Jump to content

Ruger 10/22 Blir/er forbudt å erverve.


Orri

Recommended Posts

Hei, og velkommen. Nja, noen våpenkontor er av den oppfatning, andre tilsynelatende ikke. Virker som noen venter på en avklaring fra POD om hva som faktisk gjelder, og noen som gir tillatelse med "forbehold".

PS.  Deter jo mulig å levere en klage.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte for ca ett år siden. Fikk tilbake en godkjent søknad på et annet våpen samtidig med et brev om 10/22en jeg hadde søkt på, med omtrentlig ordlyd «dette må vi tenke på, og snakke med en voksen om først. Dette våpenet er jo farlig og skal forbys». Noen måneder senere (ca. i mars) fikk jeg godkjent søknad på 10/22 i posten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jørgen Krag skrev (På 27.10.2022 den 16.58):

"...Noen måneder senere (ca. i mars) fikk jeg godkjent søknad på 10/22 i posten..."

Ja. Våpenlov med forskrift er tydelig, og hensikten var da også (uttalt) å skulle være tydelig for å unngå «tolkinger» i diverse «rundskriv». Siden dette var (og fremdeles er?) intensjonen, tør man forvente at det forblir slik. Forutsigbarhet er nok en viktig forutsetning for folks tillit til myndighetene. Men at det kan være utfordrende for de enkelte ansatte ved våpenkontorene, det kan man forstå. Men det hjelper at de kloke og fornuftige hoder snakker godt sammen. Da pleier det å løse seg.

Link to comment
Share on other sites

Våpenlov med forskrift er ikke tydelig.
"Hensikt" pleier ikke å gjøre seg gjeldende i utførelse når det gjelder lov vs. makthaver, heller ikke her.

Dette burde overhodet ikke være utfordrende for ansatte ved våpenkontorene hvis de bare kunne få litt faens opplæring.

Kloke og fornuftige hoder finnes i forvaltningen, men de er veldig få og langt fra hverandre.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (26 minutter siden):

... hvis det ikke lengre blir tillatt å erverve 10/22, blir det i det hele tatt tillatt å eie eller inneha?

 

Jeg kan ikke huske å ha sett en paragraf eller overgangsregel som skiller mellom å kjøpe og beholde.

 

Det var vel det de gjorde med rifler i 12,7x99? I motsetning til håndvåpen over den magiske kalibergrensa, de måtte leveres inn.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Hvis det virkelig er tilfelle at 10-22 er/blir forbudt å inneha, får man håpe at politiet gir beskjed til eierene i form av et brev.

 

Man vil jo helst slippe å få politiet på besøk for å beslaglegge den farlige salongrifla fordi man plutselig (og uvitende om det) er innehaver av ulovlige våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette "skrivet" kommer ifra noen med autoritet/(noen i øvrigheta som vet mere enn oss) så betyr det at alle halvautomatiske rifler uansett kaliber ervervet til jakt blir forbudt og inndratt i 2024 da?

 

(Min har ikke det farlige overtreet, det farlige pistolgrepet hvis bakstokken tas av og er levert med tiskuddmagasin ifra fabrikk...

Som den nye loven bestemte var farlige greier)

 

Jaja, man får tenke på det som en slags dugnad at Norge blir ett tryggere sted å leve når man står i køen hos politiet for å levere halvauto salongrifla si...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pedersen skrev (2 minutter siden):

Håper og tror mer på at det er stopp av godkjenninger til de får ut finger'n og blir ferdige med lister og lover. Men tør ikke å være for positiv...

Noen har fått beskjed om at 10/22 ikke godkjennes lengre pga "ett skriv"...

 

Jeg fikk også skremmetelefon ifra våpenkontoret, måtte skrive under på at jeg tok sjansen på erverv av .22 halvauto med tanke på inndragning osv...

Da tenkte jeg at .22 halvauto kan ikke bli forbudt, for det er for dumt!...

 

Ikke så skråsikker nå lenger.....

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, har hørt at folk måtte godta risikoen for inndragning. Vel, det skal ikke bli igjen mye av min Marlin Camp Carbine om den skal leveres inn. Som du skriver, om 10/22 ryker, så går jo alle halvautoene her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemmer for å si opp noen av disse byråkratene/juristene i POD. 

Så kan vi erstatte de med folk som samfunnet faktisk trenger i statlig/kommunal sektor. Altså sykepleiere, leger, lærere, brannmenn, ambulanse personell, operativt politi/etterforskere, militært personell osv.  

 

 

Edited by Federal86
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hvis det til slutt skulle ende med at 10/22 forbys til jakt, noe som i praksis betyr at alle halvautoer med avtakbart boksmagasin ryker, så kan dette løses på to måter:

  1. Rifla forbys solgt til jakt. Alle jegere må levere inn sine rifler til destruksjon, og får kanskje de fire tusen foreslåtte kronene i dispensasjon. Dette blir mange rifler.
  2. Rifla forbys solgt til jakt. Alle jegere som har en slik rifle får beholde den, men kan ikke selge den eller la den gå i arv.

Jeg vet om flere jegere som har både to og tre halvautoer som ryker hvis 10/22 forbys. Vi snakker da om verdier til 40-50-60 tusen kroner som kan gå tapt, med kun latterlige erstatningsbeløp i dispensasjon (hvis man er heldig og erstatning vedtas).

 

Jeg synes det er temmelig provoserende hvis folk som har eid for eksempel en Ruger 10/22 i 12-15 år slik som meg, må levere denne til destruksjon. Hvor sannsynlig er det at man plutselig blir terrorist etter å ha eid en slik rifle i mange år? Og dette er ikke kun snakk om at verdien av ting går tapt, men også at tiden man har brukt opp gjennom årene på å trene med rifla, eksperimentere med ammunisjon, ombygginger, osv. blir bortkastet.

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Søkte på en PC-9 nå i høst uten å høre noe etter det. Dermed tok jeg nylig kontakt med politiet og fikk til svar om at søknaden var oversendt jurist til vurdering. Da trakk jeg tilbake søknaden, fordi denne riflen i seg selv er et vanskelig vurderingsmoment for politiet å innvilge, når den etter min vurdering er i samme utførelse med lik skadepotensiale til den nå forbudte Mini-14, men bare i et annet kaliber. Myndinghetene har gjort mye arbeid etter 22/7 for å forby denne type riflen, men så kommer det nye merker i samme slang. Jeg respekterer at det blir satt inn handlekraft etter Utøya. Jeg skal etterhvert søke på en Tikka T3 eller Blaser R8 til småvilt.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (På 12.11.2022 den 11.34):

... hvis det ikke lengre blir tillatt å erverve 10/22, blir det i det hele tatt tillatt å eie eller inneha?

 

Jeg kan ikke huske å ha sett en paragraf eller overgangsregel som skiller mellom å kjøpe og beholde.

 

Nå har jeg funnet overgangsreglene:

 

Forskrift om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenforskrifta)

§ 14-1. Overgangsreglar

[...]

2. Løyver eller godkjenningar som er gjeve etter lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon mv. er også gyldige etter ikraftsetjing av våpenlova og denne forskrifta, med dei unnatak som følgjer av § 14-1 nr. 3 (nedenfor), 4 (plomberte våpen)  og 14 (børsemaker). (mine kommentarer i parentes)

 

3. Løyve til å ha halvautomatisk rifle som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 (nedenfor) er berre gyldige i tre år etter ikraftsetjing av denne forskrifta, med mindre det er gjeve særskilt løyve etter våpenlova § 10, § 12 eller § 13, jf. våpenlova § 43.

 

Lov om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenlova)

§ 5. Løyve med vidare for skytevåpen

[...]

3. halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet

 

 

Så, slik jeg kan forstå: løyver på 10/22 som er innvilget etter gammel våpenlov vil fremdeles være gyldige. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen fornuft og fortsatt et stort irritasjonsmoment og frustrasjon over at man nå 1,5 år etter at våpenloven ble innført sitter med ganske viktige, ubesvarte spørsmål rundt hvilke våpen man faktisk kan erverve, hva som skjer med våpen som blir forbudt og kompensasjon for inndratt våpen. Dette har de hatt 1,5 år på seg, og fortsatt finnes det minimalt med informasjon.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Avklaringen skulle vært på plass senest våren i år (2022). 

 

Fikk tilbakemelding fra en politiker her om dagen (10 November), etter at denne personen hadde purret på JD vdr saken (halvautomatiske rifler til jakt). 

Status var at det skulle komme en avklaringen innen kort tid, men at definisjonen av kort tid muligens kunne være årsskiftet. 

 

Jeg vedder på at det er POD som har skyld i at dette tar så lang tid, siden det er de som har en agenda om at jegere ikke skal kunne inneha halvautomatisk rifler som kan brukes på jakt, uavhengig av standard magasinkapasitet (10skd).

 

 

 

 

 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (21 timer siden):

Så, slik jeg kan forstå: løyver på 10/22 som er innvilget etter gammel våpenlov vil fremdeles være gyldige. 

 

Det kan jo se ut som om du har rett. I så fall gode nyheter for alle som eier en eller flere 10/22, eller andre "ikke-militære" halvautorer, kjøpt før ny lov trådte i kraft.

 

Men uansett heeeelt på trynet hvis 10/22 faktisk forbys med ny forskrift, og hvis de som har kjøpt ny 10/22 etter 1.juni 2021 må levere inn denne...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da er kanskje min 30 pluss år gamle 10/22 trygg i skapet mitt. Men selge den kan jeg ikke. Ikke det at jeg vurderer det i det hele tatt. Arvingene mine får lage skrap av den...

 

Edit: Ser den er produsert i 1996. Så ikke mer enn 26 år gammel. 

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...