Jump to content

Destruksjonspant gis på halv auto jaktvåpen, annonse fra Oslo Politidistrikt Forvaltningskontroll


Guest

Recommended Posts

Ei tohi varjata skrev (44 minutter siden):

Så bxr og wildcat er lovlige mens 10/22 fortsatt er ulovlig..

Forstå det den som kan.

 

slemmo skrev (11 minutter siden):

De som har revidert denne listen er totalt blottet for våpenkompetanse, må jo være pinlig å jobbe en sånn plass.

 

Vi vet jo ikke hvordan saksbehandling foregår i "de innerste snirklene" av offentlig byråkrati, og nettop POD bør vel, av lett forståelige grunner, ikke offentliggjøre alt for mye om sine interne rutiner.

 

Meeeeen - noen av oss kan jo kanskje lure på om det har foregått omtrent slik:

 

"Jonassen?! Noen sutrepaver har fått hu derre Tik-Tok-jentungen til å kikke på forbudslista vår! Kan du fjerne 6-7 våpen, slik at hu holder kjeft?".

 

Nei, det var jo SELVFØLGELIG  ikke slik det foregikk - vel??

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Så nå ser det ut som de vil unngå det høyeste ramaskriket ved å la folk beholde 10/22 og en del annet men ikke omsette videre. Likevel idioti, og de roter fremdeles en del med hva som egentlig har militært opphav og ikke. Videre ser det ut som de har plassert Remington model 8 under finkaliber, uten at det ellers utgjør noe praktisk forskjell.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det må fuglene vite, her er det ikke mye logikk eller konsekvent tenking å spore.

 

Enten må den innleveres, eller så kanskje den flyttes til en kategori som kan beholdes men ikke videreselges til jakt. De har jo nå opptil flere lister med våpen man får beholde men som det ikke innvilges nye tillatelser for, med begrunnelse at det finnes store magasiner.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, slemmo said:

Nok en gang har de ikke peiling på hva de holder på med.

 

Ruger PC-9 (Police Carbine) er utviklet til polisiært formål. PC-carbine

er en takedown-versjon av PC-9, men ellers tilnærmet identisk. Dette

gjør at våpenet må regnes som opphavelig konstruert for politiet.

 

Nei! Ruger PCC er ikke en takedown-versjon av PC-9! Det er to helt forskjellige våpen! Herre jemeni.

Edited by 5.6×15mm
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Idealistene i POD må rive seg i håret siden de "hater" jegere som har eller vil ha halvautomatiske våpen ervervet for jakt, nå som ting gikk litt i mot de pga NJFF. 

POD skrev jo følgende for en tiden siden. 

 

"Som Kripos påpeker er det umulig for en våpenprodusent å legge inn tekniske begrensninger som gjør at rifler med avtagbare magasiner kan begrenses i patronkapasitet. I praksis er det derfor umulig å sette opp en liste over godkjente og ikke godkjente halvautomatiske rifler med avtagbare magasiner. Politidirektoratet mener det er nødvendig å forskriftsfeste et forbud mot halvautomatiske rifler med løst magasin for å unngå at det omsettes våpen som enkelt kan gjøres om til et stridsvåpen. Det vises til vedlagt utkast til forskriftstekst." (DATO for når det ble "sagt" er ukjent). 

 

"Hei!
Viser til samtale i dag, og sender som avtalt over vår vurdering ang halvautomatiske rifler til
jakt. Legger også ved forslag til forskriftsendring som kan vurderes dersom dere er enig i
vår vurdering.
Vi vil gjerne ha et møte med dere for å diskutere saken.
Konsekvensen av en slik forskriftsendring er at mange halvautomatiske jaktrifler blir
forbudt. Vi må påvente reaksjoner fra interessegrupper, og kostnadene for destruksjonspant
blir høyere. Fordelen er at vi får et regelverk som er klart og tydelig, og lett å forholde seg
til
." 

 

 

 

Edited by Federal86
  • Haha 2
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Da er søknad på BXR slengt inn

Orker ikke engang tenke på å erverve halvauto før sommeren 2024 er over. Tenker denne lista skal endres på enda et par ganger til....

 

Skjønner ikke hvordan alle 22lr(bortsett fra american 180), kan knyttes til "militær/politi" riflene. Alle sammen er jo bare forskjellige skall med samme innmat.

 

Edited by Vindvott
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ørnulf skrev (25 minutter siden):

Hmm ble ikke helt klok på liste C gitt. Det står jo først at man ikke har krav på pant, også senere at man kan ha krav på erstattning....

 

Du kan ikke forvente at de klarer å gjøre noe riktig. Men gjøre ting feil på nye måter er null problem.

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (1 time siden):

"Som Kripos påpeker er det umulig for en våpenprodusent å legge inn tekniske begrensninger som gjør at rifler med avtagbare magasiner kan begrenses i patronkapasitet. I praksis er det derfor umulig å sette opp en liste over godkjente og ikke godkjente halvautomatiske rifler med avtagbare magasiner. Politidirektoratet mener det er nødvendig å forskriftsfeste et forbud mot halvautomatiske rifler med løst magasin for å unngå at det omsettes våpen som enkelt kan gjøres om til et stridsvåpen. Det vises til vedlagt utkast til forskriftstekst." (DATO for når det ble "sagt" er ukjent). 

 

"Hei!
Viser til samtale i dag, og sender som avtalt over vår vurdering ang halvautomatiske rifler til
jakt. Legger også ved forslag til forskriftsendring som kan vurderes dersom dere er enig i
vår vurdering.
Vi vil gjerne ha et møte med dere for å diskutere saken.
Konsekvensen av en slik forskriftsendring er at mange halvautomatiske jaktrifler blir
forbudt. Vi må påvente reaksjoner fra interessegrupper, og kostnadene for destruksjonspant
blir høyere. Fordelen er at vi får et regelverk som er klart og tydelig, og lett å forholde seg
til
." 

 

 

Ler meg ihjel, jeg fikk for en stund siden PM fra en bruker her som i detalj forklarte hvilken idiot og konspirasjonstenker jeg var som kunne poste min spådom om at halvauto med løse magasiner gikk mot forbud......

 

Lo forsåvidt når jeg fikk PMen og, godt fornøyd med å ha slik kontroll på mennesker at de stter av tid til å skrive meg en lang melding!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (3 timer siden):

Men er det fortsatt slik at hvis en kjøper en halvautomatiske rifle som er på godkjenningslisten (til jakt), men som det plutselig blir produsert magasin med over 10skudd, så må man levere inn rifla? 

 

Hvis fabrikken leverer riflen med større magasiner, muligens om produsenten av våpenet lager større magasiner til riflen.

 

Kloner av 10/22 ikke laget av Ruger er godkjent, som Bergara sin, selv om de bruker samme magasinløsning.

 

Min tolkning, av deres tolkning, er basert på at Browning Bar Match blir tillatt, fordi Browning kun lager 10-skudd, og FN Herstal lager 20-skudd til samme platform.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Ruger 10/22 er fortsatt forbudt å erverve fordi det finnes høykapasitetsmagasiner til salgs (som uansett ikke er lovlig for jaktbruk her i Norge). 

 

Winchester Wildcat, Savage A22/A17, Henry AR-7, Remington Mod 597 og Bergara BXR .22 er nå på lovlig-lista, men det finnes høykapasitetsmagasiner til alle disse til salgs, til og med trommelmagasin. Men disse riflene er fullt lovlige å erverve. Men ikke Ruger 10/22, som til og med bruker samme magasin som et par av de lovlige riflene. Absolutt ingenting som gir mening. Er de som er ansvarlig for dette totalt evneveike? 

Edited by 5.6×15mm
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (47 minutter siden):

Winchester Wildcat, Savage A22/A17, Remington Mod 597, Henry AR-7, Remington Mod 597 og Bergara BXR .22 er nå på lovlig-lista, men det finnes høykapasitetsmagasiner til alle disse til salgs, til og med trommelmagasin. Men disse er fullt lovlige å erverve. Men ikke Ruger 10/22, som til og med bruker samme magasin som et par av de lovlige riflene. Absolutt ingenting som gir mening. Er de som er ansvarlig for dette totalt evneveike? 

 

De har nok prøvd en gang til å forstå forskriftens 4-1 om "frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10". Og så har de kommet til at de ikke kan ignorere "frå fabrikk" når det nå engang står i forskriften, og så ser de at Ruger leverer store magasiner og de andre gjør ikke - og så er Ruger forbudt og de andre ikke. 

 

Dette er tolkning av lover på "Idiocracy"-nivå.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

 

De har nok prøvd en gang til å forstå forskriftens 4-1 om "frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10". Og så har de kommet til at de ikke kan ignorere "frå fabrikk" når det nå engang står i forskriften, og så ser de at Ruger leverer store magasiner og de andre gjør ikke - og så er Ruger forbudt og de andre ikke. 

 

Dette er tolkning av lover på "Idiocracy"-nivå.

 

Det er nettopp det, tolkning. De kunne jo selvfølgelig ha tolket det slik at den originale/opprinnelige Ruger 10/22 ble produsert fra fabrikk med magasin på maks 10 skudd og ferdig med det. Det er i nyere tid at det har kommet undermodeller som leveres med 15-skudds magasin rett fra fabrikken. Jeg har forøvrig aldri sett noen norske forhandlere som har solgt slike modeller "direkte fra fabrikk". Per dags dato så ser det ut som det bare er én 10/22-modell som selges med 15-skudds magasin og det er atpåtil en Talo Distributor Exclusive. Med andre ord en modell som ikke selges i Norge, og som aldri vil det heller.

 

Det optimale hadde jo selvfølgelig vært å kunne søke direkte på modellnummer. Ruger 10/22, modell 1103. Standardmodellen i trestokk som leveres fra fabrikk med 10-skudds magasin. Jeg har ikke løyve til å kjøpe magasiner på over 10 skudd og vil aldri få det, så ferdig med den saken. Hadde jeg søkt på Ruger 10/22 modell 21138 så ville jeg fått avslag fordi den kommer med 15-skudds magasin. Så enkelt kunne det ha vært.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (20 minutter siden):

   -  det er ingen tvil om at fastmontert 14-15-16-17-skuddsmagasin ikke kan innvilges etter forskriftens § 4-1

 

Der er det jo forskriften som er "merkelig". Det vil gå mye fortere å skyte 20 skudd med et våpen med utskiftbare 10-skudds-magasiner, enn et der en må begynne å pjåte patroner i et rørmagasin etter 11 - 12 skudd. Det er noe av det jeg husker, fra ei prøveskyting med Remington Nylon 66 for nesten 60 år siden. Det "gikk som en røyk" å skyte tomt - og så føltes det som det tok ei evigheit å få fylt det pokkers magasinet igjen. Hadde forskrifts-snekkerne prøvd å skyte et våpen med rørmagasin, ville de nok begrenset "forbuds-lysten" til vanlige, utskiftbare magasiner.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (4 timer siden):

Idealistene i POD må rive seg i håret siden de "hater" jegere som har eller vil ha halvautomatiske våpen ervervet for jakt, nå som ting gikk litt i mot de pga NJFF. 

POD skrev jo følgende for en tiden siden. 

 

"Som Kripos påpeker er det umulig for en våpenprodusent å legge inn tekniske begrensninger som gjør at rifler med avtagbare magasiner kan begrenses i patronkapasitet. I praksis er det derfor umulig å sette opp en liste over godkjente og ikke godkjente halvautomatiske rifler med avtagbare magasiner. Politidirektoratet mener det er nødvendig å forskriftsfeste et forbud mot halvautomatiske rifler med løst magasin for å unngå at det omsettes våpen som enkelt kan gjøres om til et stridsvåpen. Det vises til vedlagt utkast til forskriftstekst." (DATO for når det ble "sagt" er ukjent). 

 

"Hei!
Viser til samtale i dag, og sender som avtalt over vår vurdering ang halvautomatiske rifler til
jakt. Legger også ved forslag til forskriftsendring som kan vurderes dersom dere er enig i
vår vurdering.
Vi vil gjerne ha et møte med dere for å diskutere saken.
Konsekvensen av en slik forskriftsendring er at mange halvautomatiske jaktrifler blir
forbudt. Vi må påvente reaksjoner fra interessegrupper, og kostnadene for destruksjonspant
blir høyere. Fordelen er at vi får et regelverk som er klart og tydelig, og lett å forholde seg
til
." 

 

 

 

 

Dette er vedlegg i epost sendt mandag 13. desember 2021 17:01

 

 

Sak: 22/559-1 Halvautomatiske rifler med løst magasin

 

Så nokon har grubla på dette ei stund.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Men det er en av de få tingene POD og jeg er enige om, det er ingen tvil om at fastmontert 14-15-16-17-skuddsmagasin ikke kan innvilges etter forskriftens § 4-1

Nja, etter den forskriften ja. Men dette "farlige" våpenet tar jo lenger tid å etterfylle enn en med 10 skudds boksmagasin tømmer 2- 3 stk. Det gir ingen mening.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenker hittil etter de nye listene er lagt frem er at det må være en veldig sur innrømmelse at POD selv var klar over at de prøvde å lage egne retningslinjer som ikke hang på greip ifølge loven...

For de nye listene kom ekstremt fort etter at NJFF og JD pratet med dem eller?

 

De brukte jo sinnsykt lang tid på å lage den første forbudtlista!

 

Jeg tipper de prøvde seg på ett stunt de håpet skulle gli igjennom og at ingen skulle bry seg, også hadde de plan B i baklomma.......tipper det blir plan C og kanskje D før dette tullet er avsluttet..

 

Rifla mi er plutselig på lovliglista nå(Winchester Wildcat) og er takknemlig for det, men jeg kommer ikke til å slutte å engasjere meg i denne saken!

For slik jeg skjønner det så leveres 10/22 med tiskuddsmagasiner i Norge og ikke er den konstruert for militæret eller politiet heller, så hvorfor er den fortsatt mye farligere enn de andre siden erverv av "store" magasiner er forbudt til halvauto jaktvåpen uansett!?

Edited by K.Olsen
Lagt til noe...
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Pendleren said:

Ser i politiets liste at Vepr super, hunter og pioner er på liste A, med begrunnelse derivat av Ukrainsk militærrifle. Er ikkje Molot Vepr ei russisk jaktrifle?

 

Og den ukrainske vepr'en ei bullpup heil-auto 5.45mm rifle...?

 

 

Ukraniske vepr er vel noe som kun nådde prototype stadiet, men er vel blitt mer populær etter at den dukket opp i call of duty.

Molot vepr er serie med russiske jakt og konkurranse rifler, med tungt løp og kun levert med 10 skudds magasin. Pga amerikanske import bestemmelser.

 

Jeg brukte min vepr stortsett på skytebanen, inntill jeg kunne kjøpe ar15.

Jeg kan skrive under på at det er umulig å kjøpe 308 tjueskudds magasiner til den i europa.

Pga at de beste russiske er hengt opp av saksjoner, og de amerikanske er umulig å sendt ut av landet.

 

Pga magasin mangel blir den nok pensjonert neste vår.

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

Jo, her har de googlet i overkant fort og overfladisk. To forskjellige våpen med likt navn, Vepr betyr vel villsvin?

 

Molot Vepr og den ukrainske bullpup Vepr er begge basert på Kalahsnikov, men den ene er da utviklet i retning sivil jaktrifle mens den andre er utviklet som kompakt rifle for militær bruk. Av to forskjellige selskaper i ulike land, uten referanse til hverandre men med samme utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (39 minutter siden):

Hadde forskrifts-snekkerne prøvd å skyte et våpen med rørmagasin, ville de nok begrenset "forbuds-lysten" til vanlige, utskiftbare magasiner.

 

Men det tror jeg man skal være veldig forsiktig med å ønske seg, for da heller de nok i retning av totalforbud.

 

En helt annen ting er at man burde da kunne plombere rørmagasinene til å ta maks 10 skudd? Vi har jo lang tradisjon for plombering av magasiner i Norge. Det var det POD mente man skulle gjøre med pumpehaglene sine for en 10-15 år siden også, hvis man eide en gammel pumpehagle med magasin for mer enn 5 skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (8 minutter siden):

Ukraniske vepr er vel noe som kun nådde prototype stadiet, men er vel blitt mer populær etter at den dukket opp i call of duty. 

 

Så eg må levere inn rifla eg har dratt med meg på hjortejakt og skytebane i 15 år, fordi POD henter fagkunnskapen sin frå CoD 😄

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (3 timer siden):

Ruger 10/22 er fortsatt forbudt å erverve fordi det finnes høykapasitetsmagasiner til salgs (som uansett ikke er lovlig for jaktbruk her i Norge). 

 

Winchester Wildcat, Savage A22/A17, Henry AR-7, Remington Mod 597 og Bergara BXR .22 er nå på lovlig-lista, men det finnes høykapasitetsmagasiner til alle disse til salgs, til og med trommelmagasin. Men disse riflene er fullt lovlige å erverve. Men ikke Ruger 10/22, som til og med bruker samme magasin som et par av de lovlige riflene. Absolutt ingenting som gir mening. Er de som er ansvarlig for dette totalt evneveike? 

 

Man skal være glad for at politidirektoratets inkompetanse noen ganger går i vår favør. Bergara BXR er jo en 10/22 på alle måter. Så for de som ikke får lov, men har lyst til å kjøpe en 10/22, er jo Bergara der og gir dem muligheten. Ett lyspunkt. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Robinson said:

 

Man skal være glad for at politidirektoratets inkompetanse noen ganger går i vår favør. Bergara BXR er jo en 10/22 på alle måter. Så for de som ikke får lov, men har lyst til å kjøpe en 10/22, er jo Bergara der og gir dem muligheten. Ett lyspunkt. 

Absolutt, men:

 

Magnum Research MLR 10/22, som leveres fra fabrikk med 10-skudds magasin, står på forbudslista med "Ruger 10/22 klone" som begrunnelse for forbud.

 

Bergara BXR som også er en Ruger 10/22-klone og leveres med 10-skudds magasin står på godkjent-lista.

 

To Ruger 10/22 kloner, hvor begge leveres med 10-skuddsmagasin. En er lovlig, den andre er ulovlig.

 

Det virker jo som de ikke har oversikt i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (43 minutter siden):

Liten digresjon, men at de fortsatt ikke klarer å skrive Ruger Mini-14 riktig imponerer meg. (Mini Ruger 14...)

Det er desverre amatører som styrer og steller med det meste rundt oss om dagen og det gjelder alt..

Skriver ikke mere, for da havner jeg langt utenfor topic..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, K.Olsen said:

Det er desverre amatører som styrer og steller med det meste rundt oss om dagen og det gjelder alt..

Skriver ikke mere, for da havner jeg langt utenfor topic..

Konspirasjonsteorier kommer du ikke langt med. Det er nok stikk motsatt, må jo ha utdanning for å gjøre omtrent alt i dag. Og bra er det. Men det kan mangle litt på sunn fornuft inniblant ja 🙃

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg har et jaktvåpenvåpen oppført i liste C som jeg kan beholde så kan jeg ikke bruke det til jakt om det ikke er oppført på liste D ? Hva skal jeg med det da egentlig?

På låven sitter nissen med kølla i hånden uten å kunne dra den..

 

Edited by M&P79
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...