Jump to content

Destruksjonspant gis på halv auto jaktvåpen, annonse fra Oslo Politidistrikt Forvaltningskontroll


Guest

Recommended Posts

Listefyll skrev (På 5.3.2023 den 17.25):

Er det noen som har kjøpt ruger så nylig at den må leveres inn som har forsøkt å søke om erstatning enda?

Står jo i C-lista at det er noe man kan gjøre, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. 

 

Er i samme situasjon som deg. Jeg tenkte å vente til det er blitt noe avklaring på dette. For hvis jeg ikke får noe erstatning så kommer jeg jo til å beholde det helt til siste frist for å få det jeg kan av verdi ut av våpenet før det må leveres inn.

Link to comment
Share on other sites

On 2/14/2023 at 7:56 AM, Olesøn said:

Hadde en privat bedrift kludra til halvparten så mye så hadde ganske mange fått sparken.

 

Sei ikkje det, det er enormt med inkompetanse og byråkrati i det private. Til større bedrift til verre er det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/13/2023 at 3:57 PM, joska said:

 

Sei ikkje det, det er enormt med inkompetanse og byråkrati i det private. Til større bedrift til verre er det.

Poenget er vel at konsekvensen for inkompetanse og byråkrati i det private er mye større. Ingen vits å argumentere mot at det offentlige er en vernet bedrift hvor det er få eller ingen konsekvenser for latskap/inkompetanse!

Edited by xxxtaur
Link to comment
Share on other sites

En god venn i en av etatene her i Stavanger kommune sa en gang til meg: "Her hos oss avanserer man i systemet, helt til man når sitt inkompetanse nivå. Og der blir man værende."  Det kan nok være noen private bedrifter også, med samme opprykk systemet. Spesielt familie bedrifter...

Link to comment
Share on other sites

Inkompetanse er en uting i en hver organisasjon, såvel offentlig som privat. Og jeg er sannelig ikke sikker på om private virksomheter er så mye flinkere til å unngå problemet enn det offentlige....😉

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2023 at 9:55 AM, Robinson said:

En god venn i en av etatene her i Stavanger kommune sa en gang til meg: "Her hos oss avanserer man i systemet, helt til man når sitt inkompetanse nivå. Og der blir man værende."  Det kan nok være noen private bedrifter også, med samme opprykk systemet. Spesielt familie bedrifter...

Dette er et veldig vanlig fenomen. Det blir ofte kalt The Dilbert Principle.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Wimiana72 skrev (18 timer siden):

Pant er vel noe som vanligvis utbetales umiddelbart, men tydeligvis ikke i den sirævva norske offentlige forvaltningen 

 

Jeg kjenner to som har levert inn henholdsvis Ruger Mini 14 og Ruger Mini 30 til destruksjon. Begge fikk penger på bok innen et par uker. Dette er sikkert bare et lokalt problem, hvor en enkel påminnelse til våpenkontoret sikkert kan løse problemet...?

Link to comment
Share on other sites

Til etterretning har jeg fortsatt ikke fått panten utbetalt en måned etter innlevering. Tok kontakt med våpenkontoret i Trondheim som igjen måtte ta kontakt med økonomi avdelingen. De hadde ikke mottatt noe panteskjema fra den lokale politistasjonen hvor jeg leverte rifla. Våpenkontoret skulle undersøke og det var en uke siden jeg hørte fra dem sist. 

Her er rutinene åpenbart ikke gode nok, et inntrykk jeg også fikk da jeg sto i skranken for å levere. Fomling med papirer og feil skjema kom på bordet flere ganger før det gikk i orden. Eller gikk det i orden? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har sett litt på den såkalte A listen...  Som lovlydig og ustraffet borger, synes jeg den er rimelig unyansert  for mitt vedkommende.  Jeg har "trolig"  et våpen som er på listen. ( Valmet Hunter M88)  Med unyansert  mener jeg at  Valmet Hunter ikke er delt i M83 og M88, det er heller ikke  tatt noen betraktninger mht. kaliber og muligheten for magasin. Kan nevne at når jeg kjøpte min var det i 30-06 og en kunne da få max. 10 skudds magasin.  Siden jeg skulle bruke denne til jakt, så valgte jeg 2 stk.  5 skudds magasin( et til skytebanen og et plombert med 3 skudd)  Høykapasitetsmagasin  i 30-06 er vel skjeldnere enn hønsetenner, ihvertfall til M88 som også har en annen innfestning til magasinet enn de andre utgavene av Valmet Hunter/petra.

 

fra "nettet"

Valmet Petra/Hunter M/83 - et sivilt halvautomatisk jaktgevær som bruker RK 62 -handlingen. Selges i Finland som Valmet Petra M/83 og utenfor Finland som Valmet Hunter M83. Produsert i .223 Rem/5.56 NATO, .243 Win, .308 Win og .30-06 Springfield . I Finland er det også serier av en bullpup ettermarkedsmodifikasjon kammeret i 9,3 × 62 mm .

 

Valmet Petra/Hunter M/88 - modifisert versjon av Valmet Petra, med en push -sikkerhet som erstatter kalashnikov -type velgerhendel, og et annet siktoppsett (frontsikt i frontenden av fatet).

 

Å motta kr 4000 for et  forholdsvis dyrt våpen er en hån i mine øyne, spesielt sett i forhold til at en må søke om nytt våpen og kanskje "hoste opp"  rundt 30000 for et nytt. Hvis en ikke gir  F i hele jakten da, men da sitter en med mye utstyr som en ikke kan bruke til så mye.. Våpenskapet kan vel vel brukes til safe..??

 

Tror jeg venter til våren og ser hva som skjer...

Edited by Egil V
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte min Valmet Hunter 308w i 1992. Den ble kjøpt ny hos forhandler og ble levert med 9 skudds magasin. 

Forhandleren mente at magasiner var vanskelige å få tak i, uansett kapasitet til dette våpenet.

Har nå hatt den i 30 år og ennå ikke klart å skaffe andre magasiner.

Hvis jeg må levere den inn til sommeren, hadde jeg tenkt å erstatte den med en Benelli halvauto i samme kaliber.

Denne halvautomatiske riflen kan jeg kjøpe så mange 10 skudds magasiner jeg bare vil.

 

En bekjent har en Benelli halvautomatisk hagle med 8 skudds magasin. Den er uten pistolgrep og ser ut som hvilken som helst halvauto

hagle. Noen som vet om denne fortsatt vil være lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder endringer i våpenloven som her så er det ikke basert på logikk. Beslutningen er tatt i affekt utelukkende basert på en gal manns handlinger. 

Tenk hva en gal mann med en bag full av tapede 10 skudds magasiner kan gjøre med en Benelli Argo eller Browning Bar. De har  grovere kaliber og er mer treffsikker enn en mini 14

Link to comment
Share on other sites

Wimiana72 skrev (5 timer siden):

Når det gjelder endringer i våpenloven som her så er det ikke basert på logikk. Beslutningen er tatt i affekt utelukkende basert på en gal manns handlinger. 

Tenk hva en gal mann med en bag full av tapede 10 skudds magasiner kan gjøre med en Benelli Argo eller Browning Bar. De har  grovere kaliber og er mer treffsikker enn en mini 14

 

Magasinbegrensningene er et EUdirektiv, og er ikke bestemt i Norge

 

lolinski skrev (1 time siden):

Er ikke den lovlig om den er lovlig ervervet før forbudet?

 

Nei, magasinrøret må av og erstattes av et som tar max 5 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...