Jump to content

Destruksjonspant gis på halv auto jaktvåpen, annonse fra Oslo Politidistrikt Forvaltningskontroll


Guest

Recommended Posts

10 hours ago, jeger3 said:

Noen har åpenbart foret Pod med Youtube videoer.

 

Når det på sosiale medier, youtube ol legges ut videoer med "fullauto", "forberedelser til skoleskyting/terror/pridedra, idiotbilkjøring p osv...og tidvis helt grove dyrevelferdsbrudd i forbindelse med jakt ".... selvsagt forsøker politiet, PST, e-tjenesten og en rekke andre offentlige etater å følge med på evt stoppe  og etterforske/forebygge...

-Denne uka forklarte eks PST at de hadde vurdert og sett Arfan Bhattis innlegg på sosiale medier før pride terroren

 

Så ja åpne kilder som youtube og andre sosiale media inklusive norske forum  der eks man publiserer sine tacticoole rifler eller der man viser sine  skrytebilder av uetiske jaktsituasjoner kan og vil få følger for jegere og skyttere...

 

Selv om man føler seg cool selv med sine tacticoole greier så vil det påvirke og evt gi slike forbud man ser...

 

Trimmer man bil/atv eller scooter, tar sine filmer og publiserer...ja så er sjansen stor for at det får følger..

 

For denne diskusjonen ser man at noen utnytter og bygger våpen eller kjøper tacticoole greier til sine våpen som gjør at  man får regelendringer...

 

Lik det eller ikke youtube og andre sosiale media skaper nye forbud når man sprer "dritten sin der"...

 

Og ja..det er de offentlige myndigheters plikt å følge med.

 

Og det er flere ting publisert her på Kammeret/Sluttstykket som har ført til regelendringer og nye forbud samt også straffeforfølgelse av personer....

Link to comment
Share on other sites

Om noe visst på youtube eller diskutert på forum er grunnlag for forbud blir det ikke mye igjen å lovlig drive med i norge...

 

Å lage en pålitelig (=skyte et magasin ut feilfunksjonering) helauto 22 er mye jobb, mer jobb en å bare bygge en eller annen av de 9mm variantene hvor alt finnes fix ferdig tegnet.

 

Alkymisten er som sine navnebrødre, sykelig opptatt å lage gull av bly.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

 

Dette er jo ekstremt interessant, særlig for moderatorkorpset. Har du eksempler? 

 - Eksempelvis bygger det opprinneligen forbudet mot .50 BMG, 12.7×99mm NATO på skrytebilder og video mv fra Sluttstykket/kammeret...

-Garand forbudet stammer fra ombygginger og (samt import av garand varianter fra østeuropa) basert på publiserte tråder , bilder mv på Kammeret...

-Lysbruk under fangst publisert bla på Sluttstykket/Kammeret førte både til straffeforfølgelse og endringer i utøvelseforskrift

-Jakt på lange avstander opp mot aktsomhet publisert i media, sluttstykket7kammeret medførte "ja flere ting"...

-Det opprinnelige forbudet mot svært grove kalibre...

-IR/restlysforsterkere...skrytevideoer...forbud kommer.

-"hetsjakt" med hund(grevling, mink, rev mv) publisert bla Kammeret..straffeforfølgelse mv..

- Og Ruger PC /PCC oppmerksomheten her på Kammeret fikk myndighetene til å reagere...

 

Ja det over bare noen eksempler...

 

Så ja tenk for du publiserer...selv om det kanskje er lovlig...så vil kreasjoner der man tøyer grenser ofte gi negative konsekvenser...

 

For og til jakt er eksempelvis "plinking/tacticool" greier noe som vi ser har gitt forbud...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Olsenm said:

@alkymisten At noen bygger om et objekt til å være ulovlig, er ikke noe grunnlag for å gjøre det opprinnelige objektet ulovlig. Jeg har en gang i tiden lagd ei bue av ei gammal ski, kanskje vi da skal gjøre ski ulovlig, så vi slipper enda en gærning som i Kongsberg? 

Jeg tror faktisk man er "heldig" som ikke har registreringsplikt på "jaktbuer i Norge"... Heldigvis har buer legal bruk...

Kommer det nok idioter med sine skrytevideoer får man nok også registreringsplikt på buer...

 

- Forbudene mot "voldsprodukt" som armbrøst, spretterter, batong, blåserør, springkniver, pepperspray osv... er nok fattet på grunnlag av idiot brukere som skryter/publiserer bilder og ulovlig bruk mer enn "farlighet"...

 

Eks pepperspray(og bjørnespray)(som er tilnærmet ufarlig) burde selvsagt være lovlig i forsvarsøyemed(nødrett/nødverge)...der ulovlig bruk burde ha en streng straff....I Spania gikk man nylig inn for dette...

 

En armbrøst er selvsagt ikke farligere enn en jaktbue...kanskje litt enklere å treffe for en nybegynner...

 

En springkniv er ikke farligere enn en morakniv...og moderne lommekniver kan åpnes "like fort"...men imagen til springkniver gir forbud...

 

Så mange forbud kommker ikke alene av farlighet...de kommer fordi idioter på dette og andre forum publiserer sine idiotsaker...

 

Jeg mener at dette forum burde bidra til sunn, lovlig bruk av våpen til jakt og konkurranse.

 

Innlegg som tøyer grenser eller viser kreasjoner som kanskje er lovlige/ulovlige...bør modereres bort..

 

Skrytebilder/tråder om langholdsjakt, IR jakt , tacticoole kreasjoner eller jegere/skyttere som i sin kreativitet utfordrer lovgivningen må være klar over de følger dette kan få...

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (15 minutter siden):

………

Så ja tenk for du publiserer...selv om det kanskje er lovlig...så vil kreasjoner der man tøyer grenser ofte gi negatiive …….

Meeeget godt poeng! 
Dette er allerede godt innarbeida i snøscootermiljøet, der vi har blitt jakta på som fritt vilt over tiår.
No er det på tide at andre særhobbyer også våkner!

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (37 minutter siden):

Skrytebilder/tråder om langholdsjakt, IR jakt , tacticoole kreasjoner eller jegere/skyttere som i sin kreativitet utfordrer lovgivningen må være klar over de følger dette kan få...

 

Takk for eksempler og innsikt i forvaltningens tankegang.

 

Men jeg sitter litt igjen med smaken at

 

a) POD synes Kripos har sviktet samfunnet totalt, og

b) Forvaltningen gjør ikke egen research utover sosiale medier, og

c) Forvaltningen mener deres bruk av sosiale medier trumfer Kripos' faglige vurderinger, og

d) Norsk Husmorforbund, som var ansvarlige for at Forsvaret ikke fikk skyte mot menneskefigurer på skytebanen og ikke fikk gå i kamuflasjefargede uniformsbukser, har jammen ikke gitt fra seg makta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Takk for eksempler og innsikt i forvaltningens tankegang.

 

Men jeg sitter litt igjen med smaken at

 

a) POD synes Kripos har sviktet samfunnet totalt, og

b) Forvaltningen gjør ikke egen research utover sosiale medier, og

c) Forvaltningen mener deres bruk av sosiale medier trumfer Kripos' faglige vurderinger, og

d) Norsk Husmorforbund, som var ansvarlige for at Forsvaret ikke fikk skyte mot menneskefigurer på skytebanen og ikke fikk gå i kamuflasjefargede uniformsbukser, har jammen ikke gitt fra seg makta.

Igjen må du selvsagt mene hva du vil... jeg synes det du skriver er TØV...

 

Regler, lover, forskrift osv utvikles hele tiden bla basert både på teknisk utvikling, hendelser og informasjon...

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jada.

 

Det finnes visstnok en ebok tilgjengelig for nedlasting, som jeg ikke vet hva heter, hvem som har skrevet, eller hvor jeg kan finne, som forklarer i detalj hvordan man kan bygge helautomatiske maskinpistoler fra bunnen av hvis man har relativt enkle verktøy og en IQ et lite stykke over gjennomsnittet. Denne boka skal være skrevet nettopp for å demonstrere meningsløsheten i forbud som f.eks. dette mot 10/22.

 

Jeg mener å huske at forfatteren havnet i spjellet, men at boka fremdeles er tilgjengelig. 

 

Hva skal POD gjøre med det? Forby internett? Hender? IQ over 120? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt det med at "tacticool" skal være så skummelt. Min STR i vision chassis ser muligens litt mer "tacticool" ut enn en standard dfs str gjør. Men i praksis er jo en standard dfs str "farligere" i feil hender enn min 7-8 kg tunge str med stjernekikkert.. Det er også forskjell på hvordan ting ser ut, å om det faktisk har en funksjon som i praksis gjør gjenstanden "farligere". 

 

Jeg kan forstå forbud mot ting som potensielt kan gjøre en gjenstand i praksis mer "farlig". Men å forby ting fordi det ser skummelt ut er jo bare tullball. 

 

Litt OT "rant" fra meg 😅

Edited by FreeSkier
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Oppsummert: Kripos tenkte at 10/22 er greit, og POD føler at den ikke er det.

Og igjen viser du at du ikke evner å forstå saksgangen fra ny våpenlov(Stortinget), forskrift(JD) til pålegg fra JD til POD å utarbeide de "praktiske reglene /utøvelse"...

 

Slik jeg tolker PODs side mener jeg man i starten kan legge til grunn at  dette ikke skulle omfatte randtenning... Der JD på sin side legger til grunn at våpenlov(Stortinget) ikke skiller randtenning fra sentertente...Så baller det på seg i dialog, brev,møter mellom JD/POD der man ender opp med  at randtenning og sentertente behandles likt som fører til våpenrundskrivet og forbudslista...

 

Kripos har vel(???) aldri uttalt seg om Ruger 10/22 før de nå tok stilling til de nye "kjørereglene" i forskrift fra JD... Og for de fleste er det åpenbart at Ruger 10/22 er konstruert for å ta magasin større enn 10 mv...osv

 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (Akkurat nå):

Og for de fleste er det åpenbart at Ruger 10/22 er konstruert for å ta magasin større enn 10 mv...osv

 

Går du aldri tom for tøv og pisspreik?

10/22 var aldri konstruert for å bruke større magasin enn 10 skd. Den ble levert med 10-skudds (og 5, og 3, og 2..) i mange tiår, før noen tenkte på å lage større (15, 20, 25 skd, og senere mye større).

Selve basiskonstruksjonen har vært dønn lik siden 1965. Verken magasinbrønn, magasinutløser, eller kolben har vært endret siden det for å "få plass til større" magasiner e.l. Hvis du bruker ørlite innsikt forstår du at rifla, i likhet med MANGE andre våpen fra Ruger, er designet rundt snurremagasinet på nettopp 10 patroner.

10 stk .22.

10/22.

 

Ellers er jeg ferdig med å ta denne personen seriøst, det er alt for mange likhetstrekk med en tidligere hobbykverulant som utgav seg for å jobbe i diverse etater/direktorater.

 

Ole

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke helt det med at "tacticool" skal være så skummelt. Min STR i vision chassis ser muligens litt mer "tacticool" ut enn en standard dfs str gjør. Men i praksis er jo en standard dfs str "farligere" i feil hender enn min 7-8 kg tunge str med stjernekikkert.. Det er også forskjell på hvordan ting ser ut, å om det faktisk har en funksjon som i praksis gjør gjenstanden "farligere". 

 

Jeg kan forstå forbud mot ting som potensielt kan gjøre en gjenstand i praksis mer "farlig". Men å forby ting fordi det ser skummelt ut er jo bare tullball. 

 

Litt OT "rant" fra meg 😅

Det er nok i stor grad fordi jakt og skyting har et image utad som ikke har forandret seg så særlig mye de siste 50 årene. Sideligger-hagle, vadmelsdress, sixpence og en "elgrifle" med trestokk er liksom blitt det vanlige folk forbinder med jakt og skyting. 

Hadde det vært mer fokus på å vise frem jakt og skyting på tv, og markedsføre det på en moderne måte, hadde nok moderne "taktiske" våpen vært mindre uglesett...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Ei tohi varjata said:

 

Selve basiskonstruksjonen har vært dønn lik siden 1965. Verken magasinbrønn, magasinutløser, eller kolben har vært endret siden det for å "få plass til større" magasiner e.l. Hvis du bruker ørlite innsikt forstår du at rifla, i likhet med MANGE andre våpen fra Ruger, er designet rundt snurremagasinet på nettopp 10 patroner.

 

Ellers er jeg ferdig med å ta denne personen seriøst, det er alt for mange likhetstrekk med en tidligere hobbykverulant som utgav seg for å jobbe i diverse etater/direktorater.

 

Ole

Registrerer at @Ei tohi varjata ikke forstår våpenforskriften § 4-1 1....slik at å svare på @Ei tohi varjata  ikke relevante påstander sett opp mot gjeldende forskrift blir bare TØV.

 

Det at en "våpenmekanisme" er produsert for mange år siden uforandret betyr ingen ting opp mot ordlyd og intensjon i gjeldende våpenlov/forskrift...

 

Hva @Ei tohi varjata skriver i siste avsnitt er selvsagt bare løgn. Som alltid poengterer jeg at jeg synser mine private meninger  og har aldri utgitt meg  for å jobbe noen steder...Ren løgn fra @Ei tohi varjata.

 

Finner @Ei tohi varjata eller andre noen innlegg jeg har utgitt meg for  det @Ei tohi varjata hevder  skal jeg sponse 10 timer for dere i våpensaken med valgfri advokat...Lykke til!

 

 

 

 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Du får lese en gang til (eller sju) og se om du skjønner hva jeg skrev. Subjekt, objekt, setningsoppbygging ,osv.

 

Ole

Ser ingen grunn til å kaste bort tid på dine løgner @Ei tohi varjata...Hvorfor har du ikke avtjent førstegangstjeneste da @Ei tohi varjata?...Kanskje fortelle forumet om det?..Eller komme med nye løgner?

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, alkymisten said:

Ser ingen grunn til å kaste bort tid på dine løgner @Ei tohi varjata...Hvorfor har du ikke avtjent førstegangstjeneste da @Ei tohi varjata?...Kanskje fortelle forumet om det?..Eller komme med nye løgner?

 

Ad hominem er vel sjeldent effektivt.

 

Hva er prosentandelen av årskull som tjenestegjør tror du? 

(det var under 15% per 2018)

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (42 minutter siden):

@Ei tohi varjataog @alkymisten 

Kunne dykk heller brent dykkar krutt mot eit blyforbud?

Det er neste forbud ut, enno ikkje vedtatt og det toget har ikkje gått…

Det ser jeg faktisk på som enda mere tapt, ihvertfall blyhagl. Det er tross alt et EU-direktiv, og selv om vi ikke er medlemmer av EU, så er det viktig at vi er flinkest i klassen. Men for all del, vi kan jo gjøre vårt beste for det. 

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (1 time siden):

Ser ingen grunn til å kaste bort tid på dine løgner @Ei tohi varjata...Hvorfor har du ikke avtjent førstegangstjeneste da @Ei tohi varjata?...Kanskje fortelle forumet om det?..Eller komme med nye løgner?

 

Nå begynner du å bevege deg inn på ytringer du ikke burde, kanskje på tide å dra i nødbremsen?

Personangrep ang avtjent/ikke avtjent førstegangstjeneste hører ikke hjemme i denne diskusjonen!

Er du seriøs? 

Hva feiler det deg?

Jeg bare spør for en annen kamerat her på forumet......

Edited by K.Olsen
Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (1 minutt siden):

Det ser jeg faktisk på som enda mere tapt, ihvertfall blyhagl. Det er tross alt et EU-direktiv,

…..

Nja… 
Vi dropper EU direktiv når det måtte passe så det er ikkje så hogget i stein.

Direktiv vi har valgt å droppe er feks. tunelldirektiv, GDPR, innleie av arbeidskraft og gruvedeponi i fjorder.

Link to comment
Share on other sites

Gjest skrev (17 timer siden):

 - Eksempelvis bygger det opprinneligen forbudet mot .50 BMG, 12.7×99mm NATO på skrytebilder og video mv fra Sluttstykket/kammeret...

-Garand forbudet stammer fra ombygginger og (samt import av garand varianter fra østeuropa) basert på publiserte tråder , bilder mv på Kammeret...

-Lysbruk under fangst publisert bla på Sluttstykket/Kammeret førte både til straffeforfølgelse og endringer i utøvelseforskrift

-Jakt på lange avstander opp mot aktsomhet publisert i media, sluttstykket7kammeret medførte "ja flere ting"...

-Det opprinnelige forbudet mot svært grove kalibre...

-IR/restlysforsterkere...skrytevideoer...forbud kommer.

-"hetsjakt" med hund(grevling, mink, rev mv) publisert bla Kammeret..straffeforfølgelse mv..

- Og Ruger PC /PCC oppmerksomheten her på Kammeret fikk myndighetene til å reagere...

 

Ja det over bare noen eksempler...

 

Så ja tenk for du publiserer...selv om det kanskje er lovlig...så vil kreasjoner der man tøyer grenser ofte gi negative konsekvenser...

 

For og til jakt er eksempelvis "plinking/tacticool" greier noe som vi ser har gitt forbud...

Er det noe i disse påstandene, eller er det bare sprøyt?

 

Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (3 timer siden):

Er det noe i disse påstandene, eller er det bare sprøyt?

 

Åpne sosiale media følges av alle, lukkede sosiale media såkalte ”dark room” som etter det eg veit bare er ei oppkobling via VPN følges av politiet. Alt som publiseres brukes av ”alle“ og målet er ulikt avhengig av politisk ståsted.

Om dei konkrete påstandene er korrekt er ikkje lett å svare på men det er liten tvil om at dei er meget sannsynlege.


At personen valgte å slette sin konto synast eg var synd, der var eindel unødvendige personangrep (frå begge sider) men også mange gode refleksjoner, som feks denne:

 

Så ja tenk for du publiserer...selv om det kanskje er lovlig...så vil kreasjoner der man tøyer grenser ofte gi negative konsekvenser...

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

... men Miljødepartementet prøvde vel å forby "boltrifler av militær karakter" på jakt for noen år siden, og det vedder jeg på var drevet av sosiale medier e.l...

Hva er en bolt rifle av militær karakter? Er en PRS rifle av militær karakter, siden den typisk sett ikke har monte carlo stokk? 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (16 minutter siden):

Hva er en bolt rifle av militær karakter? Er en PRS rifle av militær karakter, siden den typisk sett ikke har monte carlo stokk? 

Må jo være «ikke sivile» M98, Krag etc ? En PRS rifle er jo i høyeste grad sivil, i musekaliber, tung som fy og ømfintlige avtrekksmekanismer

 

 

ikke mye militært preg her

image.jpeg.feb187060c7f10a8d8855f314c8568ca.jpeg

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (1 time siden):

Må jo være «ikke sivile» M98, Krag etc ? En PRS rifle er jo i høyeste grad sivil, i musekaliber, tung som fy og ømfintlige avtrekksmekanismer

 

 

ikke mye militært preg her

image.jpeg.feb187060c7f10a8d8855f314c8568ca.jpeg

Neida, jeg er klar over det. Jeg mener bare at det er ganske teit å skulle forby ei rifle etter hvordan den ser ut. Om noen har lyst til å dra rundt på 8kg våpen i skogen på jakt, så syns jeg de burde få lov til det. Uavhengig av hvor lite hensiktsmessig det er. Det er tydelig at det burde vært brukt konsulenter fra skyte miljøet når lovverk rundt dette skal skrives. 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (2 timer siden):

Hva er en bolt rifle av militær karakter?

 

Dette diskuterte vi da DN kom med sitt famøse forslag om forbud mot "militærlignende våpen", for å bevare "jegernes anseelse":

 

https://www.kammeret.no/topic/38758-forslag-fra-dn-forbud-militærlignende-boltrifler-på-jakt/

 

Det ble stille fra DN, da noen var så uforskammede at de  spurte om hva definisjonen på "militærlignende" skulle være.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ratel skrev (1 time siden):

Du skal ikke se bort i fra at det var akkurat det de gjorde... 

jeg håper da virkelig ikke det er noen innen skytemiljøet, som har anbefalt at så si alle halv auto 22 skal bli forbudt. Selv om slik jeg, og tilsynelatende de fleste tolker lovteksten, så er det ikke meningen at forbudet skal være så omfattende. 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (På 21.1.2023 den 13.49):

 

Går du aldri tom for tøv og pisspreik?

10/22 var aldri konstruert for å bruke større magasin enn 10 skd. Den ble levert med 10-skudds (og 5, og 3, og 2..) i mange tiår, før noen tenkte på å lage større (15, 20, 25 skd, og senere mye større).

Selve basiskonstruksjonen har vært dønn lik siden 1965. Verken magasinbrønn, magasinutløser, eller kolben har vært endret siden det for å "få plass til større" magasiner e.l. Hvis du bruker ørlite innsikt forstår du at rifla, i likhet med MANGE andre våpen fra Ruger, er designet rundt snurremagasinet på nettopp 10 patroner.

10 stk .22.

10/22.

 

Ellers er jeg ferdig med å ta denne personen seriøst, det er alt for mange likhetstrekk med en tidligere hobbykverulant som utgav seg for å jobbe i diverse etater/direktorater.

 

Ole

 

Var ikke selveste Mr Ruger himself en kraftig motstander av mer enn 10 skudds magasin da? Mener å ha hørt noe snakk om at selskapet måtte vente til han døde før de kunne lage magasiner med høyere kapasitet til blant annet 10/22.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Olsenm said:

jeg håper da virkelig ikke det er noen innen skytemiljøet, som har anbefalt at så si alle halv auto 22 skal bli forbudt. Selv om slik jeg, og tilsynelatende de fleste tolker lovteksten, så er det ikke meningen at forbudet skal være så omfattende. 

Helt der tror jeg ikke vi er enda.
Min kommentar hadde nok mest idèen om at våpen av "militær karaktèr" ikke er ønsket, i tankene. Du finner nok etpar som er av den oppfatningen blant "de seriøse" i skyttermiljøene rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Ratel skrev (13 minutter siden):

Helt der tror jeg ikke vi er enda.
Min kommentar hadde nok mest idèen om at våpen av "militær karaktèr" ikke er ønsket, i tankene. Du finner nok etpar som er av den oppfatningen blant "de seriøse" i skyttermiljøene rundt omkring.

 

Flere av de meste profilerte og opphaussede skikkelsene i DFS har jo gått ut "offentlig" (les:facebook) med ganske fiendtlige uttalelser om "wannabe snipers", "lekesoldater" o.l. når de omtaler kikkertklasse og HK416. Uttalelsene har bl.a. kommet i situasjoner der halvauto i kikkertklassen har vært diskutert, og når HK416 i hurtigskyting (stang/felthurtig) har vært diskutert.

Uavhengig av hva som er riktig å gjøre mtp regelverk så er dette rett og slett lavmål, i mine øyne.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...