg-knapp og hvis 30 unike brukere trykker på den slettes innlegget.

Kollektiv opprydding av søppelinnlegg flertallet ikke ser nytten av.

 

Edit: Ser poenget i posten under, Online fps-spill har denne løsningen og resultatet blir mindre fools på serveren.

Kan kanskje ikke overføres til et forum.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er vel OT, men siden innlegget ligger her - tillater jeg meg likevel å svare.

 

En kollektiv moderatorfunksjon har jeg liten tro på, og lite sansen for. Det er et sett med moderatorer her inne - som etter min oppfatning gjør en god jobb. Videre er det i tilknytning til hvert innlegg en rapporteringsknapp, hvor man kan rapportere innlegg man mener er upassende, støtende osv.

 

Skulle det være så mye å gjøre her inne som moderator, slik at dagens moderatorkorps sliter med å rekke over alt, så vil det i mine øyne være bedre å finne noen flere moderatorer. Jeg vil mene at dette er en bedre løsning, enn å la "alle" brukere gå inn i et slags kollektivt moderatorkorps med anledning til å slette innlegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg brukar ikkje kammeret.no so mykje no lenger. Eg var aktiv på sluttstykke og ei lita stund på kammeret. Men interessen min for fiskestenger som skal haldast med ei hand, supplert med synkeliner og tubefluer blei so omfattande at interessen for våpen havna på eit minimumsnivå. Eg har pr dags dato ein Blaser i 6,5x55 og ei Remington 870 og syntes eg har akuratt det eg trenger, og er nøgd med det :wink:

 

Men eg er regelmessig innom her og leser likevell, når det er lavsesong for fiske, eller haust og hjortejakt. Men eg merkar at eg syntes det blir mindre og mindre matnytting å finne her inne.

Det første er at kunnskapsnivået har gått betrakteleg ned sia sluttstykketida, det ser ein på kva tråder som blir laga og kva svar som kjem på ymse spørsmål.

Det andre er at kvar gang nokon har vert på jakt og vil dele ei histore eller bilete med oss andre, so kjem der ein eller fleire bedrevitera og lager kvalm umiddelbart.

 

Det kan være eg fornærmar mangen no, men grunnen til at det er blitt slik, trur eg er fordi kammeret er blitt ei leikestove for ferskingar uten særleg våpenkunnskap eller jakterfaring. Det dei derimot har, er ein rykande fersk jegerprøvediplom, eit helvetes pågangsmot og ein klokkeklar agenda om å fortelje alle som gjerne har jakta i like mangen år som dei har levd, korleis dei bør oppføre seg og kva dei ikkje burde gjere på jakt.

 

Sjølvsagt bør ungdommar og ferskingar innan jakt også få ytre sine meiningar. Eg meinar ikkje at dei burde utestengast eller kneblast.

Men når dei i praksis ødlegger for andre slik at dei ikkje gidd bruke tid her inne, og samtidig ødlegger for seg sjølv, på den måten at dei som faktisk har peiling ikkje er tilstades når ferskingane lurar på noko, so burde noko gjerast.

 

Ein ungdom i 18års alderen er oppvokst med msn, fjesbok, nettby og andre kommunikasjonsmediar på internett.

Det er ein kjent sak at nettetikk blandt yngre ikkje er slik den burde. Av den enkle grunn at det er lett å være stor i kjeften, når ein er skjult bak eit nick og ikkje treng stå ansikt til ansikt å svare for seg når ein først har sagt noko. Det er liksom greit å være stor i kjeften når ein utalar seg på internett.

Det ser ein igjen her på forumet. Eg har fleire ganger lest tråder der folk har lagt ut historier og bilder frå jakta si og det kjem ein jypling med rykande fersk jegerprøve og brukar kjeft, fordi skuddholdet var for langt eller skuddplaseringa var ikkje slik jegerprøveinstruktøren har lært han/ho. Gjerne slenger det seg på 2-3 andre som også meinar at dette ikkje er holbart, det er uhumant, dyreplageri og gudane vete kva det ikkje er.

Med det ressultat at ein ser mindre og mindre av jaktbilder og historier her inne. Noko eg meiner er synd, for det aukar den totale opplevelsen av å være her inne, når ein kan lese andres historiar frå spanande jaktturar.

 

Men kva skal ein gjere for å løyse eit slikt problem? Eg veit ikkje, at moderatorane skal fungere som barnehageonkel, trur eg vil fungere dårleg. Ein må prøve og få fokus på problemet på ein eller anna måte. Slik at når 18åringen ser eit bilete av ein elg som er skutt i nakken so ser han det, tenker sitt men lar være å øydelegge tråden med eit surmaga oppgulp i beste bedrevitarstil.

 

Men korleis ein skal få dei unge og uerfarne til å skjønne at det også er til deiras eige beste at dei lærar seg å være audmjuke og av og til halde kjeft ovenfor dei som faktisk har peiling og jakterfaring, må være vanskligare en valget mellom Meopta og Zeiss :shock::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det kan være eg fornærmar mangen no, men grunnen til at det er blitt slik, trur eg er fordi kammeret er blitt ei leikestove for ferskingar uten særleg våpenkunnskap eller jakterfaring. Det dei derimot har, er ein rykande fersk jegerprøvediplom, eit helvetes pågangsmot og ein klokkeklar agenda om å fortelje alle som gjerne har jakta i like mangen år som dei har levd, korleis dei bør oppføre seg og kva dei ikkje burde gjere på jakt.

 

Ser ut som du har essensen her ja.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er nesten alltid generalen eller direktøren eller presidenten som får skylda hvis det går galt med et felttog, en bedrift eller en nasjon.

 

Og det nesten alltid generalen, direktøren eller presidenten som får æren hvis det går bra.

 

Sånn må det kanskje være.

 

Det nytter derfor ikke å skjelle ut den fjorten år gamle trommeslageren hvis man taper slaget.

 

Dette har noe med god ledelse å gjøre, og pedagogisk innsikt, ikke sant, Vinje?

 

mvh gg

Link to comment
Share on other sites

Hei Edward

 

Nå kunne jeg selvfølgelig sagt at med den holdningen til trommeslagere, så går alt i dass.

 

Men det gjør jeg ikke.

 

For Kammeret er ikke i ferd med å gå i dass. Tror jeg. Men den som tror at det er mulig å drive et slikt nettsted uten legge masse arbeid i det, tar feil. Det holder ikke bare å starte opp og tro at alt går av seg sjøl. I begynnelsen går det fint, men etter en stund vil det meste stagnere, og stagnasjon betyr tilbakegang.

 

mvh gg

 

PS1: Forøvrig kjenner jeg til generaler som hadde slått hvem som helst hvis han bare hadde tiltrekkelig mange trommeslagere. Og hadde klart å gjøre gode soldater ut av dem. Og det klarer man hvis man gidder å legge sjela si i det.

 

PS2: Egentlig er jeg ganske godt fornøyd med Kammeret, men jeg forstår at jeg også må bidra hvis det skal være liv laga for meg. Det nytter ikke bare å sitte og lese andres innlegg. Man må være aktiv, og da får man til tider noe igjen.

 

PS3: Den jeg er mest imponert over her på Kammeret er Hassel!

 

PS4: Jeg savner likevel enkelte, som Keith...

Link to comment
Share on other sites

Keith sluttet vel ikke helt frivillig, men at fyren er kunnskapsrik kan ingen ta fra ham.

Riktig hyggelig på tomannshand er han også, fant jeg ut i ferien.

Av alle personer og av alle steder i verden traff jeg på ham på Antiparos.

Vi ble like overrasket begge to når vi fant ut hvem den andre var.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være jeg fornærmer noen nå, men det

 

Syns det blir feil å legge ansvar for forringelse på "juniorene" - det er mer det at "seniorene" ikke har klart å opprettholde ønsket nivå ;)

 

Tenk over hvor mange forskjellige innfallsporter til jakt og skytesport som finnes, noen får det inn med morsmelka, andre oppdager det ikke før i godt voksen alder - mange et sted midt i mellom. (Nesten-) Alle er forskjellige, å lage en homogen masse ut av våpen, jakt og skytesportinteresserte i dette landet tror jeg er en vanskelig oppgave, vi må derfor tåle at interesser, nivå, ambisjoner og meninger differerer ganske mye her inne. Det at vi er runde i kantene er det som gjør at et forum som dette er samlingplassen for den eneste organisasjonen her i riket som taler vår felles sak.

Påtal gjerne uriktigheter, vis vei for de villfarne (noen her inne er veldig flinke til det forresten all ære til dem!) - det er IKKE mulig for nye brukere å orientere seg i alt som har foregått og blitt spurt om og forklart om tidligere på et forum som dette. Derfor syns jeg det blir brukt en del unødvendig tid på å sutre om søkefunksjoner og sammenslåing av tråder. Skal dere ha et oppslagsverk - lag en wikipedia, dette er et diskusjonsforum - da må det være lov å diskutere ting som også har vært diskutert før!

Link to comment
Share on other sites

For Kammeret er ikke i ferd med å gå i dass. Tror jeg. Men den som tror at det er mulig å drive et slikt nettsted uten legge masse arbeid i det, tar feil. Det holder ikke bare å starte opp og tro at alt går av seg sjøl. I begynnelsen går det fint, men etter en stund vil det meste stagnere, og stagnasjon betyr tilbakegang.

Jeg blir veldig usikker på hva du egentlig mener at ledelsen skal gjøre?

 

For min egen del er problemet at altfor nærme 100 % av trådene dreier seg om emner som enten aldri har interessert meg, eller som sluttet å interessere meg en gang etter den tyvende tråden om emnet. Kjedsommeligheten i de evinnelige gjentagelsene fører til at jeg, for min egen del, trykker browser-back, browser-back på minst 4 av 5 innlegg jeg er i ferd med å skrive. Og når jeg endelig klarer å trykke "OK" på en tråd, blir det på noe sånt metatull som dette....

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn som desverre er god til at Keith ikke er på forumet lenger. Hans stadige og fortsat pågående angrep på skyttersporten, (Det siste er at gutta i kongo sannsynligvis har blitt rekkrutert som leiesoldater via NFPS, samt hint om at NFPS er en Nazistisk organisasjon) gjør ikke at jeg savner ham så mye. Men han hadde mye god kunnskap om lading, våpen og mer til.

Link to comment
Share on other sites

Kammeret blir mer og mer som om man har hatt samme avisa på hytte dassen i mange år. Første gang leser man det man vil lese, det som ser intressant ut. De sakene med intressante bilder, intressante overskrifter. Etterhvert er de sakene lest flere ganger. Man vet hva som står der. Da er det over på de mindre intressante sakene. så blir de repetert. Tilslutt sitter man å leser gamle nyheter man har lest flere ganger før. Tilogmed TV-programmet for mandag 14.mars 2005 er lest mange ganger.

Det er da man innser at avisa ikke er så intressant lenger, men det er den eneste avisa som er tilgjengelig, så man ser nu fortsatt i den når man alt er på dass.

Link to comment
Share on other sites

det er IKKE mulig for nye brukere å orientere seg i alt som har foregått og blitt spurt om og forklart om tidligere på et forum som dette.

Joda, det er mulig. Søkefunksjonen er riktignok ikke alverdens men det er andre muligheter også. Som f.eks å leite litt.

Når en logger seg på forumet og ser 3-4 tråder om f.eks våpensøknad eller våpenskap i lista over nye innlegg, eller går inn på underforumet Lover og regler og finner 10 tråder om dette på 1. siden er det åpenbart at enkelte ikke gidder å leite litt. Enda tydeligere blir det når det er trådstarter første innlegg, lagt inn 1 min ettter at han har registrert seg. Da er det veldig tydelig at vedkomne ikke har giddet å gjøre en innsats selv for å få svar på spørsmålet sitt. Det vi sitter igjen med da er ei forside på forumet kun med emner som har vært oppe så mange ganger at de som kan noe om det ikke gidder å lese det lenger. Som f.eks: Hvilken demper? Hvilken kikkert? Kappe løp?

Og dette blir det bare mere og mere av.

Link to comment
Share on other sites

No kan enkelte her påstå det eine og andre om Keith, at han er ein kunnskapsrik mann det trur eg så gjerne, men desverre så hjelper all kunnskap ingenting, dersom ein bruker den eller formidler den vidare på ein dårlig måte..

Han var ganske sikkert til glede for mange, men eg veit at han også var til ein forbannelse og irritasjon for andre..

 

Ellers so er det ufattelig vanslelig å holde forumet samla, sånn at alle blir fornøyd, det trur eg dei fleste skjønner når dei tenkjer etter. Det står vel mange gode grunner til at dette skjer, og eg synst at Magnum_Mauser beskriv ein del av problemet, men det er andre som har også sine grunner til at fråfall skjer..

 

Å kun gje ungdommen skylda på ting her inne, det blir nok litt feil, men at det er eit problem, det er det. Hvis du leser enkelte blogger og utsagn som enkelte slenger frå seg, so ser du litt av gjenspeilinga her inne også. Dei trur faktisk at dette er normal oppførsel, og det er også litt av grunnen når dei står som eit spørsmåltegn etter å ha blitt moderert eller fått kjeft for dette.

 

Gundergerson, du kan gjerne skylde på styreformannen, men lista for at dette forumet skal bestå i ein form, det blir faktisk delvis tatt i det du har trykt OK på innlegget ditt. God ledelse og pedagogisk innsikt klarer aldri å overskygge ein bruker som er full i dritt og som har sjansen til å trykke på den OK knappen.. Å holde styr på 7.000 brukere her inne, det trur eg sjølv du skjønner er ingen lett oppgave for eit lite knippe på 10-12 kvinner og menn.

 

Som moderator her inne, så har ein ofte følt på kroppen, kor vanskelig det er å prøve å forklare ein bruker, at det ikkje er normal oppførsel å gå inn i ein annens stue for å sette seg til å drite.. Merkelig nok so er ein del av dei som eg har moderert, vært over ein alder eg vil absolutt påstå, at ein burde ha visst dette på forhånd, for lengst faktisk.. Så det er ikkje berre den yngre garde som har visse problem, det ligg stort sett over heile fjøla.

Men at intensiteten av innlegg og betreviter eigenskapen rår blandt ein del yngre, det har eg nok opplevd.

 

Og stagnere betyr ikkje tilbakegang, det betyr at ting stopper opp.. Det går verken fram eller bakover.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

det er IKKE mulig for nye brukere å orientere seg i alt som har foregått og blitt spurt om og forklart om tidligere på et forum som dette.

Joda, det er mulig. Søkefunksjonen er riktignok ikke alverdens men det er andre muligheter også. Som f.eks å leite litt.

Når en logger seg på forumet og ser 3-4 tråder om f.eks våpensøknad eller våpenskap i lista over nye innlegg, eller går inn på underforumet Lover og regler og finner 10 tråder om dette på 1. siden er det åpenbart at enkelte ikke gidder å leite litt. Enda tydeligere blir det når det er trådstarter første innlegg, lagt inn 1 min ettter at han har registrert seg. Da er det veldig tydelig at vedkomne ikke har giddet å gjøre en innsats selv for å få svar på spørsmålet sitt. Det vi sitter igjen med da er ei forside på forumet kun med emner som har vært oppe så mange ganger at de som kan noe om det ikke gidder å lese det lenger. Som f.eks: Hvilken demper? Hvilken kikkert? Kappe løp?

Og dette blir det bare mere og mere av.

 

Enig i at det ikke er noe stas å finne de samme temaene om og om igjen. Noe av dette problemet er vel foreslått adressert på denne måten, uten at det har kommet noe svar fra styre og stell etter hva jeg kan se. Jeg tror man kunne løst mye av dette problemet ved å lage en del generelle artikler om dette og henvise dit før slike gjentagende tråder ble stengt. Så kunne artiklene utvikles videre i fellesskap når det blir avdekket at det er noe som mangler.

 

For å balansere forrige avsnitt vil jeg også si at jeg tror det vil være utelukket å tro at noe som dreier seg om holdning eller atferd utelukkende kan endres med teknologi i forhold til temaet som diskuteres her :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...