Jump to content

Ny våpenLOV på trappene!


Morten Vinje

Recommended Posts

Det er blitt klart for meg gjennom denne tråden at NOJS bør ha en uttalt strategi, utformet av styret.

 

Tron

 

Helt klinkende klart, for meg blir det helt umulig å melde meg inn i en organisasjon som har en så generell målsetning som "å fremme jakt og skytesport". Det kan nemlig godt hende at organisasjonen i forhandlinger må forsake elementer som berører meg og mine interesser, for alt jeg vet.

 

Da styrelederen (med god grunn, bare les denne tråden) tidligere uttrykte noe tvil om hva medlemskretsen egentlig ønsket prøvde jeg forsiktig å hinte om det kom til å bli avstemninger. Jeg har nå kikket i info om NOJS, og ser at det er oppbygd ganske likt et lokallag i Jeger og Fisk, med innsending av forslag til årsmøte osv., men dette syns jeg blir for tungvint. Slik jeg ser det har NOJS en kjempemulighet gjennom Kammeret.no til å på en fantastisk lite ressurskrevende måte å til enhver tid orientere seg om hva flertallet av medlemmene mener om enkeltsakene. Jeg tenker da på en lukket forumavdeling hvor NOJSmedlemmer kan stemme over hvert minste filletema. Styret må gjerne velge å ikke ta resultatet til følge, men slik blir det ihvertfall ingen tvil om hva medlemmene mener.

 

Med en slik løsning fjerner man også påskuddet til å krangle, og det hadde vært en lettelse for meg (jeg begynner nemlig å bli bekymret), men aller viktigst ett stort løft for ansikt utad.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 883
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sitat:

Jeg tenker da på en lukket forumavdeling hvor NOJSmedlemmer kan stemme over hvert minste filletema. "Sitat slutt!

 

En variant av dette er under diskusjon i styret! Så det er bare å melde seg inn!

 

Vi har til å begynne med favnet smalt og bredt! Vi skal drifte Kammeret.no Dette er en "enkel" oppgave som krever sin mann og vi skal fremme "jakt og skytesport". Dette omfavner det meste som vi er interessert i og her er det opp til medlemmene i NOJS å være med på å nettopp gjøre det!

Link to comment
Share on other sites

Tonen i denne tråden har vært ufin, ja.

Kansje den skulle vært stoppet for lenge siden.

Kansje jeg skulle slette alle mine innlegg. Hadde tråden sett bedre ut da?

Er det jeg som har brukt uttrykk som Paranoia, Militsia, våpen for selvforsvar, NRA, osv, som tiltrekker oppmerksomhet som neonskilt gjennom hele tråden?

 

At en del medlemmer ikke makter å tilegne seg vanlig norsk skriftspråk, skal jeg heretter ta til etterretning.

 

Hassel, jeg tar resten med deg på PM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si eller begynne med, men et eller annet må det bli - for dette synes jeg på mange måter er dratt ut av sine proporsjoner.

 

La oss begynne med utgangspunktet for denne tråden: Vi fikk noen tips om at det fra politisk hold var initiert en prosess som skal produsere en endring i nåværende våpenlov - hvilket ble bekreftet av JD da vi kontaktet dem. En av årsakene til dette skyldes så vidt jeg har forstått et protestskriv fra de fleste jakt- og skyteorganisasjonene i Norge, der det blant annet ble påpekt to uhjemlede reguleringer i forskriften som ble offentliggjort i begynnelsen av fellesferien 2008. Siden hverken den nye eller gamle forskriften dermed holder mål, må altså selve loven endres for å få til dette. La meg i den sammenhengen få legge til at JD også har til hensikt å gjøre regelverket klarere med tanke på forvaltningens (herunder POD) rolle. Det er ikke forvaltningens oppgave å gi lover, slik det åpenbart praktiseres i dag. Sånn - der har vi kortversjonen av grunnlaget, så kan vi gå over til det som har skjedd i denne tråden.

 

Slik det har utviklet seg, har jeg desverre kun sett en selvforsterkende trend der flere ser ut til å materialisere sine politiske motforestillinger i debattanter som mener noe annet enn dem selv. Så midt oppi hurlumheien blir det (selvfølgelig?) også sådd tvil om, eller forsøkt sådd tvil om enkelte av de som har giddet å engasjere seg i saken, og som begynte med dette før Nojs i det hele tatt ikke hadde andre overordnede mål enn å sørge for kammeret.no sin eksistens. Det fikk vi kjeft for - jeg vet ikke helt hva som var kjernen i kritikken, men meningen var så vidt jeg kunne oppfatte at vi ikke gjorde nok. Neivel, greit nok. De samme indikasjonene synes jeg har boblet under overflaten her, men nå er problemet enda mer fremtredende - jeg kommer tilbake til dette senere.

 

Så begynner en brudulje ingen behersker bedre enn vi jegere og skyttere; å dra fokus på noe ingen av oss har muligheter til å gjøre noe med; nemlig at jegere og skyttere heller ikke er en homogen gruppe bestående av politisk likttenkende indivivider. Jeg aner ikke hva det skyldes, men hver gang vi er på det sporet, virker det som om den ene eller andre politiske fløyen på en eller annen måte skal "vinne" over den andre, og at en mystisk, bakenforliggende "kraft" skal forene oss alle i et felles politisk standpunkt. I denne prosessen kommer selvfølgelig først at Parti A er bedre enn Parti B, deretter - sikkert som banken - kommer personkarakteristikkene, øyensynlig fordi enkelte håper at det skal få enda flere til å ta "deres parti", fordi man kanskje tror at dette er en effektiv måte å vise omverdenen hvor teit man virkelig må være for å befinne seg på den ene eller andre politiske fløyen. Og ikke bare det; denne fremgansmåten har vi tydeligvis like stor klokkertro på. Hver gang. Selv om den så langt ikke har virket eller at noen i skrevet historie kan påvise at han gjort det noen gang - ikke engang et eneste, lite tilfelle. Likevel er dette vårt primære valg av retoriske våpen. Hver gang.

 

Er vi for dumme til å drive med eller mene noe om dette? Jeg mener; vi kommer aldri lenger enn dette uansett, så hvorfor gidder vi egentlig? Det eneste vi oppnår er å slå fast for oss selv at vi ikke klarer å stå samlet - og samtidig, skjult i brølet fra massenes sammenstøt, bæres sterke stemmer frem med et budskap om at Her Må Noe Gjøres! Dette budskapet er modulert på en misnøye over at det ikke er gjort nok, og som om ikke det er nok, er det Nojs som ikke har gjort nok. Jeg mener å ane konturene av at det ikke er medlemmer av Nojs som først og fremst står for den hvasseste kritikken (jeg velger å være så diplomatisk på dette tidspunktet at jeg fremdeles kaller det "kritikk").

 

Akkurat hva er det ikke gjort nok av?

Akkurat hva er Nojs?

Akkurat hva bør Nojs være, og hvem skal bestemme det - med hvilket mandat?

Akkurat hva er Nojs i ferd med å gå i baret på?

 

Dette er spørsmål jeg sitter igjen med etter å ha filtrert "kritikken" i et forsøk på å forstå hva som ligger bak den. Jeg er sikkert en enkel sjel, men jeg får ikke tak i problemet med mindre noen forteller hva det består av. Det hjelper fint lite å rope at det gjøres for lite så lenge jeg ikke forstår hva det gjøres for lite av. Jeg får heller ikke tak i hva Nojs gjør feil så lenge jeg ikke forstår at Nojs faktisk gjør feil eller at noen presenterer alternativ til nåværende retning - og strategi. Gjerne med gode begrunnelser, om det ikke er å forlange for mye.

 

Denne "debatten" synes jeg har fått et sterkt preg av polariseringen mellom borgerlige og sosialiste holdninger og overbevisninger. Det mest fremtredende synes jeg har vært det totale fraværet av konkrete argumenter som forklarer hvorfor det skal være så veldig mye bedre å stemme borgelig enn sosialistisk. Når hovedfløyene i norsk politikk bringes på bane, synes jeg det bør være et minimumskrav at man for det første grunngir årsaken for valg av "side" - i motsetning til å gi solide inntrykk av at borgelig er det eneste saliggjørende fordi sosialistisk er bare bæsj. Er det noen her, i etterpåkloksapens lys, som kan la dette passere som argumentasjon? Det bør være et minstekrav at man i hvert fall forsøker å gi en forklaring på hvorfor man skal velge det ene fremfor det andre, i stedet for å totalt ødelegge hver minste lille sjanse vi har til å kunne drøfte noe på en konstruktiv måte. I stedet for å bølle i stykker et hvert tilløp til samling om vår felles sak bare fordi andre ikke deler ens politiske oppfatning. Jeg skal si det svært enkelt, slik at det ikke er mulig å misforstå: I dialogen vi har forsøkt å ha med politikerne, vil jeg definitivt si at den beste og mest seriøse responsen vi har fått så langt, ikke befinner seg på den borgerlige siden. Den største skuffelsen jeg personlig har fått, fordi jeg hadde helt andre forventninger, var FrP, som i det store og hele har virket temmelig uinteressert i hele problemstillingen.

 

Sånn for å balansere mine egne utsagn en smule, altså.

 

På meg virker det som om enkelte mener at en konfronterende linje mot politikere er det eneste saliggjørende. Hvorfor man mener dette er bedre enn dialog aner jeg ikke, men det kan kanskje konfrontørene gi en god forklaring på. Alt vi faktisk har klart å få endret, har skjedd som følge av dialog og saklig argumentasjon. Tro meg; å fronte en sak og åpne med konspirasjonsteorier- og påstander, kommer til å stemple vedkommende organiasjon som useriøs og uinteressant for all tid. Jeg tror og håper at ingen av våre organisasjoner er der.

 

Avsluttningsvis vil jeg igjen, men kanskje en del mer direkte, få spørre: Hva gjør Nojs feil? Hva gjør Nojs ikke nok av?

 

Vi kunne alternativt latt være å informere om at arbeid mot ny våpenlov var iverksatt - jeg begynner å tro at det i sum ville vært bedre enn å kunngjøre det. Det synes jeg er veldig trist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror NOJS har potensiale til å være et fint korrektiv til de etablerte organisasjonene - i kraft av å ha ikke ubetydelig rekkevidde og gjennomslagskraft i en tross alt stor andel av befolkningen via internett. Så lenge disktrikstilhørighet, natur og miljø er definerende element i norsk kultur, vil jakt, våpen mv være en del av denne kulturen på en eller annen måte.

 

NOJS har etter hva jeg forstår greid å fremstå som en seriøs aktør - hvor argumentene har vært tydelige og gode. Imidlertid er det en vesensforskjell mellom den politiske aktiviteten NOJS driver for oss, og den debattteknikk som hersker på nettet (og som man også ser mye av her på kammeret). Man vinner ikke en debatt med byråkratene JD/FIN/SMK for så oppleve at man får gjennomslag for synspunktene i praktisk politikk/ forvaltningsvedtak. Man må argumentere, synliggjøre, overbevise - slik at utrederne syns dette var momenter å ta hensyn til. Da først får man endret praktisk politikk.

 

La de i NOJS som skjønner dette få fortsette uten at man undergraver deres posisjon, så kan andre raljere og briljere på andre områder som ikke er politisk betente.

Link to comment
Share on other sites

Avsluttningsvis vil jeg igjen, men kanskje en del mer direkte, få spørre: Hva gjør Nojs feil? Hva gjør Nojs ikke nok av?

 

Spørsmål 1: Ingenting!

 

spørsmål 2: NOJS har oppstått fordi at noen ytterst få har engasjert seg. At noen engasjerer seg for våres felles interesser er å gjøre mer enn alle oss andre til sammen. Det er fryktelig lett å være kritisk, men det ser ut til at de færreste klarer å være konstruktiv og kritisk på samme tid. Så langt er det vanskelig å se at dere har gjort noe som kan betegnes som feil. Det eneste måtte være at dere har valgt å engasjere dere for å ivareta interessene til Norges desidert mest bedrevitende og navlebeskuende kranglefanter: jegere og skyttere!

 

Tonen i denne tråden har vært ufin, ja.

Kansje den skulle vært stoppet for lenge siden.

Kansje jeg skulle slette alle mine innlegg. Hadde tråden sett bedre ut da?

Er det jeg som har brukt uttrykk som Paranoia, Militsia, våpen for selvforsvar, NRA, osv, som tiltrekker oppmerksomhet som neonskilt gjennom hele tråden?

 

Hvorfor? Du må vel tåle at man er av en annen oppfatning enn det du er? Jeg synes så absolutt at tråden skal få leve slik som den er og at dine innlegg skal bestå.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen andre enn jeg i NOJS styre som driver utadrettet arbeid i forhold til våpenlovgivningen pr. i dag. Det er ingen andre i NOJS enn jeg som deltar i arbeidsgruppens møter og som bidrar direkte inn i gruppens arbeid. Slik har det vært siden senhøsten 2008. NOJS har ikke noe politisk charter, ingen uttalt eller nedskrevet strategi og følgelig er min arbeidslinje pr. i dag også NOJS arbeidslinje.

Takk for oppklaringen. Når det gjelder våpenlov, forskrifter og eventuelt samarbeid med landets jeger- og skytterorganisasjoner i den anledningen, så eksisterer det altså ingen NOJS, bare en kar som heter Tron.

Vel - du får selv plukke dine springpunkter, og velge dem på grunnlaget du synes er best. Kan du redegjøre for dette grunnlaget, og se helt bort fra at uttalelsen du baserer det på kan være ute av kontekst eller rett og slett feil? Jeg spør slik fordi jeg oppriktig forsøker å forstå hva du ønsker å oppnå.

Link to comment
Share on other sites

En finner det ganske fantastisk at de lengste trådene på dette forumet er OT-diskusjoner rundt hvem som mener og tror hva om Våpenlovgivning, rundskriv eller surre meg rundt hva nå enn dere finner på å krangle om. Kom dere, ut, skyt, og sørg nå for all del for ikke å stemme på feil mennesker ved dette valget.

Link to comment
Share on other sites

Morten Vinje -

Jeg har vanskelig for å se at det jeg skrev var ute av kontekst. Det var ordrett fra Trons innlegg, og et sitat som ikke skilte seg fra resten av innlegget.

Var det feil? Kanskje han skrev feil, men det vet jeg ingenting om. Jeg kan bare basere meg på det som står der.

Hva jeg ønsker å oppnå? Ingenting. Nei, det er ikke riktig, for da hadde jeg ikke skrevet noe. La meg tenke...

Veldig kort - Tron skrev at NOJS ikke hadde noen politikk eller strategi i forhold til våpenlovgivningen. Det ønsket jeg å sette fingeren på og forhåpentligvis få en reaksjon, det være seg fra styret eller Kammerets brukere.

Folk har forskjellig mening, og mange synes sikkert at NOJS er et godt tiltak. Min innstilling er ikke fullt så enkel. At dere startet og driver Kammeret er flott. Takk for det. Men hvis dere har ambisjoner om å bli et forbund til gagns for skyttere og jegere, så må dere ha et uttalt syn på våpenlovgivningen og en strategi i den forbindelse.

Så kan du spørre, hvorfor det? De andre forbundene har jo heller ikke noen klar politikk på det området?

Nettopp derfor. Våre eksisterende forbund har hatt null effekt på de stadige innstrammingene angående våpen/ammunisjon for vanlige borgere. De administrerer konkurranseskyting og generell jakt på en brukbar måte, men vi trenger noe mer. Vil NOJS være det?

Dette er ingen kritikk, for NOJS har ikke lovet noe som helst, jeg bare spør.

Det var derfor jeg tok opp Trons utsagn.

Link to comment
Share on other sites

Morten Vinje -

Jeg har vanskelig for å se at det jeg skrev var ute av kontekst. Det var ordrett fra Trons innlegg, og et sitat som ikke skilte seg fra resten av innlegget.

Var det feil? Kanskje han skrev feil, men det vet jeg ingenting om. Jeg kan bare basere meg på det som står der.

Det var derfor jeg også ba deg se helt bort fra at det kunne være feil eller ute av kontekst - ikke det du skrev, men Tron.

 

Hva jeg ønsker å oppnå? Ingenting. Nei, det er ikke riktig, for da hadde jeg ikke skrevet noe. La meg tenke...

Veldig kort - Tron skrev at NOJS ikke hadde noen politikk eller strategi i forhold til våpenlovgivningen. Det ønsket jeg å sette fingeren på og forhåpentligvis få en reaksjon, det være seg fra styret eller Kammerets brukere.

Ja, det var nå akkurat dette jeg siktet til - men på et mer generelt grunnlag. Du har gitt flere indikasjoner også tidligere - selv uten at Tron har uttalt seg at du vil ha reaksjoner. Det virker akkurat som om du er ute etter noe, og nå har jeg lyst til å finne ut hva. Du har selv skrevet at du er kritisk, jeg har svart at jeg synes det i utgangspunktet er bra, men nå synes jeg at jeg og andre fortjener å få vite hvorfor. Jeg nekter å tro at en mann som deg er ute etter reaksjoner bare for reaksjonenes skyld.

 

Folk har forskjellig mening, og mange synes sikkert at NOJS er et godt tiltak. Min innstilling er ikke fullt så enkel. At dere startet og driver Kammeret er flott. Takk for det. Men hvis dere har ambisjoner om å bli et forbund til gagns for skyttere og jegere, så må dere ha et uttalt syn på våpenlovgivningen og en strategi i den forbindelse.

Så kan du spørre, hvorfor det? De andre forbundene har jo heller ikke noen klar politikk på det området?

Nettopp derfor. Våre eksisterende forbund har hatt null effekt på de stadige innstrammingene angående våpen/ammunisjon for vanlige borgere. De administrerer konkurranseskyting og generell jakt på en brukbar måte, men vi trenger noe mer. Vil NOJS være det?

Dette er ingen kritikk, for NOJS har ikke lovet noe som helst, jeg bare spør.

NÅ synes jeg vi begynner å komme noen vei!

 

Jeg har personlig vært klar hele tiden for å gjøre mer ut av Nojs enn hva som har skjedd så langt - det later til å være instillingen til de som har meldt seg inn også. Og da, men først da, begynner et mandat å forme seg. Jeg kommer aldri til å buse ut i egne retninger på vegne av medlemmer som ikke har tilkjennegitt at det er helt i orden. Derfor har ikke Nojs lovet noe - derfor har jeg for min egen del jobbet med det jeg har tro på, uten å ville eller våge å tale på vegne av folk jeg ikke vet om støtter arbeidet eller formålet. Så formell er jeg, eller mer korrekt; så formell føler jeg at jeg må være. Det regner jeg med er noe av det samme de andre som har jobbet med dette, og som er Nojs-medlemmer, føler. For min del begynte dette da forskriften kom i fjor sommer, hvorpå lindboe og jeg skrev en kronikk i dagbladet. I samme periode kontaktet jeg NJFF og ba dem instendig, som norges største organisasjon og dermed viktig, å invitere til et møte alle organisasjonene imellom. Etterhvert tror jeg (jeg kan være veldig masete, skjønner du) Espen Farstad innså at vi i det minste ikke hadde noe å tape på dette, og dermed var vi samlet på Hvalstad i det første av så langt tre møter. I sakens anledning vil jeg rette en stor takk til Norges Skytterforbund som på en flott måte har tatt ansvaret for den videre kommunikasjonen og holdt kontakten varm mellom alle sammen og invitert og avholdt det to siste møtene - det siste nå i august. Det er nå satt ned et utvalg som skal jobbe videre med den foreliggende forskriften med dertil hørende rundskriv, der Tron sitter. Det gledelige er at det kan se ut til at alle organisasjonene nå er med og stiller seg bak det videre utvalget, og da er jeg fornøyd.

 

Så spørs det hva Nojs skal eller vil gjøre videre - og det forestår meg helt klart at en strategiplan og overordnet agenda må på plass, men det er bare min ringe mening. Nojs bør mene noe om politikken som føres, under forutsetning av å være partipolitisk uavhengig, selvfølgelig. Jeg er spent på hva som kommer ut av dette, for nå begynner del to for Nojs sin del. Tron vil være en sentral spiller i utvalget, i mellomtiden må Nojs finne ut hva Nojs vil videre, og fra grunnplanet spille inn hva de mener vil være sentrale elementer i det videre arbeidet med lov og forskrift.

 

Har du noen forslag eller innspill?

Link to comment
Share on other sites

Har du noen forslag eller innspill?

 

Nå heter ikke jeg Vesper og dette er ikke et forslag, da jeg vet at styret jobber med saken allerede.

 

Men ett slags innspill kan det kalles.

 

Lukket forum for NOJS medlemer, hvor nettopp slike ting som du nevner kan tas opp i plenum, blandt medlemer av organisisjonen.

Dette vil gi styret et legitimt mandat til å jobbe for mer enn opprettholdelse av kammeret.no.

 

Jeg har personlig vært klar hele tiden for å gjøre mer ut av Nojs enn hva som har skjedd så langt - det later til å være instillingen til de som har meldt seg inn også.

 

Det tror jeg du har helt rett i. Nettopp derfor bør styret søke støtte blant medlemmene for å finne en vei videre.

 

Nå har folket hatt god tid til å melde seg inn og få sin stemme hørt, kanskje på tide å ta det ett skritt videre?

Link to comment
Share on other sites

vel vi har nok begrget konkeriket en gang ti, opg det er min helt og fullt oppriktige og ærlige mening. (Kan jo ta feil, men har prøvd å ungå det)

 

Nå håper jeg vi kan fokusere ppå det viktige (altså ikke partipolitikk) men å fremstå som legitmie eiere og brukere av skytevåpen i Norge. Det er folket som gir partiene makt, og om vi kan ovebevise folket (De som ikke er jegere og skyttere) at det faktisk er en meget dårlig og ubegrunnet ide å innføre ytterligere restriskjoner på det sivilive våpen innehav, så har vi lite å frykte.

 

Rekruter nye skyttere, bedriv etisk jakt, vis at alle de hobbyene rundt skyting er positive, og vær ærlige.

 

Å sitte med huet i bøtta fordi drømmen om Siv og salgert av Norge ikke gikk i orden denne gang er ikke noe grunn til å gi opp vår fellse sak. (Så får vi heller bruke de neste 4 årene på å bli eninge om hva vi vil)

 

Lykke til alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig skriver Nrk på NRK.NO:

Reiser på jakt, før USA

Jens Stoltenberg fortalte i forrige uke at han nå skal ha en frihelg for første gang siden valgkampen startet for å dyrke sin nye hobby; jakt.

 

Deretter reiser han mandag til USA for å snakke med FN og Storbritannias statsminister Gordon Brown. Og kommer ikke tilbake før fredag 26. September.

Link to comment
Share on other sites

[...]Å sitte med huet i bøtta fordi drømmen om Siv og salgert av Norge ikke gikk i orden denne gang er ikke noe grunn til å gi opp vår fellse sak.[...]

 

Nei, nei, nei, nå må vi sette oss ned å tyne en 14-15 sider med dommedagsprofetier til ut av denne tråden. Mitt bidrag: Etter at Storberget stempler alle jegere og sportskyttere som "fiender av demokratiet" og "ugress som må ryddes unna på veien mot en sosialistisk verdensregjering" kommer bevepnede FN-soldater fra Kongo til å gå fra dør til dør å samle inn alle private våpen i hele Norge.

 

Evt. Så er det på tide at "vi" begynner å bli litt mer synlige: Arranger luftgeværskyting på "aktivitetsuka" på skolen til junior, ta med barehagen på partering og tilbredning av ett rådyr, legg in en 4-5 kvelder med dugnad i "ungdomsguppa" i pistolklubben, ta med ungene til onkelen din på harejakt etc.... Hvis "alle" tror vi er sære tullinger i skitte feltbukser med snus under leppa og som aldri har sett en barberhøvel, da er det fort kroken på døra.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker statsministeren lykke til på jakta. Måtte du få noen fine dager i fjellet. Håper du forstår at våpen er en del av vår kultur, både innen sport, jakt og samling. Vi trenger ingen hardere restriksjoner, dere kan begynne med å håndheve de lovene som allerede eksisterer hardere. Selv om jeg hører til på den konservative siden så innser jeg at det ikke er milevide forskjeller mellom en sosialistisk og en borgerlig regjering. Spesielt ikke nå når AP har kapret så mange velgere fra SV.

Link to comment
Share on other sites

ekspropiering(eller hvordan i h...... det skrives) av utmark til reservat

dette er regelrett tyveri og ran av enkeltindivider utført av staten.

Men det bevarer MIN rett til å bruke naturen der, hindrer at landet blir stykket opp av gjerder brukt av kun landeierene...

jeg må låne bilen din i helgen, kan du legge nøklene en plass jeg lett finner dem.

også må du se til at det er full tank på den.

 

Kortet ned av 001

 

He he :!: jeg måtte le litt når jeg leste denne, "steffen" har tydligvis verken sett bilen til "Hassel" eller prøvd å få start på den :D

Jeg har vært med på et par gjenopplivingsforsøk på den bilen, og så vidt jeg kunne se så hjelper det ikke med full tank. Når det gjelder nøkler er det et kapittel for seg selv siden Hassel noen ganger ikke finner dem selv, og da har jeg ikke begynt å snakke om reservesverd for å åpne bildører :lol:

 

Dette ble sikkert litt OT, men jeg ønsker alikevel alle en fortsatt fin dag.

Link to comment
Share on other sites

Vi har i dag fra justis- og politidepartementet, fått bekreftet at det nå settes i gang arbeid med ny våpenLOV, altså ikke ny forskrift, men ny LOV. I grove trekk høres dette ut til å være en tilnærming mot å tilpasse JD og PODs nylig ikrafttrådte forskrift med dertil hørende rundskriv til LOVEN. Det vil med andre ord si at de punktene i forskrift og rundskriv POD ikke fikk gjennomslag for fordi de var i strid med loven, nå tydeligvis skal tilpasses andre veien - altså ved LOVendring. Tidsaspektet for ferdigstillelse er to til to og et halvt år fra nå.

 

Nojs vil være en del av utviklingen som nå følger, og har allerede jobbet i kulissene, blant annet ved å skrive kronikker i dagspressen, ha dialog med politikere, herunder medlemmer i justiskommiteen, og ved å initiere samarbeid med samtlige av landets skytter- og jegerorgansisasjoner/forbund, hvor vi igjen var samlet senest torsdag 13 august 2009. Dette arbeidet har pågått siden før sommerferien 2008. Nojs er nå representert i kommiten nedsatt av landets skytter- og jegerorgansisasjoner/forbund. Mer informasjon om dette vil komme så snart kommiteen har startet sitt arbeid.

 

En av de uttalte hensiktene med den nye våpenloven, er at politikerne, og ikke byråkratene/forvaltningsorgan, skal gi loven innhold. Vi minner i sakens anledning om at det er valg snart.

 

 

For styret Nojs;

 

Morten Vinje

 

Hva var det POD prøvde å få gjennom, men som er i strid med dagens våpenlov?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker men utvalget som kokte sammen forarbeidene mente at alle våpentillatelser skal være gyldige i maks fem år for deretter å søkes på nytt, og at magasiner i prinsippet skulle defineres som våpendel og undelegges kontroll.

 

Jeg legger også merke til at daværende president for Norges skytterforbund Unni Nicolaysen var enig i dette.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/19961997/otprp-nr-74-1996-97-/7.html?id=301694

 

En lett gjennomgang av politiomestrenes meninger viser for meg at politet i 1997 ikke så på borgeres lovlige våpeneierskap som noe positivt men som en kime til kriminalitet. Rogaland statsadvokatembeter virket påfallende fornuftige på samme tid.

 

Har tilfeldigvis noen leste denne, og kan gi et sammendrag?

http://ask.bibsys.no/ask/action/show;jsessionid=0000ftQ5YBRcvxv-Uiyyc4ONHp2:116t9p6s5?pid=04067116x&kid=biblio

Link to comment
Share on other sites

Tiders... jeg tror du er på helt feil gjorde (og feil tidspunkt også)

I endringene i utkastet for ny forskrift til våpenoven, altså forandringer etter at forslaget hadde vært på høring, ble det gjort en del grove ting.

Bla at Pod gjordfe seg selv til ankeinsatts for klager på forskriften... noe som strider i mot de almenne rettsprinsipper.

 

Dette har ingen ting med innføringen av aktivitetskrav og andre ting som skjedde for 10 år siden å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ukjent og ikke utenkelig... Jeg tenker ikke konkret på spørsmålet til edderkoppen men mener noe om arbeidet rundt en ny våpenlov.

 

Ettersom rundskriv er basert på forskrift som igjen er basert på lov og da denne har et opphav i et forarbeide og må forstås utfra denne, begynner rekken av problemer allerede her. Dersom intensjonen og meningen til lovgiverne var en helt annen en oppfatningen Politiet har må vi kunne påvise at Politiet går utover intensjonene, og loven, for å kunne komme noen vei? Dagens forskrift henger ikke sammen med intensjonen eller loven derfor er den feil. At den er udemokratisk er en vesentlig feil, men det er vel underordnet?

 

Slik jeg ser det ønsker Politidirektoratet å endre loven så den kommer i samsvar med forskriften og dermed er mer restriktiv enn dagens lov. (Det er en ny lov tråden gjelder, ikke?) Vil det ikke da være hensiktsmessig å se på intensjonen og opphavet til endringene som begynte allerede i 1996-97? Dersom det skal komme en helt ny lov vil jo forarbeidet være med på å legge de helt grunnleggende premissene for loven, forskriftene og hvordan de senere vil / skal / bør anvendes og fortolkes?

 

Dersom vi ønsker å endre resultatet for oss bør vi vel ha tenkt over hvor og hvordan det er mulig å påvirke, og hvor i næringskjeden det har størst effekt? Etter min oppfatning er det å være premissleverandør så tidlig som mulig i prosessen som er en av de vesentlige tingene ved NOJS.

 

Jeg er ingen ekspert på Rettskildelære og har bare gravd så vidt i dette virr-varret så det er godt mulig jeg skyter bom... (for eksempel på jordet) :D

Link to comment
Share on other sites

Vi har lenge diskutert våpenlover og våpenregistrering, og det merkverdige i at ellers (?) mentalt oppegående mennesker mener de får kontroll over kriminelle våpen ved å pålegge vanlige, lovlydige borgere stadig nye regler og pålegg. Mens de "vanekriminelle", som bør være vel kjent av politiet, går fritt rundt på byen med et assortert utvalg av slag-, stikk- og skytevåpen.

 

De litt paranoide av oss hevder at dette er et bevisst angrep på jegere og skyttere som gruppe, initiert av en skjult konspirasjon av gammel-stalinister, lett senile LSD-hippier, og pensjonerte sosialdmokrater. Mens andre har hevdet at det bare skyldes at det ikke er noen øvre begrensning på hvor mye uforstand enkelte kan få lov til å eksponere i yrkessammenheng.

 

De siste har nå fått ny støtte for sin argumentasjon: Mattilsynet vil ha et katte-register!

 

Synes noen av dere at dere har hørt en lignende argumentasjonen før?

 

"Mattilsynet ønsker oversikt over kattene her i landet og vil innføre obligatorisk merking av kattene og et eget katteregister.

– Målet er å få en bedre kattevelferd. Vi ønsker færre husløse katter, sier seniorrådgiver Vigdis Finstad i Mattilsynet"

 

Hvordan de mener at de skulle få noen som helst oversikt over skabbete bakgårds-katter, ved å pålegge tante Agate å registrere Fleske-Mons, som aldri er ute av leiligheten, - ja, det må en vel være ansatt i Mattilsynet, eller Justisdepartementet/POD, for å skjønne. Men parallellen til våpen-registrering er slående!

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men jeg ser poenget ditt .

Jeg hørte dama på radioen nettopp samt en representant fra Norsk Ornitologisk Forening.

Begge mente at dette var bra saker...

Jeg har mange spørsmål hvordan et slikt register skal organiseres, administreres og ikke minst finansieres...men vet ikke helt i hvilken ende jeg skal begynne.

Link to comment
Share on other sites

Mer ot:

Den katteregestreringen, er jo vel og bra. Men kun om det medfører at alle katter som er umerkede med synlige halsbånd, blir fritt vilt for grunneier å ekspedere/fange for å sjekke om de er merket, og så ekspedere til de evige jaktmarker.

 

Viss ikke dette ligger i kortene, er hele opplegget totalt virkningsløs byråkratibygging.

Link to comment
Share on other sites

...er hele opplegget totalt virkningsløs byråkratibygging.

Er det ikke det byråkrater driver med da?

 

Fritt etter hukommelsen: I et hierarki vil enhver ansatt tendere å stige til sitt eget inkompetansenivå.

 

Resultat: Alle stillinger i det offentlige vil etterhvert være besatt av inkompetente individer...

Link to comment
Share on other sites

Mens andre har hevdet at det bare skyldes at det ikke er noen øvre begrensning på hvor mye uforstand enkelte kan få lov til å eksponere i yrkessammenheng.

På jobben er det etpar karer som har rasekatter, som selvfølgelig er registrerte og chippa. Jeg diskuterte denne registreringen med dem, og de var skjønt enige med meg i at en registrering av godtfolks katter ville ha like liten innvirkning på løskattene, som registrering av våpen for lovlydige folk har på arsenalet til div. bokstavgjenger.

Da kom en av dem med følgende forslag:

"Kan man ikke heller opprette et register over folk som kommer med forslag på alskens tulle-registre?".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

NSF har kommet med litt info også.

 

Ny Våpenlov (23.12.2009)

 

Norges Skytterforbund er, sammen med de andre skytterorganisasjonene og våpenbransjen (våpenforhandlere, børsemakere), invitert av Justisdepartementet (JD) til å delta i et utvalg som skal foreta en total gjennomgang av gjeldende våpenlovgivning og fremme forslag til ny våpenlov.

 

 

I brevet fra JD anføres det at gjennomgangen av våpenlovgivningen gjøres på bakgrunn i "samfunnsutviklingen og fremtidige utfordringer". Våpenorganisasjonene kan samlet stille med totalt to representanter i utvalget. Det er i første omgang sendt et brev til JD, hvor skytterorganisasjonene ber om å få delta med tre personer i utvalget.

 

NSF vil arbeide svært aktivt for å sikre at det ikke innføres bestemmelser som legger begrensninger på skytternes mulighet til å utøve sin idrett.

 

www.skyting.no/t3.asp?p=19906&x=1&a=259111

Link to comment
Share on other sites

Med ny våpenlov i horisonten er det sikkert ikke bare jeg som er bekymret for hvilke eventuelle nye begrensninger og forbud som kan komme. For min del er jeg svært skeptisk til all makten som POD vil ha. Skillet mellom lovgivende og utøvende makt er et viktig prinsipp å opprettholde.

 

Etter hva jeg har hørt så var det en del problemer med lovhjemmel når ny forskrift ble utformet. I dag gir §§ 6 og 6a mye makt til POD, og vi kan sikkert forvente at det blir kamp om ytterligere flere slike paragrafer.

 

I denne sammenhengen lurer jeg på hva NOJS har tenkt om den nye lovbehandlingen.

Det hadde vært kjempefint om noen kunne ta på seg ansvaret med å videreformidle konkret informasjon om saken etter vert som den pågår. Hva med å lage en egen tråd som kun viser til informasjon. Diskusjoner kan vi ta i denne tråden.

Hvem sitter i utvalget, dokumenter som er offentliggjort, utkast til lovverk osv hadde vært verdifull informasjon å få. På den måten kan vi som ikke sitter i lovutvalget ta stilling til saken og ytre være meninger til de aktuelle personer.

Link to comment
Share on other sites

J.D. viser vel igjen vilket nivå de legger seg på.

Alle skytter / våpenorganisasjoner er invitert til og tilsammen stille med en person til dette utvalger. Den andre plassen som nevnes er i invitasjonen forbeholdt våpen/børsemaker bransjen.

Innspillet til J.D. om flere deltagere fra brukerne av våpen høres fantastisk fornuftig ut, får håpe vi får medhold.

Link to comment
Share on other sites

gjennomgangen av våpenlovgivningen gjøres på bakgrunn i "samfunnsutviklingen og fremtidige utfordringer"

Tja, hvordan har egentlig samfunnsutviklingen vært siden sist våpenloven ble gjennomgått? En kjapp sjekk hos Statistisk sentralbyrå kan kanskje gi noen indikasjoner. Antall drap har gått ned, antall selvmord har gått ned, voldskriminaliteten er stabil. Våpentyverier har i følge Kripos gått kraftig ned. Hvilken utvikling er det da som skulle tilsi at våpenloven må innstrammes? (Ja, jeg sier "innstrammes", for jeg regner det som utenkelig at resultatet av "gjennomgangen" blir en oppmykning.) Og hvilke "fremtidige utfordringer" forventes løst med endret våpenlov?

 

Våpenorganisasjonene kan samlet stille med totalt to representanter i utvalget.

Det blir vel bare en representant som får stille fra skytterorganisasjonene. Den andre blir en bransjerepresentant. Lurer på hvilket forbund som får denne "skytterrepresentanten"... Skal vi se, hvilke forbund var det som var minst negative til den siste forskriftsendringen? Utfordringen for skytterorganisasjonene blir nå å få med en person som på best mulig vis kan representere alle organisasjonene, og ikke bare sin egen. Dette har historisk sett vært problematisk, og det blir neppe enklere nå. :(

 

Det er på tide å finne ut hvem andre enn skytterorganisasjonene som får bli med i dette utvalget. Ønsket om endret våpenlov kommer nok fra politisk hold, og det kan være greit å konsentrere lobbyvirksomheten der den blir mest effektiv...

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Forslaget til mandat for dette utvalget inneholder hvert eneste av de håløse forslagene til endringer vi har sett de siste 10 årene; årsavgift for våpenkort, høyere gebyr for søknadsbehandling, tidsbegrenset våpenkort, oppbevaring i depot, utredning av hviorvidt sivile våpensamlinger er forsvarlig.

 

Tror faktisk ikke det var en eneste positiv ting for skyttere og jegere listet opp i forslaget til agenda.

Link to comment
Share on other sites

Våpenorganisasjonene kan samlet stille med totalt to representanter i utvalget.

 

Dette er direkte frekt og udemokratisk. M.a.o. blir det vel en representant fra DFS (som legger seg ihvertfall halvveis flatt for myndighetene), og en fra våpenbransjen. Jeg fatter ikke at organisasjonene og bransjen ikke er i stand til å få dette tatt opp i media på en måte som vil gagne oss??? :roll:

 

Jeg må innrømme at min tillit til JD, POD, og politikere for den saks skyld, har nå kommet på et så lavt nivå at jeg ikke kan annet en være mistenkelig til de meste de kommer med. :x

 

Edit: endret skrivefeil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forslaget til mandat for dette utvalget inneholder hvert eneste av de håløse forslagene til endringer vi har sett de siste 10 årene; årsavgift for våpenkort, høyere gebyr for søknadsbehandling, tidsbegrenset våpenkort, oppbevaring i depot, utredning av hviorvidt sivile våpensamlinger er forsvarlig.

 

Tror faktisk ikke det var en eneste positiv ting for skyttere og jegere listet opp i forslaget til agenda.

 

Altså ikke en eneste saklig endring, som vil bekjempe kriminalitet i virkeligheten. Bare forslag som fremmer en eller merkelig agenda som går utover vanlige, lovgyldige jegere og skyttere. Det ble nevnte et sted tidligere i tråden at noen "paranoide" blant jegere/skytter mistenker en gruppe hos myndighetene å gjøre disse tingene pga en eller annen skjult agenda. For eksempel basert på antipati mot jakt og skytesport. I motsettning til tanken at dette er et resultat av byråkrati som bare stadig trenger å finne på noe nytt for å rettferdiggjøre sin egen eksistens. Man trenger ikke være paranoid for å lure litt på dette. Litt sunt bondevett forteller oss at det som skjer er åpenbart et ledd i avvæpning av befolkningen på lengere perspektiv. :x

Link to comment
Share on other sites

Dette er direkte frekt og udemokratisk. M.a.o. blir det vel en representant fra NSF (som legger seg ihvertfall halvveis flatt for myndighetene), og en fra våpenbransjen. Jeg fatter ikke at organisasjonene og bransjen ikke er i stand til å få dette tatt opp i media på en måte som vil gagne oss??? :roll:

 

Personlig er jeg mere redd for at representanten vil komme fra DFS eller NJFF......

Link to comment
Share on other sites

De inviteret organisasjonene var listet opp i brevet, nokså lang liste.

Jeg har ikke brevet her, fint om noen av de som har det poster det.

 

Børsemakernes Landsforbund

Det Frivillige Skyttervesen

Norges Benkeskytterforbund

Norges Jeger- og Fiskerforbund

Norges Metallsilhuett Forbund

Norges Bedriftsidrettsforbund

Norges Skiskytterforbund

Norges Skytterforbund

Norges Sportsbransjeforbund

Norsk Forbund for Praktisk Skyting

Norsk Svartkruttunion

Norsk Våpeneierforbund

Norsk Våpenhistorisk Selskap

Norske Reserveoffiserers Forbund

Scandinavian Ammunition Research Assosiation

Scandinavian Western Shooters

Våpenrådet

Link to comment
Share on other sites

Dette er direkte frekt og udemokratisk. M.a.o. blir det vel en representant fra NSF (som legger seg ihvertfall halvveis flatt for myndighetene), og en fra våpenbransjen. Jeg fatter ikke at organisasjonene og bransjen ikke er i stand til å få dette tatt opp i media på en måte som vil gagne oss??? :roll:

 

Personlig er jeg mere redd for at representanten vil komme fra DFS eller NJFF......

 

Der må jeg si meg enig med blackops92 ja

Link to comment
Share on other sites

Organisasjonene har i et brev til JD bedt om at de får ha med tre representanter i utvalget. Det ser jeg nok på som et minimum, men jeg er ikke det minste redd for at ikke f.eks. DFS eller NJFF vil kunne representerer det store gross av jegere og skyttere på en god måte.

 

Dagens Våpenlov er etter min mening svært tynn og fragmentarisk, og er i seg selv en stor del av bakgrunnen for dagens kritikkverdige system med en omfattende og til dels uhjemlet forskrift og rundskrivveldet vi alle kjenner så alt for godt. En ny og god lov vil således kunne være meget positivt for jegere og skyttere, det hele kommer an på om man evner å kle av de mest irrasjonelle og ureflekterte endringsforslagene, slik at de ikke kommer helskinnet igjennom utredning og høring. Videre må man evne å engasjere alle politikerene i AP og SP som er positive til jakt og skyting i Norge slik at de kan nøytralisere de få, men toneangivende SV politikerene som har et ubegrunnet og irrasjonelt fiendtlig syn på norske jegere og skyttere.

 

Så: Istedet for å male fanden på veggen og/eller rabulere om avvæpning og livets urettferdighet, ta kontakt med lokale AP og SP politikere samt "din" stortingsrepresentant (representanter fra ditt hjemfylke, og gjerne en med lokal tilhørighet der du bor) og snakk med vedkommende om dette, still spørsmål og si at du ønsker å følge opp denne saken. Storberget må nødvendigvis ha bred støtte i den rødgrønne "leiren" for radikale endringsforslag, vær med å sørge for at han ikke får det.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

skrev et balansert og bra innlegg

 

 

men hadde han, eller noen andre, postet forslaget til mandat/agenda for utvalget ville en sett at hensikten ikke er noe annet enn å stramme inn tilgangen på lovlige våpen.

 

At det finnes noen stor gruppe i SV som kan tenkes støtte jegere og skyttere er BS, en steme til SV er i denne saken en bortkastet stemme, energi brukt på å "omvende" en SV er bortkastet energi.

Link to comment
Share on other sites

Dette er direkte frekt og udemokratisk. M.a.o. blir det vel en representant fra NSF (som legger seg ihvertfall halvveis flatt for myndighetene), og en fra våpenbransjen. Jeg fatter ikke at organisasjonene og bransjen ikke er i stand til å få dette tatt opp i media på en måte som vil gagne oss??? :roll:

 

Personlig er jeg mere redd for at representanten vil komme fra DFS eller NJFF......

 

Det skulle stå DFS. Hadde litt hastverk når det ble skrevet... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det skulle stå DFS. Hadde litt hastverk når det ble skrevet... :mrgreen:

 

Får håpe det er en fra NSF de representerer jo pistol, rifle, lerdue og viltmål osv.

Får endelig ikke håpe det er noen fra DFS for de går med på hva det skal være bare de får ha den Saueren sin.

Det er jo ingen hemmelighet at mange jegere og DFS skyttere ser ned på oss pistolskyttere.

Jeg er meget spent på pistolskytternes fremtid nå gitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...