Jump to content

Destruksjonspant gis på halv auto jaktvåpen, annonse fra Oslo Politidistrikt Forvaltningskontroll


Guest

Recommended Posts

For dei som måtte vere i tvil…

 

Har spurt våpenkontoret om søknad og søknadsgebyr for oss som må levere inn våpen som har havna på svartelista til POD.

 

Her er svaret, akkurat som forventa…

 

Hei !

Nå er det sånn at det Politidirektoratet og ikke Politiet som har bestemt dette, så dersom du skal søke på et erstatningsvåpen er dette dessverre som en helt vanlig søknad med behandlingstid og gebyr.

Mvh

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (På 14.1.2023 den 21.41):

"... og fra hvilken budsjettpost tenker dere å ta de resterende 112 000 000?"

 

De som gidder å søke gjennom gamle tråder, kan finne at jeg, for flere år siden, skrev hva som ville skje, NÅR (ikke om) de begynte å dra inn våpen: Det var bare å se hva som skjedde, da Vesle-Høyre fikk gjennomslag for "selskaps-spøken" sin, pelsdyrforbudet: Erstatningene for flere generasjoners arbeid og oppbygging av lønnsomme distriktsbedrifter, ble utsatt eller snakket bort med alskens kreative bortforklaringer.

 

Man kunne kanskje tro at dette skulle bedre seg, når "Bondepartiet" sjøl fikk kommandoen i Landbruksdepartementet. Men i høst sa de opp kontrakten om taksering av de forbudte pelsfarmene, fordi de fagfolka som arbeidet med dette, Norsk Landbrukstaksering, satte reelle priser på de pelsfarmene de rakk å taksere. Staten ville selvfølgelig ikke følge vanlige erstatningsregler, når de fikk regninga på bordet.

 

Så situasjonen er fortsatt at pelsfarmerne ikke får oppgjør for Erna, Siv, og Vesle-Høyres rasering. De som tror dette skal bli noe bedre for "leketøy" som halvautomatiske (foreløpig) våpen, kan jo ta en prat med en meget god skytter fra Høylandet, Ole Jo Brembu, som fortsatt skyter i klasse 5, og nylig vant et stevne (betalingsskranke):

 

https://www.nationen.no/nyhet/to-ar-etter-at-ole-jo-61-la-ned-pelsdyrfarmen-venter-han-fortsatt-pa-erstatning-fra-staten-set/

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Finansdepartementet (rundskriv R-109/14) anbefaler at man i samfunnsøko­nomiske analyser på alle sektorer benytter en verdi av å unngå et dødsfall på 30 millioner kroner (2012-priser).

 

Så POD tror tydeligvis at minst 4 liv vil gå tapt hvis de lar jegere beholde 10/22.

Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (1 time siden):

Finansdepartementet (rundskriv R-109/14) anbefaler at man i samfunnsøko­nomiske analyser på alle sektorer benytter en verdi av å unngå et dødsfall på 30 millioner kroner (2012-priser).

 

Så POD tror tydeligvis at minst 4 liv vil gå tapt hvis de lar jegere beholde 10/22.

Det er ikke så urealistisk. Jeg tipper jo det er flere som får hjerteinfarkt av den dårlige presisjonen, eller funksjons(u)sikkerheten til BX25-magasinene, enn det er som blir skutt ;)

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (På 14.1.2023 den 20.20):

Her er også eit våpen med høgt skadepotensiale. Norincho JW20

Eit j… søppelvåoen med 18 skudd magasin der man får funksjonsfeil minst 5 ggr. pr. magasinfylling.

 

Hvis du pakker inn 18 skudd i ett våpen med magasinkapasitet på 11 vil du nok få funksjonsfeil med de fleste våpen😉

Du får nok inn 18stk 22short, men da fungerer det nok ikke som en halvautomat samme om det heter Norinco eller Browning🤔

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fleskebacon said:

Til å ha en mening om hva han hørte eller ikke hørte? Er det @Skrueråmutteresom glemte høreapparatet, eller er det du som hører syner? Dette er ikke snakk om meninger, det er snakk om hva som ble sagt eller ikke.

Det står du fritt til å mene...Men for å forstå hva som blir sagt må man faktisk ha evne til å forstå "politikerspråk" og hva som  menes i det som sies...

 

Programmet var spillt inn lenge etter ny våpenforskrift og også PODS lster mv var tema for programmet...

 

Tror du da leder i justiskomiteen og sentral person i justiskomiteen ikke har fått med seg dette?

 

Tror du ikke det er god kommunikasjon mellom ledelsen i JD og Regjeringen for øvrig? Og tror du ikke det er kontakt med Regjeringen opp mot Stortinget?... 

 

Når to svært sentrale personer i justiskomiteen (AP/-Frp) uttaler seg klart at det er overveiende enighet om våpenloven i Stortinget uten på noen måte å ta forbehold er det helt klart hva som menes og hva som vektlegges.

Regjeringen ved arbeiderpartiet og senterpartiet har gitt fullmakt og godkjent PODs liste ...

Høyre og Frp utarbeidet i tidligere Regjering grunnlaget...

Sv vil aldri gå imot...

Venstre vil ha det enda strengere...

Miljøpartiet  støtter saken..

Rødt?

 

Her skal man følge opp 22 julikommisjonen, halvautoimatiske skytevåpen ervervet til jakt skal for de med stor potensiell ildkraft bort...

Kostnadene for dette er "lave/ubetydelige" 

 

Lik det eller ikke men det man hørte i programmet var at POD har full ryggdekning i Storting og Regjering for dette...

 

 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (5 minutter siden):

Teknisk sett så blir jo ikke dette ulovlig. Ubrukelig ja, men ikke ulovlig. Dermed er det vel ikke noe grunnlag for noe erstatning. 

 

Grunnlaget er vel at myndighetenes handlinger har gjort det ubrukelig, og at de derfor må erstatte det. F.eks hvis myndighetene hadde funnet ut i morgen at bensinbiler ikke lenger skal ha lov til å kjøre på offentlige veier så har de jo i praksis gjort bensinbilene som folk eier ubrukelige selv om det teknisk sett fremdeles er lov å eie bilene. Og de burde da erstatte verdien til bilene som deres handlinger har ført til at mister sin nytte og verdi for folk.

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (24 minutter siden):

 

 

Her skal man følge opp 22 julikommisjonen, halvautoimatiske skytevåpen ervervet til jakt skal for de med stor potensiell ildkraft bort...

Kostnadene for dette er "lave/ubetydelige" 

 

 

 

 

Anbefalingen frå Gjørv og gjengen var forbud mot alle sivile halvautomatiske våpen, inkludert pistoler og revolvere.

 

Og ettersom POD ser ut til å legge til grunn innsmugling/ulovleg produksjon av store magasin som argument for å forby jaktrifler med løse magasin, så er nok ikkje steget så langt til å forby t.d ulike Glock-modeller (med tanke på kva ulovlege deler som finnes til slike).

 

 

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (18 minutter siden):

For å få destrueringspant må du levere inn eit våpen i originalutførelse.

 

Kor finner ein informasjon om dette?

 

Og korleis defineres originalutførelse? T.d løp kappet og gjenget for demper er jo ei endring frå korleis rifla var originalt...

 

Edited by Pendleren
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (23 minutter siden):

For å få destrueringspant må du levere inn eit våpen i originalutførelse.

 

For å si det jækla klart og tydelig, hvis dette ulogiske overformynderiet ikke løser seg, så kommer jeg til å ta børsa i stokken og rappe pipa rimelig hardt over noe som er nødt til å resultere i at den ikke treffer der siktet er innstilt lenger ihvertfall....(kun for min egen tilfredstillelse og for å gjøre ett poeng ut av hva jeg syns ang galskapen, med kommentar til de som tar den imot noe ala; Bare så den ikke havner i skapet til en "Sjøvold" eller på det illegale markedet etterhvert..)

 

Vil det si at den ikke er i orginalutførelse hvis pipa peker 30 grader til venstre feks?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1937M98 skrev (22 minutter siden):

180 grader opp og over hadde jeg gått for, for å være på den sikre siden

Liker den løsningen også!

Det løser jeg lett på jobben......tenker det blir den løsningen hvis ikke dette fjaset går over...

Det bør ihvertfall heve noen øynebryn på vei innover mot destruksjon, selvom det ikke spiller noen rolle.....

Link to comment
Share on other sites

Pendleren skrev (1 time siden):

Kor finner ein informasjon om dette?

 

......

 

I retninslinjer på politikammeret tildelt fullmektig som mottar våpen. Har i dag donert bort ein originalstokk til ein som prøvde å levere utan, han behøvde denne for å få inn sine 4 lapper...

Eg hadde planer om å ribbe ned min 10/22 fullstendig, levere kun løp og låskasse bare for å ha gleden av å vite at det ligger eit sluttstykke å ruster. Den planen døde brått for å seie det slik....

Idiotien har dessverre ingen ende....

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Ellers er jeg helt enig, hvorfor i all verden skal de kreve at man leverer den inn i omtrent fabrikkny tilstand?

Fordi dei veit at det finns kranglefantar der ute som kunne finne på å levere børsa fastsveisa i ei utrangert gravemaskinskuffe eller liknande. Eg hadde glatt gjort det.

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (1 time siden):

I retninslinjer på politikammeret tildelt fullmektig som mottar våpen. Har i dag donert bort ein originalstokk til ein som prøvde å levere utan, han behøvde denne for å få inn sine 4 lapper...

Eg hadde planer om å ribbe ned min 10/22 fullstendig, levere kun løp og låskasse bare for å ha gleden av å vite at det ligger eit sluttstykke å ruster. Den planen døde brått for å seie det slik....

Idiotien har dessverre ingen ende....

 

Kanskje de planlegger det eneste som mangler for å gjøre den farsen perfekt,å selge våpnene utenlands?

 

 

Britiskd myndigheter gjorde det med innleverte pistoler og revolvere, etter litt symbolsk bålfyring ble det aller meste solgt til en oppkjøper. Etter noen år begynte innleverte og antatt destruerte våpen og dukke opp hos kriminelle i UK.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, etter oppslag i media om at våpen innlevert til politiet under amnestier tidligere likevel har endt opp hos kriminelle, har jeg tenkt at jeg skal gjøre min 10/22 " varig ubrukbar" med drill/vinkelsliper før den leveres. Kan ikke jeg ha glede av den, skal ingen andre heller...

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (14 minutter siden):

 

Kanskje de planlegger det eneste som mangler for å gjøre den farsen perfekt,å selge våpnene utenlands?

 

 

Britiskd myndigheter gjorde det med innleverte pistoler og revolvere, etter litt symbolsk bålfyring ble det aller meste solgt til en oppkjøper. Etter noen år begynte innleverte og antatt destruerte våpen og dukke opp hos kriminelle i UK.

 

Derfor jeg har tenkt til å modifisere retningen på pipa på min halvauto hvis det går så langt......for jeg stoler ikke på "øvrigheta" lenger...

Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (2 minutter siden):

Derfor jeg har tenkt til å modifisere retningen på pipa på min halvauto hvis det går så langt......for jeg stoler ikke på "øvrigheta" lenger...

 

Krummlauf

 

Forsiktig så det ikke blir et krigsvåpen. Da går den rett i amnestiet uten destruksjonspant.

 

Nå trenger ikke noe leveres inn før 1.6.2024(eller dagen før?), så ville nok ventet til siste dag med innlevering.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Undulaten skrev (11 minutter siden):

 

Krummlauf

 

Forsiktig så det ikke blir et krigsvåpen. Da går den rett i amnestiet uten destruksjonspant.

 

Nå trenger ikke noe leveres inn før 1.6.2024(eller dagen før?), så ville nok ventet til siste dag med innlevering.

Det er ett "stridsvåpen" ifølge POD allerede fordi høykapasitetsmagasiner ifra ett annet merke passer i rifla(selvom de er forbudt å erverve)....…............................

Og strid/krig er omtrent det samme....

 

Og jeg har flira ang tankene om å bøye pipa med tanke på tyskernes bøyde piper for å skyte rundt hushjørner ifra ww2 ja😉

 

 

Edited by K.Olsen
Og tro meg, jeg leverer ikke før meg MÅ....
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Ørnulf said:

Grunnlaget er vel at myndighetenes handlinger har gjort det ubrukelig, og at de derfor må erstatte det. F.eks hvis myndighetene hadde funnet ut i morgen at bensinbiler ikke lenger skal ha lov til å kjøre på offentlige veier så har de jo i praksis gjort bensinbilene som folk eier ubrukelige selv om det teknisk sett fremdeles er lov å eie bilene. Og de burde da erstatte verdien til bilene som deres handlinger har ført til at mister sin nytte og verdi for folk.

 

Vel, det er ikkje så lenge sidan ein viss leiar av det som no er AP sitt største lokallag, satt som miljøvernminister og skulle ha absolutt alle til å køyre miljøvenlege diesel-bilar.

 

Elles så er min 10/22 så ubrukeleg i originalstand at eg det ikkje er bryet verdt å gjere noko for å øydelegge den ytterlegare.  Einaste grunnen til at den står i skapet er at eg ikkje har hatt samvit til å prakke rælet på nokon.

Link to comment
Share on other sites

Undulaten skrev (18 timer siden):

 

Krummlauf

 

Forsiktig så det ikke blir et krigsvåpen. Da går den rett i amnestiet uten destruksjonspant.

 

Nå trenger ikke noe leveres inn før 1.6.2024(eller dagen før?), så ville nok ventet til siste dag med innlevering.

 

Men et så farlig våpen som en 10/22 kan vel bare innleveres under amnestiet som vel ender før det?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bra det skjer noe, men syns det er synd det er mest fokus på det med tilbakevirkende kraft. Hadde man heller fokusert på å få de våpnene av forbudslista, så hadde man jo sluppet å tenke på å levere inn noe som helst. Det må vel være godt over halvparten av alle 22lr rifler som produseres idag, som er halv automatiske, og veldig mange av disse er lagd for å bruke 10/22 magasiner. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Olsenm said:

Det er jo bra det skjer noe, men syns det er synd det er mest fokus på det med tilbakevirkende kraft. Hadde man heller fokusert på å få de våpnene av forbudslista, så hadde man jo sluppet å tenke på å levere inn noe som helst. Det må vel være godt over halvparten av alle 22lr rifler som produseres idag, som er halv automatiske, og veldig mange av disse er lagd for å bruke 10/22 magasiner. 

Poenget her er vel å fokusere på at loven er slik den er, og at til og med POD må forholde seg til det og ikke forby hva som helst ut fra fri fantasi.

 

Og så må nok vi forholde oss til at noen få halvautomatiske rifler nå ikke lenger er tillatt å erverve til jakt, og at noen enda færre nok må innleveres for destruksjon.

 

Loven skal være forutsigbar for alle.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (13 minutter siden):

Det var altså fleire enn meg som meldte oss ut :D 

Pr. stunt…

Om dette endrer noko som helst no i ettertid så blir eg meeeget overraska.

Utgangspunktet for forrige regjering var null i kompensasjon. NJFF var i mot forbudet slik det er utformet, men når det først var et faktum ble det jobbet for at de som rammes kompenseres. Kompensasjonen er snau, men på tidspunktet for artikkelen du linker til var altså alternativet ingen kompensasjon, men det mener du kanskje var et bedre alternativ? Organisasjoner jobber for medlemmene, men å sette seg på sidelinja er jo også et valg. Du får håpe at dine meningsytringer her på kammeret gjør vei i vellinga ;-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (5 minutter siden):

Om du leser så er artikkelen frå J&F frå dagen i dag. 
Så ikkje umulig at både mine og andre sine ytringer her har blitt hørt…

 

Og det er alternativer til NJFF.

Ja, men det var ikke den saken du linket til der du sa du skulle melde deg ut.

Det er alltids nok av organisasjoner å være med i, så får det være opp til hver enkelt å velge hvor en vil engasjere seg :-)  Hvilken organisasjon tenker du jobber mest med denne saken på vegne av jegerne, samt har best mulighet for å få gjennomslag? Sikkert mange her som vil ha tips!

Link to comment
Share on other sites

joakim222 skrev (12 minutter siden):

jaja... leverer inn rugern ila uka og kjøper Benelli Argo i kaliber 3006,

skal spørre personen bak disken hva h*n mener har størst "skadepotensial" når jeg først er der. 

fikk også beskjed om og levere inn magasin..

Har du fått brev om at du må levere? Jeg har ikke fått brev....

Kan de virkelig kreve inn magasiner også? De er vel ikke registreringspliktige?

 

Jeg kommer til å vente til det lengste og se ann hva som skjer nå som NJFF og JD skal snakke med POD......

Edited by K.Olsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, joakim222 said:

jaja... leverer inn rugern ila uka og kjøper Benelli Argo i kaliber 3006,

skal spørre personen bak disken hva h*n mener har størst "skadepotensial" når jeg først er der. 

fikk også beskjed om og levere inn magasin..

Får satse på at ingen 3d-printer en +1 bunn til 10-skuddsmagasinene da... For da må du nok levere den også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...