Jump to content

Hvorfor er de "gamle" brukerne borte ?


Guest graahund

Recommended Posts

Kjære Mauser68

 

Stagnasjon betyr faktisk tilbakegang, og det forstår du hvis du tenker litt filosofi og dialektikk. For hvis du står stille, går resten av verden videre og forbi deg, og resultatet for deg er tilbakegang. Dette er noe svært mange næringslivsledere har kjent på kroppen.

 

Men det er ikke så viktig, det som er viktigere er det du sier om at jeg "gjerne (kan) skylde på styreformannen". Nei, jeg skylder ikke på styreleder Morten Vinje, men den som tror at han ikke trenger god og vedvarende hjelp, pluss egen motor, til å drive dette nettstedet ut av den smule stagnasjon som råder for tilfellet, tar feil.

 

Jeg tror kanskje at ledelsen for Kammeret må bli noe mer dynamisk og drivende enn hva som er tilfelle for øyeblikket. Og husk en ting, utgangspunket for oss som skriver her er at pasienten skal bli bra, skal overleve, ikke dø. At Kammeret skal bli bedre, at flere deltar, at fjortisene lærer folkeskikk og skrivekunst, at vi lærer masse om våpen, skyting og jakt, at vi har det fint her inne, at vi treffer likesinnede, at folk sjøl luker ut ekstreme/fundamentalistiske/kriminelle holdninger før andre må gjøre det for dem, at vi er pedagoger og lærere og hjelper andre, etc, etc.

 

Husk at Kammeret ikke er en stillestående ting, men en prosess, og det er derfor jeg snakker om stagnasjon! Kammeret utvikler seg, av og til i takt med oss som deltar, av og til ikke, og av og til bør det ligge et hestehode foran. Det vil si være oppdragende. Men ikke moralistisk.

 

Jeg er opplært til aldri å sparke nedover, bare oppover. Og da treffer jeg nødvendigvis Morten Vinje. Nå tror jeg at Vinje (vi har aldri møtt hverandre og det er litt vrient å være på fornavn), tåler det. Hvis sparkene vel å merke ikke er av den antagonistiske typen, men er gjort i god mening og for å bidra til å redde pasienten. Og hvis det er noe jeg kan bidra med, er det bare å ringe.

 

Mvh GG

 

PS: Jeg visste ikke om de mørke sidene ved Keith, bare de lyse. Men noen mørke sider har vi alle...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå er det vel ca 105-6 innlegg uten at det har kommet et entydig svar på problemet. Og det er kanskje svaret, vi er alle forskjellige og går lei av forskjellige grunner.

Mange blir jo lei av norsk jakt og våpenpresse etter en stund også, selv om de bladene skal være kvalitetsikret med gode skribenter og redaktører.

 

Her inne er det jo "leserne" som skriver, så vi må vel godta at kvaliteten er variabel.

 

Det er vel ikke værre enn at om en går litt lei så er det jo bare å ta en pause for eventuellt å komme tilbake senere.

 

Å forvente at man skal ha topp underholdning hver dag, år ut og år inn her inne er vel å skru forventningene litt for høyt. Tenk på jakt og våpenbladene vi går lei, de kommer tross alt ut bare en gang i måneden.

Link to comment
Share on other sites

Påtal gjerne uriktigheter, vis vei for de villfarne (noen her inne er veldig flinke til det forresten all ære til dem!) - det er IKKE mulig for nye brukere å orientere seg i alt som har foregått og blitt spurt om og forklart om tidligere på et forum som dette. Derfor syns jeg det blir brukt en del unødvendig tid på å sutre om søkefunksjoner og sammenslåing av tråder. Skal dere ha et oppslagsverk - lag en wikipedia, dette er et diskusjonsforum - da må det være lov å diskutere ting som også har vært diskutert før!

 

Beklager at dette blir litt off-topic, men det er gjort i et forsøk på å bidra til å bedre på problemstillingen som er reist her:

(mods - full forståelse om dette blir slettet hvis dere synes jeg trekker strikken for langt;)

 

I et forsøk på å gjøre det du sier, nemlig bidra til å vise vei for de villfarne, vurderer jeg å opprette en samletråd for en del spørsmål som ofte dukker opp. Denne skal i tillegg (i alle fall til en viss grad) bidra til det du mener ikke er mulig for nye brukere - å orientere seg i det som er tatt opp tidligere. For å ikke knekke nakken kommer jeg i så fall ikke til å dekke mer enn ett underkammer, og hvis dette viser seg å bli godt mottatt får det bli opp til andre å dekke andre underkamre.

 

Tanken er at slike tråder kan legges som "sticky" tråder, dvs. at de blir liggende øverst i et underkammer, og at brukere og mods kan henvise nye (og evt. villfarne) brukere til disse trådene slik at de kan se om det finnes noe matnyttig der først. Jeg håper dette kan redusere behovet for duplikate tråder, slik at spørsmål adresseres i allerede eksisterende tråder og at dette bidrar til at andre tema blir mer fremtredende - forhåpentligvis til beste for alle parter.

 

Er det noen her som har tro på en slik tilnærming? For å holde denne tråden til topic kan jeg godt få tilbakemeldinger pr. PM :)

Link to comment
Share on other sites

Stagnasjon betyr faktisk tilbakegang, og det forstår du hvis du tenker litt filosofi og dialektikk. For hvis du står stille, går resten av verden videre og forbi deg, og resultatet for deg er tilbakegang. Dette er noe svært mange næringslivsledere har kjent på kroppen.

 

Ok, skjønner kva du meinte med det, eg tenkte kun på sjølve ordet, my bad.... :)

 

Når det gjelder styreleders rolle oppi dette, så er han ikkje stort sett sterkere enn det svakeste ledd uansett etter min meining, han og resten av styret er ofte avhengig av input og impulser frå både brukere og moderatorer, for å kunne forandre ting og gjere til det betre. :)

Og det er som i denne tråden viktig å ta opp ting, og komme med innspel, som gjer at me kan klare og leve her inne i lag, sjølv om det er stor spredning på alder, oppførsel og interesser.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner som jeg flere ganger har tipset om er de trådene MODS stenger og ber trådstarter fortsette i eksisterende tråd... Hvorfor i himmelens navn ikke slette den stengte tråden??

Den vil selvfølgelig dukke opp i et søk hos en som faktisk søker etter noe han lurer på. Når så vedkommende får treff på 912 tråder, og en mengde av de er stengt... Så trenger man ikke mange forsøk på å tippe hva resultatet blir. Det blir da startet en ny tråd... og neste man da får treff på 913 tråder/innlegg...

 

Vær så snill å begynn å kast søpla som blir stengt etter få innlegg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de ferske her inne, som nyter godt av akkumulert kunnskap og kompetanse – og som finner stor glede også av ”metadiskusjoner ”som går her inne. Jeg kan ikke svare på hvorfor de gamle er borte, men det slår meg likevel at ”alt var så mye bedre før”. Dette er selvsagt ikke noe isolert KammerProblem™ alt var som kjent mye bede før.

 

Jeg vil likevel gi noen kommentarer, og komme med noen konkrete forslag som i mine øyne kunne bidra til at Kammeret ble enda bedre – uten at jeg på noen som helst måte har forutsetninger for å vite om dette ville bety at de gamle kom tilbake.

 

1. Tøffere moderering.

Jeg har sansen for prinsippet om brukerstyrt innhold, og at alle i utgangspunktet skal ha de samme rettigheter i forhold til å legge ut innlegg her. Men, vi ser alle innlegg / spørsmål her inne hvor det ikke er satt i sving en eneste hjernecelle før innlegget skrives.

 

Min påstand er da at som ny her inne, så ser jeg disse innleggene – og hvorfor i all verden skal ikke jeg også skrive slike innlegg / spørsmål da? Uavhengig av hvilken vei et slikt fora går, så vil dette virke selvforsterkende. (Hvilken paraply skal jeg kjøpe.) Tøffere moderering er et virkemiddel, det andre virkemiddelet følger i punkt 2.

2. FAQ tråder, eventuelt FAQ – kammer

På en helt vanlig dag kan det ligge 3- 4 tråder på ”siste innlegg listen” som omhandler hvilken rifle en eller annen bør kjøpe. Ofte innlegg som stilles spørsmålet på to – tre linjer, og svarene er like lange. Disse spørsmålene kunne flyttes over i FAQ kammeret, og ryddes bort fra ”siste innlegg listen” på samme måte som ”kjøp og salg” kammeret er borte fra denne listen.

 

Jeg tror dette ville kunne bidra til å heve debatten i resten av foraet. Dernest burde noen som er mer kompetent enn meg prøve å lage FAQ tråder innenfor hvert av hovedkammrene. Da kanskje spesielt rifle, pistol og haglekammeret – da det er her ”hvilken skal jeg kjøpe” spørsmålene kommer. (Ja da, jeg har også spurt om dette jeg også).

 

3. Kvalitetssikring - bevist, kompetent og målrettet jobbing.

Det finnes enorme mengder kunnskap, kompetanse og unike erfaringer blant brukermassen her inne. Dette er kunnskap som jeg ikke opplever at Kammeret klare å utnytte godt nok. Bare gjennom det som allerede er skrevet her inne, ligger det stoff nok til flere lærebøker.

 

Det er da lett å skyve ballen over på Moderatorne eller Styret, som like gjerne kan kaste ballen tilbake og si at dette er brukernes ansvar å systematisere eller gjøre seg nytte av. For all del, det har de selvsagt rett i. Men, hva om Styret drøftet dette, definerte en handlingsplan for å systematisere kunnskap og erfaringer?

 

Det trenger ikke å bety at Styret skal gjøre denne jobben på egenhånd, men kanskje Styret starte prosessen? Prioritere i forhold til hvilket stoff som det skal jobbes med først, og dernest henvende seg til brukere her inne med spesiell kompetanse innenfor det gitte området, og høre om disse kan påta seg å skrive en artikkel om stoffet?

 

Betalingen trenger ikke å være annet enn ”heder og ære”, men kanskje ville det føles enklere å påta seg en slik jobb om man faktisk ble bedt om det? Så kan det samtidig etableres en liten ”redaksjon” som kvalitetssikrer det som skrives, på den måten slipper ”forfatteren” å være den som får all julingen eller all kritikken - og man slipper å stå i stormen alene.

 

4. ForumTrollet™

ForumTrollet™ har slått meg som veldig aktivt, også her inne. Dette kommer til uttrykk på mange måter, men det som faktisk har slått meg som rarest, er hvordan Voksne Barske Macho Menn bruker denne arenaen til å komme løpende med sutring i så stor grad som de gjør. Støvelen min lekker, bikkja til naboen bjeffer, saksbehandleren i kommunen var på ferie… Ja, hva så? Hva f*** skal vi andre gjøre med det? Igjen er vi over på kultur, og hva som er akseptert. Denne type sutring skulle jeg ønske meg at vi ble kvitt.

 

5. Bevisstgjøring hos den enkelte bruker.

Hassel har fått skryt i denne tråden før, jeg vil også berømme Hassel. En ting er at han er kompetent, og at han villig deler av sine erfaringer og kunnskaper – men han evner også å være prinsipiell og slår ned på feilaktige antagelser. Når noen skråsikkert hevder at man bare har lov til å eie 10 våpen, så kan du banne på at Hassel er tre tastetrykk unna – for å rette opp. Dette trenger vi mer av, men vi trenger også flere. Flere som sier fra, flere som kvalitetssikrer, flere som bidrar. Jeg skal gjøre så godt jeg kan, men med min kompetanse er det begrenset hva jeg kan bidra med. Jeg, og mange med meg, trenger at dere som er mer kompetente bidrar. Så skal jeg suge til meg, og bidra der jeg kan etter hvert.

 

6. Moderatorer, styret og kanskje også redaktørkorps?

Jeg synes moderatorene gjør en god jobb, hva Styret holder på med har jeg strengt tatt ikke noen særlig oppfatning av – verken i positiv eller negativ forstand. Men kanskje det også skulle finnes et redaktørkorps, som tar et ansvar for faglig innhold?

 

Da vil dette kanskje i større grad utvikle seg til et debattfora, til et fora for å utveksle erfaringer og dele kunnskap – istedenfor å gå i retning av å være et spørsmål og svar fora – som det tidvis kan fremstå som i dag.

 

Dette var mine 2 cent i dag, avslutningsvis vil jeg si at for min del har Kammeret vært en gullgruve. Jeg har funnet mye nyttig og godt stoff her inne, for mine omgivelser har vel Kammeret vært en plage. Jeg har brukt alt for mye tid her inne siden jeg oppdaget Kammeret i august – men det har vært mange timer i veldig hyggelig selskap.

 

ps. Og ja, "flk", jeg synes det er en god ide med FAQ / samle tråder. :)

Link to comment
Share on other sites

For å gi graahund et svar på trådstart:

 

For min del har jeg rett og slett gått lei. Etter over 2/3 av livet mitt i gamet har det blitt for mye gamle mannfolk, bastante meninger, suverene skyttere og jegere, for liten tillit, for liten tiltro og ja - for mye typisk gubbe-klubb.

 

Det kommer stadig nye damer til, men mange av disse er jo så redd de gamle gubbene at dem nesten ikke tør å møte på treningskvelder - og vil aller helst ha egne treningskvelder for damer. Det er jeg sterkt imot så det er sagt - men det ligger vel litt i lufta hvordan ting ser ut, når de som har interessen ikke tør.

 

For min del er saken der enkel med at jeg har vært med siden jeg var 7 år, har 23 NM i jaktskyting, hvor det har blitt alt fra nest siste plass, til gode plasseringer. Men selv om jeg har stått på, jobba både med meg selv som skytter, og jobbet aktivt i jakt&fiskemiljø, så har jeg skjelden fått den respekten som naturlig burde ligge der (les generell folkeskikk), mangel på tillitt, og må alltid se opp på de suverene. Det toppet seg i den lokale jakt & fiskeforeninga i fjor, og jeg trekte meg fra alle mine tillitsverv. Samtidig har det dratt med seg interessen til å skyte. Fra å ligge på topp i jaktfelt - til nå å ikke ha lyst til å skyte.

 

Jeg er av typen som ikke uttaler meg med mindre jeg føler jeg har noe jeg skulle sagt - og uttalelser er da på MINE meninger og MINE erfaringer. Jeg har ikke uttalt meg aktivt i noen tråd på LENGE, før enn de siste dagene i tråden ang. hund/los/postere på annen manns los. Her har jeg opplevd det som har skjedd så alt for mange ganger når jeg har uttalt MEG, men MINE meninger, og MINE erfaringer: setninger og ord blir plukket ifra hverandre, og tatt ut fra sammenheng - for så å kommenteres tilbake på meg som person - f.eks. at jeg ser på meg selv med mer verdi og mer rett fordi jeg jakter med hund, at jeg gjør beslag på skogen og viltet, at jeg har mine egne regler inni hodet mitt osv... Ja, jeg er på et forum, jeg tåler tilbakemeldinger og det å bli sagt i mot - men da synes jeg at det skal ligge på saklig grunn - og ikke ta ett ord fra ett innlegg, og et annet fra et annet innlegg. skal jeg drive på slik, så kommer jeg ALLTID til å få det svaret jeg ønsker meg.... ;-)

 

Jeg har fått en del tilbakemeldinger på bastante meninger - og ja, jeg står for mine meninger - men jeg gjør meg ikke opp så mye til mening med mindre en sak interesserer meg, og jeg føler at jeg har noe å bidra med, enten det er på godt eller vondt. Jeg har respekt for andres meninger, og håper og ønsker at den er gjensidig.

Og ja; når en er oppvokst med å prate skyting og jakt med de som kunne vært bestefaren din, så får man bastante meninger - når man har meninger. Så ikke klag: dere har vært med å lære meg opp ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg ser du tar inn paraleller fra skyttermiljøet der du er/var. Det blir vel ikke relevant i denne sammenheng. Ellers kjenner ikke jeg meg igjen i dette. I det skyttermiljø jeg vanker så blir damene tatt meget godt imot. Så til topic : Det at man har meninger og må tåle pepper en gang i mellom er vel bare sundt, tror ikke det har mye med forsøplinga av kammeret som det har blitt skrevet mye om i denna tråden og gjøre. Hvis du føler deg så dårlig behandlet her inne så du velger og utebli av den grunn, synes ihvertfall jeg det er meget synd. Du hadde mye bra og bidra med :D. Og det har du vel enda om lysten melder seg igjen. Kom igjen "hyper" vi trenger deg. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Br Innlegg hyper (og Askeladd og mange andre)

 

Hva med å fornye denne tråden litt og snu spørsmålet litt på hodet:

Hvorfor er de som er her, her?

 

(nå driver jeg å studerer ting hvor de digitale samfunn / web 2.0 osv er svært aktuelt, så jeg håper det rettferdigjør at jeg bruker tid på kammeret i dag også... istedet for å lese pensum... :P )

 

Når det gjelde det digitale skyttermiljøet i Norge har jeg hengt med siden no.sport.skyting dagene (det er fler en meg som husker den tiden her tror jeg) via sluttstykket og så til kammeret (Som jeg var Utrooolig skeptisk til i begynnelsen husker jeg, var vel Evert som lurte meg hit.) og en av de tingen jeg mener å ha observert er at alt går i bølger. Noen perioder er det mye piss og vas, andre ganger er kvaliteten på mye av innleggene ypperlige og noen ganger er det god blanding Pr i dag syns jeg det er det siste. Roe sin Jakthistorie fra skottland er vidunderlig, diskusjonene om øl og whiskey er koselige, og når folk spør om hjelp til våpen typer er det alltid hyggelig å kunne hjelpe.

 

Ja, jøss jeg er flåsete, useriøs, sur og til og med dustete (og kan ta feil) i blant men dette er et sosialt sted, et sted hvor jeg kan menge meg med folk som er vagt interessert i det samme som jeg. Jeg har gode venner her som jeg henger med IRL (In real life) Skytter kolleger som de alltids er hyggelig å treffe, og folk jeg setter stor pris på som jeg faktisk ikke aner hvem er i virkeligheten.

 

Men det går i bølger for meg også. I det siste har jeg hatt anledning (Selv om jeg vel strengt tatt ikke burde) til å være mye på kammeret. Jeg er heltids student og bor desuten i Nederland for tiden så det er kos å ha kontakt. ANdre ganger har jeg hatt dårlig med netttilgang og dermed mye mindre anledning og driv til å være på kammeret. Men for meg så er kammeret et sted hvor jeg kan drikke kaffe, slarve og dele mine meninger og lære en del selv. Jeg mener også at Kammeret og NOJS har en annen viktig funksjon og det er å representere skytternorge på godt og vondt, og derfor er jeg knallhard på enkelte saker som jeg mener mye om.

 

Ferskingen våre... og hvilken spørsmålene.... Den oppvoksende generasjonen er ikke så frekke og atale som vi tror. De har oppvokst i en digital Verden hvor svar er det du får når du spør noe (Google) eller Noen (Læreren). Får du ikke det svaret du vil ha, ja da spør du rett og slett på et annet sted. I denne verden hvor anonymitet er viktig (Det er jo det vi tuter øra deres fulle av) ligger dritt slenging og det vi oppfatter som negativ oppførsel løst. Det er deres samfunnsform. VI lit feitere brukere (Eh... Eldre?) bør da anstrenge oss for å veilede, ikke angripe og kritisere (Ikke like let alltid det nei, skrev han, full av selvinnsikt) - Det er litt et klassisk tilfelle av "tilgi dem, de vet ikke hva de gjør"

 

At man blir lei av folk som ikke anstrenger seg for å komme med spørsmål det går an å svare på, eller stiller samme spørsmål om og om igjen er irriterende nok, både i virkeligheten og i cyberverden, men en naturlig ting. Om fem år er det kanksje Raberen96 eller Aasum som kjefter litt på en nybegynner som er 14 og skal ha hagle til uspesifisert jakt, og forhåpentligvis gir de svarene som er riktige.

 

Jeg er her rett og slett fordi jeg liker det. Så langt... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du tar inn paraleller fra skyttermiljøet der du er/var. Det blir vel ikke relevant i denne sammenheng. Ellers kjenner ikke jeg meg igjen i dette. I det skyttermiljø jeg vanker så blir damene tatt meget godt imot. Så til topic : Det at man har meninger og må tåle pepper en gang i mellom er vel bare sundt, tror ikke det har mye med forsøplinga av kammeret som det har blitt skrevet mye om i denna tråden og gjøre. Hvis du føler deg så dårlig behandlet her inne så du velger og utebli av den grunn, synes ihvertfall jeg det er meget synd. Du hadde mye bra og bidra med :D. Og det har du vel enda om lysten melder seg igjen. Kom igjen "hyper" vi trenger deg. Mvh graahund

Jeg drar paraleller - for det er mye av de samme folkene, samme diskusjonene, samme meningene som går igjen over hele fjøla...

 

Det har blitt en utrolig mye bedre mulighet for damer å komme på banen ( i dobbelt forstand). Tror nok jeg hadde en litt tøffere start dengang - og det harde miljøet for en 12-åring har prega meg som person også. Det er fortsatt litt gutteklubb mange steder, og noe av det er nok bakgrunnen til at fler damer ikke tør å dra på banen (samtidig som jeg synes at mange av dem tar seg selv litt vel høytidelig, med å lage et større problem enn det som det nødvendigvis trenger å være) Nok om akkurat den saken.

 

Jeg tåler en del pepper, og det er klart man skal ha tilbakemeldinger. Men føler ikke at jeg blir tatt på alvår - og det gir ingen inspirasjon til å fortsette å prøve å gi noe givende til et forum når innlegg blir tatt ut fra sammenheng, en halv setning her og en halv setning der, så er det klart at man får det svaret man ønsker - eller i dette tilfellet ikke ønsker... Det synes jeg er litt dårlig gjort - men verden er nå engang sånn at ingen er like. Og det er på alle områder sånn at en kan ødelegge for mange. Sier ikke at noen har ødelagt noe, men det er prinsippet.

 

En del av grunnen til at jeg ikke er så aktiv lenger er nok det at lysten til å skyte er borte. Interessen er selvsagt der - og med litt trening så vet jeg jo også at jeg kan prestere. Vi får se nærmere januar/februar hva det blir til...

 

Og ja, det blir lenger og lenger mellom de gode trådene. Det er blitt mye spørre-tråder som er forholdsvis identiske, mye rare spørsmål også, for den del. Et tips her kan jo være å bruke chatten. Der er det som regel alltid noen med mye erfaring! Også kan vi jo la facebook ha retten til selvskryt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Til Askeladd

 

Meget bra, og konstruktivt!

 

Det jeg er mest redd for med Kammeret er at det kan bli litt snevert. Her inne er alle opptatt av våpen, jakt og skyting, men også av andre ting: Jeg spiller jazz, fotograferer, skriver bøker, leser om alt mulig, ser film, elsker damer, reiser i England, er opptatt av AMCAR, Telecaster, Precision bass og Smith&Wesson, etc, etc.

 

Det pussige er at på Kammeret finner jeg folk som er opptatt av de samme tingene. Ikke alle på en gang, men litt her og litt der. Hvorfor ikke diskutere musikk her inne? Eller pollitikk? Eller film? Eller moter for den saks skyld? Med eller uten utgangspunkt i det vi er eksperter på, nemlig skyting, våpen og jakt.

 

Derfor tror jeg at spalten Off-beat, nei, Off-topic, må oppgraderes, og kanskje andre innføres, mens enkelte eksisterende går inn. Hvis det skulle flyte ut, er det bare å stramme inn igjen.

Egentlig er det nå tid for å eksperimentere litt, prøve nye ting, og ikke vær redd for forandringer.

 

Og så var det styreleder Morten Vinje. Jeg har uhyre stor respekt for den jobben han har gjort med å stable Kammeret på beina. Han har fått oss gjennom de to første årene med flagget nesten til topps, men det er på mange måter to forskjellige oppgaver å være gründer og å være den som driver og utvikler prosjektet over tid. Men jeg har tro på at han med god hjelp klarer det andre også.

 

Nå er tiden inne til å være litt dristige og komme med mange konstruktive forslag. Morten og styret må delta i denne prosessen, oppsummere den, og sette ut i livet de endringene som virker fornuftige. Og gjerne noen ufornuftige også.

 

Mvh gg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er her fordi det etterhvert er mange "kjente" her, og jeg har håp om å lære noe av en tråd hver dag, hvilket jeg ofte gjør. Og jeg utveksler erfaringer omkring emner som interesserer meg.

- - - - - - - -

 

Det er grenser for hvor mye "siste innlegg"-lista kan fornye seg og bli interessant, men hvis vi alle forsøker å bidra med interessante innlegg, tråder og debatter så kanskje interessen holder seg også hos de "gamle".

 

Jeg får et bilde av en sky, type Cumulonimbus (tordensky) når jeg ser Kammerets utvikling fram til i dag. Under høytrykk har den utviklet seg og vokst og svulmet raskt, for så å nå et stadie av overutvikling hvor skytoppen flater ut og sprer seg i en homogen masse ut til sidene og forsvinner. Hvis ikke skyen får "påfyll" nedenfra i rota og beholde grunnstammen så vil den løse seg opp, som salig Sluttstykke gjorde.

 

Hjelp til ved å gi næring i form av interessante innlegg og tråder, kvalitet framfor kvantitet.

Link to comment
Share on other sites

For å ta utfordringen fra Hassel - hvorfor i all verden er jeg her?

 

I første omgang fant jeg veien inn på Kammeret, etter å ha Googlet ordet Glock. Etter noen omveier satt jeg plutselig å leste mange rare innlegg på Kammeret, både om Glock og om andre pistoler. Etter hvert fikk jeg også behov for å stille spørsmål, og hva var mitt første spørsmål? Jo, selvsagt handlet det om hvilke pistoler jeg skulle kjøpe.

 

Jeg fulgte tråden ”min”, og ble selvsagt også sittende å lese andre tråder. Etter hvert ble også en annen gammel refleks trigget, og jeg fant ut at jeg måtte hente opp en gammel interesse som har ligget i dvale alt for lenge – jakt.

 

Etter kyndig veiledning på Kammeret har jeg nå lagt beslag på en Remington 1100, og jeg håper å skyte mitt første reinsdyr neste høst (dog ikke med Remington’en). Strømeng kniven min, og Eberlestock sekken min hadde jeg nok heller ikke kjøpt, om det ikke var fordi jeg ble oppmerksom på dem – gjennom Kammeret.

 

Hva får jeg så ut av dette:

- Jeg lærer, mye.

o Om jaktutøvelse.

o Om våpen.

o Om amunisjon.

 

- Det er spennende og interessant å kunne lese om andres opplevelser knyttet til våpen, jakt og friluftsliv.

 

- Dette blir en ”sosial arena” som jeg trives på, sammen med mennesker som er over gjennomsnittet interessert (og kompetent) på områder jeg også er interessert i. (Jada, jeg beveger meg også ute i det virkelige livet, og forholder meg primært til mennesker jeg kan se inn i hvitøyet).

 

- Jeg får reelle brukererfaringer med våpen, utstyr, ammunisjon.

 

- Jeg nyter godt av spisskompetansen til folk som er MYE mer kompetent og interessert enn noen andre i min omgangskrets.

 

- Hjortekjøttet i fryseren har brått blitt mer spennende, og har fått en annen smak – etter å ha snublet rundt inne i Spiskammeret.

 

- Jeg får en smak av villmark, selv om jeg akkurat nå sitter på et kontor midt i tjukkeste Oslo (og ser ned på den forhatte trafikkmaskinen).

 

- Også er jeg også av den typen som synes det er morsomt å diskutere, noen ganger bare for diskusjonens skyld.

 

Kort sagt, dette er Artig Tidtrøyte.

 

(Men, som jeg skrev i mitt første innlegg. Det kunne vært enda bedre, med mer strukturert faglig innhold).

Link to comment
Share on other sites

At man blir lei av folk som ikke anstrenger seg for å komme med spørsmål det går an å svare på, eller stiller samme spørsmål om og om igjen er irriterende nok, både i virkeligheten og i cyberverden, men en naturlig ting. Om fem år er det kanksje Raberen96 eller Aasum som kjefter litt på en nybegynner som er 14 og skal ha hagle til uspesifisert jakt, og forhåpentligvis gir de svarene som er riktige.

 

Du har helt rett Hassel, og jeg tror nok vi må klare å leve med at de samme spørsmålene dukker opp igjen og igjen. Dessuten tror jeg vi snyter oss selv for mye konstruktiv dialog med nybegynnere hvis vi utelukkende brøler "SØK!".

 

Jeg drar paraleller - for det er mye av de samme folkene, samme diskusjonene, samme meningene som går igjen over hele fjøla...

 

Jeg er av samme oppfatning som deg. Kammeret er tross alt ikke noe annet enn et skyttermiljø på nettet. Det medfører at mye av de holdninger og meninger som man møter på banen nødvendigvis viser seg her også. Jeg har samme opplevelse som deg, dog ikke erfaringen med å være kvinne i et mannsdominert miljø, når det kommer til det jeg best kan beskrive som "stemningen" på norske skytebaner. Både når det kommer til rifle og pistol. Selv om jeg ikke er kvinne har jeg ingen problemer med å se at nettopp det kan være en utfordring. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har stått på skytebanen mens jeg gremmes over hvordan man velger å ta i mot en ny skytter av "det annet kjønn".

 

I likhet med deg mistet jeg lysten på å drive med skyting for et par år siden. Jeg valgte noe helt andelrledes (host, kremt, :roll: ) nemlig bueskyting. Selv om likehetene er større enn forskjellene mellom disse aktivitetene opplevde jeg det som noe helt annet på grunn av en faktor: miljøet. Hva var det som var anderledes? Jo, jeg opplevde det som mer innkluderende og positivt. I motsetning til feks pistolbanen var det få vedtatte sannheter og få "brumlebasser"/ "alfahanner" med markeringsbehov. Dette opplevde jeg som en mer positiv og trivelig atmosfære.

 

Så oppdaget jeg Kammeret. Jeg brukte mer og mer tid på dette forumet og jeg fant mye nyttig informasjon og hadde en opplevelse av at det var breddfult med kunnskapsrike personer som velvillig delte av sin kunnskap. Trangen til kuler og krutt ble vekket til live igjen og jeg har også hatt gleden av å treffe flere av medlemmene "i virkeligheten" Et flott sted å være! I alle fall i det første halvåret. Nå synes jeg det er en annen stemning her og jeg bruker stadig mindre tid på Kammeret.no.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tåler en del pepper, og det er klart man skal ha tilbakemeldinger. Men føler ikke at jeg blir tatt på alvår - og det gir ingen inspirasjon til å fortsette å prøve å gi noe givende til et forum når innlegg blir tatt ut fra sammenheng, en halv setning her og en halv setning der, så er det klart at man får det svaret man ønsker [...]

I og med at eg er ein av dei som har komme med litt tilbakemeldingar og kommentert dine meiningar, so vil eg gjerne få spele inn at eg trur du ser på dette på litt feil måte.

 

Årsaka til at du får tilbakemeldingar er jo nettopp at du i aller høgste grad blir tatt for alvor.

 

Viss eg ikkje hadde tatt deg og dine meiningar på alvor hadde eg ikkje brukt energi på å svare deg.

 

Det at folk brukar tid på å analysere innlegga dine, plukke dei frå kvarandre, for so deretter å komme med tilbakemeldingar er vel berre eit bevis på at desse folka har so stor respekt for deg som motdebattant at dei leitar febrilsk etter noko å sette deg fast på :wink:

Tenk berre kor mykje tid folk har brukt på dine innlegg!

 

Edit: Eg var først, Sako sa det kanskje betre. 1-1 ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

det gir ingen inspirasjon til å fortsette å prøve å gi noe givende til et forum når innlegg blir tatt ut fra sammenheng, en halv setning her og en halv setning der
Du får unnskylde at jeg klipper i innlegget ditt her også, Hypr, men for meg blir det lettere å vise hva det er i innlegget ditt jeg vil svare på. Det blir fort uoversiktlig hvis man siterer hele innlegg. På den andre sida kan man fort skamklippe et innlegg for å få det til å se ut som om du mener noe annet enn du egentlig gjør, men jeg prøver ihvertfall å finne en passelig mellomting mellom de to ytterpunktene. Det er en vanskelig balansegang, men det er ihvertfall noen av oss som prøver å være seriøse.

 

føler ikke at jeg blir tatt på alvår
Jeg kan selvsagt bare snakke for meg sjøl, men jeg tar deg så absolutt på alvor. Hadde jeg ikke gjort det, ville du ikke fått noe annet enn et flåsete svar, og det tror jeg ikke du har fått av meg. Dessuten -- unnskyld latinen -- dr*ter jeg i om du har utovertiss eller innovertiss, om du er seksten eller seksti. Det er hva du sier, hva du mener og hva du har å tilføre diskusjonen som har noe å si. At du blir motsagt betyr inni hodet mitt at du blir tatt på alvor. Det er en stor forskjell på å være uenig med noen og å ikke ta dem på alvor. Så kan vi diskutere til vi blir blå om formen på svaret er riktig, men som sagt: Fra min side er innholdet seriøst ment.

 

Hvis vi skal snakke om én bestemt tråd -- noe jeg tror du gjør -- synes jeg at du tilførte noe verdifullt i den tråden. Jeg er nok fremdeles ikke enig med deg, men at vi bryter meningene våre mot hverandre gir oss begge muligheten til å lære noe om hva den andre mener. I boka mi er det det viktigste formålet med en diskusjon. Så jeg for min del tar gjerne en ny, frisk krangel med deg :)

Link to comment
Share on other sites

At man blir lei av folk som ikke anstrenger seg for å komme med spørsmål det går an å svare på, eller stiller samme spørsmål om og om igjen er irriterende nok, både i virkeligheten og i cyberverden, men en naturlig ting. Om fem år er det kanksje Raberen96 eller Aasum som kjefter litt på en nybegynner som er 14 og skal ha hagle til uspesifisert jakt, og forhåpentligvis gir de svarene som er riktige.

 

Du har helt rett Hassel, og jeg tror nok vi må klare å leve med at de samme spørsmålene dukker opp igjen og igjen. Dessuten tror jeg vi snyter oss selv for mye konstruktiv dialog med nybegynnere hvis vi utelukkende brøler "SØK!".

 

Jeg drar paraleller - for det er mye av de samme folkene, samme diskusjonene, samme meningene som går igjen over hele fjøla...

 

Jeg er av samme oppfatning som deg. Kammeret er tross alt ikke noe annet enn et skyttermiljø på nettet. Det medfører at mye av de holdninger og meninger som man møter på banen nødvendigvis viser seg her også. Jeg har samme opplevelse som deg, dog ikke erfaringen med å være kvinne i et mannsdominert miljø, når det kommer til det jeg best kan beskrive som "stemningen" på norske skytebaner. Både når det kommer til rifle og pistol. Selv om jeg ikke er kvinne har jeg ingen problemer med å se at nettopp det kan være en utfordring. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har stått på skytebanen mens jeg gremmes over hvordan man velger å ta i mot en ny skytter av "det annet kjønn".

 

I likhet med deg mistet jeg lysten på å drive med skyting for et par år siden. Jeg valgte noe helt andelrledes (host, kremt, :roll: ) nemlig bueskyting. Selv om likehetene er større enn forskjellene mellom disse aktivitetene opplevde jeg det som noe helt annet på grunn av en faktor: miljøet. Hva var det som var anderledes? Jo, jeg opplevde det som mer innkluderende og positivt. I motsetning til feks pistolbanen var det få vedtatte sannheter og få "brumlebasser"/ "alfahanner" med markeringsbehov. Dette opplevde jeg som en mer positiv og trivelig atmosfære.

 

Så oppdaget jeg Kammeret. Jeg brukte mer og mer tid på dette forumet og jeg fant mye nyttig informasjon og hadde en opplevelse av at det var breddfult med kunnskapsrike personer som velvillig delte av sin kunnskap. Trangen til kuler og krutt ble vekket til live igjen og jeg har også hatt gleden av å treffe flere av medlemmene "i virkeligheten" Et flott sted å være! I alle fall i det første halvåret. Nå synes jeg det er en annen stemning her og jeg bruker stadig mindre tid på Kammeret.no.

 

Selv om miljøet og åpenheten for damer jevnt over har blitt bedre, så henger det fortsatt igjen mange steder. Det er vel også et tiltak fra NJFF sin side også, å få damer som tar jegerprøven ut på jakt - og da må dem naturlig nok innom skytebana på veien. Herover har stadig fler godt voksne damer tatt jegerprøven, men mange som man ikke ser på skytebanen for det. De aller fleste er veldig ivirige, og vil lære bort. Men igjen er det prinsippet med at noen ødelegger for alle. En veldig dominerende person i et miljø er nok til at andre styrer unna... Jeg tror nok jeg hadde sittet med et totalt annerledes inntrykk om jeg hadde kommet inn i miljøet nå. Samtidig hadde jeg nok fått en litt annen start: Jeg er medlem i hedmark& opplands største jakt & fiskeforening, og her satses det mer på å verve nye medlemmer, enn å ta vare på de man har....

 

Kammeret er en fin møteplass, og jeg har fått mye lærdom, mye oppgitte øyeblikk, men ikke minst gode bekjentskaper over hele landet. Likesinnede - og en gjentager er vel at diskusjonene går hardt, men egentlig har man stor omsorg for hverandre - i hvertfall de fleste :-)

Link to comment
Share on other sites

Vel, takk til både Sako 3006 og Vestlandsjeger.

Akkurat de punktene dere nevner på må jeg vel si at jeg ikke har tenkt så mye på, og jeg legger meg flat for det.

 

Vil riktig nok legge til at det ikke var noen av dere jeg mente med et hint om å bli tatt på alvor om den tråden - ift. å dele opp innleggene mine. Det var i samme område i tråden ja, men en annen bruker. Dere har refferert til hele setninger, og det er vel og positivt! :-) Men på eksemplet som satte det hele litt i kok for meg, så er det brukt en halv setning her, og en halv setning der. Og da sier det seg jo selv at grunnlaget til det som blir sistert blir absolutt feil - og det endte med en del kommentarer som heller går på meg, og ikke på sak.... Det blir ikke riktig synes nå jeg... Bare så det er sagt!

 

Og ja, bastante meninger, der har du meg. Og det bunner nok i at jeg har lært av å prate med de gamle mannfolka i miljøet - der sier man ikke sin mening om det bare er noe man synser om, noe man tror og ikke har erfart sjøl, etc... Da får du så øra flagrer...

Litt off topic, men... Et klassisk eksempel for mitt vedkommende var det å diskutere en sak med en kar. Stort navn i området, forsåvidt. Han motsa meg noe gæli - så øra flagra ja. Jeg vek unna, men hørte jo de andre fortsatte å diskutere... Og da brukte han som motsa meg mine argumenter i diskusjon med andre.... Så da var det vel noe i det jeg sa allikevel.....

Link to comment
Share on other sites

Kammeret er en fin møteplass, og jeg har fått mye lærdom, mye oppgitte øyeblikk, men ikke minst gode bekjentskaper over hele landet. Likesinnede - og en gjentager er vel at diskusjonene går hardt, men egentlig har man stor omsorg for hverandre - i hvertfall de fleste :-)

 

Hmmmm.... meget godt oppsummert :D !

 

"Harde diskusjoner" og krangling har selvfølgelig en verdi og utgjør en god del av underholdningen på Kammeret. Det er moro å kaste seg ut i debatter om ulv, stygge våpen med rettrekkermekanismer ( :wink: ), skyting på lange hold og andre samfunnsnyttige temaer. Men i det siste synes jeg slike debatter har tatt en vending hvor man er mer opptatt av å henge ut enkeltpersoner enn å komme frem til noe som kan minne om konstruktivitet. Dette skaper, i alle fall for min del, uhygge og mistrivsel. Ingen tar skade av å bli satt på plass hvis man kommer med påstander man ikke kan stå inne for, men det virker som enkelte ikke er utrustet med alminnelig folkeskikk og sperrer. Dette synes jeg går ut over kvaliteten på forumet og jeg har en mistanke om at det medfører at enkelte vegrer seg for å legge ut tråder om emner som de aller fleste ville ha stor interesse av å lese. Den mye omtalte tråden til Poacher er et godt eksempel. Det er trist hvis man skal bevege seg vekk fra et forum hvor man kan hente nyttig informasjon og gode oplevelser til et forum hvor det viktigste er å "vinne diskusjonen" ved hjelp av ufine grep.

 

Jeg er med i samme forening som deg, men jeg har nok adskillig kortere fartstid i denne. Jeg skal derfor ikke uttale meg for sterkt om denne, men de personene jeg har blitt kjent med er virkelig hyggelige og inspirerende. Førsteinntrykket var av en gjeng med staute Hedmarkinger, men etterhvert har jeg fått opplevelsen av at man utmerket godt kan væree bergenser i "Åsa" uten å bli diskriminert :wink: .Jeg har ikke vært opptatt av jaktfelt tidligere, men jeg har fått "blod på tann" og gleder meg til vinteren!

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke skyen får "påfyll" nedenfra i rota og beholde grunnstammen så vil den løse seg opp, som salig Sluttstykke gjorde.

Jeg vil nok påstå at salig Sluttstykke løste seg opp pga. manglende interesse/oppfølging fra admin.

Admin og moderatorer var i høyeste grad en viktig del av den grunnstammen. Sammen med de trofaste traverne.

Link to comment
Share on other sites

bastante meninger, der har du meg.
Folk er forskjellige. Jeg for min del lurer på om jeg egentlig skulle vært Venstremann, for du veit sikkert hva de sier: Hvis to Venstrefolk diskuterer en sak, finnes det minst tre meninger om den saken. Jeg liker å se en sak fra flere sider og kan like å argumentere mot gjeldende oppfatning i en del saker. Nettopp for å kunne se ting fra en litt annen side.

 

Som sagt, det er sunt å bryte meninger mot hverandre :)

 

Eg var først, Sako sa det kanskje betre. 1-1 ? :mrgreen:
Det kommer helt an på om du liker å gjøre det kjapt, eller om du liker å gjøre det skikkelig, det :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del lurer på om jeg egentlig skulle vært Venstremann, for du veit sikkert hva de sier: Hvis to Venstrefolk diskuterer en sak, finnes det minst tre meninger om den saken. Jeg liker å se en sak fra flere sider og kan like å argumentere mot gjeldende oppfatning i en del saker. Nettopp for å kunne se ting fra en litt annen side.

:

 

Har faktisk klart å være medlem av venstre jeg, kom bare alsri så langt at jeg noensinne har stemt på dem... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan på en måte forstå utsagnet om å gi opp.

 

Det er her lansert en rekke forslag, alle med det for øye å ville Kammers beste. En ting er at dette sklir ut i en flåsete kommentar eller tre, det mener jeg hever underholdningsverdien.

 

Men, jeg savner vel noen fra Styret. Kanskje bare en kommentar om Styret registrerer innspillene - om ikke annet?

 

Engasjement er bra, men lever bare om det blir sett av noen.

 

Skulle Styret mene at de forslagene, kommentarene og innspillene som er kommet ikke er interessante - så er jo det greit.

 

Men, da kan jo heller dette engasjementet brukes på andre arenaer. :)

Link to comment
Share on other sites

I et forsøk på å gjøre det du sier, nemlig bidra til å vise vei for de villfarne, vurderer jeg å opprette en samletråd for en del spørsmål som ofte dukker opp. Denne skal i tillegg (i alle fall til en viss grad) bidra til det du mener ikke er mulig for nye brukere - å orientere seg i det som er tatt opp tidligere
Det kan kanskje hjelpe. Men nok ikke overfor alle: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=28915
Link to comment
Share on other sites

Eksempelet Sako 30-06 trekker frem er jo virkelig ubetalelig, men også rett inn i kjernen av noe av det jeg prøvde å ta opp i et av mine foregående innlegg i denne tråden. Min ”resept” er følgende, og da utelukkende med utgangspunkt i hva kråkefyren presterer i denne ene tråden:

 

1. Det første innlegget viser at han ikke gidder å lete, allerede her burde han fått en liten melding (PM) om at svaret finnes i FAQ tråden, og spørsmålet skulle vært flyttet dit. (Spørsmålet har uansett ikke noe i Riflekammeret å gjøre.)

 

2. Etter et forsøk på veiledning, så viser vedkommende i sitt innlegg nummer to at han heller ikke nå har skjønt det, og begynner å sutre. Unødvendig å kommentere eller reagere, all den tid innlegget nå er flyttet til FAQ tråd.

 

3. Når han henvender seg til taterkuken Sako 30-06, som jeg antar allerede da hadde satt seg i skammekroken for å både holde og passe på kjeften sin, burde vedkommende blitt sendt rett i karantene. Utestengt fra Kammeret, både på Nick og på IP adresse i eksempelvis 48 timer.

 

Jeg tror en slik tilnærming ville virke oppdragene på kråkefyren, men også preventivt i forhold til andre ¤/%¤.

 

Dernest synes jeg Sako 30-06, når han kommer ut fra skammekroken, også burde få ros. Kyndig, og myndig veiledning. Veldig bra. :)

 

Ps. Til moderatorne. Beklager at jeg fremstår som en hobbymoderator her, men det ble for fristende å bruke dette til å belyse og eksemplifisere et av mine tidligere poenger. :oops:

 

Edit: "få ros", virket lissom litt bedre enn "på ros".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så så, Mauser68. Dette er ikke noe å bli hverken skremt eller forbanna over. Denslags følelser bør man spare til noe som betyr noe.

 

Du kan trøste deg med at både du og jeg også er endel av det moralske forfallet. Jeg tror det var Platon (eller var det Sokrates?) som allerede dengang mente det gikk ordentlig utforbakke, fordi ungdommen... Ja, du vet. Alt var mye bedre før, også den gang. :lol:

Link to comment
Share on other sites

I et forsøk på å gjøre det du sier, nemlig bidra til å vise vei for de villfarne, vurderer jeg å opprette en samletråd for en del spørsmål som ofte dukker opp. Denne skal i tillegg (i alle fall til en viss grad) bidra til det du mener ikke er mulig for nye brukere - å orientere seg i det som er tatt opp tidligere
Det kan kanskje hjelpe. Men nok ikke overfor alle: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=28915

 

P R I C E L E S S !

 

Denne hadde jeg gått glipp av, men den kan vel fint oppsummeres som både rasende festlig og tragisk på en og samme tid. Jeg mener fortsatt at idèen min kan ha en misjon også i en slik sammenheng da du i ditt første innlegg kunne henvist til en FAQ/samletråd med beskjeden "les og få svar". Det er mulig det ikke hjelper, men hva annet skal hjelpe i slike tilfeller som du viser til?

Link to comment
Share on other sites

Om ikke fra en mod, så har han fått et forsøksvis saklig og beherska svar på en dritt-PM han sendte til meg. Siden det er jeg som har skrevet PM'en, godkjenner jeg sjøl at den legges ut i denne tråden:

 

hobbymoderert av Sako 30-06

Har du ennå ikke skjønt at du driter deg ut med den oppførselen din? Du fortsetter jo pinadø ennå, med ukvemsord og drittkjeft selv på PM. Hvis du leser tråden om "hvorfor er de gamle brukerne borte", kan du kanskje skjønne at den oppførselen din er akkurat slikt som gjør folk at folk blir pissleie og ikke gidder. Vi trenger ikke sjuogfemti tråder om jakt når man er seksten år. Eller om noe annet for den sakens skyld.

 

Som jeg skrev i tråden din, finnes det mye kunnskap på dette forumet. Men veldig, veldig få av de som har noe å bidra med synes det er særlig sjarmerende når -- ja jeg skal la være å karakterisere slike -- helt tydelig viser at de vil ha et kjapt svar, men ikke fanken om de gidder å gjøre en innsats sjæl. Når du til og med skryter av at du ikke gidder å søke, vel, det du gjør er å si rett ut at "jeg er en liten drittunge som forventer at andre stiller opp for meg helt gratis og uten å få noe igjen for det". Her inne, som i livet ellers vil man høste som man sår.

 

Jeg kan berolige deg med at nei, jeg er nok ikke psykisk tilbakestående. Det har jeg tilogmed papir på Men ja, jeg tror at det er noen felter der jeg kan mer enn andre. Blant annet ser det ut til at jeg klarer å skrive et noenlunde korrekt norsk, noe nok ikke alle klarer. Inkludert deg. Du bør jobbe med språket ditt, for dårlig språk og feilstavinger gjør at du sliter mer med å få fram budskapet ditt enn om du skriver godt norsk. Språket er et verktøy som man bør bruke riktig for å få mest mulig ut av det. Der jeg kan mer enn andre, prøver jeg bidra på forumet. Man høster som man sår, og ved å bidra med det jeg kan, har jeg også lært utrolig mye av de mange andre som kan mye mer enn jeg på andre områder.

 

Du har fått mye pepper fra både meg og andre drevne brukere, og såvidt jeg kan forstå er mesteparten av den pepperen fortjent. Men det er ikke mange her inne som er langsinte, så hvis du skjerper deg, leser mer enn du skriver og oppfører deg som folk, skal du nok se at du kan lære mye her inne du også. Akkurat som jeg har gjort.

 

Et lite tips: http://gprime.net/flash.php/postingandyou

 

Og et annet tips: Hvis du vurderer å starte en PM-krangel, bør du slutte å tenke på det. Får jeg mer dritt fra deg, kommer jeg ihvertfall til å blokke deg, for PM er ikke for kjeftbruk. Og folk har blitt pælma ut fra forumet for å ikke oppføre seg etter forumreglene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...