Jump to content

Hvorfor er de "gamle" brukerne borte ?


Guest graahund

Recommended Posts

Veldig bra Morten. Og veldig bra Askeladden.

Ting går rett vei.

 

Det har vært nevnt før, men kanskje det hadde vært greit med et "Antikk Kammer" (GGG kammeret)

 

Tanken min er da en del av forumet hvor alle har leserettigheter, men kun litt erfarene brukere kan poste.

 

Da ville folket (i min utopi) ha mulighet til å legge ut tråder uten at de avspores av distraherende spm.

 

Kanskje vi i en fjern fremtid til og med kan ha en interessant 6,5x55 diskusjon.

Eller en jakttråd som ikke øyeblikkelig sklir ut....

 

Man kan jo drømme 8)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som helt fersk forumbruker er det ikke moro å bli møtt med "Bruk søkefunksjonen!". Det blir mest sannsylig det eneste besøket fra denne nye og håpefulle brukeren..

Jeg kan forstå det - littegrann. Jeg kan også veldig godt forstå at ikke-fullt-så-ferske* forumbrukere fyrer av den kommentaren der når spørsmålet stilles for 200 gang, eller blir møtt med den sjarmerende "gidder ikke søke, men du har jo plikt til å tjene meg uansett". Jeg forstår det veldig godt, og ikke bare littegrann.

 

Fra 23 oktober til i dag har vi følgende trafikkstatistikk fra Google Analytics:

 

besøk: 221 299

sidevisninger: 2 631 122

unike besøkende (forskjellige): 45 159

 

Dette er altså på 1 - én - måned. Jeg har ikke tallene på andre, tilsvarende norske grupper, men vet du hvilke som er større enn dette? Det vises med andre ord gjennomsnittlig mer enn en side pr sekund når vi i skrivende stund har rundet 7200 registrerte brukere. Jeg legger for ordens skyld til at det tallet er temmelig reelt ettersom moderatorene daglig pælmer ut bots og andre falske registreringer.

 

Hovedpoenget mitt er at de som har vært her en stund kjeder vettet av seg når de ser at omtrent samtlige tråder med bevegelse i er diskutert en dullion ganger tidligere. jeg kan ærlig talt godt forstå at de går lei og tar lange pauser.

 

 

* altså De Gamle brukerne

Link to comment
Share on other sites

Søkr funksjonen er fin den, og nyttig.

Men som urgammel bruker harjeg begynt å endre litt i mion holdning til nye tråder med gamle spørsmål. Jeg tror kanskje at Jegerjente har et poeng eller to. Vi slenger muligens dørra litt vel hardt i trynet på ferskiser. Den andre siden av saken er jo ikke bare gjentakende spørsmål, men utrolig dårlig formulerte spørsmål og dårlig "attitude" som fremkommer enkelte ganger. For min del er det altså passelig greit å svare på gamle spørsmål, så lemge de er stilt på emn grei måte og mulige å svare på....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Hassel har et vesentlig poeng. Gamle spørsmål, i en ny form - kan trigge nye svar på gamle spørsmål. Men, det handler om at trådstarter også må være villig til å legge litt arbeid ned i å stille et noenlunde fornuftig spørsmål. Og, selv om de gamle er lei av å diskutere ulv, 6,5 på elg - og håndvåpen andre steder enn på skytebanen, så skal man ikke se bort fra at nye brukere også har godt av å gå gjennom disse øvelsene.

 

Edit: Og for ordens skyld, siste uka har også jo også vist at det å stille nye spørsmål vedrørende gamle sannheter kan være riktig, og bringe frem ny kunnskap. Jeg tenker da primært på diskusjonen rundt jakt med hagle, og hva som der kan defineres som akseptabel avstand.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av "ekspertene" på norges største helsenettsted. Jeg/vi har forlengst droppet ønsket om utstrakt bruk av søk-funksjonen på eget nettsted. Vi aksepterer at nye brukere gjerne vil stille sitt eget spørsmål når det passer dem. Vi yter service og svarer på spørsmålet selv om det er stilt 100 ganger før.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, som sagt, at innspillene er bra. Jeg håper at de heretter kan rettes til styret - vær sikker på at et hvert styremedlem er en del av en organsisasjon som vil kammerets beste.

 

DET er hva som virkelig betyr noe - ikke vedkommendes posisjon i styret. Det viktige er at styret får tak i hva det handler om. Er det konstruktivt og gjennomførbart (som jeg synes dette er) vil det havne på styrets agenda - om ikke annet for en behandling i styremøte for å avgjøre hva som skal skje videre.

 

Godt. Du viser at dere følger med, og du viser at også Styret ser på Kammeret.no som en ”organisme” som hele tiden må være i endring, og utvikling. Videre synes jeg det er godt å se at Styret er klar på at når det gjelder Kammeret.no sin videre utvikling, så må dette skje i et samspill mellom brukere og Styret – men at det likevel er Styret som har ansvaret for prioriteringer og for å fatte vedtak vedrørende denne utviklingen.

 

Jeg har drøftet dette med noen andre i styret, og responsen på innspillene deres er udelt positiv. Det derimot de aller fleste er klar på, er at ingen har kapasitet eller ork til å gjøre dette selv - brukerne må gjøre det aller meste av arbeidet.

 

Det er godt å se at forslagene som er fremmet, både i denne tråden og i andre tråder her inne i ”Forslagskammeret” blir godt tatt mottatt av Styret. Jeg tror også det er riktig at brukerne her inne vil måtte gjøre mesteparten av jobben, men det tilliger likevel (i mine øyne) Styret å initiere, prioritere, fatte avgjørelser, legge forholdene til rette – kort sagt, stake ut kursen og bidra til at all kompetansen som finnes her inne kan bli systematisert til beste for alle.

 

Men forslaget er kjærkomment - og helt i tråd med styrets intensjoner. Dette er desverre en av tingene som har skiftet til lavere prioritet og blitt værende der - fordi det stadig dukker opp andre gjøremål. men nå har vi altså muligheten. Wiki kan jeg filla om bortsett fra å bruke det, så der er jeg ute av det tekniske bildet. FAQ-er kan jeg, men har ikke tid. Dette blir behandlet i neste styremøte (om ikke lenge), og da skal vi forsøke å banke en krav-spec til en minimumsstandard med hensyn på språk og innhold. Jeg foreslår at du/dere drøfter dette så fort som mulig - åpne en ny tråd, diskuterer tekniske løsninger og presenter gjerne hvilke(n) som er best egnet og enklest å vedlikeholde. Både FAQ og Wiki blir vel noe rotete? Så dersom dere fixer Wiki, ser i hvert fall ikke jeg noe som helst problem med å bruke nettopp den løsningen. Det ville vært flott om dere kan diskutere dette og levere en foreløpig innstilling i løpet av uken.

 

Jeg er tidvis en utålmodig sjel, men jeg har også gjennom bitre erfaringer lært at det kan være lurt å noen ganger bruke litt tid – før man agerer. Det går en rekke diskusjoner her inne for tiden, både om Wiki, FAQ, redaktører – og andre ting. Du skal ikke se bort fra at det kan komme konkrete forslag, enten på den ene eller den andre måten. Men, jeg kan i hvert fall ikke garantere at jeg (eller noen andre for den del) leverer noen innstilling i løpet av uka. Vi er antagelig enig om at skal man levere noe slikt, så er det bedre å gjøre det litt ordentlig, enn å bare vrenge ut av seg noe? :)

 

Så antar jeg at Styret vil gjøre de vurderingene som de finner naturlig å gjøre, men sett fra mitt ståsted er jeg ikke sikker på om det mest naturlige stedet å begynne er å definere språklige minstestandarder – selv om jeg er enig med deg i at en minimumsstandard må det være. Både i forhold til kvalitativt innhold, og i forhold til språk og fremstilling.

 

Ellers må jeg også si at jeg synes det er godt å se at vi synes å være enig om det meste – også en egen ”redaksjon” som tar ansvar både for å initiere faglig innhold, og for å kvalitetssikre det som ligger ute.

 

De Gamle blir borte med jevne mellomrom - det har bestandig vært slik i levende fora. Men de fleste kommer tilbake igjen(…)

 

Om jeg også skal driste meg til å svare på det opprinnelige spørsmålet fra trådstarter, så tror jeg de gamle er borte fordi de har funnet annet å bruke tiden sin på. Så enkelt er det. :o

Link to comment
Share on other sites

Vil berre skyte inn:

Eg vil tru (i alle fall nesten alle) i styre og moderatorkorps følger denne tråden ganske tett. Og tar alle innlegg her til etteretning. Men det er nok ein type tråd kor vi les mykje og postar lite, og derfor kan det sjå ut som om vi ikkje er her.

 

Det har komme veldig mange gode innspel i tråden. Utfordringa er at kvar enkelt brukar naturleg nok har sine ønsker og si oppfatning og derfor sin "fasit" for korleis ein skal møte denne problemstillinga. Men det er ei utfordring som Styret, med hjelp av mod-korpset, tar på alvor. Og det blir jobba med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobbet for noen år siden som admin på "Norges største nettsted for kvinner", Kvinneguiden.no. Mange brukere, veldig ofte de samme spørsmålene til admin. Til slutt begynte jeg å bokmerke og lagre svarene mine. Kom det et spørsmål jeg hadde svart på før hentet jeg bare et relevant svar ut fra "lageret" og limte det inn som svar. Enkelt og raskt, og alle var glade. Ikke minst jeg selv, som slapp å skrive det samme ommat og ommat. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noe som slo meg er at dette kunne like gjerne vært en tråd her inne:

http://vgd.no/sport/vintersport/tema/1526962/tittel/hva-sa-mueller-boekkos-framtid/side/8

 

Bare et lite sitat og ganske så treffende:

Når jeg leser slike innlegg, forstår jeg at det er viktig for mange å være anonyme på VGD og andre debattforum. Det forstår jeg godt. Det vil jo være et sosialt selvmord å stå frem med fullt navn under et slikt oppgulp av komplekser og hat som denne XXXX gjør. Jeg blir periodevis bekymret over den mentale helsetilstanden til enkelte på VGD, om de virkelig mener det de skriver.

Link to comment
Share on other sites

Undertegnede og Askeladd har prøvd å hente opp denne og andre tråder her inne på ”Forslagskammeret” – og oppsummert dette i en ny tråd vi har kalt kammeret.no – veien videre, som også er publisert her inne på ”Forslagskammeret”.

 

Vi håper det er flere som vil bidra til å videreutvikle de forslagene vi kommer med i denne tråden.

 

 

Edit: unødvendig å omtale meg selv i tredjeperson..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk flk og askeladden! Dette er gode greier! Gleder meg til å kikke på oppsummeringene deres, og jeg håper inderlig det er noen som har ork og tid til å organisere en wiki!

Angående en mentale helsetilstanden, så er det nok sånn at med over 5000 medlemmer så representerer kammeret.no et tverrsnitt av befolkningen. Det vil si at 1 av 4 her inne blir deprimert i løpet av livet, omtrent 1 av 5 får angst, det er mange med personlighetstrekk som er vriene, som alltid havner i krangel for eksempel, og noen med alvorlig sinnslidelse (psykoser osv). Videre vil det statistisk sett være like mange med lav IQ som med høy, og det vil være mange som vil andre mennesker vel og er opptatt av høflig omgangstone, og så vil det være noen som ikke er opptatt av at andre har det bra... Sånn er det bare. Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at brukerne av kammeret.no er anderledes enn folk flest, og blant folk flest er det slik at det er store variasjoner over hvordan vi er.

Men, internettfora er sårbare for at vanlige oppegående mennesker skriver ting de aldri ville ha sagt til noen ansikt til ansikt. Hvorfor det? Vel, sosialpsykologien har vist at to ting som preger nettfora kan bringer frem stygge ting i oss. Anonymitet og gruppekonformitet. Når ingen vet hvem du er, og du ikke kan spores/avsløres gjør man ting man ellers ikke ville ha gjort. Når alle de andre gjør det kan an få seg til å gjøre utenkelige ting.... Det er en viktig grunn til at et forum som vårt må ha klare regler for netikette, og et moderatorkorps som håndhever reglene. Det er dann og vann forumbrukere som hevder sin rett, i ytringsfrihetens navn, til å skrive det de vil om hvem de vil. Og det kan man jo gjøre spå sin egen hjemmeside. Men i forumet må vi ha regler for omgangstone som tar hensyn til rammebetingelsene, som tar hensyn til at det er fort gjort å oppføre seg dårlig når man ikke ser hverandre, og ikke står frem med fullt navn. OG jeg har snakket med flere av de gamle forumbrukerne som er drittlei av at de ikke kan skrive hvordan de jakter uten at det står et hylekor klart av moraliserende brukere som retter en harmdirrende pekefinger. Det er egentlig ganske surt å oppleve kritikklysten, og noen ganger forbløffende hvor lett det er å hive seg på en bølge av kritikk (gruppekonformitet). Dette er det vanskelig å regulere bort, og vi må ha en felles norm her for at det er høyt under taket skal vi trives, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

med over 5000 medlemmer så representerer kammeret.no et tverrsnitt av befolkningen. Det vil si at 1 av 4 her inne blir deprimert i løpet av livet, omtrent 1 av 5 får angst, det er mange med personlighetstrekk som er vriene, som alltid havner i krangel for eksempel, og noen med alvorlig sinnslidelse (psykoser osv). Videre vil det statistisk sett være like mange med lav IQ som med høy, og det vil være mange som vil andre mennesker vel og er opptatt av høflig omgangstone, og så vil det være noen som ikke er opptatt av at andre har det bra...
Dessverre ser det ut til at en del av de brukerne som Skaubjønn'en omtaler her har funnet noen fine jaktmarker: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=29475&p=328676#p328676

 

Det er tydeligvis ikke så lett for enkelte å se forskjellen på å rettlede latsekker og kranglefanter med hard hånd og på å rotte seg sammen i en hyeneflokk for å slenge dritt uten snev av konstruktivt innhold :evil: Jeg for min del er gjerne med på å oppdra nykommere, men jeg er ikke like begeistret for å hakke løs på en fersking til han gir faen og stikker. Og hvis man får en påpekning om at man har vært for hard på labben (ja, jeg har også fått det og tør å innrømme det!), bør man faktisk ta sånne ting til etterretning :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...