Jump to content

Ny våpenLOV på trappene!


Morten Vinje

Recommended Posts

De fleste lokalavisene kjører nå før valget en utspørring av fylkets kandidater til tinget. Hvem som helst kan stille spørsmål til sitt fylkes politikere. Nytt anledningen, og spør hvordan de forskjellige partiene stiller seg til den nye loven. Da får du et skriftelig svar, offentlig, i avisen. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 883
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er det bare meg eller er det flere som synes at ideen om å innskrenke privatpersoners rett til å eie skytevåpen på bakgrunn av våpenbruk til kriminelle handlinger er helt ubegrunnet?

 

Finnes det tall på hvor mange ran osv. som begås med jakt- og konkurransevåpen som er stjålet fra lovlydige våpeneiere, pistolklubber, skytterlag osv?

 

Jeg tror det tallet ville være forsvinnende lavt sett i sammenheng med antallet ulovlig innførte våpen som brukes, og kanskje forsvinnende lavt uansett sammenligning?

 

Begrensninger av størrelse på kaliber blir bare dumt i mine øyne. Vis meg den kriminelle som har noen fordeler med å skaffe seg og håndtere et .50 kalibers handvåpen fremfor 9mm eller noe som er like vanlig!

 

For å ta et litt spesielt eksempel er innsatsen en kriminell må legge i å skaffe og bruke en revolver i .500 s&w mag ganske stor kontra å bare kjøpe en uregistrert pistol eller revolver som er smuglet inn til landet. Til .500 finnes det vel hverken ferdigammo eller ladekomponenter her til lands? Jeg har liten tro på at bankranerne og gjengmedlemmene kommer til å starte med hjemmelading uansett :lol: En uregistrert 9mm vil jeg tro gutta i disse miljøene klarer å fremskaffe uten videre vanskeligheter og muligheten for at vedkommede klarer å skyte presist med våpenet og skaffe ammo til det er vel også en del større med et "normalkaliber".

 

Hvordan får man politikerne til å skjønne at fremtidige nokas-ran ol. ikke kommer til å bli gjennomført med Sauer 200 STR og den gamle HV-mauseren "Adolf" som de kriminelle leste om i Jeger, Hund og Våpen?

Link to comment
Share on other sites

Neste svar i serien.

AP:

 

Takk for din henvendelse til Arbeiderpartiet.

 

Arbeiderpartiets syn er det som framkommer i forskriften.

 

Alle som søker om våpentillatelse skal i utgangspunktet være lovlydige. I forskriften av 1. juli i år er det innført et nytt system med såkalt "våpengarderobe". Tidligere måtte man søke tillatelse for ett våpen av gangen, mens nå holder det med en søknad for inntil seks våpen. Eventuelle behov utover dette må det søkes om enkeltvis.

 

Dette gjelder våpen både til jakt og konkurranseskyting.

 

Med vennlig hilsen

Arbeiderpartiets stortingsgruppe

Gro Aakervik

Link to comment
Share on other sites

Gidder noen å skrive en mail til Gro Aakervik og forklare henne hvordan den nye forskriften fungerer?

 

Eller kanskje hun faktisk vet hvordan den er ment å virke?

Kanskje om to år? Med ny lov på plass? Sånn som svenskene har, 6 våpen og så slutt?

 

Er det det som kalles en freudiansk glipp :mrgreen:

 

Edit: Nå begynner jeg faktisk å lure her, den nevnte damen er ikke en stortingsrep uten fagkunnskap, hun er ansatt i AP som førstekonsulent i Justisfraksjonen.

De ansatte skal i følge AP:

De ansatte bistår våre 61 stortingsrepresentanter i deres daglige arbeid.

 

Enten har damen skremmende lite peiling, eller så har hun skremmende mye :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt spørsmål til partienes fylkeskontor om hva som er deres holdning til en ny våpenlov.

Her er svaret jeg fikk av SP!

 

Hei

Det står ikke noe om det i vårt program. Dermed står representantene fritt til å stemme etter sin mening. Jeg er strekt imot mer restriksjoner nå. Det er mange jegere og bygdefolk i Sentepartiet, så jeg tror mitt syn er gjeldene.

 

Ole Tom Ophus

Fylkessekretær

Link to comment
Share on other sites

Og her er svaret jeg fikk fra SV!

Tror ikke de har fått medseg at det er endringer på tur.

 

 

Takk for at du stiller oss spørsmål.

 

Formålet med å lage en ny lov er å modernisere lovverket. Når det gjelder den

forskriften du linker til har jegerorganisasjonene og sportsskytterne sagt at

de er fornøyde med endringene som har kommet.

 

Litt om våpenloven som er under planlegging:

 

Formålet med den nye våpenforskriften, herunder også endringene som ble

foretatt, er å forsterke kontrollen med skytevåpen i privat eie, bidra til

likebehandling, samt å få et klarere og enklere regleverk. Et viktig hensyn er

å hindre at våpen ikke kommer på avveie og blir benyttet til kriminelle

handlinger. For folks trygghet er det viktig å redusere antall skytevåpen det

ikke er behov for blant befolkningen, og å hindre at uegnede personer kommer i

besittelse av skytevåpen. Disse hensynene har vært tungtveiende ved

vurderingen av de ulike forslagene. Jeg ønsker også å få fram at denne

forskriften faktisk er en klar liberalisering i forhold tidligere forskrift

når det gjelder landets mange jegere og derav en anerkjennelse av

rettskaffenheten til norske jegere. Når du først er godkjent som jeger kan du

innenfor en jaktgarderobe nå anskaffe inntil 6 våpen uten at det blir stilt

nærmere krav til behov. Innenfor dette antallet på 6 våpen kan jegeren selv

bestemme hvilke våpen vedkommende ønsker å ha i sitt utvalg, enten det dreier

seg om flere våpen som kan nyttes innenfor samme bruksområde eller en

fordeling av våpen som dekker de ulike bruksområdene man som jeger ønsker å

delta i. Denne ordningen erstatter en tidligere praksis hvor søker måtte

dokumentere et særlig behov for å erverve og inneha mer enn ett skytevåpen

innenfor våpenets bruksområde. Dette innebærer at organisasjonene på dette

området er hørt og at deres ønsker langt på vei er imøtekommet. Forskriften

vil heller ikke hindre jegere i å erverve ytterligere våpen de har behov for

til å utøve den jakten de ønsker. Det er imidlertid et klart mål at selv en

dreven jeger ikke bør inneha flere våpen enn hans jegeraktivitet tilsier.

 

 

Håper dette gir deg svar på dine spørsmål.

 

Med vennlig hilsen

 

Kim-André Åsheim, SV

Link to comment
Share on other sites

Mitt ståsted er langt fra SVs.

Tross dette synes jeg svaret fra SV var meget bra og fornuftig.

 

Jeg syntes det var skummelt når man gjemt blandt opplagte selvfølgeligheter finner denne setningen:

 

For folks trygghet er det viktig å redusere antall skytevåpen det

ikke er behov for blant befolkningen

 

Hvem vet best hva jeg har behov for? Tror neppe SV (og mange parti med dem) vil overlate til den enkelte lovlydige jeger/skytter å vurdere dette.

Link to comment
Share on other sites

Behov: Jegere - 6 våpen i garderoben. Spesielle behov etter individuell vurdering. Her ligger ikke problemet i loven eller forskriften, men i kompetansen til den enkelte saksbehandler. Vi bør påvirke slik at saksbehandlerne velges blant de kompetente og ikke helt tilfeldig.

 

Skyttere: En har behov for de våpen en trenger for å konkurrere i de program ens organisasjon(er) har på programmet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Svaret jegeren fikk fra SV er nok et ferdigskrevet standardsvar, skrevet av noen i justisdepartementet. Jeg mener å ha hørt justisminister Storberget uttale akkurat samme forklaring. Og da snakker vi om mer eller mindre ordrett helt likt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg snakket med så mange våpenforhandlere og folk jeg vet har en del kontakter og mange av disse sier at det jobbes med å forby håndvåpen i den nye loven.

 

Vil vi finne oss i det?

 

Som skytter som skyter med alle våpentyper så vil ikke jeg finne meg i at jeg plutselig skal måtte levere inn håndvåpna mine fordi staten skal avvæpen befolkningen.

 

Hva sier dere til dette?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg snakket med så mange våpenforhandlere og folk jeg vet har en del kontakter og mange av disse sier at det jobbes med å forby håndvåpen i den nye loven.

 

Vil vi finne oss i det?

 

Det store spørsmålet er hva som menes med håndvåpen, men svaret må uansett være et rungende NEI!

 

Nå tror jeg nok at man maler fanden på veggen, men at vi skal avvæpnes på sikt er jeg sikker på.

 

Om vi faktisk kommer til å bli det? Det står og faller på oss selv.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg snakket med så mange våpenforhandlere og folk jeg vet har en del kontakter og mange av disse sier at det jobbes med å forby håndvåpen i den nye loven.

 

Vil vi finne oss i det?

 

Som skytter som skyter med alle våpentyper så vil ikke jeg finne meg i at jeg plutselig skal måtte levere inn håndvåpna mine fordi staten skal avvæpen befolkningen.

 

Hva sier dere til dette?

Er dette jeg er reddfor også

Men kan de bare forlange at vi skal levere et lovlig kjøpt produkt sånn uten videre!

Det de vil oppnå med et slik forbud er mer ulovlige våpen, for da har de ikke kontroll med noe.

Det er fælt at noen tullinger skal ødlegge for oss erlige redlige folk.

Og hvor er Norges Skytterforbund og Norges Idrettsforbund i denne saken, kan ikke se noe på deres hjemmesider om noe info i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe jeg mer håper på enn at min frykt blir motbevist men jeg tror nok fanden har vært på veggen en stund jeg.

 

Se på våpenlovgivningen de siste 30 årene. Hvor mange lempninger har det vært lagd der og hvor mange nye begrensninger har kommet?

 

Et totalforbud vil nok ikke komme over natten men en gradvis innskrenkning. Personlig tror jeg at målet på sikt er en avvæpning av folket, det sier jo partiene rett ut allerede i dag. Skal vi sitte på gjerdet denne gangen og?

 

Har vi glemt hva som skjedde i England?

 

Så er jo det store spørsmålet hva skal vi gjøre for at det ikke skal skje og der føler jeg meg litt maktesløs akkurat nå....

Link to comment
Share on other sites

Svar fra Venstre:

 

De fleste som eier våpen har et forsvarlig forhold til sine våpen og bruk av de. Når våpen oppbevares i private hjem skal våpen oppbevares i våpenskap, for å forhindre ulykker. Venstre mener at de endringene i våpenloven som har blitt vedtatt gjennom forskrift, som våpengarderobe - er et fornuftig tiltak som både reduserer byråkrati hos politiet og som avbyråkratiserer prosessen for eieren av våpenet. Trenger man flere enn det jaktgarderoben gir rom for, synes Venstre det er fornuftig at man bør søke og begrunne bruken for våpenet.

 

Venstre har ingen innvendinger mot bruk av våpen i konkurranseøyemed, og mener dagens lovverk ikke skal være til hinder for at folk fortsatt skal kunne drive med konkurranseskyting.

 

Hvis det er noen punkter i den nye våpenloven, du mener vanskeliggjør anskaffelse og bruk av våpen i jakt- sportsøyemed ser vi gjerne at du tar kontakt med oss igjen.

 

Mvh

Anders Bergsaker

Politisk rådgiver/Political Adviser

Venstres stortingsgruppe/liberal Party Parliamentary Group

Link to comment
Share on other sites

At det ryktes at håndvåpen skal forbys i ny våpenlov tviles IKKE.[...]

 

Jeg tror vi tjener på å holde oss til rykter vi vet hvor kommer fra. Det er gøy med dommedagsprofetier men det blir så utrolig mye lettere å bli tatt seriøst om vi begrenser oss til det vet forholdsvis sikkert. Vi trenger IKKE å hive oss på alle rykter av negativ karakter i beste "amerikansk våpeforum stil", bygger vi opp vår versjon av de rimelig populære (eller de var var hvertfall populære for 8-10 år siden) teoriene om att FN egetlig planlegger å inndra alle private våpen og att måten det skal gjøres på er å sende franske FN-soldater fra dør til dør i hele USA for å beslaglegge våpen og skyte alle som nekter. Da kan vi bare vinke farvel til envær seriøsitet....

 

Nå er vi ikke der helt enda, men hadde det vært opp til meg, burde vi være veldig forsiktige med å videreformidle via forumet "en jeg snakka med på skytebanen hadde hørt av en på våpensjappa som snakket med noen at xxxx"

Link to comment
Share on other sites

For folks trygghet er det viktig å redusere antall skytevåpen det ikke er behov for blant befolkningen, og å hindre at uegnede personer kommer i besittelse av skytevåpen.

 

Problemet med akkurat denne setningen, er at den gir inntrykk av at det er viktigere å redusere antall registrerte private skytevåpen, enn det er å fjerne uregistrerte, ulovlige våpen. Det er altså viktigare at eg, som jeger, innehar 6 jaktvåpen i staden for 8, enn at narkolangerene i Nygårdsparken har tilgang på ein kaliber .22-pistol.

 

AP - vel, vi veit kven som har justisminsteren, det er eigentlig nok.

 

SP svarer klart og tydelig og står som venta, men eg liker ikkje "vennene" til SP og trur dette er noke dei kan forhandle bort.

 

KrF har ein litt "vil helst ikkje tenke på våpen"-holdning.

 

Venstre - er (negativt) overraska over Venstre, men partiet er tross alt positiv til innspill frå oss jegere og skyttere, og er tradisjonelt liberale.

 

Høgre har den haldninga som ligg nærmast min personlige.

 

FrP - har dei svart?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg snakket med så mange våpenforhandlere og folk jeg vet har en del kontakter og mange av disse sier at det jobbes med å forby håndvåpen i den nye loven.

Hva sier dere til dette?

Tror du skal sette deg ned å lese våpenforskrifen, særlig paragraf 7.

 

§ 7 Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre

skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

 

Hei, de er forbudt allerede etter forskriften og vi levere allerede på "nåde" fra myndighetene.

Så alle halvautomatiske skytevåpen (ink. hagle, rifler, pistol og revolvere) er alt forbudt, vi har fått unntak for å fortsette å få lov å ha dem.

Noe liggnende stod i forige forskrift også.

Men klarte ikke å finne noe om det i loven i dag.

Men ja, kommer det i lovform så vil det jo være lettere å inndra / forby enkelt typer kaliber / våpen / våpen typer / merker.

Pr. dag så er det flere pistoler som f.eks. Walther GSP forbudt etter rundskrivene, og har vært det siden 2004.

Tviler på at noen har hatt problemer med å kjøpe eller selge den i Norge etter 2004. Eller at et eksemplar av den har blitt inn dratt pga. at det er en Walther GSP.

Link to comment
Share on other sites

For folks trygghet er det viktig å redusere antall skytevåpen det ikke er behov for blant befolkningen, og å hindre at uegnede personer kommer i besittelse av skytevåpen.

 

Det største problemet med den setningen viser SV's totale forakt for folket.

Det er staten som vet best, det er staten som bestemmer, det er staten som skal vurdere behovet for folket.

 

FrP - har dei svart?

 

Ja, de spurte folket(her NV) hva vi mente burde gjøres.

 

Noen som IKKE ser forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

Inspirert av Skjøttarstuggun har eg sendt spørsmål til alle parti som er / kan komme på Stortinget, frå Rødt til FrP:

 

Hei,

det kom ei ny våpenforskrift i sommer, og ny våpenlov er under utarbeiding.

 

Eksisterende våpenlov har ein skamplett, § 27a (populært kalla Heimebesøksparagrafen) der det heiter " Politiet kan foreta kontroll med oppbevaringen hos den som har skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Hos private kan slik kontroll bare gjennomføres etter forhåndsvarsel. "

 

Når paragrafen vart vedteken i 1998, stemte for/mot/var ikkje på Stortinget.

 

Denne paragrafen bør endres. Det primære er, slik eg ser det, ikkje å fjerne det offentleges kontroll med private våpen, men å fjerne politiets adgang til å utføre denne kontrollen.

 

Under arbeidet med ny våpenlov, kjem til å arbeide for å endre denne paragrafen?

 

mvh,

 

Eventuelle svar blir posta i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Høgre er igjen raskest ute:

 

Hei,

Takk for ditt spørsmål!

Det er riktig at Høyre stemte mot endringen, som du beskriver. En rekke tragiske hendelser med bruk av skytevåpen har imidlertid ført til at partiet har skiftet standpunkt i spørsmålet, og vil nå ikke arbeide for å endre at det er politiet som skal forestå disse våpenkontrollene. Kontroll med skytevåpen er åpenbart viktig, både de som er lovlig registrert og kontroller for å avdekke eventuelle ikke-registrerte skytevåpen. Etter Høyres mening er det vanskelig å finne alternative ordninger som vil fungere bedre enn at det er politiet som utfører kontrollene.

 

Høyre er for øvrig kritisk til den fremgangsmåten som ble brukt ved endringen av våpenforskriften i sommer, hvor partiet mener at de involverte skytter- og jakt/jegerorganisasjonene ikke fikk tilstrekkelig medvirkning i utformingen av bestemmelsene. Høyre vil ved det videre arbeidet med våpenlovgivningen sørge for at disse organisasjonene blir hørt i tilstrekkelig grad før nye bestemmelser vedtas.

 

Vennlig hilsen

 

Politisk rådgiver i Høyre

Justisfraksjonen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

KrF svarer....

 

Hei

 

KrF har forståelse for at den såkalte ”hjemmebesøksparagrafen” kan oppleves som et inngrep i privatlivets fred, og at det kan virke som et paradoks at politiet ikke uten særskilt tillatelse kan undersøke hjemmet til en kriminell mistenkt for ulovlig våpenbruk, men umiddelbart kan kontrollere lovlig registrerte våpeneiere, bare det utstedes et varsel.

 

KrF ønsker imidlertid ikke å tilbakeføre lovbestemmelsen til den ordlyd den hadde før endringen i 1998. En god forebygging av ulykker og ulovlige handlinger ved bruk av skytevåpen er avgjørende viktig, derfor bør kontrollering av våpenoppbevaring fortsatt inngå i lovteksten. KrF mener det er mer hensiktsmessig å se på en lovendring som legger til rette for at andre enn politiet skal utføre kontrollen av våpenoppbevaringen i private hjem.

 

Med vennlig hilsen

Kristelig Folkeparti

leder av politisk avdeling

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så er jo det store spørsmålet hva skal vi gjøre for at det ikke skal skje

 

1. Organisere oss i organisasjoner som vil jobbe for at slikt ikke skal skje.

2. Engasjere oss i organisasjoner som ikke jobber helt etter medlemmenes beste, og overta styringen av de, slik at de også jobber etter medlemmenes beste.

3. Engasjere oss politisk, og ikke gi stemmer til politikere som vil oss vondt, men gå offentlig ut med anbefaling om hvem vi bør stemme på.

4. Få frem andre positive sider med positive politikere, slik at andre enn jakt/skyteinteresserte også stemmer på dem.

5. Hver eneste stemme teller, så vi må stå sammen.

Noen som har flere forslag?

Link to comment
Share on other sites

Når en skal arbeide for en sak, er en nødt til å ha kunnskap om den politiske prosess og hvordan meninger brytes og en kommer frem til kompromisser. I noen grad ligner det også på lønnsforhandlinger - en tar og gir og blir til slutt enige om et resultat. Selv om en ikke trenger å like det, må en forvente at en ikke får gjennomslag for alle sine ønsker og krav. Slik er virkeligheten, og den er det i slike sammenhenger fornuftig å forholde seg til.

 

Siden virkeligheten er slik, og en ikke kan forvente gjennomslag for alle egne ønsker, er det viktig at organisasjonen prioriterer sine ønsker. På denne prioriteringslisten tror jeg både "hjemmebesøksordningen" og cal .50 saken kommer svært langt ned for de aller fleste skyttere og jegere.

Link to comment
Share on other sites

For den som tror at FRP er redningen: flesteparten av FRP's velgere er ikke skyttere og jegere. Hvis Jensen & Co finner det for godt kommer også de til å ofre våpeneiere for å tekkes flertallet.

 

Det er tross alt politikere vi snakker om!

 

Ikke at jeg har tro på noen av de andre partiene som en redning, men jeg blir overrasket at FRP stadig skal selges inn som løsningen på alle samfunnsproblemer.

 

“Government is not reason. It is not eloquence. It is force. Like fire, it is a dangerous servant and a fearful master.”

 

G. Washington.

Link to comment
Share on other sites

+1

 

Våpenlogiving er så lite prioritert (og kanskje med rette) at man ikke bør tor at et parti's enkeltrepresentanters utsagn på gunstige ti (eller ugunstige) tidspunkt er fremtiden. Velg et parti som har de generelle verdiene du kan støtte, så får vi alle som er optatt av hobbyer som involverer våpen stå sammen og prøve å jobbe for at myndighetene ikke gjør et massivt feilgrep basert på de aller beste intensjoner.

 

Anbefaler forøvrig å sjekke ut kystpartiet som et alternativ. At Bastesen ikke lenger er i media er jo et +

Link to comment
Share on other sites

Ikke-sosialistene setter individets behov over samfunnet, fordi individet vet selv best hvilke behov det har.

 

Joda, det medfører riktighet, men selv ikke-sosialistene må ta hensyn til flertallet av individer i et demokrati. På samme måte vil ikke et sosialistisk alternativ vinne frem dersom de fatter besluttninger som går på tvers av flertallet av individer i et demokrati.

 

Vi kan derfor ikke utelukkende støtte oss til politikere, men snarere jobbe for et allment aksept blandt den øvrige befolkningen for hva vi står for og hvem vi er. Vi må rett og slett ha tyngde! Gudene skal vite at vi er mange nok. Det eneste vi mangler er organisasjon. En form for organisasjon som ivaretar alle som har jakt og skyting som lidenskap og som ikke uten videre er villige til å ofre noen for å redde flertallet.

 

Når det kommer til politikere stoler jeg ikke på noen. Hverken hr. Stoltenberg eller frk. Jensen.

Link to comment
Share on other sites

 

Siden virkeligheten er slik, og en ikke kan forvente gjennomslag for alle egne ønsker, er det viktig at organisasjonen prioriterer sine ønsker. På denne prioriteringslisten tror jeg både "hjemmebesøksordningen" og cal .50 saken kommer svært langt ned for de aller fleste skyttere og jegere.

 

Så var det dette med prinsipper igjen.

Samfunnets store svøpe, at folk ikke evner å dra sammenligninger og se det store bildet.

Enkeltsaker er egentlig uvesentlig, spørsmålet er om vi vil ha statsledere som mistror oss utgangspunktet, eller statsledere som gir den lovlydige delen av folket frihet, og straffer kriminelle.

Det handler om ideologi.

Ønsker man å gi lovlydige borger frihet, er det ikke vanskelig å se at en enkeltperson ikke er mer skadelig for samfunnet om han har tre eller tyve jaktrifler, at det spiller liten rolle om kaliberet på et spesifikt våpen er .277 eller .577.

At man holder militære våpen utenfor, eller at det er et strengere regelverk rundt desse er en helt annen sak.

Ønsker man derimot at staten skal regulere lovlydige borgeres frihet, er både logikk og sunn fornuft uvesentlig.

Link to comment
Share on other sites

men jeg blir overrasket at FRP stadig skal selges inn som løsningen på alle samfunnsproblemer.

Kan det være at frustrasjonen fra folket over at de partiene som til nå har fått lov å prøve seg ved roret, overhode ikke har innfridd :?:

Enten klarer FRP å gjøre noe, eller så havner de på samme hylle som resten........ :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fossdal:

I et demokratisk land er det selvsagt din fulle rett å kjempe for prinsipper. Det du da bør vite er at konsekvensen kan bli at du oppnår mindre/får dårligere resultater enn om du tar mine råd i forrige tråd til følge.

Jeg tror de fleste jegere og skyttere er mer opptatt av at våre organisasjoner oppnår resultater enn at de rir prinsipper og oppnår lite eller ingenting.

Link to comment
Share on other sites

FRP har en stor fallhøyde om de ikke klarer løftene sine. Jeg er denne gangen positiv til dem og ønsker å gi Siv Jensen en sjanse til å vise sin politikk i praksis.

FRP er vel de som støtter skytesporten sterkest, samt ønsker å bevare Norge Norskt.

Mine 2 hjertesaker .

 

Dette er første valg jeg er skikkelig spent på utfallet.

Link to comment
Share on other sites

men jeg blir overrasket at FRP stadig skal selges inn som løsningen på alle samfunnsproblemer.

Kan det være at frustrasjonen fra folket over at de partiene som til nå har fått lov å prøve seg ved roret, overhode ikke har innfridd :?:

Enten klarer FRP å gjøre noe, eller så havner de på samme hylle som resten........ :roll:

 

 

Nå har vel egentlig denne tråden beveget seg en smule bort fra utgangspunktet, men skitt au.... Derfor henger jeg meg på.

 

Har partiene ved roret overhodet ikke innfridd? Stemmer virkelig det? Er det slik at det velferdssamfunnet som er bygget opp etter krigen, riktignok med god hjelp av en av en grandios "lottogevinst" ute i Nordsjøen, er så forferdelig å leve i. Er det virkelig slik at det landet som de fleste andre land i verden annser for å være verdens beste land å leve i er helt håpløst. Er det slik at det landet i verden som trolig har taklet finanskrisa aller best fører en helt håpløs politikk og har, og har hatt over laaaang tid, ett styre som over hodet ikke fungerer?

 

Er det muligens på tide å stikke fingeren i jorda å innse at, til tross for at ting alltid kan bli bedere og det alltid er ting som ikke fungerer optimalt, så har det store flertallet av oss i den store sammenhengen det ufattelig godt her i landet Det vi syter over er nærmest en fornærmelse mot ganske mange av jordas befolkning.

 

Det får da være måte på svartmaling :roll:

Link to comment
Share on other sites

FRP har en stor fallhøyde om de ikke klarer løftene sine. Jeg er denne gangen positiv til dem og ønsker å gi Siv Jensen en sjanse til å vise sin politikk i praksis.

Hvordan vet de Frp-kåte her inne, og noen som helst andre, hva Frp sin politikk er? Venstre ble i sin tid kalt "Vingle-lina", Frp er til sammenligning en særdeles velsmurt vindvimpel. La oss ta noen eksempler:

1: På Frps landsmøte brukte forMANN Jensen mye tid på likelønn (Betzy Kjeldsberg var oldemora hennes), som Frp var FOR. Det lille problemet er at det ikke står et ord om dette i partiets program.

2: I sommer lanserter Frps nestleder, Per Sandberg, at Frp gikk inn for å selge alkohol på bensinstasjonene (som om ikke Frp-ere fyllekjører nok). Dette ble senere "avlyst" av LEDER Siv Jensen, "fordi det ikke står i Frps program"!?!

Den som gidder å lete, finner hopevis med tilsvarende ulogiske 180°-svinger i partiets historie helt tilbake til grunnleggeren.

 

FRP er vel de som støtter skytesporten sterkest -

Og hvordan har du funnet ut at de "vel" gjør det?

Her på stedet er det bygd et nytt kulturhus, som altså for det meste er en idrettshall, med skytebane. Det er altså den sorten "statuspalasser for kommunale pamper og kultureliten" som Frp går sterkt mot at skal bygges.

 

samt ønsker å bevare Norge Norskt.

Frp kaller seg "det nye arbeiderpartiet", men definerer seg også som mørkeblått. Gjett hvilken farge en får hvis en blander blått og rødt?

Link to comment
Share on other sites

FRP er vel de som støtter skytesporten sterkest

 

Hvor har du dette fra? Uansett hvor mye jeg leter, så kan jeg ikke se at dette er programfestet noe sted. Fint om du vil gi meg en pekepinn på hvor FRP sier at de skal redde skytesporten fra sosialistene og den sikre undergang. Og da tenker jeg ikke på en mail full av valgflesk rett før valget. Er det en ting jeg ikke ønsker, så er det å stole på et parti som sier at de ønsker å gjøre noe for meg som skytter og jeger, bare for å finne ut at jeg blir grundig rævkjørt i etterkant.

 

Da er det faktisk lettere å forholde seg til dem som sier at de ikke er enig med meg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder FrP so hadde dei nok ikkje fått stemma mi om dei so lovde å gje meg 20 valgfrie våpen.... Men det er no meg, og det er først og fremst på bakgrunn av andre saker.

No har ikkje FrP fått sjansen til å prøve ut sin politikk i regjering. På ein måte skulle dei gjerne fått sjansen til å vise kva dei duger til, og kor mykje dei klarar å følge opp av kva dei lover. Ingen tvil om at ein del av deira satsningsområde (t.d. eldreomsorg) ville fått eit solid oppsving.

Det som i so fall ville bekymra meg er dei irreversible endringane som 4 år med FrP ved roret ville ført med seg. For eksempel vil vestlandslandbruket slik vi kjenner det i dag bli ein saga blott, då FrP (sentralt) er heilt ærlege på dei omfattande kutta i landbruksstøtta dei umiddelbart vil iverksette. Eit nedlagt og fråflytta gardsbruk vil ikkje bli starta opp igjen etterpå, uansett kva som måtte komme til makta etterpå.

 

Kva betydning vil dette ha for oss som syslar med jakt og andre utmarks-aktivitetar? Vil dette bli 100% marknadsstyrt når dei små grendene vert fråflytta og den lokale kulturen forsvinner?

Kva skal eg med fritt antal våpen i valfrie kaliber i våpenskapet, når eg ikkje har råd til å bruke desse våpena til det eg aller helst vil bruke dei til?

Forøvrig kan eg aldri tenke meg at eg får beholde denne jobben her etter nokre år med FrP. Kanskje vil heile utdanninga mi vere verdilaus?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...