Jump to content

Destruksjonspant gis på halv auto jaktvåpen, annonse fra Oslo Politidistrikt Forvaltningskontroll


Guest

Recommended Posts

Nå har det gått fryktelig mye inkompetent prestisje i å forby den, da. Så forvent en svært vid tolkning via POD eller en forskriftsendring. 

 

Jeg vedder på de kommer til å hevde at Ruger AC556 ble utviklet parallelt med Mini-14 (helt uavhengig av den faktiske kronologien) og at Mini-14 dermed forbys som "opphavleg konstruert for helautomatisk ild eller for militæret eller politiet".

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

skog skrev (2 timer siden):

Det er så godt å lese at ihvertfall ett forbund jobber imot direktoratet som prøver å omskrive loven etter eget forgodtbefinnende/merkelige konklusjoner..!

Loven ang dette er ikke vanskelig, selv for meg! Så da bør de som vet hva de driver med klare å stoppe dette tullet...

NJFF, stå på!

 

PS: det står maks ti skudd på våpenkortet til  .22"stridsrifla" mi. Så da er lovligheten ivaretatt der👍

Så hvorfor er den "forbudt" ifølge POD??

Edited by K.Olsen
Bare la til ett spørsmål.
Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ble imponert over brevet NJFF har sendt Justis- og beredskapsdepartementet. Et stykke grundig arbeid, som oppsummerer problemstillingen på en slik måte at selv en enkel sjel som meg hang med hele veien! Tror sannelig jeg melder meg inn i NJFF igjen kun pga. dette🙂 


For å være helt ærlig hadde jeg trodd at NJFF kun skulle komme med en symbolsk protest, men denne gangen tok jeg feil.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tipper mailboksen deres har vært rimelig fylt med henvendelser fra medlemmer angående denne saken i det siste. Om PODs praktisering med sk dynamisk forbudsliste blir gjeldende , kunne man vel like gjerne endre lov og forskrift slik at alle halvautomatiske rifler med løst magasin ikke kan erverves til jakt, i stedet for å holde folk for narr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (7 timer siden):

kunne man vel like gjerne endre lov og forskrift slik at alle halvautomatiske rifler med løst magasin ikke kan erverves til jakt, i stedet for å holde folk for narr.


Jeg husker spesifikt en samtale med en fra PoD da jeg skulle kjøpe Browning Bar og regelrett ringte politidirektoratet for å spørre dem om den kunne bli forbudt, og fikk høre "Ja, det var mulig."

Deretter stod det i en tidlig versjon av rundskrivet til PoD at Browning BAR, jaktriflen, var fundert på stridsvåpenet BAR, men ville være tillatt med hengslet magasin.

Det er tydelig at krav til hengslet magasin var et sterkt ønske på grovkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (13 minutter siden):

 

For de av oss som ikke får tilsendt "Gjeddenytt" - hva sto i den reportasjen?


Først og fremst henviser han til at EU sitt kjemikaliedirektiv muligens/sannsynligvis vil falle på et forbud mot blykuler i EU, og forutsetter at Norge vil følge.

Artikkelen starter kort med homogene kulers historie.
Han uttrykker at mangel på ekspansjon på homogene kuler er et større problem i land hvor de jakter på 'inhumant' langhold enn her på berget, nevner at jaktrapporter på villrein i Nordfjella ikke er noe godt datagrunnlag som kan tale mot bruk av homogene kuler på grunn av manglende data på avstand og skuddplassering, nevner en undersøkelse som tilsier bedre ekspansjon på homogen på under 150 meter enn på blypatroner
Forfatteren nevner at han har brukt homogene kuler i 30 år, at han liker dem svært godt, og nevner gjentatte ganger i artikkelen at skuddplassering og avstand generelt er viktigere for jaktpatroner enn kulens egenskaper i disse sammenhengene som nevnes.
Han nevner at 6.5x55 har spesielt store problemer med kulevalg til storvilt, før han avslutter med 'Miljø på Alvor';
Her nevner han at de fleste jegere som har brukt homogene er fornøyde, selv om det er mer tvil på effekten voksen elg.
'(...)EU tar miljø på alvor, og det bør vi være glade for. Så får vi lov til å la oss ergre av verktøyet som blir borte. Stort mer kan vi neppe gjøre nå som EU-lokomotivet er i fart.'

Generelt en artikkel som fremstiller overgangen til homogene kuler som et ikke-problem på normale jaktavstander, og bare antyder vagt at det kan finnes problemer med bruk på stort og farlig vilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

 

For de av oss som ikke får tilsendt "Gjeddenytt" - hva sto i den reportasjen?

😂 Eventuelt revenytt.

 

 

Brukbart oppsummert av Redfr.
Vil tilføye at artikkelen tar opp nedskytinga i Nordfjella og avvises blankt som argument mot blyfrie kuler. At opplevinga til dei som stod for uttaket er noko motstandere av blyforbud ofte trekker fram.  Det hevdes at ingen veit kva kuletype eller kaliber som vart brukt , avstander var ukjent og det kun var subjektive vurderinger på skuddreaksjoner.

Arbeidet til Arnemo på SNO fabrikken blir hylla opp i skyene og blyhagl blir omtalt  som allerede forbudt.


Og eg velger å sitere seiste linjer på ny…

(...)EU tar miljø på alvor, og det bør vi være glade for. Så får vi lov til å la oss ergre av verktøyet som blir borte. Stort mer kan vi neppe gjøre nå som EU-lokomotivet er i fart.'

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, tussehaugen said:

Arbeidet til Arnemo på SNO fabrikken blir hylla opp i skyene og blyhagl blir omtalt  som allerede forbudt.

Du trekker konklusjoner som ikke står i teksten. Han sier at vi har hatt et blyforbud på hagle, ikke har.

 

Jeg klarer ikke å dra det sluttningene du gjør av å lese det han skriver. Jeg oppfatter det som en opplysende tekst om blyfrikuler som alternativ til bly. 
 

Det at vi er på tur inn i et nytt blyforbud hylles ikke. Det er mere en faktaopplysning som en konsekvens av EU.

 

Uansett har nå denne artikkelen fint lite med «politikken» til NJFF å gjøre 😉

Edited by Bly
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Back to topic :)

 

Var i kontakt med en eldre dame da hun ville selge endel våpen på finn.no og hun samtidig ville selge en Marlin mod 60 halvauto med tubemagasin da en i familien var blitt syk.Jeg fortalte om dette tvilsomme tilbudet fra POD og om destruksjonspant som ga 4000,- og hun ble overlykkelig over at hun fikk så mye tilbake. Hun kontaktet den lokale politistasjon der hun fikk beskjed om dette våpen fikk hun ikke pant for da en halvauto kunne brukes som konkuransevåpen.

 

Så da spør jeg kammermedlemmer; hvilken konkuranse ville du brukt en halvauto med tubemagasin på 14-15 .22lr? DSSN? Neppe. Har de rom for å si noe slikt- eller er det uvitenhet hos den lokale sheriffen? Trodde denne innleveringen kunne våpeneier få bestemme seg for nå eller tvang i 2024, ja jeg vet det foregår noe samtaler med JD og POD.

Link to comment
Share on other sites

petrolhead skrev (2 timer siden):

Hun kontaktet den lokale politistasjon der hun fikk beskjed om dette våpen fikk hun ikke pant for da en halvauto kunne brukes som konkuransevåpen.

 

Dette åpner jo for muligheter for min 10/22. Hvis politiet virkelig mener dette. Det tar meg 5 minutter å montere ett tungt target løp som jeg har til denne. Og avtrekket er fintunet av børsemaker, da det i utgangspunktet var forferdelig. At 10/22  ikke egner seg betyr ingenting, så lenge politiet mener det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om det vil la seg gjøre å flytte en 10/22 som er registrert som jaktvåpen over til å bli en konkurranserifle i DFS? Planen er ikke å sikte etter pallplassering, men å sikte etter skivene iblandt så man får beholde den. 🤔

Edited by Rugern
Omformulert en setning.
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tussehaugen said:

Tja. tolk det som du vil…

Det står: «På haglefronten har vi allerede vært gjennom  en runde med blyforbud,..»

Hvordan kan du tolke det til;

On 2/4/2023 at 12:07 AM, tussehaugen said:

og blyhagl blir omtalt  som allerede forbudt.


Er det et poeng å tolke noe som helst annet enn det som faktisk står i teksten? At du ønsker å tilføre meninger til artikkelen som ikke er der må du nesten stå for selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror det finnes flere tråder her inne som handler om blyforbud, bedre å diskutere sånt der, evnt lage en ny tråd.?

Og jeg har sterke tanker ang det tullet også, men den nøtta er nok litt for hard å knekke pga div......desverre.....

 

Jeg følger nøye med her pga POD's latterlige rundskriv/tolkning av våpenloven ang halvauto...

Og da er det bare kjedelig å lese nye innlegg her som ikke handler om nettopp det..

 

Skjønner at vi bare er mennesker og at det er lett å forlate tema altså👍

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ny bruker her.

 

 

Dette temaet gjør meg varm i trøya.

 

 

Nå mister jeg 2 av mine favoritt våpen til dette tullet.

 

Jeg kommer til å gjøre dette veldig enkelt. NÅR de prøver å fortelle meg at mine våpen må bort!

Så får de informasjon om at jeg erverver en AR-15 igjennom sportsskytter klubben min, med flere 100 skudds trommeler og titalls 30 skudd magasiner. ELLER de kan la meg beholde mine allerede eide våpen.

 

(Ruger mini 14 med 3 stk 20 skudds magasin. KUN brukt til trening å blink skyting)

(Ruger 10/22 også KUN brukt til trening å blink skyting)

 

 

 

 

 

Har drevet med skyting siden jeg var barn. Aldri jakt. Kun blink. Langhold og praktisk skyting. Er veteran med flere år i forsvaret og medlem i skyteklubb i nesten 25 år å jeg AKSEPTERER IKKE dette.

 

 

 

 

Jeg anbefaler andre også til å ikke akseptere det de driver med. Å jeg ser kun en løsning. Å det er å gi de en konsekvens. ALLE KAN BLI "SPORTSSKYTTERE".

 

Så får vi se hva som er "farligst" å ha strødd her rundt i landet.

Link to comment
Share on other sites

Snik123 skrev (42 minutter siden):

Jeg kommer til å gjøre dette veldig enkelt. NÅR de prøver å fortelle meg at mine våpen må bort!

Så får de informasjon om at jeg erverver en AR-15 igjennom sportsskytter klubben min, med flere 100 skudds trommeler og titalls 30 skudd magasiner. ELLER de kan la meg beholde mine allerede eide våpen.

 

Hvis du kvalifiserer til å kjøpe en AR-15 kvalifiserer du også til å omregistrere 10/22 og Mini-14 til sportsskyting. 

 

Jeg tror forsåvidt ikke at en "trussel" om å kvalifisere seg til et skyteprogram oppfattes som noen trussel av forvaltningen, og jeg tror også at det vil være svært lite hensiktsmessig å forsøke å fremstå som en trussel.

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (32 minutter siden):

Hvis du kvalifiserer til å kjøpe en AR-15 kvalifiserer du også til å omregistrere 10/22 og Mini-14 til sportsskyting.

 

AR-15 og Mini-14 går gjerne i samme klasse. Om det er DSSN du er medlem av så kan mann jo prøve å få den ene i Minor Open og den andre i Minor Standard. Vet ikke om de godtar det.  

 

 

Snik123 skrev (1 time siden):

Har drevet med skyting siden jeg var barn. Aldri jakt. Kun blink. Langhold og praktisk skyting.

 

Dette er vel også et problem sett med forvaltningens øyne. Jaktvåpen er for jakt og trening til jakt. Det høres ut som om du har kjøpt jaktvåpen for å drive med sportsskyting og rekreasjon. 

Link to comment
Share on other sites

On 2/6/2023 at 10:26 AM, ATS said:

 

AR-15 og Mini-14 går gjerne i samme klasse. Om det er DSSN du er medlem av så kan mann jo prøve å få den ene i Minor Open og den andre i Minor Standard. Vet ikke om de godtar det.  

 

 

 

Dette er vel også et problem sett med forvaltningens øyne. Jaktvåpen er for jakt og trening til jakt. Det høres ut som om du har kjøpt jaktvåpen for å drive med sportsskyting og rekreasjon. 

Eller så kjøpte han disse riflene til blink-/øvelsesskyting da loven tillot det (lenge siden). Jeg kjøpte en halvauto Anschutz .22 på begynnelsen av 90 tallet med blinkskyting som formål (var passivt medlem i skytterlag da), etter flere titalls tusen plinkeskudd gikk den sønder for 5 år siden og reservedeler var ikke å oppdrive. Destruerte den og prøvde å søke om ei ny halv-auto .22 med samme grunn, men fikk avslag. Søkte på nytt med jaktmotiver og fikk selvsagt innvilget. Blinkskyting med den anser jeg som billing trening for alle mine våpen. Og ja, jeg vet at forvaltningen ikke bryr seg om mine subjektive syn.

Edited by xxxtaur
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...