Jump to content

Ny våpenLOV på trappene!


Morten Vinje

Recommended Posts

Vi har i dag fra justis- og politidepartementet, fått bekreftet at det nå settes i gang arbeid med ny våpenLOV, altså ikke ny forskrift, men ny LOV. I grove trekk høres dette ut til å være en tilnærming mot å tilpasse JD og PODs nylig ikrafttrådte forskrift med dertil hørende rundskriv til LOVEN. Det vil med andre ord si at de punktene i forskrift og rundskriv POD ikke fikk gjennomslag for fordi de var i strid med loven, nå tydeligvis skal tilpasses andre veien - altså ved LOVendring. Tidsaspektet for ferdigstillelse er to til to og et halvt år fra nå.

 

Nojs vil være en del av utviklingen som nå følger, og har allerede jobbet i kulissene, blant annet ved å skrive kronikker i dagspressen, ha dialog med politikere, herunder medlemmer i justiskommiteen, og ved å initiere samarbeid med samtlige av landets skytter- og jegerorgansisasjoner/forbund, hvor vi igjen var samlet senest torsdag 13 august 2009. Dette arbeidet har pågått siden før sommerferien 2008. Nojs er nå representert i kommiten nedsatt av landets skytter- og jegerorgansisasjoner/forbund. Mer informasjon om dette vil komme så snart kommiteen har startet sitt arbeid.

 

En av de uttalte hensiktene med den nye våpenloven, er at politikerne, og ikke byråkratene/forvaltningsorgan, skal gi loven innhold. Vi minner i sakens anledning om at det er valg snart.

 

 

For styret Nojs;

 

Morten Vinje

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 883
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ny våpenlov. Flotte greier! Vi har allerede lover som forteller oss at vi ikke har lov til å skade, true eller utsette andre mennesker for risiko på noen måte. Jeg tenker da på straffeloven og strengt tatt burde dette være nok til at en våpenlov i utgangspunktet burde være overflødig. Jeg skulle tro at samfunnet hadde andre utfordringer som krever mer oppmerksomhet enn hagla til Ola og Kari.

 

I stedet for å endre lovene burde man heller forsøke å håndheve dem slik de er utformet per i dag. Jeg er redd for at en ny våpenlov vil medføre en del overraskelser, men neppe av en art som vi vil oppleve som positive.

 

Et fond for å støtte opp under lobbyvirksomhet fra NOJS er definitivt en god ide.

 

PS! Jeg venter i spenning på ny inbetalingsblankett for medlemskapet mitt.

Link to comment
Share on other sites

ønsker herved og legge til at jd hevder at den gamle loven er for svak ,, så det kan jo gi en pekepinn på hva vi kan forvente. Forøvrig er det gitt en del hint om at de ønsker og fjerne militære våpen og våpen med militært utseende , så det gjør framtiden svært usikker for sammlere og felt skyttere. :(

Link to comment
Share on other sites

Før denne tråden sklir ut i 70 sider med rykter, ville jeg bare si:

 

Takk til styret og medlemer i NOJS :!:

 

Jeg vet at det er NOJS-medlemer som i stor grad har bidratt til at den nye forskriften ikke er "værre" enn den er. (Hvorfor den historien ikke har kommet frem på forumet lurer jeg virkelig på)

 

Det er faktisk litt beroligende og litt utrolig at en mini-organisasjon som NOJS har klart å påvirke så mye som de har gjort. Og at de (vi) nå sitter rundt samme bord som NFS, DFS og NJFF er ikke mindre enn jævlig bra jobba.

 

TAKK.

 

Har somla med å melde meg inn i NOJS, det har mange av dere også..... :roll:

Melder meg inn nå.

 

Oppfordrer alle de 6000+ som er registrert her inne og de store masser av jegere/skyttere som leser her til å gjøre det samme :!:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=13&t=17961

 

(Hvorfor er det ikke en stor innmeldingsknapp på portalen?)

Link to comment
Share on other sites

hvem skal vi stemme på da?

Selv er jeg ikke i tvil , men man kan jo se at Sv og Ap bør være utelukket om man ser på hobbyen sin som en viktig sak fram mot valget. La det ikke være tvil om at dette er Storberget og Ap sin sak og at pod denne gangen ikke har en framtredende rolle i dette spillet om og fjerne våpen fra sivile hender. :x

Link to comment
Share on other sites

SV :D Jeg stemmer ikke utelukkende pga ny våpenlov eller skytesporten. For meg er det 100 andre viktigere grunner til å stemme. Jeg håper inderlig skytesporten og jakttradisjonene får fortsette, men tror bestemt at kompromisser må inngås for at denne folkesporten kan fortsette.

 

Jeg fulgte ikke med så mye under arbeidet med den nye forskriften, og synes nå også at den absolutt er spiselig. Er det noen som kan fortelle hva som ønskes endret i loven?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at det er NOJS-medlemer som i stor grad har bidratt til at den nye forskriften ikke er "værre" enn den er. (Hvorfor den historien ikke har kommet frem på forumet lurer jeg virkelig på)

 

Det er faktisk litt beroligende og litt utrolig at en mini-organisasjon som NOJS har klart å påvirke så mye som de har gjort. Og at de (vi) nå sitter rundt samme bord som NFS, DFS og NJFF er ikke mindre enn jævlig bra jobba.

 

TAKK.

 

+1 :D !

...og jeg ville også like og høre historien rundt dette!

Link to comment
Share on other sites

Når det nå blir politikere som skal ta stilling til denne nye loven, åpner ikke dette da for å drive knallhard lobbyvirksomhet for å få en ok våpenlovgivning? Om en får alle skytterorganisasjoner til å ha et klart og felles standpunkt så har jo dette en så stor medlemsmasse at dette kan påvirke politikerene er min tanke? Men det er mulig jeg er litt naiv :)

Link to comment
Share on other sites

Man ser dessverre hvilken rettning dette går i. Og det er svært trist for alle oss som liker våpen og synes det er morsomt å samle og skyte. (Eller bare sitte å beføle og ta ladegrep, hehe) :lol:

 

Over hele den vestlige verden så ser vi en gradvis innskrenkning når det kommer til våpen. Selv i USA, der grunnloven blir slått i bordet bare man nevner våpenloven, så begynner det å bli begrensninger både her og der. Små, men dog.

 

Eliten i verden vil jo ikke at hver en fattigmann skal kunne gjøre motstand hvis man får en behandling av staten som strider mot all lov, fornuft og moral. Ideen om at styresmaktene skal tjenestegjøre folket og at de kan bli avsatt når de ikke gjør en tilfredsstillende jobb, har tydligvis forsvunnet.

 

Venstresiden vil aller helst følge Sovjetunionens modell og samle inn alle våpen slik at all motstand enkelt skal bli slått ned av de som fortsatt har våpen, med andre ord, styresmaktene.

 

Har ikke hørt noe om denne nye loven, så jeg vet jo ikke hva den inneholder, men jeg er 100% overbevist om at det blir kraftige innskrenkninger i fremtiden.

 

Jeg synes det er en mennskerett å ha våpen.

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Jeg får bare minne om at det er valg jeg også, og en stemme til venstresiden (Ap og Sv, osv) er en stemme for å forby sivilt våpeneie i fremtiden. Men til Stingsilda som ikke har fulgt med: Det er i hvertfall 10 000 gode grunner til å ikke stemme sosialistisk.

Godt valg!

Og takk for meg, eller?

Link to comment
Share on other sites

Vi er sannsynligvis 4-500.000 personer. Ingen maktglad politiker kan se bort fra de stemmene.

 

Joda, det kan de glatt gjøre hvis vi lar de slippe unna med det (som vanlig).

 

Personlig ser jeg ikke noe problem i å stemme kun på bakgrunn av denne saken. Selv om det er hundrevis av andre saker som også er viktige kommer tap av frihet under ansvar høyt opp på lista. Og de frihetene man har mistet ser man aldri igjen.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra Justis Departementets side vedrørende den nye forskriften til våpenloven:

"– Vi vil hindre at våpen kommer på avveie og blir benyttet til kriminelle handlinger. For at folk skal kunne føle seg trygge, må vi redusere antall skytevåpen det ikke er behov for, og hindre at uegnede personer får tak i skytevåpen. Det vil den nye forskriften sørge for, sier justisminister Knut Storberget."

 

Det er jo rart at justisministeren ikke beordrer en storaksjon for og fjerne ulovlige våpen i hendene på kriminelle, og setter inn større resurser på og hindre våpen smugling.

 

Etter mitt skjønn er dette ”Den beste medisinen som ikke virker”. Justisdepartementet oppnår jo at det reduseres antall våpen som det allerede er kontroll på eierskap og oppbevaring på, men det gjør etter mitt skjønn ikke noe fra eller til for det jeg oppfatter som det virkelige problemet, ulovlige våpen i hendene på kriminelle.

Når de har brukt mye resurser på og utforme en ny forskrift er det utrolig at de rett etterpå skal bruke tid på en ny lov, er det så mange byråkrater som må holdes i arbeid burde de gjøre ting i riktig rekkefølge, dette er å kaste bort skattebetalernes penger som jeg ser det.

Jeg håper NOJS og de andre organisasjonene i samarbeid kan belyse hullene og inkonsekvensen i Justis Departementets våpenpolitikk.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg ta av meg hatten for arbeidet som er blitt/blir gjort fra NJOS side i denne saken.

Husk at statsministeren og flere ministre nettopp har tatt jegerprøven. Statsministeren selv uttalte i forrige uke at han gledet seg til reinsjakten.

Og med at de har gjort dette, kan et av argumentene bli: "Kan ikke se at man trenger flere enn tre våpen (22lr, hagle og en rifle til storvilt/småviltjakt). Det vet jeg for jeg er en aktiv jeger."

Link to comment
Share on other sites

Husk at statsministeren og flere ministre nettopp har tatt jegerprøven. Statsministeren selv uttalte i forrige uke at han gledet seg til reinsjakten.

Vi er sannsynligvis 4-500.000 personer. Ingen maktglad politiker kan se bort fra de stemmene.

Jo, dessverre kan en maktglad politiker se bort fra dette, fordi folk engasjerer seg ikke og er likeglad. At Statsministeren gleder seg til reinsjakten skjønner jeg også, men husk også at det er tvilsomt at han ser at andre kan ha andre behov enn det han selv har.

I Norge har vi noen få virkelig engasjerte mennesker i disse sakene, f.eks Erik Braathen, Are Fosjord, og Morten Vinje + en tilhengerskare på noen få 1000.

Hadde det ikke vært for slike mennesker med så mye pågangsmot, hadde det antakelig stått mye verre til med skytesport i Norge i dag.

Jeg har selv gått rundt å prøvd å "misjonere" for saken, og for å få folk til å engasjere seg, men i beste fall blir jeg som regel sett på som en underlig skrue a la en marsboer eller noe slikt.

Det er uhyggelig mange mennesker i Norge som ikke skjønner hverken alvoret eller konsekvensene av politikerenes handlinger.

Og når det omsider går opp for dem er ofte omkvedet: "Det nytter ikke allikevel. Jeg kan ikke gjøre noe fra eller til."

 

Men du kan nemlig det! Du kan spille en stor rolle ved å engasjere deg.

Derfor er min oppfordring: GJØR NOE DU OG,SÅ DE SER AT DETTE ER NOE DE IKKE SKAL ØDELEGGE VED HJELP AV ULOV.

Link to comment
Share on other sites

Det er intet annet enn bra jobba Morten. Må sei at det der frykta eg komme faktisk. Det er viktig at ting blir gjort riktig og ikkje minst at NOJS har mykje å vinne og lite å tape på denne kampen..

Vil på det sterkaste oppfordra til å melde seg inn i NOJS, og at me må komme med tips, innspel og holde augene opne for ting som blir både diskutert i media og i korridorene framover.. Saman er me sterke, og det hjelper så absolutt at me har ein del medlemmar og støtte oss på, skal me få lovendringa til å bli sånn som jegere og skyttere er egna med...Me har nok å stri med der allerede..

Link to comment
Share on other sites

Om folk enda ikke er sikker på hva de skal stemme, vil jeg anbefale å i første omgang totalt se bort fra valgprogrammer og tv-debatter. Man bør gå lenger tilbake, og studere ideologi.

Hva står egentlig den sosialistiske læren for? Hvilken ideologi kjemper høyresiden for?

Og forveksle nå ikke ideologi med HVA de enkelte partiene ØNSKER å gjøre. Ideologien er grunnlaget for HVORFOR de vil gjøre det slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siterer fra det tidligere nevnte sitatet fra Storberget: "...må vi redusere antall skytevåpen det ikke er behov for..."

 

Hva kan vi gjøre med dette? Hvordan kan vi dokumentere vårt "behov"? Vi er jegere og skyttere, dvs vi har våpen enten med begrunnelse i jakt eller skyting som sport.

Hva jegerne kan gjøre, kan andre komme med bedre forslag til enn meg.

 

Hva skytterne kan gjøre er bl.a: Hver eneste skytter bør sørge for i det minste å ha en start i et approbert stevne per kalenderår. Dette er den klart beste måten å dokumentere "behov".

For pistolklubbene i mitt område er det < 5% av medlemmene som har minst en start i et approbert stevne per år. Dette er vann på mølla for våre motstandere.

Det er fortsatt mange stevner igjen i 2009. Ta frem pistolen/revolveren/rifla og sørg for minst en start i år. Det er et argument som motstanderne våre ikke kan tilbakedrive!

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra Justis Departementets side vedrørende den nye forskriften til våpenloven:

"– Vi vil hindre at våpen kommer på avveie og blir benyttet til kriminelle handlinger. For at folk skal kunne føle seg trygge, må vi redusere antall skytevåpen det ikke er behov for, og hindre at uegnede personer får tak i skytevåpen. Det vil den nye forskriften sørge for, sier justisminister Knut Storberget."

 

Det er jo rart at justisministeren ikke beordrer en storaksjon for og fjerne ulovlige våpen i hendene på kriminelle, og setter inn større resurser på og hindre våpen smugling.

 

Eller at noen bevilger ressurser til et prosjekt som har som mål å samle inn våpen som tilhører døde personer. Slik våpen finnes det sannsynligvis omtrent 500.000 av, og disse føres det ingen kontroll med så snart personen som eier dem dør. Slike våpen havner ofte på avveie, og dette er i mange tilfeller militære våpen fra krigens dager som har gått i arv.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er faktisk litt beroligende og litt utrolig at en mini-organisasjon som NOJS har klart å påvirke så mye som de har gjort. Og at de (vi) nå sitter rundt samme bord som NFS, DFS og NJFF er ikke mindre enn jævlig bra jobba.

 

 

Nå er vel ikke dette helt riktig, det var vel folk fra NOJS der, men de/den var ikke der som representant for NOJS

Link to comment
Share on other sites

(Ironi og sarkasmemodus på.)

Vi, Norge, ledet an i kampen mot landminer. Vi vant, og fikk flesteparten av verdens land til å forby bruk og produksjon og bruk av disse. Vi var et bra eksempel og ødela alle våre miner. I det minste så døpte vi de vi hadde bruk for om til våpensystemer.

Neste post på programmet vårt var klasevåpen. Også her gikk vi seirende ut. Vi fikk nesten hele verden med på et forbud. Som vanlig var pressen invitert til fest da de begynte å ødelegge våre klasevåpen.

Det tredje uttalte internasjonale satningsområdet til vår regjering er ikke så lett: nemlig kampen mot håndvåpen. Vi leder an i kampen her også, men her har vi ikke så stor gjennomslagskraft. Våpenkultur, jakt og andre lovlige aktiviteter står sterkt, og våpentettheten blant sivile er stor. Ikke akkurat noe å slå i bordet med, og få forståelse for for eksempel i Afrika, eller Afghanistan eller hvor det måtte være. Ikke kan vi gå foran og kverne opp Forsvarets våpen heller. Nei noe må gjøres.....

(Ironi og sarkasmemodus av.)

 

Bare mine 50 øre over en kaffekopp

 

Sofakriger

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Skjøttarstuggum:

Eller man kan spørre seg hvilken ideologi som ligger bak en justisminister som ønsker å redusere edruelige vandelsfrie menneskers tilgang på våpen som ikke er et problem i samfunnet. Og som samtidig ikke gjør noe med de illegale våpenene blandt den kriminelle delen av befolkningen som faktisk er et problem i samfunnet.

 

Jeg er et fritt menneske. Hvorfor skal en politiker bestemme at jeg ikke kan ha et våpen bare for å ha det, så lenge det oppbevares forsvarlig? Hvilken forskjell er det, om jeg skyter et stevne i året?

 

@fleskebacon:

Desse våpenene som du snakker om havner ofte på avvei, ja, i den forstand at familien beholder dem i stedet for å registrere eller plombere dem. Hadde et amnesti latt folk få beholde slikt arvegods i orginal stand, hadde problemet vært minimalt.

Men at desse våpenene i større grad havner i kriminelle miljøer er bare tøys. Dagens kriminelle er langt mer proffe enn som så.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så et program på TV om hvordan en kommunikasjonsspesialist lagde et slags valgmanifest. Han klarte å selge det inn ordrett til både en konservative politisk gruppe og en sosialistisk vha litt forskjellige vektlegging av ord og valg av klær (!). Det var en digresjon, det var nemlig med en lobbyist som ekspertkommentator, og han fortalte om en sak i et kommunestyre som skulle stemme over å legge ned en skole. Resultatet var mer eller mindre gitt, men så bestemte en dame seg for følgende fremgangsmåte; hun ringte hver enkelt politiker i kommunestyret før avstemmingen, presenterte seg og sa at hun kom til å ringe dem opp igjen etter avstemmingen for å spørre om hva de stemte. Dette medførte at skolen ikke ble nedlagt. Personlig engasjement har gjennomslagskraft. Da ser folkevalgte at det de bestemmer ikke bare er saker i en endeløs rekke av andre saker, men at avgjørelsene deres påvirker personer, noen tildels mye.

 

Det er 169 medlemmer på stortinget. Kanskje vi skulle dele dem i mellom oss? Vi ringer hver enkelt, presenterer oss som den vi er og vår og sier at vi vet det kommer skal stemmes over en ny våpenlov, og at jeg kommer til å ringe opp igjen etter avstemmingen for å høre hva du stemte. Dette må gjøres lavmælt og uten antydning til trusler, samtidig som man ikke skjuler at opplysningene vil bli lagret og presentert i aktuelle media.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det tredje uttalte internasjonale satningsområdet til vår regjering er ikke så lett: nemlig kampen mot håndvåpen. Vi leder an i kampen her også, men her har vi ikke så stor gjennomslagskraft. Våpenkultur, jakt og andre lovlige aktiviteter står sterkt, og våpentettheten blant sivile er stor. Ikke akkurat noe å slå i bordet med, og få forståelse for for eksempel i Afrika, eller Afghanistan eller hvor det måtte være. Ikke kan vi gå foran og kverne opp Forsvarets våpen heller. Nei noe må gjøres...

 

Sofakriger

 

 

Så du mener altså at det er helt greit å forby håndvåpen, slik som England har gjort? Ja det hjelper jo stort mot de kriminelle!

Og det neste er da sef. jaktvåpen. La oss få "profesjonele" jegere? (Politi). Så slipper vi også å ha jaktvåpen i samfunnet. Så kan de kriminelle bare styre med sitt, ikke sant? :?

 

Jeg blir særs engstelig for at våpensporten er på vei til å dø totalt ut, om AP og SV får styre videre.

Man sier så greit at det er flere grunner til at man stemmer sosialistisk. Ikke bare våpensaker.

Min klare oppfordring er at man nå velger et parti som iallefall sørger for at EN sak blir gjeldende. MIN FRIHET TIL Å VELGE MIN HOBBY! :!:

Link to comment
Share on other sites

@fleskebacon:

Desse våpenene som du snakker om havner ofte på avvei, ja, i den forstand at familien beholder dem i stedet for å registrere eller plombere dem. Hadde et amnesti latt folk få beholde slikt arvegods i orginal stand, hadde problemet vært minimalt.

Men at desse våpenene i større grad havner i kriminelle miljøer er bare tøys. Dagens kriminelle er langt mer proffe enn som så.

 

Dette er ikke bare tøys. Dagens kriminelle er ikke så proffe som folk liker å tro. Klart, noen "proffe" kriminelle grupperinger smugler inn våpen fra Balkan osv., men de fleste vanekriminelle i Norge er talentløse.

 

Jeg synes ikke det er noen grunn til at Olga på 80 år skal få beholde en skarp maskinpistol på loftet bare fordi den tilhørte hennes avdøde mann. Eller en skarp pistol i kjøkkenskapet, for den saks skyld. Når Olga på 80 år får besøk av nabolagets ustabile amfetaminrøvere og disse våpnene forsvinner, så har det oppstått et problem. Når Olgas barnebarn som lever på skyggesiden av samfunnet er på besøk og rapper våpnene, så har det også oppstått et problem. Slike ting skjer.

 

Klart, Olga er pålagt å etterregistrere våpnene, kjøpe våpenskap og oppbevare våpnene der, men dette skjer sjelden. Så hva skal man gjøre? Noen må i hvert fall sørge for at slike våpen følges opp, og at vi har kontroll på hvor de er og hvem som eier dem. Slik det er nå er poenget at dette er våpen som er helt utenfor kontroll. Og flere av dem dukker stadig opp på steder der de ikke bør dukke opp.

 

At flere ønsker å beholde slik arvegods er selvsagt forståelig, men da må våpnene tas hånd om av en noen lunde edruelig og våpenkyndig person i familien, registreres eller plomberes og oppbevares forsvarlig, slik kravene er for alle våpen. Våpen som har tilhørt døde personer skal ikke være i fri flyt, bare fordi eieren er død og noen har lyst til å arve våpnene uten å registrere dem på nytt. Det må føres kontroll her, på lik linje med alle andre våpen som erverves. Med dagens regelverk er det full anledning til å erverve våpen på bakgrunn av arv, med unntak av visse våpentyper som maskinpistoler o.l.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra jobbet Morten og dere andre.

 

Dette er som overalt ellers et spørsmål om å legge premissene før det hele blir utredet til døde, og vi taper saken. Etter min mening er det nok i større grad byråkratiet, enn onde politikere, som ønsker å ha kontroll over våpnene våre. Uten dermed å se at denne kontrollen lettest missbrukes når den utføres av Staten og ikke den enkelte eller frivillige organisasjoner.

 

Nok en påminnelse om å sende meg giro er sendt til kassereren. Det skulle kanskje bare vært et kontonummer og en adresse og så kunne man skrive inn personalia for å melde seg inn?

Link to comment
Share on other sites

Nå må Morten Vinje komme på banen å fortelle folket hvem som har påbegynt arbeidet med en ny våpenlov, det er ihvertfall ingen ting som tyder på at det er noen politisk valgte som har påbegynt et sånt arbeid.

Dette må være et initativ fra enkeltpersoner i departementet som har som arbeidsoppgave å se på gjeldene lover og behovet for endringer/harmoniseringer av gjeldene lovverk.

Et sånt arbeid pågår for nesten alle lovfelt til enhver tid og det uavhenging av hvilken regjering vi har eller kommer til å få.

Link to comment
Share on other sites

Fossdal: Jeg tror ikke vi er særlig uenige i sak.

Vi er bare uenige i fremgangsmåte. En ting er å ha rett - noe annet er å få rett.

I et demokratisk, politisk system som i Norge, er det ikke nok å ha rett. En må spille sine kort på en slik måte at en også får rett. En må selge inn sine standpunkter på en slik måte at en får det som en ønsker.

Dessverre tror jeg ikke at argumentet "En menneskerett å ha våpen" er det som selger inn vår sak. Derimot tror jeg at å selge inn sportsargumentet, at vi virkelig er sportsutøvere på linje med skiløpere og golfere, er et argument som kan vinne tilslutning også utenfor våre egne rekker.

"Utenfor våre egne rekker" er viktig her. Skal vi vinne frem , må vi også få forståelse og aksept for vår interesse og hobby også hos en god del av dem som ikke er interessert i skyting og/eller jakt.

 

Jeg vet ikke, men jeg tror sterkt at på jaktsiden er det den tradisjonelle norske jaktformen som må frontes. Trofèjakt skader vår sak utenfor våre egne rekker.

Link to comment
Share on other sites

Haha.. jepp.. om det blir gjort noe så blir det vel forbudt i LOV og ikke forskrift.

Om det skjer noe så tipper jeg det blir værre.. forbud over .30cal kanskje?

 

Nei.. ingen vits å spekulere, men skulle gjerne visst de forskjellige partiers syn på f.eks praktisk skyting slik at jeg kan stemme riktig..

Link to comment
Share on other sites

Nå må Morten Vinje komme på banen å fortelle folket hvem som har påbegynt arbeidet med en ny våpenlov, det er ihvertfall ingen ting som tyder på at det er noen politisk valgte som har påbegynt et sånt arbeid.

Dette må være et initativ fra enkeltpersoner i departementet som har som arbeidsoppgave å se på gjeldene lover og behovet for endringer/harmoniseringer av gjeldene lovverk.

Jeg har litt problemer med å skjønne hva du mener. :oops: Morten Vinje / NOJS har allerede opplyst hvem som har påbegynt arbeidet med ny våpenlov. Det er altså Justis- og politidepartementet. Av sakens natur er det på det nåværende tidspunkt vanskelig å informere utover dette, siden verken Morten Vinje eller andre i NOJS-styret jobber i det aktuelle departementet, ei heller i noe regjeringsparti. Generelle betraktninger utover det som allerede er gjort, og videreformidling av mer eller mindre løse rykter/hypoteser/konspirasjonsteorier tror jeg neppe det er særlig hensiktsmessig å drive med. Vinjen har imidlertid et viktig poeng i sitt siste avsnitt i trådens første innlegg. Etter mitt skjønn er det betimelig at vi alle engasjerer oss og stiller noen spørsmål:

 

Hva mener min representant på tinget om denne saken? Hvordan vil hun/han tale jegernes og skytternes sak i kommende stortingsperiode? Er tiden kanskje inne for å skrive til min representant og vurdere svarene jeg får?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha søkt gjennom:

Rødt, Sv, Ap, Sp, V, KrF, H og FrP sine nettsier har jeg ikke funnet noe relevant om våpen. :lol:

 

Dette tror jeg blir en sak for LOBBY og ikke stemmeurnene.

Ingen partier har et klart standpungt så uansett hvem som vinner vil vi trenge lobbyvirksomhet etter valget.

Politikere er mer eller mindre vinglete så dette kan snues til vår fordel om vi sammarbeider.

 

En kan prate mye om ideologi, handling, valgløfter, flesk, taler, TVdebatter, osv

Det tror jeg ikke kommer til å bli avgjørende her. Dette blir nok populistisk uansett regjering.

Link to comment
Share on other sites

Det var nettopp for å unngå hypoteser i debatten jeg ber om Vinje om å opplyse hvem som har igangsatt arbeidet med en ny våpen lov.

Som du ser i tråden er det mange som tror det er en hemmelig politisk konspirasjon fra Storberget.

De aller fleste som jobber i justis og politidepartementet er vanlig ansatte som var der under forrige regjering og som også vil være der under neste regjering.

 

Så nok en gang: Er det politikere som har igangsatt arbeidet med en ny lov? eller er det noen byråkrater? Eller var det bare et vagt rykte kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Du verden, så bryskt. Du holder altså Morten Vinje / NOJS ansvarlig for informasjon om HVEM, andre enn [noen i] JD, som har satt i gang arbeidet. Du krever altså at NOJS skal gi mer, og enda mer utfyllende informasjon, enn det departementet selv gir. At Vinje skal komme med oppdatering fra maktens innerste korridorer, om nødvendig fra justisministerens kontor — hvis det var ministeren selv om initierte det. Jaja …

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke FRP det mest politikåte partiet av alle da? Ser ikke det som en umulighet at en justisminister fra FRP vil ønske å vise minst like mye "handlekraft" som mr. Storberget.

 

 

Slik jeg ser det er det en VESENTLIG forskjell på FRP's kriminalpolitikk og AP\SV's.

FRp er optatt av at politiet skal først og fremst stoppe ALVORLIG kriminalitet.

Politiets oppgave er IKKE å være "horer" for staten og løpe rundt i buskene og skrive bøter for 5 KM for fort og annet svada. I dag er det nærmest sport i å tekkes staten med å få inn bøter og fylle statskassen.

 

Jeg er faktisk alvorlig engstelig for følgende framtid blant skyttere:

1. Forby håndvåpen.

2. Forby halvautovåpen.(Utlån av halvautovåpen er allerede strammet inn).

3. Forby hjemmelading, (ikke nødvendig).

4. Forby jaktvåpen i pravat eie, evt. sentral oppbevaring.

Link to comment
Share on other sites

Det er relativt vanlig at man reviderer lover - Våpenloven er ikke i særstilling i så måte, imidlertid kunne man ha håpet på at saken ble stilt i bero noe lenger. Jeg tror ikke det er embetsverket alene som har initiert oppstart allerede nå.

 

16. juli 2008 skrev jeg dette på kammeret:

Mitt tips er at forskriften slik den nå fremstår må vi leve med i et par års tid - jeg legger til grunn at det har vært mye intern stridighet i embetsverk, og mellom politisk ledelse og embetsverk - og resultatet er noe vi ikke kan gjøre så mye med nå. Helt til det siste var det drakamp om antall våpen i våpengarderoben - resultatet ble noenlunde likt hva øvrige land i nærområdet har implementert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...