Jump to content

Ruger 10/22 Blir/er forbudt å erverve.


Orri

Recommended Posts

Hvor ble det av punkt 3.1.3.1 som var i utkastet?

 

Sitat

3.1.3.1 Særlig om halvautomatiske rifler i kaliber .22 LR, 
.22 Long og .22 Short 
Halvautomatiske rifler utviklet for avfyring av patroner i kalibrene .22 LR, .22 Long og 
.22 Short vil normalt ikke utgjøre stridsvåpen som er forbudte i medhold av § 5 annet nr. 
3 selv om de er utstyrt med avtagbart magasin. Den lave anslagsenergi som kalibrene 
presterer innebærer at de normalt ikke utgjør skytevåpen beregnet for strid. 

 

Det understrekes at også slike rifler skal oppfylle øvrige krav til lovlig type, herunder skal 
riflen være en sivil våpenmodell som fra fabrikk ikke leveres med magasiner som overgår 
kapasitetsbegrensningen på 10 patroner, jf. § 4-1 første ledd nr. 1. 

 

 

Litt på siden; 

Hvis alt som er lett tilgjengelig skal forbys, blir det ikke mye igjen.

Mopeder. Trimsett er lett tilgjengelig.

Elbiler. De er jo alt for raske.

 

Link to comment
Share on other sites

Lillefix skrev (3 timer siden):

Dersom en blir tilbudt 4000kr for innlevering/ destruering av 22Lr halvautomatisk, da blir jeg strålende fornøyd, eier dessverre ei Remington 597.

 

 

 

Nettopp. Så blir du lykkelig. Her er du ved sakens kjerne, hovedsaken det ikke går ut over deg. Ikke sikkert du blir like fornøyd når du må levere inn ei boltrifle verdt 45000 fordi noen har funnet ut at det kan settes på et underbeslag som aksepterer 20 skudds magasin.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Har en følelse av at denne saken ang halvauto rifler vil få seg en god runde i det Norske rettsvesen etterhvert..

Dette har sklidd fullstendig ut fra det som var intensjonen om et forbud mot halvauto rifler med stor ildkraft konstruert for Politiet og Militæret.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vassbekken skrev (11 minutter siden):

Ikke sikkert du blir like fornøyd når du må levere inn ei boltrifle verdt 45000 fordi noen har funnet ut at det kan settes på et underbeslag som aksepterer 20 skudds magasin.

 

Nettopp! Hvem føler egentlig at boltrifla med boksmagasin, bøylerifla eller halvautohagla ervervet til jakt nå står trygt i skapet de neste 10 årene?

 

POD har åpenbart ikke tatt utgangspunkt i den nye våpenloven når de har utarbeidet forskriften, men kun sine egne ønsker og "behov".

 

Hvis Ruger 10/22 nå forbys, og samtlige 10/22 ervervet til jakt må innleveres med et latterlig erstatningsbeløp, med samfunnssikkerhet som begrunnelse, er det svært sannsynlig at det ikke stopper her, tenker jeg...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Denne Mauseren her er et miltitært designet grovkalibret krigsvåpen som man da får beholde fordi det er en gammel boltrifle. Men fortsatt et militært våpen.

 

k98k_baj.jpg.ebeef0ca956fbe4c36acc907b4eeae81.jpg

 

 

Denne skumle riflen er da en liten sivil "livsfarlig" finkalibret plinker som sunn ungdom  verden over lærer å skyte blink og jakte med. Denne må leveres inn for destruksjon pga halvauto?  I min verden er jeg mest redd mauseren i feil hender om jeg plutselig våknet opp en dag og skulle ha angst for en av de av en eller annen grunn.. Som flere sier her så er dette begynnelsen på slutten for privat våpen innehav om de lykkes med tilbakekall og destruksjon av disse riflene uten at noen våkner opp. Hva med protester fra våre skytterforbund og JFF foreninger rundt om ? På tide å våkne?

 

 

19611-DEFAULT-l.jpg.f31de87b6ef38bb079fe4bc6ffc036b3.jpg

 

 

Edited by M&P79
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lurer nå fortsatt om det blir noen destruksjonspant på oss jeg da...

Quote

I forslag til tilleggsbudsjett til statsbudsjettet, foreslår regjeringen nå en midlertidig destruksjonspant. Ordningen vil innebære at våpeneiere som rammes av forbudet, får utbetalt en engangssum på 4000 kroner per innlevert våpen, uavhengig av våpenets alder og tilstand. Fra og med 1. juni 2024 vil det være forbudt å inneha slike våpen, og ordningen bortfaller. Rammen for den foreslåtte bevilgningen er på 2 millioner kroner.

Virket jo som at det frem til nå "bare" var disse riflene som måtte leveres inn til hain stat:

 

 

Quote

 

Disse halvautomatiske riflene forbys til jakt

Ruger Mini 14

Ruger Mini 30

Valmet Petra

Valmet Hunter

Vepr Super

Vepr Pioner

Vepr Hunter

Alle utgaver av Garand

Mauser mod G-41

Walther mod G-41

 

Men nå har jo lista blitt VELDIG mye lengre.

 

Blir spennende å se om de klarer å få igjennom de 40 millionene som sikkert nå trengs i statsbudsjettet for 2024 for denne destruksjonspanten. I hvert fall når det var såpass vanskelig å be om skarve 2 millioner fra før.

 

 

Edited by BadMongo
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, 5.6×15mm said:

2 millioner a 4000 kr. Det vil si 500 våpen. Hvordan har de egentlig tenkt til å gjennomføre dette? De 500 første som leverer våpenet sitt får pengene, synd for resten, too late?

Sylvi Listhaug skriver:

Quote

Når det gjelder spørsmålet om hvor mange som eier rifler av typen Rüger Mini 14, har jeg innhentet informasjon fra Politidirektoratet. Direktoratet opplyser at det ifølge våpenregisteret er i underkant av 900 personer som eier halvautomatiske rifler av denne typen. Direktoratet viser til at det kan være feilkilder og at det kan være noen flere.

2 millioner dekker knapt halvparten av Mini-14, så er nok førstemann til mølla ja.

Link to comment
Share on other sites

M&P79 skrev (3 timer siden):

Har en følelse av at denne saken ang halvauto rifler vil få seg en god runde i det Norske rettsvesen etterhvert..

Dette har sklidd fullstendig ut fra det som var intensjonen om et forbud mot halvauto rifler med stor ildkraft konstruert for Politiet og Militæret.

 

Er det han "noen" som skal starte dette søksmålet? Har hørt at denne "noen" har en tendens til å ikke gjøre noe som helst når det kommer til stykket jeg...

Edited by Ørnulf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

problemet er vel egentlig ikke at det er en sak som egentlig skal være grei å vinne. problemet er at innen saken er vunnet så har mest sansynlig alle de våpenene som blir indratt destruert. å da har man jo altids argumentet med at slike våpen ikke finnes i Norge uansett så hvorfor ikke bare forby like vell

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Fikk nå svar på klagen min til politiet. 

 

 

Politiets vurdering

Vi har sett hen til klagerens anførsler, men finner ikke at det er grunnlag for å omgjøre vårt vedtak.

Politiet mener at klager har rett i sin uttalelse om at det er flere som har slike våpen til jakt, men dette er fordi de er innvilget etter gammelt lovverk. Etter ny våpenlov vil også disse våpnene bli ulovlig fra 01.06.2024 da Rifle Ruger 10/22, kaliber 22LR., leveres fra fabrikk med magasiner med patronkapasitet på inntil 10 skudd, men den leveres også med magasiner med

større patronkapasitet enn 10 skudd. Man kan også erverve magasiner med patronkapasitet på over 10 skudd til Ruger 10/22 fra tredjepartsleverandør.

Politiet vurderer våpenforskriften § 4-1 pkt. 1 til at riflen skal være produsert for bruk av

våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10. Så lenge man kan erverve

høykapasitetsmagasiner (patronkapasitet over 10 skudd) til en jaktrifle, uavhengig av om det er fra produsent eller tredjepartsleverandør, så anser politiet at riflen ikke tilfredsstiller dette kravet. Politiet vurderer at halvautomatisk rifle av type Ruger 10/22 kaliber 22 LR. ikke tilfredsstiller kravet i våpenforskriften § 4-1 da den kan omgjøres til en jaktrifle med

patronkapasitet på over 10 skudd.

Vi oversender med dette sakens dokumenter til Politidirektoratet for avgjørelse, jf. forvaltningsloven § 33 fjerde ledd. En kopi er sendt til klageren. Vi gjør klageren kjent med at

direktoratets avgjørelse kan forventes å foreligge innen ca. seks måneder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt matt....

Skal vi forby steiner over en viss størelse også da kanskje? De kan jo drepe noen om de brukes feil.

Kosteskaft i ask, det er farlig om man svinger det feil. 

 

Dette er en tragisk utvikling i samfunnet vårt. Udugelige politikere som hverken har virkelighetserfaring eller kompetanse... 

Dette er helt feil vei og gå for å gjøre samfunnet "tryggere"..

Edited by Mastodon
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I følge statistikken ble 26 mennesker drept i Norge i 2020. Statistikken for 2021 har jeg ikke sett. Skytevåpen ble bare brukt i 2 av disse drapene i 2020. Så Norge er ikke ett voldelig samfunn med mange skytevåpen relaterte drap. Men nå har man nå satt seg ned her for å revidere en våpenlov, og der har man sett til tendenser i utland og innland der personer er oppsatt av diverse grunner på å drepe flest mulig. I Norge en som hatet homser ( antagelig) og ville drepe disse. Hvem han i Danmark på kjøpesenteret hatet er usikkert. Han ville bare drepe folk. Dansken klarte 2 ( eller var det 3?) og vår egen klarte 2. Dansken med noe som jeg syntes så ut som en Sauer 200, og homsehateren med en antikk maskinpistol som feilet etter noen få skudd. Jeg tenker med gru på: Hva hvis en av disse hadde hatt min heldempede 10/22 med lommene fulle av ekstra 25 skudds magasiner? Han kunne tømt ett par av dem før noen overhode hadde forstått hva som skjedde. Jeg har forståelse for at noen ser på potensialer og tenker  "hva hvis ?". Hvis ABB bare hadde tilgang til noen steiner, hadde han nok klart å drepe noen. Men ungdommene som var der hadde for det meste unnsluppet han, og hadde det vært ett par-tre gutter der med tak i, hadde de tatt fra han steinene og slått han i hjel med dem. Verden endrer seg, og ikke til det bedre alltid. Tiden da jeg som guttunge kom inn i gangen til nabohuset vårt for å treffe kameraten min, og så som en selvfølge at Mauseren stod i kråa ved trappa, som alltid, er over for alltid. Og kommer aldri tilbake. Det som var spennende for meg den gang var ikke Mauseren, men at naboene hadde fått TV. Det hadde ikke vi. 

 

 

 

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Oxa said:

Man kan også erverve magasiner med patronkapasitet på over 10 skudd til Ruger 10/22 fra tredjepartsleverandør.

 

Så lenge man kan erverve

høykapasitetsmagasiner (patronkapasitet over 10 skudd) til en jaktrifle, uavhengig av om det er fra produsent eller tredjepartsleverandør, så anser politiet at riflen ikke tilfredsstiller dette kravet. 

Men man kan jo ikke erverve magasiner med patronkapasitet over 10 skudd! Dere har jo akkurat gjort dette forbudt med den nye våpenloven! 

 

Herre jemeni, gi meg styrke.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (4 timer siden):

I følge statistikken ble 26 mennesker drept i Norge i 2020. Statistikken for 2021 har jeg ikke sett. Skytevåpen ble bare brukt i 2 av disse drapene i 2020. Så Norge er ikke ett voldelig samfunn med mange skytevåpen relaterte drap. Men nå har man nå satt seg ned her for å revidere en våpenlov, og der har man sett til tendenser i utland og innland der personer er oppsatt av diverse grunner på å drepe flest mulig. I Norge en som hatet homser ( antagelig) og ville drepe disse. Hvem han i Danmark på kjøpesenteret hatet er usikkert. Han ville bare drepe folk. Dansken klarte 2 ( eller var det 3?) og vår egen klarte 2. Dansken med noe som jeg syntes så ut som en Sauer 303, og homsehateren med en antikk maskinpistol som feilet etter noen få skudd. Jeg tenker med gru på: Hva hvis en av disse hadde hatt min heldempede 10/22 med lommene fulle av ekstra 25 skudds magasiner? Han kunne tømt ett par av dem før noen overhode hadde forstått hva som skjedde. Jeg har forståelse for at noen ser på potensialer og tenker  "hva hvis ?". Hvis ABB bare hadde tilgang til noen steiner, hadde han nok klart å drepe noen. Men ungdommene som var der hadde for det meste unnsluppet han, og hadde det vært ett par-tre gutter der med tak i, hadde de tatt fra han steinene og slått han i hjel med dem. Verden endrer seg, og ikke til det bedre alltid. Tiden da jeg som guttunge kom inn i gangen til nabohuset vårt for å treffe kameraten min, og så som en selvfølge at Mauseren stod i kråa ved trappa, som alltid, er over for alltid. Og kommer aldri tilbake. Det som var spennende for meg den gang var ikke Mauseren, men at naboene hadde fått TV. Det hadde ikke vi. 

 

 

 

Han i Danmark ja, var det ikke Sauer STR 200 han brukte, må forbys.

Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (3 timer siden):

Men man kan jo ikke erverve magasiner med patronkapasitet over 10 skudd! Dere har jo akkurat gjort dette forbudt med den nye våpenloven! 

 

Herre jemeni, gi meg styrke.

Kunne ikke vært mere enig!

Logikk, evne til og tenke selv, osv har på en merkelig måte bare forlatt folk flest..

Og det er ekstra skremmende når det også gjelder "øvrigheta" som lager regler for alle oss andre..

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/21/2022 at 2:08 PM, Oxa said:

Vi gjør klageren kjent med at

direktoratets avgjørelse kan forventes å foreligge innen ca. seks måneder.

Med så mye merkelig saksbehandling som foregår rundt om kring tror jeg POD må ha snart mins 1 år med saksarbeidet foran seg😂.

Jeg fikk beskjed om 9-10 mnd…

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har brukt minst de siste 15 årene på å studere våpenlovgivningen i flere land.

Når det kommer til våpenlover i Europa er folk veldig naive.

 

I Norge er det stort sett EU som bestemmer hva Norge kan legge i sine våpenlover, på grunn av eos-avtalen. Hvis de ikke overholder de blir sanksjonert.

 

De fleste endringene som er gjort de siste årene i flere europeiske land, er nøyaktige kopier av hverandre fordi det kommer fra samme kilde.

 

Hovedårsaken til våpenlover er å beskytte regjeringen, grunnen til at de laget de første våpenlovene

 

Våpenlovene går vanligvis bare én vei, de blir strammere bit for bit for å få minst mulig motstand og det endelige målet er å forby sivil våpenbesittelse fullstendig.

Bit for bit...mindre kapasitet, mindre kalibre, ingen semi-auto, færre våpen per person.

 

Derfor gir de individuelle endringene ikke mening, bare når man ser på helheten over en lengre periode med endringer.

 

På et tidspunkt vil de komme med følgende endringer:

- Ingen politi / militær kalibre tillatt,

- Aktiv konkurranse / jakt for å beholde våpnene,

- Egen jaktrettighet påkrevd,

- øko filterinstallasjoner på innendørs skytebane,

- Ingen skyting under 18 eller 21 år,

- 2 års medlemskap for håndvåpen

- Forbud mot semi-auto- og lever/ pump action,

- Stenging av mange skytebaner på grunn av ekstremt strenge miljølover,

 

Dette kan virke som en spøk, men bare se på hva som har blitt endret det siste tiåret i europeiske land, dette er nøyaktig hva som skjer.

Og selv i USA og Canada har ting endret seg ekstremt raskt de siste årene.

 

"De" har et mål, og de vil nå det bit for bit, og på et tidspunkt vil selv den mest naive sovende innse det. Ingenting vi kan endre på det, siden det ikke er noe vi får bestemme over, alt vi kan gjøre er å følge loven (viktig!) og være fornøyd med det vi har nå og huske det vi tapte før.

Se fremover, ikke bruk store penger på noe som sannsynligvis vil bli forbudt i neste lovendring.

 

Og bare for moro skyld, spør bestefaren din hvordan våpenloven var da han var liten...

 

 

 

 

 

 

 

Edited by holme12
glemt ting
  • Like 3
  • Thanks 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

@holme12

 

Når det gjelder krav om egen jaktrettighet for å eie våpen, så tror jeg ikke det blir innført i Norge. På sjøen har vi jaktrettigheter som er en del av allemannsretten, så dette kravet innfrir i tilfelle hele Norges befolkning. 

 

Når det gjelder konkurranseskyting, så er det en ting du ikke har tenkt på. I USA har man i enkelte delstater restriksjoner på hvor mye ammunisjon en privatperson kan kjøpe i måneden. Mange typer konkurranseskyting som er avhengig av at deltakerne kjøper mye ammunisjon har en usikker fremtid. 

Link to comment
Share on other sites

holme12 skrev (3 timer siden):

spør bestefaren din hvordan våpenloven var da han var liten...

Før 1927 måtte han søke til lokale politimyndighet, og redegjøre for behov for våpenet - personer med en viss status i samfunnet fikk i praksis aldri avslag, mens de lenger ned måtte ha lua i handa (min bestefar hadde en RB som hans far hadde brukt i DFS, han jaktet litt med den, men var ikke skytter). For pistol/ revolver var det en fordel å være med i en pistolklubb (men ikke et formelt krav) For rifle kunne man være være medlem i DFS, eller behovet kunne være jakt. For sistnevnte var det visstnok (i praksis) et krav om å ha avtjent førstegangstjeneste. Jeg tenker den siste ville vært populær i dag... 

I 1927 ble dette formalisert i en egen lov. Der var det også spesifisert at man ikke kunne ha mer enn ett våpen til hvert behov. På tross av at man måtte søke, så var det ikke noe register - før 1927.

 

Da jeg begynte å skyte måtte man til Politiet (fysisk) og få tillatelse for å kjøpe ammunisjon, gjerne 50 eller 100 om gangen - man måtte søke for å kjøpe ny pipe når en var utslitt, og tildeling/ avslag var mye mer tilfeldig. 

Selv fikk jeg avslag på 22LR rifle (til småviltjakt) med begrunnelsen "at hagle var bedre egnet", og senere avslag på en pistol uten begrunnelse. Dengangen flyttet jeg rett etterpå, og fikk godkjent tvert i nabokommunen. Det eksisterte ikke klare regler for erversvsgrunnlag.

 

 

 

Röda_Lacket skrev (22 minutter siden):

så tror jeg ikke det blir innført i Norge.

Det er jo bare å innføre, siden alle med jegerprøve har jaktrett ;)

 

holme12 skrev (3 timer siden):

I Norge er det stort sett EU som bestemmer hva Norge kan legge i sine våpenlover, på grunn av eos-avtalen. Hvis de ikke overholder de blir sanksjonert

Det er mulig dette stemmer, men da er det flere påfallende forskjeller. Verken forbudet mot halvauto 22 eller lengdekravene vi har har grunnlag i noen felles regler, eller regler i andre land.

 

holme12 skrev (4 timer siden):

færre våpen per person

Nå åpnet den nye loven for flere...

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, holme12 said:

Jeg har brukt minst de siste 15 årene på å studere våpenlovgivningen i flere land.

Når det kommer til våpenlover i Europa er folk veldig naive.

 

I Norge er det stort sett EU som bestemmer hva Norge kan legge i sine våpenlover, på grunn av eos-avtalen. Hvis de ikke overholder de blir sanksjonert.

 

De fleste endringene som er gjort de siste årene i flere europeiske land, er nøyaktige kopier av hverandre fordi det kommer fra samme kilde.

 

Hovedårsaken til våpenlover er å beskytte regjeringen, grunnen til at de laget de første våpenlovene

 

Våpenlovene går vanligvis bare én vei, de blir strammere bit for bit for å få minst mulig motstand og det endelige målet er å forby sivil våpenbesittelse fullstendig.

Bit for bit...mindre kapasitet, mindre kalibre, ingen semi-auto, færre våpen per person.

 

Derfor gir de individuelle endringene ikke mening, bare når man ser på helheten over en lengre periode med endringer.

 

På et tidspunkt vil de komme med følgende endringer:

- Ingen politi / militær kalibre tillatt,

- Aktiv konkurranse / jakt for å beholde våpnene,

- Egen jaktrettighet påkrevd,

- øko filterinstallasjoner på innendørs skytebane,

- Ingen skyting under 18 eller 21 år,

- 2 års medlemskap for håndvåpen

- Forbud mot semi-auto- og lever/ pump action,

- Stenging av mange skytebaner på grunn av ekstremt strenge miljølover,

 

Dette kan virke som en spøk, men bare se på hva som har blitt endret det siste tiåret i europeiske land, dette er nøyaktig hva som skjer.

Og selv i USA og Canada har ting endret seg ekstremt raskt de siste årene.

 

"De" har et mål, og de vil nå det bit for bit, og på et tidspunkt vil selv den mest naive sovende innse det. Ingenting vi kan endre på det, siden det ikke er noe vi får bestemme over, alt vi kan gjøre er å følge loven (viktig!) og være fornøyd med det vi har nå og huske det vi tapte før.

Se fremover, ikke bruk store penger på noe som sannsynligvis vil bli forbudt i neste lovendring.

 

Og bare for moro skyld, spør bestefaren din hvordan våpenloven var da han var liten...

 

 

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang..

 

Vi kan jo starte med sanksjoner, hvilke sanksjonsmuligheter har EU over Norge om vi ikke følger opp EØS-avtalen? (Jeg antar det var EØS du mente)

EOS står normalt for "Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste"

Hvorfor sanksjoneres i tilfelle Norge hardere enn eksempelvis et fullverdig EU-medlem?

 

Hovedårsaken er å beskytte regjeringen? Den var god. Hovedårsaken til at vi har våpenlov og tilhørende forskrifter er nok å beskytte befolkningen.

 

Vanligvis går nok våpenloven en vei ja, men i Norge i 2021 opplevde vi i hovedsak en klar liberalisering av våpenloven.

Noen eksempler:

-Flere kalibre tillatt gjennom at begrensningen i maksimal kulediameter ble fjernet og man heller forbød noen spesifikke kalibre.

-Aktivitetskravet for å inneha håndvåpen ble redusert, i dag er det krav om 3 oppmøter pr forbund man har håndvåpen innen innenfor en periode på 5 år for å beolde våpnene sine.

-Antall våpen man kan ha ble økt både for jakt og sport

 

I USA og Canada er vel det som skjer at man en del steder vil innføre en viss våpenkontroll og sørge for at man må ha et aktverdig formål for å ha våpen. Det er en positiv endring.

Edited by Kennethj
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, holme12 said:

Og bare for moro skyld, spør bestefaren din hvordan våpenloven var da han var liten...

Da bestefarene min levde hadde de ikke råd eller prioriterte å kjøpe så mange "våpen" at det utgjorde noen forskjell. En av de opplevde jo krigen. For å si det sånn jeg har betydelig flere våpen og mere stasj enn de begge hadde noen gang, og jeg har ikke spesielt mye. Jeg samler ikke og har bare utstyr for bruk som jeg faktisk bruker. Nå var den ene bestefaren min yrkesmilitær og brydde seg ikke med jakt, han var i marinen og hadde en pistol til uniformen. Jeg tror han brydde seg like mye om den som en gjennomsnittlig politiman. Den andre fokuserte mere på dyrking og fiske. Jeg tipper ingen av de hadde noe "forhold" til eller brydde seg om våpenlovgivningen. Internett var jo ikke oppfunnet, det var heller ikke noe krav til jegerprøve, hvor jeg kan tenke meg at loven kanskje ville blitt omtalt, om noen plass? Hagler var i fritt salg for de som hadde behov. Det var jo bedre enn i dag?  De fleste hadde jo ikke behov😏 Poenget mitt er vel at det ikke går ant å sammenligne nå og da. Tidene er helt forskjellig.

 

Det har jo også vært store forandringer bare siden jeg begynte å jakte. Enten du tror det eller ei så synes jeg at det på mange måter har blitt mye bedre. Bare for å gi deg et eksempel; Nå trenger du f.eks ikke å argumentere med hvilken jakt du skal bruke et våpen til som du ønsker å kjøpe. Før måtte du jo si noe om det, og hadde du et våpen fra før som kunne brukes til dette så ble svaret, nei. Som M67 sitt eksempel med "hagla til småvilt". Det meste er mye enklere å forholde seg til nå. Og ja det finnes flere eksempler!

 

Det som skjer med halvato, magasinkapasitet o.l. er jo irrasjonelt, men også på mange måter fortåelig for de som ikke skjønner seg på våpen, og ser verden annerledes enn deg og meg.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, holme12 said:

Jeg har brukt minst de siste 15 årene på å studere våpenlovgivningen i flere land.

Når det kommer til våpenlover i Europa er folk veldig naive.

Kan jeg spørre under hvilket virke? Jobb eller hobby?
Er du advokat? Politiker? Jobber ved våpenkontor? Eller bare av egen interessse?

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (5 timer siden):

-Flere kalibre tillatt gjennom at begrensningen i maksimal kulediameter ble fjernet og man heller forbød noen spesifikke kalibre.

-Aktivitetskravet for å inneha håndvåpen ble redusert, i dag er det krav om 3 oppmøter pr forbund man har håndvåpen innen innenfor en periode på 5 år for å beolde våpnene sine.

-Antall våpen man kan ha ble økt både for jakt og sport

Jeg ville kalt det en (delevis) retur til tidligere lov (og praksis) ikke en oppmyknig, men det avhenger jo av hvor langt tilbake man ser. 

Disse rundskrivene har jo inneholdt mye rart bare de drøye 25 årene jeg har eid skytevåpen.  

Link to comment
Share on other sites

Röda_Lacket skrev (7 timer siden):

Når det gjelder krav om egen jaktrettighet for å eie våpen,

 

vavlo skrev (40 minutter siden):

Ervervstillatelse for ammo. Når var det?

 

Det var hvertfall gjeldende i 1973. Da bodde jeg i Bergen kommune, og tilhørte derfor Bergen politikammer. Jeg møtte opp i politiets nybygg, for å få attest, så jeg kunne kjøpe jaktammo til M/67-geværet hos Søilen like ved, men fikk avslag. Jeg måtte vise dem fellingstillatelse for elg for å få lov til å kjøpe jaktammunisjon! Jeg prøvde å få de TO karene som satt med attestblokk og stempel at fellingstillatelsen, for jaktlaget samlet, ble sendt til jaktlagsjefen. Og at familien min hadde areal nok til å få en elg, men at både eget jaktlag og meg som jaktleder ville være meget upraktisk, når jeg arbeidet i Bergen. Jeg hadde ikke fått mindre gjennomslag om jeg hadde snakket direkte til murveggen! Jaja, jeg fikk jo ordnet meg noen jaktpatroner "ad omveier"!

 

Året etter hadde jeg flyttet til Os, og tilhørte derfor Hordaland politikammer (samme bygning). Der var det en tidligere Bergen Nordre-skytter (du husker vel Bjørn B., @Per-S?) som hadde "hånd i hanke" med slike saker. Jeg fikk selvfølgelig kjøpetillatelsen tvert, men måtte jo svare på en del inngående spørsmål om min nyinnkjøpte Schultz & Larsen M68 DL.

 

Jeg hørte aldri noe mer om at man måtte ha "attest" for å få kjøpt (rimelige mengder) jaktammunisjon, så jeg tror dette ble opphevet rundt 1975. Etpar år senere begynte jeg å lade sjøl, og fikk kjøpt alt jeg ville av ladekomponenter.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (7 minutter siden):

(rimelige mengder) jaktammunisjon, så jeg tror dette ble opphevet rundt 1975.

Jeg husker godt at det var slik, og å stå og vente på Politikammeret og så argumentere (uten hell) for å få tillatelse til mer enn 100 skudd. Jeg var 7 i 1975, og selv om jeg begynte å skyte tidlig så tror jeg ikke jeg dro til byen alene for å kjøpe ammo når jeg gikk i 2. klasse.
Jeg begynte i skytterlaget som tenåring, og en begrensende faktor var helt klart alt styret med å få lov til å kjøpe ammunisjon.

 

Behandlingstiden på våpensøknader var evig lang også da, og stor forbedring vi har nå er felles, forutsigbare regler. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg flyttet til Stavanger i 1976, og kjøpte meg ett salongevær ett par år etter det. Og kanossagangen til politikammeret var obligatorisk den gangen. Jeg pleide å be om 300 stk. pr gang på "attesten" og litt irritasjon var der hos politibyråktraten for det. "Kan jeg ikke skrive 1000, så slipper du å komme her annenhver uke?" Men penger var det ikke så mye av og butikk byråkratene var vanskelige den gangen også.  Det var ikke snakk om å kunne ha "attesten" liggende slik at jeg kunne hente flere ved behov. Den kunne bare brukes en gang. Noe har endret seg til det bedre...

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

   -   tror jeg ikke jeg dro til byen alene for å kjøpe ammo når jeg gikk i 2. klasse.

 

Jeg trodde da du var såpass frampå!

 

Det er mulig Herr Alf Z. Heimer er i ferd med å innta øvre etasje hos meg! Men jeg kan ikke huske at jeg var hos "polisen" for å få attest på jaktammunisjon etter 1974. Det kan være at skytterlagene begynte å selge jaktammo (når?), eller at jaktlagsjefen fikk attest til ammo for alle på laget (på den tida var det en virkelig lensmann i Zanzibarland). Trenings- og konkurranseammo fikk jeg fra Bergen Nordres utmerkede ammonisjonsforvalter på Koengen.

 

Opplevelsen av å bli avkrevd fellingstillatelse, når man skulle ha 20 skudd jaktammo, sitter likevel igjen, På den tida, som "ny" skytter, hadde jeg satt meg ganske bra inn i de fleste bestemmelsene. Og jeg visste såpass mye om "fagfeltet", at jeg var bomsikker på at to politifolk satt og løy meg rett opp i ansiktet.

Link to comment
Share on other sites

Var også hos Bergen Politikammer, den ansatte bak disken var stort sett samme herremann de årene jeg gikk der. Kjøpte stort sett 500 eley club i gangen da pakningene kom slik. Samme mann kunne godkjenne våpensøknad samme dag- med engang visst det var under 3 mnd siden sist. Hadde en god tone med denen karen. Het han ikke Erling eller....?

Link to comment
Share on other sites

Hm, kanskje kjerringa har rett når hu sier at jeg skulle fått testa meg for demens. Har eid våpen siden tidlig 70- tall, men kan ikke huske at det har vært noe spesielt pes med å kjøpe ammo. Kan muligens ha noe med forhandlere som "så stort på det", rikelig tilgang på grønne pølser, samt egenproduksjon utover fra 80- tallet. Var komponenter underlagt samme regime også?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe grunnlag for å kunne uttale meg om komponentene siden jeg først begynte å lade selv etter årtusenskiftet.
Men en kjenning av meg brukte på 90'tallet å kjøpe helmantlede kuler, som han smeltet ut blyet av, og brukte selve mantelen til pilspisser. Han har aldri hatt våpen eller tatt jegerprøven, og kunne fritt kjøpe så mange kuler han ville hos den lokale forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Første gangene jeg kjøpte krutt, var det svartkrutt. Og jeg skulle ikke bruke dem i patroner, men til kinaputter. Jeg måtte også da hente "kjøpetillatelse" hos politiet. Og dette var i 79 eller 80. Husker jeg fyrte av ett par av dem på parkeringsplassen på jobben for å vise meg, og en av lærlingene der lurte fælt på hvordan man fikk tak i svartkrutt. Jeg sa som sant var at man får en attest hos politet og kjøper det i butikken. Han skulle prøve sa han. Da jeg spurte han etter ett par dager om han hadde vært hos politiet, sa han at fyren bak skranken bare lo og sa " jeg tror ikke det" da han sa at han ville kjøpe ett kilo krutt. Nix handel. Han var ikke så mye yngre enn meg, men yngre var han.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...