Jump to content

Hvorfor er de "gamle" brukerne borte ?


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Har i det siste hatt mer enn god nok tid til og være på Kammeret (kols) men, hvor er de gamle brukerne? Tenker da på Buster Solheimen Villreinjegeren Hyperjinta Sako 3006 (nesten borte) med mange fler. Er Kammeret blitt for kjedelig eller er det andre ting som gjør at de "gamle" blir borte. Jeg personlig syns disse hadde veldig mye og bidra med. Både på SL og her. Vet det er frivillig og være her men kan jo alikevel undres over at så mange av de "gamle" er helt eller delvis borte. Er det noe vi kan ta tak i for og få de tilbake eller skal vi bare la det "skure og gå" ?

graahund medlem av NOJS

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kommer sikkert av div. årsaker. I perioder er det andre ting som blir prioritert. Så er det tendensen til at det blir lengre og lengre mellom virkelig gode tråder. Som i jaktblad blir det mye av det samme om igjen.

Jeg bruker SØK funksjonen mye. Det meste jeg leser finner jeg her for tiden...Nye brukere ser ikke ut til å ha oppdaget den :roll:

Det er f.eks. SVÆRT gode grunner til at nye tråder skal startes i emnene; Lyddemper(hvilken etc.) , Garmin Astro, og noen kjøper rifler og trenger en bekreftelse eller 25 på at valget var riktig :roll:

 

Men jeg klager ikke. Av og til dukker det opp perler av tråder. Av og til lærer selv gamle hunder noe av et enkelt innlegg i en tråd.

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06 var inne på temaet som forklarer hvorfor jeg nesten har sluttet å være på dette forum.

 

Jeg har mitt daglige virke på en psykiatrisk akuttpost. Jeg opplever mindre paranoia, konspirasjonsteorier, skeptikshet til myndigheter, politi, politikere osv der enn jeg gjør på dette forum.

Jeg er enige med de som sier at dette forum bør ikke bli kjent for allmennheten. Om folk flest tror at det som presenteres her er representativt for den vanlige jeger og skytter, er jeg redd restriksjonene blir langt mer omfattende enn de allerede er i dag.

 

Jeg har tatt opp med et styremedlem i NOJS som har en beslektet profesjon av min egen, om ikke styret ser dette som et problem. Noe klart svar har jeg ikke mottatt.

 

Når jeg i mine skytterkretser før nevnte Sluttstykket, nå Kammeret, blir jeg møtt med litt uforstående hoderysting "herregud er du der? Det er det jo stort sett kverulanter og ikke helt gode personer".

 

I påvente av at NSF blir i stand til å få igang sitt eget forum, vil jeg nok innimellom være her for å lese enkelte tråder.

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet over så er det nok flere grunner til at de gamle brukerne er borte! Det kan være resignasjon over holdninger blandt forumets brukere ala`: Skal kjøpe pistol,hvem pistol er tøffest? eller Hjelp!!!!!! Hvem rifle er absolutt mest tactical? Pris er ikke tema! Come on! Anyone?

Eller at tråder som: Sluttsalve som ser slutten som er ment som en vekker med tanke på hva som kan skje i fremtiden med våre rettigheter som våpeneiere hvis vi ikke samler oss og står samlet ,ender opp med innlegg der det diskuteres max lovlige antall burhøns pr kvadratmeter!

Link to comment
Share on other sites

En enda større årsak til potensielt fravær er bruk av analogier, og ikke minst enkeltes evne til å oppfatte dem.

 

Det er mange årsaker til at folk blir borte i perioder - den viktigste er at man går lei eller i perioder har annet å drive med enn å sitte med nesa i skjermen. En annen årsak til fravær kan faktisk også være at folk på denne årstiden vier mer tid til jakt enn ellers?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg i mine skytterkretser før nevnte Sluttstykket, nå Kammeret, blir jeg møtt med litt uforstående hoderysting "herregud er du der? Det er det jo stort sett kverulanter og ikke helt gode personer".

 

I påvente av at NSF blir i stand til å få igang sitt eget forum, vil jeg nok innimellom være her for å lese enkelte tråder.

 

Den gang det var oppe og gikk var det et mye dårligere forum enn her inne og tidligere Sluttstykket.

Et forum "styrt" av Erik P `s bisarre verden kan aldri bli godt :!:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har følgt sporadisk med siden den første perioden i sluttstykkets historie til "overgangen" til kammeret.

Årsaken til at brukere ikke fortsetter går inaktive er mange:

 

- Mye useriøst i trådene (noe av det av slikt art at det store flertall ikke vil bli assosiert med det)

- Mye repeterende lavkvalitet tråder (hvilken demper, taper jeg hastighet ved kapping av løp, billigste rifle, er meopta like bra som zeiss victory o.s.v.)

- Hvor mye kan en skrive om et spesifikt emne?

- Mange som bidrar lite (meg inklusiv) - i løpet av disse årene har jeg drevet med prosjekter og vert på jaktturer som kunne ha blitt fine tråder. Men jeg har ikke prioritert dette arbeidet. Når kun få bidrar blir dem vel lei av å dra lasset.

Link to comment
Share on other sites

Synes Sako 30-06 forklarer det ganske bra i dette sitatet som er sakset fra et innlegg i"Ny våpenlov på trappene"-tråden:

 

"Dersom argumentasjonsnivået i forhold til en eventuell ny våpenlov skal ligge på det nivået som debatten på dette forumet i det store og hele ligger på for tiden, begynner jeg etterhvert å lure på om det ikke er best for samfunnet at vi får en begrensning i personlig frihet når det gjelder såpass potensielt farlige redskaper som våpen er.

 

Personlig ser jeg oftere og oftere at tonen inne på dette forumet går i den retningen som beskrevet ovenfor, og jeg har rapportert et deprimerende antall direkte rasistiske og fremmedfiendtlige innlegg den senere tiden. Nå har jeg begynt å lure på om det kanskje vil være bedre å la dette flyte, slik at trollet kommer helt fram i dagslyset og viser seg for hva det er.

 

Dersom noen har fundert på hvorfor undertegnede for tiden ikke er like "ADHD" i forhold til å poste her inne som han har vært tidligere, er forklaringen å finne i det ovenstående. Som sagt i en annen tråd: Dere får nå bare drive på, karer. Sjøl har jeg funnet grunner for å henge mindre her inne enn hva jeg har gjort tidligere. "

 

Understrekningen er foretatt av meg...

 

Personlig mener jeg at tonen om dagen ofte er preget av en slags splittelses-stemning av typen "Er du ikke med oss, så er du mot oss"....

 

Trist, spør du meg....

Link to comment
Share on other sites

Kammeret er basert på bruker-generert innhold, Kammeret vil derfor ikke kunne bli bedre enn det vi selv gjør det til. Savner du dinosaurene her inne er det bare en ting å gjøre, lag tråder som de finner interessante.

 

eventuelt at tråder om;"riflevalg","hvilken lyddemper","gåsladninger" osv,blir kraftig moderert...slettet,eller samlet i liknende tråder.....

synes latskapen til enkelte brukere (å bruke søkefungsjonen)gjør kammeret mer og mer uinteressant....

et utrykk som passer i dette tilfelle er ;bedre med kvalitet,enn kvantitet...

Link to comment
Share on other sites

Tja eller at i sin "iver" over å virke seriøse for mangfoldet at de har skapt seg en kunstig takhøyde som bare noen få faller under etter deres synspunkter og passer en ikke inn der faller en utenfor , eller blir pressa ut.

 

Men mr Z blir her inne , og håper at det blir bedre etterhvert, men en kan jo også kanskej si at det blir som det var på Sl, sic transit gloria mundi...

Link to comment
Share on other sites

Kan det være "takhøyden"??

 

Spørs kva du meiner med "takhøyden" det..Eg reknar med at eg veit kva du fiskar etter, men nok om det..

Om det er takhøyden til oss i moderatorkorpset, som prøver å holde brukerene litt i øyrene, når det trengs, eller om det er takhøgden til brukerene og evnen til å formidle sin ustyrtelige kritikk, kvar gong ein eller annen har laga ein tråd om eit emne som dei ikkje er einige i ?

 

I den grad at enkelte har problemer med å forholde seg til eit regelverk dei skal ha lest og godtatt for å være bruker her inne, som ein ellers i livet må forholde seg til regler.. Ein er ikkje nødt til å være einig i reglene, men ein må iallefall som bruker respektere dei...

Samma har det vært siden dagenes morgen, ein måtte respektere foreldrenes husregler, om ein var aldri så ueinig i det.. At enkelte liker dårlig å måtte forholde seg til regler ellers i livet etter dei har fylt 18 år, tja det er litt problematisk, men ikkje verre enn at det er ingen veg utenom, ikkje på den rette sida av celleveggen iallefall.. Dei som stort sett har største problemene med livets regler, sitter på innsida av murene...

 

Eg vil vel heller tru kanskje at me snakker mest om den generelle bruker massen i dette tilfelle, iallefall etter det som eg har fått med meg. Meg fortalt så har enkelte brukere blitt piss lei av at dei til stadigheit blir kritisert i tråder, for bagateller og kun det å ha eit anna synstpunkt på ting.

Det er faktisk blitt ein aldri så liten trend å meine ting, om det lar seg være ting ein har peiling på eller ikkje, men det viktigaste er å få fortelle det til nokon. Smertelig nok er det ikkje alle som er interesert i den slags kritikk til stadigheit, og istadenfor å få kjeft kvar gong ein lager ein tråd, så lar dei rett å slett være å poste tråder..

 

Eg skal ikkje påstå at me ikkje har ein jobb å gjere alle og einkvar når det gjeld å holde dette forumet så balansert å nyansert som mulig, men eg synst at det er på tide at enkelte tenkjer seg om før ein trykker OK knappen av og til :

 

- Er innlegget mitt med på å forbetre denne tråden på ein positiv eller negativ måte ?

- Kan innlegget mitt være støtende eller sårende for andre ?

- Har trådstarter fått svar på det han lurte på, treng eg å poste alikevel ?

- Har trådstarter spurt etter synspunkter som kan kritisere han, eller så tvil om innlegget hans ?

- Kan eg respektere at min debattmotstander har andre synspunkt enn meg, uten å formidle min misnøye på det ?

- Osv, osv....

 

Det bunner stort sett i respekt for medmennsker og jakten på å ha den rette meininga...Så kan ein begynne å spørre seg om, kva er den rette meininga... Den kan være så mangt den, men det er liten vits i å fortelle andre at du har eksklusiv rett på den, og rakke ned på medmenneskene dine på ein dårlig måte..

 

Der har me alle ein obligatorisk rett å være med å bidra for fellesskapet !! God helg folkens ! :)

Link to comment
Share on other sites

Borte og borte, fru B... Alle de gamle brukerne er nok ikke borte, men det blir mindre og mindre man føler for å si. Det blir litt som på en fest.

 

Først er man noen få. Praten går godt, fleipen sitter løst og alle er kompiser. Så har man uttømt de beste temaene, man har sagt det man liksom har å si. Nye folk kommer dryssende inn. Man preiker og forteller, og det er liksom litt hyggelig å kunne gi nykommerne litt nyttige tips. Etter fjerde runden med samme spørsmål blir man litt stiv i gliset og kikker litt dypere i øllen. Så er det noen -- både av de først ankomne og nykommerne -- som begynner å blåse seg opp og slå seg på brystet på en måte man ikke føler er helt "meg". Man kikker enda litt dypere i øllen. Så slenger det inn enda en gjeng nykommere. Ikke noe gæli med nye folk, men det blir litt krampaktig å fortelle den samme historien eller svare på samme spørsmålet for sjette eller sjuende gang. "Døh, dassen er fremdeles er inn der. Hvis du kikker deg om, ser du skiltet. Og menyen står på bordet foran deg, det er bare å lese den". Og fyren lurer på hvorfor du er så sur. Du er ikke så sur, men du begynner å bli litt trøtt.

 

Når etpar stykker begynner å kaste skjorta, ta slipset rundt panna og skråle på gamle DDE-schlägere mens de står oppå bordet samtidig som etpar andre begynner å bli hissige og se seg om etter krangel, finner du ut at dette var ikke helt det samme selskapet som du sa ja takk til å være med på, og du lurer på om du like gjerne skal ta en taxi hjem. Men du drøyer ennå litt, for der borti hjørnet sitter jaggu en av de OK typene og diskuterer noe med en nykommer, og dette høres ennå litegranne interessant ut. Du setter deg ned i hjørnet samme med dem, men du gjør lite utav deg.

Link to comment
Share on other sites

Borte og borte, fru B... Alle de gamle brukerne er nok ikke borte, men det blir mindre og mindre man føler for å si.

Sako - jeg har sittet og "ruget" på denne følelsen i lang tid - det er noe som føles feil her inne :(:? - jeg har bare ikke klart og finne årsaken til mitt manglende egasjement. ( det er vel for ingen ting jeg er medlem av de "gamle" "GGG")

Takk skal du ha. Du formulerte den følelsen jeg kjenner på en meget god måte.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir off topic, men jeg føler at jeg må svare på Morten Vinje sitt "angrep"

Det er antakeligvis sånne innlegg som Morten Vinje og jeg framfører nå som gjør at de "gamle" ikke gidder.

 

Forumet er da kjempefint til 90% med masse nyttig stoff.

 

Tråden om hva partiene mener er jo også bra helt til side 3.

Javisst har SV et helt håpløst synspunkt når det gjelder det å eie et våpen,

men her kommer det endel stigmatiserende karakterestikker av alle vest for senterpartiet.

Hadde det vært i USA hadde de blitt kalt kommunister i stedefor.

Det er mitt bestemte intrykk at representanter i styret bevisst drar opp tråder som er vinklet fra ytterste høyre i norsk politikk, likeledes kommer med med fremstilling av at justis og politimyndigheter er en konspiratorisk kraft i samfunnet.

 

Hvordan tror du at du blir mottatt når du skal drive lobbyvirksomhet mot partier som AP og SV eller mot JD

Tror du at du blir tatt seriøst?

Link to comment
Share on other sites

Sako 30.06 er inne på noe. Det er litt begrenset hvor mye vi gamle, som er gamle både av alder og fartstid, først på Sluttstykket og senere Kammeret, gidder å poste eller stille oss til hugg. Men, jeg er er hver dag. Selv for oss gamle grinebitere er det kjekt å sveipe innom. Men å poste? Tvilsomt. De fleste trådene blir besvart av de "skråsikre". For oss som har "been there, done that" er ikke alt like bastant lenger. F.eks så har jeg, etter å ha kjempet imot siden '93, kjøpt min første Blaser. Deretter har jeg kjøpt min andre Blaser. Dette etter å ha vært innom Remington, Mauser, Ruger, Weatherby, Sauer, Sako, Tikka, Dakota, "you name it", jeg har vært der. Også i kaliber. Både på godt og vondt. Dersom du ikke har en Blaser så blir det jo meningsløst å hevde at Sauer er bedre? Eller motsatt? Skulle vi forsøke å rettlede "a newbie", ender diskusjonen opp med at Hansen sverger til Tikka, Johnsen til Mauser, Nilsen sverger til 6,5x55, Olsen til 308W osv, noen til Blaser, andre til Sauer. Som oftest fordi det er nettop det de har, ikke fordi de har prøvd andre alternativer. Jeg synes at dette er et fenomen som går igjen i det meste, det være seg kuler, krutt, ladeutstyr osv. Vi som har levd, skutt og jaktet noen år (for meg er det 35), har våre egne preferanser. De er nok forskjellige, men alikevel sannsynligvis nogenlunde faglig og erfaringsmessig begrunnet. Etter å ha prøvd det meste av tilgjengelige rifler gjennom 35 år, har jeg mulighet for å dele erfaringer med andre, ikke bare subjektivt. Fordi jeg har noe å sammenligne med. Pga erfaring kan vi/jeg peke på forskjeller, fordeler, bakdeler osv, men er den ene riflen bedre enn den andre? Neppe, men de er forskjellige. F.eks så er jeg mektig imponert over Blaser på enkelt områder, (Har en R93 og en LRS 2 med løp i 6,5x55, 7mm RM, .300Wm) men ikke på andre. Vet ennå ikke om det er Blaserne som blir med på jakt eller om det blir Remington 700'en som alltid har vært med? Skulle jeg poste hvorfor/hva som er bra med Blaseren og hva som ikke er bra? Eller hvorfor jeg over hodet ikke har tenkt å dra på jakt med en Sauer, aldri og noen gang? Jeg gidder ikke rett og slett, fordi det er en eller annen som kategorisk slår fast at Blaser er bedre enn Sauer, Tikka overgår det meste, Sako er det eneste som duger osv.... .Jeg antar at dette er noe som er gjennomgående blant oss "gamle" siden det er konstatert at vi ikke er her lenger? Eller i det minste, ikke poster noe særlig? Erfaringer høstet gjennom de samme 35 årene har vist bare en ting, ingen ting er absolutt. Dette være seg børser, krutt, kuler, ladeutstyr osv. Selvfølgelig er det forskjell på ladeutstyr fra Lee kontra Bonanza/Forster f.eks. En som har brukt kun Lee vet jo ikke hovor bra Bonanza er? Men har du prøvd dem alle så vet du forskjellene. Men det er ikke dermed sagt at Lee ikke kan gjøre en grei jobb. Og det er forskjell på kuler fra Nosler,Tonheim, Barnes osv, er du fornøyd med Nosler så er jo det bra, men Tonheim kan jo være minst like bra? Men dersom du ikke har prøvd de så er det ikke sikkert at du kan hevd at Nosler er best? Og da blir det jo meningsløst å hevde dette? Og uansett hva en hevder av subjektive ting ment formidlet på en objektiv måte, er det alltid, og jeg mener alltid, en "bedreviter" som hevder noe annet. Til Morten Vinje er det ikke annet å si enn at vi er her, fordi det faktisk er kjekt å være her, se alle bastante meninger, se at det ikke finnes alternativer, se at noen går i de samme fellene som vi selv har gjort, se at noen må la Kammeret avjøre hvilken rifle, lyddemper, kikkertsikte osv de skal kjøpe. Fantstisk spør du meg. Se tråden om Jackass, som inntil den ble stoppet var den beste tråden "ever" osv. Og kanskje er vi her fordi det ikke finnes noen alternativer rett og slett??? Og fordi det er bra selv om vi ikke føer for å poste?

Kammeret fremstår, etter non mening, som veldig bra etter siste runde med "ansettelse" av Moderatorer. Men jwg føler ikke veldig for å poste, pga årsakene som nevnt ovenfor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men kjære skinner; jeg er jo også en gammel grinebiter!

 

Mitt hovedbudskap må i denne sammenhengen være at den personlige og frie ytring ikke bestanindig tar retningen vi ønsker, men slik er det nå engang med frie ytringer. Jeg er også ganske lunken når det kommer til posting av konstruktive innlegg, desverre. Jeg finner meg selv stadig med nese for dypt inne i lover, forskrifter, holdninger hos dyrevernekstremister og andre raringer, mens jeg egentlig har mest lyst til å skyte og lade. Nei forresten, jeg har egentlig ikke det heller akkurat nå - for jeg er så lei av våpen, jegere, skyttere, politikere og dyrevernere at jeg enkelte ganger ikke fatter hvorfor jeg ikke selger alt jeg har og kjøper golfutstyr i stedet. Men så vet jeg at det går over, MEN; det mest skremmende er at det uansett kommer til å skje igjen etterhvert - hver gang tar det kortere tid enn forrige.

 

Når jeg orker, forsøker jeg å ri noen gamle kjepphester - som for eksempel at LEE ikke nødvendigvis er dårlig fordi det er billig. Jeg har sågar fått servert argumenter som at "LEE kruttmål og kruttvekt er så dårlig at jeg ikke engang gidder å prøve dem" (I shit you not). Derfor har anti-LEE-erne sporet en liten rebell i meg - spesielt med Classic Cast-pressa, som er helt i klasse med andre toppklasse O-presser på markedet - og da har jeg ikke engang vurdert prisen inn i helhetsbildet. Men det er klart; også jeg blir lei av å gjenta meg selv i det uendelige, og forbeholder meg naturligvis retten til å ikke si et ord om saken. En dag klarer jeg det sikkert også, men innen da tror jeg mitt engasjement her inne har vært av og på mange ganger, og slik tror jeg også det er for mange av oss: Vi er til og fra.

Link to comment
Share on other sites

Sako 30.06 er inne på noe. Det er litt begrenset hvor mye vi gamle, som er gamle både av alder og fartstid, først på Sluttstykket og senere Kammeret, gidder å poste eller stille oss til hugg. Men, jeg er er hver dag. Selv for oss gamle grinebitere er det kjekt å sveipe innom. Men å poste? Tvilsomt. De fleste trådene blir besvart av de "skråsikre". For oss som har "been there, done that" er ikke alt like bastant lenger OSV OSV

 

Skinner, dette er ingen kritikk til DEG men...;

Jeg las alt du skrev, er enig, men kan du være enig at det du skrev kunne vært skrevet kortere, og at det hadde vært mer lettlest med avnsnitt?

 

Tipper 8 av 10 las fort gjennom, om i det hele tatt 8)

 

Og til de som jakter mye, skyter mye, er opptatt med andre ting for tiden; Hvis du ikke bruker forumet like aktivt som før er det fordi dere ikke PRIORITERER det- Og det er HEEEEELT greit.

 

I påvente av at NSF blir i stand til å få igang sitt eget forum, vil jeg nok innimellom være her for å lese enkelte tråder.

Blir sikkert et MYE bedre forum, med et høyere etisk vedigrunnlag, bedre innlegg, mer kreativitet, mindre støy, mer politisk korrekt, færre sutretråder, flere kvalitetstråder, mer variasjon, mer kunnskap, flere medlemmer enn kammerets 6200 ca.. DER må jeg kikke innom av og til. Si fra når det forumet åpnes. Det vi trenger er mange forum i Norge, vi er jo så mange...

Psykologi driver jeg med hver dag, både i jobb og fritid og hjemme. Noen som ikke gjør det?

 

Til deg som assossierer deg med; "Er du der...??? Herregud" vil jeg si; Mesteparten er ikke her. Riktig. Her er de som er litt mer enn gjennomsnitt interessert i emnene jakt, hunder etc. De som ikke innser at det innimellom kan være litt lærdom også her, jaja...Du tar til deg det du vil.

Link to comment
Share on other sites

Forum: Hva er det? Hvem er det? Du velger selv hva du vil være med på. Om du har jaktet i 35 eller 2 år, du kan bidra på hver din måte. Jeg "spoler over" en del tråder. Før hadde jeg angst om jeg såg et gul/ulest emne. Nå har jeg kommet meg over dette og velger kynisk hva som er interessant for meg. Har sikkert gått glipp av en del gode anekdoter og tips om diverse, men krymer meg ikke i sofaen over det. Ser en del svar/innlegg som i hovedsak dreier seg om å framheve seg selv og "jeg vet best". Humrer og surfer videre. Er møkk lei (uten å ville tråkke noen på tærne med vilje) T3 og A-tec. La boys`n som er i den verden holde de trådene i live.

Jeg har mine preferanser når det gjelder emner her inne. Hjortejakt f.eks. .308w er noe annet. Åtejakt på rev liker jeg å følge med på. Og ikke minst bukkejakt. Men også i disse trådene er det innlegg som ikke jeg syns så mye om. Må jeg sitere/svare disse? Nei. Og da unngår jeg å holde de i live. Likevel gir forumet meg en del. Ikke like mye som tidligere. Men drøssevis mer enn alternativene. (Som for meg er jaktblader, noe jeg likevel abonnerer på.....)

Nå er det slik at vel 6000 medlemmer er en liten dråpe i forhold til hvor mange jegere som finnes her i landet. Jeg vet om mange som ikke vet hva kammeret er, men som sikkert kunne ha fulgt mange av "garden" her inne på mange felt. Det er viktig å ikke glemme at dette datalivet ikke er ekte. Skogen utenfor er der vi høster erfaringer. Kameratene rundt bålet er de vi ikke må glemme. Om du er lei forumet, betyr ikke det at du har sluttet å jakte. Kanskje er det nettopp motsatt........

Link to comment
Share on other sites

Tråden om hva partiene mener er jo også bra helt til side 3.

Javisst har SV et helt håpløst synspunkt når det gjelder det å eie et våpen,

men her kommer det endel stigmatiserende karakterestikker av alle vest for senterpartiet.

Hadde det vært i USA hadde de blitt kalt kommunister i stedefor.

Det er mitt bestemte intrykk at representanter i styret bevisst drar opp tråder som er vinklet fra ytterste høyre i norsk politikk, likeledes kommer med med fremstilling av at justis og politimyndigheter er en konspiratorisk kraft i samfunnet.

 

Jeg forstår godt hva du mener med at det raskt kommer mye vås fra enkelte mht. venstresiden i norsk politikk, det er lite konstruktivt og temmelig teit all den tid jeg antar det er et knapt rødgrønt flertall blant jegere som ellers i samfunnet. Jeg mener det siste du skriver er feil, det er i hvert fall helt feil sett fra mitt ståsted, du kan f.eks. lese en lengre (les: kjedeligere) fremstilling av mitt standpunkt under tråden "Ny våpenLOV..", side 13. Det er klart at når enkelte tar med seg nivået fra tråder à la "hvem mauser til grevling" inn i politiske tråder blir det fort litt håpløst, men det er vanskelig å moderere, som regel helt feil å moderere, folk må få si nesten hva de vil skal en ha ytringsfrihet. Hva med heller å ta til motmæle?

 

Min mening forøvrig er at det er et udiskutabelt sunnhetstegn at oppegående brukere blir lei i perioder, dette er internett og ikke skog, fjell, lavvoliv, lange dager med bikkjebandet i en hånd og en smekker rifle i den andre, internett er kjedelig medmindre en får seg en interessant diskusjon om noe rart ingen på den lokale banen gidder å prate om, opplysninger om noe nytt du ikke har hørt om eller evt. en real krangel. Hvis man ikke går lei "Sauer vs. Blaser","Hva som helst som har med Tikka å gjøre" etc. ja DA er det bekymringsfullt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

for jeg er så lei av våpen, jegere, skyttere, politikere og dyrevernere at jeg enkelte ganger ikke fatter hvorfor jeg ikke selger alt jeg har og kjøper golfutstyr i stedet.

 

Jeg er definitivt ikke en av "De Gamle" i forumsammenheng med mitt ene år som medlem av Kammeret.no. Jeg kan kanskje regnes som "halvgammel" med snart 25 år som skytter og jeger, men for meg var Kammeret en tilfeldighet. Som Morten Vinje beskriver over var jeg lei, faktisk dritt lei, av alt som hadde med kuler og krutt å gjøre, med unntak av jakt. Om ikke golf, så ble det mer og mer bueskyting på meg. Faktisk registrerte jeg meg på Kammeret med det mål for øyet at jeg skulle selge siste rest av våpen og kjøpe en ny "superbue". Mens jeg ventet på respons på salgsanonsene ble jeg sittende og lese i forskjellige tråder, og jeg befant meg oftere og oftere foran PC'n. Til slutt var de fleste kruttvåpen solgt, men den nye buen var fortsatt ikke kommet i hus. Derimot ble det stadig nye turer til våpenkontoret med søknader. Nå er jeg snart tom for buer og har i stedet hodet fullt av ideer til en "superbørse" :D .

 

Hvorfor ble jeg så fasinert av Kammeret? Jo, inne i mellom alle trådene om lydempere, "riflen min er bedre enn din" og annet dukket det til stadigheter opp velformulerte og informative innlegg. Disse var som regel skrevet av personer som feks Sako 30-06, Raudnakke, Omega, (hvor har du blitt av?) og andre som i tillegg til betydelig kunnskap hadde en mesterlig evne til å formidle den. At disse personene også tilhørte "Kammerkavaleriet", og var bevæpnet med til tider sylskarpe tunger, gjorde at man til stadighet ble underholdt når skråsikre jyplinger stakk hodet litt for langt frem med bombastiske uttalelser.

 

Det var for snart ett år siden, men nå? Jeg synes at kvaliteten på trådene er vesentlig dårligere. Det er lenge mellom hver gang jeg finner noe jeg virkelig har lyst til å lese mer om. Jeg har også begynt å skjønne at "Den Norske Skytestand" er sammensatt av individer. Individer som forlanger retten til å være individ og uenig for enhver pris, og uavhengig av tema. I tillegg er det viktig å være så hårsår som man kan være. Ydmykhet og respekt for andre blir sett på som en svakhet, og det er særs viktig å holde fast på de vedtatte sannheter og forkaste alt som lukter nytt. Har man bestemt seg for at jorden er flat, så skal man F... ikke komme her med Colombus eller andre som er kjøpt og betalt av venstresiden i norsk politikk eller som tilhører obskure forskermiljøer med en skjult agenda. For ikke å snakke om "Den Gyldne Middelvei", kompromisser eller nyanser. Ting er enten helt svart eller helt hvitt.

 

Det hele begynner faktisk å bli litt kjedelig.

 

Det er sagt at www.Kammeret.no skal være et sted for jakt og skyteinteresserte. Vel og bra, men når enkelte ikke klarer å la være å gi utrykk for intoleranse ovenfor andre, og noen ganger uttalelser som er direkte rasistiske, så skjønner jeg godt at oppegående, opplyste og reflekterte mennesker føler behov for å holde avstand!

 

På den annen side må jeg også takke Kammeret. Det har gitt meg mye i form av kunnskap, inspirasjon og ikke minst latter. I tillegg har jeg etterhvert truffet noen av brukerene og disse har utelukkende vist seg å være meget trivelige bekjentskaper. Jeg kommer fortsatt til å beholde www.kammeret.no som startside i nettleseren, men jeg håper på at ting skal utvikle seg i en mer konstruktiv retning. Og det kommer ikke til å skje hvis man velger å holde seg unna :D !

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også si noe i denne tråden. Først til deg NHD som bruker din fagkunnskap i psykiatri til å si at det er mye paranoia her på forumet. Jeg er han i styret i en tilstøtende profesjon (psykolog), som ikke ville forholde meg til dine tanker om konspirasjonsteoretikere og paranoia i forumet (side 1 i denne tråden). Til deg vil jeg si: Dette er et åpent diskusjonsforum, som betyr at hvem som helst kan diskutere her. Dersom du som fagperson synes noen her er paranoide, så synes jeg personlig at du skal holde munn om det. Jeg synes som fagperson det er beklemmende, når du som fagperson bruker faglige termer som omhandler mental sykelighet om kammerater. Kammeret.no er vårt nærmiljø, våre daglige omgivelser. Diagnostisering av andre mennesker hører hjemme i jobben, med folk som kommer for å få en diagnose, og ikke noe man gjør på privaten for å stemple mennesker som ikke har bedt om det. Det er helt anderledes om du og jeg som har fagbakgrunn kaller andre paranoide, enn om andre gjør det. Så dette vil jeg ikke være med på. Og så er det faktisk slik at blant 6000 brukere vil det være en rekke synspunkt, også synspunkt som er laaaaangt ute i forhold til gjennomsnittet i befolkningen. Og det er helt greit. Så lenge synspunktene hevdes med respekt for meddebattantene og andre.

Så til dere som synes det er for mye ekstreme synspunkt her inne. Jeg synes at vi må passe på hva vi vil med kammeret.no. Dette nettstedet er eiet og drevet av NOJS. Jeg registerer at i noen tråder, spesielt de som omhandler lover og regler, er det brukere av kammeret.no som har synspunkt som ligger lang til høyre for Ghengis Khan ,-). Som vil at NOJS (og altså kammeret,no) skal bli et slags Norsk NRA. Som argumenterer for at man bør ha våpen for selvforsvar i Norge, som mener myndighetene ønsker å hjernevaske folket, osv. Jeg er i styret i NOJS, og er langt fra slike synspunkt. Men, slike synspunkt har full rett til å bli presentert og diskutert, det er slik det er i et demokrati. Det skal være mangfold av synspunkt, og lov til å si hva man mener. Også (eller spesielt kanskje) meninger jeg er uenig i. Jeg tror imidlertid at om et overveldende flertall av de som har slike synspunkt blir valgt til å styre skuta, så går vi på et skjær. Jeg oppfatter oss som er i styret i dag som forskjellige, heldigvis. Vi mener ulike ting, og diskuterer oss frem til enige. Det kommer et valg til nytt styre i NOJS til neste år, og vi som bryr oss om kammeret.no bør bli medlemmer i NOJS, og være med på valg av styre til NOJS. Dere som hevder at kammeret.no blir befolket av reaksjonære rednecks, vær aktive! Skriv om synspunktene deres, meld dere inn i NOJS, still til valg til styre, gjør noe! Jeg tror at den store tabben som ble gjort av Norsk Våpeneierforbund var at de ble for lett å sette i bås som ekstremister. Altså, vi som ikke mener at det bør være en menneskerett å gå bevæpnet med håndvåpen på gata i Norge må si det høyt, og melde oss inn. (Se for øvrig Tron sitt innlegg på side 13 i tråden om ny våpenlov. Genialt godt formulert! http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=24250&st=0&sk=t&sd=a&start=240) Det unikt geniale med kammeret.no er at det eies ikke av noen enkeltperson eller noe parti, har ingen politisk plattform, bortsett fra å være et diskusjonsforum for jegere og skyttere og tale vår sak. NOJS eier det. Og NOJS er oss, alle vi som er medlem.

 

Til deg Sako 30-06. Tusen takk for nok en velskrevet metafor. Jeg skjønner godt følelsen din, av å være på et nachtspiel du strengt tatt ikke skulle vært på. Den følelsen av å delta på overtid. Og jeg tror faktisk det handler om minst tre ting:

1. Enten er det slik at ignoransen får fritt spillerom på forumet. At de som vet minst, får mest taletid. Det er jo faktisk et problem med nettbasert informasjon, at kvalitetssikringen av informasjonen er utrolig viktig, og utrolig vanskelig. Så når "jeger16år" skriver med stor skråsikkerhet om hvordan det ”egentlig er”, og du som erfaren jeger sitter hoderystende tilbake… Vel, jeg skjønner du blir lei. Og det er et Sysifos arbeid å hele tiden korrigere slik skråsikkerhet. Er du lei? Vel, ta en pause da.

2. En annen ting som har slått meg (og flere ser jeg) er hvor ofte de samme temaene går igjen, ofte ubehjelpelig dårlig formulert (hvem demper, hvem salong, hvem rifle, og så teit Jens er siden jeg ikke kan jakte med bly). Og av og til tenker jeg at det handler om at det kommer NOOB’s til, nye jegere som har brennende spørsmål om ting som vi har diskutert opp og ned, over flere år… Og at forumet blir en ren transportsentral, et FAQ over de vanligste spørsmålene for nye jegere. Og jeg tror til dels det er slik med internettfora. Da jeg skulle handle ny flatskjermTV for et par år siden meldte jeg meg inn i et par AV forum for å sjekke hva som er bra, og hvor jeg kunne handle det til best pris. Jeg stilte et par spørsmål, fikk svar og har ikke deltatt siden. Jeg har ingen brennende interesse for lyd og bilde, rett og slett. Og jeg tror det er mange innom her som har jakt som hobby og er minimalt interessert i våpen, lading, skyting osv. Det må vi faktisk tåle tror jeg. Resultatet er at det kommer mange intetsigende tråder. Da er det greit med litt teflon i hjernebarken, slik at man bare kan la uinteressante tråder seile forbi. (Jeg synes for øvrig synd på moderatorene som må lese alt…)

3. Andre ganger tenker jeg at jeg har lest alt, at forumet for min del stort sett blir oppgulp over tema som er pisket døde. Men det er da ikke noe nytt? Jeg holder 5 jaktblader selv, tre Norske og to Amerikanske. Men det er lenge siden jeg leste noe nytt der. Det blir: ”Dauskotlaget fant elgen”, ”Med Kvikk etter hvite ryper i barske fjell”, ”Enda en ny Remington 700 modell. Bra den, men dumt med plastmagasin…” . Gamle Otto harejeger har sittet på samme stubben i 40 år, og har ikke skutt hare siden 1976..”.Jeg for min del har det slik at jeg forventer ikke noe nytt egentlig, men jeg vil ha gode beskrivelser over samme tema. Jeg koser meg med fortellinger fra jakt, rett og slett. Det blir kanskje litt som med porno, har man sett litt av det så forventer man ikke noe nytt… Hva skulle det være? Men nye fremstillinger over samme tema er greit, det blir litt kjedelig med det samme hele tiden. Og, innimellom så blir man møkk lei og får avsmak for hele greia (dette har jeg lest om i en bok, selvfølgelig,-)). Dere skjønner hva jeg mener. Så er det rett og slett slik at når man har vært med en stund så har man lest det meste, og det blir litt kjedelig å være på et forum å si og lese de samme tingene om og om igjen? Da er det fort å tenke at det er forumet som har forflatet seg, og ikke se at det er en selv som har hentet inn mye. Da er det helt fint å ta en pause en stund, eller finne på noe annet å gjøre.

 

I det siste har jeg snakket med flere drevne kammerater som savner den gode fellesskapsfølelsen her. Som ikke gidder fortelle om sin jakt, fordi de opplever at det sitter moralister klare bak tastaturene, som bare venter på å fordømme det som beskrives. Jeg har snakket med brukere som har jaktet rein en mannsalder og som ikke vil fortelle om sin reinsjakt, fordi de vet at det vil komme kraftig kritikk fra andre som uttaler seg nedlatende og bastant på bakgrunn av en nyervervet jegerprøveeksamen. Det bekymrer meg. Når det er flere erfarne jegere, og erfarne forumbrukere, som opplever tonen som så kjip at de ikke vil dele sine opplevelser. Forumreglene skal ivareta netikette, at man ikke uttaler seg støtende om andre. Men surhet og kritikkiver fra de som er verdensmestre ved tastaturet er vanskelig å regulere bort. Jeg vet ikke helt hva vi kan gjøre med dette, men som sagt, det bekymrer meg. For jeg vil ha muligheten til å lese om reell jakt. Skjøt du hjortebukken på 200 meters hold? Var det litt for mørkt, men du tok en sjanse? Var dyret litt på skrå, eller sjanset du på et nakkeskudd siden bukken var på 20 meters hold? Vel, jeg vil lese om det, uten at det hele skal bli ødelagt av surmaget kritikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår godt hva du mener med at det raskt kommer mye vås fra enkelte mht. venstresiden i norsk politikk,

 

Mens høyresiden blir omtalt på en respektful og saklig måte?

 

Dette er et internettforum, ikke gutta rundt leirbålet. Tror man det fungerer på samme måte, blir man skuffet.

Link to comment
Share on other sites

Ett par momenter når det gjelder at de samme tingene kommer opp igjen og at spørsmålene blir enkle for mange av de "gamle" :?

Som ny på kammeret er man faktisk ikke klar over at det finnes så gode muligheter til å sjekke tidligere tråder.

Da må andre (moderator eller de "gamle"?) legge spørsmålet inn til riktig tråd.

En annen sak er at all disse "elementære" spørsmålene blandt nye skyttere og jegere tyder på at det gjøres ett dårlig arbeid i foreninger og lag :x

Det virker som om opplæringen og mulighetene til å få hjelp der man hører hjemme er for dårlig.

 

Det skulle for eksempel ikke være nødvendig for en pistolskytter med sikkerhetskurs og klubbtilknytning å spørre på kammeret om hvordan en våpensøknad skal fylles ut eller hvilken 22LR han skal kjøpe :roll:

Sier dette noe om hvordan de "gamle" fungerer i nærmiljøet :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et forum "styrt" av Erik P `s bisarre verden kan aldri bli godt :!:

 

:lol: Fyren var jo bare fantastisk, noen som har sett han forresten?

Åjadda. :D

Hadde den glede å prate med fyren på Antiparos (av alle steder i verden) nå i sommer.

Han er en riktig trivelig kar på tomannshand.

At det noen ganger skjærer seg en smule på diverse fora kan være så, men at han er en kunnskapsrik kar med friske ideer kan ingen ta fra ham.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle for eksempel ikke være nødvendig for en pistolskytter med sikkerhetskurs og klubbtilknytning å spørre på kammeret om hvordan en våpensøknad skal fylles ut

 

Men nye brukere kan lese gjenom søknaden og snu søknaden og lese rettledingen. før han/hun starter en tråd om hva som skal stå hvor. ( det går faktisk fortere å lese bruksanvinsingen)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er blant de som meldte meg inn etter at SL gikk nedeom og hjem, føler jeg har vært ganske aktiv, men om jeg har vært konstruktiv ja se det er en helt annen sak, det er det øynene som ser som avgjør.

 

Min aktivitet her på kammeret har sunket til et minimum, da jeg føler jeg ikke har noe særlig å bidra med, som sako skrev i sitt innlegg, mitt øl har blitt veldig dovent, og folket i puben har gått hjem, og her sitter jeg da med mitt dovene øl, vet ikke om jeg vil drikke opp resten.

dere som har hengt med en stund skjønner hva jeg mener.

Uansett hvor mange gode og konstruktive innlegg og tråder så er det enkelte fjortiser som skal ødelegge med sjikane og skittkasting, det gidder jeg ikke sitte og se på. på schatten er det aldersgrense etter kl 23.00 kanskje man skulle lage ett barnekammer som alle fjortissene kan sitte og prate dritt og tull

Tror vel at dette innlegget er et av de få som jeg gidder å skrive i forumet.

 

Jeg har vanligvis mye å bidra med da jeg føler selv at jeg har lang og god erfaring fra jakt, hund og våpen

Med over 200 felte villrein, 140 rådyr, noen hjort og 40 elger, god erfaring fra Afrikajakt og turer dit ned, samt hjemmelader på mange kalibere.

Jeg deler gjerne mye av dette med meg, men nivået blandt en del brukere er så lavt og snevert at jeg gidder ikke, jeg har det egentlig veldig bra med meg selv og det jeg driver med, og så lenge jeg selv er fornøyd så driter jeg vel egentlig i hva andre måtte mene om det.

Den dagen forumet kommer opp på et litt mere voksent stadie,ja da kommer jeg også til å delta mere en hva jeg gjør i dag.

Link to comment
Share on other sites

Klart det blir litt tamt på nærmeste G-sport når man er vandt til Shoot Show :wink: ................melk og brød får man over alt.

 

Vareutvalget er det brukerne som står for, og det er god plass i hyllene, ute på lageret er jeg overbevist om at det finnes mange skjulte skatter, men veien ut i butikken er farefull..................etter en liten stund i hylla mellom de masseproduserte tilbudsvarene får man beskjed om å oppgi full varedeklarasjon ellers....................... :evil: etter en hel masse krav fra div. " jeg vet hva som er riktig kontrollinstanser " finner den utskjelte varen ut at dette ikke er noe blivende sted.

 

Den utskjelte varen finner en ny butikk som mer en gjerne gir han hylleplass.

Link to comment
Share on other sites

Det er mitt bestemte intrykk at representanter i styret bevisst drar opp tråder som er vinklet fra ytterste høyre i norsk politikk, likeledes kommer med med fremstilling av at justis og politimyndigheter er en konspiratorisk kraft i samfunnet.

Hmmm - "bestemte inntrykk"... Gratulere, Mappy - denne var ganske flott tilpasset total ansvarsfraskrivelse for dine egne utsagn :-)

 

La oss skjære inn til kjernen med det samme og kutte ut pisspreiket; kan du dokumentere, eller i det minste sannsynliggjøre, at flere eller bare en representant(er) i styret gjør dette? Kan du ikke det, synes jeg, alvorlig talt, at du skal henge opp paranoiaspeilet du så gladelig bruker mot andre*, og ta en dyp kikk i det selv.

 

* Jeg kaller dette billig hersketeknikk inntil du sannsynliggjør eller beviser at du har rett i konspirasjonsteoriene dine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...