Jump to content

Ruger 10/22 Blir/er forbudt å erverve.


Orri

Recommended Posts

Ikke velkommen skrev (På 28.11.2022 den 15.38):

Du får e-post om betaling av gebyret 

 

Det kom i vanlig post faktisk. 

Det er visst en uoffisiell liste som er sendt ut med div våpen som blir forbudt nå fremover og alt halvauto med magasin er visst skummelt og ekstra farlig . Så bla. BAR match blir forbudt også. 

Hvor ble det av hun Jenny Klinge? Skulle hun ikke kjempe for jegerne? Nå er de jo i regjering.

Link to comment
Share on other sites

JohnGalt skrev (1 time siden):

Det er visst en uoffisiell liste som er sendt ut med div våpen som blir forbudt nå fremover og alt halvauto med magasin er visst skummelt og ekstra farlig.

 

I forarbeidene til våpenloven er POD (som høringsinstans) ute og krever forbud mot løse magasiner. De har støtte i mindretallet i Våpenlovutvalget, mens flertallet og Departementet er uenig:

 

Departementet tilrår difor ikkje noko generelt forbod mot halvautomatiske rifler, og meiner at avgrensinga av tillatne våpentypar bør skje ut frå andre kriteria enn om dei brukar lause magasin.

 

POD er sannsynligvis ute og prøver seg som lovgivende forsamling igjen.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

JohnGalt skrev (1 time siden):

 

Det kom i vanlig post faktisk. 

Det er visst en uoffisiell liste som er sendt ut med div våpen som blir forbudt nå fremover og alt halvauto med magasin er visst skummelt og ekstra farlig . Så bla. BAR match blir forbudt også. 

Hvor ble det av hun Jenny Klinge? Skulle hun ikke kjempe for jegerne? Nå er de jo i regjering.

Skulle vært meget interessant å se denne "uoffisielle" listen....

Dette surret her virker så uproft som det går ann....

Fy fanken for ett muppetshow.....

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

dersom 1022 ikke er lov, så kan umulig pc9 være lov, men det er jo ikke poenget, og jeg sitter her og lurer på hvor rævkjørte vi egentlig er.

 

petrolhead skrev (2 minutter siden):

Merkelig, noen snakker med kløvd tunge.Det skulle jo aldri komme en ny liste fra pod

For det er ikke overraskende, burde ikke være, at  politikere, og POD, sier en ting og gjør noe annet. Og det vi ser her er jo det mange fryktet med den nye loven -den gir POD makt til å forby det de vil forby, uten diskusjon.

Spørsmålene er hva som blir det neste, hva vi kan gjøre for å stoppe det, om det går an å stoppe, og om skyting vil ta slutt av tennhettemangel før alle våpen blir forbudt uansett...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

"...Og det vi ser her er jo det mange fryktet med den nye loven -den gir POD makt til å forby det de vil forby, uten diskusjon..."

Verifiser. Hvor er denne makt definert i Våpenloven eller Forskriften? Hvor er dette beskrevet, denne autoriteten gitt? 

Link to comment
Share on other sites

§5 punkt 5.

 

Jeg overdriver muligens, men er veldig usikker på hvor mye. At Politiet tillegges det som i praksis er lovgivende makt er uansett en vei jeg ikke kan se at en rettsstat er tjent med, eller kan være bekjent av. 

Loven er et resultat av at hensikten helliger midlet, og for noen gjør den nok det. Sålenge noen mener at våpen bør være forbudt, og noen vil ha dem, så vil loven forbli et kompromiss. 

Fordelen er at den sikrer de organiserte sportsskytterene, men dessverre bare de eksisterende forbund og grener. Uorganisert "blinkskyting" tror jeg kan forsvinne mellom forbud mot bly utenom godkjente baner, "saknar lovleg bruk", og hva MD mener bør brukes på jakt. 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

JohnGalt skrev (4 minutter siden):

 

Resterende halvauto med avtagbar magasin vil jeg tippe :P

Skal man følge den eksisterende tolkningen videre, så vil jo våpen som idag er lovlige (fordi det ikke er "høykapasitetsmagasiner" til dem) bli forbudt om du eller jeg lager et 11-skuddsmagasin (f.eks. til Sauer 303) og legger det ut på Finn... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

BadMongo skrev (15 minutter siden):

Må da finnes titusenvis av 10/22 rundtom i landet. Lurer på om de har budsjettert for alt dette i kompensasjonsordningen.

Titusenvis tror jeg ikke det er. Men 10-20 000 er det kanskje?

Man antar at det er ca 1.2 millioner våpen i Norge, lovlige. Om det er 10 000 1022er, så er hvert 120ende våpen en 1022. Norske våpeneiere har i gjennomsnitt to våpen, så da skulle hver 60ene våpeneier ha en 1022? Det kan jeg tro på, men at hver 30 (20 000 1022er) har en klarer jeg ikke å se for meg?

 

5000 for hver (om det er 20 000) , er 100 millioner - det er mindre enn vi putter i lommene på afrikanske diktatorer, så hvem kommer til å klage ;) 

 

K

 

rettet skrivefeil påpekt lenger ned

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 minutter siden):

Skal man følge den eksisterende tolkningen videre, så vil jo våpen som idag er lovlige (fordi det ikke er "høykapasitetsmagasiner" til dem) bli forbudt om du eller jeg lager et 11-skuddsmagasin (f.eks. til Sauer 303) og legger det ut på Finn... 

 

K

De gir jo avslag på ting som ikke engang er vedtatt så virker som de kan gjøre akkurat hva de vil...

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, M67 said:

Titusenvis tror jeg ikke det er. Men 10-20 000 er det kanskje?

Man antar at det er ca 1.2 millioner våpen i Norge, lovlige. Om det er 10 000 1022er, så er hvert 120ende våpen en 1022. Norske våpeneiere har i gjennomsnitt to våpen, så da skulle hver 60ene våpeneier ha en 1022? Det kan jeg tro på, men at hver 30 (20 000 1022er) har en klarer jeg ikke å se for meg?

 

5000 for hver (om det er 20 000) , er 100 000 millioner - det er mindre enn vi putter i lommene på afrikanske diktatorer, så hvem kommer til å klage ;) 

 

K

Hvor mange 10/22 det er aner jeg ikke, men synes da nesten at annenhver jeg møter på banen har en sånn en. Men kanskje jeg bare omgås skumle folk :P
Mente at jeg leste at det var 900 Mini-14 her til lands. Så om de da skal forby alle de + de andre som står under halvauto for jakt i denne listen
https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/vapen-som-antas-a-bli-forbudt-etter-ny-vapenlov.pdf og nå alt annet med løse magasiner, så vil det da bli en skikkelig sum de må bla opp.
Var forresten 4000 vi skulle få pr. våpen, ikke 5000. Men nå er jeg bare bekymret for at hele kompensasjonsordningen vil blir droppet siden POD har gått amok med den røde pennen og vil forby sikkert det tidobbelte av det de først hadde planer om. Om ikke mer. 

Edited by BadMongo
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (32 minutter siden):

§5 punkt 5.

 

Jeg overdriver muligens, men er veldig usikker på hvor mye. At Politiet tillegges det som i praksis er lovgivende makt er uansett en vei jeg ikke kan se at en rettsstat er tjent med, eller kan være bekjent av. 

Loven er et resultat av at hensikten helliger midlet, og for noen gjør den nok det. Sålenge noen mener at våpen bør være forbudt, og noen vil ha dem, så vil loven forbli et kompromiss. 

Fordelen er at den sikrer de organiserte sportsskytterene, men dessverre bare de eksisterende forbund og grener. Uorganisert "blinkskyting" tror jeg kan forsvinne mellom forbud mot bly utenom godkjente baner, "saknar lovleg bruk", og hva MD mener bør brukes på jakt. 

 

K

Ja, tror nok det, gitt.

 

Er kanskje å tøye §5.5 vel langt? Unntak skal her komme i forskrift, som er noe helt annet. Og mer omfattende behandlingsmessig enn f. eks rundskriv eller tolkinger. Rundskriv skulle ikke være nødvendig, jamfør lovens intensjon, så vidt jeg har forstått. Om noen har andre kunnskapskilder, så er det greitt å få de fram, takksamt for oss alle herinne det. Om våpenforvaltningen har sine interne tolkinger og forståelse av §5.5, så er det faktisk noe helt annet.

 

Lov om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenlova) - Lovdata

Link to comment
Share on other sites

BadMongo skrev (5 minutter siden):

Hvor mange 10/22 det er aner jeg ikke, men synes da nesten at annenhver jeg møter på banen har en sånn en

Ja du omgås nok en skummel gjeng. Jeg fører logg, og har vært på skytebanen (en eller annen skytebane eller noe som kan kalles det) 202 ganger i år. Jeg kan ikke komme på å ha sett en 1022. Men jeg har eid en.

 

BadMongo skrev (9 minutter siden):

vil forby sikkert det tidobbelte av det de først hadde planer om

Er du sikker på det ;)

 

BC.Airn skrev (10 minutter siden):

Om våpenforvaltningen har sine interne tolkinger og forståelse av §5.5, så er det faktisk noe helt annet.

Tja. Sålenge det er våpenforvaltningen (POD i siste instans) som har definisjonsmakten her, så ser jeg ikke forskjellen. Vi er enige om at det ikke burde være slik, men det ligner mer og mer på at det faktisk er slik det er.

 

Jeg må legge til at faktisk har så mye "tro på systemet", at jeg faktisk ennå tror at når "lista" endelig blir offentlig, og våpentantene får klar beskjed, så er 1022 lovlig, og vi har blåst oss opp over ingenting. Men sikker er jeg ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (26 minutter siden):

Jeg må legge til at faktisk har så mye "tro på systemet", at jeg faktisk ennå tror at når "lista" endelig blir offentlig, og våpentantene får klar beskjed, så er 1022 lovlig, og vi har blåst oss opp over ingenting. Men sikker er jeg ikke.

 

K

 

Det husker jeg folk sa før sist gang det ble forbud mot div våpen og. Men det skjedde likevel.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JohnGalt said:

De gir jo avslag på ting som ikke engang er vedtatt så virker som de kan gjøre akkurat hva de vil...

 

Dette er høyst sannsynlig er resultat av manglende føringer fra POD og våpenkontor som ikke tørr/vil/klarer å sette seg inn i lovverket før det er på plass.

Det er trolig at et av ønskene med nytt lovverk var å slippe ørten forskjellige rundskriv, det er faktisk veldig lite behov for rundskriv bare man hadde finpusset litt på ordlyd og formuleringer, men fordi POD ikke har svart på henvendelser fra våpenkontorene har de nå skreket seg til enda en tullete liste og en behandlingsinstruks som er lenger enn det lovverket er. Hadde POD gjort jobben sin fra starten av så hadde vi neppe vært i denne situasjonen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (57 minutter siden):

"...Jeg må legge til at faktisk har så mye "tro på systemet", at jeg faktisk ennå tror at når "lista" endelig blir offentlig, og våpentantene får klar beskjed, så er 1022 lovlig, og vi har blåst oss opp over ingenting. Men sikker er jeg ikke..."

Nå har jeg sikkert slumret i timen igjen: Men hvem har bestemt (vedtatt) at ei «liste» skal lages? Hva skal den inneholde? Hvor er dette besluttet, og hvor er det i så fall beskrevet? Hvem er oppdragsgiver og hvem er utfører?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, BC.Airn said:

Nå har jeg sikkert slumret i timen igjen: Men hvem har bestemt (vedtatt) at ei «liste» skal lages? Hva skal den inneholde? Hvor er dette besluttet, og hvor er det i så fall beskrevet? Hvem er oppdragsgiver og hvem er utfører?

 

Det er POD som har bestemt. Siden du stilte spørsmålet dog, så måtte jeg lete opp paragrafen og se på den igjen.

 

Våpenforskrifta §4-1 tredje ledd "Politidirektoratet kan gje førehandstilsegn om ein våpenmodell er tillaten etter første og andre ledd."

De har altså ikke juridisk rett til å lage en liste med forbudte våpen, bare en liste med våpen som er absolutt uten noen tvil godkjente, for å spare våpentantene for å måtte tolke lovverket selv. Dette er faktisk svært interessant.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

Samtidig vil jo våpen som ikke står på denne lista i praksis bli forbudt, selv om de ikke er forbudt - så det går ikke an å klage på heller. (it's a catch...)

 

K

 

I teorien skal det ikke skje, men når våpenkontorene viser at de ikke evner å gjøre noe som POD ikke forteller de, så ender vi nok dessverre opp med det i praksis ja. Det endrer dog ikke det faktum at en liste over forbudte halvautomatiske rifler vil være i strid mot forskriften. Det er friheter vi helst ikke bør la de ta seg.

Link to comment
Share on other sites

vass skrev (46 minutter siden):

 

Det er POD som har bestemt. Siden du stilte spørsmålet dog, så måtte jeg lete opp paragrafen og se på den igjen.

 

Våpenforskrifta §4-1 tredje ledd "Politidirektoratet kan gje førehandstilsegn om ein våpenmodell er tillaten etter første og andre ledd."

De har altså ikke juridisk rett til å lage en liste med forbudte våpen, bare en liste med våpen som er absolutt uten noen tvil godkjente, for å spare våpentantene for å måtte tolke lovverket selv. Dette er faktisk svært interessant.

Akkurat. Og utifra denne kjente paragrafen stilles nemlig spørsmålene. Denne bør forstås slik at POD kan gi en «førehandstilsegn» over noen våpentyper (ikke uttømmende) som åpenbart er tillatte. Ikke skal/vil/som kommer. Men hvorfor bruke tid på noe som er åpenbart? Ikke lage oversikt over «forbudte», som noen også antyder. Dette er jo en utfordrende øvelse, sannsynligvis ikke ihht lov, og gjerne på grensen til umulig.

 

Jeg har klokkertro til at den gode intensjon finnes, fornuftige løsninger finnes, og at mange fine rifler kan kjøpes og brukes med vett og forstand. Med styrket kompetanse hos saksbehandlerne vil dette gå veldig fint. Noe tid kan saksbehandling ta, men det er viktig med en god dialog mellom søker og saksbehandler. Og at saksbehandler er bemyndiget (har beslutningsansvar).

 

Våpenlov med forskrift som er vedtatt skal ifølge beslutningstakerne være enkel, og ikke behøve presiseringer. Altså skal man søke, og få innvilget eller avslag utifra lovens tekst og tolking.

 

Og litt OT på kjøpet: I det gamle distriktet jeg og flere sokna til, var de hyggelige, dyktige, stilte spørsmål, fikk ærlige svar = gode beslutninger. Gjensidig tillit var viktig, og saksbehandlingstida var gjerne den tida det tok for stempelsverta og blekket å tørke. Avslag skjedde gjerne muntlig, i samforståelse. Disse nevnte erfaringer er basert på erfaringer fra mange søkere/skyttere.

Edited by BC.Airn
presisering
Link to comment
Share on other sites

Svar fra politi funnet i et facebookinnlegg i gruppen Våpenteknisk.

 

https://www.facebook.com/groups/365355096866182/permalink/5665323016869337/

 

Edit: Lurer på hvem som har bekreftet dette. Om det er POD er det vel papirer å oppdrive?

Dette ligner ikke på utkastet til rundskriv.

 

Sitat

"Hei!
Viser til din søknad vedr halvautomatisk rifle. Ruger 10/22 er nå bekreftet ikke godkjent til jaktformål, og jeg sender deg en oversikt over hvilke halvautomatiske rifler som er godkjent for jakt.
Vi kan forandre søknaden din til å gjelde en annen halvautomatisk rifle.
Disse halvautomatiske riflene er godkjente for jakt:
Grov
Benelli R1
Benelli Argo
Browning BAR (gjelder ikke M1918)
Carl Gustav 2000 light/classic
Haenel SLB 2000+
Heckler & Koch 2000SLB
Heckler & Koch Mod 770
Merkel SR1
Remington Mod four
Remington Mod 7400
Remington Mod 742 Woodsmaster
Remington Mod 750
Voere Mod 2185
Winchester M/100
Winchester M/1905
Winchester M/1910 mod 10
Fin
Anschutz Mod 525
Anschutz Mod 520
Beretta Olympia
Browning Buck Mark
CZ/BRNO Mod 511
CZ/BRNO Mod 581
Remington Mod 24
Unique X-51
Voere Mod 2185
Walther GSP rifle
Weatherby XX11
Winchester M/1903 Mod 63"

 

Edited by Undulaten
Link to comment
Share on other sites

Undulaten skrev (1 time siden):

Svar fra politi funnet i et facebookinnlegg i gruppen Våpenteknisk.

 

https://www.facebook.com/groups/365355096866182/permalink/5665323016869337/

 

Edit: Lurer på hvem som har bekreftet dette. Om det er POD er det vel papirer å oppdrive?

Dette ligner ikke på utkastet til rundskriv.

 

Det er det ikke heller, det er kun en liste over "lovlige" rifler som POD har distribuert til våpenkontorer, rundskrivet lar vel vente på seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

http://4-1.Halvautomatiske rifler til jakt Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske riflemodellar som opphavleg er konstruerte for jaktbruk, og som: 1. frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,

 

Det er vel denne som ønskes brukt (for så vidt brukes, uten at det er uttalt) for hva den er verdt. Om det eksisterer magasiner med kapasitet over 10 skudd som passer i våpenet, så...

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (2 timer siden):

Men som @M67 er inne på: hva kan man gjøre med det?

Ikke så mye

Kløver Vaselin 40g

 

 

 

Sist jeg postet dette bildet - til de som mener at forumet er strengere moderert, lettere krenket, og mer PK nå enn før - så ble jeg utestengt og advart. Men ja... Det var i nøyaktig samme kontekst også, et eller annet som ble forbudt, uten at vi kan gjøre noe som helst.

Saken er jo at om man forbyr sånn 100 våpen om gangen, så er det ikke mange nok til å protestere - hver gang. Og man kan ta seg tid, og innføre hva som helst  litt og litt. Den nye loven om overvåkning er et annet eksempel.

 

Jeg tror ikke politikerene er ute etter å "ta" oss, eller konspirerer om dette, de tror de gjør det beste for alle, og kompromisser, neste gang kompromisser man igjen - og det hele krymper. At (enkelte) folk i POD har en agenda om å fjerne skytevåpen fra sivilbefolkningen tviler jeg imidlertid ikke på. Jeg har diskutert med våpen-"rådgivere" der før og blitt rystet over ideer og holdninger. Disse er nå ute, men det er vel nye.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Trodde noen virkelig at det ikke skulle bli slik?

 

 

Høringsnotatet la opp til at det skulle bli ganske bra, forskriften legger forsåvidt opp til at ting skal bli bra. POD og våpenkontorene derimot.

 

Men som sagt tidligere, dere som er medlem i NJFF bør pushe forbundet på dette, de legger opp til en praksis som ikke er grei etter lovteksten eller dens intensjon. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

At (enkelte) folk i POD har en agenda om å fjerne skytevåpen fra sivilbefolkningen tviler jeg imidlertid ikke på.

At det finnes ganske mange i politiet med en agenda for både det ene og det andre er det ingen tvil om. Og mange av dem eier ikke skam når det gjelder å utnytte tilliten til etaten og sin posisjon for å styrke sin egen agenda, til tross for at politiet skal være en nøytral etat som gjør det folket bestemmer.

 

NNPF er et slik kroneksempel på en bevisst rolleblanding for å fremme sin egen agenda.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (34 minutter siden):

Klinge mista jeg troa på da hun begynte en slags åndssvak heksejakt og svertekampanje av alle som noensinne har nevnt ordet "transkjønnet".

Når hun er så jævla dum at hun simplifiserer folks indre kjønnsidentitet til "det finnes bare okse og ku" kan hun ta seg en bolle.

 

Ole

"indre kjønnsidentitet"? X- og Y-kromosomer er vel tilstrekkelig for å definere sånt.

  • Dont like 2
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

I lovtekstene for våpenloven står det at "kongen bestemmer" ditt og datt så da sender vi alle en klage til Norges Konge og ber han ordne opp i dette her og sparke hver enkelt i POD og ansette Norske jegere og skyttere som hadde regulert dette her lovverket meget mye bedre selv.

 

I våpenloven burde det også strengt tatt stå at "Politidirektoratet og Politiet bestemmer"  så bare å gi fra deg nøkkelen til våpenskapet ditt frivillig først som sist slik vi kan få lage spiker av innholdet ditt raskest mulig på din regning. (Her får vi da også bruk for kløver vaselin boksen lenger oppe i tråden her mens de rævkjører hver enkelt av oss etter tur de kommende år)

Det er akkurat en nullvisjon som er målet for lovgiver ,og arbeidet er tilsynelatende godt i gang med et totalforbud for alt som er en fiktiv trussel.

 

Vi trenger ingen flere forbud og reguleringer tredd over hodet på oss så det er på tide at jegere og skyttere i felleskap begynner å gi beskjed om at dette finner vi oss ikke i rett og slett.

Om de virkelig tror at det er registrerte våpen som er et problem i Norge og Sverige for den del så har de misforstått totalt uten innsikt i virkeligheten.

Norske lovlydige våpeneiere er ingen trussel for samfunnet! Vi er vettige folk som bruker våpen til Jakt,konkurranse og hobby.

Det er ikke vi som springer rundt i gatene å skyter etter hverandre eller andre med semi auto våpen.. Er det vel ?

Om en lovlydig borger og våpeneier i Norge hadde kunnet kjøpe seg en full auto AR-15 med 100 skudd magasin så hadde jeg sovet like godt om natten og beveget meg like trygt i gatene som jeg gjør i dag..

Det er fordi : Det er ikke den rifla eller den lovlydige våpeneieren som er problemet når det kommer til våpenkriminalitet i Norges nervøse lille land.

 

 

 

 

 

Edited by M&P79
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...