Jump to content

Ruger 10/22 Blir/er forbudt å erverve.


Orri

Recommended Posts

Det finnes bøker på markedet, som beskriver at våpen som selges til sivile i mange vestlige land, ble brukt i krig under Balkan konflikten noen år tilbake. Tipper at myndighetene er kjent med dette.

 

Ruger 10/22 var ifølge enkelte en suksess hvis de brukte store magasiner. Brukt som erstatning for maskinpistol osv. 

 

Det finnes "selvforsvar" litteratur som hevder at .22 lr avfyrt fra en rifle er "egnet". - I samme grad som vanlige grove håndvåpen er det.

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Röda_Lacket said:

Det finnes bøker på markedet, som beskriver at våpen som selges til sivile i mange vestlige land, ble brukt i krig under Balkan konflikten noen år tilbake. Tipper at myndighetene er kjent med dette.

 

Ruger 10/22 var ifølge enkelte en suksess hvis de brukte store magasiner. Brukt som erstatning for maskinpistol osv. 

 

Det finnes "selvforsvar" litteratur som hevder at .22 lr avfyrt fra en rifle er "egnet". - I samme grad som vanlige grove håndvåpen er det.

 

"opphavleg er konstruerte for"

 

Jeg vet det står på nynorsk, men om du tygger på den så regner jeg med du skjønner den etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Röda_Lacket said:

Strengt tatt er kaliber. 22 LR "opphaveleg" markedsført som....

 

Konstruert og markedsført er to vidt forskjellige ord.

Forøvrig er kaliber klekkende likegyldig i vårt lovverk så sant det ikke er snakk om ett av tre forbudte.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Röda_Lacket said:

Den opprinnelige bruken av .22 LR er hverken politimessig, eller militær.

 

Ei heller jakt eller konkurranse...

 

Jeg gjentar meg selv, kaliber er klekkende likegyldig.

Det er riflen, dens funksjon, karakteristikk, utsende etc som er relevant, hvilket projektil som måtte gå gjennom pipen er etter lovverket irrelevant.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Våpenlovens § 5, 3. ledd forbyr tydelig kun de som opprinnelig er konstruert som helautomater eller for militæret eller politiet. Det spiller ingen rolle hva noe er laget for å se ut som.

 

Våpenlovens § 5, 5. ledd er ikke ment som en "catch-all" for alt POD ikke liker. Men, som POD selv sier - er det jo makta som rår.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/13/2022 at 6:18 AM, FredrikW said:

Hvis det til slutt skulle ende med at 10/22 forbys til jakt, noe som i praksis betyr at alle halvautoer med avtakbart boksmagasin ryker, så kan dette løses på to måter:

  1. Rifla forbys solgt til jakt. Alle jegere må levere inn sine rifler til destruksjon, og får kanskje de fire tusen foreslåtte kronene i dispensasjon. Dette blir mange rifler.

 

 

 

Jeg mener å huske at xxl hadde et tilbud på 10/22 på omtrendt 2000nkr for et par år siden.

Nå er ikke dette store gevinsten, men det hadde vært moro om noen utnyttet dette.

 

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

flere saker i UK.

 

 

 

?

Hungerford var vel en AK-variant. Dunblane var pistoler. Raol Moat hadde avsagd hagle.

Tenker du på Derrick Bird? Det var snakk om en salongrifle men jeg kan ikke finne noe som sier at det var en 10/22.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en bok jeg leste en gang, er de eneste våpnene som bør eies av sivile boltrifle uten magasin. - Og da kun til jakt.

 

Den boken var skrevet av: 

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Josh_Sugarmann

 

Organisasjonen hans hadde en tid stor innflytelse i Washington. Men flere innflytelsesrike miljøer i USA har nå trukket støtten til den av ulike årsaker.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Röda_Lacket skrev (6 minutter siden):

   -   de eneste våpnene som bør eies av sivile boltrifle uten magasin.

 

Boltrifle uten magasin? Det er jo et bedre alternativ, som gjør samme nytte. Dette utmerkede forumet kan selvfølgelig opplyse alle og enhver om det:

 

https://www.kammeret.no/topic/44902-en-tråd-for-kipplaufbrukere/page/25/#comment-1399127

 

Edit.: Noen kipplaufer er også skikkelig pene - til og med når det står "Blaser" på dem!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (13 timer siden):

 

Det er en godt innarbeidet myte.

Det er forbudt å gravlegge noen på Svalbard, men et forbud mot å dø der ville bare vært et godt eksempel på at man ikke kan lovregulere alt her i livet. Skal du unngå å bli sendt sørover etter at du er død så må du forsvinne, f.eks fordi du blir oppspist av en isbjørn. :-)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Alien 9mm said:

Det er forbudt å gravlegge noen på Svalbard, men et forbud mot å dø der ville bare vært et godt eksempel på at man ikke kan lovregulere alt her i livet. Skal du unngå å bli sendt sørover etter at du er død så må du forsvinne, f.eks fordi du blir oppspist av en isbjørn. :-)

 

Forbudet gjelder kun kistegrav, urnenedsettelse er lov.

Kremering må skje på fastlandet, det lokale krematoriet er kun for hunder inntil 50 kg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stemmer, rifle i 22lr.

Israel bruker 10/22 til "crowd control" (som her betyr skyter personer de anser som ledere i opptøyer osv).

 

10/22 er bare et par bilder i media av en oppjasset til wannabe AR fra å være garantert forbudt.

(Den 9mm Rugeren kommer nok etter med stormskritt skal en vurdere etter hva folk legger ut om hva de plannlegger med de..).

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 - hvis populære modeller som 10/22 blir forbudt - -

 - Kan se for meg at alt av bolt salonggevær vil være utsolgt i lang tid etter forbudet -

 

Dette minner meg litt om parodien på "mat-og-helse-opplysninger":

 

"Nyere forskning tyder på at poteter ikke er bra for helsa. Derfor, spis gulerøtter mens det ennå er sunt".

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (3 minutter siden):

Da klager du og ber om begrunnelse. 

Hvilket distrikt var dette?

 

Begrunnelsen er "kommende forbud mot visse typer halvautomatiske rifler" (§4-1) 

Agder 

 

Men vet ikke om jeg orker å krangle på det. Er det noe poeng?

Edited by JohnGalt
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, JohnGalt said:

 

Begrunnelsen er "kommende forbud mot visse typer halvautomatiske rifler" (§4-1) 

Agder 

 

Men vet ikke om jeg orker å krangle på det. Er det noe poeng?

Be om en bedre begrunnelse i hvert fall. Hva i forskriftens 4-1 mener de at den ikke oppfyller, sånn helt konkret.

 

Det er jeg nysgjerrig på.

Link to comment
Share on other sites

JohnGalt skrev (12 minutter siden):

Begrunnelsen er "kommende forbud mot visse typer halvautomatiske rifler" (§4-1) 

Agder 

 

Søknader skal uansett behandles etter gjeldende, og ikke et (eventuelt) kommende regelverk og det er bare militære halvautomater som vil kreves omregistrert, innlevert eller eksportert etter 3 år. 

 

Dette er etter min mening saksbehandlingsfeil. Men om det er noe poeng? Det kommer an på hva du vil oppnå. Jeg ville tatt hintet og kjøpt meg en boltrifle, dvs. jeg tok hintet for over et år siden og solgte min svært presise ombygde 10/22.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (30 minutter siden):

Be om en bedre begrunnelse i hvert fall. Hva i forskriftens 4-1 mener de at den ikke oppfyller, sånn helt konkret.

 

Det er jeg nysgjerrig på.

 

Det er vel mer at den KOMMER til å rammes av den loven.

 

Skrueråmuttere skrev (26 minutter siden):

 

Søknader skal uansett behandles etter gjeldende, og ikke et (eventuelt) kommende regelverk og det er bare militære halvautomater som vil kreves omregistrert, innlevert eller eksportert etter 3 år. 

 

Dette er etter min mening saksbehandlingsfeil. Men om det er noe poeng? Det kommer an på hva du vil oppnå. Jeg ville tatt hintet og kjøpt meg en boltrifle, dvs. jeg tok hintet for over et år siden og solgte min svært presise ombygde 10/22.

 

Hvis det er helt sikkert at disse vil måtte leveres inn i fremtiden så gidder jeg ikke :(

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, vavlo said:

Ja, hu Erna klarte å koke litt av ei suppe da hun proklamerete at terroristvåpenet et skulle bli forbudt.

Ja det var etter min oppfatning der hele forvirringa oppstod. Loven og forskriften er tydelige nok, men ikke i tråd med det som var "lovet". Så da blir jo folk helt tullete.

Link to comment
Share on other sites

petrolhead skrev (40 minutter siden):

Til jakt søker du nå elektronisk, venter på saksbehandling, får beskjed om betale gebyr, mottar eventuelt godkjent søknad.

 

Ja, men virker som jeg må vente på gebyret i vanlig post også. Ingen fysisk oppmøte altså for at det skal gå fortere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...