Jump to content

Støtt Runar i hans juridiske kamp mot Ulfhednar AS


bowe

Recommended Posts

Støtt børsemaker Runar i hans juridiske kamp mot Ulfhednar AS


Spleis her

 

endret etter kommentar om manglende informasjon. Tekst fra Spleis innkopiert herunder:

 

Runar Jonsson har etter å ha ytret sine meninger om Ulfhednar AS sine produkter etter et kurs på Island blitt saksøkt av Ulfhednar AS v/styrets leder, Kurt Erik Bekkevold. 

Ulfhednar AS krever via advokatkontoret Danielsen nå en erstatning pålydende kr. 300.000.- fra Runar da de påstår at de har mistet store deler av sin omsetning grunnet disse uttalelsene.

Vi ønsker å hjelpe Runar med å dekke de nødvendige advokatkostnadene han etter vår oppfatning helt uforskyldt nå blir påført.

Saken:

Den påståtte ærekrenkende og erstatningsbetingende ytring mot Ulfhednar AS er påstått fremsatt muntlig av Runar på islandsk i forbindelse med et kurs og skytestevne på Island. Ulfhednar AS anfører at de påståtte uttalelsene, fremsatt muntlig på islandsk, gjengitt av tredjepart, på engelsk, må forstås slik at Ulfhednar AS opererer med uærlige og manipulerende forretningsmetoder, herunder uredelig misbruk av skytterforeninger for å profilere egne produkter.

Runar bestrider at han har ytret seg som påstått og at han ellers har fremsatt injurierende ytringer om Ulfhednar AS i forbindelse med det omtalte kurset på Island. Runar bekrefter at han etter avsluttet kurs på Island, som svar på spørsmål fra en tredjepart, tilkjennega sine personlige vurderinger av enkelte av de produkter Ulfhednar AS selger.

Runars ytringer på Island, som altså gjaldt hans egne vurderinger av Ulfhednar AS’ produkter, omfattes selvsagt av den alminnelige ytringsfrihet, jf. Grunnloven. Selv de ytringene som saksøker påstår at Runar fremsatte, ville korrekt tolket i den konteksten han befant seg i, være godt innenfor ytringsfriheten.

Saksøker Ulfhednar AS har ikke dokumentert at den anførte omsetningsnedgang har noen med de påståtte ytringene som Runar skal ha fremsatt, i en muntlig utveksling i et pauserom med noen få andre til stede. Noe grunnlag for oppreisningserstatning til en juridisk person som Ulfhednar AS, kan det etter omstendighetene ikke være.

Runar har nedlagt påstand om frifinnelse da han ikke kan se at han har gjort eller sagt noe galt.

 

Edited by bowe
Mer info
Link to comment
Share on other sites

 

Alle innsamlede midler går uavkortet til Runar. Skulle det bli midler til overs ved sakens avslutning, går disse til Norges Presisjonsrifleforbund (NPRF)

Runar Jonsson har etter å ha ytret sine meninger om Ulfhednar AS sine produkter etter et kurs på Island blitt saksøkt av Ulfhednar AS v/styrets leder, Kurt Erik Bekkevold. 

Ulfhednar AS krever via advokatkontoret Danielsen nå en erstatning pålydende kr. 300.000.- fra Runar da de påstår at de har mistet store deler av sin omsetning grunnet disse uttalelsene.

Vi ønsker å hjelpe Runar med å dekke de nødvendige advokatkostnadene han etter vår oppfatning helt uforskyldt nå blir påført.

Saken:

Den påståtte ærekrenkende og erstatningsbetingende ytring mot Ulfhednar AS er påstått fremsatt muntlig av Runar på islandsk i forbindelse med et kurs og skytestevne på Island. Ulfhednar AS anfører at de påståtte uttalelsene, fremsatt muntlig på islandsk, gjengitt av tredjepart, på engelsk, må forstås slik at Ulfhednar AS opererer med uærlige og manipulerende forretningsmetoder, herunder uredelig misbruk av skytterforeninger for å profilere egne produkter.

Runar bestrider at han har ytret seg som påstått og at han ellers har fremsatt injurierende ytringer om Ulfhednar AS i forbindelse med det omtalte kurset på Island. Runar bekrefter at han etter avsluttet kurs på Island, som svar på spørsmål fra en tredjepart, tilkjennega sine personlige vurderinger av enkelte av de produkter Ulfhednar AS selger.

Runars ytringer på Island, som altså gjaldt hans egne vurderinger av Ulfhednar AS’ produkter, omfattes selvsagt av den alminnelige ytringsfrihet, jf. Grunnloven. Selv de ytringene som saksøker påstår at Runar fremsatte, ville korrekt tolket i den konteksten han befant seg i, være godt innenfor ytringsfriheten.

Saksøker Ulfhednar AS har ikke dokumentert at den anførte omsetningsnedgang har noen med de påståtte ytringene som Runar skal ha fremsatt, i en muntlig utveksling i et pauserom med noen få andre til stede. Noe grunnlag for oppreisningserstatning til en juridisk person som Ulfhednar AS, kan det etter omstendighetene ikke være.

Runar har nedlagt påstand om frifinnelse da han ikke kan se at han har gjort eller sagt noe galt.

Link to comment
Share on other sites

gribben skrev (12 minutter siden):

Ulfhednar AS krever via advokatkontoret Danielsen   -

 

Er det samme Danielsen (Per), som førte en serie "høyprofilerte" rettssaker for en del år siden, og tapte samtlige?

 

Chiefen.v-2 skrev (4 minutter siden):

Evig eies kun et dårlig rykte...

 

Det har Per Danielsen erobret for mange år siden.

 

gribben skrev (13 minutter siden):

Ulfhednar AS v/styrets leder, Kurt Erik Bekkevold. 

 

For dere som ikke driver innen DFS: Kurt Erik er en meget profilert hurtigskytter (skyter nå for Sørskogbygda, i samme samlag som jeg). I dette tilfellet har han nok "skutt før ild". Da skal skivene trekkes, og klistres, og skytteren gis en (i dette tilfellet meget velfortjent) advarsel.

 

"En person skulle ha sagt noe på Island - - . Dette (eller noe annet, sagt av noen andre) skal visstnok ha blitt oversatt til engelsk -  -  .  Dette skal ha ført til at et firma i Norge mistet "store deler av sin omsetning" - - ".

 

Det sier sitt om norsk rettspraksis at ikke slikt fullstendig idiotisk vås ble avvist omgående.

 

Ellers kan jeg jo si at jeg har en "Ulfhednar" felt- og bane-veske, og at den er aldeles utmerket. Jeg holdt på å kjøpe en større "Ulfhednar" skytterbag av Kurt Erik på LS nylig. Men siden jeg beviselig skriver dette, blir jeg val saksøkt av en-eller-annen, via advokat Danielsen, for å ha frarøvet noen "store deler av omsetningen".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 minutt siden):

Ellers kan jeg jo si at jeg har en "Ulfhednar" felt- og bane-veske, og at den er aldeles utmerket.

 

 

Bra det da, jeg hadde en feltveske fra hans andre firma; den revnet på første banetur :-)

Danielsen får sende PM så han får saksøkt rett person!

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 minutter siden):

   -  jeg hadde en feltveske fra hans andre firma;  -

 

Kurt Erik var vel "haue fer grismatstampen" i Skytterlinken A/S, og driver nå (også? Hvor mye er han ute av Skytterlinken??) "Bekkevold Skytterutstyr", eller hva det heter. At han også er inne i "Ulfhednar" (og hvor mange andre firma, som har mistet "store deler av sin omsetning", er han inne i?), visste jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (13 minutter siden):

 

Kurt Erik var vel "haue fer grismatstampen" i Skytterlinken A/S, og driver nå (også? Hvor mye er han ute av Skytterlinken??) "Bekkevold Skytterutstyr", eller hva det heter. At han også er inne i "Ulfhednar" (og hvor mange andre firma, som har mistet "store deler av sin omsetning", er han inne i?), visste jeg ikke.

 

Proff.no gir deg svaret

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen som vet hva han har sagt? Eventuelt hva tredjeparten har gjengitt på engelsk? Dette må jo være kjent stoff siden det har gjort skade. 
 

Jeg tror ikke Per Danielsen (krenkehysteriets gudfar?) har løyve lenger. Kanskje noen av barna har tatt over? Det er ikke helt ukjent i den bransjen. 
 

Edit: Jeg trekker tilbake at han var krenkehysteriets gudfar. Husker jeg rett er det krenking av individer han er mot. Krenkehysteriet handler vel mest om krenking av grupper og det kan det hende han er for. Vi har jo en egen tråd om det. 

Edited by BearBeer
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

 

Kurt Erik var vel "haue fer grismatstampen" i Skytterlinken A/S, og driver nå (også? Hvor mye er han ute av Skytterlinken??) "Bekkevold Skytterutstyr", eller hva det heter. At han også er inne i "Ulfhednar" (og hvor mange andre firma, som har mistet "store deler av sin omsetning", er han inne i?), visste jeg ikke.


 

https://www.proff.no/rolle/kurt-eirik-bekkevold/sørskogbygda/278078

 

 

 

 

 

 

IMG_5817.png

Edited by gribben
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

"haue fer grismatstampen"

 

Trøndersk uttrykk, som betyr sjefen. Det kan også bety "den virkelige lederen" for et-eller-annet. Deng Xiau-Ping, den mektigste mann i Kina, og den som omformet Kina til "parti-kapitalistisk", hadde få offisielle titler/stillinger. Han var så absolutt "haue fer grismatstampen". ("fer" betyr "framfor", altså at det er grisen som står ved matfatet sitt).

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (1 time siden):

For de av oss som hører på Misjonen på P4 er det jo HYSTERISK morsomt at det er nettopp Danielsens firma som har tatt injuriesøksmålet

 

Jeg hører ikke på "misjon" i noen versjoner, så jeg vet ikke riktig hva du sikter til.

 

Men hvis man ikke har en bedre sak, enn at ingen andre enn det nevnte firmaet ville ta den, ligger man tynt an:

 

https://www.advokatbladet.no/advokatbevilling-advokatbevillingsnemnden-per-danielsen/per-danielsen-tapte-saken-mot-advokatbevillingsnemnden/196743

 

 

Link to comment
Share on other sites

Siden vedkommende går til sak, har han sikkert noe mer å fare med enn det som fremkommer fra den ene part i denne tråden. Jeg har alltid fått topp service fra saksøker i begge firma han er involvert i.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (10 timer siden):

Siden vedkommende går til sak, har han sikkert noe mer å fare med enn det som fremkommer fra den ene part i denne tråden. Jeg har alltid fått topp service fra saksøker i begge firma han er involvert i.

Eg kjenner til vedkommende som blir saksøkt. Angående Ulfhednar AS sine produkt har eg ikke noe videre erfaring med. Kanskje med unntak av en skytematte eg lånte på en samling.

 

Dette sier mer en nok at dette ikke er noen eg vil handle med eller gjøre foretninger med.

 

Det gir meg litt " kongen på hauen vibber" og vitner om dårlig foretningskikk.

 

Han har ingen sak. Dette er dekket av ytringsfriheten. Noe som er mye mer viktig en egoet til en leverandør.

 

Om han i såfall hadde hatt en sak eller noe mer å fare med. Hadde min mening vært det samme. Dette står det ingen respekt av i mine øyne.

 

Så får eg se om eg og blir saksøkt for å ha ytret meg om den praksisen deres på eit nettforum. 

 

Ulfhednar AS skyter seg selv i foten og kommer til å tape mye mer en det dem saksøker for, ved å oppføre seg slik.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det som er spesielt her i Norden, og Norge spesielt, er at saksøking på slike grunnlag for det første sjeldent fører frem, og for det andre, kanskje på grunn av den sterke ytringsfriheten vi har, - et søksmål som dette virker ofte mot sin hensikt. Det får saksøker til å fremstå som spekulativ, noe som kan slå tilbake på saksøker. Hadde jeg vært saksøkers advokat ville jeg rådet saksøker til å glemme saken, kanskje til og med oppsøkt saksøkte for å få innspill på hva som vedkommende mente burde endres - om det var produktspesifikt. Hvis det bare er ondt blod mellom partene så er det vel best å bare la det ligge - heve seg over det. Være den voksne parten ...

 

Når det er sagt, jeg har handlet fra saksøkers foretninger flere ganger, har et svært godt inntrykk av både kundeservice og produkter. Men, jeg blir skeptisk til en slik håndtering av en konflikt, såpass skeptisk at jeg kommer til å huske saken som negativ. Kan eller kan ikke hende at det vil påvirke kjøpelysten fra disse selskapene fremover.

 

En (god eller dårlig) markedsrådgiver ville nok sikkert rådet saksøker til å velge en annen vei i denne saken.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (14 timer siden):

Husk at en sak alltid har minst 3 sider:

1. Den ene partens oppfatning

2. Den andre partens oppfatning

3. Og det som virkelig har skjedd.

 

Ofte er det ikke samsvar mellom flere av disse.

 

Ofte ja, men dette virker for min del som en som har fått såret egoet sitt og mulig eit lite hint av "stormannsgalskap"

 

Det at dem velger å saksøke for noe slik gjør at dem mister mye kredibilitet i mine øyne. Så troverdigheten forsvinner ut av vinduet.

 

Det er som med dem som påstår jorda er flat for min del.

 

1. jorda er rund.

2. Jorda er flat.

3. Jorda er egentlig en triangel...

 

Hver sak har sin side kun en av dem er bygget på fakta. 

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (13 timer siden):

Siden vedkommende går til sak, har han sikkert noe mer å fare med enn det som fremkommer fra den ene part i denne tråden.

 

jonasbegood skrev (2 timer siden):

Hadde vært interessant å høre hva som faktisk ble sagt om produktene?

 

1983 skrev (2 timer siden):

Vanskelig å skulle mene noe når man ikke vet hva som har blitt sagt,

 

Her må vi prøve å sette oss inn i partenes tanker (jeg kjenner Kurt Erik, men ikke motparten):

 

Det skal visstnok være sagt noe om Ulfhednar. Ikke om produktene, men om forretningsmetodene, -moralen, og eventuelt at det benyttes metoder som er i grenseland av hva som er lovlig. Ikke trivelige kommentarer å få i mot seg. Hvis man samtidig opplever en (midlertidig/sesongmessig?) nedgang i salget, er det lett å trekke den (logiske feil-) slutningen som heter "post hoc, ergo propter hoc" ("etter dette, altså forårsaket av dette").

 

Motparten har kanskje/kanskje ikke sagt masse stygt om "Ulfhednar", og løyet noen islendinger rett opp i fjeset, kanskje i egen vinnings hensikt. Når han så får stevning, trer "barndoms-reaksjonen" blånekting i aksjon.

 

Dett er (eller er ikke) saken. For at vi her på forumet (som alltid vet alt bedre enn alle andre!) skal diskutere på noenlunde saklig grunnlag, les dette:

 

https://juridiskabc.no/domstolene/gangen-i-en-sivil-rettssak/

 

Akto skrev (2 timer siden):

Hadde jeg vært saksøkers advokat ville jeg rådet saksøker til å glemme saken, -

 

Se tilbake på orienteringen om gangen i sivilsaker. Sentralt står kravet til BEVIS (altså ikke hypoteser, antakelser, rykter, sladder, teorier), dette er for at motparten skal kunne gi sin KONTRADIKSJON.

 

Rykter om noe som skulle vært sagt på Island, og så oversatt til engelsk, og deretter dramatisk påvirket salg i Norge, er såpass uklare "bevis" at de ikke kan motbevises (se "Russel's teapot"). Dermed bør retten avvise hele saken. At saksøker har valgt den eneste (ex-) advokaten i landet som ikke råder til å la saken ligge, taler neppe til hans fordel.

 

HVIS retten, mot alle mulige formodninger, skulle komme til en fellende dom mot den saksøkte, står vi for tur til å bli den neste, alle sammen. Alle har vi sagt (eller hvertfall kan bli beskyldt for å ha sagt) noe negativt om et produkt eller et firma, over en kopp kaffe og ei vaffelplate.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker dette overhode ikke er vår business og at vi overlater dette til saksøkt/saksøker med eventuelle advokater og rett rettsinnstans. I stedet for å synse her på Kammeret basert på små-drypp av "fakta" som kommer i beste fall via-via fra en av partene.

 

Vi har ikke all info og vi trenger ikke synes noe om noe vi kanskje vi tror at vi muligens vet noe om fordi, derfor, kanskje....

 

Når det er sagt så må folk gjerne støtte Runar økonomisk i dette dersom man føler det er ok.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (8 minutter siden):

Det skal visstnok være sagt noe om Ulfhednar. Ikke om produktene, men om forretningsmetodene, -moralen, og eventuelt at det benyttes metoder som er i grenseland av hva som er lovlig. Ikke trivelige kommentarer å få i mot seg. Hvis man samtidig opplever en (midlertidig/sesongmessig?) nedgang i salget, er det lett å trekke den (logiske feil-) slutningen som heter "post hoc, ergo propter hoc" ("etter dette, altså forårsaket av dette").

Har det vært en nedgang i salg?

Har ryktene spredd seg over hele skyttermiljøet på Island? 

Hvor stor andel av salget til Ulfhednar gikk til Island før Runar sa sin mening? Disse få personene han sa dette til må jo stå for en betydelig andel av Ulfhednars salg på Island. 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (3 minutter siden):

 

[...] den gangen Våpen/Våpenjournalen testet greier og skrev rett fra leveren! 

 

 

Jeg jobbet som skribent for et blad en gang, hvor vi la mye vekt på nettopp å skrive vår oppriktige mening og objektivt målte fakta (som ofte støttet opp under vår mening). Utrolig nok gikk vi på ræva grunnet sviktende annonseinntekter 😅

  • Like 1
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (22 minutter siden):

Disse få personene han sa dette til må jo stå for en betydelig andel av Ulfhednars salg på Island. 

 

Vi har jo ikke fått lese Danielsen A/S sitt (dyre) prosess-skriv, og vet ikke om den påståtte nedgangen i salget var på Island, i Storbritannia, eller (mest sannsynlig) i Norge.

 

Men "disse få personene" blir jo de sentrale vitnene i en eventuell rettssak, og kan glede seg over noen dagers ferie i Norge, betalt av en av partene.

 

Baksiden av (skytter-) medaljen er at de får hele sitt tidligere liv saumfart, for å styrke/svekke deres troverdighet. De får nok unngjelde for ei eventuell parkeringsbot fra 1997.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (2 timer siden):

.... overlater dette til saksøkt/saksøker med eventuelle advokater og rett rettsinnstans. I stedet for å synse her på Kammeret basert på små-drypp av "fakta".... 

Fritt etter salig Ibsen: Tar du synsingen bort fra en gjennomsnittstråd på Kammeret tar du livsgleden fra mange Kammerater med det samme:mrgreen:!

  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (4 timer siden):

 å synse her på Kammeret basert på små-drypp av "fakta" som kommer i beste fall via-via fra en av partene.

 

Vi har ikke all info og vi trenger ikke synes noe om noe vi kanskje vi tror at vi muligens vet noe om fordi, derfor, kanskje....

Oi, om vi følger den tankegangen blir det lite å skrive om generelt. ;)

Er jo muligens en del her som synser mye om ting de egentlig vet lite om ;)

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (6 minutter siden):

Oi, om vi følger den tankegangen blir det lite å skrive om generelt. ;)

Er jo muligens en del her som synser mye om ting de egentlig vet lite om ;)

 

Ja, tar vi bort besserwissernes diskusjoner om politiet og deres arbeid, blir det tynt her - men et langt mer interessant Kammer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat i denne saken er det veldig enkelt å forutse hvem som blir den store økonomiske vinneren. Det er advokatene.

Når jeg leste innleggene kom jeg på noe en av våre kjente diktere skrev. Det var en eminent oppsummering av denne type hendelser. "Byen var egentlig for liten til at brødfø en sagfører, men da det så kom en til, ble det brått meget at gjøre for dem begge."

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis denne saken havner i rettssalen så synes jeg det er er et nederlag for begge parter, men noen ganger kan folk gå fullstendig i vranglås og da gjelder det å få rett, koste hva det koste vil. Det finnes nok av eksempel på idiotkrangler om bagateller. 

Link to comment
Share on other sites

 

 

nhd skrev (2 timer siden):

Ja, tar vi bort besserwissernes diskusjoner om politiet og deres arbeid, blir det tynt her - men et langt mer interessant Kammer.

Tja. Jeg vet ikke hvem det er verst å ta bort, de som diskuterer, eller de som diskuterer diskusjonen. 

 

K

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Akto said:

 

Jeg jobbet som skribent for et blad en gang, hvor vi la mye vekt på nettopp å skrive vår oppriktige mening og objektivt målte fakta (som ofte støttet opp under vår mening). Utrolig nok gikk vi på ræva grunnet sviktende annonseinntekter 😅

 

Ja det er rart det der😄

Jeg var salgsansvarlig en gang for et norskprodusert friluftslivsprodukt av en viss interesse, og med en relativt hly pris. Et av de kjente norske magasinene innenfor segmentet var interessert i å teste produktet vårt. Jeg sa ja, det hadde vært interessant å få en gjennomgang av produktet og en direkte sammenligning med konkurrentene, så det vil vi være med på. Det gikk halvannen uke, mener jeg, og så var det dags for å avtale levering og andre detaljer. Spørsmålet kom til slutt; om de kunne beholde produktet etter testing? Ja, sa jeg, hvis dere betaler. En halv uke gikk, og så fikk jeg beskjed om at produktet vårt ikke var interessant å teste likevel. 

 

Nå finnes ikke produktet lenger, og åpenbart ikke bladet du skrev for heller. Det er jo mulig vi har mistet noe et eller annet sted...

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig så ser eg innehaver av Ulfhednar har bidratt på spleisen og skrevet "lykke til!" (Om det bare ikke er identiske navn)

 

Bare eg som oppfatter det som direkte frekt eller? Det virker nå ivertfall ikke som en profesjonell aktør. Er vel heller lite lurt når du stevner noen for retten.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...